De Wever en Di Rupo zouden elkaar nog niet eens gesproken hebben over het eventueel vormen van een regering, begrijp ik.quote:Op dinsdag 3 september 2019 13:16 schreef borisz het volgende:
Dag 100 na de verkiezingen. And counting
Ja, in Nederland is dat nog een dingetje, met formateurs enzo, en toch regelmatige media-aandacht. In België lijken ze haast vergeten dat er nog een regering gevormd moet worden.quote:Op dinsdag 3 september 2019 13:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
De Wever en Di Rupo zouden elkaar nog niet eens gesproken hebben over het eventueel vormen van een regering, begrijp ik.
https://www.trouw.nl/buit(...)-lang-niet~bcae913a/
Terwijl N-VA en PS toch wel vrij essetieel zijn. Als het niet in het vormen van een regering is, dan toch eerst in het zeker weten dat het geen optie is dat zij gaan samenwerken. In NL zouden die 2 binnen een week samen in een kamer hebben gezeten.
Er zijn bij ons ook formateurs ... Alleen zijn die bezig voor zichzelf europese postjes te pakken ondertussen ...quote:Op dinsdag 3 september 2019 16:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, in Nederland is dat nog een dingetje, met formateurs enzo, en toch regelmatige media-aandacht. In België lijken ze haast vergeten dat er nog een regering gevormd moet worden.
Wat ik vrijdag begreep op de radio komt er eerst een Vlaamse regering voor ze serieus over een Belgische regering gaan praten. Di Rupo heeft met De Wever gepraat, maar een dag later zei hij dat hij een regering wil zonder NVA.quote:Op zaterdag 21 september 2019 22:21 schreef rubbereend het volgende:
hoe staat het er eigenlijk voor?
Een links centrale regering zonder Nva en VLD?quote:Op zaterdag 21 september 2019 22:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat ik vrijdag begreep op de radio komt er eerst een Vlaamse regering voor ze serieus over een Belgische regering gaan praten. Di Rupo heeft met De Wever gepraat, maar een dag later zei hij dat hij een regering wil zonder NVA.
Ondertussen zouden ze bij NVA in paniek zijn door de laatste peilingen, waar ze voor het eerst in 10 jaar niet meer de grootste zijn. Ze zijn bang naar 15% te zakken en dat VB naar 30% stijgt, volgens DeMorgen. Ze denken in die krant ook dat er een links centrale landelijke regering komt zonder NVA en Open VLD. Premier zou Koen Geens (CD&V) moeten worden.
De Vlaamse regering lijkt nu ook een dichtgetimmerd regeerakkoord te krijgen, net als in Nederland.
https://www.demorgen.be/n(...)it-is-meer~be19f6cb/
Ja, daar kwam ik ook niet uit. Dat een deel van CD&V liever een ruk naar links maakt is bekend, maar helemaal over links kan inderdaad alleen met de PVDA en dat lijkt me uitgesloten. Voor de duidelijkheid nogmaals de zetels:quote:Op zondag 22 september 2019 04:13 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Een links centrale regering zonder Nva en VLD?
Dan heb je nodig: Cd&V, Spa, Groen, Ecolo, Cdh, PS en dan kom je nog 9 zetels te kort. Krijg je dan de MR zover dat ze als liberale zonder de VLD erin stappen? Of neem je dan de communisten van de Ptv/pvda erbij?
Kun je daar een vertaling van geven in partijen? Ik weet dat in België het populair is om met kleuren te werken (Zweedse coalitie e.d.), maar ik heb geen idee welke kleur bij welke partij hoort en ik denk de meeste Nederlanders niet.quote:
Maar dan heb je de VLD erbij. Gaan die dat aandurven, in zo'n linkse regering stappen? Dat is bijna gelijk aan electorale zelfmoord ...quote:
Zonder cdnv is het vlaamse draagvlak te klein.quote:Op zondag 22 september 2019 19:13 schreef Hanca het volgende:
Als ik het goed begrijp stellen jullie Open Vld, MR, sp.a, PS, Ecolo, Groen en CD&V voor. Zonder CD&V is er trouwens ook een meerderheid, maar dan wel maar van 1 zetel, toch?
Op zich zou het helemaal geen onlogische regering zijn. Je laat de beide vleugels (PVDA, NVA, VB) en de 2 kleintjes (cdH, DéFi) liggen en gaat door het midden. In Nederland zou dat er wel van komen. Maar voor België lijkt dat toch net wat moeilijker te liggen, volgens mij.
7 partijen, klinkt stabiel.quote:Op zondag 22 september 2019 19:13 schreef Hanca het volgende:
Als ik het goed begrijp stellen jullie Open Vld, MR, sp.a, PS, Ecolo, Groen en CD&V voor. Zonder CD&V is er trouwens ook een meerderheid, maar dan wel maar van 1 zetel, toch?
Op zich zou het helemaal geen onlogische regering zijn. Je laat de beide vleugels (PVDA, NVA, VB) en de 2 kleintjes (cdH, DéFi) liggen en gaat door het midden. In Nederland zou dat er wel van komen. Maar voor België lijkt dat toch net wat moeilijker te liggen, volgens mij.
Zoiets is het in België vaak. Het zijn natuurlijk 3 blokjes van aan elkaar verwante partijen en dan de CD&V.quote:Op maandag 30 september 2019 07:11 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
7 partijen, klinkt stabiel.
quote:We hebben een akkoord. Stevig pakket aan maatregelen voor een sterk Vlaanderen. Dank aan de drie partijen. Straks persconferentie.
Het zijn Belgen.quote:Op maandag 30 september 2019 08:46 schreef TjjWester het volgende:
Waarom zijn de deelstaat verkiezingen op dezelfde dag als de federale?? Ze leggen het hele land plat.
vroeger was het los van emkaar en lag het land 2 vd 5 jaar plat ipv 1 vd 5quote:Op maandag 30 september 2019 08:46 schreef TjjWester het volgende:
Waarom zijn de deelstaat verkiezingen op dezelfde dag als de federale?? Ze leggen het hele land plat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop