In de bijstand kom je ook niet zomaar, daar gaat meestal nog een aardige periode van WW aan vooraf, dan nog een periode waarop je van je spaargeld kan leven en als het dan écht nog niet lukt om ander werk te vinden kom je in de bijstand maar vaak ben je dan zomaar al 2 tot 3 jaar verder. In die tijd heb je ruim de tijd gehad om je huis te verkopen (als je NHG hebt, weer zo'n keuze.. hou je daar niet eens een restschuld aan over) en kan je vaak met voorrang een sociale huurwoning krijgen.quote:Op zondag 1 december 2013 12:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Bijstand voor een alleenstaande is nog geen ¤900.-. Met een hypotheek of private huur van ¤750.- houdt je dan weinig over.
Heb je minimumloon maar kan je geen 40 uur werken (krijgt niet meer uren) dan kan je dus gewoon werken en op bijstandsniveau zitten want je wordt pas aangevuld wanneer je daar onder zakt.
Dan heb je ook de flexwerkers, de nul-uren contracten en de min-max contracten die een werkende in die positie kunnen drukken.
Bijstand is gebaseerd op een sociale huurwoning, alleen heeft niet iedereen die.
Ik denk dat dat nog hard tegenvalt.quote:Op zondag 1 december 2013 12:34 schreef Metro2005 het volgende:
Mensen in de bijstand hebben over het algemeen echt geen huis van 750 euro in de maand hoor ..
Ik denk dat je dat maar heel kort volhoudtquote:
Dat is het ideaal plaatje. Er zijn echter tig mensen die daar niet in passen. Wat te denken van een vrouw die thuis voor de kinderen zorgde, 'gescheiden' na samenwonen en met spoed woonruimte nodig. Vindt een private huurwoning (toch al snel die ¤750). Vindt een fulltime baan voor minimumloon. Kind wordt 18 en alle toeslagen vervallen. Net op dat moment raakt zij ook haar baan kwijt. WW? 3 maanden want niet langer dan 3 jaar weer aan het werk. Geen PA want niet getrouwd. Geen KA want kinderen boven 18. Geen bijstand alleenstaande ouder want kinderen boven 18. Wel 3 zorgverzekeringen. Geen huursubsidie. Geen spaargeld want het was vanaf dag 1 elke cent omdraaien.quote:Op zondag 1 december 2013 12:34 schreef Metro2005 het volgende:
In de bijstand kom je ook niet zomaar, daar gaat meestal nog een aardige periode van WW aan vooraf, dan nog een periode waarop je van je spaargeld kan leven en als het dan écht nog niet lukt om ander werk te vinden kom je in de bijstand maar vaak ben je dan zomaar al 2 tot 3 jaar verder. In die tijd heb je ruim de tijd gehad om je huis te verkopen (als je NHG hebt, weer zo'n keuze.. hou je daar niet eens een restschuld aan over) en kan je vaak met voorrang een sociale huurwoning krijgen. Mensen in de bijstand hebben over het algemeen echt geen huis van 750 euro in de maand hoor ..Daarnaast vergeet je nog de berg aan toeslagen die je krijgt in de bijstand, wat dat betreft is iemand die tegen minimumloon werkt vaak slechter af. Niet alleen is die 160 uur in de maand kwijt, hij of zij mag ook nog eens alle gemeentelijke belastingen ophoesten, zorgtoeslag is lager, huurtoeslag is al bijna niks meer van over etc.
En dan? De wachtlijsten voor sociale huurwoningen bedragen te vaak over de 10 jaar... Als er dan geen familie is waar je in kunt trekken is het dus dakloos. Geen armoede in Nederland?quote:Op zondag 1 december 2013 12:39 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat maar heel kort volhoudt
Klopt. Maar geef ze in de huidige tijd eens ongelijk. Ik begrijp hen wel. Waarom in economisch onzekere tijden het risico nemen om een huis te kopen of naar een dure private huurwoning vertrekken? Raak je je baan kwijt dan kom je in het scenario dat ik zo juist schetste.quote:Op zondag 1 december 2013 12:44 schreef Janneke141 het volgende:
Er zitten dan ook veel te veel mensen in sociale huurwoningen die daar helemaal niet in thuishoren.
Ik begrijp ze ook, want het kan. Tijd om te zorgen dat het niet meer kan. De eerste stap is in ieder geval al gezet met de inkomensgrens, nu ook nog gaan handhaven voor zittende gevallen.quote:
Men denkt dat alles koek en ei is, en een (paar) jaar later zit men in de schuldsanering. Dan was het blijkbaar niet zo koek en ei.quote:
We hebben het helemaal niet over schuldsanering. Ook zonder extreme schulden kan je in de armoede terecht komen. Voor kinderen blijf je minimaal 18 jaar verantwoordelijk. Een hond wordt 15 jaar oud. In 15 jaar tijd kan er heel erg veel veranderen. Het kan zelfs zo zijn dat het beroep dat je 15 jaar geleden hebt gekozen omdat daar een schreeuwend te kort aan was nu geen baan meer in te vinden is. Niemand kan nu met zekerheid meer zeggen dat zij over pak 'em beet 10 jaar niet financieel aan de grond zitten.quote:Op zondag 1 december 2013 12:54 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Men denkt dat alles koek en ei is, en een (paar) jaar later zit men in de schuldsanering. Dan was het blijkbaar niet zo koek en ei.
Voor urgenten is vaak wel woonruimte beschikbaar.quote:Op zondag 1 december 2013 12:43 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En dan? De wachtlijsten voor sociale huurwoningen bedragen te vaak over de 10 jaar... Als er dan geen familie is waar je in kunt trekken is het dus dakloos. Geen armoede in Nederland?
LOL. Alleenstaanden komen in veel gemeenten al helemaal niet in aanmerking voor urgentie. Met kinderen alleen wanneer er werkelijk geen ander dak boven het hoofd is. "Waar verblijft u nu?" "Bij mijn ouders" "Mooi.. dan heeft u onderdak en komt u niet in aanmerking".quote:Op zondag 1 december 2013 13:09 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Voor urgenten is vaak wel woonruimte beschikbaar.
Tja als je in je eentje een hypotheek hebt zal die vast ook niet zo hoog zijn lijkt me, anders heb je gewoon niet erg handig je risico's ingeschat.quote:Op zondag 1 december 2013 13:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
LOL. Alleenstaanden komen in veel gemeenten al helemaal niet in aanmerking voor urgentie. Met kinderen alleen wanneer er werkelijk geen ander dak boven het hoofd is. "Waar verblijft u nu?" "Bij mijn ouders" "Mooi.. dan heeft u onderdak en komt u niet in aanmerking".
Scheiding, financiële problemen, ruzie thuis, dakloos zonder (kleine) kinderen.. Allemaal geen reden meer voor urgentie.
Neem deze:
http://www.urgentiewijzer.nl/
vul je alles zo goed mogelijk in. Komt de vraag of je al een huursubsidie (woontoeslag) krijgt. Nee want je huurt privaat of hebt een hypotheek. Dan wordt je dus afgewezen. Ik bedoel maar.
ik had begrepen dat het kabinet hier wat aan ging doen, iemand die voor het minimumloon werkt zou er 200 euro bij krijgenquote:Op zondag 1 december 2013 12:34 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
In de bijstand kom je ook niet zomaar, daar gaat meestal nog een aardige periode van WW aan vooraf, dan nog een periode waarop je van je spaargeld kan leven en als het dan écht nog niet lukt om ander werk te vinden kom je in de bijstand maar vaak ben je dan zomaar al 2 tot 3 jaar verder. In die tijd heb je ruim de tijd gehad om je huis te verkopen (als je NHG hebt, weer zo'n keuze.. hou je daar niet eens een restschuld aan over) en kan je vaak met voorrang een sociale huurwoning krijgen.
Mensen in de bijstand hebben over het algemeen echt geen huis van 750 euro in de maand hoor ..
Daarnaast vergeet je nog de berg aan toeslagen die je krijgt in de bijstand, wat dat betreft is iemand die tegen minimumloon werkt vaak slechter af. Niet alleen is die 160 uur in de maand kwijt, hij of zij mag ook nog eens alle gemeentelijke belastingen ophoesten, zorgtoeslag is lager, huurtoeslag is al bijna niks meer van over etc.
Parttime werkende mensen omdat ze niet anders kunnen is vervelend maar is ook op geen enkele manier op te lossen natuurlijk. Dan heb je inderdaad vaak wel een armoedige situatie.
daarom gewoon aangifte wegens mishandeling doen tegen je vriend, verkassen naar je nieuwe woning, een nieuwe verklaring afleggen waarin je je eerdere verklaring tegenspreekt en je vriend weer bij je laten intrekkenquote:Op zondag 1 december 2013 13:22 schreef Janneke141 het volgende:
Als we aan de lopende band urgenties gaan verstrekken komt de rest van de mensen natuurlijk helemáál niet meer aan een woning.
Urgentie komt op basis van bijvoorbeeld huiselijk geweld of medische omstandigheden. Dat je je rekeningen niet kan betalen is vervelend, maar dat moet op een andere manier worden opgelost.
In ieder geval om je hoofd boven water te houden, ja. Daarna gaat het heel snel bergafwaarts.quote:Op zondag 1 december 2013 12:39 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat maar heel kort volhoudt
Alleen voor echt dringende situaties, ja. Alhoewel je je dan af kunt vragen of zicht op een WSNP-traject ook niet dringend genoeg is.quote:Op zondag 1 december 2013 13:09 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Voor urgenten is vaak wel woonruimte beschikbaar.
Klopt. Maar aan ¤600 bruto zit je al snel. En vergeet niet dat de HRA een aftrek is en dat je niet meer af kunt trekken dan je aan belasting betaalt. Private huur gaat al heel snel over de ¤750.- heen.quote:Op zondag 1 december 2013 13:19 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Tja als je in je eentje een hypotheek hebt zal die vast ook niet zo hoog zijn lijkt me, anders heb je gewoon niet erg handig je risico's ingeschat.
O? Waar komt dat geld vandaan?quote:Op zondag 1 december 2013 13:26 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
ik had begrepen dat het kabinet hier wat aan ging doen, iemand die voor het minimumloon werkt zou er 200 euro bij krijgen
Dat is een huis op de vrije markt waar ze geen subsidie op krijgen. Die kans is dus uitgesloten.quote:
Hoezo uitgesloten?quote:Op zondag 1 december 2013 14:16 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is een huis op de vrije markt waar ze geen subsidie op krijgen. Die kans is dus uitgesloten.
Geen huisbaas verhuurt ze een huis.quote:
Als je al in de positie zit dat je een bijstandsuitkering krijgt, ja. Maar er zijn tegenwoordig natuurlijk ook andere situaties denkbaar.quote:Op zondag 1 december 2013 14:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Geen huisbaas verhuurt ze een huis.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |