Wel. Welk ander bevolkingsgroep, m.u.v. van een handjevol pan-Arabisten, heeft in Libanon zoveel bijgedragen aan het in standhouden van Syrisch invloed?quote:
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE9330DW20130404quote:Geef mij die bron en link dan eens snel?Reuters is overigens uiterst anti-Assad in haar berichtgeving. Dus betrouwbaarheid is een tweede.
Waar zijn de bronnen?quote:Reken maar van yes. Denk je dat Syrische militairen anders zo vaak de Russische militaire attaché in de Russische ambassade bezoeken? Denk je dat Syrische officieren voor niets naar Rusland gevlogen worden?
Dat is dan ook wat ik stelde m.b.t. verouderde Sovjet-tactieken. Te conventioneel, niet mobiel en compleet gefixeerd op gemechaniseerde infanterie.quote:De Russische tactiek heeft dan toch veel gelijkenissen met de aanvankelijke Syrische tactieken?
Of zoals een Israelische legerofficier eens stelde; Hezbollah is de meest professionele guerilla-beweging ter wereld.quote:Overigens is Hezbollah inderdaad getrainder in contraguerilla en guerrilla.
Iran heeft veel meer ervaring in asymmetrische oorlogsvoering dan Rusland. Zie de conflict met Koerden in West-Iran, Balochis in Zuidoost-Iran, etc. En indirect met betrekking tot Iraanse militaire aanwezigheid in Libanon in de Libanese Burgeroorlog, en de daarop volgende oorlog met Israel. Iraans asymmetrisch advies aan Iraakse milities, Iraanse steun aan de Noordelijke Alliantie in Afghanistan, de Houthi rebellen in Yemen, Palestijnse organisaties in Gaza, etc.quote:Heeft Iran ooit een Tsjetsjeens conflict uitgevochten dan? De Koerdische strijd in West-Iran? Niet zo bijzonder, hoor. Heel anders dan de Koerden in Irak.
Veel minder gewelddadig en minder spectaculair.
Inderdaad. En laat Hezbollah dan ook de meest 'succesvolle' Arabische militaire-entiteit zijn vis-a-vis Israel:quote:Op maandag 25 november 2013 22:31 schreef IPA35 het volgende:
En wie heeft Hezbollah getraind? Juist...
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE9330DW20130404quote:The fighters described the training as far superior to skills they had been taught in coursesinside Syria.
"Before I could only hit targets 50 percent of the time, now I can hit a target around 90 percent of the time," said Samer.
"In Syria, they made the priority defending the place we are in, no matter the price. In Iran, they told us to save our lives. If you lose the position but survive, you can recoup and regain the site another day. If you die, your position will eventually be lost."
Toentertijd? De Palestijnen.quote:Op maandag 25 november 2013 22:29 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Wel. Welk ander bevolkingsgroep, m.u.v. van een handjevol pan-Arabisteb, heeft in Libanon zoveel bijgedragen aan het in standhouden van Syrisch invloed?
Absoluut geen bron. Jouw Reuters citeert "activisten en strijders" (van de gewapende oppositie en terroristen).quote:
Mijn bronnen zijn veel beter dan die van jou over jouw beweringen. Reuters, Interfax, SANA en Syrische regeringsambtenaren (weliswaar anoniem).quote:Waar zijn de bronnen?
Met je eens. Maar het is geen september 2012 meer nu, hè?quote:Dat is dan ook wat ik stelde m.b.t. verouderde Sovjet-tactieken. Te conventioneel, niet mobiel en compleet gefixeerd op gemechaniseerde infanterie.
Hezbollah is redelijk gemilitariseerd, hoor. Inderdaad zeer succesvol. Tegelijkertijd denk ik dat er betere guerilla's zijn te vinden op de wereld.quote:Of zoals een Israelische legerofficier eens stelde; Hezbollah is de meest professionele guerilla-beweging ter wereld.
Iran in Libanon in 1982? Uitermate summier en verwaarloosbaar, zeker als guerilla-ervaring. En in Irak ook beperkt, Irak was de aanvaller tegen Iran. Houthi's enz. in Jemen opereren zelf, niet als Iraanse marionetten. Hetzelfde voor Hamas, dat in 2011 dan ook de politieke bond met Iran en Syrië verliet formeel.quote:Iran heeft veel meer ervaring in asymmetrische oorlogsvoering dan Rusland. Zie de conflict met Koerden in West-Iran, Balochis in Zuidoost-Iran, etc. En indirect met betrekking tot Iraanse militaire aanwezigheid in Libanon in de Libanese Burgeroorlog, en de daarop volgende oorlog met Israel. Iraans asymmetrisch advies aan Iraakse milities, Iraanse steun aan de Noordelijke Alliantie in Afghanistan, de Houthi rebellen in Yemen, Palestijnse organisaties in Gaza, etc.
Misschien omdat Iran, evenals Venezuela, meer een grootschalige buitenlandse invasie vreest dan de atoomwapenmacht Rusland?quote:Als het aankomt op asymmetrisch low-intensity oorlogsvoering is Iran heer en meester vergeleken met Rusland. Iran heeft zelfs een heel organisatie (Qods Force) dat zich bezig houdt met dit soort oorlogsvoering.
Nou ja, beide waar wellicht. Maar echt niet alle honderdduizend NDF hebben in Iran training genoten, hoor. En de Baath-partijwacht ook niet, denk ik.quote:Op maandag 25 november 2013 22:40 schreef Intellectueel het volgende:
NDF-soldaten over het verschil in training in Syrie en in Iran:
[..]
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE9330DW20130404
quote:Twee Zweedse journalisten in Syrië ontvoerd
Twee Zweedse journalisten zijn afgelopen zaterdag in Syrië ontvoerd toen ze probeerden het land te verlaten. Dat heeft het Zweedse ministerie van buitenlandse zaken in Stockholm maandag meegedeeld.
Het ministerie maakte de namen van de journalisten niet bekend, maar volgens de krant Dagens Nyheter gaat het om zijn Parijse correspondent Magnus Falkehed en de freelance fotograaf Niclas Hammarstrom.
Zweedse diplomaten in Beiroet proberen te achterhalen door wie de twee zijn ontvoerd. Volgens persorganisaties is Syrië in de afgelopen twee jaar het gevaarlijkste land ter wereld voor journalisten geworden.
Bron: Volkskrant
Die massaal naar het Noorden vluchtten toen Israel Libanon binnenviel? De PLO was door en door corrupt, en kon geen vuist maken tegen Israel.quote:
Iran ontkent dit helemaal niet. Iran heeft een 'adviserende' rol al toegegeven. En Ismael Heydari, de Iraanse Revolutionaire Garde officier in Syrië, bevestigde zelfs dat NDF-soldaten in Iran zijn getraind:quote:Absoluut geen bron. Jouw Reuters citeert "activisten en strijders" (van de gewapende oppositie en terroristen).
De Syrische regering ontkent en Iran ontkent. En ook andere neutrale bronnen bevestigen dit niet.
Syrische elite-eenheden naar Iran zou ik kunnen aannemen, maar dit soort burgermilities overvliegen naar Iran in deze dure tijden?
Geen beter bron dan de bronnen die ik zojuist heb aangehaald.quote:Mijn bronnen zijn veel beter dan die van jou over jouw beweringen. Reuters, Interfax, SANA en Syrische regeringsambtenaren (weliswaar anoniem).
Staat helemaal niets concreets in. Behalve het leveren van Russische militaire wapentuig.quote:
Nee, met dank aan Iran en Hezbollah.quote:Met je eens. Maar het is geen september 2012 meer nu, hè?
De Vietcong waren meer conventioneel, en helemaal niet 'serieuzer'. Die leden zware verliezen, en gebruikten een soort Sovjet-tactiek van 'doorstoten, onder elk beding'.quote:Hezbollah is redelijk gemilitariseerd, hoor. Inderdaad zeer succesvol. Tegelijkertijd denk ik dat er betere guerilla's zijn te vinden op de wereld.
De Viëtcong waren toch iets serieuzer, hoor. In mijn opinie.
Heb je überhaupt enig kennis over de rol van Iran m.b.t. het oprichten van Hezbollah? Iran had in 1982 een duizendtal Revolutionaire Gardisten in de Baalbek regio van Libanon gestationeerd. In Irak was Iraanse steun helemaal niet beperkt. Ik heb het over de bezetting van de VS, niet over de Iran-Irak oorlog. De meest professionele IEDs waren van Iraanse makelij. De meest dodelijke, populaire en geraffineerde wapens onder de Taliban waren ook van Iraanse makelij:quote:Iran in Libanon in 1982? Uitermate summier en verwaarloosbaar, zeker als guerilla-ervaring. En in Irak ook beperkt, Irak was de aanvaller tegen Iran. Houthi's enz. in Jemen opereren zelf, niet als Iraanse marionetten. Hetzelfde voor Hamas, dat in 2011 dan ook de politieke bond met Iran en Syrië verliet formeel.
Deze mevrouwquote:Op maandag 25 november 2013 22:49 schreef Veldkamp het volgende:
Ook in Libanon veranderden de verhoudingen de afgelopen twee jaar, september 2013, Julia Boutros:
(Veel aanhangers van de SSNP en Generaal Aoun in het publiek blijkbaar.....ik zie niet echt veel sjiitische vrouwen....)
Kijk eens heel goed naar het karakter van het Libanese publiek bij dit megaconcert.... Goed kijken. Intellectuelen, druzen, christelijke en moderne Libanezen. Allen nu aan de zijde van Hezbollah, Syrië (en dus Iran geopolitiek). Ik ken toevallig een Maronitische zakenman, vroeger een Sadad-man, maar tegenwoordig "100 % pro-Aoun en pro-Hezbollah"..... De evolutie sinds 2006/2011 gaat steeds sneller.....
Jouw bron is Erika Solomon. En Israëli heeft belang bij het globaliseren van het conflict in Syrië. Om Iran te viseren....quote:Op maandag 25 november 2013 22:54 schreef Intellectueel het volgende:
Geen beter bron dan de bronnen die ik zojuist heb aangehaald.
Doe niet zo kinderachtig....quote:Staat helemaal niets concreets in. Behalve het leveren van Russische militaire wapentuig.
quote:Leaked accounts of Moscow's dealings with the opposition, promises to deliver Assad a potentially game-changing missile system and anecdotal evidence that Russians are training Syrian troops have widened the trust deficit between Russia and the West.
(....)
Since then ties have revolved around arms and military cooperation. Syrian sources say crack troops loyal to Assad have been sent to Russia for training. A Russian military source told Interfax that an unspecified number of Syrian officers have been sent to Russia for coaching on a range of air defense systems, but not yet on the S-300. ($1 = 31.9362 Russian roubles)
Wellicht. Tegenover de Amerikaanse troepen in Irak en Afghanistan - waardoor Iran militair in de klem zat - stelde Iran inderdaad een 'power politics of balance'. Ook om de takfiri's in zowel Irak als Afghanistan te delegitimeren uiteindelijk....quote:Nee, met dank aan Iran en Hezbollah.
De Vietcong waren meer conventioneel, en helemaal niet 'serieuzer'. Die leden zware verliezen, en gebruikten een soort Sovjet-tactiek van 'doorstoten, onder elk beding'.
Heb je überhaupt enig kennis over de rol van Iran m.b.t. het oprichten van Hezbollah? Iran had in 1982 een duizendtal Revolutionaire Gardisten in de Baalbek regio van Libanon gestationeerd. In Irak was Iraanse steun helemaal niet bewerkt. Ik heb het over de bezetting van de VS, niet over de Iran-Irak oorlog. De meest professionele IEDs waren van Iraanse makelij. De meest dodelijke, populaire en geraffineerde wapens onder de Taliban waren ook van Iraanse makelij:
http://www.telegraph.co.u(...)upplied-by-Iran.html
Hamas is ook getraind door Hezbollah c.q. Iran.
Wel erg oude koeien....quote:Op maandag 25 november 2013 23:01 schreef Intellectueel het volgende:
Een historische foto van Iraanse Revolutionaire Gardisten die door de Sham-markt in Damascus in 1983 marcheren. De aanwezigheid van de Iraanse Revolutionaire Garde in Syria gaat veel verder terug dan slechts dit conflict:
[ afbeelding ]
Heb je dat fragment al bekeken? Die Iraanse officier geeft toe dat NDF-soldaten hun training in Iran hebben genoten. Het staat gewoon op beeld, dus ik weet niet waarom je eigenlijk zo moeilijk doet.quote:Op maandag 25 november 2013 23:00 schreef Veldkamp het volgende:
Jouw bron is Erika Solomon. En Israëli heeft belang bij het globaliseren van het conflict in Syrië. Om Iran te viseren....
Zoals ik zei, helemaal niets concreets. En Syrische officieren die training krijgen in het hanteren van Russische luchtdoelraketten-systeems heeft natuurlijk geen invloed gehad op het slagveld.quote:Doe niet zo kinderachtig....
Dat staat inderdaad in het artikel. In hoeverre de Iraanse Revolutionaire Garde weet heeft van deze stromannen is een tweede.quote:Je vergeet overigens dat Iran ook een schaduwhandel, zwarte markt en corruptie onder sommige officieren kent. De ideologische motivatie mag dan beter dan in Arabisch Syrië zijn en de Pers een andere natuur hebben, toch is er ook veel illegale wapenhandel via criminelen. Ook aan Taliban wellicht (opiumgeld of 'in natura')....
You're being served, sir...quote:Op maandag 25 november 2013 20:07 schreef IPA35 het volgende:
Het wordt tijd dat SyrianPerspective weer met een update komt want...
Het weergeeft de aanwezigheid van de Perzen in de Levant sinds 1979 anders wel redelijk goed. Of zoals een generaal van de Iraanse Revolutionaire Garde niet heel lang geleden stelde; voor de derde keer in de historie, sinds Darius de Grote, rijkt de invloed van Iran tot aan de Mediterraanse Zee.quote:
En dan te bedenken dat dit publiek veelal uit Libanese Christenen (41 %) en wellicht enkele Druzen en mogelijk enkele liberale soennieten bestaat.....quote:Op maandag 25 november 2013 22:59 schreef Peunage het volgende:
[..]
Deze mevrouw![]()
![]()
Publiek gaat helemaal los als ze op subtiele wijze naar Nasrallah refereert "wa3d sadiq/true promise" etc.
Dat ze naar het industrieterrein optrekken ten noorden van Al-Naqqarin had ik al gehoord. Maar die souk ligt volgens de kaart in rebellengebied. Beetje vreemd, die is pal naast (ten westen) van de Citadel.quote:Op maandag 25 november 2013 23:09 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
You're being served, sir...
De veranderde situatie in Aleppo, waar enkele wijken (en de Oude Soek in de Oude Stad Aleppo) zijn ingenomen door het Syrische Arabische Leger. De tang sluit zich langzaam..... De terroristen trokken zich overigens relatief gemakkelijk terug uit de oude soek en nu ook uit de Ommayadenmoskee (9e eeuws en zeer ernstig beschadigd...).....
[ afbeelding ]
En Assad (ervaringsdeskundige) kan het weten!quote:Op maandag 25 november 2013 23:04 schreef Veldkamp het volgende:
Turkije zal zichzelf branden, zo waarschuwde Assad in 2011 al goed....
Klopt, vroeg ik mij ook al af.quote:Op maandag 25 november 2013 23:12 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Dat ze naar het industrieterrein optrekken ten noorden van Al-Naqqarin had ik al gehoord. Maar die souk ligt volgens de kaart in rebellengebied. Beetje vreemd, die is pal naast (ten westen) van de Citadel.
Ook is er ineens een link tussen de gevangenhuis en het militaire ziekenhuis. Is dat alvast wishfull thinking of is dat geluk door het wegtrekken van strijders daarvandaan naar het front bij Al-Naqqarin/Al-Layramoun? In elk geval goed nieuws.
Je doelt op Irak 2003-2005?quote:Op maandag 25 november 2013 23:14 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
En Assad (ervaringsdeskundige) kan het weten!
Davatoglu is de minst succesvolle Buitenlandse Zaken minister van Turkije ooit. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Erdogan en Davatoglu, de academische geleerde die door Erdogan voor zijn neo-Ottomaanse project als minister van BuZa werd aangesteld, zijn beide verantwoordelijk voor het gefaalde project dat Syrië heet. En dan heb ik het niet eens over Turkse bemoeienis in Egypte en Irak. Een Koerdisch autonoom gebied is nu plots een reële uitkomst van de burgeroorlog in Syrië, met dank aan Erdogan die in al zijn opportunisme dacht dat Assad aan het eind van zijn Latijn was.quote:Op maandag 25 november 2013 23:04 schreef Veldkamp het volgende:
Davutoglu: "Turkije alleen gelaten in de strijd tegen extremistische groepen in Syrië"
http://www.todayszaman.com/newsDetail_getNewsById.action;jsessionid=F4912C70CBA22DE2A77FCD8D0F81C0E8?newsId=332176&columnistId=0
Wat een huichelarij van Turkije dat met Erdogan, Davutoglu en Hakan Fidan volop de 'jihadisten' liet oversteken, landen uit Libië, Tunesië en Saudiya....![]()
![]()
Turkije verbrandt nu zichzelf, niet alleen door de enorme mobilisatie van Syrische Koerden en de reactie van Koerden in Turkije binnenkort, maar vooral door sektarische takfiri-salafistische en wahabitische criminele terroristen die Turkije zullen binnenstormen, als het Syrische leger hen op de vlucht heeft gejaagd.... Turkije zal zichzelf branden, zo waarschuwde Assad in 2011 al goed....
Zelfs tot vlak voor de Arabische Lente:quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |