abonnement Unibet Coolblue
  maandag 2 december 2013 @ 19:43:12 #126
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_133852197
Oke, misschien heb ik idd te kort gemixt. Kan ik dat morgen ook nog doen? nu weinig puf meer voor eerlijk gezegd....
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  maandag 2 december 2013 @ 19:44:19 #127
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_133852240
Precies. Je moet de boter minstens 5 minuten mixen op de hoogste snelheid.
  maandag 2 december 2013 @ 19:47:50 #128
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_133852395
quote:
1s.gif Op maandag 2 december 2013 19:43 schreef Tyler-Girl het volgende:
Oke, misschien heb ik idd te kort gemixt. Kan ik dat morgen ook nog doen? nu weinig puf meer voor eerlijk gezegd....
Het lijkt me dat je het opnieuw moet doen. Eerst die boter zo lang mixen, dan pas de andere ingrediënten toevoegen staat in het recept. Ik denk niet dat hetgene wat je al gemaakt hebt nog extra opklopbaar is.
  maandag 2 december 2013 @ 19:50:53 #129
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_133852541
hmm, oke dan begin ik morgen wel opnieuw -O-
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 2 december 2013 @ 21:20:48 #130
39237 crew  H_T
2733
pi_133857078
Ik heb een eenvoudige lemon drizzle-cake in de oven staan. Niet heel ingewikkeld, wel lekker :9
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_133857221
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 21:04 schreef casper019 het volgende:
Ik moet voor donderdag pepernoten maken, maar ik wil graag de ECHTEouderwedse pepernoten maken, die beetje taaie dingen.
Weet iemand daar een recept voor?

heb al gegoogled maar kan geen goeie vinden, op 24 kitchen stond er 1 maar dat was toch gewoon voor kruidnoten helaas..
Ik gebruik dit recept:

Ingrediënten:
250 gr honing
1 ei
1 el koekkruiden
1 tl gemalen anijszaad
Zout
250 gr zelfrijzend bakmeel

Pepernoten:
In een kom alles behalve de meel mengen, daarna de meel erdoor zeven en alles mengen. Deeg uur in koelkast rusten, oven op 200c, vorm repen en snijd daar stukjes van, leg ze op de bakplaat en bak ze circa 10-15 min
Mijn bak-blog: www.bakverhalen.nl
  dinsdag 3 december 2013 @ 11:10:33 #132
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_133870535
Nieuwe poging tot het maken van botercreme.....
Het ging goed totdat ik de lepels water toe moest voegen. Nu is het weer een gladde massa :{
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  Moderator dinsdag 3 december 2013 @ 11:21:54 #133
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_133870785
Ik heb nog nooit botercreme met water gemaakt.
Het moet ook niet te koud zijn, de boter moet echt op zomerkamertemperatuur zijn voor het mooiste resultaat. Eerst de boter hélemaal glad roeren, omdat het winter is kun je er 1-2 lepels olie (zonnebloem, arachide of andere neutrale olie) aan toevoegen om het net een tikje 'smeerbaarder' te maken en te houden. Dan suiker en je smaakstoffen toevoegen. Water bij boter zou ik niet doen, als je dan toch water wil gebruiken doe dan eerst het water bij de suiker, maar ik zou het achterwege laten.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_133870898
Ik weet niet of je perse echte botercreme wilt, maar ik gebruik dit recept altijd en dat is nog nooit mislukt. En ik vind het ook lekkerder, omdat het veel minder boterig en vet is:

* 200 g boter (op kamertemperatuur)
* 200 g poedersuiker
* 200 g roomkaas (op kamer temperatuur)
* 2 el aarbeienjam (zo fijn mogelijk)

Doe de zachte boter met de poedersuiker in de kom van een keukenmachine. Klop de boter met bischophaak of mixer luchtig. Dat duurt minstens 10 minuten.
Roer de roomkaas glad met een spatel en doe dit bij de botercreme.
Voeg als laatste de aardbeienjam toe. Klop deze er kort door, hierdoor krijg je een gemarmerd effect.

Bron

Ik gebruik vaak gezeefde frambozenjam, die geeft ook een mooie zachtroze kleur.
pi_133871120
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 11:10 schreef Tyler-Girl het volgende:
Nieuwe poging tot het maken van botercreme.....
Het ging goed totdat ik de lepels water toe moest voegen. Nu is het weer een gladde massa :{
Vreemd, ik gebruik dat recept ook en heb er nog nooit problemen mee gehad...
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 11:21 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb nog nooit botercreme met water gemaakt.
Het moet ook niet te koud zijn, de boter moet echt op zomerkamertemperatuur zijn voor het mooiste resultaat. Eerst de boter hélemaal glad roeren, omdat het winter is kun je er 1-2 lepels olie (zonnebloem, arachide of andere neutrale olie) aan toevoegen om het net een tikje 'smeerbaarder' te maken en te houden. Dan suiker en je smaakstoffen toevoegen. Water bij boter zou ik niet doen, als je dan toch water wil gebruiken doe dan eerst het water bij de suiker, maar ik zou het achterwege laten.
Olie erin? Brrrr....dat lijkt me eigenlijk best smerig (vooral qua structuur...lijkt me zo'n vettig laagje in je mond geven)

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 11:26 schreef Dot. het volgende:
Ik weet niet of je perse echte botercreme wilt, maar ik gebruik dit recept altijd en dat is nog nooit mislukt. En ik vind het ook lekkerder, omdat het veel minder boterig en vet is:

* 200 g boter (op kamertemperatuur)
* 200 g poedersuiker
* 200 g roomkaas (op kamer temperatuur)
* 2 el aarbeienjam (zo fijn mogelijk)

Doe de zachte boter met de poedersuiker in de kom van een keukenmachine. Klop de boter met bischophaak of mixer luchtig. Dat duurt minstens 10 minuten.
Roer de roomkaas glad met een spatel en doe dit bij de botercreme.
Voeg als laatste de aardbeienjam toe. Klop deze er kort door, hierdoor krijg je een gemarmerd effect.

Bron

Ik gebruik vaak gezeefde frambozenjam, die geeft ook een mooie zachtroze kleur.
Die combinatie is ook heel lekker. Met die roomkaas kan je ook van alles toevoegen (oa ook de vanille). Veel frisser vind ik hem (en de omgeving die niet van botercreme houdt ook)
  dinsdag 3 december 2013 @ 11:38:14 #136
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_133871153
Ik heb ook geen idee wat ik fout heb gedaan. Misschien dan de temperatuur van de boter.
Maar ik heb het opgegeven en denk dat ik (voor nu) de cupcakes kaal laat. Andere keer nieuwe poging.....
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  Moderator dinsdag 3 december 2013 @ 11:42:09 #137
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_133871215
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 11:36 schreef kvd het volgende:

Olie erin? Brrrr....dat lijkt me eigenlijk best smerig (vooral qua structuur...lijkt me zo'n vettig laagje in je mond geven)

Nee hoor, het maakt alleen de boter zachter, je merkt er verder niks van. Geen hele emmers natuurlijk, 1-2 lepels max.
Maar botercreme is sowieso iets smerigs :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_133871277
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 11:42 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Nee hoor, het maakt alleen de boter zachter, je merkt er verder niks van. Geen hele emmers natuurlijk, 1-2 lepels max.
Maar botercreme is sowieso iets smerigs :P
nee hoor, ik snoep zo de bak leeg (of vries het in en breek dan stukjes af en sabbel erop) :@

Maar het warme water zorgt toch ook voor het zachter maken van de substantie? Dan is het gebruik daarvan toch minder vettig en gezonder dan het gebruik van olie? (alhoewel het woordje gezond natuurlijk niet geldt voor botercreme ;) )
  Moderator dinsdag 3 december 2013 @ 11:57:19 #139
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_133871521
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 11:45 schreef kvd het volgende:

[..]

nee hoor, ik snoep zo de bak leeg (of vries het in en breek dan stukjes af en sabbel erop) :@

Maar het warme water zorgt toch ook voor het zachter maken van de substantie? Dan is het gebruik daarvan toch minder vettig en gezonder dan het gebruik van olie? (alhoewel het woordje gezond natuurlijk niet geldt voor botercreme ;) )
Het warme water zorgt er vooral voor dat de boel makkelijk gaat splitsen. Over gezond ga ik het niet hebben, want dat gaat natuurlijk nergens over. Niks mis met de boter en olie, de suiker is hier het 'probleem'.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_133876810
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 11:45 schreef kvd het volgende:

[..]

nee hoor, ik snoep zo de bak leeg (of vries het in en breek dan stukjes af en sabbel erop) :@

Maar het warme water zorgt toch ook voor het zachter maken van de substantie? Dan is het gebruik daarvan toch minder vettig en gezonder dan het gebruik van olie? (alhoewel het woordje gezond natuurlijk niet geldt voor botercreme ;) )
Hebben we het nu echt over wat botercreme vettig maakt? :') Ik denk dat je die eetlepel olie niet merkt tussen de hele klont boter.
pi_133878646
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 december 2013 15:10 schreef Myraela het volgende:

[..]

Hebben we het nu echt over wat botercreme vettig maakt? :') Ik denk dat je die eetlepel olie niet merkt tussen de hele klont boter.
ja, daar heb ik het echt over. Van olie krijg ik een vies laagje vet in mijn mond, van boter niet (en ik heb het net nog uitgeprobeerd :@ )
  Moderator dinsdag 3 december 2013 @ 16:16:44 #142
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_133878833
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 16:10 schreef kvd het volgende:

[..]

ja, daar heb ik het echt over. Van olie krijg ik een vies laagje vet in mijn mond, van boter niet (en ik heb het net nog uitgeprobeerd :@ )
Je moet ook geen hap olie nemen :')
We hebben het over 1-2 eetlepels op zo'n beetje een heel pak boter, dus op 1 schepje is dat 1-2 druppels en dan nog goed gemixt en voorzien van poedersuiker.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_133879062
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 16:16 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Je moet ook geen hap olie nemen :')
We hebben het over 1-2 eetlepels op zo'n beetje een heel pak boter, dus op 1 schepje is dat 1-2 druppels en dan nog goed gemixt en voorzien van poedersuiker.
gegelukkig waren het een paar druppels ;) . (en al een half uur last haha)
En ondanks dat het gemixt is, door het monggevoelidee wat ik nu heb, zal ik het persoonlijk echt niet snel doen :@
  Moderator dinsdag 3 december 2013 @ 16:29:14 #144
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_133879193
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 16:24 schreef kvd het volgende:

[..]

gegelukkig waren het een paar druppels ;) . (en al een half uur last haha)
En ondanks dat het gemixt is, door het monggevoelidee wat ik nu heb, zal ik het persoonlijk echt niet snel doen :@
Je hebt dus een botercreme gemaakt met een paar druppels olie er door en daar heb je last van?

Lekkerste botercreme krijg je door 5-10% van de boter te vervangen voor kokosolie, alleen dat moet je dan wel eerst echt rond de 25-26 graden hebben voor je het gaat mengen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_133885796
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 16:29 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Je hebt dus een botercreme gemaakt met een paar druppels olie er door en daar heb je last van?

Lekkerste botercreme krijg je door 5-10% van de boter te vervangen voor kokosolie, alleen dat moet je dan wel eerst echt rond de 25-26 graden hebben voor je het gaat mengen.
Haha, nee, heb geen botercreme gemaakt, heb geen lekker baksel om het op te doen (en de kilo's mogen eraf en de eetlust is slecht...)
Ik weet hoe alleen boter in de mond voelt (en wat de nasleep in de mond is qua vettig gevoel) en dacht dat olie een vet laagje in de mond zou geven. Dus dat heb ik met een heel klein beetje (druppel of 2, misschien 3) op een lepel even geprobeerd. En nu, bijna 4 uur later, heb ik nog steeds een vies laagje in mijn mond (ga zo eten, hoop dat het dan eindelijk weg is.)
Het weerhoud mij er dus van om de combinatie boter/olie in een botercreme te gaan gebruiken. Maar dat zal vast aan mij liggen, lekker tussen de oren enzovoort. Ik weet dat water bij mij wel lukte, dus hou ik het daar lekker bij ;)
  Moderator dinsdag 3 december 2013 @ 20:30:10 #146
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_133887439
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 19:51 schreef kvd het volgende:

[..]

Haha, nee, heb geen botercreme gemaakt, heb geen lekker baksel om het op te doen (en de kilo's mogen eraf en de eetlust is slecht...)
Ik weet hoe alleen boter in de mond voelt (en wat de nasleep in de mond is qua vettig gevoel) en dacht dat olie een vet laagje in de mond zou geven. Dus dat heb ik met een heel klein beetje (druppel of 2, misschien 3) op een lepel even geprobeerd. En nu, bijna 4 uur later, heb ik nog steeds een vies laagje in mijn mond (ga zo eten, hoop dat het dan eindelijk weg is.)
Het weerhoud mij er dus van om de combinatie boter/olie in een botercreme te gaan gebruiken. Maar dat zal vast aan mij liggen, lekker tussen de oren enzovoort. Ik weet dat water bij mij wel lukte, dus hou ik het daar lekker bij ;)
Als je olie op een lepel doet en dat opeet dan snap ik dat je een vettig mondgevoel hebt _O-
Dat heb je zeker ook na het eten van chips, patat en al het andere wat in olie wordt gebakken en waar dus nog olieresten op zitten?

Ik wil je niet overtuigen dat ik gelijk heb, dat het zo moet of dat je het moet proberen, vooral lekker zelf weten, maar je moet begrijpen dat jouw 'test' altijd dit resultaat geeft en niets te maken heeft met een lepel olie in botercreme.

Je kunt bijvoorbeeld ook een deel olie (dan olijfolie bijvoorbeeld) bij de boter doen als je kruidenboter maakt, dan blijft deze ook bij lagere temperaturen smeerbaar en het geeft wat extra smaak aan je kruidenboter. Ook dan heb je niet opeens een vette(re) nasmaak. Je moet het natuurlijk wel goed mixen en er niet overheen gieten.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 5 december 2013 @ 11:50:54 #147
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_133938617
Wat is eigenlijk het verschil tussen een sachertorte en een schwarzwalder deeg? Beide biscuitdeeg of niet? Is sachertorte qua deeg machtiger?

[ Bericht 4% gewijzigd door madeliefff op 05-12-2013 11:56:51 ]
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_133938763
Hazelnoot en kaneel biscotti. O+



Ik wilde er eigenlijk nog chocolade overheen doen. Maar eigenlijk zijn ze zo lekkerder.
pi_133938898
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 11:50 schreef madeliefff het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een sachertorte en een schwarzwalder deeg? Beide biscuitdeeg of niet? Is sachertorte qua deeg machtiger?
Je zou het beide van een chocolade biscuit kunnen maken. Als je echter recepten gaat opzoeken zal je waarschijnlijk zien dat een sachertorte echt meer een cake is. Het is veel zwaarder en er gaat volgens mij ook veel meer chocolade in. Bij een kirsch torte gaat het toch iets meer om de room en kirsch smaak vind ik :)

verdorie.. Nu wil ik taart!!!
  Moderator donderdag 5 december 2013 @ 12:02:03 #150
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_133938902
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 11:50 schreef madeliefff het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een sachertorte en een schwarzwalder deeg? Beide biscuitdeeg of niet? Is sachertorte qua deeg machtiger?
Sachertorte is met amandelen, eiwit, geen rijsmiddelen, schwarzwalder is volgens mij gewoon een soort slagroomtaart (dus een lichte spongecake) met kirsch.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')