Nee hoor, voor mij gaat het om houden van en de mensen om wie je geeft gelukkig zien zijn.quote:Op maandag 25 november 2013 14:46 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Dat is een totaal andere vergelijking.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
niet waarquote:Op maandag 25 november 2013 14:47 schreef complicate het volgende:
[..]
Klopt, maar de reden dat die afspraken gemaakt worden komt grotendeels door de persoonlijkheid van de persoon en minder door onze culturele kaders.
Ja, rationeel kan je het zo beargumenteren, gevoelsmatig niet. Ik zou jaloers zijn als ik met een meisje had die een ander had dat ze net zo belangrijk vond als ik. Laat staan dat hij belangrijker was.quote:Op maandag 25 november 2013 14:45 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
maar dat heeft toch niets te maken met vertrouwen?
vertrouwen is er toch niet alleen met degene die jou het speciaalst vind op aarde?
vertrouwen is er toch ook tussen jou en je broer/zus
tussen jou en een docent
tussen jou en de slager
wat de relatie ook is, er is een vorm van vertrouwen
bij de slager kun je er ook op vertrouwen dat als jij belt voor koteletjes en hij zegt: om 1 uur kun je ze komen halen, dat dat zo is?
daar hoef je toch niet zijn enige en meest speciale klant voor te zijn?
Het komt denk ik meer omdat iedereen de neiging heeft zichzelf met anderen te vergelijken. Terwijl je twee verschillende relaties niet met elkaar kan vergelijken, er zitten verschillende personen in.quote:Op maandag 25 november 2013 14:49 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Ja, rationeel kan je het zo beargumenteren, gevoelsmatig niet. Ik zou jaloers zijn als ik met een meisje had die een ander had dat ze net zo belangrijk vond als ik. Laat staan dat hij belangrijker was.
Ik weet niet of dat gevoel is ontstaan omdat ik te veel boeken heb gelezen waar monogamie heel mooi werd beschreven of omdat dit een natuurlijks instinct is die de meeste mannen en vrouwen hebben.
Uit onderzoek blijkt dat dus niet het geval te zijn.quote:Op maandag 25 november 2013 14:47 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
zie het dan zo:
een ouder houdt toch ook niet van 1 kind meer dan van zijn andere kinderen (hebben ze me altijd verteld in ieder gevalik heb geen kinderen dus ik zou het niet weten)
zo werkt het volgens mij ook bij meerdere relaties hebben
als het een natuurlijk instinct zou zijn dan zou het in andere culturen die polygaam (en bij bijvoorbeeld mensen in dit topic die polygaam zijn) ook zo moeten voelenquote:Op maandag 25 november 2013 14:49 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Ja, rationeel kan je het zo beargumenteren, gevoelsmatig niet. Ik zou jaloers zijn als ik met een meisje had die een ander had dat ze net zo belangrijk vond als ik. Laat staan dat hij belangrijker was.
Ik weet niet of dat gevoel is ontstaan omdat ik te veel boeken heb gelezen waar monogamie heel mooi werd beschreven of omdat dit een natuurlijks instinct is die de meeste mannen en vrouwen hebben.
quote:Op maandag 25 november 2013 14:48 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
niet waar
in een cultuur waarbij polygamie de norm is wonen toch niet opeens heel nadere persoonlijkheden dan in een cultuur waar monogamie de norm is?
ik denk dat er bedoeld word 'een ander vorm van houden van'quote:Op maandag 25 november 2013 14:51 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Uit onderzoek blijkt dat dus niet het geval te zijn.Ouders hebben vaker wel een kind waar ze meer van houden dan de andere kinderen, ook al geven ze dat niet graag toe. Niet altijd, maar vaker wel dan niet.
Met meerdere relaties zou het ook zijn dat 1 partner de voorkeur krijgt en dat zal ook kunnen veranderen naar een ander partner met de tijd.
Waar kan ik die volgen?quote:Op maandag 25 november 2013 14:52 schreef complicate het volgende:
[..]omg neem een cursus "cultuur"
kun je eens leren argumenteren? wat doe ik hier volgens jou fout dan?quote:Op maandag 25 november 2013 14:52 schreef complicate het volgende:
Klopt, je kan van verschillende personen "houden" maar niet op dezelfde manier.quote:Op maandag 25 november 2013 14:51 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Uit onderzoek blijkt dat dus niet het geval te zijn.Ouders hebben vaker wel een kind waar ze meer van houden dan de andere kinderen, ook al geven ze dat niet graag toe. Niet altijd, maar vaker wel dan niet.
Met meerdere relaties zou het ook zijn dat 1 partner de voorkeur krijgt en dat zal ook kunnen veranderen naar een ander partner met de tijd.
Polygamie is uitzondering, geen regel. Zelfs in polygame maatschappijen is polygamie uitzondering. Verreweg de meeste culturen (sociale) monogamie de norm. In de paar culturen waar dat niet zo is, is er meestal sprake van een probleem (oorlog, hongersnood, gebrek aan mannen of vrouwen, enz) waardoor monogamie niet de beste oplossing is.quote:Op maandag 25 november 2013 14:51 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
als het een natuurlijk instinct zou zijn dan zou het in andere culturen die polygaam (en bij bijvoorbeeld mensen in dit topic die polygaam zijn) ook zo moeten voelen
maar dat is niet
het is dus aangeleerd, niet aangeboren
het is trouwens natuurlijk prima dat jou gevoel je dat ingeeft
maar het is dan niet te koppelen aan 'mensen in polygame relaties zijn niet te vertrouwen' wat wel vaak zo gesteld word (of gevoelt)
En pak er gelijk zelf ook één. Er is veel meer cultureel afhankelijk dan je zou denken, zou je de vraag kunnen beantwoorden zonder cultuur is de vraag eigenlijk wil het objectief zijn.quote:Op maandag 25 november 2013 14:52 schreef complicate het volgende:
quote:Op maandag 25 november 2013 14:51 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Ongetwijfeld.quote:Op maandag 25 november 2013 14:51 schreef KingKloon het volgende:
[..]
dat geeft toch juist aan dat het een sociaal construct is?quote:Op maandag 25 november 2013 14:56 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Polygamie is uitzondering, geen regel. Zelfs in polygame maatschappijen is polygamie uitzondering. Verreweg de meeste culturen (sociale) monogamie de norm. In de paar culturen waar dat niet zo is, is er meestal sprake van een probleem (oorlog, hongersnood, gebrek aan mannen of vrouwen, enz) waardoor monogamie niet de beste oplossing is.
quote:Verder vind ik niet dat iemand die ervoor kiest om polygaam te zijn minder te vertrouwen is. Polygamie hoef geen teken te zijn van een onbetrouwbare karakter zolang alle partijen erover eens zijn.
Nee dat klopt ook. Een ouder kan 3 kinderen hebben, een jongen, een meisje en nog een jongen. De oudste kan echt een kanjer zijn die goed is in sport en goed kan leren en veel talenten heeft. Het meisje kan minder talentvol zijn, maar heel lief en sociaal. De jongste kan voor wat voor reden dan ook helemaal ontsporen en verslaafd raken aan drugs. Onbewust zal de ouders toch een voorkeur hebben voor de oudste, gevolgd door het meisje en als laatste de jongen. Of andersom omdat de ouders het leuk vinden om een kind te hebben die zo afhankelijk is van hen, terwijl de oudste te zelfstandig is en daardoor minder leuk voor de ouders.quote:Op maandag 25 november 2013 14:56 schreef Pienata het volgende:
[..]
[..]
Ongetwijfeld.Ik houd ook van sommige mensen meer dan van anderen. MAAR, komt dat OMDAT er nog een tweede kind is?
Stel een ouder heeft een hart met 25 Liefdes erin. Het eerste kind wordt geboren: Dit kind ontvangt 25 Liefdes. Vervolgens komt er een tweede kind. De Liefdes worden vanaf dit moment verdeeld over twee kinderen: Elk kind krijgt nog 12,5 Liefdes. Na verloop van tijd blijkt betreffende ouder een lichte voorkeur te hebben voor de tweede. Vanaf dit moment krijgt de tweede 15 Liefdes en de eerste nog maar 10.
Of is Liefde niet iets waarvan een persoon een hoeveelheid x heeft? Was er misschien tussen het eerste kind en de ouder misschien maar potentie voor maximaal 10 Liefdes, door bijvoorbeeld de match van persoonlijkheden? Maakt het feit dat de ouder 25 Liefdes had dan überhaupt uit.
Of is Liefde wellicht überhaupt niet iets kwantitatiefs.
Overal waar ze een cursus "cultuurwetenschappen" geven. Het zou niet slecht voor zijn om te beginnen met een paar research: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cultuurquote:
En dat alles hangt dus direct samen met de persoonlijkheden van de ouders, de kinderen en hun onderlinge relatie. Maar niet met het aantal kinderen.quote:Op maandag 25 november 2013 15:00 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Nee dat klopt ook. Een ouder kan 3 kinderen hebben, een jongen, een meisje en nog een jongen. De oudste kan echt een kanjer zijn die goed is in sport en goed kan leren en veel talenten heeft. Het meisje kan minder talentvol zijn, maar heel lief en sociaal. De jongste kan voor wat voor reden dan ook helemaal ontsporen en verslaafd raken aan drugs. Onbewust zal de ouders toch een voorkeur hebben voor de oudste, gevolgd door het meisje en als laatste de jongen. Of andersom omdat de ouders het leuk vinden om een kind te hebben die zo afhankelijk is van hen, terwijl de oudste te zelfstandig is en daardoor minder leuk voor de ouders.
Zeg ik toch !quote:Op maandag 25 november 2013 14:56 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
En pak er gelijk zelf ook één. Er is veel meer cultureel afhankelijk dan je zou denken, zou je de vraag kunnen beantwoorden zonder cultuur is de vraag eigenlijk wil het objectief zijn.
Ja, maar de meeste culturen zijn monogaam. Zelfs in islamitische culturen waar een man meerdere vrouwen mag hebben is monogamie die norm.quote:Op maandag 25 november 2013 14:58 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat geeft toch juist aan dat het een sociaal construct is?
blijkbaar is de relatievorm die de norm is in een cultuur gebonden aan de randvoorwaarden binnen die cultuur
en dus dynamisch en een construct
[..]
tja het zal wel aan mij liggen maar ik snap nu nog niet waarom wat ik net gezegd heb zo bizar isquote:Op maandag 25 november 2013 15:01 schreef complicate het volgende:
[..]
Overal waar ze een cursus "cultuurwetenschappen" geven. Het zou niet slecht voor zijn om te beginnen met een paar research: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cultuur
@rhubarbje : http://nl.wikipedia.org/wiki/Cultuur (punt 5)
Hoi Pienata, niet zo , je wel hé.quote:Op maandag 25 november 2013 15:03 schreef Pienata het volgende:
[..]
Hey complicate,
Hou je van spareribs?
Hey ik vind jouw reacties wel boeiend hoor. Ik kan niet alleen op iedereen tegelijkertijd reageren en heb een beter beeld bij wat ik moet reageren bij de dames dan bij jou.quote:Op maandag 25 november 2013 15:02 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Kingkloon, mijn reacties zijn duidelijk niet zo boeiend voor je maar zou je wel even duidelijk willen maken of je het nou over polygamie hebt of over polyamorie?
tot nu toequote:Op maandag 25 november 2013 15:03 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Ja, maar de meeste culturen zijn monogaam. Zelfs in islamitische culturen waar een man meerdere vrouwen mag hebben is monogamie die norm.
In mijn ogen geeft dat aan dat (sociale) monogame de natuurlijke vorm is, maar dat de mens heel flexibel is. Let trouwens op het feit dat ik telkens SOCIALE monogamie blijf zeggen, ik weet nog niet wat ze denken over seksuele monogamie.
Nee, ik bescherm mij niet achter wiki. Ik blijf je gewoon zeggen dat cultuur invloed heeft om wat mensen doen en dat alles contigent is maar daarom niet arbitrair (Socilogie H1)quote:Op maandag 25 november 2013 15:04 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
tja het zal wel aan mij liggen maar ik snap nu nog niet waarom wat ik net gezegd heb zo bizar is
niks in je wiki pagina legt dat uit
nogmaals: als je vind dat ik een fout maak, waarom benoem je dat dan niet ipv alleen te schermen met een wiki link en geen koppeling te maken of uitleg te geven?
wat was mijn fout?
Oké, willekeurig ander eten dan.quote:Op maandag 25 november 2013 15:05 schreef complicate het volgende:
[..]
Hoi Pienata, niet zo , je wel hé.
Oh oke want dat is wel een groot verschil voor mijquote:Op maandag 25 november 2013 15:05 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Hey ik vind jouw reacties wel boeiend hoor. Ik kan niet alleen op iedereen tegelijkertijd reageren en heb een beter beeld bij wat ik moet reageren bij de dames dan bij jou.
Ik heb het over beide.
dat heb ik nooit gezegdquote:Op maandag 25 november 2013 15:07 schreef complicate het volgende:
[..]
Nee, ik bescherm mij niet achter wiki. Ik blijf je gewoon zeggen dat cultuur heel veel invloed heeft om wat mensen doen en dat alles contigent is maar daarom niet arbitrair (Socilogie H1)
Dus nee je zegt niets fout, maar ik wil gewoon zeggen dat je invloed van cultuur niet mag onderschatten.
als reactie op wat ik zei?quote:Op maandag 25 november 2013 14:52 schreef complicate het volgende:
quote:Op maandag 25 november 2013 15:08 schreef Pienata het volgende:
[..]
Oké, willekeurig ander eten dan.
Als jij 's ochtends trek hebt om een pan mosselen te eten bij een restaurant, laat je je dan tegenhouden omdat dat vreemd is om 10.30 's ochtends?
Is dat dan je persoonlijke mening of onze cultuur die dicteert dat mosselen "avondeten" zijn (of eventueel lunch)?
Ja, interessant punt, de wetenschappers voorspellen voorlopig dat monogamie toch de norm zal blijven, maar ze kunnen het mis hebben.quote:Op maandag 25 november 2013 15:07 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
tot nu toe
in mijn ogen bevind onze samenleving zich steeds meer op het gebied van relatievormen in een overgangsproces
daarom vind ik discussies als deze juist zo interessant
dat ik steeds meer discussies als deze tegen kom, geeft volgens mij juist aan dat we in een overgangsproces zitten
er zijn ook geen randvoorwaarden zoals schaarste oid die er voor zorgen dat monogamie automatisch de meest handige vorm is
daarom is er die ruimte voor onze samenleving om te gaan kijken wat er gebeurt als je andere vormen van relaties aan gaat
Welke woord moet ik gebruiken als ik beide wil aanduiden?quote:Op maandag 25 november 2013 15:09 schreef KapiteinGasthof het volgende:
[..]
Oh oke want dat is wel een groot verschil voor mijKijk anders nog eens naar de wikipedia pagina's polyamorie en polygamie. Maar dat maakt je reacties duidelijker.
leg nou eens uit!quote:Op maandag 25 november 2013 15:10 schreef complicate het volgende:
[..]Projectie, Objectiviteit, subjectiviteit .....maar vooral irrelevant en nog meer.
Het is een vraag en niet irrelevant met betrekking tot invloed van cultuur.quote:Op maandag 25 november 2013 15:10 schreef complicate het volgende:
[..]Projectie, Objectiviteit, subjectiviteit .....maar vooral irrelevant en nog meer.
En dat probeert zij dus ook over te brengen, maar het lijkt alsof sommigen elkaar niet verstaan..quote:Op maandag 25 november 2013 15:13 schreef Pienata het volgende:
[..]
Het is een vraag en niet irrelevant met betrekking tot invloed van cultuur.
Het onderwerp is totaal onbelangrijk maar mijn punt is dat wat we doen tot in de meest onzinnige details wel degelijk sterk cultureel bepaald is.
Wederom fantastische onderbouwing overigens.
Het was een willekeurig voorbeeld dat voor veel mensen op gaat. Ik weet zeker dat jij vaker 's avonds uitgebreid uit eten gaat dan om 10.30 's ochtends, ook als je de hele dag vrij bent.quote:Op maandag 25 november 2013 15:11 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Ik heb net twee kipfilet in de pan gedaan.
Je weet blijkbaar niet wat "sociologie". En over expert gesproken, je bent dan expert in "relaties"quote:Op maandag 25 november 2013 15:09 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat heb ik nooit gezegd
maar waarom zeg je dan
[..]
als reactie op wat ik zei?
en wat studeer je? duidelijk geen sociologie, ook al heb je er blijkbaar een boek van
wat maakt jou expert?
Waar maak jij nu uit op dat ik het niet zou snappenquote:Op maandag 25 november 2013 15:15 schreef Pienata het volgende:
[..]
Het was een willekeurig voorbeeld dat voor veel mensen op gaat. Ik weet zeker dat jij vaker 's avonds uitgebreid uit eten gaat dan om 10.30 's ochtends, ook als je de hele dag vrij bent.
Ik weet zeker dat je meer dingen kunt bedenken die je doet omdat het gangbaarder is zonder dat je er ooit over hebt nagedacht.
quote:Op maandag 25 november 2013 15:11 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Ik heb net twee kipfilet in de pan gedaan.
Eerder zei ze over iets wat ik zei dat monogamie/polygamie meer persoonsgebonden was dan cultureel bepaald. Dat geloof ik dus niet.quote:Op maandag 25 november 2013 15:14 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
En dat probeert zij dus ook over te brengen, maar het lijkt alsof sommigen elkaar niet verstaan..
ik geef het opquote:Op maandag 25 november 2013 15:15 schreef complicate het volgende:
[..]
Je weet blijkbaar niet wat "sociologie". En over expert gesproken, je bent dan expert in "relaties"![]()
Nou dat geloof ik niet, althans niet in het kader van dit discussie. Hier een link:quote:Op maandag 25 november 2013 15:13 schreef Pienata het volgende:
[..]
Het is een vraag en niet irrelevant met betrekking tot invloed van cultuur.
Het onderwerp is totaal onbelangrijk maar mijn punt is dat wat we doen tot in de meest onzinnige details wel degelijk sterk cultureel bepaald is.
Wederom fantastische onderbouwing overigens.
Je zei het op een manier die overkwam als "ik bak lekker nu al kipfilet, ik ben lekker radicaal anders dan de norm en maak mijn eigen keuzes die niet cultuurgebonden zijn".quote:Op maandag 25 november 2013 15:16 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Waar maak jij nu uit op dat ik het niet zou snappen![]()
Polyamorie is overkoepelend, vervolgens vallen daar duizend varianten onder zoals polygamie, polygynie, polyfidelity enz enz enz. Kan vrij verwarrend zijn. Maar polygamie gaat heel specifiek over een huwelijk tussen meer personen, terwijl dat niet is waar je punt specifiek om gaat toch? Dan is polyamorie beter.quote:Op maandag 25 november 2013 15:11 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Welke woord moet ik gebruiken als ik beide wil aanduiden?
dat is ook niet zoquote:Op maandag 25 november 2013 15:16 schreef Pienata het volgende:
[..]
Eerder zei ze over iets wat ik zei dat monogamie/polygamie meer persoonsgebonden was dan cultureel bepaald. Dat geloof ik dus niet.
Die maak ik ook deels.. Maar niet omdat ik radicaal anders wil zijn,maar omdat ik het anders zie dan sommigen Maar dat wilde ik er niet mee zeggen, was gewoon grappig omdat ze net de pan ingingen en jij die opmerking maaktequote:Op maandag 25 november 2013 15:17 schreef Pienata het volgende:
[..]
Je zei het op een manier die overkwam als "ik bak lekker nu al kipfilet, ik ben lekker radicaal anders dan de norm en maak mijn eigen keuzes die niet cultuurgebonden zijn".
Maar mijn excuses als dat niet was wat je bedoelde te zeggen, zo kwam het over. Wellicht ook een aanname van mijn kant.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |