abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133610099
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:08 schreef Pienata het volgende:

[..]

Oké, willekeurig ander eten dan.
Als jij 's ochtends trek hebt om een pan mosselen te eten bij een restaurant, laat je je dan tegenhouden omdat dat vreemd is om 10.30 's ochtends?

Is dat dan je persoonlijke mening of onze cultuur die dicteert dat mosselen "avondeten" zijn (of eventueel lunch)?
_O- Projectie, Objectiviteit, subjectiviteit .....maar vooral irrelevant en nog meer.
1) No love without freedom, no freedom without love
2) Dansen is mijn grootste passie
3) "Simplicity is the keynote of all true elegance" , Coco Chanel
  maandag 25 november 2013 @ 15:10:46 #134
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_133610103
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:07 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

tot nu toe

in mijn ogen bevind onze samenleving zich steeds meer op het gebied van relatievormen in een overgangsproces
daarom vind ik discussies als deze juist zo interessant

dat ik steeds meer discussies als deze tegen kom, geeft volgens mij juist aan dat we in een overgangsproces zitten

er zijn ook geen randvoorwaarden zoals schaarste oid die er voor zorgen dat monogamie automatisch de meest handige vorm is
daarom is er die ruimte voor onze samenleving om te gaan kijken wat er gebeurt als je andere vormen van relaties aan gaat
Ja, interessant punt, de wetenschappers voorspellen voorlopig dat monogamie toch de norm zal blijven, maar ze kunnen het mis hebben.
  maandag 25 november 2013 @ 15:11:08 #135
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_133610113
quote:
17s.gif Op maandag 25 november 2013 15:09 schreef KapiteinGasthof het volgende:

[..]

Oh oke want dat is wel een groot verschil voor mij ;) Kijk anders nog eens naar de wikipedia pagina's polyamorie en polygamie. Maar dat maakt je reacties duidelijker.
Welke woord moet ik gebruiken als ik beide wil aanduiden?
pi_133610136
Ik heb net twee kipfilet in de pan gedaan. :W
“When there is no desire, all things are at peace.”
pi_133610155
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:10 schreef complicate het volgende:

[..]

_O- Projectie, Objectiviteit, subjectiviteit .....maar vooral irrelevant en nog meer.
leg nou eens uit!
waarom roep je deze woorden?
waarom reageer je nooit inhoudelijk maar alleen met oneliners waarna het maar gissen is wat je er mee bedoeld?

het maakt een discussie met jou echt praktisch ondragelijk en niet te doen
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  maandag 25 november 2013 @ 15:13:17 #138
394203 Pienata
Altijd de Pieneut.
pi_133610188
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:10 schreef complicate het volgende:

[..]

Het is een vraag en niet irrelevant met betrekking tot invloed van cultuur.
Het onderwerp is totaal onbelangrijk maar mijn punt is dat wat we doen tot in de meest onzinnige details wel degelijk sterk cultureel bepaald is.

Wederom fantastische onderbouwing overigens. :D
pi_133610237
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:13 schreef Pienata het volgende:

[..]

Het onderwerp is totaal onbelangrijk maar mijn punt is dat wat we doen tot in de meest onzinnige details wel degelijk sterk cultureel bepaald is.

En dat probeert zij dus ook over te brengen, maar het lijkt alsof sommigen elkaar niet verstaan..
  maandag 25 november 2013 @ 15:15:36 #140
394203 Pienata
Altijd de Pieneut.
pi_133610263
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:11 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Het was een willekeurig voorbeeld dat voor veel mensen op gaat. Ik weet zeker dat jij vaker 's avonds uitgebreid uit eten gaat dan om 10.30 's ochtends, ook als je de hele dag vrij bent.

Ik weet zeker dat je meer dingen kunt bedenken die je doet omdat het gangbaarder is zonder dat je er ooit over hebt nagedacht.
pi_133610272
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:09 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

dat heb ik nooit gezegd :')

maar waarom zeg je dan

[..]

als reactie op wat ik zei?

en wat studeer je? duidelijk geen sociologie, ook al heb je er blijkbaar een boek van
wat maakt jou expert?
Je weet blijkbaar niet wat "sociologie". En over expert gesproken, je bent dan expert in "relaties" :? :')
pi_133610295
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:15 schreef Pienata het volgende:

[..]

Het was een willekeurig voorbeeld dat voor veel mensen op gaat. Ik weet zeker dat jij vaker 's avonds uitgebreid uit eten gaat dan om 10.30 's ochtends, ook als je de hele dag vrij bent.

Ik weet zeker dat je meer dingen kunt bedenken die je doet omdat het gangbaarder is zonder dat je er ooit over hebt nagedacht.
Waar maak jij nu uit op dat ik het niet zou snappen :? :D
pi_133610301
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:11 schreef Opnieuw-energie het volgende:
:9 :Y)
  maandag 25 november 2013 @ 15:16:38 #144
394203 Pienata
Altijd de Pieneut.
pi_133610304
quote:
6s.gif Op maandag 25 november 2013 15:14 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

En dat probeert zij dus ook over te brengen, maar het lijkt alsof sommigen elkaar niet verstaan..
Eerder zei ze over iets wat ik zei dat monogamie/polygamie meer persoonsgebonden was dan cultureel bepaald. Dat geloof ik dus niet.
pi_133610307
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:15 schreef complicate het volgende:

[..]

Je weet blijkbaar niet wat "sociologie". En over expert gesproken, je bent dan expert in "relaties" :? :')
ik geef het op
er valt echt niet te praten met jou

we begrijpen elkaar echt enorm niet, laten we het daar op houden
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  maandag 25 november 2013 @ 15:17:09 #146
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_133610323
quote:

[..]

Nou dat geloof ik niet, althans niet in het kader van dit discussie. Hier een link:

http://gizmodo.com/5913767/why-women-date-weaklings

Via die link kan je ook toegang krijgen tot meer wetenschappelijke literatuur. De monogame strategie bestaat al vanaf het begin van de moderne mens. Ik denk dat het ook ingebakken is in de meeste mensen om (sociaal) monogaam te zijn en totale monogamie te verwachten van onze partners. In vrijwel de meeste culturen is monogamie ook de norm en in de culturen dat dit niet zo is, is er een praktische reden hiervoor (oorlog, hongersnood, enz).
  maandag 25 november 2013 @ 15:17:51 #147
394203 Pienata
Altijd de Pieneut.
pi_133610345
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:16 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Waar maak jij nu uit op dat ik het niet zou snappen :? :D
Je zei het op een manier die overkwam als "ik bak lekker nu al kipfilet, ik ben lekker radicaal anders dan de norm en maak mijn eigen keuzes die niet cultuurgebonden zijn".

Maar mijn excuses als dat niet was wat je bedoelde te zeggen, zo kwam het over. Wellicht ook een aanname van mijn kant. :)
pi_133610350
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:11 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Welke woord moet ik gebruiken als ik beide wil aanduiden?
Polyamorie is overkoepelend, vervolgens vallen daar duizend varianten onder zoals polygamie, polygynie, polyfidelity enz enz enz. Kan vrij verwarrend zijn. Maar polygamie gaat heel specifiek over een huwelijk tussen meer personen, terwijl dat niet is waar je punt specifiek om gaat toch? Dan is polyamorie beter.
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_133610351
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:16 schreef Pienata het volgende:

[..]

Eerder zei ze over iets wat ik zei dat monogamie/polygamie meer persoonsgebonden was dan cultureel bepaald. Dat geloof ik dus niet.
dat is ook niet zo
zo ver ik weet is dat niet eens een discussiepunt
wat iemand die sociologie zou studeren zou weten, maar goed
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_133610410
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:17 schreef Pienata het volgende:

[..]

Je zei het op een manier die overkwam als "ik bak lekker nu al kipfilet, ik ben lekker radicaal anders dan de norm en maak mijn eigen keuzes die niet cultuurgebonden zijn".

Maar mijn excuses als dat niet was wat je bedoelde te zeggen, zo kwam het over. Wellicht ook een aanname van mijn kant. :)
Die maak ik ook deels.. Maar niet omdat ik radicaal anders wil zijn,maar omdat ik het anders zie dan sommigen Maar dat wilde ik er niet mee zeggen, was gewoon grappig omdat ze net de pan ingingen en jij die opmerking maakte :P
pi_133610411
Oh kleine aanvulling: Polygamie is verboden in Nederland, dus je mag maar met 1 persoon trouwen. Polyamorie is legaal, je mag zelfs met vier personen een samenlevingscontract sluiten.
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  maandag 25 november 2013 @ 15:21:21 #152
394203 Pienata
Altijd de Pieneut.
pi_133610466
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:17 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Nou dat geloof ik niet, althans niet in het kader van dit discussie. Hier een link:

http://gizmodo.com/5913767/why-women-date-weaklings

Via die link kan je ook toegang krijgen tot meer wetenschappelijke literatuur. De monogame strategie bestaat al vanaf het begin van de moderne mens. Ik denk dat het ook ingebakken is in de meeste mensen om (sociaal) monogaam te zijn en totale monogamie te verwachten van onze partners. In vrijwel de meeste culturen is monogamie ook de norm en in de culturen dat dit niet zo is, is er een praktische reden hiervoor (oorlog, hongersnood, enz).
Dat artikel komt buitengewoon onprofessioneel op mij over om eerlijk te zijn.
Daarbij heb ik de biologische grondslag (ik ben het er mee eens dat die bestaat) al uiteengezet in topic #1. :) Ik spreek daar ook van evolutionaire strategieën.

Waarschijnlijk is het echter zo dat beide strategieën naast elkaar hebben bestaan en nog steeds naast elkaar bestaan in de biologische aanleg van mensen. Echter wordt dit door cultuur gladgestreken naar één norm, die voor een deel van de bevolking niet natuurlijk voelt. Doordat het zo cultureel ingebakken is zal een deel dit echter niet beseffen, met als gevolg abominaties als vreemdgaan, (extreme) seriemonogamie, etc.
pi_133610477
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:12 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

leg nou eens uit!
waarom roep je deze woorden?
waarom reageer je nooit inhoudelijk maar alleen met oneliners waarna het maar gissen is wat je er mee bedoeld?

het maakt een discussie met jou echt praktisch ondragelijk en niet te doen
Inhoudelijk reageren? Hoe kan ik nou inhoudelijk reageren over een abstracte irrelevante stelling?
Als ik tegen jou zeg " hoi eet je graag appels" en je zegt "ja hoor" dan wilt dat toch helemaal niets zeggen over jou als persoon. Dan had ze maar een ander voorbeeld moeten geven.
Want neen, ik reageer niet inhoudelijk over" ik eet liever een appel dan een peer".
pi_133610526
quote:

[..]

Dat zei ik toch ook *) (maar jouw voorbeeld was nogal vatbaar voor veel interpretatie)
  maandag 25 november 2013 @ 15:26:40 #155
394203 Pienata
Altijd de Pieneut.
pi_133610642
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:22 schreef complicate het volgende:

[..]

Dat ze ik toch ook *) (maar jouw voorbeeld was nogal vatbaar voor veel interpretatie)
Even los van mijn voorbeeld dan. Jij zei:

quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 14:47 schreef complicate het volgende:

[..]

Klopt, maar de reden dat die afspraken gemaakt worden komt grotendeels door de persoonlijkheid van de persoon en minder door onze culturele kaders.
De reden dat afspraken voor monogamie worden gemaakt hebben volgens jou meer te maken met persoonlijkheid dan met het feit dat het de culturele norm is? Dat was waar ik op in probeerde te gaan.
pi_133610694
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:26 schreef Pienata het volgende:

[..]

Even los van mijn voorbeeld dan. Jij zei:

[..]

De reden dat afspraken voor monogamie worden gemaakt hebben volgens jou meer te maken met persoonlijkheid dan met het feit dat het de culturele norm is? Dat was waar ik op in probeerde te gaan.
Nuance zit in het woordje "grotendeels/meer" in de stelling (van mijn reactie).
  maandag 25 november 2013 @ 15:29:29 #157
394203 Pienata
Altijd de Pieneut.
pi_133610730
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:28 schreef complicate het volgende:

[..]

Nuance zit in het woordje "meer" in de stelling.
Ik zeg ook "meer" in als ik vraag of ik jouw punt begrijp.
Echter denk ik dat het meer cultureel bepaald is. ;)
  maandag 25 november 2013 @ 15:29:59 #158
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_133610743
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:21 schreef Pienata het volgende:

[..]

Dat artikel komt buitengewoon onprofessioneel op mij over om eerlijk te zijn.
Daarbij heb ik de biologische grondslag (ik ben het er mee eens dat die bestaat) al uiteengezet in topic #1. :) Ik spreek daar ook van evolutionaire strategieën.

Waarschijnlijk is het echter zo dat beide strategieën naast elkaar hebben bestaan en nog steeds naast elkaar bestaan in de biologische aanleg van mensen. Echter wordt dit door cultuur gladgestreken naar één norm, die voor een deel van de bevolking niet natuurlijk voelt. Doordat het zo cultureel ingebakken is zal een deel dit echter niet beseffen, met als gevolg abominaties als vreemdgaan, (extreme) seriemonogamie, etc.
Gizmodo is een bekende een betrouwbare populair science website en tijdschrift in de VS. Allerlei verschillende wetenschappelijke feitjes kunnen daar gevonden worden met een betrouwbare bron erbij.

Maar ja, er is wel een deel dat uit nature nog niet monogaam is, dat klopt. Maar dat deel is veel kleiner dan het deel dat uit nature wel monogaam is en dat deel zal, volgens huidige theorieën, ook uitsterven binnen nu en vijftien duizend jaar.

er zijn wel variabelen, zoals nu dat er voorbehoedsmiddelen zijn is er geen reden om voorzichtig te zijn met losbandige seks, maar tot nu toe kiezen mensen overal voor sociale monogamie meer dan voor sociale polyamorie (bedankt kapitein).
pi_133610758
Zou deze discussie ook cultureel bepaald zijn :P
pi_133610768
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:29 schreef Pienata het volgende:

[..]

Ik zeg ook "meer" in als ik vraag of ik jouw punt begrijp.
Echter denk ik dat het meer cultureel bepaald is. ;)
Voilà ;) ik denk dat dus ook, maar in mindere mate.
  maandag 25 november 2013 @ 15:32:50 #161
394203 Pienata
Altijd de Pieneut.
pi_133610853
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:29 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Gizmodo is een bekende een betrouwbare populair science website en tijdschrift in de VS. Allerlei verschillende wetenschappelijke feitjes kunnen daar gevonden worden met een betrouwbare bron erbij.

Maar ja, er is wel een deel dat uit nature nog niet monogaam is, dat klopt. Maar dat deel is veel kleiner dan het deel dat uit nature wel monogaam is en dat deel zal, volgens huidige theorieën, ook uitsterven binnen nu en vijftien duizend jaar.

er zijn wel variabelen, zoals nu dat er voorbehoedsmiddelen zijn is er geen reden om voorzichtig te zijn met losbandige seks, maar tot nu toe kiezen mensen overal voor sociale monogamie meer dan voor sociale polyamorie (bedankt kapitein).
Zijn er cijfers van het deel dat, volgens jou, "van natuur" al dan niet monogaam is?
Ik vind het aantal mensen in een monogame relatie geen representatieve weergave namelijk, door de culturele override. Ik besef zelf bijvoorbeeld nog niet zo lang volledig bewust dat ik dus niet bij de groep van nature monogamen hoor. Er zijn er ongetwijfeld tonnen die het nog niet beseffen doordat zij zijn opgebracht met de culturele norm van monogamie.
pi_133610885
Hebben we trouwens nog iets opgestoken van deze hele discussie? Serieuze vraag.
  maandag 25 november 2013 @ 15:36:32 #163
394203 Pienata
Altijd de Pieneut.
pi_133610975
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:33 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Hebben we trouwens nog iets opgestoken van deze hele discussie? Serieuze vraag.
Wat mij betreft dat mensen verschillend van aard zijn, en om iedereen ten volste tot hun recht te laten komen zouden we er goed aan doen verschillende relatievormen meer in het openbaar te brengen en te accepteren zodat iedereen voor zichzelf een weloverwogen keuze kan maken die bij hun aard past.

Dus niet één keurslijf proberen te vinden voor iedereen.
pi_133611049
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:36 schreef Pienata het volgende:

[..]

Wat mij betreft dat mensen verschillend van aard zijn, en om iedereen ten volste tot hun recht te laten komen zouden we er goed aan doen verschillende relatievormen meer in het openbaar te brengen en te accepteren zodat iedereen voor zichzelf een weloverwogen keuze kan maken die bij hun aard past.

Dus niet één keurslijf proberen te vinden voor iedereen.
Dat is inderdaad het nobele streven, maar daar hebben wij geen enkele invloed op. Ook al discussiëren wij twee weken achter elkaar non stop :P

Maar waarschijnlijk had je dat idee al voordat je de discussie inkwam, vandaar de vraag wat je er van geleerd hebt.
pi_133611116
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:38 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het nobele streven, maar daar hebben wij geen enkele invloed op. Ook al discussiëren wij twee weken achter elkaar non stop :P

Maar waarschijnlijk had je dat idee al voordat je de discussie inkwam, vandaar de vraag wat je er van geleerd hebt.
Ik verbaas me al sinds het begin van deze discussie over dat het uberhaupt mogelijk is hier normaal over te discussieren op Fok, zonder shitstorm en alles O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')