abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133797627
Ik weet niet of het te maken heeft met empathie maar ik vind wel dat er tegenwoordig een bepaald populistisch sfeertje heerst in Nederland, mede mogelijk gemaakt door alle nieuwe vormen van communicatie. Dingen die al jaren gebeuren worden opeens breed uitgemeten en krijgen tijdelijk hevige aandacht om daarna dood te bloeden.

Het voelt een beetje aan alsof een bepaald deel opeens nationalistisch probeert te zijn, maar omdat Nederlanders dat niet echt kunnen krijg je dus tokkies en dingen als de PVV en hevige individualisme.
pi_133798026
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 10:54 schreef Disana het volgende:
Gaat dit topic nu doodgeslagen worden met het bekende libertarische riedeltje 'staat is slecht'? -O-
Het was toch al een baggertopic.

quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 11:00 schreef Klopkoek het volgende:
En daar ben jij op tegen? Het onafhankelijk denken?

Dan weten we gelijk ook weer waar het minarchisme als schaamlap voor dient.
In die baggercontext zou ik de reactie die je aanhaalt dan ook plaatsen. De gebruikte PI gaf daar overigens al een indicatie voor.
pi_133798138
quote:
5s.gif Op zondag 1 december 2013 02:28 schreef remlof het volgende:

[..]

Jij ziet geen verschil tussen Nederland voor 2002 en daarna?
Toen gebeurde precies hetzelfde, het was alleen een groot taboe om het erover te hebben.
pi_133798416
Dat is nu eenmaal de cultuur waarin je opgroeit, en veel mensen kijken niet verder dan hun neus lang is. Dan is het niet zo gek op zich.

Probleem wordt het pas echt wanneer die mensen ook geen kritische blik meer hebben richting de politiek, of zelfs geen flauw benul hebben over hoe dingen horen te werken in eenrechtsstaat.

Je ziet nu al dat Nederland aan het afglijden is. Evengoed maken weinig mensen zich er echt druk om. Genoeg aan hun eigen gezeik.
You wear your smile like it was going out of fashion...
pi_133798417
quote:
7s.gif Op zondag 1 december 2013 03:01 schreef remlof het volgende:

[..]

Maar je inleven in het gevoel van een moeder in Syrië die woont aan het front is dus teveel gevraagd?
We moeten van jou voor iedereen empathie hebben, toch zie ik echt geen enkel greintje empathie voor rechts bij jou...
  zondag 1 december 2013 @ 12:05:48 #256
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_133798458
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 12:04 schreef ReplaR het volgende:

[..]

We moeten van jou voor iedereen empathie hebben, toch zie ik echt geen enkel greintje empathie voor rechts bij jou...
gooi er nog even een scheldwoord achteraan dan
  zondag 1 december 2013 @ 12:07:30 #257
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_133798499
Jezus Remlof. :') Ik hoop echt dat je zit te trollen.

Janken over gebrek aan empathie terwijl je zelf 0 toont. Treurig gewoon.

Daarnaast mooi dat je Fortuyn als voorbeeld neemt. De man die zich als een van de weinigen inzette voor betere behandeling van de aanwezige asielzoekers, de man die zich inzette voor de zieken die maar niet werden geholpen door ons falende zorgbeleid. De man die opkwam voor de slachtoffers van criminaliteit waar niks voor werd gedaan. Dit allemaal in tegenstelling tot de zittende politiek.

Wat een emphatieloze man ;( Schokkend gewoon.

Het mooie is uiteraard dat half Nederland zich niet in kon leven in een andere mening en hem dus gelijk maar moest vergelijken met de meest verschrikkelijke mensen. Uiteraard zonder argumenten, want onderbuikgevoelens als empathie zijn veel belangrijker.
Hetzelfde soort mensen dat zo veel empathie had dat ze hem maar moesten vermoorden. Hetzelfde soort mensen dat besloot dat Janmaat maar dood moest. Ja, dát zijn de mensen die in Nederland meer zeggenschap moeten krijgen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_133798798
quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2013 12:05 schreef hugecooll het volgende:

[..]

gooi er nog even een scheldwoord achteraan dan
?
  zondag 1 december 2013 @ 12:50:18 #259
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_133799754
Empathie=liefdadigheid. Liefdadigheid is gemonopoliseerd en geproffessionaliseerd door de staat waardoor het onbetaalbaar is geworden. Als je terug wilt naar liefdadigheid wordt je egoïsme verweten.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 1 december 2013 @ 12:52:44 #260
322645 Voorschrift
See if I care
pi_133799856
Sowieso, wie kan het wat schelen dat een stel linkse jankballen de rest van ons niet empathisch genoeg vinden? Als ze zelf niet genoeg empathie hebben om zich in te leven in waarom wij over iets denken, dan "i'll be damned" om hen wel die gunst te verlenen.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_133800110
quote:
7s.gif Op zondag 1 december 2013 12:52 schreef Voorschrift het volgende:
Sowieso, wie kan het wat schelen dat een stel linkse jankballen de rest van ons niet empathisch genoeg vinden? Als ze zelf niet genoeg empathie hebben om zich in te leven in waarom wij over iets denken, dan "i'll be damned" om hen wel die gunst te verlenen.
Potverdorie.
You wear your smile like it was going out of fashion...
  zondag 1 december 2013 @ 13:01:38 #262
179075 hugecooll
pi_133800170
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 12:19 schreef ReplaR het volgende:

[..]

?
geeft het net dat beetje extra toch
  zondag 1 december 2013 @ 13:06:13 #263
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_133800356
quote:
7s.gif Op zondag 1 december 2013 12:52 schreef Voorschrift het volgende:
Ze kunnen beter blij zijn dat er nog een paar mensen aan welvaart werken. Die kan je dan weer lekker plunderen om je eigen zakken te vullen en met het residu wat stemmen te kopen goed te doen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 1 december 2013 @ 13:07:29 #264
322645 Voorschrift
See if I care
pi_133800393
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 13:06 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ze kunnen beter blij zijn dat er nog een paar mensen aan welvaart werken. Die kan je dan weer lekker plunderen om je eigen zakken te vullen en met het residu wat stemmen te kopen goed te doen.
Het zou toch wat zijn inderdaad als niemand boven belastingschijf 1 uit zou komen, dan kunnen we net met z'n allen de sociale verzekeringen betalen en voor de rest stort het land in mekaar. Ze zouden blij moeten zijn met wat graaiers.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  zondag 1 december 2013 @ 13:08:44 #265
179075 hugecooll
pi_133800439
quote:
14s.gif Op zondag 1 december 2013 13:07 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Het zou toch wat zijn inderdaad als niemand boven belastingschijf 1 uit zou komen, dan kunnen we net met z'n allen de sociale verzekeringen betalen en voor de rest stort het land in mekaar. Ze zouden blij moeten zijn met wat graaiers.
2*
  zondag 1 december 2013 @ 13:10:07 #266
322645 Voorschrift
See if I care
pi_133800489
quote:
5s.gif Op zondag 1 december 2013 13:08 schreef hugecooll het volgende:

[..]

2*
Hoezo, de slinkse medemens vind alles boven 20k toch al graaien?
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  zondag 1 december 2013 @ 13:11:38 #267
179075 hugecooll
pi_133800550
quote:
10s.gif Op zondag 1 december 2013 13:10 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Hoezo, de slinkse medemens vind alles boven 20k toch al graaien?
true, true
  † In Memoriam † zondag 1 december 2013 @ 14:17:23 #268
137949 Disana
pi_133803076
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 11:12 schreef Tem het volgende:

[..]

Is dat zo? en dan nog, is dat de afspiegeling van de samenleving? Ik zie geen enkel onderbouwd argument dat men inderdaad minder empathisch is binnen onze samenleving in vergelijking met voorgaande decennia.
De jonge mens op weg naar een goede plek in de samenleving is natuurlijk ook een onderdeel van deze samenleving. Ik noemde de sc omdat ik daar kom, maar er is in mijn beleving wel een algemene tendens van verhoogde meedogenloosheid. Neem nou Paper_Tiger (die post ook in dit topic) die de hele overheid wil afschaffen en werkelijk niet beseft dat het dan slecht afloopt met fysiek minder gelukkige mensen.

En Voorschrift denkt dat mensen zich niet afvragen waarom er een gebrek aan empathie bij sommige mensen is. Jawel, ik vroeg me dat dus wel af. Is het stress vanwege een onzekere toekomst op de arbeidsmarkt of de multiculturele samenleving, zijn ouders tekort geschoten, zit er iets in het eten? Ik heb geen idee maar ik weet wel dat het ook niet langer iets is om je voor te schamen, dus misschien lijkt het allemaal maar zo.
pi_133809951
Leuk om te zien hoe 'Voorschrift' zijn best doet om zich te 'fitten' in het treffende plaatje dat 'Remlof' schetst!

Wel jammer overigens dat hij zo praat in linkse en rechtse termen en denkt dat de maatschappij bestaat uit maar twee groepen; rechts en links. Daarmee toont hij wat mij betreft wel zijn 'narrow minded' manier van denken aan.

Wel is het natuurlijk zo dat, als je links denkt / bent, het mooi zou zijn dat je ook empathie voelt voor den rechtsdenkende mensch, hetgeen wellicht nog de grootste uitdaging zal zijn. ;)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_133810377
quote:
4s.gif Op zondag 1 december 2013 16:59 schreef Sangha het volgende:
Leuk om te zien hoe 'Voorschrift' zijn best doet om zich te 'fitten' in het treffende plaatje dat 'Remlof' schetst!
Waarna jij nog een flinke duit in het zakje doet.
  zondag 1 december 2013 @ 17:25:07 #271
322645 Voorschrift
See if I care
pi_133810839
quote:

Wel jammer overigens dat hij zo praat in linkse en rechtse termen en denkt dat de maatschappij bestaat uit maar twee groepen; rechts en links. Daarmee toont hij wat mij betreft wel zijn 'narrow minded' manier van denken aan.

Wel is het natuurlijk zo dat, als je links denkt / bent, het mooi zou zijn dat je ook empathie voelt voor den rechtsdenkende mensch, hetgeen wellicht nog de grootste uitdaging zal zijn. ;)
Mooi deze post, gezien je laatste alinea.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_133811495
quote:

Voorwaardelijke empathie is uiteraard het ergste.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_133811504
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 14:17 schreef Disana het volgende:

[..]

De jonge mens op weg naar een goede plek in de samenleving is natuurlijk ook een onderdeel van deze samenleving. Ik noemde de sc omdat ik daar kom, maar er is in mijn beleving wel een algemene tendens van verhoogde meedogenloosheid. Neem nou Paper_Tiger (die post ook in dit topic) die de hele overheid wil afschaffen en werkelijk niet beseft dat het dan slecht afloopt met fysiek minder gelukkige mensen.

En Voorschrift denkt dat mensen zich niet afvragen waarom er een gebrek aan empathie bij sommige mensen is. Jawel, ik vroeg me dat dus wel af. Is het stress vanwege een onzekere toekomst op de arbeidsmarkt of de multiculturele samenleving, zijn ouders tekort geschoten, zit er iets in het eten? Ik heb geen idee maar ik weet wel dat het ook niet langer iets is om je voor te schamen, dus misschien lijkt het allemaal maar zo.
Tja, ik ervaar dat in het dagelijks leven niet zo. De mensen op internetfora vergroten voornamelijk een aantal eigenschappen die ze bezitten en dat is volgens mij geen zuiver beeld van de werkelijkheid. In Rotterdam zie ik genoeg initiatieven die iedereen een leuke toekomst wil geven en men niet koud en kil op elkaar reageert. Binnen mijn werk zie ik ook genoeg empathie voor de ander. En wanneer er een ramp plaagsvindt is Nederland er als de kippen bij om een inzamelingsactie te starten. Volgens mij valt het allemaal wel mee met het gebrek aan empathie.
  zondag 1 december 2013 @ 17:55:09 #274
165633 eriksd
The grand facade...
pi_133811770
quote:
7s.gif Op zondag 1 december 2013 03:01 schreef remlof het volgende:

[..]

Maar je inleven in het gevoel van een moeder in Syrië die woont aan het front is dus teveel gevraagd?
Wat schiet je ermee op? Die moeder en gevolg overhalen hiernaartoe te komen?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 1 december 2013 @ 17:56:06 #275
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_133811790
quote:
5s.gif Op zondag 1 december 2013 17:55 schreef eriksd het volgende:

[..]

Wat schiet je ermee op? Die moeder en gevolg overhalen hiernaartoe te komen?
Nog meer babboebakfietsen in het centrum van Amsterdam. :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')