Alsof Hezbollah zoveel heiliger is dan groeperingen als Al-Qaida en Nusra front.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:26 schreef Peunage het volgende:
[..]
Leuk vinden om te moorden is overdreven. De sjiitische milities zien een gevaar in de aanstormende extremistische militanten(Al-Qaeda, Nusra front, andere Wahhabieten) en reageren daar op. Niet meer niet minder. En ja, af en toe wordt dat gefilmd.
Absoluut niet te vergelijken.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:29 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Alsof Hezbollah zoveel heiliger is dan groeperingen als Al-Qaida en Nusra front.
Ik vergelijk ze ook nergens.quote:
Ik had het eerder niet over Hezbollah maar over Irakese sjiitische milities. Dat zijn 2 verschillende groepen die om verschillende redenen in Syrië zitten.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vergelijk ze ook nergens.
Ik vind alleen de wat romantische houding jegens Hezbollah van sommige mensen erg overdreven en naïef.
Nu zitten die inderdaad om twee verschillende redenen in Syrië.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:35 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik had het eerder niet over Hezbollah maar over Irakese sjiitische milities. Dat zijn 2 verschillende groepen die om verschillende redenen in Syrië zitten.
Wat voor machtspositie zouden ze willen dan? Er zijn echt heel weinig twaalver sjiieten in Syrië, dus dat is al geen optie. En verder zou het logischer zijn dat ze eerst de macht in Irak grijpen, voordat ze naar buurlanden kijken.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nu zitten die inderdaad om twee verschillende redenen in Syrië.
Ik hoop alleen niet dat die Irakese sjiitische milities ooit echt een machtspositie komen. Er zijn mensen die beweren dat ze daar niet naar streven maar dat geloof ik gewoon niet.
Ja dat bedoelde ik ook.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, die twee kunnen niet samen. Je kunt niet de Jihadistische strijdt mengen met een Nationalistische strijd. De islam staat namelijk helemaal los van Nationalistische gevoelens.
Je kunt het wel allebei doen, maar dan moet je die twee compleet los van elkaar zien.
Maar niet zoals Al Qaeda. Hezbollah is een religieus geïnspireerde organisatie, met nationalistische elementen, in tegenstelling tot Al Qaeda, dat een religieus gemotiveerde organisatie is.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:12 schreef theunderdog het volgende:
Ik doel meer op het feit dat Hezbollah ook gewoon een islamitische militie/groepering is die de wereld het liefst islamitisch ziet.
Dat geven ze zelf ook toe , overigens.
Er zit maar een dunne scheidingslijn tussen religieus geïnspireerd zijn en religieus gemotiveerd zijn.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:00 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Maar niet zoals Al Qaeda. Hezbollah is een religieus geïnspireerde organisatie, met nationalistische elementen, in tegenstelling tot Al Qaeda, dat een religieus gemotiveerde organisatie is.
Nee hoor. Essentieel verschil. Met de eerste valt namelijk te onderhandelen, met de laatste niet.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:19 schreef theunderdog het volgende:
Er zit maar een dunne scheidingslijn tussen religieus geïnspireerd zijn en religieus gemotiveerd zijn.
Dat weet ik niet, maar de wereld zit vol verassingen. Ik vertrouw dat soort groeperingen/milities gewoon niet zo snel. Net zoals ik erg wantrouwig ben tegenover mensen met veel macht.quote:Op vrijdag 22 november 2013 20:42 schreef Peunage het volgende:
[..]
Wat voor machtspositie zouden ze willen dan? Er zijn echt heel weinig twaalver sjiieten in Syrië, dus dat is al geen optie. En verder zou het logischer zijn dat ze eerst de macht in Irak grijpen, voordat ze naar buurlanden kijken.
Dat maakt de scheidingslijn niet dunner hoor.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:20 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Nee hoor. Essentieel verschil. Met de eerste valt namelijk te onderhandelen, met de laatste niet.
Wel degelijk. Dat essentiële onderscheid maakt elke terrorisme-expert.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:22 schreef theunderdog het volgende:
Dat maakt de scheidingslijn niet dunner hoor.
Je maakt een denkfout.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:32 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Wel degelijk. Dat essentiële onderscheid maakt elke terrorisme-expert.
Alles wijst daarop. Een verschil aan ideologie, discipline, professionaliteit, organisatiestructuur, etc.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:36 schreef theunderdog het volgende:
Alleen niets wijst erop dat dat onderscheidt ook zo duidelijk blijft.
Maar goed, dit gaat verder niet over Syrië.
Mwau, neem het begin van het programma van Hezbollahquote:Op vrijdag 22 november 2013 21:39 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Alles wijst daarop. Een verschil aan ideologie, discipline, professionaliteit, organisatiestructuur, etc.
Hizbullah wil terug naar de situatie voor de crisis/opstand; Assad aan de macht in Syrie, zonder opstandelingen. Dat is voor Hizbullah perfect, waarom? Dat hoef ik niet uit te leggen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:40 schreef theunderdog het volgende:
Hoe weet je dat nu?
Vanwaar die vertrouwen in milities als Hezbollah?
Ho, jij maakt het wel heel mooi. Hizbullah is een sjitische-Islamistische organisatie.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:48 schreef Intellectueel het volgende:
Inderdaad. In tegenstelling tot die buitenlandse strijders in Syrië, zijn deze Iraanse (of Libanese) troepen niet naar Syrië gekomen om een kalifaat te vestigen, of in elk ander opzicht de Syrische samenleving te veranderen. Het zijn gedisciplineerde, goed georganiseerde organisaties die, wanneer hun taak erop zit, hoogst waarschijnlijk weer naar huis keren. In de 30 jaar relatie tussen Iran en Syrië heeft Iran nooit aangedrongen op het implementeren van religieuze wetten in het land, noch Assad veroordeeld voor zijn seculiere karakter. Zelfs Hezbollah die een sterk religieus karakter heeft, heeft nooit aangedrongen op de Shariah-wetgeving in Libanon, zelfs niet in de gebieden die het controleert.
Assad leidt een land dat voor 70% uit soennieten bestaat....zou wel heel dom zijn als Iran daarvan een sjitisch-Islamitische staat probeert te maken...mission impossible. Alsof je doel is om in vaticaanstad een calvinistische staat uit de grond te stampen. In Iran zelf zijn genoeg seculieren en linksen over de kling gejaagd in de jaren nadat Khomenei de macht overnam. Denk niet dat je in het huidige Iran de vrijheid hebt om je openlijk in te zetten voor secularisme en op te roepen tot scheiding van kerk en staat (oftewel: "bye bye Khamenei"). In Syrie is Assad een goed alternatief voor Iran, ipv de mogelijkheid dat in een land met 70% soennieten er een Moslimbroederfiguur aan de macht komt die niet zo dicht tegen Iran aanschuift waarschijnlijk, en zijn oren naar de Golfstaten laat hangen.quote:Toen Morsi werd afgezet door het Egyptische leger een aantal maanden geleden, claimde Assad dat dit het einde was van politieke Islam in de regio. Ondanks het dat Iran zelf een politiek Islamistische staat is, en Khamenei de Arabische Lente heeft beschreven als een Islamitische Lente. De twee bondgenoten spraken elkaar tegen in de media, maar geen één van de partijen veroordeelde elkaar
Veel mensen grijpen inderdaad naar het oprichtingsbeginsel van Hezbollah, maar feit blijft dat ze hun eigen Islamitische karakter niet opleggen aan anderen in Libanon. Die concessie zou een Al Qaeda, JAN of ISIS nooit doen. Met deze nihilistische, totalitaire en zelotische organisaties valt nauwelijks te onderhandelen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:42 schreef theunderdog het volgende:
Mwau, neem het begin van het programma van Hezbollah
" in het programma Hezbollah van 1985 noemt Hezbollah andere doelen. Het programma begint met:
Wij zijn de zonen van de oemma (islamitische gemeenschap), de Partij van God, wiens voorhoede met hulp van God Iran heeft overwonnen en aldaar een islamitische staat heeft gesticht. Wij gehoorzamen aan één leider, die wijs en rechtvaardig is, onze leermeester en rechter, Ayatollah Ruhollah Musawi Khomeini. Onze cultuur is eenvoudig en gebaseerd op de Koran, de soenna en de sharia. Ons militair apparaat kan niet gescheiden worden gezien van onze beweging, ieder van ons is een strijder als het nodig is om de Heilige Oorlog (de Jihad) te vechten."
Met de Jihad is in principe weinig mis. Maar een immorele interpretatie van het wel erg onwenselijk maken. Een van die onwenselijke interpretaties is bijvoorbeeld om christenen als een gevaar voor de islam te zien.
Hezbollah wilde/wil van Libanon ook gewoon een islamitische staat maken. En ze hebben toch wel goede banden met terroristische groeperingen als Hamas .quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:47 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Veel mensen grijpen inderdaad naar het oprichtingsbeginsel van Hezbollah, maar feit blijft dat ze hun eigen Islamitische karakter niet opleggen aan anderen in Libanon. Die concessie zou een Al Qaeda, JAN of ISIS nooit doen. Met deze nihilistische, totalitaire en zelotische organisaties valt nauwelijks te onderhandelen.
Nonsense. Hezbollah heeft zowel de militaire stootkracht als de demografische cijfers aan hun kant om tenminste een significant deel van Libanon onder Shariah wetgeving te brengen. Maar dat doen ze niet. Ze respecteren enigszins de seculiere karakter van Libanon, wat die ander organisaties nooit zouden doen. Ten tweede, Hamas heeft met deze discussie helemaal niets mee te maken.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:50 schreef theunderdog het volgende:
Hezbollah wilde/wil van Libanon ook gewoon een islamitische staat maken. En ze hebben toch wel goede banden met terroristische groeperingen als Hamas.
Niet dus. Verdiep je eens in de materie. Ook Hamas wordt geclassificeerd als een religieus-nationalistische organisatie.quote:Hamas doet qua nihilisme niet onder voor Al-Qaida.
1: Dat komt omdat Libanon voor een groot deel bestaat uit soennieten hé.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:54 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Nonsense. Hezbollah heeft zowel de militaire stootkracht als de demografische cijfers aan hun kant om tenminste een significant deel van Libanon onder Shariah wetgeving te brengen. Maar dat doen ze niet. Ze respecteren enigszins de seculiere karakter van Libanon, wat die ander organisaties nooit zouden doen. Ten tweede, Hamas heeft met deze discussie helemaal niets mee te maken.
[..]
Nog grotere nonsens. Verdiep je eens in de materie. Ook Hamas wordt geclassificeerd als een religieus-nationalistische organisatie.
Vandaar dat ik ook zei: een significant deel van Libanon. En de Soennieten daar hebben qua militaire stootkracht weinig in te brengen tegen Hezbollah. Zelfs het reguliere leger delft het onderspit tegen Hezbollah in een hypothetisch conflict.quote:Op vrijdag 22 november 2013 22:00 schreef theunderdog het volgende:
1: Dat komt omdat Libanon voor een groot deel bestaat uit soennieten hé.
Om dan als Sjiitische militie daarvan een islamitische staat te maken is niet zo verstandig.
Terrorisme staat los van de discussie omtrent de religieuze karakter van deze organisaties. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?quote:2: Het maakt mij niet uit hoe ze geclassificeerd worden.
Het gaat om hun daden. Woorden zijn leuk, maar groeperingen/milities beoordeel je op hun daden.
Hamas is qua daden gewoon een terroristische groepering die Israël van de kaart wil vegen.
1: Dat is het punt niet.quote:Op vrijdag 22 november 2013 22:03 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Vandaar dat ik ook zei: een significant deel van Libanon. En de Soennieten daar hebben qua militaire stootkracht weinig in te brengen tegen Hezbollah. Zelfs het reguliere leger delft het onderspit tegen Hezbollah in een hypothetisch conflict.
[..]
Terrorisme staat los van de discussie omtrent de religieuze karakter van deze organisaties. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
Er zijn twee soorten asymmetrische Islamitische organisaties in het Midden Oosten:
De religieus-geinspireerde organisaties: Hezbollah, Hamas, etc.
De religieus-gemotiveerde organisaties: Al Qaeda, ISIS, etc.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |