abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133247932
Voor mijn masterthese onderzoek ik welke psychologische factoren een rol spelen bij het spaargedrag van mensen. Waarom zijn sommige mensen fervente spaarders terwijl anderen juist het geld opmaken wat ze overhouden? En welke rol zouden risicotolerantie, zelfeffectiviteit en normen over spaargedrag hierbij spelen?

De verwachting is dat dit onderzoek aanknopingspunten geeft voor manieren waarop we mensen kunnen stimuleren om geld te sparen voor een financiële buffer, zodat ze beter zijn voorbereid op financiële tegenslagen.

Ik zou u willen vragen of u een online vragenlijst, die zo'n 10 minuten duurt, wilt invullen. De door u versterkte gegevens worden vertrouwelijk behandeld en er wordt geen informatie verzameld die tot u te herleiden is.

U kunt het onderzoek hier vinden:
https://www.surveymonkey.com/s/UTspaaronderzoek

Alvast erg bedankt voor uw tijd en moeite.

Mocht u nog vragen of opmerkingen over dit onderzoek hebben, dan kunt u deze natuurlijk kwijt in dit topic.

(Het idee voor dit topic is vooraf voorgelegd aan Pharkus).
pi_133248012
Geef mensen meer loon en minder kosten, dan blijft er wat over om te sparen. Geen dank.
“When there is no desire, all things are at peace.”
pi_133248104
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 12:22 schreef spaaronderzoek het volgende:
manieren waarop we mensen kunnen stimuleren om geld te sparen voor een financiële buffer
Verhoog de rente.
  donderdag 14 november 2013 @ 12:32:17 #4
287996 OmePeet
met kriebelbaard!
pi_133248162
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 12:29 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Verhoog de rente.
ik heb had wat collega's die dat kunstmatig deden. Was ook niet iedereen even blij mee...

donderdag 14 november 2013 @ 12:35:15 #5
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_133248238
Zitten veel dezelfde vragen in.

Edit: HEEL veel dezelfde vragen....
All she wants and needs is just a little taste..
  donderdag 14 november 2013 @ 12:40:13 #6
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_133248396
Ik word altijd scheel van die vragenlijsten met gelijk 800 van die bolletjes.
pi_133248458
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 12:29 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Verhoog de rente.
  Redactie Games donderdag 14 november 2013 @ 12:51:52 #8
181272 crew  Noppie2000
pi_133248751
Heb hem voor je ingevuld. Wel veel spelfouten, 'dubbele' vragen en vragen waar eigenlijk alleen maar ja of nee pp zijn plaats is.
pi_133248825
heb wel eens betere enquetes gezien :{
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_133248863
en ga je hier verder nog wat van je laten horen? Krijgen we er nog wat voor terug/ post je hier het resultaat ook?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_133249949
quote:
14s.gif Op donderdag 14 november 2013 12:25 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Geef mensen meer loon en minder kosten, dan blijft er wat over om te sparen. Geen dank.
Dat zou je wel zeggen ja, maar zelfs dan heb je nog mensen die hun hogere salaris uitgeven en andere mensen die het liever sparen 'voor later'. Met dit onderzoek proberen we daar een wat beter beeld van te krijgen waarom mensen nu wel of niet sparen. Opvallend genoeg lijkt dit niet veel te maken te hebben met inkomen; mensen die 10 euro per maand overhouden kunnen veel consistenter en gedisciplineerder sparen dan mensen die elke maand 300 euro overhouden.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 12:35 schreef Luxuria het volgende:
Zitten veel dezelfde vragen in.

Edit: HEEL veel dezelfde vragen....
Bedankt voor het invullen! Het klopt dat er meerdere vragen per construct worden gesteld; zo wordt ook geprobeerd de kwaliteit van de vragenlijst iets te verhogen, mocht bijvoorbeeld één item niet duidelijk zijn, dan zijn de anderen dat hopelijk wel.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 12:40 schreef BasEnAad het volgende:
Ik word altijd scheel van die vragenlijsten met gelijk 800 van die bolletjes.
Bedankt voor het invullen. Een voordeel van die bolletjes is wel dat het makkelijk is om in te vullen (niks in te typen) en snel gaat. Anders zou het wel onredelijk lang duren om dit in te vullen.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 12:51 schreef Noppie2000 het volgende:
Heb hem voor je ingevuld. Wel veel spelfouten, 'dubbele' vragen en vragen waar eigenlijk alleen maar ja of nee pp zijn plaats is.
Bedankt voor het invullen. Kun je een paar voorbeelden geven van de vele spelfouten? De vragenlijst is namelijk door meerdere mensen gecontroleerd, dus deze zouden er eigenlijk niet meer in mogen zitten.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 12:54 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
heb wel eens betere enquetes gezien :{
Betere enquêtes in de zin van het onderwerp, opmaak, lengte of ..? Bedankt voor het kijken er naar in ieder geval. :)

quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 12:55 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
en ga je hier verder nog wat van je laten horen? Krijgen we er nog wat voor terug/ post je hier het resultaat ook?
Volgens de Fok! regels mag ik helaas niks teruggeven of verloten onder de deelnemers.

Het resultaat plaats ik hier ook, maar dat duurt nog wel even. De vragenlijst loopt nog tot begin december, en zo in maart 2014 moet het onderzoek geheel afgerond zijn.

Iedereen bedankt voor het invullen van de enquête!
  donderdag 14 november 2013 @ 13:48:50 #12
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_133250756
De eerste die ook echt de regels doorleest _O_
All she wants and needs is just a little taste..
pi_133251717
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 12:22 schreef spaaronderzoek het volgende:
De verwachting is dat dit onderzoek aanknopingspunten geeft voor manieren waarop we mensen kunnen stimuleren om geld te sparen voor een financiële buffer, zodat ze beter zijn voorbereid op financiële tegenslagen.
Aangezien we een vermogensrendementsheffing hebben, kan er ook wel een onverwachteuitgavenentoeslag komen voor de mensen met weinig spaargeld.
1,2% extra rente bij een vermogen onder de 25k
pi_133252259
Spaardrift is een gesublimeerde vorm van anale retentie.
pi_133285764
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 13:48 schreef Luxuria het volgende:
De eerste die ook echt de regels doorleest _O_
Haha, dankje. :)

quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 14:17 schreef zuchtje het volgende:
Aangezien we een vermogensrendementsheffing hebben, kan er ook wel een onverwachteuitgavenentoeslag komen voor de mensen met weinig spaargeld.
1,2% extra rente bij een vermogen onder de 25k
Ja oké, dat klopt. Maar de vermogensrendementsheffing geld 'pas' vanaf ¤ 21.139, terwijl volgens het NIBUD een samenwonend stel met twee kinderen minstens ¤ 5.000 euro aan financiële buffer moet hebben. Je kunt dus heel wat sparen aan buffer zonder dat je die belasting oploopt.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 14:36 schreef Louis22 het volgende:
Spaardrift is een gesublimeerde vorm van anale retentie.
Haha, voordat mensen een raar idee krijgen: zo'n psychologisch onderzoek is dit niet. :)
pi_133287019
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 13:27 schreef spaaronderzoek het volgende:
Dat zou je wel zeggen ja, maar zelfs dan heb je nog mensen die hun hogere salaris uitgeven en andere mensen die het liever sparen 'voor later'. Met dit onderzoek proberen we daar een wat beter beeld van te krijgen waarom mensen nu wel of niet sparen. Opvallend genoeg lijkt dit niet veel te maken te hebben met inkomen; mensen die 10 euro per maand overhouden kunnen veel consistenter en gedisciplineerder sparen dan mensen die elke maand 300 euro overhouden.
Met een hoger salaris heb je die keuze tenminste he.. Hij doelt volgens mij op de groep die al zijn geld sowieso al kwijt is aan vaste lasten en voedsel.
Net toen je dacht dat je veilig was..
pi_133289243
quote:
Ja oké, dat klopt. Maar de vermogensrendementsheffing geld 'pas' vanaf ¤ 21.139, terwijl volgens het NIBUD een samenwonend stel met twee kinderen minstens ¤ 5.000 euro aan financiële buffer moet hebben. Je kunt dus heel wat sparen aan buffer zonder dat je die belasting oploopt.
21K is nou niet bepaald veel. Koop je niet eens een modale auto voor als een Opel Astra of een VW Golf. Als je dat kunt ben je schijnbaar vermogend.

Ps: heb m ingevuld trouwens.
pi_133290182
Ik heb het Ingevuld.
pi_133295284
Ingevuld.
pi_133299482
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 13:27 schreef spaaronderzoek het volgende:

Kun je een paar voorbeelden geven van de vele spelfouten? De vragenlijst is namelijk door meerdere mensen gecontroleerd, dus deze zouden er eigenlijk niet meer in mogen zitten.

Opmerking kwam niet van mij, maar een voorbeeld van onjuist taalgebruik:
'Ik ga binnen de komende twee jaren een huis kopen of laat er één bouwen'
veranderen in:
'Ik ga binnen twee jaar een huis kopen of laat er een bouwen' of
'Ik ga de komende twee jaren een huis kopen of laat er een bouwen'
  vrijdag 15 november 2013 @ 22:06:44 #21
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_133301001
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 21:42 schreef obolos het volgende:
Nee dat klinkt lekker
pi_133301059
Ingevuld.
pi_133310374
Iedereen erg bedankt voor het invullen! :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 16:03 schreef KataStrofe het volgende:

[..]

Met een hoger salaris heb je die keuze tenminste he.. Hij doelt volgens mij op de groep die al zijn geld sowieso al kwijt is aan vaste lasten en voedsel.
Oh dat klopt natuurlijk, met meer inkomen heb je inderdaad meer mogelijkheden om wat te sparen, als je dat zou willen. Maar dit onderzoek kijkt ook naar de mate waarin mensen de intentie hebben om te sparen, dus ongeacht of ze nu wel of niet hierin voldoende slagen.

Het zou best wel eens kunnen dat mensen die nauwelijks tot geen geld overhouden, juist wel het belang van sparen inzien, terwijl mensen die elke maand goed geld overhouden denken dat het allemaal wel los loopt. Maar goed, dat is dan één van de dingen die uit de resultaten zal moeten blijken. :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 17:14 schreef announcement het volgende:

[..]

21K is nou niet bepaald veel. Koop je niet eens een modale auto voor als een Opel Astra of een VW Golf. Als je dat kunt ben je schijnbaar vermogend.

Ps: heb m ingevuld trouwens.
Ja maar dan heb je het over de prijs van een nieuwe auto. :) Als je al moeite hebt met sparen ga je waarschijnlijk eerder voor een occasion.

Dit onderzoek richt zich op het sparen voor een financiële buffer, en niet op grote spaardoelen als een nieuwe auto of een eigen huis. Maar je hebt gelijk, ook dan is 21K niet heel veel, want als je wordt ontslagen en uiteindelijk in de bijstand komt, dan heb je aan de 5K die het NIBUD adviseert ook lang niet genoeg om het uitzitten totdat je een nieuwe baan hebt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 21:42 schreef obolos het volgende:

[..]

Opmerking kwam niet van mij, maar een voorbeeld van onjuist taalgebruik:
'Ik ga binnen de komende twee jaren een huis kopen of laat er één bouwen'
veranderen in:
'Ik ga binnen twee jaar een huis kopen of laat er een bouwen' of
Bedankt voor je feedback. :) 'Ik ga binnen twee jaar een huis kopen' klinkt inderdaad helderder en vloeiender. Ik denk alleen niet dat ik het nog kan aanpassen in de vragenlijst zonder dat al verzamelde de data hierdoor 'wegvalt'.

Ironisch genoeg is dit wel één van de items die niet uit het Engels is vertaald, maar gebaseerd op de vraag van het CBS naar consumentenvertrouwen, economisch klimaat en koopbereidheid:
quote:
En binnen de komende twee jaren, denkt u dan dat u een huis gaat kopen
of er een laat bouwen?
  Manager PR/Moderator zondag 17 november 2013 @ 01:29:29 #24
269689 crew  Viv
pi_133334301
quote:
Ik zie mezelf als iemand die vooral streeft naar wat hij of zij 'behoort te zijn' met het voldoen aan mijn verplichtingen en verantwoordelijkheden
quote:
Ik zie mezelf vooral als iemand die erna streeft om zijn 'ideale zelf' te bereiken en daarmee mijn wensen en dromen te realiseren
Ik kan echt helemaal niks met dit soort zinnen, veel te zweverig. :') Bovendien staan er taalfouten in.

Ik wist trouwens niet dat je op een universiteit kan afstuderen met behulp van een online enquête? Ik vind dat meer passen bij het hbo, en zelfs dàn vind ik het een vrij dubieuze methode. :X
  zondag 17 november 2013 @ 12:56:16 #25
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_133339723
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 01:29 schreef ViviRAWRS het volgende:
Ik wist trouwens niet dat je op een universiteit kan afstuderen met behulp van een online enquête?
Je kunt er toch kwalitatief (i.p.v. kwantitatief) onderzoek van maken?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  Manager PR/Moderator zondag 17 november 2013 @ 13:05:44 #26
269689 crew  Viv
pi_133339928
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 12:56 schreef Hallmark het volgende:
Je kunt er toch kwalitatief (i.p.v. kwantitatief) onderzoek van maken?
Ja, maar alleen een kwalitatief slecht kwalitatief onderzoek. :D

Het respons-percentage is onbekend, want het is onbekend hoeveel mensen het verzoek wel gelezen hebben maar de enquête niet ingevuld hebben. Het is twijfelachtig of de respondenten een goede afspiegeling vormen van de samenleving: WGR-volk is wellicht vaker dan gemiddeld bewust bezig met sparen, etc.
pi_133340405
Bij een hoger inkomen is er minder reden om te sparen omdat je direct zaken kan aanschaffen. Sparen is dan minder nodig.
Als je eenmaal een goede buffer hebt, stop je misschien wel met sparen om gewoon te genieten van het geld dat je over houdt.

De uitspraak dat mensen met een lager inkomen beter kunnen sparen vind ik gevaarlijk. Met een laag inkomen zal je wel moeten. Daarnaast genoeg gezinnen die maandelijks tekort komen.
Eerst denken, dan typen
pi_133341017
Ingevuld. ^O^ Hij deed me denken aan een enquete die ik ooit voor het LISS panel heb ingevuld.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_133369194
quote:

Ik kan echt helemaal niks met dit soort zinnen, veel te zweverig. :') Bovendien staan er taalfouten in.

Ik wist trouwens niet dat je op een universiteit kan afstuderen met behulp van een online enquête? Ik vind dat meer passen bij het hbo, en zelfs dàn vind ik het een vrij dubieuze methode. :X
Bedankt voor het invullen, ondanks de zweverigheid. :)

Ja hoor, je kunt afstuderen met behulp van een enquête of een experiment. Omdat dat laatste een beetje onpraktisch is met dit onderwerp (ook i.v.m. de kosten) is er gekozen voor een vragenlijst.

Daarnaast is er ook nog niet veel bekend over de psychologie van het sparen, tenminste, niet met de factoren die in dit onderzoek worden gemeten. Het opzetten van een specifiek experiment is dan lastig, maar als dit onderzoek één concreet aanknopingspunt geeft, dan zou zoiets inderdaad wel experimenteel kunnen worden getoetst. Nu is het nog ondoenlijk om alle factoren experimenteel te gaan testen.

Waarom vind je een vragenlijst dubieuze methode?

quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 13:05 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ja, maar alleen een kwalitatief slecht kwalitatief onderzoek. :D

Het respons-percentage is onbekend, want het is onbekend hoeveel mensen het verzoek wel gelezen hebben maar de enquête niet ingevuld hebben. Het is twijfelachtig of de respondenten een goede afspiegeling vormen van de samenleving: WGR-volk is wellicht vaker dan gemiddeld bewust bezig met sparen, etc.
Het is geen kwalitatief onderzoek maar een kwantitatief onderzoek. Vandaar dat er ook Likert schalen zijn gebruikt als antwoordmogelijkheden in plaats van open vragen of een interview-achtige vragenlijst.

