abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133314485
Leuk ontwikkelingen.. Alsmaar meer willen/moeten presteren om maar mee te kunnen doen, liever leven dan werken, prima! Dan heb je ook niets.. Laten we elkaar vooral de nek omdraaien door steeds meer te willen, briljant!
“When there is no desire, all things are at peace.”
pi_133314498
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 12:35 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat heb ik niet gezegd. Ik ben van mening dat de welvaart er voor heeft gezorgd dat we veel vanzelfsprekend zijn gaan vinden en daarmee wat gemakzuchtig. Hoe vaak lees ik hier niet dat mensen als motto hebben: ik werk om te leven en leef niet om te werken. Leuke instelling hoor, maar in de concurrentieslag verlies je het als dat bij jou bovenaan staat op je lijstje. En dan maakt het geen reet uit wat voor opleiding je hebt, want ongeschoold arbeid is waar het mee begint, maar de rest volgt. Vraag maar eens aan de gemiddelde notaris. ;)
Met dat motto lijkt me niks mis als je ook bereid bent om met evenredig minder salaris genoegen te nemen, als je bereid bent om wat geld voor tijd in te ruilen. :)
  zaterdag 16 november 2013 @ 12:56:29 #203
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_133314781
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 12:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De onderkant van de arbeidsmarkt is inderdaad altijd al kwetsbaar geweest, maar er is niets mis mee om de onderkant niet nog kwetsbaarder te laten worden.

Overigens denk ik dat deze bepalingen net zo goed de middenklasse gaat raken op termijn, omdat dat werk ook net zo goed door een gekwalificeerde, maar goedkopere, MOE-lander gedaan kan worden.

Ik beaam overigens dat bedrijven geen liefdadigheidsinstellingen zijn, maar ze hebben wel enige maatschappelijke verantwoordelijkheid aangezien ze wel volledig profiteren van de uitstekende voorzieningen in Nederland.

Het gaat er mij verder om dat aan dit punt nogal lichtzinnig voorbij gegaan wordt, bijna genegeerd, of als vanzelfsprekend gevolg beschouwd wordt, en vervolgens verkocht wordt aan de bevolking als 'goed voor ieders welvaart' terwijl dat echt nog valt te bezien in mijn ogen.
Of de middenklasse moet vrezen voor zijn of haar bestaan betwijfel ik. De taalbarrière speelt een hele belangrijke rol. De heisa die Amerikanen maken over outsourcing (internationale uitbesteding) blijkt in Nederland ook niet zo'n rol te spelen. Zie bijvoorbeeld de CPB publicatie:

http://www.cpb.nl/publica(...)-basis-van-nederland

Kernactiviteiten outsourcen werkt niet, en ondersteunende activiteiten uitbesteden doet men binnenlands.

Dat bedrijven maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben ben ik het persoonlijk geheel met je eens. Bedrijven vinden dat zij met het betalen van vennootschapsbelasting eigenlijk al voldoende verantwoordelijkheid hebben genomen. Het is dan aan de overheid om met dat geld maatschappelijke voorzieningen vorm te geven.

Kan je bedrijven dit verwijten? Om eerlijk te zijn niet. Bedrijven richten zich op hun economische en wettelijke verplichtingen, maatschappelijke verantwoordelijkheden zijn simpelweg hun ding niet.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_133315253
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 12:56 schreef Ryon het volgende:

[..]

Of de middenklasse moet vrezen voor zijn of haar bestaan betwijfel ik. De taalbarrière speelt een hele belangrijke rol.
Mede-voorstander DS4 is het niet met je eens. :)

quote:
Dat bedrijven maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben ben ik het persoonlijk geheel met je eens. Bedrijven vinden dat zij met het betalen van vennootschapsbelasting eigenlijk al voldoende verantwoordelijkheid hebben genomen. Het is dan aan de overheid om met dat geld maatschappelijke voorzieningen vorm te geven.

Kan je bedrijven dit verwijten? Om eerlijk te zijn niet. Bedrijven richten zich op hun economische en wettelijke verplichtingen, maatschappelijke verantwoordelijkheden zijn simpelweg hun ding niet.
Sorry, dat vind ik echt te makkelijk.

Burgers kunnen zich niet zo eenvoudig aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheden onttrekken terwijl zij ook belasting betalen (en verhoudingsgewijs nog meer ook).

Sterker nog; bedrijven zouden meer maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten tonen dan burgers.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_133315367
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 12:36 schreef DS4 het volgende:

[..]

Uiteindelijk, als we niet veranderen is het inderdaad heel slecht voor onze welvaart. Dat klopt wel.
Je zegt in feite dat we in overdrive moeten met onze prestatiemaatschappij. Iedereen moet harder werken en presteren, terwijl de samenleving nu al lijdt onder die toenemende druk en de samenleving steeds meer 'uitvallers' kent. Dat zal alleen maar toenemen op deze manier. Alles voor korte termijn winstbejag, en dat terwijl we - over de wereld gezien - meer dan genoeg welvaart kennen om juist een stapje terug te kunnen doen, dan juist een stapje extra.

Wat mij betreft houdt welvaart ook in dat dit ten gunste komt van het welzijn, en niet alleen wat economisch gewin, terwijl we ons daar ondersteboven voor moeten werken met alle bijkomende onzekerheden vandien.

Lijkt me een fundamenteel verschil van inzicht. Maar daarom ben ik dan ook geen voorstander van dit verdrag. Bij goed doorvragen komt gelukkig de aap wel uit de mouw wat betreft de uitwerkingen van dit verdrag. Terwijl ze als onschuldig en als formaliteit worden afgeschilderd.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 16 november 2013 @ 13:30:59 #206
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_133315873
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 13:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat kan. Ik ben het met zijn punt eens dat 'de Nederlander' niet achterover moet gaan leunen, maar ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen.

quote:
[..]

Sorry, dat vind ik echt te makkelijk.

Burgers kunnen zich niet zo eenvoudig aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheden onttrekken terwijl zij ook belasting betalen (en verhoudingsgewijs nog meer ook).

Sterker nog; bedrijven zouden meer maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten tonen dan burgers.
Het concept bedrijf leent zich daar niet heel gemakkelijk voor. Mensen wel, zij zijn naast werkgever, werknemer en consument ook nog burger met diverse verantwoordelijkheden, verplichtingen en zorgen. Bedrijven willen in eerste instantie de wet niet overdreven en hun economische verantwoordelijkheid nakomen. Dus produceren en overschotten creëren.

Als je bedrijven maatschappelijke verantwoordelijkheid wil laten nemen moet je dat bij wet afdwingen (denk aan de participatiewet). Daar moet je echter mee oppassen, regeldruk heeft tal van ongewenste bij effecten.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_133316433
Dat geldt denk ik vooral voor NV's.

Voor familiebedrijven, coöperatieve bedrijven, overheidsbedrijven etc. spelen ongetwijfeld meer overwegingen een rol dan alleen geld verdienen.
pi_133317504
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 november 2013 12:47 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Leuk ontwikkelingen.. Alsmaar meer willen/moeten presteren om maar mee te kunnen doen, liever leven dan werken, prima! Dan heb je ook niets.. Laten we elkaar vooral de nek omdraaien door steeds meer te willen, briljant!
Er is wel enige nuance, maar we moeten niet vergeten dat wij in de Westerse wereld een enorm deel van het totaal van de welvaart aan ons toegeëigend hebben. Achterover zitten zal er voor zorgen dat dat evenwichtiger verdeeld zal worden. In totaal heb je dan groei, maar je verliest dan meer door meer gelijkmatigheid.

Vanuit de mensheid bezien is dat geen probleem, maar ik denk dat de Nederlander niet een stap terug wil doen en ja... het is dan toch echt kiezen of delen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_133317536
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 12:48 schreef Igen het volgende:

Met dat motto lijkt me niks mis als je ook bereid bent om met evenredig minder salaris genoegen te nemen, als je bereid bent om wat geld voor tijd in te ruilen. :)
Ja. Maar daar heb je het probleem te pakken. Men wil (een uitzondering daargelaten) geen stap terug doen.

Zoals gezegd: het is kiezen of delen.
pi_133317603
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 13:09 schreef Tomatenboer het volgende:

Ik ben minder optimistisch, maar hoe beter je opgeleid bent, hoe weerbaarder dat je bent. Maar uiteindelijk (zie b.v. het notariaat) gaat de individuele prestatie steeds meer een rol spelen en dat houdt in dat de kantjes eraf lopen gewoon niet meer kan straks.
  zaterdag 16 november 2013 @ 14:46:49 #211
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_133317721
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 13:58 schreef Igen het volgende:
Dat geldt denk ik vooral voor NV's.

Voor familiebedrijven, coöperatieve bedrijven, overheidsbedrijven etc. spelen ongetwijfeld meer overwegingen een rol dan alleen geld verdienen.
Ook dat valt tegen. Een familiebedrijf is wellicht sneller geneigd om een moeilijke werknemer aan te nemen als die uit de eigen sociale kring komt en geneigd om de lokale voetbalclub te sponsoren, maar ook meer dan dat moet je er niet van verwachten.

De overheid heeft er een handje van om in contracten met bedrijven een giving back clausule op te nemen met de verplichting dat het bedrijf in kwestie investeert in de lokale gemeenschap oid. Wat vervolgens door het bedrijf in een MVO vorm wordt gegoten. Wordt eigenlijk gezien als een vorm van chantage, maar het werkt wel.
--
  zaterdag 16 november 2013 @ 14:50:29 #212
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_133317815
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 14:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Er is wel enige nuance, maar we moeten niet vergeten dat wij in de Westerse wereld een enorm deel van het totaal van de welvaart aan ons toegeëigend hebben. Achterover zitten zal er voor zorgen dat dat evenwichtiger verdeeld zal worden. In totaal heb je dan groei, maar je verliest dan meer door meer gelijkmatigheid.

Vanuit de mensheid bezien is dat geen probleem, maar ik denk dat de Nederlander niet een stap terug wil doen en ja... het is dan toch echt kiezen of delen.
Het 'voordeel' dat wij hebben is dat de voorsprong in kapitaal (en bedoel ik alle vormen daarvan) er voor zorgt dat wij ook met relatief weinig inspanning ons kapitaal kunnen vergroten. Kort gezegd: daar waar men in Afrika een dag moet werken voor een big mac, doen wij dat al binnen een kwartier.

Door de voorsprong te hebben kan je hem ook met relatief weinig inspanning behouden. Dat is niet eerlijk gezien vanuit een mondiaal perspectief, maar voor de Nederlander wel heel erg fijn.
--
pi_133317989
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 13:12 schreef Tomatenboer het volgende:

Je zegt in feite dat we in overdrive moeten met onze prestatiemaatschappij.
Nee, ik zeg dat we af moeten van de fictie dat we geen prestatiemaatschappij hebben. De doorgeslagen feminisering maakt dat we elkaar graag wijs maken dat lief en aardig zijn telt, maar feitelijk telt lief en aardig zijn alleen als dat de kwaliteiten zijn die gezocht worden.

Ik ben geen voorstander van cut-throat competitie. Wel van samenwerken. En ook dat vereist dat iedereen mee doet en zijn stinkende best doet.

Daarbij mogen we als samenleving best de keuze maken dat het allemaal een tandje minder kan. Prima. Iedereen 10% er op achteruit op termijn maakt dat je op termijn 10% minder hoeft te presteren. Maar die keuze maakt men niet, men wil vooruit, maar daar eigenlijk niets voor doen. Terwijl de wet van de remmende voorsprong ons enorm parten speelt.

Het gaat niet om wat ik wil, ik constateer gewoon dat er een gapend gat zit tussen wat we willen en wat we doen. Als laagbetaalden de MOE-landers een hak willen zetten is er maar één manier: zelf net zo hard werken. Wil je dat niet... dan moet je accepteren dat je je baan kwijt raakt. En MOE-landers buiten de grenzen houden werkt niet, dat leidt alleen maar tot een verlies van banen in NL.

De economie is mondiaal.

quote:
Iedereen moet harder werken en presteren, terwijl de samenleving nu al lijdt onder die toenemende druk en de samenleving steeds meer 'uitvallers' kent.
Er is een hele korte periode geweest waarin wij (meer in het bijzonder, de pre-babyboomers en een beetje de babyboomers) hebben kunnen profiteren van een extreme voorsprong. Die is omgezet in minder hard werken. Want begin vorige eeuw werd er echt heel veel harder gewerkt dan nu...

We hebben ingeteerd. Voorsprong opgeofferd voor vrije tijd en achterover leunen.

Nu komt de keuze:

quote:
Dat zal alleen maar toenemen op deze manier. Alles voor korte termijn winstbejag, en dat terwijl we - over de wereld gezien - meer dan genoeg welvaart kennen om juist een stapje terug te kunnen doen, dan juist een stapje extra.
Stapjes terug (die blijven komen overigens...) of harder gaan werken. Pas als we de voorsprong helemaal kwijt zijn is dat dilemma weg. Maar ik opteer niet voor het wereldgemiddelde eerlijk gezegd...

quote:
Wat mij betreft houdt welvaart ook in dat dit ten gunste komt van het welzijn, en niet alleen wat economisch gewin, terwijl we ons daar ondersteboven voor moeten werken met alle bijkomende onzekerheden vandien.

Lijkt me een fundamenteel verschil van inzicht. Maar daarom ben ik dan ook geen voorstander van dit verdrag. Bij goed doorvragen komt gelukkig de aap wel uit de mouw wat betreft de uitwerkingen van dit verdrag. Terwijl ze als onschuldig en als formaliteit worden afgeschilderd.
Het fundamentele verschil van inzicht zit er bij ons in dat ik zie dat we een voorsprong aan het kwijtraken zijn en wat daar het gevolg van is. Jij denkt dat een stapje terug doen voldoende is, maar dat heft alleen maar het stukje voorsprong wat we de komende paar jaar kwijt raken op. Maar het gaat door en door en hoe meer we blijven leunen, hoe harder dat gaat.

Nogmaals: het is een keuze en ik maak die niet. Individueel wel, maar daar heeft geen ander last van. Als maatschappij moeten we kiezen. En dan zie ik dat men zegt: i'll have my cake and eat it too!

Dat is alleen onmogelijk. En die onmogelijkheid, daar waarschuw ik voor.

Het is niets anders als dat ik mensen voorhoud dat we duurzaam moeten worden. Niet uit ideologie (al is dat heel mooi), maar uit zelfbehoud. We kunnen niet op dezelfde voet doorgaan. Ook daar waarschuw ik.

Het besef komt vanzelf, al leert de geschiedenis... paar jaar te laat. ;)
pi_133318053
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 14:50 schreef Ryon het volgende:

Het 'voordeel' dat wij hebben is dat de voorsprong in kapitaal (en bedoel ik alle vormen daarvan) er voor zorgt dat wij ook met relatief weinig inspanning ons kapitaal kunnen vergroten. Kort gezegd: daar waar men in Afrika een dag moet werken voor een big mac, doen wij dat al binnen een kwartier.

Door de voorsprong te hebben kan je hem ook met relatief weinig inspanning behouden. Dat is niet eerlijk gezien vanuit een mondiaal perspectief, maar voor de Nederlander wel heel erg fijn.
Dat wij weg kunnen komen met minder inspanning dan de armsten in de wereld is een feit. Maar die voorsprong behouden kost wel inzet. Nogmaals, ik zie dat we voorsprong verliezen en dus moet je dat compenseren, of de gevolgen aanvaarden.

Maar zeer terecht (en ik constateerde dat hierboven ook al): hoe meer voorsprong je verliest, hoe lastiger het wordt om dat om te keren.
  zaterdag 16 november 2013 @ 15:16:04 #215
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_133318437
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 15:00 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat wij weg kunnen komen met minder inspanning dan de armsten in de wereld is een feit. Maar die voorsprong behouden kost wel inzet. Nogmaals, ik zie dat we voorsprong verliezen en dus moet je dat compenseren, of de gevolgen aanvaarden.

Maar zeer terecht (en ik constateerde dat hierboven ook al): hoe meer voorsprong je verliest, hoe lastiger het wordt om dat om te keren.
Ja, vanzelf gaat het inderdaad niet. En ik denk dat het inderdaad ook goed is om te beseffen dat het allemaal niet aankomt waaien.

Ik ben er echter van overtuigd dat Nederlanders dat ook wel begrijpen. De Nederlandse top is super internationaal georiënteerd (moet ook wel als je een ministaatje bent) en daar wordt wel in de gaten gehouden dat wij niet achterop raken. Maar daarnaast geldt ook dat het tempo in Nederland echt moordend hoog ligt en wij buitengewoon goed georganiseerd zijn. Dat mensen nu aan de druk gewend zijn, betekent niet dat de druk wel goed op de ketel staat.
--
pi_133318464
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 15:16 schreef Ryon het volgende:

Ja, vanzelf gaat het inderdaad niet. En ik denk dat het inderdaad ook goed is om te beseffen dat het allemaal niet aankomt waaien.

Ik ben er echter van overtuigd dat Nederlanders dat ook wel begrijpen. De Nederlandse top is super internationaal georiënteerd (moet ook wel als je een ministaatje bent) en daar wordt wel in de gaten gehouden dat wij niet achterop raken. Maar daarnaast geldt ook dat het tempo in Nederland echt moordend hoog ligt en wij buitengewoon goed georganiseerd zijn. Dat mensen nu aan de druk gewend zijn, betekent niet dat de druk wel goed op de ketel staat.
Natuurlijk is het niet terecht als ik stel dat Nederlanders het niet begrijpen. Velen begrijpen het heel goed natuurlijk. Maar de mensen die alleen maar klagen en willen dat anderen het oplossen... die begrijpen het dus niet.
pi_133318543
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 15:00 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is meer zo dat, omdat kennis vrij is, men in landen als India, Brazilië en China op hetzelfde niveau terecht komt als in het westen. Zaak is het om kennis via intellectueel eigendom te beschermen. Daar gaat een groot deel van het handelsverdrag dan ook over.
Verder vind ik het geouwehoer over dat mensen de kantjes er vanaf lopen onbegrijpelijk. Als het erom gaat de arbeidsproductiviteit te vergroten, dan moet je dat zoeken in slim werken, niet in zogenaamd hard werken.
Kun je in een bedrijfstak niet slimmer werken dan al het geval is, dan probeer je goedkopere arbeidskrachten in te huren. In de landbouw worden Oost-Europeanen ook niet ingehuurd, omdat ze harder zouden werken, of niet zo lui zijn als de ingeboren luie Nederlanders, maar gewoon omdat ze goedkoper en flexibeler zijn, punt.
I´m back.
pi_133318672
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 14:46 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ook dat valt tegen. Een familiebedrijf is wellicht sneller geneigd om een moeilijke werknemer aan te nemen als die uit de eigen sociale kring komt en geneigd om de lokale voetbalclub te sponsoren, maar ook meer dan dat moet je er niet van verwachten.
En bijvoorbeeld het aanbieden van meer leerbanen dan de eigen behoefte aan nieuwe werknemers. Maar goed, wat voor grootse dingen zou je nog meer kunnen verwachten van een bedrijf in een land als Nederland?

Maar goed, als je bijvoorbeeld kijkt naar Heineken - bij hun brouwerijen in Congo organiseren die bijvoorbeeld alles voor de werknemers en hun familie. Huisvesting, onderwijs, gezondheidszorg, noem maar op. Want daar doet de overheid dat niet.
pi_133318694
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 15:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is meer zo dat, omdat kennis vrij is, men in landen als India, Brazilië en China op hetzelfde niveau terecht komt als in het westen. Zaak is het om kennis via intellectueel eigendom te beschermen. Daar gaat een groot deel van het handelsverdrag dan ook over.
Verder vind ik het geouwehoer over dat mensen de kantjes er vanaf lopen onbegrijpelijk. Als het erom gaat de arbeidsproductiviteit te vergroten, dan moet je dat zoeken in slim werken, niet in zogenaamd hard werken.
Leuk, maar er is een verschil tussen bedrijven en werknemers.

quote:
Kun je in een bedrijfstak niet slimmer werken dan al het geval is, dan probeer je goedkopere arbeidskrachten in te huren. In de landbouw worden Oost-Europeanen ook niet ingehuurd, omdat ze harder zouden werken, of niet zo lui zijn als de ingeboren luie Nederlanders, maar gewoon omdat ze goedkoper en flexibeler zijn, punt.
MOE-landers zijn niet goedkoper en flexibeler zijn is iets wat je zelf ook kan bewerkstelligen als werknemer.

Ze werken overigens weldegelijk harder.
  zaterdag 16 november 2013 @ 15:45:37 #220
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_133318988
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 15:28 schreef Igen het volgende:

[..]

En bijvoorbeeld het aanbieden van meer leerbanen dan de eigen behoefte aan nieuwe werknemers. Maar goed, wat voor grootse dingen zou je nog meer kunnen verwachten van een bedrijf in een land als Nederland?

Maar goed, als je bijvoorbeeld kijkt naar Heineken - bij hun brouwerijen in Congo organiseren die bijvoorbeeld alles voor de werknemers en hun familie. Huisvesting, onderwijs, gezondheidszorg, noem maar op. Want daar doet de overheid dat niet.
Nou, dat laatste is wel een interessant voorbeeld. Van bedrijven wordt bijvoorbeeld verwacht dat zij zich bezighouden met maatschappelijke vraagstukken. Werkloosheid en armoede zijn twee problemen die in elkaars verlengde liggen en waar het bedrijfsleven een cruciale rol in kan spelen om deze op te lossen.

Willen bedrijven dat? Alleen als het moet. Anders niet. Wanneer moet het? Als de wetgever het verplicht of als het een onderdeel vormt van de bedrijfsvoering. Bedrijven investeren namelijk in hun werknemers als zij daar baat bij hebben, niet uit een maatschappelijke roeping.
--
pi_133319125
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 15:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

Leuk, maar er is een verschil tussen bedrijven en werknemers.

[..]

MOE-landers zijn niet goedkoper en flexibeler zijn is iets wat je zelf ook kan bewerkstelligen als werknemer.

Ze werken overigens weldegelijk harder.
Nee, ze werken niet harder. Nou weet ik dat toevallig uit eerste hand.
Ze zijn wel flexibeler, en daaronder moet je o.a. verstaan dat ze alleen betaald worden als er werk is, de werkgever hoeft ze niet in dienst te houden als er geen werk is. Verder zijn ze bij nacht en ontij in te huren.
I´m back.
pi_133319131
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 15:45 schreef Ryon het volgende:

[..]

Bedrijven investeren namelijk in hun werknemers als zij daar baat bij hebben, niet uit een maatschappelijke roeping.
Uiteindelijk hebben bedrijven ook baat bij bepaalde maatschappelijke factoren / ontwikkelingen. Je zit natuurlijk wel met het dilemma van de collectieve actie, maar dat kan worden doorbroken. Een concreet voorbeeld is het opleiden van leerling-werknemers door Duitse bedrijven, die dat in principe in grotere aantallen doen dan ze zelf nodig hebben. En daarin ziet men ook een van de punten waarom de Duitse economie zo sterk en weerbaar is gebleken in de crisis.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2013 15:55:50 ]
pi_133319248
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 15:54 schreef Ryan3 het volgende:

Nee, ze werken niet harder. Nou weet ik dat toevallig uit eerste hand.
Fijn. Dus ik word daarover keer op keer verkeerd voorgelicht en de gevallen die ik heb gezien behoren tot de uitzonderingen die de regel bevestigen. Mooi.

quote:
Ze zijn wel flexibeler, en daaronder moet je o.a. verstaan dat ze alleen betaald worden als er werk is, de werkgever hoeft ze niet in dienst te houden als er geen werk is.
Ik ben bekend met de uitzendbranche. Even voor de goede orde, het schijnt dat Nederlanders ook in aanmerking komen daarvoor.

quote:
Verder zijn ze bij nacht en ontij in te huren.
Nederlanders ook heb ik wel eens begrepen...
pi_133319381
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 16:01 schreef DS4 het volgende:

[..]

Fijn. Dus ik word daarover keer op keer verkeerd voorgelicht en de gevallen die ik heb gezien behoren tot de uitzonderingen die de regel bevestigen. Mooi.

[..]
Ik was daarover ook verkeerd ingelicht. Eigenlijk hebben boeren het liefst gewoon Nederlanders vanwege de communicatie. Ze gaan steeds verder overstag echter naar MOE-landers, omdat ze als leveranciers van tuinbouwproducten ook verwikkeld zijn in een race naar onderen. Wat hen rest is om het enige comparatieve voordeel dat er nog bestaat met beide handen aan te pakken.
I´m back.
pi_133319437
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 16:08 schreef Ryan3 het volgende:

Ik was daarover ook verkeerd ingelicht.
Ik betwist dat ik er verkeerd over ingelicht ben. Ik heb mijzelf er jaren vrij intensief mee bezig gehouden...

quote:
Eigenlijk hebben boeren het liefst gewoon Nederlanders vanwege de communicatie.
Dat klopt.

quote:
Ze gaan steeds verder overstag echter naar MOE-landers, omdat ze als leveranciers van tuinbouwproducten ook verwikkeld zijn in een race naar onderen. Wat hen rest is om het enige comparatieve voordeel dat er nog bestaat met beide handen aan te pakken.
Het is financieel gewoon niet zo voordelig. Sterker nog: die boeren moeten als ze ze zelf in dienst nemen voor opvang zorgen. Dat is best wel een last. Alternatief is het uitzendbureau... maar ja, dat is ook prijzig.

Als men over kon op Nederlanders die gewoon voor CAO loon op komen dagen en goed werk leveren doen ze dat direct!
pi_133319677
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 16:11 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik betwist dat ik er verkeerd over ingelicht ben. Ik heb mijzelf er jaren vrij intensief mee bezig gehouden...

[..]

Dat klopt.

[..]

Het is financieel gewoon niet zo voordelig. Sterker nog: die boeren moeten als ze ze zelf in dienst nemen voor opvang zorgen. Dat is best wel een last. Alternatief is het uitzendbureau... maar ja, dat is ook prijzig.

Als men over kon op Nederlanders die gewoon voor CAO loon op komen dagen en goed werk leveren doen ze dat direct!
Dat zeg ik je nu juist net, dat minimumloon is te hoog om te betalen, hun vel wordt ook over hun hoofd getrokken.
I´m back.
pi_133319763
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 16:24 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat zeg ik je nu juist net, dat minimumloon is te hoog om te betalen, hun vel wordt ook over hun hoofd getrokken.
Oftewel, die bedrijven zouden eigenlijk gewoon failliet moeten gaan.
pi_133320122
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 16:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Oftewel, die bedrijven zouden eigenlijk gewoon failliet moeten gaan.
Ehm, tja, misschien wel, misschien niet, feit is dat de overhead van de boeren enorm is toegenomen, heel veel regeltjes waaraan ze moeten voldoen.
I´m back.
pi_133320539
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 november 2013 10:30 schreef eriksd het volgende:
Liever bedrijven dan de overheid.
Je bent gewoon een anti-democraat en fascist
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_133320945
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 16:24 schreef Ryan3 het volgende:

Zijn ze verplicht en wordt streng op gecontroleerd.
pi_133320994
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 17:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zijn ze verplicht en wordt streng op gecontroleerd.
Ja, maar dat is te hoog, dat kunnen ze niet meer betalen. Geloof me, eerste hands info.
I´m back.
pi_133321193
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 17:30 schreef Ryan3 het volgende:

Ja, maar dat is te hoog, dat kunnen ze niet meer betalen. Geloof me, eerste hands info.
Dat die sector klappen gaat krijgen is vers 2. De suggestie wordt echter gewekt dat in deze branche de moelanders allemaal minder dan minimumloon betaald krijgen en dat is gewoonweg niet waar.

Hoogstens werkt men wat meer uur dan betaald wordt, maar dat is weer niet uniek...
pi_133321219
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 17:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat die sector klappen gaat krijgen is vers 2. De suggestie wordt echter gewekt dat in deze branche de moelanders allemaal minder dan minimumloon betaald krijgen en dat is gewoonweg niet waar.

Hoogstens werkt men wat meer uur dan betaald wordt, maar dat is weer niet uniek...
Zijn allemaal trucs om minder te betalen dan het minimumloon hoor. Trucs waarvan Asscher niet eens weet van heeft, ondanks dat-ie denkt van wel.
I´m back.
pi_133321278
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 17:41 schreef Ryan3 het volgende:

Zijn allemaal trucs om minder te betalen dan het minimumloon hoor. Trucs waarvan Asscher niet eens weet van heeft, ondanks dat-ie denkt van wel.
Ik denk dat er veel meer mensen zijn die overwerk niet betaald krijgen dan wel.

En als je het te bont maakt loop je ter zake ook tegen de lamp. De BD kan helemaal uitrekenen of jouw mankracht, omzet, inkoop, enz. matcht. Zo niet: bezoek.
pi_133321354
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 17:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik denk dat er veel meer mensen zijn die overwerk niet betaald krijgen dan wel.

En als je het te bont maakt loop je ter zake ook tegen de lamp. De BD kan helemaal uitrekenen of jouw mankracht, omzet, inkoop, enz. matcht. Zo niet: bezoek.
Je betaalt gewoon aan een tussenpartij hoor. En die voeren de trucs uit.
Nogmaals uit eerste hand weet ik dat aan het eind van dit jaar de weinige tijdelijke contracten van Nederlandse werknemers massaal worden stopgezet... en waarom?
Het zal in andere exporterende bedrijven niet anders gaan wrs.
I´m back.
pi_133321725
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 17:47 schreef Ryan3 het volgende:

Je betaalt gewoon aan een tussenpartij hoor. En die voeren de trucs uit.
Daar is de ketenaansprakelijkheid voor. Inlenen is allesbehalve goedkoop overigens.

quote:
Nogmaals uit eerste hand weet ik dat aan het eind van dit jaar de weinige tijdelijke contracten van Nederlandse werknemers massaal worden stopgezet... en waarom?
Het zal in andere exporterende bedrijven niet anders gaan wrs.
Wat is nu je punt?
pi_133321737
Maar goed DS4 we zitten op een koers naar onderen, ben je het daarmee eens, vind je dat een goede ontwikkeling?
Is dat de enige manier ook voor verdere ontwikkeling?
I´m back.
pi_133321753
Dat een deel van de MOE-landers via dat soort trucs aan het werk wordt gesteld lijkt me evident. De vraag is alleen wat het alternatief is. Ik geloof er bijvoorbeeld totaal niet in dat als je de grenzen dicht zou gooien, die bedrijven ineens over zouden stappen op eenzelfde aantal Nederlandse werknemers die CAO-loon krijgen en hun overuren uitbetaald krijgen. Immers, waar zouden ze dat van moeten betalen?

P.S. Ik neem even aan dat we het hier hebben over bedrijven die voor de wereldmarkt produceren.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2013 18:04:35 ]
pi_133321787
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 18:02 schreef DS4 het volgende:

[..]

Daar is de ketenaansprakelijkheid voor. Inlenen is allesbehalve goedkoop overigens.

[..]

Wat is nu je punt?
Mensen worden naar het absolute minimum gedreven, dat is mijn punt.
Het hele MBO-onderwijs leidt naar armoede, de marge.
Dat is 75% van de bevolking.
I´m back.
pi_133323861
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 18:03 schreef Ryan3 het volgende:
Maar goed DS4 we zitten op een koers naar onderen, ben je het daarmee eens, vind je dat een goede ontwikkeling?
Is dat de enige manier ook voor verdere ontwikkeling?
Volgens mij was ik daar al duidelijk over: als samenleving kiezen we en de gevolgen zijn de gevolgen.

Nee, ik ben geen voorstander van kiezen voor goedkoopst, de wegwerpmaatschappij... Ik maak zelf andere keuzes. Maar de overgrote meerderheid kiest hier wel voor. Heel eindhoven hangt vol van de komst van primark. Ook hier op fok zijn velen opgetogen. Ik ben bedroeft... Een waardeloos bedrijf, met waardeloze producten die waardeloos omgaat met mens en milieu.

Maar ze zullen met de benen buiten hangen.
pi_133323909
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 18:04 schreef Ryan3 het volgende:

Mensen worden naar het absolute minimum gedreven, dat is mijn punt.

En mijn punt is dat de mensen zichzelf daar naartoe drijven.
pi_133324061
quote:
15s.gif Op zaterdag 16 november 2013 19:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

En mijn punt is dat de mensen zichzelf daar naartoe drijven.
Nee, want we zijn niet allemaal zo briljant als jij. Mensen die minder briljant zijn moeten ook een normaal leven kunnen leiden, of je bent voorstander van een sociaaldarwinistische samenleving? Als sluitstuk van onze beschaving.
I´m back.
pi_133324176
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 19:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

Volgens mij was ik daar al duidelijk over: als samenleving kiezen we en de gevolgen zijn de gevolgen.

Nee, ik ben geen voorstander van kiezen voor goedkoopst, de wegwerpmaatschappij... Ik maak zelf andere keuzes. Maar de overgrote meerderheid kiest hier wel voor. Heel eindhoven hangt vol van de komst van primark. Ook hier op fok zijn velen opgetogen. Ik ben bedroeft... Een waardeloos bedrijf, met waardeloze producten die waardeloos omgaat met mens en milieu.

Maar ze zullen met de benen buiten hangen.
We kiezen helemaal niets, het wordt door de strot geduwd als ware het een natuurwet... dat is het punt.
En hou op over primark, mijn dochter zeurt al de hele dag over de #onesie.
I´m back.
pi_133324273
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 19:33 schreef Ryan3 het volgende:

Nee, want we zijn niet allemaal zo briljant als jij. Mensen die minder briljant zijn moeten ook een normaal leven kunnen leiden, of je bent voorstander van een sociaaldarwinistische samenleving? Als sluitstuk van onze beschaving.
Doe niet zo opgefokt zeg...

Je hoeft niet briljant te zijn om te beseffen dat als je het goedkoopste van het goedkoopste koopt dat dat gelijk staat aan uitbuiting, milieubelastend, enz.

Efficiëntie kan nooit op tegen short cuts.
pi_133324320
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 19:37 schreef Ryan3 het volgende:

We kiezen helemaal niets, het wordt door de strot geduwd als ware het een natuurwet... dat is het punt.
En hou op over primark, mijn dochter zeurt al de hele dag over de #onesie.
Kopenbij primark = race to the bottom.

En die keuze heb je. Zonder meer. Al is deze inmiddels wel lastig geworden. Goedkoop en eerlijk is eigenlijk al weggevaagd.
pi_133324346
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 19:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

Doe niet zo opgefokt zeg...

Je hoeft niet briljant te zijn om te beseffen dat als je het goedkoopste van het goedkoopste koopt dat dat gelijk staat aan uitbuiting, milieubelastend, enz.

Efficiëntie kan nooit op tegen short cuts.
Ik kan 4-jarigen laten werken, kijk eens hoe de arbeidsproductiviteit vooruit gaat. Lol.
Ik heb 1 principe dat ik huldig: iedereen moet een redelijk salaris kunnen verdienen om redelijk van te kunnen leven. We're fast-tracking out of this, thanx to amongst others Obama.
Categorieën van mensen doen er niet meer toe.
I´m back.
pi_133324488
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 19:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Kopenbij primark = race to the bottom.

En die keuze heb je. Zonder meer. Al is deze inmiddels wel lastig geworden. Goedkoop en eerlijk is eigenlijk al weggevaagd.
Ja, dus dat wordt een #onesie pak voor 50 ¤, daar hebben we het wel over gehad idd.
I´m back.
pi_133324795
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 19:43 schreef Ryan3 het volgende:

Ik kan 4-jarigen laten werken, kijk eens hoe de arbeidsproductiviteit vooruit gaat. Lol.
Ik heb 1 principe dat ik huldig: iedereen moet een redelijk salaris kunnen verdienen om redelijk van te kunnen leven. We're fast-tracking out of this, thanx to amongst others Obama.
Categorieën van mensen doen er niet meer toe.
Ik had het over uitbuiting en dat kan natuurlijk prima door volwassenen voor een hongerloontje laten werken in slechte omstandigheden. Kinderarbeid is alleen maar dat stapje verder...
pi_133324829
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 19:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik had het over uitbuiting en dat kan natuurlijk prima door volwassenen voor een hongerloontje laten werken in slechte omstandigheden. Kinderarbeid is alleen maar dat stapje verder...
Maar dat is maar een klein stapje verder hoor. Race to the bottom. Mensen zoals jij faciliteren dat toch.
I´m back.
pi_133324868
En het is allemaal keuze, geen natuurwetten, je bent Mulisch toch niet, DS4?
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')