ok I'm lostquote:Op zaterdag 9 november 2013 14:41 schreef Danny het volgende:
[..]
ja, want als mijn buurman zich ergert aan de kleur van mijn kozijnen en besluit mijn hele familie zwart te maken (no pun intended) om dat voor elkaar te krijgen dan is dat net zo zot en dom als dat ik dan zowel mijn kozijn als mijn familie in bescherming neem.
wat een onzinquote:Op zaterdag 9 november 2013 14:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of ze het niet goed vinden weet ik niet. Een paar personen doen hier wel moeite om dit te bagatelliseren.
In bescherming nemen door je buurman met de dood te bedreigen bedoel je?quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:41 schreef Danny het volgende:
[..]
ja, want als mijn buurman zich ergert aan de kleur van mijn kozijnen en besluit mijn hele familie zwart te maken (no pun intended) om dat voor elkaar te krijgen dan is dat net zo zot en dom als dat ik dan zowel mijn kozijn als mijn familie in bescherming neem.
nee niet echtquote:
Wat een conclusiequote:Op zaterdag 9 november 2013 14:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In bescherming nemen door je buurman met de dood te bedreigen bedoel je?
je zegt dat beiden wellicht te zot voor woorden zijn. Ik vind er weinig zot aan dat mensen opkomen voor een traditioneel nationaal kinderfeest. Wel zot is het om een traditioneel nationaal kinderfeest te misbruiken om je eigen politieke agenda onder de aandacht te brengen en daarbij heel Nederland voor het gemak van racisme te beschuldigen.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
ok I'm lost
ik weet het niet, mijn antwoord is denk ik ...
JA!
ik zie dat ook niet inderdaad. maar sommige mensen lezen nogal selectief en zijn erg goed in het verdraaien van de feiten.quote:
sommige mensen waren te laat toen de hersens werden uitgedeeld. eigenlijk is het vooral zielig.quote:
quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:44 schreef Resistor het volgende:
Gewoon, om even een oeverloze discussie te onderbreken
jaja.. dat is een uitleg die bleef voortleven..... maar die overdreven lippen, dat kroeshaar , oorringetje, surinaams accent, zware zwarte stem... en dat de hele huidskleur van Piet zwart werd.... kwam dat in de mythe ook door de schoorsteen ?quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is nog steeds niet neger in de volksverhalen maar zwarte piet zo zwart als roet, komt van de schoorsteen, zo is het mij uitgelegd iig
alleeee...... . Gewoon zeggen als je dat schoorsteenverhaal wilt zeggen (schrijven dus, hier)quote:maar daar mogen we het dan weer niet over hebben om de een of andere reden
Lees maar eens terug, Danny beweerde gisteren nog dat het nieuws voor hem was bijvoorbeeld terwijl hij verder boven op elke scheet aan Zwarte Pieten nieuws zit. En ook intensivegary suggereert dat ze de bedreigingen verzonnen zouden hebben.quote:
Op internet oproepen om de sinterklaasintocht in Amsterdam te verpesten is inderdaad niet erg snuggerquote:Op zaterdag 9 november 2013 14:46 schreef Danny het volgende:
[..]
sommige mensen waren te laat toen de hersens werden uitgedeeld. eigenlijk is het vooral zielig.
naja de organisatoren van zo'n feest bedreigen omdat je eigen politieke agenda vind dat ze het niet goed vieren is natuurlijk gewoon een krankzinnig verhaalquote:Op zaterdag 9 november 2013 14:44 schreef Danny het volgende:
[..]
je zegt dat beiden wellicht te zot voor woorden zijn. Ik vind er weinig zot aan dat mensen opkomen voor een traditioneel nationaal kinderfeest. Wel zot is het om een traditioneel nationaal kinderfeest te misbruiken om je eigen politieke agenda onder de aandacht te brengen en daarbij heel Nederland voor het gemak van racisme te beschuldigen.
Die twee gelijk trekken is natuurlijk compleet kul.
waarom kan die uitleg niet gewoon door blijven leven???quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
jaja.. dat is een uitleg die bleef voortleven..... maar die overdreven lippen, dat kroeshaar , oorringetje, surinaams accent, zware zwarte stem... en dat de hele huidskleur van Piet zwart werd.... kwam dat in de mythe ook door de schoorsteen ?
Nee...mensen gingen hem als neger zien. Ook zo aangezet door de tekeningen in de boeken van Schenkman.
What ever.... vele zwarte mensen voelen zich wel nagespeeld. .
[..]
alleeee...... . Gewoon zeggen als je dat schoorsteenverhaal wilt zeggen (schrijven dus, hier)
Is trouwens van Nozzman , geen idee onder welke nick die tegenwoordig rondhangt.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:46 schreef Danny het volgende:
[..]
Gewoon, om even een oeverloze discussie te onderbreken
[/quuote]
Jij gebruikt het sintfeest nu toch ook voor je eigen politieke agenda ?quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:44 schreef Danny het volgende:
[..]
je zegt dat beiden wellicht te zot voor woorden zijn. Ik vind er weinig zot aan dat mensen opkomen voor een traditioneel nationaal kinderfeest. Wel zot is het om een traditioneel nationaal kinderfeest te misbruiken om je eigen politieke agenda onder de aandacht te brengen en daarbij heel Nederland voor het gemak van racisme te beschuldigen.
Die twee gelijk trekken is natuurlijk compleet kul.
Klopt. Er even van uitgaande dat dat daadwerkelijk is gebeurd. De enige voorbeelden die in de media kwamen was dat mensen zijn uitgemaakt voor landverrader en nsb-er. Dat is ook al verre van netjes, maar is natuurlijk geen bedreiging.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
naja de organisatoren van zo'n feest bedreigen omdat je eigen politieke agenda vind dat ze het niet goed vieren is natuurlijk gewoon een krankzinnig verhaal
Klopt en helemaal mee eens. Dat was genant, asociaal, lomp en dom. Daarvoor zijn overigens excuses gemaakt.quote:net zoals het 'aanpakken' van die papua dame een raar verhaal is
Dat is de tactiek van quincygario aanhangers. Elk argument overschreeuwen met 'racist', letterlijk danwel geïmpliceerd.quote:en net zoals het wegtrappen van de geenstijl camera crew of die idiote twitteraar die zwarte pieten wil mollen gewoon krankzinnige verhalen zijn
snap alleen niet dat je dat er iedere keer bij moet zeggen omdat mensen je anders voor nazi/blankhater/noemhetmaarop uit gaan maken
Dat is het ook.quote:dat vind ik nou een zot verhaal
De Pietitieclub heeft zich bijvoorbeeld politiek laten kapen door de PVV. Daar zit die agenda dus minstens net zo erg in.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij gebruikt het sintfeest nu toch ook voor je eigen politieke agenda ?
Je roept op tot politieke acties bij intochten?
Die uitleg kan ook prima door blijven leven. Paar vegen op het gezicht en loesoe met het kroeshaar/oorringen/dikke lippen en klaar. Niemand boos, iedereen blij en het is weer feest.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom kan die uitleg niet gewoon door blijven leven???
wat is het probleem ermee?
wie schaad het?
het is jouw tactiek dudequote:Op zaterdag 9 november 2013 14:51 schreef Danny het volgende:
Dat is de tactiek van quincygario aanhangers. Elk argument overschreeuwen met 'racist', letterlijk danwel geïmpliceerd.
Is iedereen verkleed als Zwarte Piet iets politieks te noemen?quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Verkleed als zwarte piet naar de intocht gaan? Dat doe ik al jaren en met mij vele anderen. Verder heb ik er niets bij te winnen of verliezen, ik gun alleen persoonlijk de zeurpieten nog geen millimeter in deze debiele aanklacht tegen alle Nederlanders.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:50 schreef Bluesdude het volgende:
Niet verdraaien. Ik zei dat ik vermoedde dat ze aangedikt zouden kunnen zijn, stinkerdquote:Op zaterdag 9 november 2013 14:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Lees maar eens terug, Danny beweerde gisteren nog dat het nieuws voor hem was bijvoorbeeld terwijl hij verder boven op elke scheet aan Zwarte Pieten nieuws zit. En ook intensivegary suggereert dat ze de bedreigingen verzonnen zouden hebben.
Nee hoor want dat zien ze dat keihard zeuren helpt en daar gaan ze dan echt niet mee ophouden.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
Die uitleg kan ook prima door blijven leven. Paar vegen op het gezicht en loesoe met het kroeshaar/oorringen/dikke lippen en klaar. Niemand boos, iedereen blij en het is weer feest.
Niemand. Het is ook de suggestie van opperpiet Van Muiswinkel om de make-up meer op roetvegen te laten lijken en zoals waarschijnlijk wel duidelijk is telt de mening van Zwarte Piet zelf in deze discussie voor mij best wel zwaar.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom kan die uitleg niet gewoon door blijven leven???
wat is het probleem ermee?
wie schaad het?
Niet verdraaien. Die hebben daar flink afstand van genomen.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De Pietitieclub heeft zich bijvoorbeeld politiek laten kapen door de PVV. Daar zit die agenda dus minstens net zo erg in.
Voor iedereen die pietitie weer eens feiten verdraaid om hun eigen falen te maskeren en pietitie aan de PVV koppelt (wat dan weer een verkapt 'jullie zijn allemaal racisten' statement is)quote:Pietitie distantieert zich volledig van alle racistische gebeurtenissen op het Malieveld.
Nogmaals; wij zijn voor het Sinterklaasfeest in zijn huidige vorm!
Pietitie is tegen racisme, laat dat duidelijk zijn.
Het aanbieden van de Pietities is zonder onze toestemming gebeurd en wij willen duidelijk benadrukken dat wij NIET gelinkt willen worden aan welke politieke partij dan ook.
Nogmaals; Wij zijn voor het Sinterklaasfeest in zijn huidige vorm, dus MET zwarte piet en ZONDER enige vorm van racisme.
Graag zien wij dat dit bericht gedeeld wordt, zodat het voor iedereen duidelijk is waar Pietitie voor staat.
als er iets is waar hij goed in is....quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:54 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Niet verdraaien. Die hebben daar flink afstand van genomen.
Pics?quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:52 schreef Danny het volgende:
[..]
Verkleed als zwarte piet naar de intocht gaan? Dat doe ik al jaren en met mij vele anderen. Verder heb ik er niets bij te winnen of verliezen, ik gun alleen persoonlijk de zeurpieten nog geen millimeter in deze debiele aanklacht tegen alle Nederlanders.
en ik heb niet gezegd dat ik niet gelezen heb dat er dreigementen waren, maar dat ik daarvan geen concrete voorbeelden en bewijzen heb gezien en we dus maar aan moeten nemen dát ze er al waren en dat ze niet om tactische redenen door de zeurpieten zelf zijn gedaan.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:53 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Niet verdraaien. Ik zei dat ik vermoedde dat ze aangedikt zouden kunnen zijn, stinkerd
jaja hier komt de aap weer uit de mouw als je vraagtekens bij zwarte piet zet ben je geen Nederlander!quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:52 schreef Danny het volgende:
[..]
Verkleed als zwarte piet naar de intocht gaan? Dat doe ik al jaren en met mij vele anderen. Verder heb ik er niets bij te winnen of verliezen, ik gun alleen persoonlijk de zeurpieten nog geen millimeter in deze debiele aanklacht tegen alle Nederlanders.
Tja, tijdens de demonstratie was het de PVV die de spullen in ontvangst nam. Achteraf probeert men dat natuurlijk te repareren maar voor de beeldvorming helpt dat niet echt.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:54 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Niet verdraaien. Die hebben daar flink afstand van genomen.
omg, kommaneuken om je gelijk te halenquote:Op zaterdag 9 november 2013 14:56 schreef Casiotone het volgende:
[..]
jaja hier komt de aap weer uit de mouw als je vraagtekens bij zwarte piet zet ben je geen Nederlander!
Dat doe je al vele jaren gewoon voor de lol. Dat is onschuldigquote:Op zaterdag 9 november 2013 14:52 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik dacht dat het racisme was?quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat doe je al vele jaren gewoon voor de lol. Dat is onschuldig
Precies. Het lijkt door de emotie en de extremen ook alsof het een keuze is tussen het hele feest afschaffen en gewoon zo laten. Terwijl er vele mogelijkheden zijn.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:30 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Het is wel een van de problemen die tegenstanders hebben. Ze zijn alleen niet verenigd
De meest gehoorde klachten zijn momenteel:
1) Men claimt dat mensen - al dan niet grappig bedoelde - opmerkingen tegen negers maken over hoe ze op zwarte Piet lijken. Zie bijvoorbeeld het voorbeeld van Gerda uit Sesamstraat of het opiniestuk van Opperpiet Van Muiswinkel uit het NRC.
2) Men claimt dat zwarte Piet te sterk op de beledigende negerkarikaturen uit de 19e en begin 20e eeuw lijkt; zowel qua uiterlijk als qua gedrag. Aangezien deze karikaturen negers als dom, primitief, gevaarlijk etc afgschilderden en dit mede gebruikt werd als rechtvaardiging voor slavernij vinden ze dat kwetsend en racistisch. Denk hierbij aan blackface en minstrels maar ook aan strips en tekeningen in kinderboeken uit die tijd.
3) Men claimt dat Piet een negerslaaf voorstelt
Alle 3 de punten zijn natuurlijk met elkaar verweven; maar de tegenstanders lijken er tot op heden niet toe in staat alles goed onder woorden te brengen. Waardoor bijna niemand ze serieus neemt.
Inderdaad, bedankt Quinsy en co.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:57 schreef Bluesdude het volgende:
Nu is het geen ongecompliceerde lol meer.
Verkeerd gedacht.quote:
ah ja dit natuurlijk in twijfel trekken maar 1 gare tweet is natuurlijk weer genoeg om te zeggen "zie je wel die negers zijn allemaal tzelfde"quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:56 schreef Danny het volgende:
[..]
en ik heb niet gezegd dat ik niet gelezen heb dat er dreigementen waren, maar dat ik daarvan geen concrete voorbeelden en bewijzen heb gezien en we dus maar aan moeten nemen dát ze er al waren en dat ze niet om tactische redenen door de zeurpieten zelf zijn gedaan.
het is geen kommaneuken het is een van de kernpunten van het hele gedoe!quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:57 schreef Danny het volgende:
[..]
omg, kommaneuken om je gelijk te halen
Als je daar staat om kinderhartjes te verblijden niet; hoe Quincy ook jankt.quote:
als het geen racisme is, waarom zou zwarte piet dan aangepast moeten worden (en eigenlijk wordt zelfs het compleet verdwijnen van zwarte piet geëist)?quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Verkeerd gedacht.
Je zit weer gefixeerd te wezen op de meningen van enkele amsterdammers ?
Je maakt je veel te druk daarover.
Goeie.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:01 schreef Danny het volgende:
[..]
als het geen racisme is, waarom zou zwarte piet dan aangepast moeten worden (en eigenlijk wordt zelfs het compleet verdwijnen van zwarte piet geëist)?
quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Verkeerd gedacht.
Je zit weer gefixeerd te wezen op de meningen van enkele amsterdammers ?
Je maakt je veel te druk daarover.
Niemand staat daar om die reden. Ook dit jaar niet. De mensen die daar staan staan daar met hun kinderen en kleinkinderen en als er dit jaar wat meer pieten zijn dan andere jaren is dat gewoon leuk voor de kinderen.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:01 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Als je daar staat om kinderhartjes te verblijden niet; hoe Quincy ook jankt.
Als je daar staat om "in your face niggers" uit te stralen - ja.
Omdat veel mensen het toch niet zo leuk vinden hoe dat pietenspel gespeeld word met hun face ?quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:01 schreef Danny het volgende:
[..]
als het geen racisme is, waarom zou zwarte piet dan aangepast moeten worden (en eigenlijk wordt zelfs het compleet verdwijnen van zwarte piet geëist)?
Tot het fout loopt.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Omdat veel mensen het toch niet zo leuk vinden hoe dat pietenspel gespeeld word met hun face ?
Dat vind ik reden genoeg om aanpassingen te doen. ( wel of niet een tagje van racisme aangehecht)
Van een pietenkorps kan best 1/3 zwart zijn, 1/3wit, 1/3geschminkt .
Ja... het is rekening houden met gewone mensen . En wat zwarte revanchisten allemaal roepen is niet van belang.Niet die 2 groepen op een hoop gooien. Zo blijven we rondjes draaien.
Ik vind ook veel dingen niet leuk, maar ik ben niet arrogant genoeg om dan maar te eisen dat anderen zich aan mij aanpassen.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:04 schreef Bluesdude het volgende:
Omdat veel mensen het toch niet zo leuk vinden hoe dat pietenspel gespeeld word met hun face ?
In alle gevallen? Of alleen al het minderheden zijn die iets niet leuk vinden?quote:Dat vind ik reden genoeg om aanpassingen te doen.
Ja, ze kunnen ook in hun blote reet rondlopen en joints roken.quote:Van een pietenkorps kan best 1/3 zwart zijn, 1/3wit, 1/3geschminkt .
maar WAAROM? Als je met iedereen die zich ergens door gekwetst voelt rekening moet gaan houden moet je je gewoon opsluiten en de deur niet uit gaan (hoewel mensen zich dan dáár wel weer aan gaan ergeren). Wat maakt dit anders dan mensen die zich ergeren aan arabische teksten op producten in de supermarkt? aan mensen die in het openbaar kussen? aan homo's die mal doen tijdens een optocht? aan een fa poster in een abri? aan de geur van parfum? aan grote auto's? aan de kleur van de straatverlichting?quote:Ja... het is rekening houden met gewone mensen
Met zoiets kwam wim daniels ook bij pauw en witteman weken terug. Duidelijk roetvegen, dan is het verhaal duidelijker en hoeft niemand gekwetst te worden.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
Die uitleg kan ook prima door blijven leven. Paar vegen op het gezicht en loesoe met het kroeshaar/oorringen/dikke lippen en klaar. Niemand boos, iedereen blij en het is weer feest.
Ik vond dat best een leuke suggestie van Gremdaat...quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:09 schreef Danny het volgende:
Ja, ze kunnen ook in hun blote reet rondlopen en joints roken.
Ik vond het vooral veilig en lekker ridiculiserend. Zodat hij geen echte mening hoefde te geven.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:12 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Ik vond dat best een leuke suggestie van Gremdaat...
Zijn mening was toch vrij duidelijk ? Maak Piet een realistische afspiegeling van de maatschappij.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:14 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik vond het vooral veilig en lekker ridiculiserend. Zodat hij geen echte mening hoefde te geven.
Juist goed toch. De hele discussie is ridicuul en veel te opgeblazen. Beetje ontspanning er in is juist goed. Plus gremdaat doet dat altijd, dat is het typetje.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:14 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik vond het vooral veilig en lekker ridiculiserend. Zodat hij geen echte mening hoefde te geven.
er zijn heel veel tradities waarbij dat zou kunnen, maar zwarte piet is van en voor de kinderen. Het is een soort van geheim, ongeschreven pact waar ouders en alle kinderen die niet meer geloven zich aan houden. Het is iets dat je in dat opzicht je hele leven meedraagt en uitdraagt en als er dan opeens mensen komen melden dat ze vinden dat je racistisch bezig bent dan is dat eenvoudigweg onterecht. Het neigt imo zelfs naar laster als je alle ouders van Nederland en iedereen die zich ooit heeft verkleed als zwarte piet ervan beschuldigt racist te zijn.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:11 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Met zoiets kwam wim daniels ook bij pauw en witteman weken terug. Duidelijk roetvegen, dan is het verhaal duidelijker en hoeft niemand gekwetst te worden.
Maar deze discussie is vooral interessant buiten zwarte piet om. Blijkbaar zijn er nog veel mensen hier die last hebben van racisme en kaarten dat aan. Gebeurt niet snel, maar ze hebben nogal een gevoelige methode gebruikt om dit aan te kaarten.
Aan de andere kant zijn er nogal veel mensen die extreem in de emotie schieten en op de rem trappen bij elk klein beetje verandering. Dat gaat ook verder dan enkel een feest beetje aanpassen.
Bedreigingen vliegen allebei de kanten op, en maar wijzen naar de ander. Op eenzelfde manier hoe de israeli en Palestijnen ook altijd elkaar beschuldigen van alles en nog wat. Tja, beide kanten doen foute acties, maar alleen daar op wijzen gaat de discussie niet verder helpen. Al kan je de zp discussie nauwelijks een discussie noemen. Het gaat er tot nu toe vooral om of je een discussie mag voeren om zwarte piet te veranderen of niet.
Je "verpest" nu al een intocht als je verkleed als Zwarte Piet naar de intocht gaat?quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Op internet oproepen om de sinterklaasintocht in Amsterdam te verpesten is inderdaad niet erg snugger.
Ik weet wat zwarte piet is en inhoudquote:Op zaterdag 9 november 2013 15:23 schreef Danny het volgende:
[..]
er zijn heel veel tradities waarbij dat zou kunnen, maar zwarte piet is van en voor de kinderen. Het is een soort van geheim, ongeschreven pact waar ouders en alle kinderen die niet meer geloven zich aan houden. Het is iets dat je in dat opzicht je hele leven meedraagt en uitdraagt en als er dan opeens mensen komen melden dat ze vinden dat je racistisch bezig bent dan is dat eenvoudigweg onterecht. Het neigt imo zelfs naar laster als je alle ouders van Nederland en iedereen die zich ooit heeft verkleed als zwarte piet ervan beschuldigt racist te zijn.
Dat is geen discussie voeren, maar mensen zwart maken (nog steeds geen pun intended, maar er is geen beter woord en eigenlijk is het al ernstig genoeg dat ik dit erbij moet zeggen omdat anderen anders 'zie je wel!' gaan roepen) die nooit iets tegen je hebben gehad. Mijn beste jeugdvriend was zwart, hoewel ik daar nooit zo tegenaan heb gekeken. Kijk eens in de crew, daar zit iedereen en is iedereen welkom. Dat is nooit anders geweest. En dat niet-kijken-naar-afkomst als je met mensen om gaat doen heel, heel veel mensen en die worden nu keihard uitgemaakt voor racist, Is het dan héél gek dat men daartegen ageert?
Je maakt zelf geen onderscheid, maar wordt door anderen die dat blijkbaar wél doen gewoon voor racist uitgemaakt. Sorry, maar dat was een suckerpunch onder de gordel. Laag, schijnheilig en achterbaks en ik word er oprecht misselijk van dat er een groep mensen is die die manier kiezen om de boel op scherp te zetten en daarmee alles wat er in de afgelopen 50 jaar bereikt is op het gebied van gelijkheid (tolerantie is zo'n woord dat iedereen positief lijkt te vinden, maar tolerantie is onwenselijk. Een vrouw die geslagen wordt tolereert dat. Je kunt elkaar beter accepteren dan tolereren) op een landmijn zet.
Dus mag die discussie gevoerd worden? Omdat kinderen. Omdat intentie.
En áls de discussie al gevoerd moet worden, moet dat zéker niet op de manier waarop quinsy gario en consorten die discussie hebben aangezwengeld.
Die aanpassing werd gedaan door de oorringen in de ban te doen . En de lippenstift en de kleur van de pruik. Helaas is het voor deze mensen nooit genoeg en willen ze meer meer en meer. Dat blijkt wel uit de reacties.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:41 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik weet wat zwarte piet is en inhoud. Ben zelf niet gekleurd maar voel mij ook totaal niet voor racist uitgemaakt. Omdat ik de ridiculiteit van het argument wel in zie. Net zoals de voorstanders van zwarte piet ook een groep hebben die nogal ridicuul reageren.
Bedoel je met de eerste alinea te zeggen dat zwarte piet geen roetvegen kan krijgen want het is een kinderfeest met traditie? Zwarte piet is al vaker verandert en die roetvegen doen verder helemaal niks af aan het kinderfeest en het foppen van de kids wat ik ook een mooi concept vind.
Het gaat mij niet om de extremen als quincy, maar dat er zat mensen zijn die jaarlijks daardoor worden gekwetst. Ik zie niet in waarom je die langer moet kwetsen als je een hele kleine aanpassing kan doen om dat te voorkomen. Een aanpassing die het hele systeem in stand houdt van het feest met alle leuke dingen.
Ik ben het met je eens dat de manier waarom de discussie is aangezwengeld verkeerd is. Net zoals er van de andere kant verkeert gereageerd wordt.
Ik snap je punt van de crew niet. Het zal mij een zorg zijn welk kleurtje iemand heeft en ik weet het van velen niet eens. Niet interessant.
Blijkbaar is het in zijn algemeenheid nogal moeilijk om te onderkennen dat er in Nederland racisme nog steeds voorkomt. Op de werkvloer, op straat. Eigenlijk wordt dat vooral aangekaart en ik voel mij totaal niet persoonlijk aangesproken daardoor. Racisme tussen blank en zwart, tussen surinamers, tussen marokkanen uit marokko en die met een nederlandse paspoort. Allerlei vormen van racisme en dat mag best benoemd worden. Op een idiote manier gedaan door quincy, mee eens, maar ook op een idiote manier op gereageerd. En die idiote reacties van beide kanten komt imo van dieper dan het sinterklaasfeest.
Behalve de knecht van Sinterklaas, die mag alle kleuren hebben, behalve bruin en zwart.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:41 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Het zal mij een zorg zijn welk kleurtje iemand heeft en ik weet het van velen niet eens. Niet interessant.
Vinger-hand-verhaal is het. Het heeft dan ook bij voorbaat geen zin om ook maar één concessie te doen voor zulke figuren.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Die aanpassing werd gedaan door de oorringen in de ban te doen . En de lippenstift en de kleur van de pruik. Helaas is het voor deze mensen nooit genoeg en willen ze meer meer en meer. Dat blijkt wel uit de reacties.
Wmb hadden ze nooit toe moeten geven aan dat gedram. Het einde is zoek en het feest is verpest. En ik heb stiekem het idee dat dat de bedoeling was.
Heb tevens het gevoel dat 'Nederland' nu stevig de hakken in het zand zet en zegt: opzouten nu met dat gedram. Afblijven van die geweldige kinderfeest.
Uiteraard bestaat racisme, ook in Nederland heb je racisten. Maar het punt is, Zwarte Piet IS geen racisme. Maak dat er dan ook niet van.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:41 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Blijkbaar is het in zijn algemeenheid nogal moeilijk om te onderkennen dat er in Nederland racisme nog steeds voorkomt. Op de werkvloer, op straat. Eigenlijk wordt dat vooral aangekaart en ik voel mij totaal niet persoonlijk aangesproken daardoor. Racisme tussen blank en zwart, tussen surinamers, tussen marokkanen uit marokko en die met een nederlandse paspoort. Allerlei vormen van racisme en dat mag best benoemd worden. Op een idiote manier gedaan door quincy, mee eens, maar ook op een idiote manier op gereageerd. En die idiote reacties van beide kanten komt imo van dieper dan het sinterklaasfeest.
Er wordt geroepen 'zwarte piet is racisme'. Iedereen die eraan heeft meegewerkt heeft zich dan dus blijkbaar schuldig gemaakt aan racisme. Dat heeft niets te maken met je aangesproken VOELEN, maar met aangesproken WORDEN.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:41 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik weet wat zwarte piet is en inhoud. Ben zelf niet gekleurd maar voel mij ook totaal niet voor racist uitgemaakt. Omdat ik de ridiculiteit van het argument wel in zie. Net zoals de voorstanders van zwarte piet ook een groep hebben die nogal ridicuul reageren.
Bedoel je met de eerste alinea te zeggen dat zwarte piet geen roetvegen kan krijgen want het is een kinderfeest met traditie? Zwarte piet is al vaker verandert en die roetvegen doen verder helemaal niks af aan het kinderfeest en het foppen van de kids wat ik ook een mooi concept vind.
Het gaat mij niet om de extremen als quincy, maar dat er zat mensen zijn die jaarlijks daardoor worden gekwetst. Ik zie niet in waarom je die langer moet kwetsen als je een hele kleine aanpassing kan doen om dat te voorkomen. Een aanpassing die het hele systeem in stand houdt van het feest met alle leuke dingen.
Ik ben het met je eens dat de manier waarom de discussie is aangezwengeld verkeerd is. Net zoals er van de andere kant verkeert gereageerd wordt.
Ik snap je punt van de crew niet. Het zal mij een zorg zijn welk kleurtje iemand heeft en ik weet het van velen niet eens. Niet interessant.
Nee.het kan mij geen klote schelen, dus leg mij geen woorden in de mond.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Behalve de knecht van Sinterklaas, die mag alle kleuren hebben, behalve bruin en zwart.
Dus het is een paar jaar geleden al verpest? Dan maakt de quincy idioterie ook niet meer uit.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Die aanpassing werd gedaan door de oorringen in de ban te doen . En de lippenstift en de kleur van de pruik. Helaas is het voor deze mensen nooit genoeg en willen ze meer meer en meer. Dat blijkt wel uit de reacties.
Wmb hadden ze nooit toe moeten geven aan dat gedram. Het einde is zoek en het feest is verpest. En ik heb stiekem het idee dat dat de bedoeling was.
Heb tevens het gevoel dat 'Nederland' nu stevig de hakken in het zand zet en zegt: opzouten nu met dat gedram. Afblijven van die geweldige kinderfeest.
Waar maak ik dat er van?quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:50 schreef Montagui het volgende:
[..]
Uiteraard bestaat racisme, ook in Nederland heb je racisten. Maar het punt is, Zwarte Piet IS geen racisme. Maak dat er dan ook niet van.
Maar moet je meteen gaan aanpassen als mensen aangeven zich gekwetst te voelen?quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:10 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Waar maak ik dat er van?
Mijn god zeg. Dat ik erken dat het blijkbaar sommige mensen kwetst wil niet zeggen dat ik het als racisitisch zie. Ik voel mij ook niet aangesproken als de extremen van quincy en co het zo noemen.
En wanneer je nu in elkaar geramd wordt door die piet hatende figuren, dan wordt het wel persoonlijk.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:10 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Waar maak ik dat er van?
Mijn god zeg. Dat ik erken dat het blijkbaar sommige mensen kwetst wil niet zeggen dat ik het als racisitisch zie. Ik voel mij ook niet aangesproken als de extremen van quincy en co het zo noemen.
Ik zeg ook niet dat je zomaar moet aanpassen omdat er wat mensen gekwetst zijn. Maar je kan de huidige discussie niet een discussie roepen. Dat is vechten voor je positie zonder naar elkaar te luisteren.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:53 schreef Danny het volgende:
[..]
Er wordt geroepen 'zwarte piet is racisme'. Iedereen die eraan heeft meegewerkt heeft zich dan dus blijkbaar schuldig gemaakt aan racisme. Dat heeft niets te maken met je aangesproken VOELEN, maar met aangesproken WORDEN.
Er is daarnaast geen enkel argument gekomen dat aangeeft WAAROM mensen zich aangesproken voelen of gekwetst voelen door zwarte piet. En er is dus ook geen enkel argument te vinden waarom het aangepast zou moeten worden. Het dient geen ander doel dan mensen die zichzelf iets aanpraten zich beter te laten voelen. Waarom? Waarom zouden we dat doen? En besef je dat dat betekent dat je dergelijke aanpassingen dan aan alles en iedereen moet doen omdat er altijd wel mensen zijn die boos of verontwaardigd doen over iets?
Moeten die mensen niet gewoon leren omgaan met dingen die ze niet leuk vinden zoals iedereen dat moet?
Nee. Maar dat is mijn punt ook helemaal niet en dat zeg ik ook nergens.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:13 schreef Danny het volgende:
[..]
Maar moet je meteen gaan aanpassen als mensen aangeven zich gekwetst te voelen?
Wat wil je hier mee zeggen?quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:13 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
En wanneer je nu in elkaar geramd wordt door die piet hatende figuren, dan wordt het wel persoonlijk.
Dus omdat je discussie wilt over zwarte piet ben je verantwoordelijk voor dit.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:18 schreef Dance99Vv het volgende:
http://www.destentor.nl/r(...)=search_form#content
2009
Als de klagers geen gelijk hebben (en het dus geen racisme is) is er ook geen reden het aan te passen.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:16 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je zomaar moet aanpassen omdat er wat mensen gekwetst zijn. Maar je kan de huidige discussie niet een discussie roepen. Dat is vechten voor je positie zonder naar elkaar te luisteren.
Zwarte piet is zwarte piet, dat blijft het wat mij betreft ook. Maar waarom wordt elke nuance over dat je er alleen maar over praat al weggezet alsof je het als racisme ziet en en dat je maar moet doen wat de klagers vinden?
Als kinderen uit pure onschuld zeggen: he, die meneer ik DIK! tegen iemand in de supermarkt, dan kan ik me ook voorstellen dat dat pijnlijk is. Of als ze vragen 'papa, die mevrouw krijgt een kindje he?' terwijl ze alleen maar dik is. Of 'wat een gemene meneer', terwijl het een vrouw blijkt te zijn.quote:Als kinderen uit pure onschuld zeggen: he, zwarte piet, tegen iemand in de supermarkt. Dan kan ik mij voorstellen dat dit pijnlijk is.
Nadenken soit, maar denk dan ook eens na wat de gevolgen zijn van het aanpassen enkel en alleen omdat mensen gekwetst worden door dingen die absoluut niet op die manier bedoeld zijn? Dat is een hellend vlak.quote:Of je dan maar gelijk zwarte piet moet afschaffen, of zoals quimcy anderen uitmaken voor racist. Nee. Maar ik kan wel over het idiote verwijt van racisme stappen en tegelijkertijd zien dat mensen die het niet zo extreem stellen wel gekwetst kunnen worden. En daar mag je best over nadenken zonder je eigen tradities te verloochenen.
Goed. Over nagedacht en wil nog steeds dat het Sinterklaasfeest gewoon blijft zoals het nu is.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:16 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je zomaar moet aanpassen omdat er wat mensen gekwetst zijn. Maar je kan de huidige discussie niet een discussie roepen. Dat is vechten voor je positie zonder naar elkaar te luisteren.
Zwarte piet is zwarte piet, dat blijft het wat mij betreft ook. Maar waarom wordt elke nuance over dat je er alleen maar over praat al weggezet alsof je het als racisme ziet en en dat je maar moet doen wat de klagers vinden?
Als kinderen uit pure onschuld zeggen: he, zwarte piet, tegen iemand in de supermarkt. Dan kan ik mij voorstellen dat dit pijnlijk is.
Of je dan maar gelijk zwarte piet moet afschaffen, of zoals quimcy anderen uitmaken voor racist. Nee.
Maar ik kan wel over het idiote verwijt van racisme stappen en tegelijkertijd zien dat mensen die het niet zo extreem stellen wel gekwetst kunnen worden. En daar mag je best over nadenken zonder je eigen tradities te verloochenen.
Net zoals iemand zich gekwetst voelt als een klein kind 'Zwarte Piet' naar hem of haar roept (terwijl die persoon geen Zwarte Piet is) mag 'de Nederlander' zich uiteraard ook gekwetst voelen als hij/zij door diezelfde gekwetste persoon voor racist wordt uitgemaakt (omdat zij dat ook niet zijn).quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:16 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Als kinderen uit pure onschuld zeggen: he, zwarte piet, tegen iemand in de supermarkt. Dan kan ik mij voorstellen dat dit pijnlijk is.
Of je dan maar gelijk zwarte piet moet afschaffen, of zoals quimcy anderen uitmaken voor racist. Nee.
Maar ik kan wel over het idiote verwijt van racisme stappen en tegelijkertijd zien dat mensen die het niet zo extreem stellen wel gekwetst kunnen worden. En daar mag je best over nadenken zonder je eigen tradities te verloochenen.
we zijn allemaal gekwetst als we op uiterlijkheden worden gepestquote:Op zaterdag 9 november 2013 16:22 schreef Montagui het volgende:
[..]
Net zoals iemand zich gekwetst voelt als een klein kind 'Zwarte Piet' naar hem of haar roept (terwijl die persoon geen Zwarte Piet is) mag 'de Nederlander' zich uiteraard ook gekwetst voelen als hij/zij door diezelfde gekwetste persoon voor racist wordt uitgemaakt (omdat zij dat ook niet zijn).
80% van de (doods)bedreigingen kwamen van de anti-Zwarte Pieten en slechts 0,0001 van de pro-Zwarte Pieten.quote:Op zaterdag 9 november 2013 14:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, is het met de dood bedreigen van de organisatie van een sinterklaasfeest voor minima dan stiekem volkomen normaal? Of het belagen van die Papoea dame? Of Anouk? Volgens mij is dat minstens even dom en zot als wat die quincy uitspookt.
Oh maar hier ben ik het ook over eens hoor. Maar jusit omdat het een hellend vlak is moet je het er over hebben.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:21 schreef Danny het volgende:
[..]
Als de klagers geen gelijk hebben (en het dus geen racisme is) is er ook geen reden het aan te passen.
[..]
Als kinderen uit pure onschuld zeggen: he, die meneer ik DIK! tegen iemand in de supermarkt, dan kan ik me ook voorstellen dat dat pijnlijk is. Of als ze vragen 'papa, die mevrouw krijgt een kindje he?' terwijl ze alleen maar dik is. Of 'wat een gemene meneer', terwijl het een vrouw blijkt te zijn.
Alles en iedereen kan door vanalles en nog wat worden gekwetst. Zolang dat niet doelbewust en zolang dat niet de intentie is moet je gewoon je schouders ophalen, of er desnoods om lachen, en verder gaan.
Mijn zoontje heeft op jonge leeftijd ook weleens tegen een vrouw die in de winkel liep en duidelijk kaal was van de chemo gezegd 'kijk papa, die mevrouw lijkt op jou'. Moet ik nu mijn haar maar laten groeien?
[..]
Nadenken soit, maar denk dan ook eens na wat de gevolgen zijn van het aanpassen enkel en alleen omdat mensen gekwetst worden door dingen die absoluut niet op die manier bedoeld zijn? Dat is een hellend vlak.
quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:21 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Goed. Over nagedacht en wil nog steeds dat het Sinterklaasfeest gewoon blijft zoals het nu is.
En waar zeg ik dat dit niet mag?quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:22 schreef Montagui het volgende:
[..]
Net zoals iemand zich gekwetst voelt als een klein kind 'Zwarte Piet' naar hem of haar roept (terwijl die persoon geen Zwarte Piet is) mag 'de Nederlander' zich uiteraard ook gekwetst voelen als hij/zij door diezelfde gekwetste persoon voor racist wordt uitgemaakt (omdat zij dat ook niet zijn).
Ben ik nou gek of begon het hele gedoe met Quinsy die van Zwarte Piet afwilde? Want racisme. Volgens hem dan.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:29 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]![]()
Alsof het racismeverwijt voortkomt uit zwarte pier. natuurlijk niet. Dat ligt veel dieper. Daar moet het over gaan
Je hebt hopelijk zelf ook door dat er iets in jouw post niet helemaal kan kloppen?quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:27 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
80% van de (doods)bedreigingen kwamen van de anti-Zwarte Pieten en slechts 0,0001 van de pro-Zwarte Pieten.
dat deed hij in 2009 alquote:Op zaterdag 9 november 2013 16:30 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ben ik nou gek of begon het hele gedoe met Quinsy die van Zwarte Piet afwilde? Want racisme. Volgens hem dan.
Nee, maar je denkt werkelijk dat dit het echte probleem is?quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:30 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ben ik nou gek of begon het hele gedoe met Quinsy die van Zwarte Piet afwilde? Want racisme. Volgens hem dan.
Voor een enorm groot deel van de bevolking momenteel wel. Als quinsy en consorten een ander probleem hebben is het verstandig als ze zich daar ook op richten en dit non-probleem met rust laten.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:34 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Nee, maar je denkt werkelijk dat dit het echte probleem is?
Mijn zoon noemde elke kale man 'pantani', en niet zo zachtjes.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:21 schreef Danny het volgende:
Als kinderen uit pure onschuld zeggen: he, die meneer ik DIK! tegen iemand in de supermarkt, dan kan ik me ook voorstellen dat dat pijnlijk is. Of als ze vragen 'papa, die mevrouw krijgt een kindje he?' terwijl ze alleen maar dik is. Of 'wat een gemene meneer', terwijl het een vrouw blijkt te zijn.
aggossiequote:Op zaterdag 9 november 2013 16:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Als zwarte Piet nu een slecht persoon is, kan ik me voorstellen dat je daar niet mee geïdentificeerd wil worden. Maar het is een kindervriend!
Tja, white-face moet dan ook niet kunnen, eigenlijk.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar hoe moeten we omgaan met negers die zich als Sinterklaas verkleden, blijft toch mijn vraag.
Gewoon verkleden verbieden.quote:Op zaterdag 9 november 2013 17:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, white-face moet dan ook niet kunnen, eigenlijk.
Eehm, nee. Dit speelt al sinds de jaren 60. Quinsy gaat er alleen wat harder in omdat de gematigde toon voor hem niet snel genoeg tot resultaat leidt.quote:Op zaterdag 9 november 2013 16:30 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Tsja, hoe dan wel ? Beleefdheid, geduld, nuancering en humor zijn in de afgelopen jaren geprobeerd en werken niet - of in ieder geval niet snel/goed genoeg voor Q en Co.quote:Op zaterdag 9 november 2013 15:23 schreef Danny het volgende:
Dus mag die discussie gevoerd worden? Liever niet; Omdat kinderen. Omdat intentie.
En áls de discussie al gevoerd moet worden, moet dat zéker niet op de manier waarop quinsy gario en consorten die discussie hebben aangezwengeld.
Quinsy heeft zichzelf wel op de kaart gezet. Jammer genoeg niet vanwege zijn mooie kunst, maar door iedere Nederlander die geen kwaad ziet in Zwarte Piet zich racist te laten voelen. Althans dat probeert hij.quote:Op zaterdag 9 november 2013 18:04 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Eehm, nee. Dit speelt al sinds de jaren 60. Quinsy gaat er alleen wat harder in omdat de gematigde toon voor hem niet snel genoeg tot resultaat leidt.
[..]
Tsja, hoe dan wel ? Beleefdheid, geduld, nuancering en humor zijn in de afgelopen jaren geprobeerd en werken niet - of in ieder geval niet snel/goed genoeg voor Q en Co.
Terwijl er in mijn ogen al redelijk wat aanpassingen geweest zijn - maar ik voel mij dan ook niet benadeeld door Piet.
LOL! Hoe fout....quote:Ook Henna (68) is gekomen omdat het 'tijd werd dat zoiets plaatsvond'. 'Het is echt racisme, en zo heb ik het altijd gevoeld.' Met kinderen en kleinkinderen heeft ze het feest nooit gevierd. 'We keken wel naar de intocht op televisie. Dan zei ik dat ze goed moesten kijken of ze een verband zagen met het gedrag van Zwarte Piet en dat van hun vader of opa. Ik wilde ze bewust maken.'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |