abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 december 2013 @ 09:03:53 #251
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133900089
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 09:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
Eerder luiheid en gemakzucht.
Van waaruit je die keuze voor ongezonde prefabzooi maakt.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 4 december 2013 @ 13:33:07 #252
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_133906547
quote:

[..]

Eerder luiheid en gemakzucht. Eigenschappen die er in eerste instantie voor zorgen dat de kans op armoede toeneemt.
Of eigenschappen die de mens voortstuwt naar beter ;)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_133906589
quote:

[..]

Eerder luiheid en gemakzucht. Eigenschappen die er in eerste instantie voor zorgen dat de kans op armoede toeneemt.
Nooit is de mens actiever dan wanneer hij niets doet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2013 13:35:27 ]
pi_133906740
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2013 08:53 schreef Copycat het volgende:

[..]

En dus ligt het niet aan de kosten, maar aan de zelfgemaakte keuzes.
Dat was dan ook precies wat ik schreef en waar je tegenin ging ;). Men maakt keuzes voor gemak, of tegen een ingewikkelder bereiding.

quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2013 08:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is meer dat ongezond voedsel erg goedkoop en makkelijk toegankelijk is. Voor een paar euro een gezonde maaltijd in elkaar draaien is veel ingewikkelder dan een goedkope ongezonde maaltijd die wel goed vult.
pi_133906788
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 08:59 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Wel daar komt nog bij dat je zelf geen onderwijs afneemt. De staat stelt een bedrag vast (wat veel te hoog is) en de onderwijsinstellingen maken het op. Als je zelf zou moeten betalen dan zou je wel op de kosten letten. De staat remt dus innovatie in het onderwijs af omdat iedere prikkel ontbreekt.
Wederom praat je, zeker voor de groep waar we het hier over hebben, het hoger onderwijs, poep. In die richting is al veel meer vrijheid.
pi_133906791
Het vervelende is met dit thema: soms is het gewoon iemand eigen schuld en soms is het iemand echt overkomen. En alles wat daar tussen zit.
pi_133906887
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 09:01 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Productschappen verfoei ik al zeker 30 jaar. Een uitvinding van Mussolini. Ambtenaren die zogenaamd de belangen van een beroepsgroep behartigen. Morgen nog afschaffen. Uiteraard wordt je gedwongen om lid te worden.
Dan heb je geluk, ze worden opgeheven :).

Maar dan nog heb je gewoon de marktwerking, supermarkten willen geen groenten en fruit van mindere kwaliteit verkopen.
  woensdag 4 december 2013 @ 13:49:25 #258
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133907035
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat was dan ook precies wat ik schreef en waar je tegenin ging ;). Men maakt keuzes voor gemak, of tegen een ingewikkelder bereiding.

[..]

Deels. Want je zegt ook dat het erg goedkoop is. Wat dus zeker niet altijd het geval is.
pi_133907093
quote:
12s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:49 schreef Copycat het volgende:

[..]

Deels. Want je zegt ook dat het erg goedkoop is. Wat dus zeker niet altijd het geval is.
Ik zeg dan ook niet dat al het ongezonde voedsel goedkoop is. Ik zeg dat je makkelijk en goedkoop aan ongezond voedsel kan komen.
pi_133907208
Het vraagstuk heeft zowel een macro-economische invalshoek alsmede een micro-economische. En een groot sociologisch aspect.

De discussie dient dan gevoerd te worden op deze peilers.

Hoe functioneren groepen? Waar moet de oplossing worden gezocht? In kleinschaligheid? Want overzichtelijkheid geeft meer ruimte voor betrokkenheid. Grootschaligheid daarentegen leidt weer tot anonimiteit.

De leer van Amitai Etzioni is in deze een hele interessante. Hij verdedigde het zg. communitarisme. Het communitarisme gelooft niet in van boven opgelegde regels, maar vertrouwt op de veronderstelde wijsheid en ervaring van een gemeenschap die zijn vervat in ingesleten patronen, gewoonten en tradities.

Ik voeg toe: kleinschaligheid.

Het huidige primaat is echter een totaal verkeerde: steeds maar groter uitdijen middels een monster van een EU....
  woensdag 4 december 2013 @ 13:54:58 #261
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133907244
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:51 schreef 99.999 het volgende:

Ik zeg dan ook niet dat al het ongezonde voedsel goedkoop is. Ik zeg dat je makkelijk en goedkoop aan ongezond voedsel kan komen.
En je kan ook makkelijk en goedkoop aan gezond voedsel komen. Dat je er vervolgens misschien iets meer moeite voor moet doen om het te bereiden, is een (imo te verwaarlozen) tweede.
  woensdag 4 december 2013 @ 14:19:03 #262
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_133908126
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dan heb je geluk, ze worden opgeheven :).

Maar dan nog heb je gewoon de marktwerking, supermarkten willen geen groenten en fruit van mindere kwaliteit verkopen.
Er zijn genoeg andere ondernemers die dat graag wel zullen doen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 4 december 2013 @ 14:23:35 #263
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133908270
Veel consumenten halen ook hun neus op voor groente en fruit dat er niet 'perfect' uitziet. Bij Turkse en Marokkaanse supermarkten zie je die lelijke groenten en fruitsoorten weer wel gewoon liggen. En ze smaken er niet minder om.
  woensdag 4 december 2013 @ 14:24:34 #264
379943 Paper_Tiger
pi_133908307
quote:
7s.gif Op woensdag 4 december 2013 14:23 schreef Copycat het volgende:
Veel consumenten halen ook hun neus op voor groente en fruit dat er niet 'perfect' uitziet. Bij Turkse en Marokkaanse supermarkten zie je die lelijke groenten en fruitsoorten weer wel gewoon liggen. En ze smaken er niet minder om.
Dat bedoel ik.
pi_133908396
quote:
Zalm zonder kleurstof ziet er weer niet appetijtelijk uit.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_133908998
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 14:19 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Er zijn genoeg andere ondernemers die dat graag wel zullen doen.
Twijfelachtig. Deels mag het gewoon maar het gebeurt niet. Is ook een apart logistiek proces bij nodig. Dat maakt het duur.
  woensdag 4 december 2013 @ 14:46:26 #267
379943 Paper_Tiger
pi_133909048
Nee. Het logistieke proces is precies hetzelfde.
pi_133909147
quote:
:9
pi_133909221
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 14:24 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat bedoel ik.
Hiermee haal je je eigen punt dus onderuit. Het kan en mag verkocht worden maar de markt vindt het niet zo interessant.
  woensdag 4 december 2013 @ 14:54:16 #270
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133909321
Ergo: een groot deel van de consumenten is te verwend, ook als ze daar de middelen (even) niet toe hebben.
  woensdag 4 december 2013 @ 14:56:21 #271
379943 Paper_Tiger
pi_133909377
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2013 14:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hiermee haal je je eigen punt dus onderuit. Het kan en mag verkocht worden maar de markt vindt het niet zo interessant.
Het wordt i.d.d. wel verkocht in Turkse en Marokkaanse winkels. Die mensen zijn niet zo verwend als autochtonen. Een slecht stukje snijden ze er gewoon vanaf. Voor veel Nederlanders is het ook onbekend. Op de markt wordt het ook verkocht. De meeste groente in supermarkten is wel A kwaliteit maar dan ook maar net aan. De topspullen vind je eigenlijk alleen in de speciaalzaak.
  woensdag 4 december 2013 @ 14:56:45 #272
379943 Paper_Tiger
pi_133909386
quote:
12s.gif Op woensdag 4 december 2013 14:54 schreef Copycat het volgende:
Ergo: een groot deel van de consumenten is te verwend, ook als ze daar de middelen (even) niet toe hebben.
En zo is armoede dus toch een keuze.
  woensdag 4 december 2013 @ 14:59:27 #273
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133909457
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 14:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

Ik wil niet zo ver gaan om te claimen dat armoede an sich een keuze is. Maar wel dat je door het maken van bepaalde keuzes je situatie zelf in stand kan houden. En dat kan soms aardige slokken op een borrel schelen.
pi_133909513
quote:

[..]

Het wordt i.d.d. wel verkocht in Turkse en Marokkaanse winkels. Die mensen zijn niet zo verwend als autochtonen. Een slecht stukje snijden ze er gewoon vanaf. Voor veel Nederlanders is het ook onbekend. Op de markt wordt het ook verkocht. De meeste groente in supermarkten is wel A kwaliteit maar dan ook maar net aan. De topspullen vind je eigenlijk alleen in de speciaalzaak.
Dus gewoon puur een gevolg van marktwerking :).
  woensdag 4 december 2013 @ 18:46:20 #275
321876 Cherna
Fuck the System
pi_133916819
quote:

[..]

Ja dat zal het zijn. Daar kies je voor.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_133918525
Ik wordt altijd doodziek van die langdurig werklozen die zo zielig zijn.
Camera erop en kijken hoe erg dat wel niet is.
Wil je werk krijg je werk.
pi_133918652
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 19:34 schreef rootus het volgende:
Ik wordt altijd doodziek van die langdurig werklozen die zo zielig zijn.
Camera erop en kijken hoe erg dat wel niet is.
Wil je werk krijg je werk.
:O
pi_133919190
quote:

[..]

Tjakkaa!
pi_133935360
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 08:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
Tja, right... alsof ik niks beter te doen heb. Zoek het zelf maar uit. Als je dat niet doet, dan doe je het niet.http://www.voedingscentru(...)-5-euro-per-dag.aspxHier 5 euro per dag, dus al het eten op een dag per persoon en dat is gezond voedsel.ps. ik vind dit zelfs nog duur, maar goed....
Die site ken ik. Het ziet er wel allemaal heel mooi en lekker uit maar et is niet reëel. Ze gaan namelijk uit van exact de porties die ze gebruiken en berekenen zo de prijs.
In de praktijk echter zijn die goedkope verpakkingen veel groter. Als je bijvoorbeeld 1 maal per week een plakje goedkope kaas op je brood doet, dan zal je toch dat hele pak moeten kopen. Met houdbare producten is dat niet zo'n probleem maar met bederfelijke producten gooi je op deze manier dus tientallen euro's per week weg.

Uiteraard is gezonde voeding belangrijk. Maar het is gewoon pertinent niet waar dat gezond voedsel goedkoop is. Een doos frikadellen is gewoon een stuk goedkoper dan een stukje vlees van hetzelfde gewicht. Ook een blikje smac, knakworstjes, gehaktballetjes of reepjes spek zijn gewoon veel goedkoper per kg dan dat lapje vlees. Blikgroente is goedkoper dan verse groenten en ga zo maar door. Zo goedkoop als een literblik groentesoep in de Aldi is kan ik zelf nooit verse groentesoep koken.
Heb je echt weinig te besteden dan moet je dus creatief zijn om regelmatig aan de schijf van 5 te voldoen. Afwisselen met zelfgebakken naturel pannenkoeken of soep uit blik met brood drukt de kosten ook al is dat natuurlijk niet echt super gezond.

Zelf zondig ik regelmatig door vis uit de vriezer op tafel te zetten. Eigenlijk te duur maar erg gezond en lekker.
pi_133935741
Blikgroente is niet veel minder gezond dan verse groente. Een groter is de smaak en textuur.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_133936290
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2013 09:50 schreef waht het volgende:
Blikgroente is niet veel minder gezond dan verse groente. Een groter is de smaak en textuur.
Rauwkost is vreselijk gezond maar koop je dat in blik dan zitten er altijd toegevoegde suikers bij.

Mijn tip: IJsbergsla is duurder dan kropsla. Maar kropsla bederft veel sneller dan ijsbergsla. Maak je een krop niet in één maaltijd op, koop dan liever ijsbergsla. Uiteindelijk ben je dan goedkoper uit en je hoeft niet meerdere dag op rij sla te eten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ouder1 op 05-12-2013 10:34:41 ]
pi_133938102
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2013 09:50 schreef waht het volgende:
Er zit vrij veel zout in, maar dat is niet per se ongezond.
pi_133939911
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2013 11:28 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Er zit vrij veel zout in, maar dat is niet per se ongezond.
Is of zit er eigenijk nog jodium in het zout?
Merk maar al te goed dat bijna nergens meer zout inzit, brood word sneller slecht en kaas word sneller slecht.
Wel het voordeel ervan vind ik er staat een houdbaarheids datum op, een dag ervoor ga ik het naar en zit er schimmel op krijgt de winkelier het terug,en krijg ik nieuw zonder te betalen.
pi_133948929
quote:

[..]

