abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133531184
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 22:08 schreef theunderdog het volgende:
1: Dat is het punt niet.

Het heeft weinig zin om iets te creëren waar de meerderheid van de bevolking erg tegen is
Ah, dus Hezbollah heeft enigszins respect voor een dergelijk democratisch beginsel, namelijk de wil van de meerderheid? Denk jij dat Al Qaeda dat ook heeft? Nee.

quote:
2: Ik begrijp dat maar al te goed.

Maar jij verbindt het religieuzen karakter meer aan de daden dan ik. Hamas heeft vaak genoeg terroristische daden gepleegd en dat maakt ze even "slecht" als bijvoorbeeld Al Qaida.

En Hezbollah heeft relatief sterke connecties met deze nihilistische en terroristische groepering. Dat was mijn punt.
Terrorisme heeft niets te maken met de religieuze karakter van organisatie te maken. Ook IRA en ETA zijn terroristische organisaties geweest. En Hamas is niet nihilistisch. Sterker nog, het houdt enigszins rekening met de gevoeligheden over sommige religieuze zaken in Gaza, en heeft ook enigszins een cordiale relatie met Israel, die nog steeds niet-militaire goederen over de grens van Gaza laat stromen. Ook zorgen veiligheidsdiensten in Gaza, die onder controle van Hamas staan, dat andere organisaties of individuen geen raketten richting Israel afvuren.

Als Hamas aan terroristische aanslag pleegt, dan beroepen ze zich op het feit dat Israëliërs de Palestijnse staat bezetten. Bij groepen als Al Qaeda beroept men zich op religieuze motivaties, namelijk een gerichte aanslag op ongelovigen, sjiieten, collaborateurs, etc.
pi_133531431
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 22:15 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Ah, dus Hezbollah heeft enigszins respect voor een dergelijk democratisch beginsel, namelijk de wil van de meerderheid? Denk jij dat Al Qaeda dat ook heeft? Nee.

[..]

Terrorisme heeft niets te maken met de religieuze karakter van organisatie te maken. Ook IRA en ETA zijn terroristische organisaties geweest. En Hamas is niet nihilistisch. Sterker nog, het houdt enigszins rekening met de gevoeligheden over sommige religieuze zaken in Gaza, en heeft ook enigszins een cordiale relatie met Israel, die nog steeds niet-militaire goederen over de grens van Gaza laat stromen. Ook zorgen veiligheidsdiensten in Gaza, die onder controle van Hamas staan, dat andere organisaties of individuen geen raketten richting Israel afvuren.

Als Hamas aan terroristische aanslag pleegt, dan beroepen ze zich op het feit dat Israëliërs de Palestijnse staat bezetten. Bij groepen als Al Qaeda beroept men zich op religieuze motivaties, namelijk een gerichte aanslag op ongelovigen, sjiieten, collaborateurs, etc.
1: Hezbollah is gewoon niet zo stupide als Al-Qaida.

2: Ik ontken ook nergens dat groeperingen als Hamas en Al Qaida niet van elkaar verschillen.

Sterker nog, het verschil is erg groot. Ik zeg alleen dat ik ze allebei even immoreel en onwenselijk vind.

Of je nu een terroristische aanslag op een school gaat motiveren met "Israël bezet te Palestijnse staat" of "wij doen dit in naam van Allah" het is allebei even walgelijk in mijn ogen.
pi_133532180
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 22:15 schreef Intellectueel het volgende:
Jij bent bekend met openlijke citaten van o.a. Nasrallah dat hij een volgeling is van het wilayat al-faqih principe? Zoja, dan moet je weten dat de voorstanders daarvan weldegelijk geloven in het meest ideale scenario waarin een "faqih" (Islamitische jurist/geleerde) de gemeenschap "leidt". Oftewel een rol die Ali Khamenei vervult en voorheen Khomeini. Oftewel Iran 2. Dat Hizbullah dat niet expliciet (meer) nastreeft in Libanon getuigt alleen maar van realiteitszin...het zou namelijk zelfmoord zijn in een land waar je nog geen 40% van de bevolking uitmaakt:

quote:
A recent demographic study published in May 20, 2013 and conducted by the U.S. Department of State under the name 2012 Report on International Religious Freedom states that approximately:
54% Muslim (where 27% are Sunni and 27% are Shia)
41.5% Christian (where 21% Maronite, 8% Greek Orthodox, 5% Greek Catholic, 6.5% such as Armenian Orthodox, Syriac Catholic, Armenian Catholic, Syriac Orthodox, Roman Catholic, Chaldean, Assyrian, Copt, Protestant)
5.6% Druze, who do not consider themselves to be Muslims, in addition to small numbers of Lebanese Jews in which the majority are Sephardi (particularly Mizrahi Jews), Bahais, Buddhists, Hindus, and members of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (Mormons).[12]
According to recent statistics by the CIA Factbook, 59.7% of the Lebanese population are Muslims, while 39.7% are Christians.[13] However, the most recent study conducted by Statistics Lebanon, a Beirut-based research firm, found that approximately 59% Muslim (27% Sunni; 27% Shia; 5% Druze), 41% Christian (21% Maronite, 8% Greek Orthodox, 5% Melkite Catholic, 7% other Christian groups such as Armenian Orthodox, Syriac Catholic, Armenian Catholic, Syriac Orthodox, Roman Catholic, Chaldean, Assyrian, Copt, Protestant).[14]

http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Lebanon
Overigens zijn niet alle sjitische twaalver geleerden fan van deze wilayat al-faqih theorie. Sistani bijv ziet dat anders, een van de grootste levende twaalver-sjitische geleerde van deze tijd en Irakees.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_133532260
Zijn er eigenlijk ook Soennieten (in Syrie) die erg tegen groeperingen als Al Qaida zijn?

Ja, natuurlijk zijn die er maar ik bedoel echt relatief grote groepen.
pi_133532495
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 22:36 schreef Aloulou het volgende:
Jij bent bekend met openlijke citaten van o.a. Nasrallah dat hij een volgeling is van het wilayat al-faqih principe? Zoja, dan moet je weten dat de voorstanders daarvan weldegelijk geloven in het meest ideale scenario waarin een "faqih" (Islamitische jurist/geleerde) de gemeenschap "leidt". Oftewel een rol die Ali Khamenei vervult en voorheen Khomeini. Oftewel Iran 2. Dat Hizbullah dat niet expliciet (meer) nastreeft in Libanon getuigt alleen maar van realiteitszin...het zou namelijk zelfmoord zijn in een land waar je nog geen 40% van de bevolking uitmaakt.
Daar ben ik inderdaad bekend mee. Maar ik zie ook hoe Hezbollah functioneert in Libanon, en om een Engels idioom aan te halen: 'they don't practice what they preach'. Het feit dat Hezbollah iets dergelijks als realiteitszin kent, getuigt van een rationeel benadering van politiek bedrijven; iets waar het menig Islamitische groepering in het Midden Oosten nogal aan ontbreekt.

quote:
Overigens zijn niet alle sjitische twaalver geleerden fan van deze wilayat al-faqih theorie. Sistani bijv ziet dat anders, een van de grootste levende twaalver-sjitische geleerde van deze tijd en Irakees.
O, absoluut. En buiten Iran zie ik dit ingewikkeld politiek systeem dan ook niet werken. Zelfs in Iran functioneert het al tijden niet meer.
  vrijdag 22 november 2013 @ 22:48:45 #156
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_133532734
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 22:38 schreef theunderdog het volgende:
Zijn er eigenlijk ook Soennieten (in Syrie) die erg tegen groeperingen als Al Qaida zijn?

Ja, natuurlijk zijn die er maar ik bedoel echt relatief grote groepen.
Ja hoor en zijn veel Soennieten in de SAA (leger van Assad). En er zijn gewoon ook veel Soennieten (zoals ik) die Al-Qaida te overdreven vinden.

In Irak waren er ook Soennitische milities die getraind werden door de Amerikanen om tegen Al-Qaida e vechten en hun gebied te beschermen. Ze worden door Al-Qaida Sahwa genoemd en AQ is ook bang dat de Amerikanen straks dit soort groepen gaan oprichten in Syrië.

De Sahwa in Irak noemen zich echter anders namelijk de: http://en.wikipedia.org/wiki/Sons_of_Iraq
pi_133533371
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 22:42 schreef Intellectueel het volgende:
Daar ben ik inderdaad bekend mee. Maar ik zie ook hoe Hezbollah functioneert in Libanon, en om een Engels idioom aan te halen: 'they don't practice what they preach'. Het feit dat Hezbollah iets dergelijks als realiteitszin kent, getuigt van een rationeel benadering van politiek bedrijven; iets waar het menig Islamitische groepering in het Midden Oosten nogal aan ontbreekt.
Hizbullah heeft realiteitszin, iets waar het Islamisten te vaak aan ontbreekt. Teveel dogmatisch denken en proberen de realiteit aan hun theorie aan te passen ipv op basis van de realiteit een passende theorie uit te werken. Maar ik ben er niet van overtuigd dat het alleen "they dont practice what they preach is" bij Hizbullah...het is ook pragmatisme omdat het niet voor de hand ligt om van zo'n gemengde samenleving als Libanon een sjitische Islamitische staat te maken.

quote:
O, absoluut. En buiten Iran zie ik dit ingewikkeld politiek systeem dan ook niet werken. Zelfs in Iran functioneert het al tijden niet meer.
Denk dat het redelijk functioneert in Iran, hoewel ik inhoudelijk niet heel veel van dat land weet en haar politieke situatie. Maar je kan gelijk hebben dat het in de praktijk specifiek alleen voor Iran werkt.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_133533448
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 22:48 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Ja hoor en zijn veel Soennieten in de SAA (leger van Assad). En er zijn gewoon ook veel Soennieten (zoals ik) die Al-Qaida te overdreven vinden.

In Irak waren er ook Soennitische milities die getraind werden door de Amerikanen om tegen Al-Qaida e vechten en hun gebied te beschermen. Ze worden door Al-Qaida Sahwa genoemd en AQ is ook bang dat de Amerikanen straks dit soort groepen gaan oprichten in Syrië.

De Sahwa in Irak noemen zich echter anders namelijk de: http://en.wikipedia.org/wiki/Sons_of_Iraq
En dat terwijl Al Qaida ook gewoon gefinancierd is door de CIA.

En jij zegt dat je Al Qaida te overdreven vind. Je vindt ze dus niet immoreel en gewoonweg walgelijk?
pi_133533647
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 23:03 schreef Aloulou het volgende:
Hizbullah heeft realiteitszin, iets waar het Islamisten te vaak aan ontbreekt. Teveel dogmatisch denken en proberen de realiteit aan hun theorie aan te passen ipv op basis van de realiteit een passende theorie uit te werken. Maar ik ben er niet van overtuigd dat het alleen "they dont practice what they preach is" bij Hizbullah...het is ook pragmatisme omdat het niet voor de hand ligt om van zo'n gemengde samenleving als Libanon een sjitische Islamitische staat te maken.
Maar dat had men ook kunnen weten toen ze hun oprichtingsbeginsel hadden uitgewerkt.

quote:
Denk dat het redelijk functioneert in Iran, hoewel ik inhoudelijk niet heel veel van dat land weet en haar politieke situatie. Maar je kan gelijk hebben dat het in de praktijk specifiek alleen voor Iran werkt.
Het functioneert niet in Iran. Veleyat-e Faqih is gebaseerd op een religieus en sociaal draagvlak. In Iran heeft het enkel weten te overleven dankzij de Iraanse Revolutionaire Garde; met geweld dus. De interne schisma binnen de Iraanse establishment niet meegerekend.

[ Bericht 0% gewijzigd door Intellectueel op 22-11-2013 23:17:01 ]
pi_133534078
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 23:10 schreef Intellectueel het volgende:
Maar dat had men ook kunnen weten toen ze hun oprichtingsbeginsel hadden uitgewerkt.
Het functioneert niet in Iran. Veleyat-e Faqih is gebaseerd op een religieus en sociaal draagvlak. In Iran heeft het enkel weten te overleven dankzij de Iraanse Revolutionaire Garde; met geweld dus. Daarnaast ontbreekt het ook aan maatschappelijke draagvlak. De interne schisma binnen de Iraanse establishment niet meegerekend.
[/quote]

1. Waaruit blijkt dat het ontbreekt aan maatschappelijk draagvlak?

2. Interne schisma binnen het Iraanse establishment gaat over wilayat al-faqih? Volgens mij niet namelijk, het gaat om de conservatieve of progressievere invulling daarvan. Maar zelfs de progressieven onderschrijven het expliciete Islamitische karakter van de republiek en ik neem aan dat daarbij ook de positie van jurist (faqih) Khamenei als "hoeder".
pi_133534734
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 21:32 schreef Intellectueel het volgende:
Dat essentiële onderscheid maakt elke terrorisme-expert.
Zoals wie?

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 22:36 schreef Aloulou het volgende:
Sistani bijv ziet dat anders, een van de grootste levende twaalver-sjitische geleerde van deze tijd en Irakees.
Van Iraanse afkomst.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 23:05 schreef theunderdog het volgende:
Bron?
-
pi_133534856
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 23:21 schreef Aloulou het volgende:
1. Waaruit blijkt dat het ontbreekt aan maatschappelijk draagvlak?
Uit het feit dat het systeem enkel functioneert dankzij een sterke veiligheidsdienst. Agenten en paramilitaire troepen die op straat elke vorm van politieke oppositie de kop in drukken, cyber monitoring, arrestaties van Iraanse studenten, ophangen, martelen en arresten van politiek dissidenten, etc. Elk systeem dat functioneert dankzij een maatschappelijke draagvlak heeft dit soort excessieve maatregelen niet nodig. Of lees alle reisverslagen van toeristen eens.

quote:
2. Interne schisma binnen het Iraanse establishment gaat over wilayat al-faqih? Volgens mij niet namelijk, het gaat om de conservatieve of progressievere invulling daarvan. Maar zelfs de progressieven onderschrijven het expliciete Islamitische karakter van de republiek en ik neem aan dat daarbij ook de positie van jurist (faqih) Khamenei als "hoeder".
Dat heeft er wel mee te maken. Veel mensen verschuilen zich onder de reformistische kamp; zelfs diegene die in wezen tegen het systeem zijn. Dat is immers de enige wezenlijke kans om de samenleving enigszins te veranderen.
pi_133536671
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 23:35 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Zoals wie?

[..]

Van Iraanse afkomst.

[..]

Bron?
Al Qaida betekent in het Arabisch de databank: het was de databank van de heer bin Laden, als subcontractor van de CIA in Afghanistan.

Een Amerikaan/Ex CIA,er heeft daar een goed boek over geschreven. Ben alleen even zijn naam kwijt, weet iemand anders toevallig wie ik bedoel?
pi_133538052
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 00:23 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Al Qaida betekent in het Arabisch de databank: het was de databank van de heer bin Laden, als subcontractor van de CIA in Afghanistan.

Een Amerikaan/Ex CIA,er heeft daar een goed boek over geschreven. Ben alleen even zijn naam kwijt, weet iemand anders toevallig wie ik bedoel?
Robin Cook, maar dat was een Britse minister.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_133538112
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 01:08 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Robin Cook, maar dat was een Britse minister.
Dan bedoel ik hem niet. :9
pi_133538274
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 01:10 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dan bedoel ik hem niet. :9
Hij stierf 4 weken nadat hij dat beweerde :P .
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_133538294
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 01:17 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Hij stierf 4 weken nadat hij dat beweerde :P .
Nope, dat is hem niet. :P
pi_133543279
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 00:23 schreef theunderdog het volgende:
Hij heeft nooit voor de CIA gewerkt, ondanks Fidel Castro's woorden.

En Robin Cook was degene die "de databank-theorie" beroemd heeft gemaakt:
Bin Laden was, though, a product of a monumental miscalculation by western security agencies. Throughout the 80s he was armed by the CIA and funded by the Saudis to wage jihad against the Russian occupation of Afghanistan. Al-Qaida, literally "the database", was originally the computer file of the thousands of mujahideen who were recruited and trained with help from the CIA to defeat the Russians.

quote:
Michael Scheuer, ex-chief of the Osama bin Laden CIA-unit?

According to bin Laden, "If you want to understand what's going on and if you would like to get to know some of the reasons for your losing the war against us, then read the book of Michael Scheuer in this regard."

Hij doelde trouwens op dit boek, misschien een tip om te lezen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_Hubris
-
pi_133543754
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 november 2013 13:02 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Hij heeft nooit voor de CIA gewerkt, ondanks Fidel Castro's woorden.

En Robin Cook was degene die "de databank-theorie" beroemd heeft gemaakt:
Bin Laden was, though, a product of a monumental miscalculation by western security agencies. Throughout the 80s he was armed by the CIA and funded by the Saudis to wage jihad against the Russian occupation of Afghanistan. Al-Qaida, literally "the database", was originally the computer file of the thousands of mujahideen who were recruited and trained with help from the CIA to defeat the Russians.

[..]

Michael Scheuer, ex-chief of the Osama bin Laden CIA-unit?

According to bin Laden, "If you want to understand what's going on and if you would like to get to know some of the reasons for your losing the war against us, then read the book of Michael Scheuer in this regard."

Hij doelde trouwens op dit boek, misschien een tip om te lezen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_Hubris
Dat dus.
  zaterdag 23 november 2013 @ 14:38:44 #170
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_133545080
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 23:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]

En jij zegt dat je Al Qaida te overdreven vind. Je vindt ze dus niet immoreel en gewoonweg walgelijk?
Ik bedoelde ook dat ik ze immoreel en walgelijk vindt.
  zaterdag 23 november 2013 @ 18:56:23 #171
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
  zaterdag 23 november 2013 @ 18:56:46 #172
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_133550988
Over het bloedbad tegen Christenen aangericht door de 'rebellen' (terroristen) in de historische Aramees sprekende stad Sadad bij Homs:

http://www.presstv.ir/det(...)ans-slam-west-media/

Verder:
Syrisch leger lanceert aanval op bevoorradingsroutes terroristen nabij Libanese grens:
http://www.lasvegassun.com/news/2013/nov/23/ml-syria/ (een artikel dat beide zijden citeert, anders dan Novum/ANP dat SOHR citeert)

Lees dat artikel eens.
  zaterdag 23 november 2013 @ 18:57:14 #173
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_133550997
Nog een reality check:

De salafistische terroristenleider Alaa Masoud, leider van de terroristische bende 'Seif Allah al-Masloul brigade', werd in Qatana (gouvernement Damascus) door eenheden van het Syrische Arabische Leger gedood bij gevechten!

*O* *O*

En precies op dat moment komt het 'Observatorium' met berichten over een 'olieveld' (het is in feite een grote aardgasinstallatie) dat zou zijn ingenomen door de terroristen. :N Voorspelbaar. :D
  zaterdag 23 november 2013 @ 19:01:54 #174
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_133551111
'Grootste massamoord op Christenen in Syrië door Westerse media genegeerd'
http://www.humanevents.co(...)ns-in-syria-ignored/

Syrische Minister van Nationale Verzoening en Amnestie overleeft bomaanslag op zijn voertuig:
http://english.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13920902001069 :D
  zaterdag 23 november 2013 @ 19:03:58 #175
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_133551174
De Syrisch-Orthodoxe bisschop van Hama en Homs richt zich in wanhoop tot Christenen in de diaspora en roept Christenen in het Westen op, om te protesteren en de vervolgde Syrische Christenen te helpen:
http://theorthodoxchurch.(...)-in-syria-exclusive/

In Sadad, in zijn bisdom, werden tientallen Christenen vermoord en talloze anderen op de vlucht gejaagd. De kerken werden verwoest.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')