quote:Senaat stemt in met schrappen verbod op godslastering
BINNENLAND De Eerste Kamer is vanmiddag op initiatief van D66 en de SP akkoord gegaan met het schrappen van het verbod op godslastering. De wet was in de praktijk al een dode letter, maar er werd veel waarde aan gehecht door met name de christelijke partijen.
De senaat stemde vanmiddag in navolging van de Tweede Kamer in met het schrappen van het omstreden wetsartikel. Tijdens een hoofdelijke stemming stemden dinsdag 49 senatoren voor het voorstel en 21 tegen. Tegelijkertijd nam de senaat een motie aan die de regering opdracht geeft om te onderzoeken of de wet zodanig kan worden aangepast dat gelovigen afdoende worden beschermd tegen belediging van hun geloof, zonder dat dit de vrijheid van meningsuiting onnodig beperkt.
WET AL TIENTALLEN JAREN DODE LETTER
De wet was de afgelopen decennia in de praktijk al een dode letter. Schrijver Gerard Reve werd in 1968 vervolgd, maar vrijgesproken en sindsdien vond er geen vervolging meer plaats. Na de moord op Theo van Gogh opperde Piet Hein Donner, toenmalig minister van Justitie, de strafbaarstelling van godslastering te reanimeren. Reden voor D66 om juist te pleitten voor afschaffing van het wetsartikel. Het zou onnodig zijn gelovigen beter tegen belediging te beschermen dan ongelovigen. En de wet zou de vrijheid van meningsuiting beperken.
Het verbod op godslastering stamt uit 1932, toen minister van Justitie Jan Donner “smalende godslastering” in het Wetboek van Strafrecht liet opnemen nadat een communistisch blad religie in teksten en spotprenten belachelijk had gemaakt. Wie zich “op voor godsdienstige gevoelens krenkende wijze uitlaat” kon een boete of gevangenisstraf krijgen.
POLITIEKE OMSTANDIGHEDEN HIELDEN VERBOD IN STAND
Hoewel de non-confessionele meerderheid van de Tweede Kamer al lange tijd weinig op had met het verbod, hielden de politieke omstandigheden het in stand. Eerst was de PvdA in Balkenende VI aan het CDA gebonden, vervolgens ging de VVD met de christen-democraten regeren. Het kabinet-Rutte II maakte de weg vrij. In april stemde de Tweede Kamer voor afschaffing.
Dat het verbod door de senaat zou worden afgeschaft, leek vast te staan totdat senatoren van regeringspartijen VVD en PvdA zich vorige week plotseling zeer kritisch toonden. “Het afschaffen van deze wet is net zo symbolisch als het bestaan ervan”, zei een VVD’er. Bij de VVD werd vanwege de gevoeligheid afgesproken dat het “een vrije kwestie is”. De PvdA-fractie besloot toch unaniem voor afschaffing te stemmen.
Teringtyfuscholera-pastafari's!quote:Op dinsdag 3 december 2013 14:19 schreef spijkerbroek het volgende:
Kutmoslims.
Hoerechristenen.
Kankerhindoes.
Allemaal niet meer strafbaar
Wat zit jij hier nou weer te preken voor eigen parochiequote:Op dinsdag 3 december 2013 14:29 schreef Re het volgende:
schelden is niet gelijk aan godslastering natuurlijk
Volgens mij werkt het niet helemaal zo.quote:Op dinsdag 3 december 2013 14:19 schreef spijkerbroek het volgende:
Kutmoslims.
Hoerechristenen.
Kankerhindoes.
quote:Op dinsdag 3 december 2013 14:19 schreef spijkerbroek het volgende:
Kutmoslims.
Hoerechristenen.
Kankerhindoes.
"Gelovigen zijn nou eenmaal kwetsbaarder dan normale mensen."quote:Op dinsdag 3 december 2013 14:57 schreef Mint_Clansell het volgende:
En dit bericht van Geenstijl legt het nog beter uit: http://www.geenstijl.nl/a(...)ukietsteeerlijk.html
Mag, en vervolgens mag de wereldregering je kapotmaken.quote:
De religieuzen winnen dagelijks qua nieuwe leden.quote:Op dinsdag 3 december 2013 15:16 schreef Hexagon het volgende:
Een mooie overwinning voor de seculieren.
Bron?quote:Op dinsdag 3 december 2013 15:37 schreef waht het volgende:
[..]
De religieuzen winnen dagelijks qua nieuwe leden.
Gelukkig dan maar de Nederland tegen de stroom in gaatquote:Op dinsdag 3 december 2013 15:43 schreef waht het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Growth_of_religion
Hoe is dat godslastering dan? Dat is een vloek die je over jezelf uitspreekt gozer.quote:Op dinsdag 3 december 2013 15:50 schreef ems. het volgende:
Jammer, nu kan ik me niet meer rebels voelen als ik godverdomme roep.
Alsof het Christendom de enige religie is.quote:Op dinsdag 3 december 2013 15:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gelukkig dan maar de Nederland tegen de stroom in gaat
http://www.refdag.nl/kerk(...)et_in_zicht_1_742944
http://vorige.nrc.nl/binn(...)im_ontkerkelijkt_ook
Ajax, Feyenoord....quote:Op dinsdag 3 december 2013 15:57 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Alsof het Christendom de enige religie is.
Mensen zoeken hun heil tegenwoordig in steeds meer andere zaken. Islam, Hindoeïsme en allerlei mixjes. Maar net hoe het uit komt.
Wat is er met Ajax en Feyenoord?quote:
"Mensen zoeken hun heil tegenwoordig in steeds meer andere zaken."quote:Op dinsdag 3 december 2013 16:03 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Wat is er met Ajax en Feyenoord?
Sowieso kan je god niet lasteren aangezien hij niet bestaat. Ik ging even uit van het belachelijke principe van de 'wet' in kwestie.quote:Op dinsdag 3 december 2013 15:56 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Hoe is dat godslastering dan? Dat is een vloek die je over jezelf uitspreekt gozer.
Ik doelde meer op bovennatuurlijke onzin en paranormale bullshit.quote:Op dinsdag 3 december 2013 16:03 schreef xzaz het volgende:
[..]
"Mensen zoeken hun heil tegenwoordig in steeds meer andere zaken."
Dit kleine landje zal het verschil niet maken.quote:Op dinsdag 3 december 2013 15:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gelukkig dan maar de Nederland tegen de stroom in gaat
http://www.refdag.nl/kerk(...)et_in_zicht_1_742944
http://vorige.nrc.nl/binn(...)im_ontkerkelijkt_ook
Wauw, ik kan me in de mening van een Geenstijl-redacteur vinden die niet Boris van der Ham is. Dat is nieuw!quote:Op dinsdag 3 december 2013 14:57 schreef Mint_Clansell het volgende:
En dit bericht van Geenstijl legt het nog beter uit: http://www.geenstijl.nl/a(...)ukietsteeerlijk.html
Dat doet hij ook, waarom denk je dat AIDS bestaat?quote:Op dinsdag 3 december 2013 17:14 schreef AbXorb het volgende:
Als Gawd werkelijk zo almachtig was, dan zou hij zelf wel iets er aan doen als hij uitgescholden werd, in plaats van het door z'n bijgelovige vrindjes op deze stofbal te laten doen.
Goede zaak dus dat het is afgeschaft, niet meer van deze tijd.
kan maar hij wil het niet, daarom gaf hij de mensheid een eigen willetjequote:Op dinsdag 3 december 2013 17:14 schreef AbXorb het volgende:
Als Gawd werkelijk zo almachtig was, dan zou hij zelf wel iets er aan doen als hij uitgescholden werd, in plaats van het door z'n bijgelovige vrindjes op deze stofbal te laten doen.
Goede zaak dus dat het is afgeschaft, niet meer van deze tijd.
Nee, je beklaagt je dat de goden je vervloeken. Je lastert God(en) dus.quote:Op dinsdag 3 december 2013 15:56 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Hoe is dat godslastering dan? Dat is een vloek die je over jezelf uitspreekt gozer.
Om al die devote Christenen in Afrika die weigeren condooms te gebruiken omdat de Paus dat afkeurt, af te slachten?quote:Op dinsdag 3 december 2013 17:18 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat doet hij ook, waarom denk je dat AIDS bestaat?
Right. God verdoem mij. Lijkt me de volledige tekst.quote:Op dinsdag 3 december 2013 19:02 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Nee, je beklaagt je dat de goden je vervloeken. Je lastert God(en) dus.
Dit is niet meer dan wat mappen uit een kast halen en in een andere kast (dus niet in de papiervernietiger) stoppen, hoor. Wat deze hele poppenkast nogal zinloos maakt.quote:Op dinsdag 3 december 2013 20:40 schreef BabeWatcher het volgende:
Zeer slecht nieuws. SGP en CU stemmen hiermee in en hebben zich bij dezen gediskwalificeerd als Christelijke partijen. Gelukkig kunnen we bij de volgende verkiezingen op Joop van Ooijen stemmen.
geen van die woorden valt onder godslasteringquote:Op dinsdag 3 december 2013 14:19 schreef spijkerbroek het volgende:
Kutmoslims.
Hoerechristenen.
Kankerhindoes.
Het voortbestaan van artikel 137 is een feit en bovendien is deze al verzwaard. Als een verzoek om overtredingen uit artikel 147 in artikel 137 op te nemen wordt gehuldigd, dan is dit een goede zaak, en bovendien óók nog Gods wil.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:00 schreef Mint_Clansell het volgende:
Ze maken ons dus blij met een dooie mus, aangezien artikel 137 gewoon nog bestaat en er nu een verzoek ligt om 147 daarin op te nemen. Het is dus gewoon weer de zoveelste leugen om de gristenhonden tevreden te stellen zodat ze op hun steun kunnen rekenen. Huichelaars.
Nee, het is kort voor ''De Goden verdoemen mij''. Dat is echter een hele mondvol, dus is het na verloop van tijd verbasterd en afgekort. Het is al ouder dan het Christendom.quote:Op dinsdag 3 december 2013 19:03 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Right. God verdoem mij. Lijkt me de volledige tekst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |