Jezus een paar mannelijke borderliners? dan zoek je ze bijna opquote:Op vrijdag 29 november 2013 12:44 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb er een paar meegemaakt. Allemaal iets anders maar allemaal even vreselijk om mee om te gaan.
En morgen ben je een klootzak en kan je niks goed doen.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:33 schreef clint855 het volgende:
Verder is er echt een klik tussen ons
Vergeet de manipulatie niet.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:40 schreef Catatafish het volgende:
Extreme stemmingswisselingen, agressiviteit, verlatingsangst, laag zelfvertrouwen.. met zo'n iemand wil je geen relatie hebben.
Dit en is dit een kloon van TS: R&P / Wil mijn vriendin helpen, maar hoe? ?quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:48 schreef karton2 het volgende:
[..]
Vergeet de manipulatie niet.
@TS:
Wegrennen, zo hard als je kan.
Nee het waren vrouwen. Ik heb vrienden die ze uitzoeken als partners of iig ze hebben er blijkbaar een thing voor ofzo.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:46 schreef Seam het volgende:
[..]
Jezus een paar mannelijke borderliners? dan zoek je ze bijna op
quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:33 schreef clint855 het volgende:
Ik date momenteel met een meisje die borderline heeft en dit ook direct heeft gezegd. Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb wat het écht inhoud en waar ik rekening mee moet houden.
Ze zegt alleen dat ze soms met haarzelf in de knoop zit en ze 'moeilijke' tijden heeft, maar wat houdt dat precies in?
Verder is er echt een klik tussen ons, maar wil ik niet verder als het echt alles van mij gaat vergen omdat zij een persoonlijkheidsstoornis heeft.
Zijn hier mensen die ook een partner hebben met borderline of meegemaakt hebben? Of mij hier meer over kunnen vertellen.
Heb namelijk geen flauw idee wat te verwachten want ik ken haar gewoon als een normale vrouw en bespeur nou niet echt een stoornis.
In dat eerste stukje herken ik de woorden: sweet en vulnerable wel. Maar toch heeft ze een sterk karakter en voel ik niet perse dat ze op zoek is naar haar knight in shining armour. Echt verlegen komt ze niet over op mij.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:54 schreef TerryStone het volgende:
Je zit nu nog in de beginfase waarin ze zich voordoen als normaal en realiseer je dat de klik die je hebt grotendeels gefabriceerd is om je het gevoel te geven dat je iets speciaals hebt.
"At first, a Borderline female may appear sweet, shy, vulnerable and "ambivalently in need of being rescued"; looking for her Knight in Shining Armor.
In the beginning, you will feel a rapidly accelerating sense of compassion because she is a master at portraying herself as she "victim of love" and you are saving her. But listen closely to how she sees herself as a victim. As her peculiar emotional invasion advances upon you, you will hear how no one understands her - except you. Other people have been "insensitive." She has been betrayed, just when she starts trusting people. But there is something "special" about you, because "you really seem to know her."
http://www.bpdfamily.com/bpdresources/nk_a101.htm
Als je jezelf stuk wilt zien, een schim wilt worden van wie je ooit was dan is een relatie met een borderliner beginnen een uitstekend plan.
Hier alvast een aantal "leuke" dingen die je kunt verwachten:
http://outofthefog.net/Disorders/BPD.html
Dat heet zelfbescherming.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:59 schreef BrianGriffin het volgende:
Echt ik vind het wel raar dat hier alle borderliners over 1 lijn worden gesleept.
Het is ook nog een kwestie van hoe extreem het is.
Heb er zelf 1 gehad wat juist enorm leuk is. Het is net waar je van houdt. En ze hoeven ook niet alle symptonen te hebben.
Gewoon proberen en zien wat er gebeurt. Beetje lullig om iemand van te voren al te gaan veroordelen.
Vind het jammer voor je maar het advies is: heel hard bij wegrennen en niet achterom kijken.quote:Op vrijdag 29 november 2013 13:09 schreef clint855 het volgende:
[..]
In dat eerste stukje herken ik de woorden: sweet en vulnerable wel. Maar toch heeft ze een sterk karakter en voel ik niet perse dat ze op zoek is naar haar knight in shining armour. Echt verlegen komt ze niet over op mij.
Daarbij zie ik haar ook niet echt een slachtofferrol aannemen. Ook niet in onze gesprekken en haar stoornis praat ze oppervlakkig over en vermijdt ze.
Als ze het niet gezegd zou hebben, zou ik ook niet denken dat haar iets mankeert. Althans, in deze fase nog niet.
Maar voor de reacties die er zijn gekomen was ik al een beetje bang. Nu dat ik een confirmatie heb van wat ik dacht word het eigenlijk nog moeilijker.
quote:Op vrijdag 29 november 2013 13:17 schreef bonke het volgende:
been there done that, no succes
wegwezen is mijn advies
Gewoon proberen inderdaad ts.. Als je haar echt wat vind moet je het doen. Als iedereen zou luisteren naar de mensen hier vinden borderliners nooit liefde. Genoeg gevallen waarin het WEL goed is gegaan.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:59 schreef BrianGriffin het volgende:
Echt ik vind het wel raar dat hier alle borderliners over 1 lijn worden gesleept.
Heb er zelf 1 gehad wat juist enorm leuk is. Het is net waar je van houdt. En ze hoeven ook niet alle symptonen te hebben.
Gewoon proberen en zien wat er gebeurt. Beetje lullig om iemand van te voren al te gaan veroordelen.
Dit is eigenlijk het beste advies.quote:Op vrijdag 29 november 2013 13:29 schreef chroestjov het volgende:
Ik zou het gewoon doen, veel plezier TS.
Er zijn 5 symptomen waaraan je moet voldoen en 9 symptomen totaal waaraan voldaan kan worden, wat betekent dat er dus tig combinaties mogelijk zijn. Daarmee is inderdaad niet iedere borderliner hetzelfde. Wel denk ik dat sommige combinaties wellicht vaker voorkomen dan andere.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:59 schreef BrianGriffin het volgende:
Zou jij eraan beginnen als je het van tevoren weet?quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:44 schreef Re het volgende:
Wat zijn er toch veel users die iets gehad hebben met een borderliner. En allemaal ook wegrennen
ik sta redelijk sterk in mijn schoenen eigenlijk, maar ik vond het gewoon grappig te zien en waarschijnlijk weet het grootste gedeelte niet eens wat borderline is en vind men dat elk ruzietje al de definitie borderline verdient.quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:51 schreef zarGon het volgende:
[..]
Zou jij eraan beginnen als je het van tevoren weet?
Dat is een 'nee' dus. Cool cool cool.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:03 schreef Re het volgende:
[..]
ik sta redelijk sterk in mijn schoenen eigenlijk, maar ik vond het gewoon grappig te zien en waarschijnlijk weet het grootste gedeelte niet eens wat borderline is en vind men dat elk ruzietje al de definitie borderline verdient.
Ik zeg verder niet dat je niet moet wegrennen maar makkelijker is het wel
Wegrennen is inderdaad het beste wat je kunt doen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:44 schreef Re het volgende:
Wat zijn er toch veel users die iets gehad hebben met een borderliner. En allemaal ook wegrennen
Dit is zonder meer waar. Je wilt haar niet 24/7 op je lip hebben want dat ga je gewoon niet trekken.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:46 schreef Wandtegeltje het volgende:
Mijn ervaring is dat je haar beter als een vriendin kan hebben dan je vriendin als ze een ernstige vorm van borderline heeft.... die afstand is wel zo prettig voor zowel de borderliner las voor jou...
Trolololquote:Op zaterdag 30 november 2013 11:03 schreef Re het volgende:
[..]
waarschijnlijk weet het grootste gedeelte niet eens wat borderline is en vind men dat elk ruzietje al de definitie borderline verdient.
Dat kan maar is in dit topic weinig relevant.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:53 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
nou, ik hoor het naar mijn mening ook te vaak/snel hoor.
eh, ja, daar ging de opmerking van Re echter wel over...quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:56 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat kan maar is in dit topic weinig relevant.
TS vraagt advies en heeft van de desbetreffende dame zelf gehoord dat ze borderline heeft.
Daarom was het ook een vrij achterlijke opmerking.quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:10 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
eh, ja, daar ging de opmerking van Re echter wel over...
Alleen zij kan je vertellen wat die 'moeilijke tijden' precies betekenen. Borderline is voor iedere persoon anders.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:33 schreef clint855 het volgende:
Ik date momenteel met een meisje die borderline heeft en dit ook direct heeft gezegd. Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb wat het écht inhoud en waar ik rekening mee moet houden.
Ze zegt alleen dat ze soms met haarzelf in de knoop zit en ze 'moeilijke' tijden heeft, maar wat houdt dat precies in?
Verder is er echt een klik tussen ons, maar wil ik niet verder als het echt alles van mij gaat vergen omdat zij een persoonlijkheidsstoornis heeft.
Zijn hier mensen die ook een partner hebben met borderline of meegemaakt hebben? Of mij hier meer over kunnen vertellen.
Heb namelijk geen flauw idee wat te verwachten want ik ken haar gewoon als een normale vrouw en bespeur nou niet echt een stoornis.
En wat is je keuze geworden, door gaan of weglopen in het laatste geval hoe reageerde ze daar op. Sta voor een soort gelijk dilemma.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:33 schreef clint855 het volgende:
Uiteindelijk moet je imho gewoon op je eigen gevoel afgaan, en iemand anders beoordelen op wat je zelf gewoon merkt aan goede of juist slechte eigenschappen...quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:33 schreef clint855 het volgende:
Vooral belangrijk:quote:Op vrijdag 29 november 2013 13:00 schreef Postbus100 het volgende:
Hangt ook wel een beetje van jezelf af. Mijn nichtje heeft borderline maar heeft echt een superlieve vriend die ontzettend goed voor haar is. Hij kan dat kennelijk wel aan. En ik denk dat je goed je eigen grenzen moet kunnen stellen.
Dit is 1 van de bazigste en meest bruikbare posts die ik op FOK! heb gelezenquote:
Zowel prive als beroepsmatig ervaring met borderline, goede en slechte ervaringen mee, maar bovenstaande heeft wel gezorgd dat ik me in de slechte gevallen niet liet meezuigen en in de positieve gevallen ik wel uitspraken van anderen kon nuanceren en gronden in realiteit.quote:Op dinsdag 10 december 2013 20:29 schreef Divje het volgende:
[..]
Dit is 1 van de bazigste en meest bruikbare posts die ik op FOK! heb gelezen
Heb je post even gekopieerd naar Word en opgeslagen. Of zit er copyright op?quote:Op dinsdag 10 december 2013 20:40 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Zowel prive als beroepsmatig ervaring met borderline, goede en slechte ervaringen mee, maar bovenstaande heeft wel gezorgd dat ik me in de slechte gevallen niet liet meezuigen en in de positieve gevallen ik wel uitspraken van anderen kon nuanceren en gronden in realiteit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.oh ah toma toma vem vem vem vem
Het gaat om de overige reacties die qua argumentatie niet verder komen dan "ruuuuuuuuuuuuuun".quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:56 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat kan maar is in dit topic weinig relevant.
TS vraagt advies en heeft van de desbetreffende dame zelf gehoord dat ze borderline heeft.
Das met elke relatie zo, hebben dan alle vrouwen borderline?quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:33 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Wegrennen is inderdaad het beste wat je kunt doen.
Ik sta ook redelijk sterk in mijn schoenen, maar na 9 jaar een relatie met een borderliner te hebbben gehad zou ik iedereen hetzelfde advies geven. [i]In het begin is alles extra leuk en intens, daarna ga je geestelijk door de mangel.[/i]
quote:Op dinsdag 10 december 2013 20:51 schreef Divje het volgende:
[..]
Heb je post even gekopieerd naar Word en opgeslagen. Of zit er copyright op?![]()
Herken wel een paar dingetjes in in de zin van hoe ik zelf met een 'borderline-vriendin' om ga, en gelukkig staat zij er ook voor open om te leren.
Erg prettige bijkomstigheid is dat moet ik zeggen, is wel eens anders geweest..Toentertijd had ik waarschijnlijk voor het 'RUN!'-advies gekozen.
Maar bedankt voor je post! Mocht TS het algemene advies hier negeren raad ik hem aan om jouw post goed te lezen.Als je een paar handvatten kent kun je ze overal toepassen. Veel autisten hebben ook wel borderlinetrekjes, zoals ADHD'ers weer auti-trekjes hebben, etc. Ik zei het in het cellencomplex ooit al: mensen moet je behandelen als honden. Duidelijk, helder, consequent en begripvol. Negatief gedrag 1x bespreken en kaderen, verder negeren als hetzelfde vaker ingezet wordt. Positief gedrag moet je de hemel in prijzen en vastzetten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 33% gewijzigd door Skull-splitter op 10-12-2013 21:10:01 ]I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
quote:Op dinsdag 10 december 2013 21:03 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Het gaat om de overige reacties die qua argumentatie niet verder komen dan "ruuuuuuuuuuuuuun".
Dat ademt Re's opmerking wel degelijk: gezeik met vrouwen krijgt al makkelijk een stempeltje borderline.
Jullie zijn dan ook allebei niet bijster slim heb ik door.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:33 schreef clint855 het volgende:
Ik date momenteel met een meisje die borderline heeft en dit ook direct heeft gezegd.
quote:Op vrijdag 29 november 2013 13:17 schreef bonke het volgende:
been there done that, no succes
wegwezen is mijn advies
Het is wellicht nuttig voor gasten in een soortgelijke situatie.quote:Op woensdag 11 december 2013 02:01 schreef Mint_Clansell het volgende:
Na de posthistorie van de ts te hebben gezien, heb ik twijfel of dit topic wel serieus bedoeld is.
Hij heeft ook al bijna twee weken niet ingelogd, dus die adviezen zijn voor de kat z'n viool.
Rustig jijquote:Op woensdag 11 december 2013 07:51 schreef JaniesBrownie het volgende:
@skullsplitter: negeren, werkt dat nou echt?
Ik word alleen maar pissiger als ik genegeerd word hoor, er is niks dat me zo giftig maakt als net doen of je me niet hoort/ergens totaal niet op in gaan...
Heb ke dan wel borderline of was hij gewoon psychotisch?quote:Op dinsdag 10 december 2013 21:01 schreef GimmeGore het volgende:
Even een tegenwicht in alle negativiteit: Een bekende van mij is ondertussen een jaar getrouwd met een borderliner.
Het is ook heel erg van belang hoe ze er zelf mee omgaat. Mijn ex (mannelijke borderliner) werkte nooit aan zijn problemen tot ze hem boven het hoofd waren gestegen.
Dat meisje weet precies waardoor zij bijvoorbeeld over stuur kan raken, heeft bijvoorbeeld ook een baan waar ze zelf structuur aan heeft (en waar ze weten hoe ze met haar om moeten gaan) terwijl mijn ex voornamelijk thuis zat zich druk te maken over wat er volgens hem allemaal mis was met de wereld (en er was heel veel mis met de wereld)
Zij zocht hulp als ze een paniekaanval had, mijn ex beweerde had last van waanbeelden die hij niet als dusdanig kon erkennen en zwaar agressief werd als ik probeerde subtiel dat aan te snijden (hij dacht bijvoorbeeld dat hij door aliens ontvoerd werd)
Het is al een keer benoemd, behandeld en besproken, dus daarna moet je dat niet steeds doen. Gewoon zeggen dat het hetzelfde als eerder is, maar niet meegaan in de dramarama.quote:Op woensdag 11 december 2013 07:51 schreef JaniesBrownie het volgende:
@skullsplitter: negeren, werkt dat nou echt?
Ik word alleen maar pissiger als ik genegeerd word hoor, er is niks dat me zo giftig maakt als net doen of je me niet hoort/ergens totaal niet op in gaan...
U was kennelijk te saai. Klinkt hard, maar het is wel de reden dat ze zo snel opgeeft: borderliners voelen een leegte die ze niet zelf kunnen vullen (beetje gelijk aan depressie). Grote verschil met depressie is dat een borderliner inzet op anderen om dat gat te vullen.quote:Op woensdag 11 december 2013 07:11 schreef Faxie het volgende:
Ik heb ooit een weekje iets gehad met zo ene. Ze had ook gemeld dat ze het had. Na een week was ze me opeens beu en maakte het uit, maar dat vond ik al niet zo erg want ik was het zelf ook al van plan. Ik kon namelijk al merken in dat ene weekje dat ze veranderde...
Rennen, heel hard
Bij Borderline kan wel degelijk psychoses ook zitten, dat hangt af van de vorm. Je hebt verschillende gradaties en symptonen bij Borderlinequote:Op woensdag 11 december 2013 08:04 schreef harrytwatter het volgende:
[..]
Heb ke dan wel borderline of was hij gewoon psychotisch?
Je kunt ook prima borderline naast schizofrenie hebben... Stemmen horen, complotten/theorieen zien is meteen aan het een of het ander te hangen...quote:Op woensdag 11 december 2013 12:10 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Bij Borderline kan wel degelijk psychoses ook zitten, dat hangt af van de vorm. Je hebt verschillende gradaties en symptonen bij Borderline
Dat ligt aan de vorm, er zullen gerust mensen met Borderline zijn die juist zo kunnen zijn, maar ik ben zelf iemand die juist heel de introverte kant opgaat (wat ook al eerder vermeld is) , en heel eerlijk degene die meer last heeft van de borderline ben ikzelf dan de omgeving.quote:Op woensdag 11 december 2013 09:54 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Het is al een keer benoemd, behandeld en besproken, dus daarna moet je dat niet steeds doen. Gewoon zeggen dat het hetzelfde als eerder is, maar niet meegaan in de dramarama.
Op mijn werk zit een meisje bijvoorbeeld de vooral last heeft van de moodswings en het invullen van intenties bij random situaties. Die krijgt 1x de ruimte om zoiets te bespreken, verder laten we dr vooral nadenken en zelf aan realiteit toetsen.
Als we dr betrappen op manipulatie geven we letterlijk aan dat we het herkennen en er niet aan mee doen.
[..]
U was kennelijk te saai. Klinkt hard, maar het is wel de reden dat ze zo snel opgeeft: borderliners voelen een leegte die ze niet zelf kunnen vullen (beetje gelijk aan depressie). Grote verschil met depressie is dat een borderliner inzet op anderen om dat gat te vullen.
Situaties creeren die jij mag oplossen, afhankelijkheid forceren, splitten tussen vriendengroepen, alles om entertainment te hebben om maar niet net die leegte te zitten.
quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:13 schreef RicDan het volgende:
Speel de amateur psycholoog en los het op.
Nee , die introverte is naar binnengeslagen omdat ik voor mezelf een ongezonde gewoonte had ontwikkeld dat ik iets wat nogal traumatisch lag heel lang voor mezelf heb gehouden en dus uiteindelijk patroon werd om met emoties om te gaan.quote:Op woensdag 11 december 2013 12:19 schreef Skull-splitter het volgende:
Maar dat introverte is dan naar binnengeslagen actie om die leegte vullen met ellende, right?
Buiten borderline ook een autismeindicatietest gedaan? Niet dat ik denk dat je autisme hebt op basis hiervan, maar wellicht scoor je gewoon hoog en kun je er tools lenen.quote:Op woensdag 11 december 2013 12:25 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Nee , die introverte is naar binnengeslagen omdat ik voor mezelf een ongezonde gewoonte had ontwikkeld dat ik iets wat nogal traumatisch lag heel lang voor mezelf heb gehouden en dus uiteindelijk patroon werd om met emoties om te gaan.
In onze familie zijn we nogal slecht met emoties omgaan en het uiten ervan , waardoor ik minder goed werd in het benoemen van emoties, ervaren van emoties en dus verwerken voor mij ook soms wat moeizamer is .
Niets met leegte te maken maar meer niet een goede manier hebben geleerd om dingen te verwerken. En dat blijft bij mij wel degelijk een beetje een valkuil.
De leegte heb ik wel gehad hoor maar dat is meer als ik merk dat ik te veel hooi op mijn vork nam , en nee ik ben wel op adhd getest en zit op de add score .quote:Op woensdag 11 december 2013 12:35 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Buiten borderline ook een autismeindicatietest gedaan? Niet dat ik denk dat je autisme hebt op basis hiervan, maar wellicht scoor je gewoon hoog en kun je er tools lenen.
Leegte is een door de zorg gebezigde term, ik zou het een geheel gebrek aan een eigen nullijn willen noemen. Daarom is alles OF wit, OF zwart en is er door de betrokken persoon geen grijs te maken dus mogen anderen dat verzorgen.
In jouw geval is dat naar binnengeslagen en maakte je jezelf compleet gek door alles af te wegen lijkt me.
Ik zeg ook nergens dat het makkelijk is, maar weglopen omdat het woord borderline valt vind ik dan ook weer zo niet productief.
Oneens. Het is achteraf heftig geweest, maar de moeite waard. Hoop geleerd over mezelf en wat ik ongeveer wil. En ik hou van heftige ervaringen, en dat was het... Ook in positieve zin!quote:Op woensdag 11 december 2013 13:02 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Niet aan beginnen is het beste advies.
Maar als je graag uit ervaring wilt kunnen spreken dan zou ik het gewoon proberen, en dan horen we je wel weer als het over is.
Zo kun je het ook bekijken, maar dan nog is mijn advies om er niet aan te beginnen. Er zijn er denk ik maar weinig die het kunnen overzien.quote:Op woensdag 11 december 2013 16:17 schreef Phlogi2013 het volgende:
[..]
Oneens. Het is achteraf heftig geweest, maar de moeite waard. Hoop geleerd over mezelf en wat ik ongeveer wil. En ik hou van heftige ervaringen, en dat was het... Ook in positieve zin!
Nog steeds contact ook btw. Schijnt dan weer zeldzaam te zijn.
Maar je moet wel begrijpen waar je voor kiest idd. En niet achteraf zon haatdragend figuur worden!
En ook van de jongen (lees: TS)quote:
Ik dacht dat jij schizotypische PS had. Heb volgens mij nog gereageerd in een topic van jou over schizotypische PS.quote:Op donderdag 12 december 2013 00:23 schreef Pulzzar het volgende:
Borderline houdt allereerst in dat degene die het heeft onzeker over zichzelf is en zich minderwaardig voelt. Borderliners weten niet goed wie ze zijn en wat ze willen met hun leven. Dat komt omdat hun emoties heftig zijn, maar ook snel wisselen. Hun binnenwereld is instabiel.
Borderliners hebben altijd strijd met zichzelf en hun emoties. Er zijn momenten dat ze zich vrolijk en opgewekt voelen, maar over het algemeen voelen ze zich kut. Dat laten ze niet altijd merken: ze willen zichzelf groot houden. Vaak juist om hun omgeving niet teveel met hun sores te belasten. Ze zeggen dan tegen zichzelf dat ze zich niet moeten aanstellen. Ondertussen broeien de emoties die ze daarmee hopen te beheersen door en de stress en spanning wordt groter. Als ze last krijgen van stress, kunnen ze last krijgen van depressies en angstaanvallen, maar ook worden ze achterdochtiger naar andere mensen toe. Die achterdocht maakt dat ze onredelijk en onvoorspelbaar in hun gedrag worden. Ze zijn bang dat ze op den duur door jou gekwetst gaan worden; vreemd genoeg gaan ze zich dan juist op zo'n manier gedragen waardoor hun verlatingsangst bevestigd gaat worden. Ze testen jou dan. In die modus zijn ze ervan overtuigd dat jij ze vroeg of laat keihard op hun hart trapt. Ze denken op dat moment dat die angst reëel is (omdat ze zichzelf minderwaardig voelen en ergens ook denken dat ze het verdienen om gekwetst te worden). Ze proberen het gedrag bij jou uit te lokken waar ze juist zo bang voor zijn, namelijk dat jij tegen ze zegt: "Ik wil niks meer met jou te maken hebben!" Dit doen ze enerzijds om zichzelf te beschermen; ze zijn er reeds van overtuigd dat jij hen vroeg of laat gaat verlaten; dan maar liever vroeg dan laat, anders wordt de pijn des te groter. Anderzijds doen ze dit om zichzelf te straffen.
Borderliners gedragen zich meestal alleen onredelijk als ze last hebben van stress. Op andere momenten kunnen ze wel degelijk inzien wat ze anderen aandoen met hun gedrag en hebben ze ook spijt dat ze jou hebben gekwetst. Dan gaan ze zich nog minderwaardiger voelen en het gedragspatroon blijft daarmee in stand.
Je zal absoluut veel geduld moeten kunnen opbrengen. Als ze onredelijk zijn, kunnen ze erg ver gaan. Probeer kwetsende uitspraken niet te persoonlijk op te vatten en bedenk dat ze zich zo gedragen vanuit hun onzekerheid en niet omdat ze een hekel aan jou hebben. Laat ook nog niet over je grens heen gaan. Zeg op die momenten bijvoorbeeld: "Je gaat nu te ver. Ik zal je niet laten vallen, maar ik verdien het wel om met respect behandeld te worden. Zolang jij me voor rotte vis uitmaakt, ga ik je uit de weg. Als je uitgeraasd bent, kan je weer bij me komen, praten we het uit en maken we het weer allemaal goed."
Borderliners weten niet altijd wat hun gedrag bij andere mensen oproept. Je helpt ze door ze feedback te geven en daarmee mag je best eerlijk zijn. Soms is die eerlijkheid hard, maar ook dat stellen ze op prijs. Als jij bijvoorbeeld vindt dat een borderliner zich bij jouw vrienden gedraagt als een theatrale clown, zeg dat gerust. Natuurlijk vindt ze zoiets niet leuk om te horen, maar ze gaat wel over zichzelf nadenken en probeert het de volgende keer anders te doen. Geef trouwens ook feedback over dingen die ze wel goed doen, bijvoorbeeld "ik vind dat je zojuist erg sterk en zelfverzekerd overkwam".
Verder moet je borderliners behandelen zoals ieder ander mens.
Dat je vriendin meteen eerlijk was over haar stoornis, vind ik wel een positief signaal. Het geeft aan dat ze eerlijk wil zijn en jou met respect wilt behandelen. Ik denk dat je ook aan haarzelf kunt vragen hoe jij met haar om moet gaan en waar jij rekening mee moet houden.
~~~~~~
Ik heb trouwens niet de wijsheid in pacht. Ik schrijf dit vanuit mijn eigen beleving, want ik ben zelf een borderliner.
Ik ben niet schizotypisch. Ik had dat topic gemaakt, omdat ik me niet goed kon voorstellen wat het is.quote:Op donderdag 12 december 2013 05:56 schreef Brummetje_ het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij schizotypische PS had. Heb volgens mij nog gereageerd in een topic van jou over schizotypische PS.
Wat je typt komt iig heel bekend voor...
Zo wordt het vaak omschreven, maar als ik zoiets lees, kan ik me echt niet voorstellen wat voor persoon iemand met een schizotypische persoonlijkheidsstoornis is. Dus daarom had ik dat topic gemaakt.quote:De schizotypische persoonlijkheidsstoornis is een persoonlijkheidsstoornis waarbij een persoon zich sociaal isoleert, afwijkende gedragingen en gedachten heeft en vaak onconventionele opvattingen heeft, bijvoorbeeld het geloof in buitenzintuiglijke waarneming.
Denk dat zulke mannen vooral de fout bij zichzelf moeten zoeken. Ik vind een relatie aangaan met een borderliner, net zo triest als naar Thailand gaan voor een chick.quote:Op donderdag 12 december 2013 19:05 schreef sitting_elfling het volgende:
Run, seriously, run!
Ik heb zelf ook met een borderline dame gezeten, wat een hel was dat.. Zo'n beetje hier maanden lang gepost in het detachment van je ex-topic over mijn ex borderline dame.
Wat denk jij positief zeg over vrouwen met borderline.quote:Op donderdag 12 december 2013 19:22 schreef Interv het volgende:
[..]
Denk dat zulke mannen vooral de fout bij zichzelf moeten zoeken. Ik vind een relatie aangaan met een borderliner, net zo triest als naar Thailand gaan voor een chick.
Je neemt zo'n chick omdat je niet beter kan krijgen.
Borderline chicks zijn vaak goed in bed en sommige zien er echt goed uit!quote:Op donderdag 12 december 2013 19:22 schreef Interv het volgende:
Bah, wat een stigmatiserende kutreactie zeg! Jij weet duidelijk niet wat borderline precies is.quote:Op donderdag 12 december 2013 19:22 schreef Interv het volgende:
[..]
Denk dat zulke mannen vooral de fout bij zichzelf moeten zoeken. Ik vind een relatie aangaan met een borderliner, net zo triest als naar Thailand gaan voor een chick.
Triest om daarom een relatie te behouden.quote:Op donderdag 12 december 2013 19:32 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Borderline chicks zijn vaak goed in bed en sommige zien er echt goed uit!
Ze vreten je alleen mentaal daarna op. Echte definitie van batsh!t crazy.
Dat mag wel wat genuanceerder. Het is tenslotte niet zo dat ze allemaal een t-shirt dragen met 'PAS OP! BORDERLINE' erop. Vaak merk je pas dat er iets niet helemaal goed zit als de 'huwelijksperiode' over is, en dat kan maanden duren.quote:Op donderdag 12 december 2013 19:22 schreef Interv het volgende:
[..]
Soms dragen ze dat soort T-shirts wel hoor!quote:Op donderdag 12 december 2013 20:28 schreef Mint_Clansell het volgende:
Het is tenslotte niet zo dat ze allemaal een t-shirt dragen met 'PAS OP! BORDERLINE' erop.
Je merkt het altijd wel.quote:Op donderdag 12 december 2013 20:28 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Dat mag wel wat genuanceerder. Het is tenslotte niet zo dat ze allemaal een t-shirt dragen met 'PAS OP! BORDERLINE' erop. Vaak merk je pas dat er iets niet helemaal goed zit als de 'huwelijksperiode' over is, en dat kan maanden duren.
Er is hier maar een passend advies voor, RENNEN.quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:33 schreef clint855 het volgende:
Geef toe dat je 1 van de positieve uitzonderingen bent?quote:Op donderdag 12 december 2013 22:32 schreef formerjellybean het volgende:
Wel ja laten we er gezellig een borderline bash topic van maken , beetje sneu dit
Misschien wel of misschien hebben jullie gewoon hele extreme meisjes/ vrouwen ontmoet . Ik wil niet zeggen dat een boel van de extreme versies niet waar zijn ( herkende dat wel bij een vriendin van me toen die het ook had en wat ook niet echt een lange vriendschap werd ) , maar er zijn er ook die toch wel degelijk in staat zijn tot een relatie of juist een lichte vorm hebben.quote:Op donderdag 12 december 2013 22:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Geef toe dat je 1 van de positieve uitzonderingen bent?
Na een tijdje idd. Als dingen rustiger worden. Maar veelal is het redelijk subtiel.quote:
Laat me raden? Jij bent beter...quote:Op donderdag 12 december 2013 19:22 schreef Interv het volgende:
[..]
Ik vind het ook allemaal nogal extreem hier.quote:Op donderdag 12 december 2013 22:57 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Misschien wel of misschien hebben jullie gewoon hele extreme meisjes/ vrouwen ontmoet . Ik wil niet zeggen dat een boel van de extreme versies niet waar zijn ( herkende dat wel bij een vriendin van me toen die het ook had en wat ook niet echt een lange vriendschap werd ) , maar er zijn er ook die toch wel degelijk in staat zijn tot een relatie of juist een lichte vorm hebben.
Nu moet ik wel zeggen dat je dat helaas niet kan testen of iemand nou echt extreem is op eerste gezicht
Over het algemeen is de groep toch vrij groot die onder de "emotionele manipulatieve" bitches valt. Is het dan echt zo opvallend voor degene met Borderline hier dat zo veel mensen knettergek zijn geworden van hun borderline dame? De meeste zeggen hier allemaal hetzelfde, zal dus wel een kern van waarheid inzittenquote:Op vrijdag 13 december 2013 00:54 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik vind het ook allemaal nogal extreem hier.![]()
De 'emotionele parasieten' bestaan wel hoor. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die zo overhoop met zichzelf liggen dat ze niet in staat zijn om te bedenken dat hun gedrag anderen kwetst. Of ze hebben naast borderline ook narcistische of antisociale kenmerken.
Er zijn daarnaast genoeg borderliners die gemotiveerd zijn om aan zichzelf te werken en bijvoorbeeld via therapie een persoonlijke groei doormaken.
Ik ben nu een borderliner en ik was het 10 jaar geleden ook. Maar dat betekent niet dat ik inmiddels wijzer en volwassener ben geworden en dat heeft ook zeker zijn weerslag op mijn sociale contacten en relaties.
Eehm nee, ik heb mijn ex leren kennen in een periode dat het heel goed met hem ging. Dan heb je een superspontane partner aan een borderliner.quote:
Dan merk je het altijd toch nog steeds?quote:Op vrijdag 13 december 2013 09:46 schreef GimmeGore het volgende:
[..]
Eehm nee, ik heb mijn ex leren kennen in een periode dat het heel goed met hem ging. Dan heb je een superspontane partner aan een borderliner.
Toen ik vroeg naar die littekens op zijn arm zei hij dat hij niet meer automutileerde, dat hij die periode achter zich had gelaten.
In de loop van een paar maanden merkte ik wel dat hij wat vreemd kon reageren, maar goed, dat kan ik ook en ik heb geen borderline.
Hij heeft ook pas na een paar maanden verteld dat hij borderline heeft.
En het ging pas mis toen hij depressief raakte na een half jaar.
Toen begon het snijden weer, maar ook overmatig drankgebruik, psychoses, dingen totaal anders opvatten/horen/beleven dan er werkelijk gebeurd was, agressieve buien, zelfmoordpogingen/dreigingen, manipulatie, alles.
Ha, jij ook hier?quote:
Dit. En natuurlijk het gedeelte waar je veel van je vrienden gaat verliezen, omdat mevrouw het niet vertrouwd, of gaat huilen dat je niet bij haar bent, terwijl je duidelijk afgesproken hebt. Nou is dat mij niet overkomen, omdat ik d'r heb gedumpt toen ze wel zo begon te claimen, en geen moment spijt van gehad. Toen was ik natuurlijk wel ineens 'the bad guy', en dergelijke verwijten. En natuurlijk het bekende 'als ik mezelf iets aandoe is het jou schuld'. Tja.. Je moet er tegen kunnen. Ik was er snel klaar mee. Maargoed, niet iedereen is zo, en je moet je eigen keuzes maken enzoquote:Op vrijdag 13 december 2013 14:03 schreef Marsenal het volgende:
Ik zou het niet doen, TS.
Het is niet zo dat alle borderliners batshit crazy zijn, maar het zijn er genoeg om de regel voor jezelf te hanteren dat je geen ene fuck met ze te maken moet willen hebben. Er wonen miljoenen leuke vrouwen op dit continent, ik zou jezelf maar niet vermoeien met eentje die altijd meer met zichzelf bezig is dan met een ander. Straks verander je zelf nog in een manipulerende lul, gewoon om de balletjes in de lucht te houden en niemand gewond te laten raken.
Oh, en voor de borderliners op dit forum, ja, je bent superzielig, je kan er niks aan doen, niet alle borderliners zijn hetzelfde, je hebt juist een schouder om op te huilen nodig, ik heb medelijden met je, ook jij verdient een betekenisvolle relatie en zo kan ik nog wel honderd dingen zeggen waarvan ik weet dat jij ze wil horen, zodat je niet volledig door het lint gaat en jezelf of een ander wat aan doet.
Superlullig voor de borderliners, maar dit zijn niet de mensen die 'gewone' relaties kunnen onderhouden. Relaties zijn leuk, en een toevoeging aan je leven. Zodra het op werk gaat lijken of je angstig wordt omdat je weet dat als je telefoon een dag niet gaat het hommeles is, is het natuurlijk van de gekke.![]()
verder als je niks van borderline weet of ruuuun of erin verdiepen...quote:Op vrijdag 13 december 2013 16:09 schreef GroenePijl het volgende:
[..]
Dit. En natuurlijk het gedeelte waar je veel van je vrienden gaat verliezen, omdat mevrouw het niet vertrouwd,
of gaat huilen dat je niet bij haar bent, terwijl je duidelijk afgesproken hebt.
Nou is dat mij niet overkomen, omdat ik d'r heb gedumpt toen ze wel zo begon te claimen, en geen moment spijt van gehad. Toen was ik natuurlijk wel ineens 'the bad guy', en dergelijke verwijten.
dit stukje.
En natuurlijk het bekende 'als ik mezelf iets aandoe is het jou schuld'. Tja.. Je moet er tegen kunnen. Ik was er snel klaar mee. Maargoed, niet iedereen is zo, en je moet je eigen keuzes maken enzo
Afspraken met andere mensen waar zij van wistquote:Op vrijdag 13 december 2013 18:20 schreef harrytwatter het volgende:
verder als je niks van borderline weet of ruuuun of erin verdiepen...ben je onvolwassen en kan je je afspraken niet nakomen ruuuun Het heeft niet alleen met de dame in kwestie te maken maar ook met jou en hoe jij in het leven staat. hoe je met dingen omgaat e.d. ik bedoel als iemand tegen mij zegt als je weggaat doe ik mezelf wat aan... bel ik een ambulance voor je en ben ik foetsie..
Weet je, een borderliner is in mijn ogen een puber die niet genoeg op zijn plek geschopt is. Ik word er erg moe van, van die aandachtshoerende overemotionele dramaqueens die alleen maar op zoek zijn naar het centrum van de aandacht. Ik vind ook dat je BPS niet hébt maar bént.quote:Op donderdag 12 december 2013 00:23 schreef Pulzzar het volgende:verhaal
~~~~~~
Ik heb trouwens niet de wijsheid in pacht. Ik schrijf dit vanuit mijn eigen beleving, want ik ben zelf een borderliner.
Zo te lezen moet jij ook 's volwassen worden: misschien dat je dan wat meer na gaat denken en wat genuanceerder wordt voordat je iemand veroordeelt.quote:Op vrijdag 13 december 2013 19:05 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Weet je, een borderliner is in mijn ogen een puber die niet genoeg op zijn plek geschopt is. Ik word er erg moe van, van die aandachtshoerende overemotionele dramaqueens die alleen maar op zoek zijn naar het centrum van de aandacht. Ik vind ook dat je BPS niet hébt maar bént.
Een relatie met een borderliner? Als ie volwassen geworden is misschien. Voordat dat is gelukt; gewoon neuken en een vals telefoonnummer opgeven.
Persoonlijk vind ik iemand die bewust hulp opzoekt zoals een formerjellybean juist tekenen van geen BPD. Maar dat er nog wel ergens rationaliteit in zat om dat te verbeteren. Ik heb bij therapeuten gezeten die borderline dames niet eens wouden behandelen, en ook bij een huisarts gezeten die me letterlijk het advies heeft gegeven zoals zovelen hier, run! RUN!quote:Op vrijdag 13 december 2013 19:28 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Zo te lezen moet jij ook 's volwassen worden: misschien dat je dan wat meer na gaat denken en wat genuanceerder wordt voordat je iemand veroordeelt.
TS lijkt me wel genoeg gewaarschuwd over wat hem te wachten staat met zijn borderline-vriendin. Haar stoornis zal zich absoluut wel een keer openbaren. Als blijkt dat ze TS niet met respect kan behandelen of als haar problemen een te grote weerslag hebben op TS, moet hij niet meer in haar investeren. Een relatie komt immers van twee kanten en beide personen moeten het leuk hebben. Maar wie weet beschikt zij over andere persoonlijke eigenschappen, waardoor de relatie wél de moeite waard wordt.
Zo te lezen ben jij iemand die aan de andere kant van de BPSregenboog staat en geloof je wél in het etiketje. Dat is prima. Laat mij er niet in geloven. Heeft niets te maken met respect of volwassen zijn, heeft alles te maken met ervaring.quote:Op vrijdag 13 december 2013 19:28 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Zo te lezen moet jij ook 's volwassen worden: misschien dat je dan wat meer na gaat denken en wat genuanceerder wordt voordat je iemand veroordeelt.
<knip>
Wat een mooi statement. Ik ben het er helemaal mee eens! BPS is geen stoornis maar een foute manier van handelen met moeilijkheden en dus behandelbaar. Iets heel anders dan autisme of schizofrenie, waarbij iets mis is in de hersenen en een therapie is gericht op leren omgaan met ... in plaats van oplossen van het probleem.quote:Op vrijdag 13 december 2013 19:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik iemand die bewust hulp opzoekt zoals een formerjellybean juist tekenen van geen BPD. Maar dat er nog wel ergens rationaliteit in zat om dat te verbeteren. Ik heb bij therapeuten gezeten die borderline dames niet eens wouden behandelen, en ook bij een huisarts gezeten die me letterlijk het advies heeft gegeven zoals zovelen hier, run! RUN!
Borderline is een persoonlijkheids stoornis , dat wil zeggen dus soort storing in denken handelen gedeelte door erfelijkheid en door gebeurtenissen, dat wil dus zeggen dat het wel degelijk behandelbaar is.quote:Op vrijdag 13 december 2013 20:00 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Zo te lezen ben jij iemand die aan de andere kant van de BPSregenboog staat en geloof je wél in het etiketje. Dat is prima. Laat mij er niet in geloven. Heeft niets te maken met respect of volwassen zijn, heeft alles te maken met ervaring.
[..]
Wat een mooi statement. Ik ben het er helemaal mee eens! BPS is geen stoornis maar een foute manier van handelen met moeilijkheden en dus behandelbaar. Iets heel anders dan autisme of schizofrenie, waarbij iets mis is in de hersenen en een therapie is gericht op leren omgaan met ... in plaats van oplossen van het probleem.
FJB, ik ken de DSM en ik weet dat BPS erin staat als persoonlijkheidsstoornis. Ik ben het er alleen niet mee eens, en dat is niet erg, omdat zelfs die DSM geen wet is. Wat jij zegt,quote:Op vrijdag 13 december 2013 20:14 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Borderline is een persoonlijkheids stoornis , dat wil zeggen dus soort storing in denken handelen gedeelte door erfelijkheid en door gebeurtenissen, dat wil dus zeggen dat het wel degelijk behandelbaar is.
Het is dus wel degelijk een stoornis, maar je hebt wel gelijk dat het behandelbaar is maar dat licht ook aan de vorm.
Bij mij is bij de behandeling meteen al gezegd dat ik een lichte behandelbare vorm heb en dat het daarom is aangeslagen.
Het probleem daarbij is helaas dat soms er verslavingen , eetstoornissen of andere dingen bij zitten ( mensen met borderline zijn wat verslavingsgevoeliger ) en dat maakt de behandeling wel wat moeilijker . Het ligt ook echt aan de vorm.
is exact wat ik bedoel. Ik ken een hoop mensen die de diagnose ooit gehad hebben of een ' zich ontwikkelende BPS ' (als ze nog geen 18 waren), en degenen met een min of meer realistisch zelfbeeld kwamen tijdens de behandeling tot de conclusie dat het echt aan henzelf lag. Het is dan een kwestie van de aangeleerde reacties en 'copingmethods' afleren en nieuwe aanleren om weer op een min of meer normale (maar ja, wat is normaal, natuurlijk) manier te kunnen functioneren.quote:Overigens ben ik het wel eens dat ook al heb ik borderline , ik niet naar het labeltje hoef te leven, je kan als je goed inleest en leert omgaan met de problematiek een heleboel veranderen.
Daar weet ik wel dat sommige inderdaad een handje vol van hebben van ik heb Borderline , en gaan zich er mee identiciferen , terwijl dat juist niet de bedoeling is , daar heb ik er ook een boel van gekend.
Wat plaats jij ongelofelijk domme posts op dit topic zeg.quote:Op vrijdag 13 december 2013 20:00 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Zo te lezen ben jij iemand die aan de andere kant van de BPSregenboog staat en geloof je wél in het etiketje. Dat is prima. Laat mij er niet in geloven. Heeft niets te maken met respect of volwassen zijn, heeft alles te maken met ervaring.
[..]
Wat een mooi statement. Ik ben het er helemaal mee eens! BPS is geen stoornis maar een foute manier van handelen met moeilijkheden en dus behandelbaar. Iets heel anders dan autisme of schizofrenie, waarbij iets mis is in de hersenen en een therapie is gericht op leren omgaan met ... in plaats van oplossen van het probleem.
quote:Op vrijdag 13 december 2013 20:29 schreef Brummetje_ het volgende:
[..]
Wat plaats jij ongelofelijk domme posts op dit topic zeg.Het is gewoon te triest voor woorden.
Borderline is wel degelijk een stoornis, voortkomend uit een trauma in het verleden. Vaak is dat seksueel misbruik!
En het is NIET geneesbaar. Maar ze kunnen er wel zo goed mogelijk proberen mee om te gaan.
Naja, ook niet overdrijven. De hersenen bij mensen met BPS zitten net wat anders in elkaar, omdat die tijdens de jeugd minder zijn gaan ontwikkelen, dat wil door te weinig liefde, trauma's, sexueel misbruik, alcoholische vader, blabla etc.quote:Op vrijdag 13 december 2013 20:29 schreef Brummetje_ het volgende:
[..]
Wat plaats jij ongelofelijk domme posts op dit topic zeg.Het is gewoon te triest voor woorden.
Borderline is wel degelijk een stoornis, voortkomend uit een trauma in het verleden. Vaak is dat seksueel misbruik!
En het is NIET geneesbaar. Maar ze kunnen er wel zo goed mogelijk proberen mee om te gaan.
Niet geneeesbaar maar wel behandelbaar, er zijn wel degelijk mensen die hun leven beter vorm kunnen geven na de behandeling.quote:Op vrijdag 13 december 2013 20:29 schreef Brummetje_ het volgende:
[..]
Dan heb ik jou waarschijnlijk verkeerd begrepen. Ik interpreteerde jouw post als: alle borderliners zijn onvolwassen pubers en aanstellers die een schop onder hun hol nodig hebben en ze vinden zichzelf allemaal zo zielig.quote:Op vrijdag 13 december 2013 20:00 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Borderliners die zich laten voorstaan op hun etiketje vind ik inderdaad dramaqueens die hun rare gedrag verklaren door te zeggen dat ze nou eenmaal borderliner zijn. Mensen die, zoals jij, zich bewust zijn van het feit dat er in hun hoofd dingen anders werken dan handig is doordat ze zichzelf een andere manier van reageren hebben aangeleerd én die proberen dat aan te passen vind ik stoer.quote:Op vrijdag 13 december 2013 20:53 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Dan heb ik jou waarschijnlijk verkeerd begrepen. Ik interpreteerde jouw post als: alle borderliners zijn onvolwassen pubers en aanstellers die een schop onder hun hol nodig hebben en ze vinden zichzelf allemaal zo zielig.
Als dat trouwens ook zo bedoeld is, heb je mij daarmee behoorlijk geraakt.
Ik ben helemaal niet van de labels en etiketjes. Aan de ene kant ben ik wel blij met mijn diagnose, omdat het verklaart hoe ik mij in mijn leven heb gevoeld. Maar verder probeer ik het zoveel mogelijk los te laten, ben ik gewoon mezelf met mijn goede en slechte kanten en ik ga zeker niet roepen dat ik er niks aan kan doen omdat ik borderline heb. Een zekere kwetsbaarheid blijf je houden, maar met therapie kan je wel degelijk leren met je emoties om te gaan, waardoor je stabiel en zelfverzekerd in het leven kan staan.
Iedereen moet leren met zichzelf, met anderen en met het leven om te gaan. Voor iedereen kan dat moeilijk zijn. Voor mensen met BPS meestal wat moeilijker, omdat ze minder goed met hun emoties kunnen omgaan. Maar er zijn nog andere karaktereigenschappen zoals eerlijkheid, doorzettingsvermogen, empathie, etc die bepalen hoe iemand zich ontwikkelt.
En ik vind mezelf met mijn BPS niet zieliger dan een ander. Iedereen heeft zijn rugzak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |