Arme manquote:Op donderdag 5 december 2013 19:02 schreef DemonRage het volgende:
Er stond een mooi plaatje vlak voor het eind:
[..]
bolwassing, weer een nieuw woord geleerd!quote:Op donderdag 5 december 2013 19:20 schreef Fred0w het volgende:
En over die windsurfers, in Vlaanderen halen ze het gewoon uit het water:
In Blankenberge zijn vannamiddag twee surfers uit de Noordzee gehaald. Ze waren aan het surfen bij 8 à 9 Beaufort. Getuigen verwittigden de politie toen ze de twee vanop de dijk opmerkten. De politie maande de twee aan onmiddellijk uit het water te komen, wat niet lukte. Pas toen de hoofdredder in zijn 4x4 verscheen, kwamen de twee jonge surfers de zee uit. Ze kregen een stevige bolwassing van de politie. Ze riskeren een boete of een werkstraf. Ook in Bredene waagde een surfer zich in zee.
België heeft niet echt een vergelijkbare kust, dus een deltaplan was daar niet relevant.quote:Op donderdag 5 december 2013 19:29 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ze vergelijken de storm met die van 1953. In Nederland hebben ze hun lesje geleerd. Alleen in België zijn we weer wat achter...... Dus ik vrees voorhet ergste voor de Belgische kust..
In Bredene gaat het heel spannend worden, ze waren daar net bezig met dijkwerkzaamheden.quote:Op donderdag 5 december 2013 19:29 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ze vergelijken de storm met die van 1953. In Nederland hebben ze hun lesje geleerd. Alleen in België zijn we weer wat achter...... Dus ik vrees voorhet ergste voor de Belgische kust..
Als je hoort dat er 2000 mensen geëvacueerd zijn dan denk ik toch voor het ergste.quote:Op donderdag 5 december 2013 19:31 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
België heeft niet echt een vergelijkbare kust, dus een deltaplan was daar niet relevant.
Als de wind in je rug blaast dan moet je inderdaad niet veel moeite doenquote:Op donderdag 5 december 2013 19:36 schreef Vogeltje88 het volgende:
Vond de storm hier in Zwolle toch wat meevallen in vergelijking met de vorige keer. Hoefde alleen niet zoveel moeite te doen om naar huis te fietsen
Op deze plaat kun je de schaduwwerking ook mooi zien.quote:Op donderdag 5 december 2013 19:45 schreef michiel_merk het volgende:
[ afbeelding ]
wellicht toch nog (natte) sneeuw hier in het noorden vanavond/vanacht
in het noordoosten van Groningen zijn al meldingen van natte sneeuw
Van de schotse bergen ja.quote:Op donderdag 5 december 2013 19:53 schreef Fred0w het volgende:
[..]
Op deze plaat kun je de schaduwwerking ook mooi zien.
Locatie?quote:Op donderdag 5 december 2013 20:04 schreef michiel_merk het volgende:
en de eerste (natte) sneeuw van het seizoen is een feit
mooi gezicht met die wind
Er lag al sneeuw in Zeeland hoor dit seizoen.quote:Op donderdag 5 december 2013 20:04 schreef michiel_merk het volgende:
en de eerste (natte) sneeuw van het seizoen is een feit
mooi gezicht met die wind
ja ik formuleerde het verkeerd , bedoelde voor hierquote:Op donderdag 5 december 2013 20:30 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Er lag al sneeuw in Zeeland hoor dit seizoen.
Ik vermoed van wel. Onderschat de waarde van jullie Deltawerken echt niet. Bij ons in België is het rampenplan afgekondigd, zijn er noodnummers voor de volledige kust, worden tonnen zandzakken aangesleept om dijken te versterken en zijn al duizenden mensen geëvacueerd. Jullie lachen er hoogstens eens mee en maken zich geen zorgen. Jullie kustverdediging is wereldklasse.quote:Op donderdag 5 december 2013 20:45 schreef Fossieltje het volgende:
http://www.dailymail.co.u(...)hal-tidal-surge.html
Hebben die Britten een slechte kustverdediging ten opzichte van 'onze'?
Dat moeten we ons idd goed beseffenquote:Op donderdag 5 december 2013 20:48 schreef KazimirMalevich het volgende:
[..]
Ik vermoed van wel. Onderschat de waarde van jullie Deltawerken echt niet. Bij ons in België is het rampenplan afgekondigd, zijn er noodnummers voor de volledige kust, worden tonnen zandzakken aangesleept om dijken te versterken en zijn al duizenden mensen geëvacueerd. Jullie lachen er hoogstens eens mee en maken zich geen zorgen. Jullie kustverdediging is wereldklasse.
Neen, en ik weet niet of ik dat goed of net jammer moet vinden.quote:Op donderdag 5 december 2013 20:50 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat moeten we ons idd goed beseffen
Woon je zelf aan de kust?
Amerikaanse kust is bij grote gebieden niets meer dan een railing tussen de kade en de oceaan, als daar hoog water komt loopt alles onder.quote:Op donderdag 5 december 2013 20:57 schreef Fossieltje het volgende:
We mogen ons in de handen knijpen met de Deltawerken, maar ik ben verbaasd dat de andere landen niet beter verdedigd zijn. Dit is ook niet hun eerste stormvloed. Hopelijk kost het geen levens van mensen in de kuststreken.
Geweldige stad dat Bruggequote:Op donderdag 5 december 2013 20:54 schreef KazimirMalevich het volgende:
[..]
Neen, en ik weet niet of ik dat goed of net jammer moet vinden.Ik woon in Brugge, een 10-15 tal kilometers landinwaarts. Zeebrugge, onze haven, is wel erg kwetsbaar dus is het rampenplan hier ook al afgekondigd en is een crisiscentrum en noodnummer geïnstalleerd. In Antwerpen zijn trouwens ook alle beschermingen op topniveau gebracht.
Die vrouw, op d'r hakkenquote:Op donderdag 5 december 2013 20:45 schreef Fossieltje het volgende:
http://www.dailymail.co.u(...)hal-tidal-surge.html
Hebben die Britten een slechte kustverdediging ten opzichte van 'onze'?
Ik zou het als ik jou was maar niet jammer vinden dat je niet aan de kust woont, nu helemaal. De zenuwen waarin die mensen zitten lijkt me vreselijk. Ook als je zelf veilig ergens (al dan niet met je huisdieren) in een hotel zou zitten ofzo vannacht, dan nog moet je maar afwachten of je daarna aan de slag kunt met een nieuwe vloer en je muren opnieuw behangen en overal het vocht uit krijgen enzo, ipv de gezellige feestmaand vieren. Lijkt me echt ergquote:Op donderdag 5 december 2013 20:54 schreef KazimirMalevich het volgende:
[..]
Neen, en ik weet niet of ik dat goed of net jammer moet vinden.Ik woon in Brugge, een 10-15 tal kilometers landinwaarts. Zeebrugge, onze haven, is wel erg kwetsbaar dus is het rampenplan hier ook al afgekondigd en is een crisiscentrum en noodnummer geïnstalleerd. In Antwerpen zijn trouwens ook alle beschermingen op topniveau gebracht.
Zeker weten. En idd niet de eerste keer, paar jaar terug was het ook al raak aan de oostkant van de UK.quote:Op donderdag 5 december 2013 20:57 schreef Fossieltje het volgende:
We mogen ons in de handen knijpen met de Deltawerken, maar ik ben verbaasd dat de andere landen niet beter verdedigd zijn. Dit is ook niet hun eerste stormvloed. Hopelijk kost het geen levens van mensen in de kuststreken.
Tja, zoals altijd moet het eerst goed fout lopen alvorens ingegrepen wordt. Dat was bij jullie in 1953. Hier ook wel wat, maar Oostende dat bv. ook helemaal onder water liep in '53 is pas sinds dit voorjaar beschermd tegen een storm van dit kaliber. Deze storm een jaartje vroeger was dus een drama geweest.quote:Op donderdag 5 december 2013 20:57 schreef Fossieltje het volgende:
Bruggequote:Op donderdag 5 december 2013 20:54 schreef KazimirMalevich het volgende:
[..]
Lijkt wel een foto die 400 jaar geleden is genomen, wow! En arme rat!quote:Op donderdag 5 december 2013 21:14 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Op een normale zonnige dag:
[ afbeelding ]
Lijkt me niet zo moeilijk - combi van sluizen zoals in de rest van Zeeland en één of meerdere Maeslantkeringen. Vraag is wie ervoor gaat betalen.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:15 schreef Againzender het volgende:
[..]
Bruggedaar wordt deze Amsterdammer wel warm van
Die Westerschelde moeten we in ieder geval gezamelijk oplossen...
Mja, ik geloof dat dit type bescherming een probleem zou zijn voor de haven van Antwerpen en dat ook meteen de reden is dat de flessenhals niet gewoon werd afgesloten maar nog steeds gebruik wordt gemaakt van het oude systeem. Dijken langs de waterweg dus en keermuren in de steden. Een storm als vanavond moet dat wel aankunnen. De vraag blijft wat dat zal geven als er echt eens een serieus kaliber voorbijkomt.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:21 schreef superworm het volgende:
[..]
Lijkt me niet zo moeilijk - combi van sluizen zoals in de rest van Zeeland en één of meerdere Maeslantkeringen. Vraag is wie ervoor gaat betalen.
quote:Op donderdag 5 december 2013 21:25 schreef kiwiko het volgende:
Nooit geweten dat er in Engeland ook zo een grote watersnoodramp is geweest in 1953.
Inderdaad, de Nederlandse kustverdediging is de beste van de wereld, waarschijnlijk.quote:Op donderdag 5 december 2013 20:48 schreef KazimirMalevich het volgende:
[..]
Jullie kustverdediging is wereldklasse.
Nou ja, als je er dus van die sluizen aanbrengt zoals bij Rotterdam die volledig op het land liggen (voor ongehinderd scheepvaartverkeer) moet het toch wel kunnen.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:30 schreef KazimirMalevich het volgende:
[..]
Mja, ik geloof dat dit type bescherming een probleem zou zijn voor de haven van Antwerpen en dat ook meteen de reden is dat de flessenhals niet gewoon werd afgesloten maar nog steeds gebruik wordt gemaakt van het oude systeem. Dijken langs de waterweg dus en keermuren in de steden. Een storm als vanavond moet dat wel aankunnen. De vraag blijft wat dat zal geven als er echt eens een serieus kaliber voorbijkomt.
maar die kan je pas ergens in de buurt van Antwerpen aanbrengen, verder richting zee is het veels te breed voor zo'n oplossing.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:31 schreef superworm het volgende:
[..]
Nou ja, als je er dus van die sluizen aanbrengt zoals bij Rotterdam die volledig op het land liggen (voor ongehinderd scheepvaartverkeer) moet het toch wel kunnen.
Ook met zulke golfslag en wind?quote:Op donderdag 5 december 2013 21:32 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Die kan best zwemmen, heeft alleen koudwatervrees
er is een mooie Coast aflevering van de BBC over Nederland waar 1953 wordt aangekaart.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:25 schreef kiwiko het volgende:
Nooit geweten dat er in Engeland ook zo een grote watersnoodramp is geweest in 1953.
Die staat hierboven.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:34 schreef Againzender het volgende:
[..]
er is een mooie Coast aflevering van de BBC over Nederland waar 1953 wordt aangekaart.
Hmmm... ze laten liggen op zee dan, als in, alsnog met grote doorvaarten? Wordt wel een dure oplossing.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:33 schreef Againzender het volgende:
[..]
maar die kan je pas ergens in de buurt van Antwerpen aanbrengen, verder richting zee is het veels te breed voor zo'n oplossing.
Maar da's niet nu, tenzij ze daar nog in 't daglicht zitten natuurlijkquote:Op donderdag 5 december 2013 21:42 schreef Greys het volgende:
Sneeuw in Heerhugowaard zie ik op FB langs komen
[ afbeelding ]
Oh foto is 4 uur geleden geplaatst ja, scherpquote:Op donderdag 5 december 2013 21:43 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Maar da's niet nu, tenzij ze daar nog in 't daglicht zitten natuurlijk
Ik me afvragen waar dat bovenste plaatje is...Blijkt dat dus 300 meter van je vandaan te zijn.quote:Op donderdag 5 december 2013 16:53 schreef Fred0w het volgende:
Katwijk:
[ afbeelding ]
A7 Middenmeer:
[ afbeelding ]
Koudum:
[ http://img163.imageshack.us/img163/8633/0emx.jpg (copy/paste deze link) ]
Wat is die rode bol?quote:Op donderdag 5 december 2013 21:42 schreef Greys het volgende:
Sneeuw in Heerhugowaard zie ik op FB langs komen
[ afbeelding ]
Oh...Ja ik ben niet zo scherp meer vandaag.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:51 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Derde remlicht?
Edit: 4 seconden
Brugge lijkt me zo een onwijs toffe stad, nog nooit geweest eigenlijk.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:15 schreef Againzender het volgende:
[..]
Bruggedaar wordt deze Amsterdammer wel warm van
Die Westerschelde moeten we in ieder geval gezamelijk oplossen...
wat?quote:
Pas dit jaar zag ik dat Duitsland even hard getroffen is door de springvloed van 1953. En in dat Engelse artikel met die mooie foto's staan ook foto's van verzopen Kent, ook springvloed 1953.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:07 schreef KazimirMalevich het volgende:
[..]
Tja, zoals altijd moet het eerst goed fout lopen alvorens ingegrepen wordt. Dat was bij jullie in 1953. Hier ook wel wat, maar Oostende dat bv. ook helemaal onder water liep in '53 is pas sinds dit voorjaar beschermd tegen een storm van dit kaliber. Deze storm een jaartje vroeger was dus een drama geweest.
Er bestaan wel grote plannen in België om de kust te beschermen tegen de zogenaamde 10.000-jarige storm door eilanden voor de kust op te spuiten, maar dat is ook maar iets voor de komende eeuw. Het lijkt er op zolang het niet eens echt goed fout loopt het idee blijft bestaan dat het allemaal wel zal meevallen en zo'n vaart niet zal lopen. Antwerpen een zelfde verhaal trouwens, al geloof ik wel dat de kerncentrale van Doel al tegen superstormen werd beschermd.
En Brugge is inderdaad een prachtstad. Overspoeld door busladingen toeristen, en niet altijd een boeiend uitgaansleven, maar o zo mooi.
Van de ramp weet ik wel veel, maar dat komt meer omdat een dorp verderop 153 mensen stierven.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:03 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
wat?
edit: oh, de omvang van de watersnoodramp.
Nee, heb ik ook nooit geleerd.
Beperkt geschiedenisonderwijs.
Frutselquote:
Even een TR doen als het je stoort, er is vast wel iemand zo lief om het te veranderenquote:
Heb even de hele docu bekekenquote:Op donderdag 5 december 2013 21:30 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Vanaf 3.30
https://en.wikipedia.org/wiki/North_Sea_flood_of_1953
Was rondom de hele Noordzee.
die dus, erg goedquote:
Ik heb hem net ook helemaal gekeken mooi toch Engeland en België in de rats voor een storm en wij vieren gewoon pakjesavond.quote:
Goed voor de export van ons waterbeheer-sector...quote:Op donderdag 5 december 2013 23:15 schreef thesiren.nl het volgende:
[..]
Ik heb hem net ook helemaal gekeken mooi toch Engeland en België in de rats voor een storm en wij vieren gewoon pakjesavond.
Ik heb dat trouwens nooit geleerd op school, over de slag van Texel , en de watersnoodramp in Engeland. Zouden ze best veel meer aandacht aan mogen besteden.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:15 schreef thesiren.nl het volgende:
[..]
Ik heb hem net ook helemaal gekeken mooi toch Engeland en België in de rats voor een storm en wij vieren gewoon pakjesavond.
Het lijkt erop dat de gemeten waterstand hoger is dan de verwachte waterstand?quote:Op donderdag 5 december 2013 23:24 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Het is bijna zo ver...
Hier kan je het bij alle lokaties goed volgen:quote:Op donderdag 5 december 2013 23:28 schreef GekkePoes het volgende:
De huidige rode lijn zit al hoger dan de verwachtte (blauwe lijn).
Of hij gaat zo weer naar beneden, maar dat weet ik niet.
die slag om Texel moest ik even uitleggen aan onze zoon van 6, die dacht dat de vuurtoren daar door de storm zo stuk was gegaan toen hij de beelden zag, Engels begrijpt hij niet. De oudste van 8 vond het indrukwekkend, hij heeft het er met de juf over gehad, en die vond het ook wel iets om met geschiedenis mee te nemen.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:25 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Ik heb dat trouwens nooit geleerd op school, over de slag van Texel , en de watersnoodramp in Engeland. Zouden ze best veel meer aandacht aan mogen besteden.
En wat we in Indonesië hebben uitgespookt na de 2e wereldoorlog. Of hoe dat hele Israël-gezeik is begonnen. Of wat Nederlanders op het westelijk halfrond hebben ontdekt.quote:Op donderdag 5 december 2013 23:25 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Ik heb dat trouwens nooit geleerd op school, over de slag van Texel , en de watersnoodramp in Engeland. Zouden ze best veel meer aandacht aan mogen besteden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |