Je moet natuurlijk wel bedenken dat dergelijke types veel meer cycles hebben op een dag dan grotere kisten.quote:Op maandag 2 december 2013 13:31 schreef Sunri5e het volgende:
Van de levensduur die een Embraer heeft stond ik laatst ook te kijken. Die vond ik echt extreem kort.
Theoretisch kun je vliegtuigen zo lang laten doorvliegen zolang er onderdelen zijn natuurlijk.quote:Welke levensduur heeft een 380?
Nog wel ja. Benieuwd wanneer Beijing Capital en Dubai er voorbij zijn.quote:Op maandag 2 december 2013 14:49 schreef Iemand91 het volgende:
Laatste post uit vorig topic:
[..]
t.
EDIT: geinige Interactieve website van Atlanta Hartsfield–Jackson Airport. ('s werelds drukte vliegveld)
quote:Op maandag 2 december 2013 19:19 schreef Iemand91 het volgende:
Nou, nog een kilometer of honderd en dan is het voorbij voor PH-KCK...
Aan het geluid van het filmpje te horen staat er nogal wat wind. Misschien hadden ze rugwind.quote:Op maandag 2 december 2013 13:27 schreef Sunri5e het volgende:
Ligt het aan mij of komt deze kist veel te hard aanvliegen?
Maar die types zijn ook ontworpen voor veel meer cycles.quote:Op maandag 2 december 2013 14:49 schreef Iemand91 het volgende:
Je moet natuurlijk wel bedenken dat dergelijke types veel meer cycles hebben op een dag dan grotere kisten.
Kan theoretisch, maar gelukkig mag dat niet zomaar. Er is regelgeving (limit of validity) die de omstandigheden bepaalt om langer door te vliegen dan een bepaald maximum aantal cycles/uren per type. Operators moeten aan eisen voldoen, maar ook de fabrikant. Verhaal is (in begrijpbare tekst) te lezen op de site van Boeing.quote:Theoretisch kun je vliegtuigen zo lang laten doorvliegen zolang er onderdelen zijn natuurlijk.
Volgens dit artikel is de A380 ontworpen voor 19,000 cycles, 140,000 vlieguren of 25 jaar (whatever comes first).quote:
Geshopt?quote:Op dinsdag 3 december 2013 09:36 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Is deze foto karakteristiek of wat?
Uiteraard. Maar ze staan verder nou niet echt bekend om hun "robuustheid" om het zo te noemen t.o.v. bijvoorbeeld Fokkers.quote:Op maandag 2 december 2013 23:18 schreef OEM het volgende:
Maar die types zijn ook ontworpen voor veel meer cycles.
Interessant leesvoer.quote:Kan theoretisch, maar gelukkig mag dat niet zomaar. Er is regelgeving (limit of validity) die de omstandigheden bepaalt om langer door te vliegen dan een bepaald maximum aantal cycles/uren per type. Operators moeten aan eisen voldoen, maar ook de fabrikant. Verhaal is (in begrijpbare tekst) te lezen op de site van Boeing.
Ik zie dat Emirates gemiddeld 1.7 cycles per dag heeft voor de A380 (bron), met maximaal 19.000 cycles komt dat op zo'n 11.200 dagen / 30 jaar. Maar daar kickt die 25 jaar dus in.quote:Volgens dit artikel is de A380 ontworpen voor 19,000 cycles, 140,000 vlieguren of 25 jaar (whatever comes first).
Mooie foto inderdaad.quote:
Nee, is van een Tweaker genaamd "Derice". Erg gave foto is het.quote:
Precies. Dit bedoel ik; je verwoordt het alleen een stuk beter dan ikquote:Op dinsdag 3 december 2013 14:13 schreef frumslegnulk het volgende:
Vliegtuigen kunnen worden gebouwd volgens twee filosofieen: 'safe life' en 'fail safe'. Het eerste wil zeggen dat het vliegtuig een gegarandeerde levenduur heeft die vrij kort is, maar wel met zo min mogelijk kosten, basaal onderhoud en geen vervanging van grote onderdelen. Daarna is het vliegtuig ook echt 'op' (Embraers). Fail safe wil zeggen dat het vliegtuig gebouwd wordt op een theoretisch oneindige levensduur, maar er daarbij wel vanuit gaat dat onderdelen met enige regelmaat worden vervangen en als het moet ook de grotere structurele onderdelen. Dat laatste geldt vooral voor, om KLM als voorbeeld te nemen, Boeing 747's en MD-11's maar ook de Fokker 70 en 100 zijn volgens dit principe gebouwd. Deze vliegtuigen worden dan ook niet vervangen omdat ze 'op' zijn, maar omdat het gewoon te duur wordt om constant alles te blijven vervangen. En natuurlijk omdat de moderne alternatieven een stuk efficiënter zijn geworden.
Wat een onzin. Alle (commerciele) vliegtuigen die tegenwoordig gemaakt worden zijn fail-safe ontworpen. Hooguit een aantal componenten zijn safe-life. Zie FAR 25.571quote:Op dinsdag 3 december 2013 14:13 schreef frumslegnulk het volgende:
Vliegtuigen kunnen worden gebouwd volgens twee filosofieen: 'safe life' en 'fail safe'. Het eerste wil zeggen dat het vliegtuig een gegarandeerde levenduur heeft die vrij kort is, maar wel met zo min mogelijk kosten, basaal onderhoud en geen vervanging van grote onderdelen. Daarna is het vliegtuig ook echt 'op' (Embraers). Fail safe wil zeggen dat het vliegtuig gebouwd wordt op een theoretisch oneindige levensduur, maar er daarbij wel vanuit gaat dat onderdelen met enige regelmaat worden vervangen en als het moet ook de grotere structurele onderdelen. Dat laatste geldt vooral voor, om KLM als voorbeeld te nemen, Boeing 747's en MD-11's maar ook de Fokker 70 en 100 zijn volgens dit principe gebouwd. Deze vliegtuigen worden dan ook niet vervangen omdat ze 'op' zijn, maar omdat het gewoon te duur wordt om constant alles te blijven vervangen. En natuurlijk omdat de moderne alternatieven een stuk efficiënter zijn geworden.
Doen ze goed!quote:Transavia naar recordaantal van 6,5 miljoen passagiers
SCHIPHOL-OOST - Transavia zal 2013 afsluiten met een recordaantal van 6,5 miljoen passagiers. Dit zegt de nieuwe topman Mattijs ten Brink in een vraaggesprek met Luchtvaartnieuws. Transavia staat er volgens Ten Brink "heel goed" voor. "Ondanks een lastige markt, met een daling van het consumentenvertrouwen, hebben wij dit jaar twintig procent meer passagiers aan boord gekregen."
Transavia, de budgetmaatschappij van KLM, voert een hevige concurrentiestrijd met 'grote jongens' als easyJet, Ryanair en Vueling. De sterke passagiersgroei is volgens Ten Brink "het bewijs dat Transavia's low fare with care-product bestaansrecht heeft".
De concurrentiestrijd heeft wel effect op de financiële resultaten van Transavia. "We hebben gekozen voor het winnen van marktaandeel. Als de yield (opbrengst per stoel, red.) daar een tik van krijgt accepteren we dat voor dit jaar. 2013 zal voor ons een lastig financieel jaar zijn."
Transavia wil verder doorgroeien en onderzoekt de mogelijkheid om naar meer bestemmingen in Oost-Europa te gaan vliegen. Volgens Ten Brink is vooral Polen interessant. "Je ziet zowel zakelijk als in leisure een toename van de interesse in Poolse en andere Oost-Europese bestemmingen."
Mooie cumulus floccus.quote:Op dinsdag 3 december 2013 18:01 schreef Lone_Gunman het volgende:
Zit er trouwens verschil in mate van slijtage tussen pax kisten en cargo kisten? Ik vind het opmerkelijk dat bijvoorbeeld recente 777's worden gesloopt terwijl er bijvoorbeeld nog zelfs met een DC-8 wordt gevlogen. Hoe zit dit eigenlijik?
[ afbeelding ]
http://flightaware.com/live/flight/PHKCBquote:Op woensdag 4 december 2013 18:16 schreef Sunri5e het volgende:
Vliegt de PH-KCB nog? Ik zag hem vanmiddag zo eenzaam naast de snelweg staan.
"Als de 'vogel'die zijn nest definitief verlaat"zou je zeggen.quote:Op dinsdag 3 december 2013 14:09 schreef Iemand91 het volgende:
[knip]
Een andere Tweaker heeft haar gisteren uitgezwaaid:
Ik weet niet precies hoe dit zit, maar het kan voor een maatschappij financieel aantrekkelijker zijn om met een verouderde DC-8 cargo te vervoeren dan een relatief nieuwe pax triple naar cargo om te bouwen.quote:Op dinsdag 3 december 2013 18:01 schreef Lone_Gunman het volgende:
Zit er trouwens verschil in mate van slijtage tussen pax kisten en cargo kisten? Ik vind het opmerkelijk dat bijvoorbeeld recente 777's worden gesloopt terwijl er bijvoorbeeld nog zelfs met een DC-8 wordt gevlogen. Hoe zit dit eigenlijik?
[ afbeelding ]
Een pax-777 ombouwen naar een freighter is op dit moment extreem duur, aangezien je het zelf mag doen. Er is nog geen ombouwprogramma.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:05 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe dit zit, maar het kan voor een maatschappij financieel aantrekkelijker zijn om met een verouderde DC-8 cargo te vervoeren dan een relatief nieuwe pax triple naar cargo om te bouwen.
Die 777 van Singapore die ik bedoel was een -200ER met klein vrachtdeur.quote:Op dinsdag 3 december 2013 18:01 schreef Lone_Gunman het volgende:
Zit er trouwens verschil in mate van slijtage tussen pax kisten en cargo kisten? Ik vind het opmerkelijk dat bijvoorbeeld recente 777's worden gesloopt terwijl er bijvoorbeeld nog zelfs met een DC-8 wordt gevlogen. Hoe zit dit eigenlijik?
[ afbeelding ]
Ja. PH-KCA, -KCB, -KCD en -KCE vliegen nog, -KCC staat al maanden stil op Schiphol.quote:Op woensdag 4 december 2013 18:16 schreef Sunri5e het volgende:
Vliegt de PH-KCB nog? Ik zag hem vanmiddag zo eenzaam naast de snelweg staan.
Hier nog in video vorm:quote:Op woensdag 4 december 2013 19:04 schreef Iwanius het volgende:
"Als de 'vogel'die zijn nest definitief verlaat"zou je zeggen.
"zelf doen" is er niet bepaald bij. Dan kom je met de certificering in de knoop.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:21 schreef OEM het volgende:
[..]
Een pax-777 ombouwen naar een freighter is op dit moment extreem duur, aangezien je het zelf mag doen. Er is nog geen ombouwprogramma.
Met zelf doen bedoel ik dus inclusief certificering. En dat maakt een toch al dure onderneming extreem duur.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:09 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
"zelf doen" is er niet bepaald bij. Dan kom je met de certificering in de knoop.
Gaaf moment wanneer de motoren weer op gang komen/vliegtuig bepaalde hoek heeft en letterlijk wegspuit van de baan.quote:Op donderdag 5 december 2013 17:33 schreef Thetallguy het volgende:
In Birmingham stormde het ook vandaag
Mooie site is dat zeg, samen met FlightAware toch wel een site die ik stiekem veel bekijk.quote:Op donderdag 5 december 2013 15:02 schreef Iemand91 het volgende:
Even lekker live meekijken naar landingen op Schiphol met dit weer.
EDIT: hehe, live een go-around van een 777 (PH-BVA) vanuit Buenos Aires zien.
EDIT #2: WTF, dezelfde kist doet nóg een go-around!![]()
Zit je 13:30 uur in een kist krijg je dit er ook nog even na...
[ afbeelding ]
EDIT #3: boven de Noordzee is het ook filerijdenvliegen zeg...
quote:Op vrijdag 6 december 2013 10:12 schreef Leatherface het volgende:
Mooie site is dat zeg, samen met FlightAware toch wel een site die ik stiekem veel bekijk.
quote:Amsterdam - Buenos Aires zal wel de langste non-stop KLM zijn?
quote:Emirates nu twee keer per dag van Schiphol naar Dubai
SCHIPHOL - Emirates Airline vliegt sinds woensdag twee keer per dag van Amsterdam naar Dubai. De vlucht komt bovenop de bestaande dagelijkse lijndienst die wordt uitgevoerd met een Airbus A380. De tweede vlucht arriveert om half negen ’s avonds vanuit Dubai en vertrekt om tien uur weer vanaf Schiphol.
Emirates voert de extra vlucht uit met een Boeing 777-200LR. Dat toestel biedt plaats aan 266 stoelen in een drieklassenconfiguratie - 8 stoelen in First Class, 42 Business Class stoelen en 216 in Economy Class.
Met de extra vlucht voert Emirates de concurrentie op Schiphol verder op. “Deze tweede vlucht onderstreept het succes van Emirates op de Nederlandse markt”, zegt Raymond van der Veer, Area Manager Benelux bij de luchtvaartmaatschappij.
Emirates vliegt sinds 2010 dagelijks vanaf thuisbasis Dubai naar Schiphol. De eerste twee jaar werd op de route een Boeing 777 ingezet. Sinds augustus 2012 maakt Emirates gebruik van de Airbus A380, het grootste passagierstoestel ter wereld met 519 stoelen.
Het grootste deel van de Emirates-passagiers stapt in Dubai over op vluchten naar bestemmingen in India, het Verre Oosten en Australië. Door de tweede dagelijkse frequentie neemt het aantal reismogelijkheden toe.
Geweldige vliegtuigmaatschappij waar ik niet alleen met mijn ouders maar ook zelf later mee vloog.quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:40 schreef Iemand91 het volgende:
- Pan Am's laatste vlucht was gisteren eergisteren alweer 22 jaar geleden.
Vlucht van Barbados naar Miami op 4 december 1991 met een B727.
De 777 bestond toen nog niet; de eerste vlucht was pas in 1994. Ik gok dat je de 707 of 747 bedoeld.quote:Op vrijdag 6 december 2013 13:05 schreef Iwanius het volgende:
Geweldige vliegtuigmaatschappij waar ik niet alleen met mijn ouders maar ook zelf later mee vloog.
Vooral die Boeing 777 toen (jaren 70),inrichting,stewardessen,service e.d. straalde een en al klasse uit.
In dat tempo vliegt er volgend jaar een 2e A380 naar Schiphol.quote:
Als je vanuit West-Europa naar LA of Rio de Janeiro moet, ga je natuurlijk niet backtracken naar Dubai tenzij Emirates een wel héél voordelige aanbieding heeft.quote:Op vrijdag 6 december 2013 13:08 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De 777 bestond toen nog niet; de eerste vlucht was pas in 1994. Ik gok dat je de 707 of 747 bedoeld.
[..]
Op de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt valt het mee,
Dat bedoel ik ook. Misschien had ik het even wat meer volhardend kunnen neerzetten.quote:Op vrijdag 6 december 2013 14:11 schreef Leatherface het volgende:
Als je vanuit West-Europa naar LA of Rio de Janeiro moet, ga je natuurlijk niet backtracken naar Dubai tenzij Emirates een wel héél voordelige aanbieding heeft.
Het ligt zeer gunstig t.o.v. Azië, Oceanië en een groot deel van Afrika.quote:Op vrijdag 6 december 2013 14:51 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook. Misschien had ik het even wat meer volhardend kunnen neerzetten.
Maar andere markten zijn er ook nog; Dubai ligt zéér gunstig voor Afrika, gunstig voor Azië en gunstig voor Oceanië. Het ligt eigenlijk precies in het centrum van die bestemmingen. Behalve Noord- en Zuid-Amerika.
Oh zo. Weet ik niet.quote:Op vrijdag 6 december 2013 21:59 schreef blingbling11 het volgende:
Had het gelezen van die klapband idd. Maar ik doelde op dat onderdeel dat naar buiten hing.
Denkt terug aan juli 2000...quote:Het is wel ongelofelijk hoeveel schade zo'n klapband kan opleveren.
Zo héquote:Hier nog wat foto's die ik heb gemaakt van een klapband van de PH-BFA.
De rem blokkeerde tijdens de landing en vervolgens was de band volledig doorgesleten.
De band is er gelukkig niet afgeslingerd. Een paar jaar geleden heeft een 747-400ERF nog een klapband gehad waar dit welgebeurde. Resultaat: gear naar de knoppen, deel plaatwerk naar de knoppen, rond de 2 miljoen schade dacht ik.
https://www.dropbox.com/s/nsn4eu59f86mmcm/IMG_0006.JPG
https://www.dropbox.com/s/5etxa4qmiyja6bs/IMG_0007.JPG
https://www.dropbox.com/s/hj5t6nct4cgu3i4/IMG_0009.JPG
Volgens de heren op pprune is dat de r/h gear alternate anti-skid modulequote:Op vrijdag 6 december 2013 21:59 schreef blingbling11 het volgende:
Maar ik doelde op dat onderdeel dat naar buiten hing.
Dus als ik het goed begrijp...quote:Op vrijdag 6 december 2013 23:42 schreef OEM het volgende:
[..]
Volgens de heren op pprune is dat de r/h gear alternate anti-skid module
Bron.quote:An Emirates aircraft caused Brisbane Airport’s main runway to close briefly after one of its engines blasted debris onto the tarmac.
A Brisbane Airtport spokeswoman said the A380 sent asphalt, grass and dirt onto the runway as it was taking off shortly before 9am.
It caused the strip to be closed for arrivals for 20 minutes.
The spokeswoman said the runway had partially re-opened, and crews are still clearing the mess.
“We just need to clean off where the aircraft goes. We will be doing repairs to the blast protection area,” she said.
Read more: http://www.brisbanetimes.(...)q.html#ixzz2mjxwRDle
écht hè.quote:Op vrijdag 6 december 2013 13:05 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Geweldige vliegtuigmaatschappij waar ik niet alleen met mijn ouders maar ook zelf later mee vloog.
Vooral die Boeing 777 toen (jaren 70),inrichting,stewardessen,service e.d. straalde een en al klasse uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |