abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133259285
Hier begon het allemaal mee:

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Met het risico uitgelachen te worden: ik zie door de bomen het bos ff niet meer..

Kan iemand met uitleggen waar dit nu precies over gaat (behalve verschillende stromingen binnen de islam obviously)? Misschien met een leuk schematje of wat :P
Vervolgens kreeg ik een schema en had ik nog meer vragen:

Toen werd het een discussie die niet meer over het originele onderwerp ging, en daarom open ik dit topic.

Wie wil mij wijzer maken mbt de wereld van de Islam?

OP door: Whiskers2009

Voor introducerende tekst door TS:
F&L / De stromingen in de Islam II
pi_133264135
Zo... zullen we nu weer s on topic gaan doen hier?

Alvast bedankt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_133264281
Mijn post was toch echt ontopic vriend.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_133264332
En Triggershot ga niet auteurschap claimen van mijn Islam 101 tekstje :( .

Dat is zo'n beetje mijn enige nuttige bijdrage op deze hele site dus...
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_133264551
Volgens het schema uit het OP zijn er eigenlijk geen stromingen 'in' de Islam, ze staan er allemaal 'buiten'. :)
In die zin is het wel een mooie schema om je weg weer terug te vinden naar de Islam.
pi_133264573
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 20:41 schreef IPA35 het volgende:
En Triggershot ga niet auteurschap claimen van mijn Islam 101 tekstje :( .

Dat is zo'n beetje mijn enige nuttige bijdrage op deze hele site dus...
Huh?
pi_133264580
En Molurus :(
pi_133264626
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 20:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Huh?
Dit had ik erin gezet:

Voor introducerende tekst door TS:
F&L / De stromingen in de Islam II

:P :@
  donderdag 14 november 2013 @ 22:27:23 #9
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_133269227
ik ben wel benieuwd wat dit is

:@
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_133269719
Tsjetsjeens volgens mij. Ik heb het eerder gezien.
pi_133270854
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 22:39 schreef IPA35 het volgende:
Tsjetsjeens volgens mij. Ik heb het eerder gezien.
En sufi
pi_133272000
quote:
14s.gif Op donderdag 14 november 2013 22:27 schreef cherrycoke het volgende:

Het zijn 'soefies' (denk ik), hier doen ze aan "dhikr", wat "herinnering" betekent, herinnering aan Allah. Door zich op één punt te richten (Allah), centreren ze zichzelf, stoppen ze de stroom aan gedachten, en komen ze in een soort trance/rust terecht.

De mensen in het filmpje die rondlopen/rennen lijken herhalend "Allah! Allah!" te zeggen, de stilstaande groep mensen in een hoekje zingen herhalend: "Er is geen god, dan Allah".

[ Bericht 0% gewijzigd door Tevik op 16-11-2013 21:03:05 ]
pi_133437503
Kan een Nederlandse moslim niet zijn of haar eigen substroming beginnen vraag ik mij wel eens af. Na de verhuizingen enzo zou dat een hoop problemen schelen, nieuwe routes en alles zodat men efficienter kan werken, kortere lijnen en alles. Het moet ook wel eens gebeuren aangezien zij toch redelijk uit de pas lopen, de Westerse moslims en de moslims uit het Midden Oosten, vooral de mensen na de emigraties van de jaren '60.
pi_133437541
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 23:29 schreef Tevik het volgende:

[..]

Het zijn 'soefies' (denk ik), hier doen ze aan "dhikr", wat "herinnering" betekent, herinnering aan Allah. Door zich op één punt te richten (Allah), centreren ze zichzelf, stoppen ze de stroom aan gedachten, en komen ze in een soort trance/rust terecht.

De mensen in het filmpje die rondlopen/rennen lijken herhalend "Allah! Allah!" te zeggen, de stilstaande groep mensen in een hoekje zingen herhalend: "Er is geen god, dan Allah".
Nou daar moeten ze wel mee oppassen dan voor ze van de verkeerde kant gaan lijken. Ik bedoel, het woord God conflicteert toch echt met Allah, ze zijn niet hetzelfde punt helaas voor moslims.
pi_133442066
Ik denk dat je het allemaal niet goed begrepen hebt.
pi_133442172
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 08:46 schreef loop het volgende:
Kan een Nederlandse moslim niet zijn of haar eigen substroming beginnen vraag ik mij wel eens af. Na de verhuizingen enzo zou dat een hoop problemen schelen, nieuwe routes en alles zodat men efficienter kan werken, kortere lijnen en alles. Het moet ook wel eens gebeuren aangezien zij toch redelijk uit de pas lopen, de Westerse moslims en de moslims uit het Midden Oosten, vooral de mensen na de emigraties van de jaren '60.
Hoe bedoel je, individueel of collectief?
pi_133442213
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 08:50 schreef loop het volgende:

[..]

Nou daar moeten ze wel mee oppassen dan voor ze van de verkeerde kant gaan lijken. Ik bedoel, het woord God conflicteert toch echt met Allah, ze zijn niet hetzelfde punt helaas voor moslims.
Licht toe.
pi_133458385
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Licht toe.
Nou, zoals je wellicht weet wonen er al eeuwen christenen in Nederland die vrijwel alles hebben gebouwd. Zij hebben het voor het zeggen over het woord God en het zou daarom een uniek woord moeten zijn. Zoals Allah de hoogste geestelijke autoriteit vertegenwoordigd voor een moslim zo is God dat voor de Nederlanders en iedereen heeft zo afgesproken dat het twee verschillende woorden zijn. Niet dat de Arabische betekenis van God ooit de overhand zou krijgen.

Het komt volgens mij beiden uit op dezelfde hersencellen, fysiologisch gezien. Dan is het ook prettig als je dan je eigen betekenis terug ziet of herinnert. Niet dat in de atoom met het woord God opeens Allah zit of andersom als je moslims bent.

Nou lijkt het voor mij wel duidelijk en ook voor Nederlanders maar in het buitenland kan het wel verwarrend zijn, voor moslims die dan het westen zien en die het over God hebben terwijl men naar Allah refereert. Zometeen gaan mensen nog denken dat de definitie van God van christenen, die toch in ieder geval 6 eeuwen verder moet zijn significant anders is dan die van moslims. Het zou niet verkeerd zijn als westerse moslims dan een eigen stroming oprichten waarin dat extra duidelijk is.

En dus over dat punt, als een christen dat zou horen zou het feitelijk een andere locatie in het brein zijn waar naar wordt gerefereerd en dan hebben ze het niet meer over hetzelfde wat dan weer tot misverstanden zou kunnen leiden en er zijn al genoeg verwarde mensen in de wereld.
pi_133458736
Ik snap niet zo goed waar je heen wilt. In het Nederland is God gewoon God. In Syrië, waar met Arabisch spreekt, zeggen de christenen ook gewoon Allah.
Wat is je punt nou?
pi_133458945
Lees soera 2 en 3 en alles is denk ik wel duidelijk.
pi_133462660
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 19:40 schreef loop het volgende:

[..]

Nou, zoals je wellicht weet wonen er al eeuwen christenen in Nederland die vrijwel alles hebben gebouwd. Zij hebben het voor het zeggen over het woord God en het zou daarom een uniek woord moeten zijn. Zoals Allah de hoogste geestelijke autoriteit vertegenwoordigd voor een moslim zo is God dat voor de Nederlanders en iedereen heeft zo afgesproken dat het twee verschillende woorden zijn. Niet dat de Arabische betekenis van God ooit de overhand zou krijgen.

Het komt volgens mij beiden uit op dezelfde hersencellen, fysiologisch gezien. Dan is het ook prettig als je dan je eigen betekenis terug ziet of herinnert. Niet dat in de atoom met het woord God opeens Allah zit of andersom als je moslims bent.

Nou lijkt het voor mij wel duidelijk en ook voor Nederlanders maar in het buitenland kan het wel verwarrend zijn, voor moslims die dan het westen zien en die het over God hebben terwijl men naar Allah refereert. Zometeen gaan mensen nog denken dat de definitie van God van christenen, die toch in ieder geval 6 eeuwen verder moet zijn significant anders is dan die van moslims. Het zou niet verkeerd zijn als westerse moslims dan een eigen stroming oprichten waarin dat extra duidelijk is.

En dus over dat punt, als een christen dat zou horen zou het feitelijk een andere locatie in het brein zijn waar naar wordt gerefereerd en dan hebben ze het niet meer over hetzelfde wat dan weer tot misverstanden zou kunnen leiden en er zijn al genoeg verwarde mensen in de wereld.
Maar dan zou een Midden Oosterse christen die in Nederland woont zijn god niet Allah mogen noemen, maar zou het verplicht zijn gewezen op God om jouw oplossing niet te saboteren, of hoe zie je dat precies voor je?

Overduidelijk is dat christenen en moslims beiden een ander godsbeeld hebben dan elkaar, maar ze beiden wel claimen de god van Abraham aan te bidden en het daar op terugvoeren.

Daarnaast hoe ga je dat combineren met de Protestanten en Katholieken, beiden hebben een anders godsbeeld, maar lezen hetzelfde boek, wie gaat de monopolie daarop winnen, de protestanten die in Nederland in de meerderheid zijn of de katholieken die zich al langer in Nederland bevinden als religieuze stroming?
pi_133462992
quote:
14s.gif Op donderdag 14 november 2013 22:27 schreef cherrycoke het volgende:

Ik krijg hier een heel naar gevoel bij.

Het lijken wel een stel zombie,s.
pi_133464220
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 19:40 schreef loop het volgende:

[..]

Alaykoem Salaam :W
pi_133469511
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 21:28 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wat?!

_O-
pi_133469693
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 21:28 schreef Skillsy het volgende:

[..]

NEE FOUT
Alaykom AL-Salam :')
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_133469730
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 21:04 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik krijg hier een heel naar gevoel bij.

Het lijken wel een stel zombie,s.
_O- _O- _O- K ga stuk op die video
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_133469961
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:22 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Wat?!

_O-
Dat is Arabisch voor ''Vrede op jullie''...Zo ongeveer, letterlijk. Een soort hallo...Normaal gesproken zeg ik alleen salaam :P
pi_133470027
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 19:47 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Ik snap niet zo goed waar je heen wilt. In het Nederland is God gewoon God. In Syrië, waar met Arabisch spreekt, zeggen de christenen ook gewoon Allah.
Wat is je punt nou?
Zijn punt is dat hij van een simpel feit iets heel moeilijks maakt..
pi_133470078
Weet ik, maar waarom hij dat zei?

Tevens: aaaight Hezbollah in da house!

[ Bericht 1% gewijzigd door IPA35 op 20-11-2013 23:51:33 ]
pi_133470105
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:36 schreef IPA35 het volgende:
Weet ik, maar waarom hij dat zei?

Waar doel je op?
pi_133470383
Onze jonge Libanese vriend is er ook bij.
pi_133470399
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:45 schreef IPA35 het volgende:
Onze jonge Libanese vriend is er ook bij.
Ja dankje voor 't welkom _O_
pi_133470458
Lekker dood topic dit zeg :')
BEDTIJD!!!
pi_133470487
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:36 schreef IPA35 het volgende:
Weet ik, maar waarom hij dat zij?

Zij?
pi_133470534
quote:
8s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zij?
Had 't al verbeterd in m'n quote :')
pi_133470547
quote:
8s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zij?
Itt de meesten hier mag ik wel drinken.
pi_133470560
quote:
99s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:26 schreef darkmond het volgende:

[..]

NEE FOUT
Alaykom AL-Salam :')
OKE WIST IK NIET
Bijna goed tssssss
pi_133470584
quote:
99s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:49 schreef darkmond het volgende:

[..]

Had 't al verbeterd in m'n quote :')
Wie de fok ben jij nou weer?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_133470594
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:50 schreef Skillsy het volgende:

[..]

OKE WIST IK NIET
Bijna goed tssssss
Loop je leeg ofzo
HA-Ha-ha :')

Tevens : :')
pi_133470610
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:50 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Itt de meesten hier mag ik wel drinken.
Het is maar waar je trots op bent. :')
pi_133470631
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:50 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wie de fok ben jij nou weer?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Darkmond...reet in je kont. Er staan nu zelfs 2 foto's van me op FOK! en dan weet je nog niet wie ik ben -O-
pi_133470646
quote:
10s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:51 schreef Triggershot het volgende:

[..]

FF ontopic hé :')
pi_133470652
quote:
99s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:52 schreef darkmond het volgende:

[..]

Darkmond...reet in je kont. Er staan nu zelfs 2 foto's van me op FOK! en dan weet je nog niet wie ik ben -O-
Nope, wallah, echt niet, zie je voor het eerst in (W)FL posten?
pi_133470678
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nope, wallah, echt niet, zie je voor het eerst in (W)FL posten?
Nooit gehoord van THA-BEST-TOPICDIARREE-NA-0?

Wel verlepte kl*te humor moet ik zeggen, met je ''wie de fok''. Ik kan u met trots uw domheid tot fokheid verklaren. Reet in je kont
pi_133470725
quote:
99s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:53 schreef darkmond het volgende:

[..]

Nooit gehoord van THA-BEST-TOPICDIARREE-NA-0?
Zoals Ik al zei, FL.
pi_133470767
quote:
3s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zoals Ik al zei, FL.
Je loopt achter zeg...
pi_133470797
quote:
10s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:51 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Haten op mij en mijn vercrackte Chinese telefoon met ditto toetsenbord :') .
pi_133470819
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:56 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens _O_ _O_ _O_ _O_

HALLAH HALLAHHH HAMMAYAGAMMAAA _O_ _O_ _O_
pi_133470826
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:56 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Neuh, nooit, itt de gemiddelde kaas, ben je wel ingelezen op het gebied.
pi_133470856
quote:
11s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Neuh, nooit, itt de gemiddelde kaas, ben je wel ingelezen op het gebied.
Mijn spel is voor 73% geïnstalleerd

EDIT : 81%
EDIT WAN : 86%
EDIT TOE :91%
pi_133470872
Hoor deze man _O- .
pi_133470919
quote:
99s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:51 schreef darkmond het volgende:

[..]

Loop je leeg ofzo
HA-Ha-ha :')

Tevens : :')
Mah Nishmah Darkmond?
pi_133470964
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:59 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Mah Nishmah Darkmond?
Sorry vriend...Ik spreek Arabisch, Libanees dialect. Wat je zegt begrijp ik nu niet :P
pi_133470997
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:58 schreef IPA35 het volgende:
Hoor deze man _O- .
kanniet
pi_133471092
quote:
99s.gif Op donderdag 21 november 2013 00:00 schreef darkmond het volgende:

[..]

Sorry vriend...Ik spreek Arabisch, Libanees dialect. Wat je zegt begrijp ik nu niet :P
ik zei "whats up". uit libanon? Nice

selam
pi_133474585
Oh, is dit de moslimslowchat geworden?
IPA, je mag gaan.
pi_133482869
quote:
10s.gif Op donderdag 21 november 2013 08:45 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
IPA, je mag gaan.
En Skillsy dan?
pi_133483508
quote:
10s.gif Op donderdag 21 november 2013 08:45 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
IPA, je mag gaan.
Ja en ik dan?
pi_133486150
No infidels allowed.
pi_133486186
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 16:06 schreef expans het volgende:
No infidels allowed.
Return to Croatia.
pi_133487392
En inmiddels is dit deel 6 maar is er maar weinig gepraat over Islamitische stromingen.

In feite ben ik een van de weinigen die een wezenlijke bijdrage heb geleverd 8-) :@ .
pi_133487979
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2013 14:37 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ja en ik dan?
Jij mag ook gaan, doei.
pi_133488223
quote:
10s.gif Op donderdag 21 november 2013 17:05 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Jij mag ook gaan, doei.
"Je bent de zwakste schakel. Tot ziens!'' :{
pi_133488292
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 16:45 schreef IPA35 het volgende:
En inmiddels is dit deel 6 maar is er maar weinig gepraat over Islamitische stromingen.

In feite ben ik een van de weinigen die een wezenlijke bijdrage heb geleverd 8-) :@ .
Ziet Islam Yeshu (a) als een profeet?
pi_133489199
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 17:18 schreef Skillsy het volgende:
Yeshu (a)
Wie? Jesus?

Natuurlijk.
pi_133511466
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 17:18 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ziet Islam Yeshu (a) als een profeet?
niet alleen als profeet, ook als boodschapper en de messias tegelijk.
pi_133511509
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 16:45 schreef IPA35 het volgende:

zwaar islam for dummies gehalte die door mening moslim als duh wordt benaderd.
pi_133512436
quote:
8s.gif Op vrijdag 22 november 2013 12:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

zwaar islam for dummies gehalte die door mening moslim als duh wordt benaderd.
Wazz met jou?

Vraag De_Coulance, vraag Baklava dan...
pi_133512740
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2013 13:27 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Wazz met jou?

Vraag De_Coulance, vraag Baklava dan...
Zoals ik al zei, Islam for dummies.
pi_133514567
Wil je dat ik dieper ga?
Zeg maar wat.

Die tekst was voor Whiskers...
pi_133519012
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2013 12:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

niet alleen als profeet, ook als boodschapper en de messias tegelijk.
Binnen alle strommingen in de Islam? Wat is de Messiach -concept binnen de Islam? In het Hebreeuws is het woord Messiach afkomstig van Moshech wat (er) uit trekken betekent. Dus de Messiach is geen persoon.

De Koran verzen, hoe worden die gelezen? Letterlijk? 'ongelovigen' hoe wordt dit geinterperteerd? In de Torah wordt ook gesproken over doden van ongelovigen, maar (ik denk) dat hiermee iemands eigenschappen wordt bedoeld. Israel is geen land, maar iemand die zijn eigen egoisme heeft gecorrigeerd. Israël , Yashar Le El = verlangen naar de Schepper. Dit heeft niks met afkomst te maken.

maar ga offtopic. Bedankt voor je informatie voor een dummie :P
pi_133522679
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 14:33 schreef IPA35 het volgende:
Wil je dat ik dieper ga?
Zeg maar wat.

Die tekst was voor Whiskers...
Je lijkt jezelf te willen bewijzen ofzo?
pi_133522838
Jij lijkt irritant.
pi_133522926
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 16:58 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Binnen alle strommingen in de Islam? Wat is de Messiach -concept binnen de Islam? In het Hebreeuws is het woord Messiach afkomstig van Moshech wat (er) uit trekken betekent. Dus de Messiach is geen persoon.

De Koran verzen, hoe worden die gelezen? Letterlijk? 'ongelovigen' hoe wordt dit geinterperteerd? In de Torah wordt ook gesproken over doden van ongelovigen, maar (ik denk) dat hiermee iemands eigenschappen wordt bedoeld. Israel is geen land, maar iemand die zijn eigen egoisme heeft gecorrigeerd. Israël , Yashar Le El = verlangen naar de Schepper. Dit heeft niks met afkomst te maken.

maar ga offtopic. Bedankt voor je informatie voor een dummie :P
Jup, Iesa is door Allah in de Koran uitgeroepen als Messias, dus het is niet echt een matter of debate tussen de verschillende stromingen. Een van de gangbare vertalingen voor 'Mesih' zoals hij in het Arabisch wordt genoemd is 'Vegen' het wegwuiven van de corruptie die binnen de gemeenschappen was gekomen als het ware.

Allah (de Koran) spreekt zelf over twee soorten verzen, letterlijke en figuurlijke, wanneer een figuurlijke alles letterlijk wordt gelezen of een letterlijke als figuurlijke wordt dit volgens de Koran gezien als een 'perversie' van het woord des Gods.

De meeste niet-moslims worden gezien als Kafir, maar kafir betekent niet ongelovig, maar 'ontkenner / bedekker', niet alle kafirs zijn ongelovig bijvoorbeeld, niet alle ongelovigen zijn kafir, je hebt ook 'de mensen van het boek', de Joden en Christenen, die niet als kafir worden gezien. je hebt de djahiloen, de onwetenden, je hebt de Munafiqoen (hypocrieten) de Moeshriqoen (Polytheïsten ) etc
pi_133522940
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 19:03 schreef IPA35 het volgende:
Jij lijkt irritant.
Het is geen sneer, het is een vraag.
pi_133523704
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 19:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Jup, Iesa is door Allah in de Koran uitgeroepen als Messias, dus het is niet echt een matter of debate tussen de verschillende stromingen. Een van de gangbare vertalingen voor 'Mesih' zoals hij in het Arabisch wordt genoemd is 'Vegen' het wegwuiven van de corruptie die binnen de gemeenschappen was gekomen als het ware.
Wat 'veegt' de Messiach / Mesih ? Je zegt corruptie, maar je bedoelt hier geen Rutte mee neem ik aan? Bedoel jij ( de Koran) dat deze ( Mesih) iemand 'terugbrengt' naar de Schepper (al-isra ??)

quote:
Allah (de Koran) spreekt zelf over twee soorten verzen, letterlijke en figuurlijke, wanneer een figuurlijke alles letterlijk wordt gelezen of een letterlijke als figuurlijke wordt dit volgens de Koran gezien als een 'perversie' van het woord des Gods.

De meeste niet-moslims worden gezien als Kafir, maar kafir betekent niet ongelovig, maar 'ontkenner / bedekker', niet alle kafirs zijn ongelovig bijvoorbeeld, niet alle ongelovigen zijn kafir, je hebt ook 'de mensen van het boek', de Joden en Christenen, die niet als kafir worden gezien. je hebt de djahiloen, de onwetenden, je hebt de Munafiqoen (hypocrieten) de Moeshriqoen (Polytheïsten ) etc
Dus kortom: de Koran heeft zowel een 'aardse' Koran en een spirituele Koran? Dat laatste spreekt over menselijke eigenschappen?

Ik snap alleen niet 'de mensen van het Boek' , bedoel je hier de Torah mee? Hoe zie jij Joden en Christenen dan? Iets letterlijk? Zoals het Jodendom en Christendom dit zien, of betekent een 'Jood' iets anders in de Koran?

Je bent bekend met 'Emoena' neem ik aan? En ''Naaseh ve Nishma'' ( we shall do and Hear) ? Hier wordt ook in de Koran gesproken heb ik begrepen.
pi_133524157
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 november 2013 19:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het is geen sneer, het is een vraag.
Nou ja Whiskers wilde wat weten. Ik stelde voor te antwoorden en in de tussentijd maakte ze ineens een topic.

Ik vind het wel een interessant onderwerp verder.
pi_133524200
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 19:26 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wat 'veegt' de Messiach / Mesih ? Je zegt corruptie, maar je bedoelt hier geen Rutte mee neem ik aan? Bedoel jij ( de Koran) dat deze ( Mesih) iemand 'terugbrengt' naar de Schepper (al-isra ??)

Volgens de Koran is de leer van Mozes in verval geraakt en is Jezus gestuurd door God om ze weer op het juiste pad te brengen. De corruptie was bijvoorbeeld, volgens de Koran, dat sommige Rabbijnen in naam van God begonnen te spreken en bepaalde delen van de leer is aangepast voor financieel gewin.

quote:
Dus kortom: de Koran heeft zowel een 'aardse' Koran en een spirituele Koran? Dat laatste spreekt over menselijke eigenschappen?
De Koran gebruikt meerdere spreekstijlen, soms gebruikt het metaforen, ergens anders gebruikt het letterlijke omschrijvingen, onderscheid ligt niet perse in naturalistische en metafysische zaken. Denk dat we concrete voorbeelden uit de Koran moeten halen om ze te benoemen tot iets.
quote:
Ik snap alleen niet 'de mensen van het Boek' , bedoel je hier de Torah mee? Hoe zie jij Joden en Christenen dan? Iets letterlijk? Zoals het Jodendom en Christendom dit zien, of betekent een 'Jood' iets anders in de Koran?
Volgens de Koran hebben de Joden 3 boeken geopenbaard gekregen Zaboer (David), Thawrat ( Mozes ), Indjiel ( Jezus ) daarnaast heeft Abraham enkele 'geschriften' geopenbaard gekregen, collectief van deze volkeren noemt de Koran 'Ahl Al Kitab' (mensen van het boek)

De Koran heeft lovende verzen over Joden en Christenen, maar ook waarschuwende teksten, waarop ze worden geroepen om terug naar hun 'essentie' te keren. De Joden die bijvoorbeeld trouw waren aan de leer van Mozes en Jezus worden in de Koran als ware 'moslims' gezien, niet in Islamitische zin, maar in de zin dat zij zich hadden overgegeven aan de wil van God.

quote:
Je bent bekend met 'Emoena' neem ik aan? En ''Naaseh ve Nishma'' ( we shall do and Hear) ? Hier wordt ook in de Koran gesproken heb ik begrepen.
Emoena? Is dat overeenkomstig met het Arabische Iemaan? Geloof, veiligheid, betrouwbaarheid?
En ja, laatste komt terug in de Koran.
pi_133524219
quote:
15s.gif Op vrijdag 22 november 2013 19:38 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Nou ja Whiskers wilde wat weten. Ik stelde voor te antwoorden en in de tussentijd maakte ze ineens een topic.

Ik vind het wel een interessant onderwerp verder.
En waardoor reageer je precies zo geprikkeld over de suggestie dat je je probeert bewijzen?
pi_133524367
Omdat ik het een domme opmerking vond.
pi_133524427
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 19:45 schreef IPA35 het volgende:
Omdat ik het een domme opmerking vond.
Aaah.
pi_133524494
Jij bent ook OK hoor.
pi_133531268
Ik wil het wel eens over djins hebben en hoe de verschillende subgroepen van de profeet Mohammed dat ziet. Immers zij horen te slapen tot de dag dat iemand ze kan wekken.

En verder zijn God en Allah twee heel verschillende dingen. En voor Jezus en Mohammed waren er vele anderen die daar ook allemaal iets over te vertellen hebben. Dat werkt nu eenmaal zo. Hoe ouder, hoe meer zij hebben onthouden, ook God en Allah. En daarom ben ik benieuwd waar djins nu naar toe gaan, volgens verschillende substromingen van de Islam.
pi_133531546
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 19:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Volgens de Koran is de leer van Mozes in verval geraakt en is Jezus gestuurd door God om ze weer op het juiste pad te brengen.
En Mohammed dan? Was hij ook niet een Messiach?

quote:
De corruptie was bijvoorbeeld, volgens de Koran, dat sommige Rabbijnen in naam van God begonnen te spreken en bepaalde delen van de leer is aangepast voor financieel gewin
Is dat niet bij elk religie? Religie is voor mensen te bevredigen, niet voor de Schepper.
Stukje van de Baal HaSulaam:

SPOILER
quote:
De Koran gebruikt meerdere spreekstijlen, soms gebruikt het metaforen, ergens anders gebruikt het letterlijke omschrijvingen, onderscheid ligt niet perse in naturalistische en metafysische zaken. Denk dat we concrete voorbeelden uit de Koran moeten halen om ze te benoemen tot iets.
Ik begrijp wat je bedoelt :)

quote:
Volgens de Koran hebben de Joden 3 boeken geopenbaard gekregen Zaboer (David), Thawrat ( Mozes ), Indjiel ( Jezus ) daarnaast heeft Abraham enkele 'geschriften' geopenbaard gekregen, collectief van deze volkeren noemt de Koran 'Ahl Al Kitab' (mensen van het boek)
Nog nooit van gehoord van deze, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik nog nooit met de Islam bezig heb gehouden dit omdat ik Moslims (alle mensen ) als gelijke zie. (overigens is het prettiger discussieren met Moslims dan Christenen , maar dat terzijde)

quote:
De Koran heeft lovende verzen over Joden en Christenen, maar ook waarschuwende teksten, waarop ze worden geroepen om terug naar hun 'essentie' te keren. De Joden die bijvoorbeeld trouw waren aan de leer van Mozes en Jezus worden in de Koran als ware 'moslims' gezien, niet in Islamitische zin, maar in de zin dat zij zich hadden overgegeven aan de wil van God.
Hoe zie jij een 'Jood'? Een Volk? Of iemand die het Jodendom praktiseert? De Koran maakt dus onderscheid in 'mensen' ? Of in 'eigenschappen'?

Een 'niet-jood' staat in de Torah voor iemands egoistische eigenschappen , de Torah/Bijbel zegt dan ook deze niet-joden te vernietigen maw: de egoisme in de mens en zij moeten die corrigeren om gelijkwaardig te worden aan de Schepper

Een 'jood'heeft zijn egoisme gecorrigeerd en wordt dan ook Israel genoemd wat letterlijk betekent : verlangen naar de Schepper, iemand die dat doet wordt ook 'Mijn volk' genoemd door de Schepper.(Goj Kadosh)

Dit heeft niks met afkomst te maken hé . De Torah is dus geschreven voor Israël. De Torah heeft noooit de doelgroep de gewone mens gehad omdat deze ongeletterd is . Dit is wel gebeurd en zijn er allerlei religieen en stromingen uit ontstaan en dit geeft de mensheid veel leed.

De Torah en de Wet van Moshe = heb je laaste lief zoals je zelf liefde. Maar dit is moeilijk voor mensen ( ongeacht religie , afkomst , sekse ect)

quote:
Emoena? Is dat overeenkomstig met het Arabische Iemaan? Geloof, veiligheid, betrouwbaarheid?
En ja, laatste komt terug in de Koran.
Ja :

"De Boodschapper gelooft in wat aan hem van zijn Heer is geopenbaard, en (ook) de gelovigen, allen geloven in Allah, en Zijn Engelen en Zijn Boeken en Zijn Boodschappers. Wij maken geen onderscheid tussen Zijn Boodschappers. Zij zeggen: ** "Wij horen en wij gehoorzamen , vergeef ons, onze heer, en tot U is de terugkeer"(Koran, 2:285)

**''Naaseh ve Nishma''

Sjabbat Sjalom

[ Bericht 0% gewijzigd door Skillsy op 22-11-2013 22:31:20 ]
pi_133533249
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 22:24 schreef Skillsy het volgende:

[..]

En Mohammed dan? Was hij ook niet een Messiach?

Nope, in de Koran is de titel van Messias exclusief voor Jezus, Mohammed is de laatste der profeten, gezanten en boodschappers.

quote:
Is dat niet bij elk religie? Religie is voor mensen te bevredigen, niet voor de Schepper.
Jawel, maar de Koran gaat dus een stukje verder in haar claim, niet alleen werd de leer van de godsdiensten gemanipuleerd, ook zijn de openbaringen van God aangepast. De Koran zegt dat ook dat de bescherming van de Joodse leer aan de Rabbijnen was toevertrouwd, omdat dat her en der 'misging' heeft Allah de bescherming van de Koran op zijn eigen persoon genomen.

quote:
Nog nooit van gehoord van deze, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik nog nooit met de Islam bezig heb gehouden dit omdat ik Moslims (alle mensen ) als gelijke zie. (overigens is het prettiger discussieren met Moslims dan Christenen , maar dat terzijde)
Wat is 'deze' precies waar je nooit van hebt gehoord?

quote:
Hoe zie jij een 'Jood'? Een Volk? Of iemand die het Jodendom praktiseert? De Koran maakt dus onderscheid in 'mensen' ? Of in 'eigenschappen'?
Een jood heeft een rijke traditie met een relatie met God ( Islamitisch) gezien, en staat dan ook als voorbeeld wanneer Allah het over 'vroegere' tijden heeft, het maakt ook een onderscheid tussen de joden die het jodendom aanhangen en 'de kinderen van Israel' (Jacob).

Voor mij is een jood een feite mijn neef, kinderen van een geerde profeet, Ishak en idd veel dichterbij de moslims dan bij de christenen.

quote:
Een 'niet-jood' staat in de Torah voor iemands egoistische eigenschappen , de Torah/Bijbel zegt dan ook deze niet-joden te vernietigen maw: de egoisme in de mens en zij moeten die corrigeren om gelijkwaardig te worden aan de Schepper
In de Koran heeft die rol de 'Nafs' gekregen, ook wel vertaald als ego en trots, niet zo zeer een volk, geloof. Ook moslims kunnen strijden met hun nafs.

quote:
Een 'jood'heeft zijn egoisme gecorrigeerd en wordt dan ook Israel genoemd wat letterlijk betekent : verlangen naar de Schepper, iemand die dat doet wordt ook 'Mijn volk' genoemd door de Schepper.(Goj Kadosh)

Dit heeft niks met afkomst te maken hé . De Torah is dus geschreven voor Israël. De Torah heeft noooit de doelgroep de gewone mens gehad omdat deze ongeletterd is . Dit is wel gebeurd en zijn er allerlei religieen en stromingen uit ontstaan en dit geeft de mensheid veel leed.

De Torah en de Wet van Moshe = heb je laaste lief zoals je zelf liefde. Maar dit is moeilijk voor mensen ( ongeacht religie , afkomst , sekse ect)
Mja, in het Arabisch noem je een jood dan ook 'Yahoedi' en 'Huda' wat in feite betekent diegenen die zijn geleid of wel diegenen die het licht hebben gezien, waar het licht meestal een metafoor is voor Allah / zijn boodschap.

quote:
Ja :

"De Boodschapper gelooft in wat aan hem van zijn Heer is geopenbaard, en (ook) de gelovigen, allen geloven in Allah, en Zijn Engelen en Zijn Boeken en Zijn Boodschappers. Wij maken geen onderscheid tussen Zijn Boodschappers. Zij zeggen: ** "Wij horen en wij gehoorzamen , vergeef ons, onze heer, en tot U is de terugkeer"(Koran, 2:285)

**''Naaseh ve Nishma''
Idd, daar, de Arabische varianten lijken ook op elkaar.

quote:
Sjabbat Sjalom
Sjabbat Sjalom

PS mag je nu wel gebruik maken van internet of?
pi_133533321
Ja, hoe zien moslims eigenlijk:

- Aboriginals in Australie en hun dromen theorieen
- Autochtoon amerikaanse stammen zoals Pawnee, Cherokee, Lakota en anderen
- zuid amerikaanse religies
- Afrikaanse stammen
pi_133534138
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 23:02 schreef loop het volgende:
Ja, hoe zien moslims eigenlijk:

- Aboriginals in Australie en hun dromen theorieen
- Autochtoon amerikaanse stammen zoals Pawnee, Cherokee, Lakota en anderen
- zuid amerikaanse religies
- Afrikaanse stammen
Koran:

"O mensen, Wij hebben jullie uit een man en een vrouw geschapen en Wij hebben jullie tot volkeren en stammen gemaakt opdat jullie elkaar zouden kennen. De voortreffelijkste van jullie is bij God de godvrezendste. God is Alwetend en Welingelicht." (49:13)

"En tot Zijn tekenen behoren de schepping van de hemelen en de aarde en het verschil in jullie talen en (huids)kleuren. Voorwaar, daarin zijn tekenen voor de Werelden." (30:22)

"Heb jij niet gezien dat God uit de hemel water laat neerdalen? Dan brengen Wij daarmee verschillende soorten vruchten voort waarvan hun kleur verschillend is. En bij de bergen zijn er witte en rode lagen, verschillend van kleur, en ook gitzwarte. Ook bij de mensen en bij de dieren en het vee zijn er zo verschillende kleuren en soorten. Alleen Zijn dienaren die kennis bezitten vrezen God. Voorwaar, God is Almachtig, Vergevensgezind." (35:27-28)

"... Voor een ieder onder jullie hebben Wij een Wet en een manier van leven bepaald. En als God het gewild had, zou Hij jullie tot één gemeenschap gemaakt hebben, maar Hij heeft jullie in wat jullie gegeven is op de proef willen stellen. Wedijvert dus in goede daden. Tot God is jullie terugkeer, gezamenlijk. Hij zal jullie dan dat meedelen waarover jullie het oneens waren." (5:48)
pi_133535850
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 23:00 schreef Triggershot het volgende:

Nope, in de Koran is de titel van Messias exclusief voor Jezus, Mohammed is de laatste der profeten, gezanten en boodschappers.

Jawel, maar de Koran gaat dus een stukje verder in haar claim, niet alleen werd de leer van de godsdiensten gemanipuleerd, ook zijn de openbaringen van God aangepast. De Koran zegt dat ook dat de bescherming van de Joodse leer aan de Rabbijnen was toevertrouwd, omdat dat her en der 'misging' heeft Allah de bescherming van de Koran op zijn eigen persoon genomen.
Kabbala??

quote:
Wat is 'deze' precies waar je nooit van hebt gehoord?
Wat je noemde in je vorige post.

quote:
Een jood heeft een rijke traditie met een relatie met God ( Islamitisch) gezien, en staat dan ook als voorbeeld wanneer Allah het over 'vroegere' tijden heeft, het maakt ook een onderscheid tussen de joden die het jodendom aanhangen en 'de kinderen van Israel' (Jacob).
Hier herken ik niet zoveel in. De Torah en de boeken die daar op aansluiten, zoals bijvoorbeeld de boeken uit het oude testament, spreken enkel over de relatie mens en G'd. De personages zijn eerst jij en dan een historisch persoon.

quote:
Voor mij is een jood een feite mijn neef, kinderen van een geerde profeet, Ishak en idd veel dichterbij de moslims dan bij de christenen.
Maar in principe bestaan er geen volkeren.

quote:
In de Koran heeft die rol de 'Nafs' gekregen, ook wel vertaald als ego en trots, niet zo zeer een volk, geloof. Ook moslims kunnen strijden met hun nafs.

Mja, in het Arabisch noem je een jood dan ook 'Yahoedi' en 'Huda' wat in feite betekent diegenen die zijn geleid of wel diegenen die het licht hebben gezien, waar het licht meestal een metafoor is voor Allah / zijn boodschap.
Dit vind ik interessant.

quote:
PS mag je nu wel gebruik maken van internet of?
Ik zie veel overeenkomsten. Leuk om dat zo te lezen. Ben je bekend met de Kabala?

Op je laatste vraag te beantwoorden : laten we zeggen dat ik heb geleerd wat Sjabbat inhoudt en betekent :)

Bedankt voor je bijdrage

Selam
pi_133538020
Hoe weten moslims in Nederland eigenlijk zo zeker dat zij wel richting Mekka bidden? Verschilt dat nu per stroming, want ik zie ze geen kompas gebruiken of GPS en google maps.
pi_133538638
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 01:06 schreef loop het volgende:
Hoe weten moslims in Nederland eigenlijk zo zeker dat zij wel richting Mekka bidden? Verschilt dat nu per stroming, want ik zie ze geen kompas gebruiken of GPS en google maps.
Verschilt per stroming??
For fucks sake.
pi_133538676
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 01:06 schreef loop het volgende:
Dat wordt goed nagekeken naar mijn idee, mischien niet heeeeel precies.

Binnen Jodendom staat in elke Synagoge De Heilige Ark (waar de Torah rollen in staan) richting Jeruzalem , men bid dus richting Jeruzalem
pi_133538793
Edit: nvm
pi_133539269
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2013 01:39 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Dat wordt goed nagekeken naar mijn idee, mischien niet heeeeel precies.

Binnen Jodendom staat in elke Synagoge De Heilige Ark (waar de Torah rollen in staan) richting Jeruzalem , men bid dus richting Jeruzalem
Ok dus theoretisch als iemand zoals ik een synagoge zou mogen bezoeken met een kompas en google maps dan zou het naar Jeruzalem wijzen. Het zou toch zo precies mogelijk moeten zijn, met alle moderne technologische middelen is dat toch makkelijk te achterhalen.
pi_133540558
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 02:28 schreef loop het volgende:

[..]

Ok dus theoretisch als iemand zoals ik een synagoge zou mogen bezoeken met een kompas en google maps dan zou het naar Jeruzalem wijzen. Het zou toch zo precies mogelijk moeten zijn, met alle moderne technologische middelen is dat toch makkelijk te achterhalen.
Ja dat is het ook. Ga maar naar een Moskee :)
pi_133540783
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2013 09:08 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ja dat is het ook. Ga maar naar een Moskee :)
Nou als ik het kan dan kan een Jood of Moslim dat zeker zelf ook. Het is toch een beetje een eer, net zoals de paus voor het eerst een computer gebruikt en dan met zo'n betekenis.
pi_133540992
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 09:43 schreef loop het volgende:

[..]

Nou als ik het kan dan kan een Jood of Moslim dat zeker zelf ook. Het is toch een beetje een eer, net zoals de paus voor het eerst een computer gebruikt en dan met zo'n betekenis.
Je hebt toch een smartphone? Daar zit een GPS systeem in , mocht je (als een jood) willen bidden en niet weten waar Jeruzalem ligt ,gebruik dan je mobiel en richt je kop die kant op.

Oh en heb je geen mobiel en je richt je kop niet naar Jeruzalem tijdens het bidden is je eer weg en brandt je voor eeuwig in de hel
pi_133553596
Ja alleen ben ik geen moslim of jood dus ik heb er niets aan. En ik heb een hoofd, geen kop dus kan het ook al niet. Ik ken wel oudere hellen en zelfs moderne met plasma enzo dus daar ben ik niet zo bang voor.
pi_133553811
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 20:29 schreef loop het volgende:
Ja alleen ben ik geen moslim of jood dus ik heb er niets aan. En ik heb een hoofd, geen kop dus kan het ook al niet. Ik ken wel oudere hellen en zelfs moderne met plasma enzo dus daar ben ik niet zo bang voor.
Wat wil je nu precies weten in het kader van dit topic dan?
pi_133555530
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 20:29 schreef loop het volgende:
Wat wil je nou? Je sarcasme of wat je ook wilt met deze tekst kun je achterwege laten
Als men bid in een Moskee , richt men zich tot Mekka ja. En ja alle stromingen en ja de muur van alle Moskeen zitten richting die kant. Ga eens naar een Moskee zou ik zeggen.

En ja, in de Synagoge staat de Heilige Ark altijd richting Jeruzalem , en bidden zij richting Mizrach . Ga eens een Synagoge binnen zou ik zeggen.

Verder weet ik niet precies wat je wilt? Dan kun je wel de paus en alles erbij halen
pi_133560441
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 21:12 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wat wil je nou? Je sarcasme of wat je ook wilt met deze tekst kun je achterwege laten
Als men bid in een Moskee , richt men zich tot Mekka ja. En ja alle stromingen en ja de muur van alle Moskeen zitten richting die kant. Ga eens naar een Moskee zou ik zeggen.

En ja, in de Synagoge staat de Heilige Ark altijd richting Jeruzalem , en bidden zij richting Mizrach . Ga eens een Synagoge binnen zou ik zeggen.

Verder weet ik niet precies wat je wilt? Dan kun je wel de paus en alles erbij halen
Ja, dat weet ik en had ik ook al gezegd dat het zo is maar tegelijk hoe precies staat het alles gericht in graden? Hoeveel wijkt men af van Jeruzalem, want als men zegt dat het zo veel verschil uitmaakt in het bestaan van een mens dan lijkt het mij toch erg belangrijk om die graden vast te stellen en dan maar hopen dat het niet een paar graden afwijkt want dan zit je er met zo'n afstand als in NL-Jeruzalem kilometers naast. En dan vraag ik mij af waarnaar al die mensen dan al die eeuwen hebben gebeden, of dat wel doel trof of dat men er kilometers naast zat.
pi_133561633
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 23:33 schreef loop het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik en had ik ook al gezegd dat het zo is maar tegelijk hoe precies staat het alles gericht in graden? Hoeveel wijkt men af van Jeruzalem, want als men zegt dat het zo veel verschil uitmaakt in het bestaan van een mens dan lijkt het mij toch erg belangrijk om die graden vast te stellen en dan maar hopen dat het niet een paar graden afwijkt want dan zit je er met zo'n afstand als in NL-Jeruzalem kilometers naast. En dan vraag ik mij af waarnaar al die mensen dan al die eeuwen hebben gebeden, of dat wel doel trof of dat men er kilometers naast zat.
Vroeger bestonden geen synagoges. Hoe zij dan wisten of ze richting Jeruzalem baden? Via een herkenningspunt van boom, struikje ofzo? Als de zon daar op komt wisten ze dat dat ' het westen of Oosten' was ect. Denk ik. Met Sjabbat keken ze naar de sterren.

Ik bid niet met mijn gezicht richting het oosten. Is voor mij niet belangrijk
pi_133562384
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2013 00:07 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Vroeger bestonden geen synagoges. Hoe zij dan wisten of ze richting Jeruzalem baden? Via een herkenningspunt van boom, struikje ofzo? Als de zon daar op komt wisten ze dat dat ' het westen of Oosten' was ect. Denk ik. Met Sjabbat keken ze naar de sterren.

Ik bid niet met mijn gezicht richting het oosten. Is voor mij niet belangrijk
Stiekem moslim jij :o

quote:
«Vroomheid is niet dat jullie je gezicht naar het oosten en het westen wendt, maar vroom is wie gelooft in God, in de laatste dag, in de engelen, in het boek en in de profeten en wie zijn bezit, hoe lief hij dat ook heeft, geeft aan de verwanten, de wezen, de behoeftigen, aan hem die onderweg is, aan de bedelaars en voor de (vrijkoop van) de slaven, en wie de salaat [gebed] verricht en de zakaat [verplichte liefdadigheid] geeft en wie hun verbintenis nakomen en wie volhardend zijn in tegenspoed en rampspoed en ten tijde van strijd. Zij zijn het die oprecht zijn en dat zijn de godvrezenden.» (Koran 2:177)
pi_133566980
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 00:31 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Stiekem moslim jij :o

[..]

Jep :)

Mooie herkenbare tekst....
  vrijdag 29 november 2013 @ 00:36:47 #104
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_133732461
Topic verdwijnt bijna in het niets, moet hier vaker kijken en posten :@

Want ik vind het nog steeds interessant en ben zeker ook nog niet "uitgeleerd" wat betreft de islam of andere religies..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_133734886
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 00:36 schreef Whiskers2009 het volgende:

Want ik vind het nog steeds interessant en ben zeker ook nog niet "uitgeleerd" wat betreft de islam of andere religies..
Wat wil je nog weten dan? We hebben volgens mij redelijk alle oppervlakkige dingen gehad :P
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_133740370
Ik ga hier verder Charismatisch, omdat het offtopic is in het andere Syrie topic.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 10:36 schreef Charismatisch het volgende:
Als het deel uitmaakt van de islam, dan blijft deze praktijk doorgaan. En dan kun je roepen dat het niks met de islam te maken heeft tot je een ons weegt, verandert niks aan de realiteit.
Verwijzend naar de praktijk van onthoofdingen zoals we dat nu in Syrie zien:

Jij zegt: het maakt deel uit van de Islam.
Ik zeg: het maakt geen deel uit van de Islam. Slechts een historische realiteit, zoals ook huwelijken met 9-jarigen slechts een historische realiteit tijd was maar geen onderdeel van de Islam uitmaakt.

quote:
Hoezo is dit een misstand die in de naam van jouw religie wordt begaan, als het onderdeel uitmaakt van de geschiedenis van jouw religie.
Dus elke historische realiteit wordt een onderdeel van de religie? Bij dezelfde redenering is volgens jou ook:

Vraag 1: Huwelijken met bijv. 6-jarigen + consumeren op 9-jarige leeftijd onderdeel van de Islam? ja/nee? Ook een nobele daad van "dichterbij Allah komen" vandaag de dag en tot in de eeuwigheid?
Vraag 2: Slavernij is ook onderdeel van de Islam? ja/nee?

Eerste is historische realiteit en dus geschiedenis. Met jouw argumentatie zou dat dus ook "een onderdeel van de Islam" zijn. En is dat dan ook "dichterbij Allah komen" omdat de profeet een 6-jarige huwde? Aan te raden dus ook vandaag de dag?

Tweede komt direct terug uit de Koran en tevens geschiedenis, dus dat zou je helemaal moeten toestaan in deze tijd. En een verbod op slavernij vanuit dezelfde religieuze redenatie verwerp jij dus?

quote:
Zolang je niet met bewijzen komt dat het niks met de islam te maken heeft, dan lijkt het eerder alsof jij in een staat van ontkenning bent.
De onthoofdingen in Syrie hebben niks met Islam te maken, en al helemaal niet de theologie dat het specifieke onthoofden van vijanden "dichterbij Allah komen" is. Dan heb ik het nog niet eens over welke redenen men aanvoert voor onthoofdingen.

Jij stelde zelf dat het vooral salafisten zijn die dat doen. Ik gaf aan dat het vooral bij hen en specifieker onder jihadi-salafi's wordt beschouwd als "taqarrub ila Allah". Dus een zeer nobele daad met religieuze argumentatie. Net zoals je door gebed dichterbij Allah komt bijv. Vandaar dat men graag nekken doorsnijdt ipv een bullet in het achterhoofd, want dat nekje doorsnijden brengt je dichter bij Allah 8)7 Waarom? Omdat het een geschiedenis heeft....

Natuurlijk hebben onthoofdingen een geschiedenis in de Islam. Men vocht immers met zwaarden he ):O . Hetzelfde geldt voor andere werelddelen. Vandaar dat ik je de tafsir/exegese gaf van Ibn Ashour en Shaarawy die dat ook verduidelijken over het vers wat jij aanhaalde. Maar daarnaast de betekenis naar deze tijd net iets anders uitleggen dan de mensen die nu kelen in Syrie doorsnijden. Ik haal deze twee geleerden en hun exegese aan omdat zij niet salafistisch zijn en niet lang geleden stierven. De exegese van Ben Achour is veel gebruikt onder soennieten; tahrir wa tanwir. Zij verduidelijken de geschiedenis en context omtrent het vers wat jij als bewijs citeert.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_133742376
Om random in deze discussie te springen :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 12:59 schreef Aloulou het volgende:
Ik ga hier verder Charismatisch, omdat het offtopic is in het andere Syrie topic.

[..]

Verwijzend naar de praktijk van onthoofdingen zoals we dat nu in Syrie zien:
Waar hebben jullie het over, zodat wij (de rest) het ook kunnen volgen zonder naar de andere topic te gaan/zoeken xD
quote:
[..]

Vraag 2: Slavernij is ook onderdeel van de Islam? ja/nee?
Slavernij is zover ik weet wel een onderdeel van de Islam, dus dit is eigenlijk een non-voorbeeld. Maar het verhaal hierachter is eerder technisch te noemen, zoals met de islamitisch variant van de lat-relatie. Dat voorbeeld met de 9-jarige vind ik overigens een goed voorbeeld. Er is inderdaad een enorm verschil tussen culturele gebruiken die gedaan worden en religieuze voorschriften.
  vrijdag 29 november 2013 @ 15:06:06 #108
411871 Baklava95
@Stormfrontpagee
pi_133743639
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 00:36 schreef Whiskers2009 het volgende:

Als je de topic algemener wilt maken (over alle religies wil praten) moet je de topic-tittel voortaan veranderen.
  vrijdag 29 november 2013 @ 21:52:32 #109
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_133757391
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 15:06 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Als je de topic algemener wilt maken (over alle religies wil praten) moet je de topic-tittel voortaan veranderen.
Er is al over andere geloven gepraat, en dat vond ik óók interessant.. Vandaar.. Maar misschien idd een TT-change als we een volgend deel halen ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_133760052
Nou dan zal ik maar een vraag stellen aan de mensen hier, om eea in leven te houden.

Ik het er al eerder met Aloulou over gehad maar eea is toch onduidelijk. Websites spreken elkaar totaal tegen, en zelfs vertalingen ook.

Een aantal verzen uit soera 2 en 3 (veel meer heb ik er niet gelezen :@ ):

2:63:

Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning van hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.

3:86:

En wie een andere godsdienst zoek dan dan de Islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder ze verliezers zijn.

3:114 + 115 + 116 (in relatie tot 111 tot en met 113 waarin staat dat moslims het beste zijn almede kritiek op de boekvolkeren):

Zij zijn niet allen gelijk. Onder de mensen van het Boek is een oprechte groep, die het Woord van Allah in de uren van de nacht opzegt en zich met het gelaat ter aarde werpt.

Zij geloven in Allah en de laatste Dag en gebieden het goede en verbieden het kwade en wedijveren met elkander in goede werken. Dezen behoren tot de rechtvaardigen.

En het goede dat zij doen, zal niet worden ontkend en Allah kent de Godvrezenden.

--

En verder staan er nog wel wat op het ook tegenstrijdige dingen in.

Als ik dan zoek naar interpretaties dan varieert dat van 'dit heeft alleen betrekking op boekvolkeren vóór de openbaring v/d Koran' tot 'moslim refereert naar iemand die zich geeft overgegeven aan god en het Boek refereert naar de goddelijke wet op zich, dit moet je dus breder zien dan alleen moslims in de enge zin die de koran volgen als leidraad'.

Nu heb ik Aloulou de eerste gedachtegang zien verdedigen en ik meen Triggershot die tweede.

Zou dit geen mooi onderwerp voor discussie kunnen vormen?

En dan nog een vraag: is mijn boosaardige Ahmadiyya vertaling nog een beetje accuraat wat deze verzen betreft?
pi_133760645
Hallo,

Ik ben geen moslim, maar protestants (christen), toch intrigeert de islam en het middenoosten mij. Ik heb ook een jaar Arabisch gedaan aan de universiteit.

Op deze site vind je misschien een betere vertaling met ook de brontekst erbij: http://quran.com/2 scroll naar onderen voor sura 2:63, de context ervoor en erna lezen kan ook helpen. Het is wel in het engels.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_133760883
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 23:01 schreef sirdanilot het volgende:
Hallo,

Ik ben geen moslim, maar protestants (christen), toch intrigeert de islam en het middenoosten mij. Ik heb ook een jaar Arabisch gedaan aan de universiteit.

Op deze site vind je misschien een betere vertaling met ook de brontekst erbij: http://quran.com/2 scroll naar onderen voor sura 2:63, de context ervoor en erna lezen kan ook helpen. Het is wel in het engels.
Dat is dus de interpretatie, nee vertaling zelfs, die het meest aansluit bij de positie van Aloulou.

Net als dit:

http://www.letmeturntheta(...)y-that-even-non.html

Maar dan heb je ook weer deze bijvoorbeeld:

http://www.astudyofquran.org/web/index.php?id=100,0,0,1,0,0

http://www.islamicstudies.info/tafheem.php?sura=2&verse=62&to=71
pi_133770890
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 12:59 schreef Aloulou het volgende:
Jij zegt: het maakt deel uit van de Islam.
Ik zeg: het maakt geen deel uit van de Islam. Slechts een historische realiteit
Ok, duidelijk. Zo praat jij het dus goed voor jezelf, door het een "historische realiteit" te noemen en geen onderdeel van de islam.

quote:
De onthoofdingen in Syrie hebben niks met Islam te maken
Hebben niks met jouw interpretatie van de islam te maken.

quote:
Natuurlijk hebben onthoofdingen een geschiedenis in de Islam.
En salafisten claimen de profeet te willen imiteren in alles wat hij deed in de 7de eeuw. Dus daarom zien we hen onthoofdingen verrichten?
-
pi_133771102
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 12:15 schreef Charismatisch het volgende:
Ok, duidelijk. Zo praat jij het dus goed voor jezelf, door het een "historische realiteit" te noemen en geen onderdeel van de islam.
Inderdaad. Jij stelt dat het wel zo is, maar bij dezelfde redenering zou jij dus met 9-jarigen een huwelijk consumeren ook als onderdeel van de Islam zien?

Of slavernij?

Je geeft niet graag antwoorden op vragen merk ik overigens.

quote:
En salafisten claimen de profeet te willen imiteren in alles wat hij deed in de 7de eeuw. Dus daarom zien we hen onthoofdingen verrichten?
Ja, wat salafisten geloven weet ik heus wel. Ik vroeg wat jij geloof in deze. Als jij het daarmee eens bent en ook salafi bent zijn we er snel uit. Maar je ontwijkt vragen, vanaf het begin al. Met deze logica "omdat de profeet het deed" zou ook 6-jarigen huwen een nobele daad moeten zijn omdat "imiteren van de profeet is". En ook slaven houden bijv, wat veelvuldig voorkwam honderden jaren. Maar die vragen ontwijk je?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_133771360
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 14:19 schreef Mathemaat het volgende:
Slavernij is zover ik weet wel een onderdeel van de Islam, dus dit is eigenlijk een non-voorbeeld.
Ik vind het geen nonvoorbeeld. Zal uitleggen waarom.

Slavernij is onderdeel geweest van de geschiedenis van de Islam en Moslims. Tot 1850, toen het eerst door Zitouna moskee in Tunis werd afgeschafd op religieuze gronden. En vervolgens bredere Ottomaanse rijk (Tunesie hoorde bij Ottomaanse rijk). Men schafte dus een onderdeel van de religie af? In dat geval horen bijv vandaag de dag volgens "echte" Moslims in (pakweg) Turkije het verbod op slavernij te worden opgeheven? Zodat dit onderdeel van de religie weer gepraktizeert kan worden? De Saudiers echter schafte het pas in 1965 af...met juist het argument dat "slavernij onderdeel van de Islam is en dus een verbod erop in strijd ermee is".

Ik vraag dit niet als kritiek maar om tot de kerngedachte te komen wat men als onderdeel van Islam beschouwd en waarom.

quote:
Dat voorbeeld met de 9-jarige vind ik overigens een goed voorbeeld. Er is inderdaad een enorm verschil tussen culturele gebruiken die gedaan worden en religieuze voorschriften.
Geschiedkundige en/of culturele realiteiten zijn geen onderdeel van de Islam. Een expliciet gebod is dat wel. Slavernij wordt nergens toe opgeroepen in de Koran. Het was een wijdverspreidde realiteit die de Koran juist reguleert, ethisch gezien oproept slaven beter te behandelen en Mohammed zelf slaven bevrijdde en daartoe opriep. Neem aan dat overleveringen hierover niet nodig zijn. Precies om deze reden zagen de Ottomanen en Zitouna moskee in 1850 het juist als een religieuze daad om slavernij af te schaffen. En dat werd wet.

De andere redenering die ook Charismatisch lijkt te volgen in onthoofdingen leidt ertoe dat je ook een wettelijk verbod op slavernij in een Moslimland moet verwerpen. Omdat het "geschiedkundig honderden jaren een feit was en in de Koran terugkomt". Deze lijn qua redenering kom je inderdaad tegen in Saudie Arabie (salafisten)...het is niet toeval dat zij pas na druk in 1965 slavernij af hebben geschafd officieel. Zij gebruikte religieuze argumenten tegen het afschaffen van slavernij die in de lijn van de redenatie liggen van diegenen die nu onthoofdingen in Syrie beschouwen als "imiteren van de profeet" en een nobele daad. En in het verlengde van deze redenering ligt het feit dat ze praktijken als huwen met 7-jarigen vandaag de dag verdedigen met een beroep op de Islam bijv.

Hier slave trade halverwege jaren 60 in Saudi Arabia.
pi_133771673
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 12:37 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ik vind het geen nonvoorbeeld. Zal uitleggen waarom.

Slavernij is onderdeel geweest van de geschiedenis van de Islam en Moslims. Tot 1850, toen het eerst door Zitouna moskee in Tunis werd afgeschafd op religieuze gronden. En vervolgens bredere Ottomaanse rijk (Tunesie hoorde bij Ottomaanse rijk). Men schafte dus een onderdeel van de religie af? In dat geval horen bijv vandaag de dag volgens "echte" Moslims in (pakweg) Turkije het verbod op slavernij te worden opgeheven? Zodat dit onderdeel van de religie weer gepraktizeert kan worden? De Saudiers echter schafte het pas in 1965 af...met juist het argument dat "slavernij onderdeel van de Islam is en dus een verbod erop in strijd ermee is".

Ik vraag dit niet als kritiek maar om tot de kerngedachte te komen wat men als onderdeel van Islam beschouwd en waarom.
Slavernij is in de Ottomaanse rijk afgeschaft onder de druk van de Engelsen en in 1850
behoorde Tunesië niet echt bij de Ottomaanse rijk.

Slavernij behoort tot de islam, omdat het een onderdeel is van de oorlogsbuit. Je leger heeft bovendien gewoon concubines nodig. Het maakt niet uit hoe gelovig ze zijn, ze hebben vrouwen nodig. Er sterven daarbij veel mannen tijdens een conventionele oorlog, je verspreidt hiermee de vrouwen van je verslagen vijanden en voorkomt grote problemen.
quote:
[..]

Geschiedkundige en/of culturele realiteiten zijn geen onderdeel van de Islam. Een expliciet gebod is dat wel. Slavernij wordt nergens toe opgeroepen in de Koran. Het was een wijdverspreidde realiteit die de Koran juist reguleert, ethisch gezien oproept slaven beter te behandelen en Mohammed zelf slaven bevrijdde en daartoe opriep. Neem aan dat overleveringen hierover niet nodig zijn. Precies om deze reden zagen de Ottomanen en Zitouna moskee in 1850 het juist als een religieuze daad om slavernij af te schaffen. En dat werd wet.
De Ottomaanse rijk schafte toen ook de straf op homoseks af, terwijl er islamitisch gezien een straf erop staat.

Nog één keer. Slavernij is een onderdeel van het oorlogsbuit. Je krijgsgevangen en hun vrouwen worden automatisch slaaf, of je moet ze vrijkopen van je leger.
pi_133771794
Als ik heel eerlijk ben vind ik het belachelijk dat in discussie programmas, topics en allerlei bladen enzo de moslims zichzelf altijd moeten verdedigen. Waarom moeten mensen altijd anderen veroordelen? Als ze iets over Islam willen weten moeten ze het opzoeken in de bronnen van de Islam en dan zouden ze tenminste op een indrukwekkende manier met moslims in discussie kunnen gaan waarom dingen wel of niet goed zouden zijn. Als je iemand iets ziet doen wat je niet begrijpt zou je aan de persoon in kwestie moeten vragen waarom diegene dit doet en niet aan anderen die dit juist niet begrijpen.
Wanneer moslims met antwoorden komen die ze rechtstreeks uit de Islam halen is dit antwoord niet wat ze willen horen (omdat ze blijkbaar altijd van het negatieve uitgaan) en stellen ze de vraag nog 10 keer op een andere manier of aan andere mensen die meer uit de eigen mening spreken tot ze het antwoord krijgen dat ze in eerste instantie graag hadden willen horen. Zo leer je er tog niks van?
pi_133783376
Mathemaat, heb je je verdiept in Islamitisch krijgswet?
pi_133787754
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 12:49 schreef Mathemaat het volgende:
Slavernij is in de Ottomaanse rijk afgeschaft onder de druk van de Engelsen en in 1850 behoorde Tunesië niet echt bij de Ottomaanse rijk.
quote:
Wikipedia:http://en.wikipedia.org/wiki/Ottoman_Tunis

However, it wasn't until the final Ottoman reconquest of Tunis from Spain in 1574 under Kapudan Pasha Uluç Ali Reis that the Ottomans permanently acquired the former Hafsid Tunisia, retaining it until the French occupation of Tunisia in 1881.
Hoewel autonoom, had het wel een (van Turks afkomstige) Bey. Zowel Tunesie en Libie (ondanks autonomiteit) werden tot het Ottomaanse rijk berekend.Hier valt inhoudelijk meer interessants na te lezen over slavernij en Ottomaanse rijk, waaronder de aanleiding tot afschaffen ervan en welke argument voor en tegen werden gegeven. De uitzondering erop was de Hijaaz (Arabische schiereiland waaronder Saudie Arabie vandaag de dag). Dan bedoel ik dus toen de Ottomanen overgingen tot afschaffing.

Het gaat hier om slavernij, het houden van slaven ('abid) in het algemeen. Daar doelde ik ook op met mijn vraag. Niet in gevallen van oorlog, krijgswet en hoe om te gaan met krijgsgevangenen of bij een overwinning van de oorlog. Dat is een ander onderwerp.

quote:
De Ottomaanse rijk schafte toen ook de straf op homoseks af, terwijl er islamitisch gezien een straf erop staat.
Mijn voorbeeld en vraag was niet om aan te geven "dat omdat de Ottomanen het deden het wel Islamitisch moet zijn". Mijn vraag was: als je zegt dat onthoofdingen a-la Syrie gewoon Islamitisch zijn omdat in de geschiedenis onthoofdingen voorkwamen (logisch gezien men oorlog met zwaarden uitvocht). Is dan met dezelfde redenering het afschaffen van slavernij door eerst de Ottomanen en vandaag de dag algemeen geaccepteerd in veel Moslimlanden ook fout? En staat dat gelijk aan "het afschaffen van een onderdeel van het geloof"??

quote:
Nog één keer. Slavernij is een onderdeel van het oorlogsbuit. Je krijgsgevangen en hun vrouwen worden automatisch slaaf, of je moet ze vrijkopen van je leger.
Jij verwijst nu naar de krijgswet, in oorlogstijd, en "أسرى الحرب" in het Arabisch (prisoners of war) en wat ermee te doen. Dat is hele andere materie, en valt ook nog veel over te zeggen.
SPOILER
Niettemin, ik verwees naar slavernij in het algemeen, pas halverwege de 18e eeuw zoals eerder gezegd totaal afgeschaft. Ondanks dat men vanuit het Arabische schiereiland dat weigerde met ook religieuze argumentatie. Niet onbelangrijk om het verschil te zien in hoe men naar de Islam kijkt. Beiden waren en zijn groepen die zich tot het soennisme berekenen. Vanuit het Arabische schiereiland werd het tot diep in de 20e eeuw verworpen om slavernij af te schaffen "want ook algemene slavernij was niet in de Koran afgeschaft en eeuwenlang een praktijk in de Moslimgeschiedenis".

[ Bericht 0% gewijzigd door Aloulou op 30-11-2013 22:57:05 ]
pi_133833792
quote:
5s.gif Op zaterdag 30 november 2013 20:50 schreef Triggershot het volgende:
Mathemaat, heb je je verdiept in Islamitisch krijgswet?
Niet echt specifiek, het is meer iets wat ik tegenkwam toen ik de sahihin las en wat dingen opzocht in alMuwatta imam Malik. Maar dat is al jaren geleden, dus pin me niet erop vast XD
pi_133833948
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 22:48 schreef Aloulou het volgende:

[..]

[..]

Hoewel autonoom, had het wel een (van Turks afkomstige) Bey. Zowel Tunesie en Libie (ondanks autonomiteit) werden tot het Ottomaanse rijk berekend.Hier valt inhoudelijk meer interessants na te lezen over slavernij en Ottomaanse rijk, waaronder de aanleiding tot afschaffen ervan en welke argument voor en tegen werden gegeven. De uitzondering erop was de Hijaaz (Arabische schiereiland waaronder Saudie Arabie vandaag de dag). Dan bedoel ik dus toen de Ottomanen overgingen tot afschaffing.

Het gaat hier om slavernij, het houden van slaven ('abid) in het algemeen. Daar doelde ik ook op met mijn vraag. Niet in gevallen van oorlog, krijgswet en hoe om te gaan met krijgsgevangenen of bij een overwinning van de oorlog. Dat is een ander onderwerp.

[..]

Mijn voorbeeld en vraag was niet om aan te geven "dat omdat de Ottomanen het deden het wel Islamitisch moet zijn". Mijn vraag was: als je zegt dat onthoofdingen a-la Syrie gewoon Islamitisch zijn omdat in de geschiedenis onthoofdingen voorkwamen (logisch gezien men oorlog met zwaarden uitvocht). Is dan met dezelfde redenering het afschaffen van slavernij door eerst de Ottomanen en vandaag de dag algemeen geaccepteerd in veel Moslimlanden ook fout? En staat dat gelijk aan "het afschaffen van een onderdeel van het geloof"??

[..]

Jij verwijst nu naar de krijgswet, in oorlogstijd, en "أسرى الحرب" in het Arabisch (prisoners of war) en wat ermee te doen. Dat is hele andere materie, en valt ook nog veel over te zeggen.
SPOILER
Niettemin, ik verwees naar slavernij in het algemeen, pas halverwege de 18e eeuw zoals eerder gezegd totaal afgeschaft. Ondanks dat men vanuit het Arabische schiereiland dat weigerde met ook religieuze argumentatie. Niet onbelangrijk om het verschil te zien in hoe men naar de Islam kijkt. Beiden waren en zijn groepen die zich tot het soennisme berekenen. Vanuit het Arabische schiereiland werd het tot diep in de 20e eeuw verworpen om slavernij af te schaffen "want ook algemene slavernij was niet in de Koran afgeschaft en eeuwenlang een praktijk in de Moslimgeschiedenis".
Ik moet hier nog wat over nadenken, want het lijkt me geen makkelijk onderwerp en over die onthoofdingen wilde ik het juist niet over hebben, want Syrië is gewoon vaag.
  woensdag 18 december 2013 @ 07:28:00 #122
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_134393697
quote:
'Gevaarlijke polarisatie in moslimgemeenschappen'

Niet alleen felle islamcritici zoals PVV-leider Geert Wilders worden in Nederland bedreigd, maar ook moslims die jihadreizen naar Syrië openlijk afkeuren. In Nederlandse moslimgemeenschappen is 'een gevaarlijke polarisatie' aan de gang, zeggen het Eindhovense CDA-raadslid en jongerenwerker Ibrahim Wijbenga en de Amsterdamse jongerenimam Yassin Elforkani.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_134403208
Google Trends door de jaren heen.

-
pi_134406790
AUB kunnen AlouAlou en andere de Salafies (Salafisten) apart houden en niet samen in een mondwoord opnoemen met Terroristen en Takfirie groeperingen zoals Al Qaida, ISIS, NUSRA en andere moord groepen. De Salafisten hebben niks te maken met hoofd afhak praktijken en andere onzin. AUB het beestje gewoon bij naam noemen (Khawarij?) Bughaat (بغاة).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')