Onzin. De markt volgt hier de meerderheid en niet de mogelijke wensen van een (arme) minderheid.

Daarom komen dat soort spullen dus niet in de supermarkt te liggen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_133948959
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 09:29 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Die site ken ik. Het ziet er wel allemaal heel mooi en lekker uit maar et is niet reëel. Ze gaan namelijk uit van exact de porties die ze gebruiken en berekenen zo de prijs.
In de praktijk echter zijn die goedkope verpakkingen veel groter. Als je bijvoorbeeld 1 maal per week een plakje goedkope kaas op je brood doet, dan zal je toch dat hele pak moeten kopen. Met houdbare producten is dat niet zo'n probleem maar met bederfelijke producten gooi je op deze manier dus tientallen euro's per week weg.

Uiteraard is gezonde voeding belangrijk. Maar het is gewoon pertinent niet waar dat gezond voedsel goedkoop is. Een doos frikadellen is gewoon een stuk goedkoper dan een stukje vlees van hetzelfde gewicht. Ook een blikje smac, knakworstjes, gehaktballetjes of reepjes spek zijn gewoon veel goedkoper per kg dan dat lapje vlees. Blikgroente is goedkoper dan verse groenten en ga zo maar door. Zo goedkoop als een literblik groentesoep in de Aldi is kan ik zelf nooit verse groentesoep koken.
Heb je echt weinig te besteden dan moet je dus creatief zijn om regelmatig aan de schijf van 5 te voldoen. Afwisselen met zelfgebakken naturel pannenkoeken of soep uit blik met brood drukt de kosten ook al is dat natuurlijk niet echt super gezond.

Zelf zondig ik regelmatig door vis uit de vriezer op tafel te zetten. Eigenlijk te duur maar erg gezond en lekker.
In ieder geval laat dit verhaal zien dat niet te badinerend over armoede in Nederland moet worden gedaan. Gezond eten is essentieel en zeker geen luxe.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 5 december 2013 @ 16:50:48 #286
379943 Paper_Tiger
pi_133949126
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 16:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Onzin. De markt volgt hier de meerderheid en niet de mogelijke wensen van een (arme) minderheid.

Daarom komen dat soort spullen dus niet in de supermarkt te liggen.
Maar wel bij de Turkse groenteman. Die heeft ook nogal wat minima als klant.
  donderdag 5 december 2013 @ 16:53:54 #287
379943 Paper_Tiger
pi_133949251
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 10:15 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Rauwkost is vreselijk gezond maar koop je dat in blik dan zitten er altijd toegevoegde suikers bij.

Mijn tip: IJsbergsla is duurder dan kropsla. Maar kropsla bederft veel sneller dan ijsbergsla. Maak je een krop niet in één maaltijd op, koop dan liever ijsbergsla. Uiteindelijk ben je dan goedkoper uit en je hoeft niet meerdere dag op rij sla te eten.
Bewaar sla in water dan blijf het goed.
  donderdag 5 december 2013 @ 16:56:26 #288
379943 Paper_Tiger
pi_133949342
Als je arm bent en alleen zoek dan lotgenoten en kook om beurten een gezonde maaltijd.
pi_133950043
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 16:50 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Maar wel bij de Turkse groenteman. Die heeft ook nogal wat minima als klant.
Maar dan moet die maar net wel lokaal beschikbaar zijn.
  donderdag 5 december 2013 @ 17:19:44 #290
379943 Paper_Tiger
pi_133950083
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar dan moet die maar net wel lokaal beschikbaar zijn.
Dat geldt ook voor een Aldi of een Lidl.
pi_133950143
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:19 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat geldt ook voor een Aldi of een Lidl.
Klopt maar die zijn veel breder vertegenwoordigd. Maar die verkopen dan weer niet die groente van een mindere klasse.
pi_133950305
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 16:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
Als je arm bent en alleen zoek dan lotgenoten en kook om beurten een gezonde maaltijd.
Sorry maar mensen op elkaars lip zetten om de kosten te drukken vind ik geen optie. Mijn buren en ik houden wel rekening met elkaar.. kunnen we goedkoop meer krijgen dan we nodig hebben dan geven we het aan elkaar. Doordat dat wederzijds gaat besparen we kosten. Denk aan aanbiedingen van 2 courgettes voor de prijs van één.
pi_133952806
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 16:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
Wat een walgelijk simplisme weer.

Je wilt helemaal geen 'vrije mensen'. Onafhankelijke en autonome mensen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 5 december 2013 @ 18:46:47 #294
379943 Paper_Tiger
pi_133952836
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat een walgelijk simplisme weer.

Je wilt helemaal geen 'vrije mensen'. Onafhankelijke en autonome mensen.
Wat is er mis met vrijwillig kosten delen?
pi_133952861
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Klopt maar die zijn veel breder vertegenwoordigd. Maar die verkopen dan weer niet die groente van een mindere klasse.
Is die groente even goed en gezond?

Amerikaanse onderzoeken laten dat aspect trouwens ook onder armoede vallen. Want de noodzaak om een tijdje te reizen voor noodzakelijke spullen (wat gezond voedsel feitelijk is) is ook een vorm van armoede. Want dat kost tijd, en tijd is schaars. Dus het bovenmatig moeten investeren van tijd en moeite is ook armoede.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 5 december 2013 @ 18:47:58 #296
379943 Paper_Tiger
pi_133952868
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:26 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Sorry maar mensen op elkaars lip zetten om de kosten te drukken vind ik geen optie. Mijn buren en ik houden wel rekening met elkaar.. kunnen we goedkoop meer krijgen dan we nodig hebben dan geven we het aan elkaar. Doordat dat wederzijds gaat besparen we kosten. Denk aan aanbiedingen van 2 courgettes voor de prijs van één.
Ik zou het zeker overwegen als ik alleen zou zijn.
  donderdag 5 december 2013 @ 18:50:43 #297
379943 Paper_Tiger
pi_133952958
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Amerikaanse onderzoeken laten dat aspect trouwens ook onder armoede vallen. Want de noodzaak om een tijdje te reizen voor noodzakelijke spullen (wat gezond voedsel feitelijk is) is ook een vorm van armoede. Want dat kost tijd, en tijd is schaars. Dus het bovenmatig moeten investeren van tijd en moeite is ook armoede.
Zo lijkt het wel alsof je arm wil zijn. Als je niet bereid bent om een inspanning te doen om met je geld uit te komen dan verdien je niet beter. Wat een gezanik.

Slechts 10% is 1e klasse groente en fruit. De rest heeft niet de juiste vorm of maat.
pi_133952999
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, voldoet alleen wat minder aan het schoonheidsideaal van een komkommer of de vlekkeloosheid van een appel. Daarom wil een supermarkt dat niet in de schappen hebben liggen.
quote:
Zit iets in :)
pi_133953057
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:50 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Zo lijkt het wel alsof je arm wil zijn. Als je niet bereid bent om een inspanning te doen om met je geld uit te komen dan verdien je niet beter. Wat een gezanik.
De mensen in Afrika die een uur moeten lopen voor schoon drinkwater zijn ook zeikers en verdienen niet beter?

Het is een extremer voorbeeld maar komt op hetzelfde neer.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 5 december 2013 @ 18:54:01 #300
379943 Paper_Tiger
pi_133953064
quote:
2s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja, voldoet alleen wat minder aan het schoonheidsideaal van een komkommer of de vlekkeloosheid van een appel. Daarom wil een supermarkt dat niet in de schappen hebben liggen.

[..]

Zit iets in :)
Als je werkt zit er iets in als je een uitkering geniet niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')