De kritiekpunten die je opnoemt zijn niet relevant voor dit onderzoek. Met deze vragenlijst proberen we niet te generaliseren naar een bepaalde doelgroep maar proberen we een algemeen psychologisch model te testen.

quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 13:27 schreef Piger het volgende:
Bij een hoger inkomen is er minder reden om te sparen omdat je direct zaken kan aanschaffen. Sparen is dan minder nodig.
Als je eenmaal een goede buffer hebt, stop je misschien wel met sparen om gewoon te genieten van het geld dat je over houdt.

De uitspraak dat mensen met een lager inkomen beter kunnen sparen vind ik gevaarlijk. Met een laag inkomen zal je wel moeten. Daarnaast genoeg gezinnen die maandelijks tekort komen.
Daar heb je gelijk in. Die uitspraak zit trouwens niet in het onderzoek en daarnaast was het hypothetisch, dus de gevaarlijkheid valt wellicht wel mee. Bedankt voor het invullen! :)

quote:
1s.gif Op zondag 17 november 2013 13:53 schreef Cat22 het volgende:
Ingevuld. ^O^ Hij deed me denken aan een enquete die ik ooit voor het LISS panel heb ingevuld.
Bedankt voor het invullen!
  Manager PR/Moderator maandag 18 november 2013 @ 10:18:19 #30
269689 crew  Viv
pi_133369468
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 10:00 schreef spaaronderzoek het volgende:
Waarom vind je een vragenlijst dubieuze methode?
Om de redenen die ik al eerder noemde, maar ik kan er nog veel meer bedenken: er zitten suggestieve vragen in (er was bijvoorbeeld een vraag die ervan uitging dat ik wel eens in geldnood zit), het is mogelijk dat mensen de enquête vaker invullen of niet serieus invullen (zeker als het te lang is, kan het afgeraffeld worden).
quote:
Met deze vragenlijst proberen we niet te generaliseren naar een bepaalde doelgroep maar proberen we een algemeen psychologisch model te testen.
Goed, maar maakt het voor het bevestigen/ontkrachten van dit model dan niet uit hoe je aan je data komt?
pi_133369945
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 10:18 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Om de redenen die ik al eerder noemde, maar ik kan er nog veel meer bedenken: er zitten suggestieve vragen in (er was bijvoorbeeld een vraag die ervan uitging dat ik wel eens in geldnood zit), het is mogelijk dat mensen de enquête vaker invullen of niet serieus invullen (zeker als het te lang is, kan het afgeraffeld worden).
Je bedoelt de vraag "Momenteel is mijn financiële situatie zodanig dat ik spaargeld aanspreek om rond te komen"? Dat is naar mijn idee geen suggestieve vraag want er wordt gevraagd naar concreet, objectief gedrag: je teert in op je spaargeld of je doet het niet. De vraagstelling kan hier niet suggereren of je dat nu wel of niet doet.

Het zou natuurlijk wel kunnen dat mensen in die vraag een sociale norm lezen en zich schamen dat ze interen op hun spaargeld. Maar dan staat het ze vrij om de neutrale 'niet eens niet oneens' antwoordmogelijkheid te gebruiken. Dus ook qua antwoordmogelijkheid wordt er niet gesuggereerd dat iemand geld tekort komt.

De kans dat mensen het onderzoek niet serieus nemen is het gevaar van elk type onderzoek, ook bij experimenteel onderzoek.

quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 10:18 schreef ViviRAWRS het volgende:

Goed, maar maakt het voor het bevestigen/ontkrachten van dit model dan niet uit hoe je aan je data komt?
Het mooiste zou natuurlijk zijn om willekeurig 10.000 huishoudens aan te schrijven met de vraag of ze willen meedoen aan het onderzoek, want dan hebben we immers ook (mogelijk) flink meer respondenten. Maar opnieuw: praktische aspecten zoals de kosten spelen een rol. Er is immers geen budget voor afstudeeronderzoek.

Doordat dit onderzoek een (verondersteld) algemeen psychologisch model toetst kan iedereen mee doen, tenzij er aanwijzingen zijn dat FOK!'ers psychologisch afwijkend zijn. Maar dat lijkt me niet. :) Door de FOK!'ers af te zetten tegen mensen die via andere wegen aan dezelfde vragenlijst hebben meegedaan valt dat wel na te gaan in de data analyse.
  Manager PR/Moderator maandag 18 november 2013 @ 14:57:38 #32
269689 crew  Viv
pi_133376479
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 10:46 schreef spaaronderzoek het volgende:
Je bedoelt de vraag "Momenteel is mijn financiële situatie zodanig dat ik spaargeld aanspreek om rond te komen"?
Nee, deze:
"Ik voel me vaak machteloos in het omgaan met geldproblemen."
Deze vraag suggereert dat iedereen geldproblemen heeft, want de vraag gaat alleen over het gevoel daarbij, er is geen antwoordmogelijkheid "niet van toepassing: ik heb geen geldproblemen gehad".

quote:
De kans dat mensen het onderzoek niet serieus nemen is het gevaar van elk type onderzoek, ook bij experimenteel onderzoek.
Je kan mensen niet dwingen om het serieus in te vullen nee, maar deze opzet is wel heel kwetsbaar. Ter vergelijking: bij het onderzoeksproject waar ik mijn onderzoeksstage heb gedaan, werd de data ook met online vragenlijsten verzameld, maar deze waren alleen op uitnodiging toegankelijk, na het inloggen met een persoonlijke toegangscode. Iedere randdebiel kan zo maar jouw data vervuilen, wil ik maar zeggen.

quote:
Maar opnieuw: praktische aspecten zoals de kosten spelen een rol. Er is immers geen budget voor afstudeeronderzoek.
Het systeem van mijn onderzoeksstage heeft inderdaad veel geld gekost, maar nu het eenmaal draait kan het voor veel verschillende onderzoeksvragen worden benut. Als student kan het handig zijn om je bij een dergelijk project te voegen dat al goed loopt. :7

quote:
Doordat dit onderzoek een (verondersteld) algemeen psychologisch model toetst kan iedereen mee doen, tenzij er aanwijzingen zijn dat FOK!'ers psychologisch afwijkend zijn. Maar dat lijkt me niet. :) Door de FOK!'ers af te zetten tegen mensen die via andere wegen aan dezelfde vragenlijst hebben meegedaan valt dat wel na te gaan in de data analyse.
Dat lijkt me wel leuk om te weten. :D Succes verder!
pi_133376637
moeten we de enquote overdreven invullen???.... gezien je praat over: De door u versterkte gegevens worden vertrouwelijk behandeld en er wordt geen informatie verzameld die tot u te herleiden is.
I am a Koala who Stretches :P
  Redactie Games maandag 18 november 2013 @ 15:41:42 #34
181272 crew  Noppie2000
pi_133377737
quote:

[..]

[..]

Het heeft positieve en negatieve kanten, maar het kan zeket op universitair niveau! Of deze enquête daar representatief voor is, is een tweede :p
pi_133405061
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 14:57 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Nee, deze:
"Ik voel me vaak machteloos in het omgaan met geldproblemen."
Deze vraag suggereert dat iedereen geldproblemen heeft, want de vraag gaat alleen over het gevoel daarbij, er is geen antwoordmogelijkheid "niet van toepassing: ik heb geen geldproblemen gehad".
Klopt. Dan had het eigenlijk moeten zijn "Ik voel me vaak, of zou me vaak, machteloos voelen, of kunnen voelen, in het omgaan met (mogelijke) geldproblemen".

quote:
Je kan mensen niet dwingen om het serieus in te vullen nee, maar deze opzet is wel heel kwetsbaar. Ter vergelijking: bij het onderzoeksproject waar ik mijn onderzoeksstage heb gedaan, werd de data ook met online vragenlijsten verzameld, maar deze waren alleen op uitnodiging toegankelijk, na het inloggen met een persoonlijke toegangscode. Iedere randdebiel kan zo maar jouw data vervuilen, wil ik maar zeggen.
Maar dan heb je weer een privacy probleem, doordat deze uitgedeelde toegangscodes dan kunnen worden verbonden met de ingevulde persoonlijke toegangscode. Daarnaast heb je hierbij ook het probleem dat je vooraf moet selecteren om geen 'randdebielen' een toegangscode te geven. Hoe ga je dat doen, en is het dan nog wel representatief?

Dus ja, zo'n online vragenlijst zoals bij dit onderzoek is niet perfect, maar ik zie dat nadelen ook niet ontbreken bij alternatieven.

quote:
Dat lijkt me wel leuk om te weten. :D Succes verder!
Bedankt! :)

quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 15:03 schreef StretchingKoala het volgende:
moeten we de enquote overdreven invullen???.... gezien je praat over: De door u versterkte gegevens worden vertrouwelijk behandeld en er wordt geen informatie verzameld die tot u te herleiden is.
Dit snap ik niet. Wat bedoel je met 'overdreven invullen'? De opmerking die je hier aanhaalt heeft te maken met de privacy waarborg, zo worden er geen IP adressen opgeslagen en wordt het optionele e-mail adres niet meegenomen in de data analyse.
  Manager PR/Moderator dinsdag 19 november 2013 @ 11:32:09 #36
269689 crew  Viv
pi_133406181
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 10:45 schreef spaaronderzoek het volgende:
Maar dan heb je weer een privacy probleem, doordat deze uitgedeelde toegangscodes dan kunnen worden verbonden met de ingevulde persoonlijke toegangscode.
Hier zijn voorschriften voor, ik weet niet zeker of dit wettelijk geregeld is of dat het een vereiste van de medisch ethische toetsingscommissies is. De privacygevoelige gegevens worden op een andere server opgeslagen dan de antwoorden op de vragenlijsten. Onderzoekers hebben alleen toegang tot die tweede server met de geanonimiseerde data.

quote:
Daarnaast heb je hierbij ook het probleem dat je vooraf moet selecteren om geen 'randdebielen' een toegangscode te geven. Hoe ga je dat doen, en is het dan nog wel representatief?
Bij mijn onderzoek werden potentiële deelnemers door hun zorgverleners gevraagd om mee te doen, waarbij ze mondelinge en schriftelijke informatie over het onderzoek ontvingen. Daarna kregen ze via hun e-mailadres de persoonlijke inloggegevens. Na het inloggen moesten ze nog formeel toestemming geven. Er is dus niet geselecteerd op 'randdebiel'/'geen randdebiel', maar de deelnemers selecteren zichzelf doordat ze op ieder moment kunnen en mogen afhaken. Onze groep deelnemers bleek verre van representatief, want vrijwel alleen HBO/WO-opgeleiden deden mee. Dus indirect wellicht toch minder 'randdebielen'. :+
pi_133406695
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:32 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Hier zijn voorschriften voor, ik weet niet zeker of dit wettelijk geregeld is of dat het een vereiste van de medisch ethische toetsingscommissies is. De privacygevoelige gegevens worden op een andere server opgeslagen dan de antwoorden op de vragenlijsten. Onderzoekers hebben alleen toegang tot die tweede server met de geanonimiseerde data.
Ik bedoelde meer dat het om de perceptie van de respondent gaat: dat je minder anoniem bent doordat je jezelf moet identificeren met een toegangscode. Daarnaast, en nu val ik in herhaling, moet er ook een budget zijn om zo'n onderzoeksopzet ook technisch goed uit te voeren zoals je hier beschrijft.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:32 schreef ViviRAWRS het volgende:
Bij mijn onderzoek werden potentiële deelnemers door hun zorgverleners gevraagd om mee te doen, waarbij ze mondelinge en schriftelijke informatie over het onderzoek ontvingen. (...)
Er is dus niet geselecteerd op 'randdebiel'/'geen randdebiel', maar de deelnemers selecteren zichzelf doordat ze op ieder moment kunnen en mogen afhaken.
Dat is hier niet mogelijk omdat het geen onderzoek is dat in opdracht van een externe partij wordt gedaan. Proefpersonen moet dus door de onderzoeker zelf worden geworven. (Voordat je zegt, 'waarom geen database met gegevens dan aanschaffen van een externe partij': zie de budget opmerking :) ).

Deelnemers selecteren zich in dit onderzoek trouwens ook zelf; afhaken is zo makkelijk als het browser-tab sluiten, en als je niet geïnteresseerd bent, hoef je niet mee te doen. Er is immers ook niks te winnen waarvoor je zou kunnen meedoen. De aanname is dan ook een beetje dat je wel wat geïnteresseerd moet zijn in psychologie en sparen voordat je meedoet.
pi_133407578
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 10:45 schreef spaaronderzoek het volgende:

[..]

Klopt. Dan had het eigenlijk moeten zijn "Ik voel me vaak, of zou me vaak, machteloos voelen, of kunnen voelen, in het omgaan met (mogelijke) geldproblemen".

[..]

Maar dan heb je weer een privacy probleem, doordat deze uitgedeelde toegangscodes dan kunnen worden verbonden met de ingevulde persoonlijke toegangscode. Daarnaast heb je hierbij ook het probleem dat je vooraf moet selecteren om geen 'randdebielen' een toegangscode te geven. Hoe ga je dat doen, en is het dan nog wel representatief?

Dus ja, zo'n online vragenlijst zoals bij dit onderzoek is niet perfect, maar ik zie dat nadelen ook niet ontbreken bij alternatieven.

[..]

Bedankt! :)

[..]

Dit snap ik niet. Wat bedoel je met 'overdreven invullen'? De opmerking die je hier aanhaalt heeft te maken met de privacy waarborg, zo worden er geen IP adressen opgeslagen en wordt het optionele e-mail adres niet meegenomen in de data analyse.
Omdat je versterkte schrijft ipv verstrekte. Niet overgelezen alvorens je de boel online hebt gegooid denk ik zo. Het zit hem toch echt in de details of je veel respons zal krijgen. Iig...good luck verder.
I am a Koala who Stretches :P
  Manager PR/Moderator dinsdag 19 november 2013 @ 13:19:03 #39
269689 crew  Viv
pi_133408868
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:53 schreef spaaronderzoek het volgende:
Ik bedoelde meer dat het om de perceptie van de respondent gaat: dat je minder anoniem bent doordat je jezelf moet identificeren met een toegangscode.
Oh zo, en dat je daardoor minder geneigd bent om alles naar waarheid te beantwoorden? Maar de deelnemer is wel op de hoogte dat de antwoorden geanonimiseerd worden.

quote:
Deelnemers selecteren zich in dit onderzoek trouwens ook zelf; afhaken is zo makkelijk als het browser-tab sluiten, en als je niet geïnteresseerd bent, hoef je niet mee te doen.
Dat is zo. :)
pi_133411740
Ingevuld, de vragen sluiten echter totaal niet aan bij mijn 'spaar'gedrag. Ik verkeer misschien in de gelukkige positie dat ik geld over heb aan het einde van de maand terwijl ik daar niks voor hoef te doen/laten. Of je dat nou ook echt bewust sparen wil noemen?

Vrijwel alle vragen mbt. onvoorziene kosten, spaarplannen en de zwart-wit scheiding van wél sparen óf helemaal niks doen aan financiële planning maakt een beetje dat mijn respons eigenlijk gewoon waardeloos is voor je onderzoek..
pi_133475856
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:29 schreef StretchingKoala het volgende:

[..]

Omdat je versterkte schrijft ipv verstrekte. Niet overgelezen alvorens je de boel online hebt gegooid denk ik zo. Het zit hem toch echt in de details of je veel respons zal krijgen. Iig...good luck verder.
Oh zo. Ja, er zit inderdaad een typ fout in mijn openingspost in dit forumtopic. Als je doorklikt naar de welkomstpagina van het onderzoek staat het daar wel goed. Of die typ fout in mijn eerste FOK forum post nu meteen betekent dat ik 'de boel online heb gegooid' betwijfel ik wel. (Edit: kan openingspost i.i.g. niet meer aanpassen). Bedankt voor je succeswensen. :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:19 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Oh zo, en dat je daardoor minder geneigd bent om alles naar waarheid te beantwoorden? Maar de deelnemer is wel op de hoogte dat de antwoorden geanonimiseerd worden.
Ik zou me dan wel minder anoniem voelen, ja. :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:52 schreef Deshain het volgende:
Ingevuld, de vragen sluiten echter totaal niet aan bij mijn 'spaar'gedrag. Ik verkeer misschien in de gelukkige positie dat ik geld over heb aan het einde van de maand terwijl ik daar niks voor hoef te doen/laten. Of je dat nou ook echt bewust sparen wil noemen?
Bedankt voor het invullen. :) Of het echt bewust is, dat weet ik natuurlijk niet. Aan de andere kant kies je er wel voor om het geld dat je overhoudt niet te spenderen aan weekendjes weg, een duurdere auto of wat dan ook. Wat dat betreft is het dan wel een bewuste keuze om maandelijks geld over te houden en dit dan maar te gaan sparen, toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door spaaronderzoek op 21-11-2013 10:08:09 ]
pi_133742040
Mocht je nog willen meedoen, het onderzoek loopt nog enkele dagen. Daarna begint de data analyse; zo rond maart 2014 zal ik de resultaten hier op het forum delen.

Iedereen die hem heeft ingevuld: bedankt! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door spaaronderzoek op 29-11-2013 14:14:41 ]
pi_133746181
Heb het niet helemaal afgemaakt. Wist niet hoe lang het nog ging duren en zo veel tijd heb ik niet. Geen voortgangsbalkje. Daarnaast gaat het steeds over sparen maar komt er niets in voor over beleggen. Ik vind dat niet onder sparen vallen. Geen interesse sparen betekent dus niet dat er geen interesse in financien algemeen is, aangezien ik bijv richt op beleggen dus spaarrentes kunnen mij gestolen worden.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_133810447
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 16:35 schreef ssebass het volgende:
Heb het niet helemaal afgemaakt. Wist niet hoe lang het nog ging duren en zo veel tijd heb ik niet.
Zo'n 10 minuten, zoals in de openingspost staat en ook op de welkomstpagina. Als je het ruim neemt, uitgaande van de maximale tijd die mensen er doorgaans aan besteden, zit je op 15 minuten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 16:35 schreef ssebass het volgende:
Daarnaast gaat het steeds over sparen maar komt er niets in voor over beleggen. Ik vind dat niet onder sparen vallen. Geen interesse sparen betekent dus niet dat er geen interesse in financien algemeen is, aangezien ik bijv richt op beleggen dus spaarrentes kunnen mij gestolen worden.
Ik volg je even niet. Je bedoelt waarschijnlijk dat er wel iets over beleggen in voorkomt?

De vragen waarnaar je hier verwijst gaan niet over mensen interesse hebben in financiën of niet, maar over financiële risicotolerantie. Als je dus bijvoorbeeld aangeeft geen interesse te hebben in sparen maar wel in beleggen, dan ben je blijkbaar bereid om meer financieel risico te nemen dan iemand die aangeeft geen waarde te zien in beleggen maar wel spaart.
pi_133813890
Ingevuld. Behoorlijke hoeveelheid vragen / stellingen moet ik zeggen. Het had niet veel langer moeten duren anders had ik hem afgesloten.
pi_133839114
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 18:56 schreef Mallet het volgende:
Ingevuld. Behoorlijke hoeveelheid vragen / stellingen moet ik zeggen. Het had niet veel langer moeten duren anders had ik hem afgesloten.
Bedankt voor het invullen. :)

-------------

Het onderzoek is vandaag afgelopen en meedoen is niet meer mogelijk.

Ik wil iedereen graag bedanken voor zijn of haar deelname. Het is indrukwekkend om te zien hoeveel mensen hier op FOK! de moeite hebben genomen om de vragenlijst in te vullen. Erg bedankt voor jullie tijd en moeite! :)

Rond maart 2014 zal ik de onderzoeksresultaten in dit topic plaatsen.

Nogmaals bedankt!
pi_141755040
quote:
Rond maart 2014 zal ik de onderzoeksresultaten in dit topic plaatsen.
Het onderzoek duurde toch wel 'iets' langer dan ik had verwacht :), maar zoals beloofd de onderzoeksresultaten:

Samenvatting onderzoek
Met een financiële buffer zijn mensen beter in staat om hun eigen boontjes te doppen als ze worden getroffen door een financiële tegenslag. Maar uit NIBUD onderzoek blijkt dat 40% van de Nederlandse huishoudens minder dan 3,550 euro aan spaargeld heeft en 15% heeft zelfs geen spaargeld. Hoe kunnen we nu mensen motiveren om meer te sparen?

In dit onderzoek werd een psychologisch model ontwikkeld om die vraag te beantwoorden. Aan de online vragenlijst deden 340 respondenten mee, waarvan 272 alle vragen invulden. Doordat de deelnemers uit verschillende groepen kwamen (zo was de helft student en iets minder dan de helft werkend) was er meer dan voldoende data beschikbaar om de veronderstellingen te toetsen.

Uitkomsten van het onderzoek
Het gerapporteerde spaargedrag werd sterk beïnvloed door financiële zelfeffectiviteit (de mate waarin iemand het idee heeft om goed te kunnen omgaan met geldzaken) en de spaarintentie. Mensen die zich competent voelden bij het omgaan met geldzaken sparen meer, terwijl mensen die zich machteloos voelen als het op geld aankomt minder sparen. Dat de spaarintentie redelijk sterk van invloed was op spaargedrag gaf aan dat het vertalen van intenties naar spaargedrag goed lukte.

De spaarintentie werd sterk beïnvloed door financiële zelfeffectiviteit: mensen die zichzelf goed in staat voelen om met geldzaken om te gaan hebben een sterkere spaarintentie. Ook financiële risico tolerantie bleek spaarintentie te beïnvloeden: mensen die weinig financiële risico's willen nemen hebben een sterkere neiging tot sparen, terwijl mensen die bereid zijn om meer financiële risico's te nemen minder spaarintentie hebben.

Financiële risico tolerantie werd op zijn beurt vooral beïnvloed door subjectieve financiële kennis: het bleek dat mensen die van mening zijn dat ze veel verstand hebben van geldzaken bereid zijn om meer financiële risico's te nemen. Mensen die dachten minder verstand te hebben van financiële zaken hadden juist een lage tolerantie voor financiële risico's.

Opvallende uitkomsten
Een paar opvallende uitkomsten waren er ook. Subjectieve spaarnormen (de waargenomen sociale normen in de omgeving over sparen) waren niet van invloed op spaarintentie. Dit suggereert, tenminste in dit onderzoek, dat de mening van de sociale omgeving geen rol speelt als het op sparen aankomt.

Ook bleek dat waargenomen spaarobstakels (zoals het idee om te weinig inkomen te hebben om te sparen) niet van invloed waren op het vertalen van spaarintentie naar spaargedrag. Dit lijkt aan te geven dat, als het gaat om sparen voor een financiële buffer, mensen zich niet laten leiden door spaarobstakels. Misschien dat bij grote, concrete spaardoelen (zoals een nieuwe auto of aanbetaling voor een huis) de waargenomen spaarobstakels wel van invloed zijn.

Hiernaast bleek dat demografische variabelen (zoals inkomen en wel of niet werkzaam) een stuk minder invloed hadden op spaargedrag dan de psychologische variabelen hadden.

Samengevat gaven de uitkomsten aan: bij sparen voor financiële tegenslagen laten mensen zich vooral leiden door wat ze denken en ervaren, niet door wat ze wel of niet hebben (zoals geld).

Praktische implicaties
Uitkomsten van het onderzoek suggereerden het volgende:

• Mensen die een gevoel van controle ervaren bij geldzaken en het gevoel hebben de benodigde vaardigheden te hebben, hebben zowel een sterkere spaarintentie als ook meer gerapporteerd spaargedrag. Informatie die hierop inspeelt (zoals een concreet stappenplan) kan daarom bijdragen aan meer spaargedrag.
• Een focus op mogelijke verliezen en mislukkelingen leidt tot een hogere neiging om te sparen voor een financiële buffer dan een focus op winsten. Mensen attenderen op de gevaren die ze lopen met een kleine (of geen) financiële buffer kan daarom leiden tot een hogere intentie om te sparen (mits dit mensen niet het gevoel geeft geen controle of de benodigde vaardigheden te hebben).

Het volledige onderzoek (Engelstalig) wordt binnenkort gepubliceerd op http://essay.utwente.nl/ onder de titel "The cost of self-protective measures: psychological predictors of saving money for a financial buffer".

Iedereen die heeft deelgenomen aan het onderzoek nogmaals bedankt: zonder uw tijd en moeite waren er niet zulke mooie resultaten gevonden. :)
pi_141755064
Bedankt voor de samenvatting !
  dinsdag 1 juli 2014 @ 08:23:49 #49
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_141755161
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 08:06 schreef spaaronderzoek het volgende:
Samengevat gaven de uitkomsten aan: bij sparen voor financiële tegenslagen laten mensen zich vooral leiden door wat ze denken en ervaren, niet door wat ze wel of niet hebben (zoals geld).
Wel interessant, dit.

Dus als ze écht willen, dan vinden mensen echt wel een manier om te sparen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_141757273
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 08:06 schreef spaaronderzoek het volgende:
De spaarintentie werd sterk beïnvloed door financiële zelfeffectiviteit: mensen die zichzelf goed in staat voelen om met geldzaken om te gaan hebben een sterkere spaarintentie. Ook financiële risico tolerantie bleek spaarintentie te beïnvloeden: mensen die weinig financiële risico's willen nemen hebben een sterkere neiging tot sparen, terwijl mensen die bereid zijn om meer financiële risico's te nemen minder spaarintentie hebben.

Financiële risico tolerantie werd op zijn beurt vooral beïnvloed door subjectieve financiële kennis: het bleek dat mensen die van mening zijn dat ze veel verstand hebben van geldzaken bereid zijn om meer financiële risico's te nemen. Mensen die dachten minder verstand te hebben van financiële zaken hadden juist een lage tolerantie voor financiële risico's.
Is dit niet vreselijk tegenstrijdig?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')