Vorige delen:quote:Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
bronquote:Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
quote:Op maandag 11 november 2013 16:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Al eerder besproken. Dat betekent dat deze verschillende opties alleen binnen hun eigen landsgrenzen geldig zijn, want ze zijn niet te mengen. Dat betekent dat het gewoon staten zijn waarbinnen mensen zich moeten voegen naar het geldende systeem (zie spoiler)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Deze kritiek had betrekking op de inmiddels verweesde neoliberale ideologie.
[..]
Ideologische prietpraat(zie spoiler)
Neoliberalisme in een adem noemen met libertarisme is onterecht. Het zijn zelfs geen loten van dezelfde stam. Zolang de economie wordt gereguleerd is er geen kapitalisme.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op deze aardbol kunnen mensen zich zo organiseren als ze maar willen. Al die organisatievormen kunnen meer dan uitstekend naast elkaar bestaan. Het enige wat jij weigert op te geven is het graaien in andermans portemonnee. Alle drogredenen waar je mee komt hebben maar een bottomline. Mensen moeten gedwongen worden.a man convinced against his will is of the same opinion still
Het zijn wel twee loten van dezelfde stam. Het neoliberalisme greep ook terug op het klassieke kapitalisme. Het heeft echter niet geleid tot wat mensen ervan verwachten. Dat komt, zo zeggen zij zelf, omdat zij er smerige corrupte praktijken op na houden voor het vergaren van geld en macht. Maar dat kan alleen omdat er een overheid is. Zonder overheid zal men ook uit zijn op geld en macht, maar dan kan dat niet meer via de overheid worden gespeeld. En daarom is het kapitalisme, zonder overheid, beter.quote:Op maandag 11 november 2013 17:08 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Neoliberalisme in een adem noemen met libertarisme is onterecht. Het zijn zelfs geen loten van dezelfde stam. Zolang de economie wordt gereguleerd is er geen kapitalisme.
Libertariers mogen van mij zo ergens hun eigen Libertopia organiseren ipv van mensen hun eigen waarheden op te dringen.quote:Op deze aardbol kunnen mensen zich zo organiseren als ze maar willen. Al die organisatievormen kunnen meer dan uitstekend naast elkaar bestaan. Het enige wat jij weigert op te geven is het graaien in andermans portemonnee. Alle drogredenen waar je mee komt hebben maar een bottomline. Mensen moeten gedwongen worden.
Kapitalisme gaat uit van rechten. De staat gaat uit van privileges. Het verschil tussen een recht en een privilege is dat een recht iets is wat je niet kan worden afgenomen. Een privilege heb je vandaag maar kan je morgen zo weer worden afgenomen.quote:Op maandag 11 november 2013 18:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het zijn wel twee loten van dezelfde stam. Het neoliberalisme greep ook terug op het klassieke kapitalisme. Het heeft echter niet geleid tot wat mensen ervan verwachten. Dat komt, zo zeggen zij zelf, omdat zij er smerige corrupte praktijken op na houden voor het vergaren van geld en macht. Maar dat kan alleen omdat er een overheid is. Zonder overheid zal men ook uit zijn op geld en macht, maar dan kan dat niet meer via de overheid worden gespeeld. En daarom is het kapitalisme, zonder overheid, beter.
Alleen dit soort redeneringen zeggen al genoeg.
[..]
Libertariers mogen van mij zo ergens hun eigen Libertopia organiseren ipv van mensen hun eigen waarheden op te dringen.
1. Een recht kan je ook worden afgenomen.quote:Op maandag 11 november 2013 20:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Kapitalisme gaat uit van rechten. De staat gaat uit van privileges. Het verschil tussen een recht en een privilege is dat een recht iets is wat je niet kan worden afgenomen. Een privilege heb je vandaag maar kan je morgen zo weer worden afgenomen.
De overheid gebruikt het marktmechanisme om beleid te voeren. Marktwerking vindt plaats in een gegeven situatie. De overheid verandert de gegeven situatie en stuurt daardoor een bepaalde kant op. Deze verandering kan een grens zijn (bestaansminimum, minimumloon, pensioenleeftijd, maximum snelheid, verbod op moord), het kan stimulans zijn (een subsidie voor zonnepanelen, de HRA voor huizenkopers), het kan een verplichting zijn (schoolplicht, veiligheidsgordels, vitamine in de boter, belastingafdracht, een ziektekostenverzekering). Daardoor gaan de hazen in de markt anders lopen.quote:Neoliberalisme is niet anders dan marktwerking. Marktwerking moet je lezen als marktachtig. Achtig is lijkt op. Dat het niet heeft gebracht wat de mensen ervan verwachten komt door de verregaande regulering van de markt. Als de overheid prijzen en quota bepaalt voor wat er geproduceerd mag worden kan je niet met droge ogen de markt de schuld geven. Zeker niet als ze op het moment dat er een neerwaartse druk op de prijzen komt het effect teniet doet door extra belasting bovenop te gooien zoals met energie.
Het ongereguleerde kapitalisme leidde destijds tot ernstige misstanden. De afgelopen 30 jaar werden de financiele markten gedereguleerd. Ook dat ging al snel mis. Verder weet ik dat rechts iedere restant van overheidsinvloed gelijk als zondebok aanwijst, en zo altijd gelijk heeft.quote:Er wordt niet teruggegrepen naar klassiek kapitalisme want klassiek kapitalisme impliceert een vrije ongereguleerde markt.
Een moderne staat deelt privileges uit en schendt rechten.quote:Op maandag 11 november 2013 21:09 schreef deelnemer het volgende:
[..]
1. Een recht kan je ook worden afgenomen.
2. Een moderne staat gaat niet uit van privileges
[..]
De overheid gebruikt het marktmechanisme om beleid te voeren. Marktwerking vindt plaats in een gegeven situatie. De overheid verandert de gegeven situatie en stuurt daardoor een bepaalde kant op. Deze verandering kan een grens zijn (bestaansminimum, minimumloon, pensioenleeftijd, maximum snelheid, verbod op moord), het kan stimulans zijn (een subsidie voor zonnepanelen, de HRA voor huizenkopers), het kan een verplichting zijn (schoolplicht, veiligheidsgordels, vitamine in de boter, belastingafdracht, een ziektekostenverzekering). Daardoor gaan de hazen in de markt anders lopen.
Jij koppelt daaraan het idee, dat een ongereguleerde markt altijd leidt tot de beste uitkomst, of dat een ongereguleerde markt uitkomst altijd geaccepteerd moet worden als rechtvaardig, of dat er een andere reden is waarom ingrijpen in de markt fout is. Maar ik deel het geloof niet, dat ongereguleerde markten volautomatisch tot goede uitkomsten leiden. Ik ben er eerder van overtuigt dat marktwerking, en de hele bijbehorende cultuur een bron van agressie is.
[..]
Het ongereguleerde kapitalisme leidde destijds tot ernstige misstanden. De afgelopen 30 jaar werden de financiele markten gedereguleerd. Ook dat ging al snel mis. Verder weet ik dat rechts iedere restant van overheidsinvloed gelijk als zondebok aanwijst, en zo altijd gelijk heeft.
Ik ben met je eens dat overheden ook niet te vertrouwen zijn, maar ze zijn onbetrouwbaar om dezelfde reden dat markten onbetrouwbaar zijn. Beide zijn voertuigen voor de macht zoekende mens. Het is een grote vergissing zijn om de markt utopisch voor te stellen. In de markt wordt een macht zoekend mens begrensd door een ander macht zoekende mens. Maar ondertussen geeft de markt ruim baan aan het machtsspel. Je veronderstelt, zonder enige onderbouwing, dat macht en tegenmacht elkaar in balans houdt en dat het strijdtoneel voor iedereen leefbaar blijft.
Positieve rechten zijn geen privileges.quote:Op maandag 11 november 2013 21:16 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een moderne staat deelt privileges uit en schendt rechten.
Ik ook, maar een ongereguleerde markt is daarvoor niet zo geschikt. Ongereguleerde markten leiden tot een moordende competitie, ongelijkheid en machtsconcentraties. Ik zie meer in een verdergaande democratisering, samenwerking en solidariteit. Zie ook (van 44:50 tot 52:27):quote:Ik heb liever de macht verdeeld over velen dan in de handen van een instituut.
Het probleem is nou net dat het niet heel aannemelijk is dat libertarisme daar toe leidt.quote:Op maandag 11 november 2013 21:16 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een moderne staat deelt privileges uit en schendt rechten.
Ik heb liever de macht verdeeld over velen dan in de handen van een instituut.
"rechten" die je ontnomen kunnen worden zijn geen rechten maar privileges.quote:Op maandag 11 november 2013 21:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Positieve rechten zijn geen privileges.
[..]
Ik ook, maar een ongereguleerde markt is daarvoor niet zo geschikt. Ongereguleerde markten leiden tot een moordende competitie, ongelijkheid en machtsconcentraties. Ik zie meer in een verdergaande democratisering, samenwerking en solidariteit. Zie ook (van 44:50 tot 52:27):
POL / Een eerbetoon aan Howard Zinn
Hoe vreemd het je ook in de oren zal klinken ook ik ben voor een verdergaande democratisering, samenwerking en solidariteit. Ik ben er alleen niet voor dat dit van bovenaf door een staat wordt opgelegd. Wat is de waarde van solidariteit als die alleen bestaat als mensen ertoe gedwongen worden? Dat is toch helemaal geen solidariteit. Democratie heeft alleen waarde als mensen die het niet eens zijn met een meerderheid gewoon kunnen zeggen dat ze het dan zelf doen i.p.v. gezamenlijk. Democratie werkt fantastisch in een kleine kring.quote:Question: From reading about the Industrial Revolution and past attempts at laissez-faire capitalism, it seems that the latter led to extremely poor working conditions and an environment where the workers have essentially no rights in terms of the workplace. From the Objectivist standpoint, how does laissez-faire capitalism protect workers' rights? How does it combat against the exploitation of the workers? And how does it combat the poor working environments of the Industrial Revolution, as seen in the factories of the time?
Answer: Workers' pay in the laissez-faire era of the19th century rose steadily with the innovations that increased productivity and lowered prices. One has to realize that at the beginning of the industrial revolution, poor people chose to work under very difficult conditions, because that compared favorably to the alternatives available. We see this in the third world today, where the fortunate poor are "exploited" by capitalists, and the unfortunate poor scrounge for survival in shanty towns and on every-smaller plots of land in the countryside. The really fortunate live in well-run countries where "exploitation" takes hold long enough for development to take hold. Look at the history of Hong Kong for a 20th-century example of laissez -faire (or something very like it) at work. What happened to unemployment and workers' pay in Hong Kong between 1950 and 1990? The radical improvement was the effect of laissez-faire, as was the radical improvement in America over the 19th century.
Please look into the facts about laissez-faire. It suffered much calumny from people who did not actually have reasonable facts to bring against it.
Under laissez-faire, workers have the same rights as everyone else: to life, liberty and property. As applies to the workplace, they have the right to choose their contracts. They have the right to have their property and lives rigorously protected. They have the right to meet with anyone, including other workers, to try to organize for improved contracts and work conditions.
Workers don't have the right to deny other workers the right to contract (which is what happens when "collective bargaining" is enforced by majority rule among the workers). Workers have the right to strike, but they don't have any right to get their old jobs back if they do so. Striking is a risk: it should be an attempt to demonstrate to the owners of the firm the real value of the workers. It should fail when the workers can be easily and effectively replaced.
Workers also have the right not to be taxed to provide those not working and for the next "hot" ideas coming out of Harvard. They have the right to buy cheap products from overseas if they like. Many people ignore the improvements that laissez-faire would bring, just by ending the burden of the modern welfare-regulatory state.
William R Thomas has written on topics in politics, ethics, and epistemology, and has spoken internationally on the theory of individual rights and Ayn Rand’s philosophy of Objectivism. His works include Radical for Capitalism, and, as editor, The Literary Art of Ayn Rand. He is the director of programs for The Atlas Society. Thomas is currently a lecturer in the Department of Economics of the University at Albany.
Bron: http://www.atlassociety.o(...)m-and-workers-rights
Er is geen plan, je hebt nou eenmaal het onvervreemdbare recht een atoombom af te steken. De consequenties - incluis een nucleaire winter - moeten dan maar ondergaan worden. Je moet wat over hebben voor je principes, tenslotte.quote:Op dinsdag 12 november 2013 06:59 schreef SpecialK het volgende:
Ik bezit een atoombom. Ik heb zin om deze atoombom (mijn bezit) af te steken. Volgens jou, Paper_Tiger is dat een onontneembaar recht. Ik mag immers met mijn bezittingen doen wat ik wil.
Hoe gaat een libertarische samenleving met mij om? Gaan mensen massaal atoombom verzekeringen afsluiten? Gaat een democratisch kringetje mensen een psycholoog inhuren om mij te komen overtuigen mijn atoombom niet af te laten gaan?
Wat is het plan?
Het plan is om onzinnige posts te negeren.quote:Op dinsdag 12 november 2013 06:59 schreef SpecialK het volgende:
Ik bezit een atoombom. Ik heb zin om deze atoombom (mijn bezit) af te steken. Volgens jou, Paper_Tiger is dat een onontneembaar recht. Ik mag immers met mijn bezittingen doen wat ik wil.
Hoe gaat een libertarische samenleving met mij om? Gaan mensen massaal atoombom verzekeringen afsluiten? Gaat een democratisch kringetje mensen een psycholoog inhuren om mij te komen overtuigen mijn atoombom niet af te laten gaan?
Wat is het plan?
Toch wel. De staat doet het aan de lopende band. Zelfs in de grondwet staan mitsen en maren.quote:
En zelfs dat lukt niet.quote:Op dinsdag 12 november 2013 08:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het plan is om onzinnige posts te negeren.
Je mag een bom hebben maar je mag geen andere mensen opblazen.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En zelfs dat lukt niet.
Anders ga je gewoon even in op mijn hypothetische voorbeeld. Mijn stelling is duidelijk dat sommige vormen van bezit samen gaan maatschappelijke verantwoordelijkheid en daarom in die zin niet per se alle rechten bevatten die bij jouw simplistische begrip van bezit inbegrepen zijn.
Gewoon even serieus nemen want ik heb jouw posts in deze topicreeks ook gewoon altijd serieus genomen.
En wie gaat dat afdwingen?quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je mag een bom hebben maar je mag geen andere mensen opblazen.
En hoe ga je die persoon tegenhouden? Je mag niet aan zijn eigendomsrechten komen.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je mag een bom hebben maar je mag geen andere mensen opblazen.
Net als nu.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En hoe ga je die persoon tegenhouden? Je mag niet aan zijn eigendomsrechten komen.
Waarom zou iemand dat willen. Is dat wat mensen gaan doen zonder overheid? O wacht, het zijn juist overheden die daar bommen van maken.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:35 schreef Reya het volgende:
[..]
Probeer eens voor de grap u op de markt voor verrijkt uranium te begeven.
U denkt dat zonder overheid niemand geïnteresseerd zou zijn in atoomwapens?quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waarom zou iemand dat willen. Is dat wat mensen gaan doen zonder overheid? O wacht, het zijn juist overheden die daar bommen van maken.
Nee hoor. De staat grijpt in als ze weten dat jij een atoombom bezit. De staat grijpt in als jij je huis laat verloederen tot het punt dat het een gevaar wordt voor de buren. De staat grijpt in als je je DVD's en CD's kopiert en doorverkoopt voor 1% van de originele aankoopsprijs.quote:
Ik denk dat zonder overheid niemand het kan betalen. Terroristen zijn er ook met dank aan overheden.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:37 schreef Reya het volgende:
[..]
U denkt dat zonder overheid niemand geïnteresseerd zou zijn in atoomwapens?
Grappenmaker. Alsof die zich tegen laten houden door een staat. De staat is er alleen maar om de mensen van goede wil te beknotten in hun vrijheid. Een crimineel lacht erom.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee hoor. De staat grijpt in als ze weten dat jij een atoombom bezit. De staat grijpt in als jij je huis laat verloederen tot het punt dat het een gevaar wordt voor de buren. De staat grijpt in als je je DVD's en CD's kopiert en doorverkoopt voor 1% van de originele aankoopsprijs.
In een libertarische samenleving bestaat er geen manier om om te gaan met deze ethische kwesties. Je moet het als samenleving maar allemaal pikken dat er figuren zijn die het niet zo nauw nemen met jouw veiligheid en jouw vrijheid.
Zonder overheid zijn er geen rijke mensen?quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik denk dat zonder overheid niemand het kan betalen. Terroristen zijn er ook met dank aan overheden.
Er zijn zelfs met een staat om de rijkeren leeg te zuigen genoeg rijke mensen met de middelen om atoomwapens te ontwikkelen. Je hoeft er maar een paar te hebben die slim genoeg zijn geweest om een fortuin te vergaren maar psychotisch genoeg zijn (of zijn geworden) om de boel kapot te maken.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik denk dat zonder overheid niemand het kan betalen. Terroristen zijn er ook met dank aan overheden.
Niet met het budget van een staat.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:40 schreef Reya het volgende:
[..]
Zonder overheid zijn er geen rijke mensen?
Zeker. Mensen zullen in de rij staan om voor dat soort mensen te werken want niemand heeft moraal behalve de mensen die samen de staat vormen.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Er zijn zelfs met een staat om de rijkeren leeg te zuigen genoeg rijke mensen met de middelen om atoomwapens te ontwikkelen. Je hoeft er maar een paar te hebben die slim genoeg zijn geweest om een fortuin te vergaren maar psychotische genoeg zijn (of zijn geworden) om de boel kapot te maken.
Ja. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die zich hebben tegen laten houden door een staat. Who can even argue?quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:39 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Grappenmaker. Alsof die zich tegen laten houden door een staat. De staat is er alleen maar om de mensen van goede wil te beknotten in hun vrijheid. Een crimineel lacht erom.
Een vuile bom is niet bijzonder duur om te produceren, nochtans.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:41 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Niet met het budget van een staat.
Ja want in een libertarische samenleving leeft iedereen voor het welzijn van de maatschappij, toch? En niet voor hun eigen portemonnee.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:42 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zeker. Mensen zullen in de rij staan om voor dat soort mensen te werken want niemand heeft moraal behalve de mensen die samen de staat vormen.
Zonder overheden gaat niemand zo'n bom maken. Terroristische acties richten zich primair tegen regimes niet tegen burgers. De burgers worden het slachtoffer omdat de mensen die een regime vormen zich altijd goed weten af te dekken. Dode burgers doet wat met de publieke opinie dus proberen ze het zo.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:43 schreef Reya het volgende:
[..]
Een vuile bom is niet bijzonder duur om te produceren, nochtans.
Utopiaquote:Op dinsdag 12 november 2013 09:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja want in een libertarische samenleving leeft iedereen voor het welzijn van de maatschappij, toch? En niet voor hun eigen portemonnee.
Als je goed voor jezelf zorgt zorg je ook goed voor een ander.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja want in een libertarische samenleving leeft iedereen voor het welzijn van de maatschappij, toch? En niet voor hun eigen portemonnee.
blijf dromen, knul.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zonder overheden gaat niemand zo'n bom maken. Terroristische acties richten zich primair tegen regimes niet tegen burgers. De burgers worden het slachtoffer omdat de mensen die een regime vormen zich altijd goed weten af te dekken. Dode burgers doet wat met de publieke opinie dus proberen ze het zo.
Iemand als David Koresh zou zonder overheid vast een vredelievende pacifist zijn, inderdaad.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zonder overheden gaat niemand zo'n bom maken. Terroristische acties richten zich primair tegen regimes niet tegen burgers. De burgers worden het slachtoffer omdat de mensen die een regime vormen zich altijd goed weten af te dekken. Dode burgers doet wat met de publieke opinie dus proberen ze het zo.
Als iedereen het nou maar snapt en zich op een bepaalde manier gedraagt, dan werkt het. Zo werkt het communisme ook.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je goed voor jezelf zorgt zorg je ook goed voor een ander.
Als in mensen voor minimum loon voor jouw te laten werken? Heldquote:Op dinsdag 12 november 2013 09:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je goed voor jezelf zorgt zorg je ook goed voor een ander.
Die aanname is niet van ironie gespeend, inderdaad.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Als iedereen het nou maar snapt en zich op een bepaalde manier gedraagt, dan werkt het. Zo werkt het communisme ook.
Ik vind het ook een prachtige wereld waar iedereen hand in hand loopt en iedereen precies het juiste volume op zijn geluidsinstallatie weet te pakken om net genoeg te genieten van de muziek maar net niet te hard om je buren lastig te vallen. Waar iedereen het diepste respect heeft voor elkaars eigendomsrechten en niemand een hekel heeft aan mensen met een andere genetische opmaak of politieke overtuiging.quote:
Positieve rechten kunnen je ontnomen worden, zoals in het geval van verwaarlozing. Alleen mensen die in een sterke positie verkeren, hebben daar geen behoefte aan.quote:Op dinsdag 12 november 2013 06:05 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
"rechten" die je ontnomen kunnen worden zijn geen rechten maar privileges.
In een klassenmaatschappij gaat het om de solidariteit binnen eigen kring. Arbeiders zijn onderling solidair als zij door het kapitaal in de tang genomen worden. Daar komt het politieke begrip 'solidariteit' vandaan. Kapitalisten worden zo geconfronteerd met een tegenmacht en de klassenstrijd is een feit. Dat gebeurt met of zonder overheid. De overheid kan het beste beschouwd worden als een platform waar de besluiten genomen kunnen worden, zodat deze algemeen geldig zijn. De bezittende klasse is altijd gewend geweest van daaruit de rest te besturen. Maar in een democratie kunnen de rollen worden omgedraaid, en kan de arbeider zijn invloed laten gelden door de macht van het getal: '1 man 1 stem' is in het voordeel van de gewone bevolking.quote:Hoe vreemd het je ook in de oren zal klinken ook ik ben voor een verdergaande democratisering, samenwerking en solidariteit. Ik ben er alleen niet voor dat dit van bovenaf door een staat wordt opgelegd. Wat is de waarde van solidariteit als die alleen bestaat als mensen ertoe gedwongen worden? Dat is toch helemaal geen solidariteit.
In kleine kring heb je ook despoten.quote:Democratie heeft alleen waarde als mensen die het niet eens zijn met een meerderheid gewoon kunnen zeggen dat ze het dan zelf doen i.p.v. gezamenlijk. Democratie werkt fantastisch in een kleine kring.
Het gaat er vooral om dat jij impliceerde dat een raamwerk voor mogelijke civielrechtelijke betrekkingen een antwoord zou moeten (kunnen) geven op ingewikkelde ethische kwesties terwijl dat van het libertarisme allereerst juist niet het streven is. En verder is het zo dat andere vergelijkbare systemen dat ook niet (pretenderen te) kunnen.quote:Op donderdag 7 november 2013 17:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt, het kan evengoed uit de hand lopen als een vijf-jaren-plan.
Ja, maar daaruit kun je niet afleiden dat iets verkeerd is, slechts dat jij het moreel onverantwoord vindt. Het NAP is een ethisch principe, en een korte samenvatting waarom ík vind dat bijvoorbeeld beroving immoreel is. Ethische principes kunnen verschillen, maar -en dan neem ik maar even aan dat jij niet bent wat in de moderne psychiatrie als socio- en/of psychopaat wordt aangeduid, het met mij eens zal zijn dat het initiëren van geweld tegen goederen en personen in beginsel slecht is.quote:[..]
Als je beroving als voorbeeld neemt, kun je beargumenteren dat diefstal een vorm van agressie is en thuishoort onder het NAP.
Gedeeld bezit is goed mogelijk. Over de mogelijkheden en de gevolgen van het maken van dergelijke claims heb ik in mijn vorige post al proberen te benadrukken dat een claim als "de aarde is van mij", niet tot het soort claims behoort waarvan ik verwacht dat ze breedgedragen en erkend zullen worden. Om erkenning te bewerkstelligen is het, vanaf de initiële transitie naar het libertarsime, van belang dat het eigendom wordt verkregen op een wijze die door het door de markt gegenereerde recht dat breedgedragen en erkend wordt, wordt voorzien. Dat lijkt mij althans, ik kan moeiiljk spreken voor de miljoenen individuen die deel zullen uitmaken van onze hypothetische libertarische samenleving. Maar universele erkenning is, zoals ik in mijn voorgaande posts uiteen heb proberen te zetten, ook geen must.quote:Als iemand beweert."Ik ben hier, dus de hele aarde is van mij.", dan kun je je voorstellen dat een ander denkt: "Waarom zou de aarde van jou zijn en niet van mij.". Zo kun je beargumenteren dat de aarde en al zijn natuurlijke hulpbronnen een gedeeld bezit zijn.
Nee, je stipt in één voorbeeld het concept aan van het erkennen van eigendomsrecht, en in het ander het ethische principe van het NAP. Dat zijn twee verschillende concepten.quote:Dit laat zien, dat door verschillende voorbeelden te kiezen, verschillende conclusies redelijk lijken. Het betekent dat dit soort redeneringen zwak zijn. Te zwak om op aan de hand van een paar voorbeelden (die het beste in je eigen straatje passen) algemene ethische principes te formuleren.
Maar het verschil met het claimen van eigendomsrechten in een libertarische samenleving en in een statelijke context is dat in een statelijke context weinig ruimte voor erkenning is. Het recht wordt daar als systeem opgedrongen en gehandhaafd door de entiteit staat. In een libertarische samenleving staat de erkenning in beginsel volledig vrij aan het soevereine individu.quote:Bezit claimen en vervolgens het eigendomsrecht voor je laten werken, is een strategie met vele precedenten. Dat is geen vergezochte dystopie, maar een historisch gegeven. Recentelijk zie dit veel gebeuren in ontwikkelingslanden. In Rusland zijn, na de de val van het communistische regime, veel staatseigendommen door de elite toe-geeigend. In India worden stammen in grondstofrijke gebieden, aan de kant geschoven. Pas daarna stelt men een zo strikt mogelijk eigendomsrecht in. Maar ook op een legale manier kun je eigendom monopoliseren.
Dit is (een element van) het argument van de "roversREA". Een bende die zijn eigen, naar jouw mening immorele, regels handhaaft, Dat punt is eerder dus ook al uitvoerig besproken. Bovendien zullen eigendomsconflicten in elke tijd, in elke setting een rol kunnen gaan spelen.quote:Het libertarische voorstel presenteren als een kader, dat iedereen vrij laat zijn ding te doen, is onjuist. Mensen die het eigendomsrecht niet erkennen, zullen zich wel moeten voegen naar de eigendomsclaims die libertariers op het land gemaakt hebben. Doen ze dat niet, dan handelen ze in strijd met het NAP (wat de 'overtreders' in dit geval niet erkennen), dus initieren zij geweld, en daar libertariers zichzelf het recht toekennen om met geweld te reageren, ontstaat gemakkelijk eindeloze reeks vergeldingen. Daarom biedt het libertarische voorstel aan anders denkende ook niet de ruimte om zich in vrijheid te ontplooien. Wat anderen doen, moet passen binnen het libertarische voorstel. Zo niet, dan is geweld toegestaan.
Verwijt je mij nu dat ik koppig aan mijn "eigen" definitie, die door de juridische wereld en oa de Wikipedia community wordt omarmt, heb vastgehouden om de discussie onmogelijk te maken? Nogmaals: ik heb meerdere malen geverifiëerde, de implicaties van jouw voorstel uitgelegd en geprobeerd om jouw algemene strijd tegen het absolute karakter van het eigendomsrecht te verfijnen in meer specifieke, en in mijn ogen meer redelijke, bezwaren die je zou kunnen hebben. Als jij dan keer op keer, zonder in te gaan op de implicaties en voorstellen die ik doe, blijft volharden in je punt dat het absolute karakter van het eigendomsrecht is waar je tegen strijdt, kun je mij moeilijk verwijten dat ik aanneem dat dát daadwerkelijk is wat je punt is.quote:[..]
Het juridisch begrip 'absoluut recht' betekent dat het recht geldig is tov iedereen itt specifieker. Filosofisch betekent 'absoluut' dat het bovenaan in de keten van geldige uitspraken staat. Eigendomsrecht absoluut maken betekent filosofisch gezien, dat het eigendomsrecht zo fundamenteel verklaart wordt, dat alle andere overwegingen eraan ondergeschikt zijn.
Het eigendomsrecht kan in het libertarische voorstel nooit overruled worden (en dat is waar het NAP, inclusief het eigendomsrecht, op neerkomt). Sterker, iedere overruling van het eigendomsrecht is een initiatie van geweld, waarna terugslaan met geweld geoorloofd is.
De implicaties van de alternatieven, zoals jij dat ziet, zijn irrelevant, daar ik geen afschaffing van het eigendomsrecht bepleit, maar een ondergeschiktheid.
Het begrip eigendomsrecht dient te worden verfijnt, zodat er meer onderscheidingen mogelijk zijn, en de gewenste aspecten kan worden behouden (een ordening in de beschikking over spullen) en het ongewenste vermeden (een individuele beslaglegging op cruciale bestaansmiddelen).
Dit is een extreme simplificering van het libertarisme, waar je de uitgangspositie waaruit een samenleving en rechtsbetrekkingen moeten groeien ter voorbeeld stelt, en ethische principes verwart met het geldende recht (waar ik je in het geval van het NAP al meerdere malen op die denkfout heb gewezen). Daarnaast simplificeer je de legitimiteit van een staat ook ontzettend en ga je niet in op mijn punt dat je bij het afrasteren van die democratische bevoegdheden op morele drempels zal komen (wat ik stel in het voorbeeld van ik en twee maten die samen met jou stemmen over het gebruik van jouw auto).quote:[..]
Libertariers gaan uit van een extreem individualisme. Alleen vanuit het idee van een groep, waar je deel vanuit maakt, zijn begrippen als staat en belasting natuurlijk. De staat is dan niet een soort externe partij die jou tiranniseert, maar een naam voor een geheel waar je deel vanuit maakt. Binnen dat geheel heb je rechten (zoals eigendomsrecht) en plichten (zoals belastingplicht). Belasting is natuurlijk, als een vorm van collectieve financiering om collectieve doelstellingen te realiseren. Het besluitvormingsproces binnen het collectief is democratisch, dus iedereen heeft een stem. Het is evident dat daarom niet iedereen gelijk krijgen.
Libertariers komen met een alternatief, waarin de scheidslijn tussen collectief en individueel verschoven wordt ten gunste van het individu. Dat heeft voordelen (minder plichten) en nadelen (minder rechten). Zonder staat ontbreekt het kader waarbinnen je rechten erkent worden door anderen. Daarom proberen libertariers dit te vervangen door een ethische principe dat altijd geldig is. Zij beperken dit tot louter negatieve vrijheden. Het NAP is er een universeel kader dat alleen rechten geeft, maar geen plichten.
Binnen een markteconomie is geld voldoende om als consument gebruikt te kunnen maken van alle mogelijke diensten en goederen die op de markt worden aangeboden. Voeg daar het libertarische NAP aan toe, en rijke mensen zijn daarmee meer God op aarde dan welke monarch ooit geweest is: koning klant (als consument), geen burgerlijke verplichtingen meer jegens anderen, en onaantastbaar (vanwege het NAP).
Het is verstandig om de machtsposities van kapitalisten te beoordelen, voorzien van deze beschermende rechten, maar zonder plichten. De samenhangende risico's van toenemende ongelijkheid. En de afwezigheid van een collectief besluitvormingsproces waarin iedereen een stem heeft.
Wat heeft dit te maken met mijn opmerking dat het rechters in beginsel vrij staat recht te spreken aan de hand van natuur- en gewoonterecht? Ik zie werkelijk niet hoe dit slaat op het daarboven geciteerde stuk tekst?quote:[..]
Het individu blijft de soeverein mbt zijn eigendom en dus blijft ook het absolute karakter van het eigendomsrecht geldig. Het individu kan vrijwillig besluiten zich aan te sluiten bij een REA die daarin bepaalde concessies doet en het zo afzwakt. Maar dan geldt toch:
1. of deze afzwakking is zo substantieel dat er feitelijk allerlei vormen van diefstal gelegaliseerd worden.
2. of er is nauwelijks een afzwakking zodat het eigendomsrecht zijn absolute karakter behoud.
Als jij hier bepleit dat 2 geen zorg is, dan is 1 te verwachten, en dan snap ik dat principiele gedoe over het NAP niet. Dat gaan we toch schenden. Met toestemming, zodat je formeel individueel soeverein blijft. Maar in de praktijk sluit iedereen zich toch aan bij een grote REA, waardoor ook die soevereiniteit de facto aan een REA wordt overgedragen. De machtige kapitalisten zullen proberen de REA naar hun hand te zetten, zoals ze nu de politiek.
Oke, ik mis na de eerste alinea weer volledige de relevantie betreffende het argument dat ik maak, maar goed.quote:[..]
In deze zin is het NAP is allang een invloedrijk beginsel. "Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet". Dit idee vind je terug in het Confucianisme, het Boeddhisme, de Bijbel, het Stoicisme, en veel moderne ethische tradities, waarvan het Kantiaanse categorisch imperatief in onze westerse filosofie een belangrijke grondlegger is.
Daarbij heeft het NAP in de eerste plaats betrekking op persoonlijke integriteit (denk aan non-agressie en mededogen bij boeddhisten, die dat doortrekken tot iedere levensvorm, maar nauwelijks iets hebben met privé eigendom). Bij Plato is het idee van het goede het hoogste idee. Maar in zijn model van de staat mag de bestuurselite geen privé bezit hebben, en leeft deze klasse communautair. Dit alles, om het motief van eigenbelang onder de leden van de bestuurselite te voorkomen.
Dat de staat een uitzondering is op het beginsel van eigendomsrecht, heeft te maken met het idee dat het individu ondergeschikt is aan de groep. Dit werd in het grootste deel van de geschiedenis heel gewoon gevonden. In deze tijd is dat veel minder het geval, omdat de groep zo groot is dat individuen daarbinnen zichzelf nauwelijks identificeren met de groep als geheel. Daarmee verdwijnt ook het idee dat het individu verplichtingen heeft jegens de groep (terwijl autarkisch levend individu een armoedig bestaan leidt en het individu, los van de gemeenschap, nauwelijks begrijpelijk of definieerbaar is).
Het idee dat de mens ook verplichtingen heeft jegens de niet-menselijke natuurlijke omgeving, bv als een plicht jegens God, is nog meer naar de achtergrond verdwenen. Toch zijn noties, die de mens bewust maken van zijn afhankelijkheid van een groter context, niet onzinnig. Wij hebben belang bij de instandhouding van de Amazone (ook al heeft alleen Brazilie daarover iets te zeggen). De samenhang der dingen wordt juist door domme mensen vaak onderschat en verwaarloost. Zo zagen mensen de poten onder hun eigen stoel vandaan. Het individualisme loopt pas tegen zijn grenzen aan, als het op de spits drijven ervan gelogenstraft wordt door de problemen die ermee gepaard gaan.
[..]
Wederom: het NAP is géén geldend recht. Het is de nullijn voor ethiek. Vind ik het persoonlijk ethisch verantwoord om armen te helpen? Natuurlijk. Maar er zullen ook mensen zijn die dat niet vinden. Ik vind het echter onjuist om hen te dwingen spullen af te staan als zij dat niet willen.quote:Binnen de filosofie is het feit: 'dat een afwezigheid van iets, niet gelijk is aan niets', een vaak voorkomende kwestie. Zo is nul ook een aantal. Zo is geen keuze ook een keuze. Zo is uitsluiting ook een vorm van dwang (boycots). Zo kan discriminatie ook een vorm van onderdrukking zijn. Zo is ook deprivatie en verwaarlozing schadelijk. Zo is verstoting ook een vorm van geweld.
Dit probleem vloeit voort uit de logische behoefte aan volledigheid. Dat niets doen schadelijk kan zijn, leidt tot een omissie in het recht zelf, en daarop zijn de omissiedelicten in het recht een logische aanvulling. Of het nu wel of niet logisch is om omissiedelicten, via de schade die eruit voortvloeit, onder één noemer te brengen met geweldsdelicten, is een kwestie van semantiek.
De mensenrechten van de VN erkennen dat er ontwikkelingsvoorwaarden verbonden zijn met het welzijn van mensen, en definieert een aantal positieve rechten (zoals recht op voedsel, huisvesting, onderwijs, etc..). Uit positieve mensenrechten vloeit voort, dat het NAP nooit geldig kan zijn, want dat betekent dat de behoeftigen nooit hun recht kunnen halen, zonder het NAP te schenden. Een positief recht afdwingen (recht op voedsel) hangt samen met het schending van negatieve rechten van anderen (de verplichting daaraan bij te dragen naar vermogen is diefstal).
Dat doet niets af aan het absolute karakter ervan. Zoals ik eerder doet belastingheffing niet af aan het eigendomsrecht, maar is dat een soevereiniteitskwestie omdat een de jure vordering de vrije beschikking daarover aantast en niet tegenover wie dat eigendomsrecht opgehouden kan worden. Dat dat ook voor de staat geldt blijkt uit het feit dat ze niet zomaar een bepaalde som geld willen, maar een bepaalde som geld van míj. Tot ik het overdraag is het dus gewoon míjn geld. Zoals eerder gezegd is dat rechtsfilosisch muggenziften, waar je uitkomt bij verhalen over bevrijdende betaling door derden en relatieve/absolute rechten.quote:[..]
Het alternatief is eigendomsrecht binnen het kader van democratische rechtsstaat, die het eigendomsrecht als een recht erkent, binnen de grenzen en voorbehouden die het daarbij stelt.
Nee, ik stel een ethische nullijn waarvan ik zeg dat de meeste mensen het er waarschijnlijk mee eens zullen zijn. De mensen die die nullijn niet onderschrijven zijn doorgaans individuen die door de morden psychiatrie als sociopaat of psychopaat worden aangemerkt. Voor de verdere invulling laten libertariërs mensen vrij om dat naar eigen wens met elkaar overeen te komen.quote:[..]
Je neemt zelf het extreme standpunt in, dat alleen negatieve rechten acceptabel zijn.
Wederom, "geldend recht" en "nullijn"quote:[..]
De ommissiedelicten zijn al een bevestiging van mijn bezwaar dat het NAP de negatieve rechten absoluut maakt, en de balans met positieve rechten onmogelijk maakt.
Nee, ik stel dat je bij het goedvinden van verschijnselen als belastingheffing en onteigening ofwel geweldsinitiatie prima vindt, ofwel inconsequent bent in het toepassen van principes.quote:In feite draait je het om. Er is een bestaande situatie waarin belastingheffing & onteigening legaal plaatsvinden. Maar libertariers komen aanzetten met het NAP en noemen het geweld (want het NAP is een zuiver negatieve ethisch principe). Daarmee schuift men de bestaande situatie terzijde, die een balans maakt tussen positieve en negatieve rechten, om bepaalde negatieve rechten op de spits te kunnen drijven. Dat gaat ten koste van positieve rechten, die evengoed een lange geschiedenis en een brede erkenning hebben.
Het is ook nogal raar om bij het stellen van de vraag "wat is een rechtvaardig systeem voor het ordenen van rechtsbetrekkingen in een samenleving?" al voor jezelf te stellen dat dat een democratisch besluitvormingsproces moet behelzen, zonder jezelf af te vragen wat iets nu gerechtvaardigd maakt. Als je geen ethisch principe ten grondslag legt aan die vraag kun je ook nooit beargumenteren waarom democratische besluitvorming correct moet worden geacht.quote:[..]
Nogmaals: libertariers beginnen niet met een democratische besluitvormingsproces, maar een ethisch principe. Mijn kritiek is dat het dat het NAP leidt tot een absoluut eigendomsrecht. Maar waarop is dat gebaseerd, of waarom is het evident? Vervolgens zeg je dat ieder recht berust op erkenning. Erkenning is niet hetzelfde als een democratisch besluit, maar heeft ermee gemeen dat deze ook kan falen je eigen idee van recht te ondersteunen. Dus mijn antwoord is: Als ik, Vladimir, en Dmitri het absolute eigendomsrecht niet erkennen, dan bestaat het absolute eigendomsrecht niet meer.
Het NAP is géén geldend recht. Het is een ethisch principe waarvan ik aanneem dat de er vrij grote overeenstemming zal bestaan dat daaronder in ieder geval de in beginsel evident onwenselijke handelingen vallen.quote:[..]
Het is onbekend welk recht REA's produceren. Het enige dat we weten is dat
1. het NAP de basis is (een puur negatief recht)
2. het marktgedreven is.
Mijn kritiek gaat daarom uit van het absolute gestelde NAP en de nadelen van marktwerking (marktfalen, ongelijkheid, etc..). Je daaraan overleveren is niet zonder risico's. Ik geloof best dat REA's principes zullen buigen in de gevallen die je noemt, maar ik ben minder overtuigt dat er voldoende ontwikkelingsmogelijkheden gecreeerd worden die anderen begunstigd. Een positief recht zie ik niet meer van de grond komen (deze zijn in strijd met het NAP).
Dat lijkt me niet per definitie een kwestie voor REA's. In feite is een erfenis niets meer dan een schenking onder bepaalde voorwaarden. Het op schrift stellen daarvan is handig om eventuele geschillen onderling over de boedelverdeling effectief te kunnen beslechten.quote:[..]
Primaire eigendomsverwerving lijkt op je voorbeeld van verjaring, maar gaat dan niet alleen om een paar vierkante meter, maar ook om bezittingen die vele miljarden waard zijn. [/quote[
Dat zou zomaar kunnen.
[quote]Het erfrecht is niet genoemd, maar REA's zullen dat waarschijnlijk volledig erkennen, daar het NAP (inclusief het eigendomsrecht) voor hun het leidende beginsel is. Dat is in het nadeel van de ongeborenen en bezitslozen.
Wederom ga je uit van de uitgangssituatie. Vrijwel iedereen heeft baat bij een degelijke infrastructuur. Het vragen van geld aan hen die daar gebruik van maken, door een staat dmv tolwegen, of door een vereniging dmv lidmaatschapsgeld, is dan niets raars.quote:Het verlies van de publieke ruimte is belangrijk punt, waarvan de gevolgen groot zullen zijn. We hebben momenteel tussen staten een soort libertaristische verhoudingen. Iedere staat bestaat bij de gratie van landbezit. Dat landbezit in min of meer absoluut. Iemand uit Somalie kan hier niet zomaar verblijven. Het internationaal recht berust op afspraken tussen landen die vrijwillig verdragen ondertekenen, of niet. De VN heeft geen eigen leger of machtsmiddelen; alleen de lidstaten beschikken daarover. De machtigste lidstaten bepalen via hun militaire en economische macht wat er gebeurd. De huidige situatie binnen Nederland wordt in Libertopia vervangen door iets soortgelijks. Abtidoon uit Mogadishu kan nu al niet zomaar Nederland in, en jij kan in Libertopia nergens zomaar rondlopen zoals je nu gewend bent, behalve thuis.
Je kan binnen REA’s prima mogelijkheden tot onteigening invoeren. Wel is daarvoor noodzakelijk dat je klanten daarmee akkoord gaan. Als jij bereid bent om onder bepaalde omstandigheden onteigend te worden kun je daar gewoon contractueel mee instemmen. Als je fijn woont en niet weg wil, dan doe je dat niet.quote:[..]
De huidige situatie is noch libertarisch, noch wetteloos. Ik zie in het idee, dat burgers een soort mini-staatjes worden met hun eigen grondgebied, die zich in REA organiseren tot collectieven, een zwakke sociale structuur.
Zo is het goed dat er een mogelijkheid tot onteigening bestaat, maar ik denk dat binnen REA's daarvoor nauwelijks plaats is. Het beperken van erfrecht is ook redelijk, maar ik vermoed dat REA's het erfrecht volledig zullen ondersteunen.
Je zegt: "rechten" die je ontnomen kunnen worden zijn geen rechten maar privileges. Maar alle rechten kunnen je afgenomen worden, rechten zijn immers sociale constructen en geen natuurwetten (als het natuurwetten waren hoefde je er ook niet druk om te maken). Je probeert een onderscheid te maken dat er niet is. Propagandistische prietpraat.quote:Op dinsdag 12 november 2013 08:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Toch wel. De staat doet het aan de lopende band. Zelfs in de grondwet staan mitsen en maren.
Ik heb meerdere malen uitgelegd, dat in me niet kan vinden in de vorm waarin libertariers het NAP stellen, omdat het eigendomsrecht daarmee te absoluut wordt.quote:Op dinsdag 12 november 2013 15:24 schreef Pokkelmans het volgende:
Ja, maar daaruit kun je niet afleiden dat iets verkeerd is, slechts dat jij het moreel onverantwoord vindt. Het NAP is een ethisch principe, en een korte samenvatting waarom ík vind dat bijvoorbeeld beroving immoreel is. Ethische principes kunnen verschillen, maar -en dan neem ik maar even aan dat jij niet bent wat in de moderne psychiatrie als socio- en/of psychopaat wordt aangeduid, het met mij eens zal zijn dat het initiëren van geweld tegen goederen en personen in beginsel slecht is.
Het is heel eenvoudig. Er zijn andere rechten die alleen volbracht kunnen worden als we zeggen dat het eigendomsrecht niet absoluut is in de zin dat het nooit geschonden kan worden. Libartariers zeggen NAP en daarmee basta! maar dat is gewoon te kort door de bocht, en het is volledig arbitrair om alleen de rechten te erkennen die je zelf graag wilt, en dat is een standpunt dat de test van de veil of ignorance niet echt goed doorstaat.quote:Op dinsdag 12 november 2013 15:24 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ja, maar daaruit kun je niet afleiden dat iets verkeerd is, slechts dat jij het moreel onverantwoord vindt. Het NAP is een ethisch principe, en een korte samenvatting waarom ík vind dat bijvoorbeeld beroving immoreel is. Ethische principes kunnen verschillen, maar -en dan neem ik maar even aan dat jij niet bent wat in de moderne psychiatrie als socio- en/of psychopaat wordt aangeduid, het met mij eens zal zijn dat het initiëren van geweld tegen goederen en personen in beginsel slecht is.
Verder heb ik al meerdere keren subtiel proberen te vissen naar het hoe en waarom bij jouw opvatting dat dergelijke geweldsinitiaties in het geval zij worden begaan door een individu wél immoreel moeten worden geacht, maar zodra dat individu een "statelijk jasje" aantrekt het ineens wel oké is. Is dat uit zuiver utilitaristische overwegingen?
Ik heb totaal geen voorstelling wat het door de markt gegenereerde recht betekent, en waarom dat dan opeens breedgedragen zou zijn.quote:Gedeeld bezit is goed mogelijk. Over de mogelijkheden en de gevolgen van het maken van dergelijke claims heb ik in mijn vorige post al proberen te benadrukken dat een claim als "de aarde is van mij", niet tot het soort claims behoort waarvan ik verwacht dat ze breedgedragen en erkend zullen worden. Om erkenning te bewerkstelligen is het, vanaf de initiële transitie naar het libertarsime, van belang dat het eigendom wordt verkregen op een wijze die door het door de markt gegenereerde recht dat breedgedragen en erkend wordt, wordt voorzien. Dat lijkt mij althans, ik kan moeiiljk spreken voor de miljoenen individuen die deel zullen uitmaken van onze hypothetische libertarische samenleving. Maar universele erkenning is, zoals ik in mijn voorgaande posts uiteen heb proberen te zetten, ook geen must.
Wat is precies het voordeel hiervan? Jij zegt dit is van mij, ik zeg volgens mij niet hoor. Hoe komt dit ooit uit op iets anders dan a) het recht van de sterkste of b) de dictatuur van de meerderheid?quote:Maar het verschil met het claimen van eigendomsrechten in een libertarische samenleving en in een statelijke context is dat in een statelijke context weinig ruimte voor erkenning is. Het recht wordt daar als systeem opgedrongen en gehandhaafd door de entiteit staat. In een libertarische samenleving staat de erkenning in beginsel volledig vrij aan het soevereine individu.
Dit wordt echt een beetje cherry-picking nu. Het lijkt mij namelijk nogal onpraktisch om met iedereen die je kent een soortgelijke regeling te treffen. Je kunt wel van elkaar aannemen dat je allerlei dingen wilt, maar juist die aannames zijn hetgene waar libertariers zich tegen verzetten. Als je zo`n uitzondering wilt maken moet je dus of van ieder individu vragen deze overeenkomst te bekrachtigen of je moet een instantie instellen die de macht heeft zulke regelingen algemeen geldig te verklaren. Het eerste is onpraktisch op het absurde af, het tweede is niet echt verenigbaar met de kern van het libertarismee.quote:Bovendien is het een argument dat gemakkelijk omgedraaid kan worden in het geval van massale onteigening en collectivisering van bijvoorbeeld landbouw in totalitaire systemen die halverwege de 20e eeuw de kop opstaken.
[..]
Dit is (een element van) het argument van de "roversREA". Een bende die zijn eigen, naar jouw mening immorele, regels handhaaft, Dat punt is eerder dus ook al uitvoerig besproken. Bovendien zullen eigendomsconflicten in elke tijd, in elke setting een rol kunnen gaan spelen.
[..]
Verwijt je mij nu dat ik koppig aan mijn "eigen" definitie, die door de juridische wereld en oa de Wikipedia community wordt omarmt, heb vastgehouden om de discussie onmogelijk te maken? Nogmaals: ik heb meerdere malen geverifiëerde, de implicaties van jouw voorstel uitgelegd en geprobeerd om jouw algemene strijd tegen het absolute karakter van het eigendomsrecht te verfijnen in meer specifieke, en in mijn ogen meer redelijke, bezwaren die je zou kunnen hebben. Als jij dan keer op keer, zonder in te gaan op de implicaties en voorstellen die ik doe, blijft volharden in je punt dat het absolute karakter van het eigendomsrecht is waar je tegen strijdt, kun je mij moeilijk verwijten dat ik aanneem dat dát daadwerkelijk is wat je punt is. [quote]Ik denk dat iedereen al lang en breed door had dat jullie een verschillende interpretatie van het woord absoluut@ hadden. De kern van de zaak is dat jij weigert de aard van het eigendomsrecht te onderzoeken. Libertariers stellen dat het schenden van eigendomsrecht onrechtvaardig is maar sluiten de ogen voor de mogelijkheid dat het handhaven van het eigendomsrecht misschien wel nog onrechtvaardiger is. Daarmee geef je het eigendomsrecht een groter belang dan andere rechten en in die zin wordt het dus niet alleen juridisch maar ook filosofisch tot absoluut verklaard.
[quote]Deze laat je nu volledig buiten beschouwing: het is immers, zoals ik het mij voorstel, volstrekt redelijk dat overmacht situaties zullen worden erkend. Ik wil immers dat ik -indien nodig- gereanimeerd kan worden op het erf van mijn buurman, mocht ik daar toevallig opvallen, zonder dat de medici hem eerst op moeten bellen om telefonisch toestemming te krijgen om het erf te betreden. Ik neem aan dat dat voor mijn buurman net zo geldt.
Datzelfde kan nu gezegd worden over je belastingafdracht(hoeveel mensen zullen jouw eigendomsrecht laten prevaleren boven het belang van hulpbehoevende medeburgers? Blijkbaar weinig). Dus als je zo`n wereld voorstaat is het prima, maar die heb je al.quote:Bovendien, als we erkenning als essentie voor het feitelijke effect van het recht aannemen, hoeveel mensen zullen het beschikkingsrecht van een eigenaar in zo'n geval laten prevaleren boven het belang van de noodlijdende?
Je mist daarbij een heel groot stuk van de menselijke ethiek, een stuk dat voor de meeste mensen belangrijker is dan de stricte toepassing van het NAP. Door het NAP als de basis te poneren waarbinnen iedereen verder dan mag doen waar hij zin in heeft geef je het een belang dat niet in overeenstemming is met de grootste gemene deler binnen het ethisch denken.quote:Oke, ik mis na de eerste alinea weer volledige de relevantie betreffende het argument dat ik maak, maar goed.
Ik beschouw het NAP niet als een extern principe dat ín de menselijke ethiek wordt gepast. Ik beschouw het als een omschrijving van hetgeen dat binnen de meeste weldenkende individuen een gemene deler vormt binnen het ethisch denken. Dat lijk jij met je stuk tekst te ondersteunen.
Ik niet.quote:Wederom: het NAP is géén geldend recht. Het is de nullijn voor ethiek. Vind ik het persoonlijk ethisch verantwoord om armen te helpen? Natuurlijk. Maar er zullen ook mensen zijn die dat niet vinden. Ik vind het echter onjuist om hen te dwingen spullen af te staan als zij dat niet willen.
Over het algemeen is vooral een gebrek aan empathisch vermogen het kenmerk van een psychopaat.quote:Nee, ik stel een ethische nullijn waarvan ik zeg dat de meeste mensen het er waarschijnlijk mee eens zullen zijn. De mensen die die nullijn niet onderschrijven zijn doorgaans individuen die door de morden psychiatrie als sociopaat of psychopaat worden aangemerkt. Voor de verdere invulling laten libertariërs mensen vrij om dat naar eigen wens met elkaar overeen te komen.
Dit is een semantische discussie. Ik (en het meerendeel van nederland inclusief wikipedia) schaart belasting niet onder de noemer geweld.quote:Nee, ik stel dat je bij het goedvinden van verschijnselen als belastingheffing en onteigening ofwel geweldsinitiatie prima vindt, ofwel inconsequent bent in het toepassen van principes.
Democratie is een noodzakelijk maar geen voldoende voorwaarde voor rechtvaardige besluitvorming, dat is een principe. Ik denk dat het redelijk offtopic is dit punt verder na te jagen.quote:Het is ook nogal raar om bij het stellen van de vraag "wat is een rechtvaardig systeem voor het ordenen van rechtsbetrekkingen in een samenleving?" al voor jezelf te stellen dat dat een democratisch besluitvormingsproces moet behelzen, zonder jezelf af te vragen wat iets nu gerechtvaardigd maakt. Als je geen ethisch principe ten grondslag legt aan die vraag kun je ook nooit beargumenteren waarom democratische besluitvorming correct moet worden geacht.
Is de mening van de meerderheid altijd juist? Moeten mensen gedwongen kunnen worden te gehoorzamen aan de wil van de mensen die binnen de door "iemand" afgerasterde grenzen van de democratische besluitvorming? Aan de opvatting dat het democratische besluitvomringsproces het enige juiste is liggen ook de nodige ethische principes ten grondslag.
Dit is een beetje een omkering van wat je net schreef. Net was het NAP de reden, namelijk de onderbouwing van waarom het fout is, maar nu blijkt dat je het alleen onder het NAP schaart omdat je het van tevoren al fout vond?quote:Verder zijn het NAP en het absolute eigendomsrecht twee verschillende concepten, dat heb ik al meerdere keren proberen te verhelderen. Het eigendomsrecht is inherent absoluut: als het niet tegenover iedereen op te houden is, is het geen eigendom meer te noemen omdat je er niet meer aanspraak op maakt dan een hele grote groep anderen. Dat ik het eigendomsrecht onder de paraplu van het NAP wil scharen is omdat ik vind dat roof, vernieling, afpersing en alle andere vermogensdelicten onethisch zijn. Je kan prima van mening zijn dat dat niet zo is.
Pokkelsmans beweert voortdurend dat het eigendomsrecht filosofisch absoluut is, onder de noemer: de ethische nullijn. Daar kan men dus niet aan afdoen. Zo kan er geen balans worden gezocht met andere belangen. Doe je dat toch, dan begint hij wild om zich heen te slaan.quote:Op woensdag 13 november 2013 05:50 schreef Suteibum het volgende:
Ik denk dat iedereen al lang en breed door had dat jullie een verschillende interpretatie van het woord absoluut@ hadden. De kern van de zaak is dat jij weigert de aard van het eigendomsrecht te onderzoeken. Libertariers stellen dat het schenden van eigendomsrecht onrechtvaardig is maar sluiten de ogen voor de mogelijkheid dat het handhaven van het eigendomsrecht misschien wel nog onrechtvaardiger is. Daarmee geef je het eigendomsrecht een groter belang dan andere rechten en in die zin wordt het dus niet alleen juridisch maar ook filosofisch tot absoluut verklaard.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |