Verhoog de rente.quote:Op donderdag 14 november 2013 12:22 schreef spaaronderzoek het volgende:
manieren waarop we mensen kunnen stimuleren om geld te sparen voor een financiële buffer
Dat zou je wel zeggen ja, maar zelfs dan heb je nog mensen die hun hogere salaris uitgeven en andere mensen die het liever sparen 'voor later'. Met dit onderzoek proberen we daar een wat beter beeld van te krijgen waarom mensen nu wel of niet sparen. Opvallend genoeg lijkt dit niet veel te maken te hebben met inkomen; mensen die 10 euro per maand overhouden kunnen veel consistenter en gedisciplineerder sparen dan mensen die elke maand 300 euro overhouden.quote:Op donderdag 14 november 2013 12:25 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Geef mensen meer loon en minder kosten, dan blijft er wat over om te sparen. Geen dank.
Bedankt voor het invullen! Het klopt dat er meerdere vragen per construct worden gesteld; zo wordt ook geprobeerd de kwaliteit van de vragenlijst iets te verhogen, mocht bijvoorbeeld één item niet duidelijk zijn, dan zijn de anderen dat hopelijk wel.quote:Op donderdag 14 november 2013 12:35 schreef Luxuria het volgende:
Zitten veel dezelfde vragen in.
Edit: HEEL veel dezelfde vragen....
Bedankt voor het invullen. Een voordeel van die bolletjes is wel dat het makkelijk is om in te vullen (niks in te typen) en snel gaat. Anders zou het wel onredelijk lang duren om dit in te vullen.quote:Op donderdag 14 november 2013 12:40 schreef BasEnAad het volgende:
Ik word altijd scheel van die vragenlijsten met gelijk 800 van die bolletjes.
Bedankt voor het invullen. Kun je een paar voorbeelden geven van de vele spelfouten? De vragenlijst is namelijk door meerdere mensen gecontroleerd, dus deze zouden er eigenlijk niet meer in mogen zitten.quote:Op donderdag 14 november 2013 12:51 schreef Noppie2000 het volgende:
Heb hem voor je ingevuld. Wel veel spelfouten, 'dubbele' vragen en vragen waar eigenlijk alleen maar ja of nee pp zijn plaats is.
Betere enquêtes in de zin van het onderwerp, opmaak, lengte of ..? Bedankt voor het kijken er naar in ieder geval.quote:Op donderdag 14 november 2013 12:54 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
heb wel eens betere enquetes gezien
Volgens de Fok! regels mag ik helaas niks teruggeven of verloten onder de deelnemers.quote:Op donderdag 14 november 2013 12:55 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
en ga je hier verder nog wat van je laten horen? Krijgen we er nog wat voor terug/ post je hier het resultaat ook?
Aangezien we een vermogensrendementsheffing hebben, kan er ook wel een onverwachteuitgavenentoeslag komen voor de mensen met weinig spaargeld.quote:Op donderdag 14 november 2013 12:22 schreef spaaronderzoek het volgende:
De verwachting is dat dit onderzoek aanknopingspunten geeft voor manieren waarop we mensen kunnen stimuleren om geld te sparen voor een financiële buffer, zodat ze beter zijn voorbereid op financiële tegenslagen.
Haha, dankje.quote:Op donderdag 14 november 2013 13:48 schreef Luxuria het volgende:
De eerste die ook echt de regels doorleest
Ja oké, dat klopt. Maar de vermogensrendementsheffing geld 'pas' vanaf ¤ 21.139, terwijl volgens het NIBUD een samenwonend stel met twee kinderen minstens ¤ 5.000 euro aan financiële buffer moet hebben. Je kunt dus heel wat sparen aan buffer zonder dat je die belasting oploopt.quote:Op donderdag 14 november 2013 14:17 schreef zuchtje het volgende:
Aangezien we een vermogensrendementsheffing hebben, kan er ook wel een onverwachteuitgavenentoeslag komen voor de mensen met weinig spaargeld.
1,2% extra rente bij een vermogen onder de 25k
Haha, voordat mensen een raar idee krijgen: zo'n psychologisch onderzoek is dit niet.quote:Op donderdag 14 november 2013 14:36 schreef Louis22 het volgende:
Spaardrift is een gesublimeerde vorm van anale retentie.
Met een hoger salaris heb je die keuze tenminste he.. Hij doelt volgens mij op de groep die al zijn geld sowieso al kwijt is aan vaste lasten en voedsel.quote:Op donderdag 14 november 2013 13:27 schreef spaaronderzoek het volgende:
Dat zou je wel zeggen ja, maar zelfs dan heb je nog mensen die hun hogere salaris uitgeven en andere mensen die het liever sparen 'voor later'. Met dit onderzoek proberen we daar een wat beter beeld van te krijgen waarom mensen nu wel of niet sparen. Opvallend genoeg lijkt dit niet veel te maken te hebben met inkomen; mensen die 10 euro per maand overhouden kunnen veel consistenter en gedisciplineerder sparen dan mensen die elke maand 300 euro overhouden.
21K is nou niet bepaald veel. Koop je niet eens een modale auto voor als een Opel Astra of een VW Golf. Als je dat kunt ben je schijnbaar vermogend.quote:Ja oké, dat klopt. Maar de vermogensrendementsheffing geld 'pas' vanaf ¤ 21.139, terwijl volgens het NIBUD een samenwonend stel met twee kinderen minstens ¤ 5.000 euro aan financiële buffer moet hebben. Je kunt dus heel wat sparen aan buffer zonder dat je die belasting oploopt.
Opmerking kwam niet van mij, maar een voorbeeld van onjuist taalgebruik:quote:Op donderdag 14 november 2013 13:27 schreef spaaronderzoek het volgende:
Kun je een paar voorbeelden geven van de vele spelfouten? De vragenlijst is namelijk door meerdere mensen gecontroleerd, dus deze zouden er eigenlijk niet meer in mogen zitten.
Nee dat klinkt lekkerquote:Op vrijdag 15 november 2013 21:42 schreef obolos het volgende:
'Ik ga de komende twee jaren een huis kopen of laat er een bouwen'
Oh dat klopt natuurlijk, met meer inkomen heb je inderdaad meer mogelijkheden om wat te sparen, als je dat zou willen. Maar dit onderzoek kijkt ook naar de mate waarin mensen de intentie hebben om te sparen, dus ongeacht of ze nu wel of niet hierin voldoende slagen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:03 schreef KataStrofe het volgende:
[..]
Met een hoger salaris heb je die keuze tenminste he.. Hij doelt volgens mij op de groep die al zijn geld sowieso al kwijt is aan vaste lasten en voedsel.
Ja maar dan heb je het over de prijs van een nieuwe auto.quote:Op vrijdag 15 november 2013 17:14 schreef announcement het volgende:
[..]
21K is nou niet bepaald veel. Koop je niet eens een modale auto voor als een Opel Astra of een VW Golf. Als je dat kunt ben je schijnbaar vermogend.
Ps: heb m ingevuld trouwens.
Bedankt voor je feedback.quote:Op vrijdag 15 november 2013 21:42 schreef obolos het volgende:
[..]
Opmerking kwam niet van mij, maar een voorbeeld van onjuist taalgebruik:
'Ik ga binnen de komende twee jaren een huis kopen of laat er één bouwen'
veranderen in:
'Ik ga binnen twee jaar een huis kopen of laat er een bouwen' of
'Ik ga de komende twee jaren een huis kopen of laat er een bouwen'
quote:En binnen de komende twee jaren, denkt u dan dat u een huis gaat kopen
of er een laat bouwen?
quote:Ik zie mezelf als iemand die vooral streeft naar wat hij of zij 'behoort te zijn' met het voldoen aan mijn verplichtingen en verantwoordelijkheden
Ik kan echt helemaal niks met dit soort zinnen, veel te zweverig.quote:Ik zie mezelf vooral als iemand die erna streeft om zijn 'ideale zelf' te bereiken en daarmee mijn wensen en dromen te realiseren
Je kunt er toch kwalitatief (i.p.v. kwantitatief) onderzoek van maken?quote:Op zondag 17 november 2013 01:29 schreef ViviRAWRS het volgende:
Ik wist trouwens niet dat je op een universiteit kan afstuderen met behulp van een online enquête?
Ja, maar alleen een kwalitatief slecht kwalitatief onderzoek.quote:Op zondag 17 november 2013 12:56 schreef Hallmark het volgende:
Je kunt er toch kwalitatief (i.p.v. kwantitatief) onderzoek van maken?
Bedankt voor het invullen, ondanks de zweverigheid.quote:Op zondag 17 november 2013 01:29 schreef ViviRAWRS het volgende:
Ik kan echt helemaal niks met dit soort zinnen, veel te zweverig.Bovendien staan er taalfouten in.
Ik wist trouwens niet dat je op een universiteit kan afstuderen met behulp van een online enquête? Ik vind dat meer passen bij het hbo, en zelfs dàn vind ik het een vrij dubieuze methode.
Het is geen kwalitatief onderzoek maar een kwantitatief onderzoek. Vandaar dat er ook Likert schalen zijn gebruikt als antwoordmogelijkheden in plaats van open vragen of een interview-achtige vragenlijst.quote:Op zondag 17 november 2013 13:05 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Ja, maar alleen een kwalitatief slecht kwalitatief onderzoek.![]()
Het respons-percentage is onbekend, want het is onbekend hoeveel mensen het verzoek wel gelezen hebben maar de enquête niet ingevuld hebben. Het is twijfelachtig of de respondenten een goede afspiegeling vormen van de samenleving: WGR-volk is wellicht vaker dan gemiddeld bewust bezig met sparen, etc.
Daar heb je gelijk in. Die uitspraak zit trouwens niet in het onderzoek en daarnaast was het hypothetisch, dus de gevaarlijkheid valt wellicht wel mee. Bedankt voor het invullen!quote:Op zondag 17 november 2013 13:27 schreef Piger het volgende:
Bij een hoger inkomen is er minder reden om te sparen omdat je direct zaken kan aanschaffen. Sparen is dan minder nodig.
Als je eenmaal een goede buffer hebt, stop je misschien wel met sparen om gewoon te genieten van het geld dat je over houdt.
De uitspraak dat mensen met een lager inkomen beter kunnen sparen vind ik gevaarlijk. Met een laag inkomen zal je wel moeten. Daarnaast genoeg gezinnen die maandelijks tekort komen.
Bedankt voor het invullen!quote:Op zondag 17 november 2013 13:53 schreef Cat22 het volgende:
Ingevuld.Hij deed me denken aan een enquete die ik ooit voor het LISS panel heb ingevuld.
Om de redenen die ik al eerder noemde, maar ik kan er nog veel meer bedenken: er zitten suggestieve vragen in (er was bijvoorbeeld een vraag die ervan uitging dat ik wel eens in geldnood zit), het is mogelijk dat mensen de enquête vaker invullen of niet serieus invullen (zeker als het te lang is, kan het afgeraffeld worden).quote:Op maandag 18 november 2013 10:00 schreef spaaronderzoek het volgende:
Waarom vind je een vragenlijst dubieuze methode?
Goed, maar maakt het voor het bevestigen/ontkrachten van dit model dan niet uit hoe je aan je data komt?quote:Met deze vragenlijst proberen we niet te generaliseren naar een bepaalde doelgroep maar proberen we een algemeen psychologisch model te testen.
Je bedoelt de vraag "Momenteel is mijn financiële situatie zodanig dat ik spaargeld aanspreek om rond te komen"? Dat is naar mijn idee geen suggestieve vraag want er wordt gevraagd naar concreet, objectief gedrag: je teert in op je spaargeld of je doet het niet. De vraagstelling kan hier niet suggereren of je dat nu wel of niet doet.quote:Op maandag 18 november 2013 10:18 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Om de redenen die ik al eerder noemde, maar ik kan er nog veel meer bedenken: er zitten suggestieve vragen in (er was bijvoorbeeld een vraag die ervan uitging dat ik wel eens in geldnood zit), het is mogelijk dat mensen de enquête vaker invullen of niet serieus invullen (zeker als het te lang is, kan het afgeraffeld worden).
Het mooiste zou natuurlijk zijn om willekeurig 10.000 huishoudens aan te schrijven met de vraag of ze willen meedoen aan het onderzoek, want dan hebben we immers ook (mogelijk) flink meer respondenten. Maar opnieuw: praktische aspecten zoals de kosten spelen een rol. Er is immers geen budget voor afstudeeronderzoek.quote:Op maandag 18 november 2013 10:18 schreef ViviRAWRS het volgende:
Goed, maar maakt het voor het bevestigen/ontkrachten van dit model dan niet uit hoe je aan je data komt?
Nee, deze:quote:Op maandag 18 november 2013 10:46 schreef spaaronderzoek het volgende:
Je bedoelt de vraag "Momenteel is mijn financiële situatie zodanig dat ik spaargeld aanspreek om rond te komen"?
Je kan mensen niet dwingen om het serieus in te vullen nee, maar deze opzet is wel heel kwetsbaar. Ter vergelijking: bij het onderzoeksproject waar ik mijn onderzoeksstage heb gedaan, werd de data ook met online vragenlijsten verzameld, maar deze waren alleen op uitnodiging toegankelijk, na het inloggen met een persoonlijke toegangscode. Iedere randdebiel kan zo maar jouw data vervuilen, wil ik maar zeggen.quote:De kans dat mensen het onderzoek niet serieus nemen is het gevaar van elk type onderzoek, ook bij experimenteel onderzoek.
Het systeem van mijn onderzoeksstage heeft inderdaad veel geld gekost, maar nu het eenmaal draait kan het voor veel verschillende onderzoeksvragen worden benut. Als student kan het handig zijn om je bij een dergelijk project te voegen dat al goed loopt.quote:Maar opnieuw: praktische aspecten zoals de kosten spelen een rol. Er is immers geen budget voor afstudeeronderzoek.
Dat lijkt me wel leuk om te weten.quote:Doordat dit onderzoek een (verondersteld) algemeen psychologisch model toetst kan iedereen mee doen, tenzij er aanwijzingen zijn dat FOK!'ers psychologisch afwijkend zijn. Maar dat lijkt me niet.Door de FOK!'ers af te zetten tegen mensen die via andere wegen aan dezelfde vragenlijst hebben meegedaan valt dat wel na te gaan in de data analyse.
Het heeft positieve en negatieve kanten, maar het kan zeket op universitair niveau! Of deze enquête daar representatief voor is, is een tweede :pquote:Op zondag 17 november 2013 01:29 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
[..]
Ik kan echt helemaal niks met dit soort zinnen, veel te zweverig.Bovendien staan er taalfouten in.
Ik wist trouwens niet dat je op een universiteit kan afstuderen met behulp van een online enquête? Ik vind dat meer passen bij het hbo, en zelfs dàn vind ik het een vrij dubieuze methode.
Klopt. Dan had het eigenlijk moeten zijn "Ik voel me vaak, of zou me vaak, machteloos voelen, of kunnen voelen, in het omgaan met (mogelijke) geldproblemen".quote:Op maandag 18 november 2013 14:57 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Nee, deze:
"Ik voel me vaak machteloos in het omgaan met geldproblemen."
Deze vraag suggereert dat iedereen geldproblemen heeft, want de vraag gaat alleen over het gevoel daarbij, er is geen antwoordmogelijkheid "niet van toepassing: ik heb geen geldproblemen gehad".
Maar dan heb je weer een privacy probleem, doordat deze uitgedeelde toegangscodes dan kunnen worden verbonden met de ingevulde persoonlijke toegangscode. Daarnaast heb je hierbij ook het probleem dat je vooraf moet selecteren om geen 'randdebielen' een toegangscode te geven. Hoe ga je dat doen, en is het dan nog wel representatief?quote:Op maandag 18 november 2013 14:57 schreef ViviRAWRS het volgende:
Je kan mensen niet dwingen om het serieus in te vullen nee, maar deze opzet is wel heel kwetsbaar. Ter vergelijking: bij het onderzoeksproject waar ik mijn onderzoeksstage heb gedaan, werd de data ook met online vragenlijsten verzameld, maar deze waren alleen op uitnodiging toegankelijk, na het inloggen met een persoonlijke toegangscode. Iedere randdebiel kan zo maar jouw data vervuilen, wil ik maar zeggen.
Bedankt!quote:Op maandag 18 november 2013 14:57 schreef ViviRAWRS het volgende:
Dat lijkt me wel leuk om te weten.Succes verder!
Dit snap ik niet. Wat bedoel je met 'overdreven invullen'? De opmerking die je hier aanhaalt heeft te maken met de privacy waarborg, zo worden er geen IP adressen opgeslagen en wordt het optionele e-mail adres niet meegenomen in de data analyse.quote:Op maandag 18 november 2013 15:03 schreef StretchingKoala het volgende:
moeten we de enquote overdreven invullen???.... gezien je praat over: De door u versterkte gegevens worden vertrouwelijk behandeld en er wordt geen informatie verzameld die tot u te herleiden is.
Hier zijn voorschriften voor, ik weet niet zeker of dit wettelijk geregeld is of dat het een vereiste van de medisch ethische toetsingscommissies is. De privacygevoelige gegevens worden op een andere server opgeslagen dan de antwoorden op de vragenlijsten. Onderzoekers hebben alleen toegang tot die tweede server met de geanonimiseerde data.quote:Op dinsdag 19 november 2013 10:45 schreef spaaronderzoek het volgende:
Maar dan heb je weer een privacy probleem, doordat deze uitgedeelde toegangscodes dan kunnen worden verbonden met de ingevulde persoonlijke toegangscode.
Bij mijn onderzoek werden potentiële deelnemers door hun zorgverleners gevraagd om mee te doen, waarbij ze mondelinge en schriftelijke informatie over het onderzoek ontvingen. Daarna kregen ze via hun e-mailadres de persoonlijke inloggegevens. Na het inloggen moesten ze nog formeel toestemming geven. Er is dus niet geselecteerd op 'randdebiel'/'geen randdebiel', maar de deelnemers selecteren zichzelf doordat ze op ieder moment kunnen en mogen afhaken. Onze groep deelnemers bleek verre van representatief, want vrijwel alleen HBO/WO-opgeleiden deden mee. Dus indirect wellicht toch minder 'randdebielen'.quote:Daarnaast heb je hierbij ook het probleem dat je vooraf moet selecteren om geen 'randdebielen' een toegangscode te geven. Hoe ga je dat doen, en is het dan nog wel representatief?
Ik bedoelde meer dat het om de perceptie van de respondent gaat: dat je minder anoniem bent doordat je jezelf moet identificeren met een toegangscode. Daarnaast, en nu val ik in herhaling, moet er ook een budget zijn om zo'n onderzoeksopzet ook technisch goed uit te voeren zoals je hier beschrijft.quote:Op dinsdag 19 november 2013 11:32 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Hier zijn voorschriften voor, ik weet niet zeker of dit wettelijk geregeld is of dat het een vereiste van de medisch ethische toetsingscommissies is. De privacygevoelige gegevens worden op een andere server opgeslagen dan de antwoorden op de vragenlijsten. Onderzoekers hebben alleen toegang tot die tweede server met de geanonimiseerde data.
Dat is hier niet mogelijk omdat het geen onderzoek is dat in opdracht van een externe partij wordt gedaan. Proefpersonen moet dus door de onderzoeker zelf worden geworven. (Voordat je zegt, 'waarom geen database met gegevens dan aanschaffen van een externe partij': zie de budget opmerkingquote:Op dinsdag 19 november 2013 11:32 schreef ViviRAWRS het volgende:
Bij mijn onderzoek werden potentiële deelnemers door hun zorgverleners gevraagd om mee te doen, waarbij ze mondelinge en schriftelijke informatie over het onderzoek ontvingen. (...)
Er is dus niet geselecteerd op 'randdebiel'/'geen randdebiel', maar de deelnemers selecteren zichzelf doordat ze op ieder moment kunnen en mogen afhaken.
Omdat je versterkte schrijft ipv verstrekte. Niet overgelezen alvorens je de boel online hebt gegooid denk ik zo. Het zit hem toch echt in de details of je veel respons zal krijgen. Iig...good luck verder.quote:Op dinsdag 19 november 2013 10:45 schreef spaaronderzoek het volgende:
[..]
Klopt. Dan had het eigenlijk moeten zijn "Ik voel me vaak, of zou me vaak, machteloos voelen, of kunnen voelen, in het omgaan met (mogelijke) geldproblemen".
[..]
Maar dan heb je weer een privacy probleem, doordat deze uitgedeelde toegangscodes dan kunnen worden verbonden met de ingevulde persoonlijke toegangscode. Daarnaast heb je hierbij ook het probleem dat je vooraf moet selecteren om geen 'randdebielen' een toegangscode te geven. Hoe ga je dat doen, en is het dan nog wel representatief?
Dus ja, zo'n online vragenlijst zoals bij dit onderzoek is niet perfect, maar ik zie dat nadelen ook niet ontbreken bij alternatieven.
[..]
Bedankt!
[..]
Dit snap ik niet. Wat bedoel je met 'overdreven invullen'? De opmerking die je hier aanhaalt heeft te maken met de privacy waarborg, zo worden er geen IP adressen opgeslagen en wordt het optionele e-mail adres niet meegenomen in de data analyse.
Oh zo, en dat je daardoor minder geneigd bent om alles naar waarheid te beantwoorden? Maar de deelnemer is wel op de hoogte dat de antwoorden geanonimiseerd worden.quote:Op dinsdag 19 november 2013 11:53 schreef spaaronderzoek het volgende:
Ik bedoelde meer dat het om de perceptie van de respondent gaat: dat je minder anoniem bent doordat je jezelf moet identificeren met een toegangscode.
Dat is zo.quote:Deelnemers selecteren zich in dit onderzoek trouwens ook zelf; afhaken is zo makkelijk als het browser-tab sluiten, en als je niet geïnteresseerd bent, hoef je niet mee te doen.
Oh zo. Ja, er zit inderdaad een typ fout in mijn openingspost in dit forumtopic. Als je doorklikt naar de welkomstpagina van het onderzoek staat het daar wel goed. Of die typ fout in mijn eerste FOK forum post nu meteen betekent dat ik 'de boel online heb gegooid' betwijfel ik wel. (Edit: kan openingspost i.i.g. niet meer aanpassen). Bedankt voor je succeswensen.quote:Op dinsdag 19 november 2013 12:29 schreef StretchingKoala het volgende:
[..]
Omdat je versterkte schrijft ipv verstrekte. Niet overgelezen alvorens je de boel online hebt gegooid denk ik zo. Het zit hem toch echt in de details of je veel respons zal krijgen. Iig...good luck verder.
Ik zou me dan wel minder anoniem voelen, ja.quote:Op dinsdag 19 november 2013 13:19 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Oh zo, en dat je daardoor minder geneigd bent om alles naar waarheid te beantwoorden? Maar de deelnemer is wel op de hoogte dat de antwoorden geanonimiseerd worden.
Bedankt voor het invullen.quote:Op dinsdag 19 november 2013 14:52 schreef Deshain het volgende:
Ingevuld, de vragen sluiten echter totaal niet aan bij mijn 'spaar'gedrag. Ik verkeer misschien in de gelukkige positie dat ik geld over heb aan het einde van de maand terwijl ik daar niks voor hoef te doen/laten. Of je dat nou ook echt bewust sparen wil noemen?
Zo'n 10 minuten, zoals in de openingspost staat en ook op de welkomstpagina. Als je het ruim neemt, uitgaande van de maximale tijd die mensen er doorgaans aan besteden, zit je op 15 minuten.quote:Op vrijdag 29 november 2013 16:35 schreef ssebass het volgende:
Heb het niet helemaal afgemaakt. Wist niet hoe lang het nog ging duren en zo veel tijd heb ik niet.
Ik volg je even niet. Je bedoelt waarschijnlijk dat er wel iets over beleggen in voorkomt?quote:Op vrijdag 29 november 2013 16:35 schreef ssebass het volgende:
Daarnaast gaat het steeds over sparen maar komt er niets in voor over beleggen. Ik vind dat niet onder sparen vallen. Geen interesse sparen betekent dus niet dat er geen interesse in financien algemeen is, aangezien ik bijv richt op beleggen dus spaarrentes kunnen mij gestolen worden.
Bedankt voor het invullen.quote:Op zondag 1 december 2013 18:56 schreef Mallet het volgende:
Ingevuld. Behoorlijke hoeveelheid vragen / stellingen moet ik zeggen. Het had niet veel langer moeten duren anders had ik hem afgesloten.
Het onderzoek duurde toch wel 'iets' langer dan ik had verwachtquote:Rond maart 2014 zal ik de onderzoeksresultaten in dit topic plaatsen.
Wel interessant, dit.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 08:06 schreef spaaronderzoek het volgende:
Samengevat gaven de uitkomsten aan: bij sparen voor financiële tegenslagen laten mensen zich vooral leiden door wat ze denken en ervaren, niet door wat ze wel of niet hebben (zoals geld).
Is dit niet vreselijk tegenstrijdig?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 08:06 schreef spaaronderzoek het volgende:
De spaarintentie werd sterk beïnvloed door financiële zelfeffectiviteit: mensen die zichzelf goed in staat voelen om met geldzaken om te gaan hebben een sterkere spaarintentie. Ook financiële risico tolerantie bleek spaarintentie te beïnvloeden: mensen die weinig financiële risico's willen nemen hebben een sterkere neiging tot sparen, terwijl mensen die bereid zijn om meer financiële risico's te nemen minder spaarintentie hebben.
Financiële risico tolerantie werd op zijn beurt vooral beïnvloed door subjectieve financiële kennis: het bleek dat mensen die van mening zijn dat ze veel verstand hebben van geldzaken bereid zijn om meer financiële risico's te nemen. Mensen die dachten minder verstand te hebben van financiële zaken hadden juist een lage tolerantie voor financiële risico's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |