Mensen zoals ik?quote:Op zaterdag 16 november 2013 19:59 schreef Ryan3 het volgende:
Maar dat is maar een klein stapje verder hoor. Race to the bottom. Mensen zoals jij faciliteren dat toch.
Wij maken samen de maatschappij. Zo vrij zijn we wel in NL.quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:00 schreef Ryan3 het volgende:
En het is allemaal keuze, geen natuurwetten, je bent Mulisch toch niet, DS4?
Ik verdedig niets, ik geef aan wat mensen er aan kunnen doen en ik doe dat ook.quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:13 schreef Ryan3 het volgende:
Je verdedigt die zooi, alsof het hier om natuurwetten gaat.
Omgekeerd Marxisme ahw.
Ik heb familie in Geldrop en heb Tonio gelezen.quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wij maken samen de maatschappij. Zo vrij zijn we wel in NL.
En ik ben familie van A.F.Th. vd Heijden, dichterbij komt het niet.
Maar ze zijn niet allemaal zo briljant als jij hoor, dat ze een top-jurist kunnen worden.quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik verdedig niets, ik geef aan wat mensen er aan kunnen doen en ik doe dat ook.
Echt goed lezen doe je m.i. niet.
Niets mis met Geldrop, door worden hele leuke mensen geboren (mijn vrouw, dochter en ikzelf... Al vermoed ik dat ik je met dat laatste niet zal overtuigen).quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:17 schreef Ryan3 het volgende:
Ik heb familie in Geldrop en heb Tonio gelezen..
Ja, ik leg mij niet neer bij wat mi om te draaien valt. Maar jij bent wat minder optimistisch lees ik.quote:De samenleving bestaat niet meer, het is een maatschappij, een participatie maatschappij..
Maar het gaat niet om mij. Alleen ben ik ook geen flikker waard.quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar ze zijn niet allemaal zo briljant als jij hoor, dat ze een top-jurist kunnen worden.
Stel je voor dat iedereen dat trouwens kan worden? Wat dan, dan ben je ook geen reet meer waard.
Als het je om de samenleving zou gaan, zou je een andere keuze kunnen maken.quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar het gaat niet om mij. Alleen ben ik ook geen flikker waard.
Dat laten mensen zich aanleunen. Maar wederom: het is een keuze om daar in mee te gaan.quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:19 schreef Schurkenstaat het volgende:
Het probleem is dat iedereen het beter dan z'n eigen buren, vrienden en/of collega's wil hebben. Dat is tevens een natuurwet.
Dat iets geproduceerd is door een 4-jarige in Bangladesh is van ondergeschikt belang.
Nogmaals, ik maak andere keuzes en probeer anderen ook dat voor te houden dat andere keuzes bestaan en dat ze beter uit zullen pakken.quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:25 schreef Ryan3 het volgende:
Als het je om de samenleving zou gaan, zou je een andere keuze kunnen maken.
Het zijn helemaal geen natuurwetten, waarover wij geen inspraak hebben. Het is wel zo dat het zo altijd wordt voorgesteld natuurlijk en iedereen trapt daar ook wel in, maar het is uiteraard een leugen.
De mensen worden ten onzent in de marge gedrukt en gaan zo goedkoop mogelijk iets kopen, bij ketens die gebruik maken van o.a. kinderarbeid.quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat laten mensen zich aanleunen. Maar wederom: het is een keuze om daar in mee te gaan.
Ik denk dat de meerderheid dat liever niet heeft. Want de meerderheid faalt nu eenmaal in materieel echt de neus voor te hebben. Zo lang je nog gelooft dat jou het ook gaat lukken ga je er in mee, maar voor velen is die droom al lang ingehaald door de realiteit.
Democratische legitimatie verdwijnt dan, alleen denk ik niet dat bedrijven de macht hebben. Maar dat is vers 2.quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:27 schreef theunderdog het volgende:
Is er iemand die mij het probleem van dit hele gebeuren kan uitleggen?
Wat is nu het daadwerkelijke verschil tussen een overheid die de macht heeft of een bedrijf die de macht heeft?
Welke problemen gaan er komen als een bedrijf de macht heeft?
Dat is te gemakkelijk.quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:28 schreef Ryan3 het volgende:
De mensen worden ten onzent in de marge gedrukt en gaan zo goedkoop mogelijk iets kopen, bij ketens die gebruik maken van o.a. kinderarbeid.
Jij kunt nog wel die keuze maken, anderen niet.
Verklaar je nader?quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Democratische legitimatie verdwijnt dan, alleen denk ik niet dat bedrijven de macht hebben. Maar dat is vers 2.
Jij kan niet kiezen wie bij die bedrijven het voor het zeggen hebben.quote:
Rationeel gezien is het een keuze. Maar de realiteit leert ons mensen zich gedwongen voelen aan deze race deel te nemen.quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat laten mensen zich aanleunen. Maar wederom: het is een keuze om daar in mee te gaan.
Ik denk dat de meerderheid dat liever niet heeft. Want de meerderheid faalt nu eenmaal in materieel echt de neus voor te hebben. Zo lang je nog gelooft dat jou het ook gaat lukken ga je er in mee, maar voor velen is die droom al lang ingehaald door de realiteit.
Is dat per definitie erg?quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij kan niet kiezen wie bij die bedrijven het voor het zeggen hebben.
Natuurlijk, iedereen kan bij H&M in het labeltje kijken en bij een trui van ¤15,- "Made in Bangladesh" bedenken dat het met de arbeidsomstandigheden niet zo best zal zijn.quote:
Was het maar makkelijk, D66 en GL hameren ook op versoepeling arbeidsrecht, for the short win.quote:
Ik zal je vertellen: wij komen daar per definitie niet over de vloer. Want ik sponsor die ellende niet. Wij kopen ook zoveel mogelijk biologisch e.d.quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Natuurlijk, iedereen kan bij H&M in het labeltje kijken en bij een trui van ¤15,- "Made in Bangladesh" bedenken dat het met de arbeidsomstandigheden niet zo best zal zijn.
Alleen denk ik dat je niet kan verwachten dat iedereen dat ook daadwerkelijk doet. De doorsnee "homo economicus" zal toch hoofdzakelijk kijken naar de prijs/kwaliteitverhouding. En de arbeidsomstandigheden bij de producent worden doorgaans niet als kwaliteitskenmerk gezien.
Vandaar dat ik ook denk dat in zulke gevallen een importheffing gerechtvaardigd zou zijn.
Waarom? Waarom kiezen mensen om deel te nemen aan een race waarvan ze vooraf kunnen weten dat de enige prijs die ze zullen winnen een hoop frustratie is? Dat is toch wel heel raar!quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:32 schreef Schurkenstaat het volgende:
Rationeel gezien is het een keuze. Maar de realiteit leert ons mensen zich gedwongen voelen aan deze race deel te nemen.
Creditcards moet je gewoon maandelijks betalen, dus daar zie ik het probleem niet. Wel als je van de afbetaalregeling tegen 20% rente gebruik gaat maken natuurlijk...quote:Het beste bewijs is het aantal afnames van kredietvoorzieningen, waaronder creditcards. Waarom iets kopen waar je feitelijk niet de (credit)middelen voor hebt.
Ik weet het niet. Maar waarnemingen lijken inderdaad belangrijk voor een deel van de samenleving. Maar wat jij en ik er aan kunnen doen is het anders doen. En als we met genoeg zijn... dan is dat de norm geworden.quote:En ook deelname aan kansspelen. Behoefte aan erkenning. Zo steekt deze maatschappij inmiddels in elkaar.
Moet je nagaan wanneer deze groep pas kritisch kan zijn op in welke omstandigheden iets geproduceerd is. Dat staat zo ongeveer op de allerlaatste plaats, op het prioriteitenlijstje. Want wordt dat door vrienden, buren en collega's waargenomen?
Nee.quote:
Dat moet je niet aan mij vragen, want ik heb het niet verzonnen.quote:En hoe gaat dat er eigenlijk uitzien? Hoe wil een bedrijf besluiten gaan nemen over allerlei zaken die niet bedrijfs-gericht zijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |