FBTO dus maar even gemaild of ze de eerste stop kunnen zetten
 FBTO dus maar even gemaild of ze de eerste stop kunnen zetten  

De eigen bijdrage voor 2014 (2015 kan ik nog niet zien) is ¤326 euro.quote:Op woensdag 17 december 2014 22:11 schreef FlyingFish het volgende:
Misschien een beetje een domme vraag, maar als je verwacht in 2015 te gaan bevallen, kun je er dan vanuit gaan dat je sowieso al je eigen risico verbruikt?
Ik mankeer nooit wat dus heb nu het hoogste eigen risico, maar ik neem aan dat het als zwangere sowieso loont om terug te schakelen naar een zo laag mogelijk eigen risico? Of valt het heel erg mee wat je aan eigen risico verbruikt bij een zwangerschap en bevalling?
Iemand enig idee wat een 'normale' eigen bijdrage is voor een poliklinische bevalling zonder medische noodzaak?
En wanneer is het handig om een module zoals gezinsplanning aan te zetten? Twee maanden voor de bevalling ofzo?

Kun je het bloedprikken niet over het nieuwe jaar heentillen? Volgens mij kijken ze namelijk naar de datum dat je dat laat doen, het kan je zo 100 euro kostenquote:Op donderdag 18 december 2014 20:36 schreef FlyingFish het volgende:
Hmm, ik heb voor dit jaar nog 0 eigen risico verbruikt, maar vanmiddag dus wel een formulier gekregen om bloed te laten prikken. Morgen maar even informeren of ik dat tot 2015 kan rekken dan, als dat zo duur is en van het eigen risico af gaat. Met de feestdagen zijn ze toch niet zo snel met verwerken lijkt me en zo dringend lijkt die uitslag mij ook niet.
Ik neig nu ook naar Delta Lloyd. FBTO heeft overal maximum vergoedingen aan hangen wat ik minder vind, en ik moet die kindmodule daarvoor ook nu al aanzetten, dus dat voordeel is er dan ook niet meer. Daarnaast vergoed Delta Lloyd de combinatietest en zit er ook nog 6x fysio bij mocht dat nodig blijken. Een collectiviteitskorting heb ik ook al gevonden (33292 voor de liefhebbers), alleen even nakijken of ik niet via mijn werk nog meer korting kan krijgen voordat ik 'm ga afsluiten!
Thanks in ieder geval allemaal voor de informatie!

ik zat destijds bij Delta Lloyd via united insurance, 33402. Mss nog steeds goedkoper?quote:Op donderdag 18 december 2014 20:36 schreef FlyingFish het volgende:
Hmm, ik heb voor dit jaar nog 0 eigen risico verbruikt, maar vanmiddag dus wel een formulier gekregen om bloed te laten prikken. Morgen maar even informeren of ik dat tot 2015 kan rekken dan, als dat zo duur is en van het eigen risico af gaat. Met de feestdagen zijn ze toch niet zo snel met verwerken lijkt me en zo dringend lijkt die uitslag mij ook niet.
Ik neig nu ook naar Delta Lloyd. FBTO heeft overal maximum vergoedingen aan hangen wat ik minder vind, en ik moet die kindmodule daarvoor ook nu al aanzetten, dus dat voordeel is er dan ook niet meer. Daarnaast vergoed Delta Lloyd de combinatietest en zit er ook nog 6x fysio bij mocht dat nodig blijken. Een collectiviteitskorting heb ik ook al gevonden (33292 voor de liefhebbers), alleen even nakijken of ik niet via mijn werk nog meer korting kan krijgen voordat ik 'm ga afsluiten!
Thanks in ieder geval allemaal voor de informatie!

CZ basis boksquote:Op vrijdag 18 november 2016 11:35 schreef SaskiaR het volgende:
Bij mij zat de combinatietest en de lactatiekundige wel in de aanvullende verzekering (CZ met basis aanvullend). Maar de cursus Samen bevallen niet, want degene die het gaf was niet gecontracteerd, dus check dat voordat je een cursus uitkiest. De eigen bijdrage kraamzorg werd ook niet gedekt, maar weet niet of dat bij andere verzekeraars wel gedekt is.

In 2017 is er een subsidieregeling voor de NIPT en betaal je er zelf ¤175,- aan. Dit is ongeveer gelijk aan de kosten van een combinatietest.quote:Op vrijdag 18 november 2016 12:19 schreef FlyingFish het volgende:
Bij mij (delta lloyd, 2 jaar terug) werd samen bevallen wel vergoed, net als de combinatietest en de eigen bijdrage bij ziekenhuisbevalling en kraamzorg. Dit was bij de goedkoopste aanvullende verzekering.
Het bloedonderzoek en de NIPT volgend op de slechte combinatietest heb ik zelf moeten betalen door m'n eigen risico. De nipt was rond de 800 euro, dus ik was blij dat ik m'n eigen risico aangepast had naar de laagste mogelijkheid. Hoe dit per juli gaat veranderen qua vergoeding weet ik niet, dan is er geen medische aanleiding meer nodig en betaal je daar standaard 350 euro oid voor aan eigen bijdrage (dus niet vanuit je eigen risico), wel evt ipv de combinatietest.

Maar dat is pas vanaf april (dacht dat het juli was, maar is april las ik net) dan denk ik? Dan pas wordt hij standaard beschikbaar voor iedereen.quote:Op vrijdag 18 november 2016 14:34 schreef laziness het volgende:
[..]
In 2017 is er een subsidieregeling voor de NIPT en betaal je er zelf ¤175,- aan. Dit is ongeveer gelijk aan de kosten van een combinatietest.

Nee dat is eigen bijdrage, dat is wat anders dan eigen risico.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:45 schreef mandietjuh het volgende:
Als je zelf kiest om in het ziekenhuis te bevallen reken maar dat je eigen risico moet betalen. Dat geintje kost ¤385. Mits je een medische indicatie heb is het anders.

eigen risico gebruikt dus en eigen bijdrage voor kraamzorg (alleen basis heb ik). Dit keer hetzelfde, kraamzorg en poliklinische bevalling zelf betalen verwacht ik dus. Haal daarmee een aanvullend pakket er niet uit.
 eigen risico gebruikt dus en eigen bijdrage voor kraamzorg (alleen basis heb ik). Dit keer hetzelfde, kraamzorg en poliklinische bevalling zelf betalen verwacht ik dus. Haal daarmee een aanvullend pakket er niet uit.

Ziekenhuisopname, versiepogingen en inleiding (op basis van advies vk neem ik aan) vallen toch buiten je eigen risico omdat het voor zwangerschap is?quote:Op zaterdag 19 november 2016 10:05 schreef Heliotrope het volgende:
Vorige zwangerschap kostte met een ziekenhuisopname, versiepogingen en een ingeleide bevalling best wel wateigen risico gebruikt dus en eigen bijdrage voor kraamzorg (alleen basis heb ik). Dit keer hetzelfde, kraamzorg en poliklinische bevalling zelf betalen verwacht ik dus. Haal daarmee een aanvullend pakket er niet uit.

bij fbto module gezin krijg je 250 euro voor een poliklinische bevalling en bijdrage kraamzorg. Dus als je thuis bevalt dan krijg je 250 euro bijdrage in de kraamzorg, als je poliklinisch bevalt dan is dat geld daaraan op. En daarnaast nog 250 euro voor bijvoorbeeld een kinderehbo -cursus, anticonceptie, wat van die dingen. Kost mij 91 euro (gaat op geboortedatum, voor sommige zal het duurder zijn) en die module kan je aanzetten als je daadwerkelijk zwanger bent. Sowieso een goede keus want het kost 91 (per jaar) euro en krijgt er 250 voor terug.quote:Op zaterdag 19 november 2016 12:04 schreef Stormqueen het volgende:
Maar poliklinisch bevallen wordt toch nergens volledig vergoed door een basis aanvullend? Of wel?

Kraamverbanden van hier tot Tokio.
 Kraamverbanden van hier tot Tokio.

Met een aanvullende verzekering hoef je de ambulance niet te betalen neem ik aan?quote:Op zaterdag 19 november 2016 09:53 schreef Hupje het volgende:
Bloedonderzoek en evt urineonderzoek is niet zo duur, als je verder geen andere zorg gebruikt, gaat je eigen risico niet op. Met een ambulanceritje (na een thuisbevalling) wel, daar had ik niet helemaal op gerekend toen.

maar even goed nadenken wat we daar nu mee willen, want ¤600 is wel een flink bedrag...
 maar even goed nadenken wat we daar nu mee willen, want ¤600 is wel een flink bedrag...

zohee... Die van mij rond de 6000 dacht ik. Laatst een keer nagekeken. Valt nog mee dan. Was 1 dag opname met echo's en ctg, paar losse echo's en klinische bevalling (zo heet dat toch?) dus met gyn en de hele rambam.quote:Op zaterdag 19 november 2016 15:09 schreef Myrr het volgende:
Heb door dit topic even gekeken naar de zorgkosten omtrent de zwangerschap. Bijna 20.000 euro

Ja toch even nageteld en het was rond de 15, de rest is van andere dingetjes.quote:Op zaterdag 19 november 2016 18:17 schreef Nazil het volgende:
[..]
zohee... Die van mij rond de 6000 dacht ik. Laatst een keer nagekeken. Valt nog mee dan. Was 1 dag opname met echo's en ctg, paar losse echo's en klinische bevalling (zo heet dat toch?) dus met gyn en de hele rambam.

. Voor J moet het nog meer zijn geweest, met 3 weken ziekenhuis waaronder 1 week couveuse.
. Voor J moet het nog meer zijn geweest, met 3 weken ziekenhuis waaronder 1 week couveuse.

Voor een ambulancerit wordt je wettelijk eigen risico aangesproken.quote:Op zaterdag 19 november 2016 17:34 schreef MaJo het volgende:
[..]
Met een aanvullende verzekering hoef je de ambulance niet te betalen neem ik aan?
Ik zit nog steeds bij fbto, maar goed ook want het duurt allemaal dus wat langer dan gepland

oh ja verloskundige en eerste twee echo's heb ik niet meegerekend. Puur opname en bevalling en de echo's daar omheen. Bevalling was hier ook rond de 2000, die dag opname ook zoiets en kraamzorg ook.quote:Op zaterdag 19 november 2016 19:10 schreef Myrr het volgende:
[..]
Ja toch even nageteld en het was rond de 15, de rest is van andere dingetjes.
Het is wel alles bij elkaar van de hele zwangerschap dus inclusief de kraamzorg, twee verschillende verloskundige praktijken, een opname van bijna een week, toen nog paar checks en echo's bij de gyn, vlak voor de bevalling weer opgenomen, zelfde nacht nog bevallen en daarna nog een nacht moeten blijven ivm vroeggeboorte. De lange opname is 6.000, bevalling 2.000, kraamzorg 2000, van de verloskundige zitten ook een paar van over de 1000 euro bij en nog wat losse dingen die bij elkaar ook wel aantikken.
Alleen de opname rond de bevalling was 'maar' 2000. Best duur, een kind krijgen.

qua verzekering rond de bevalling. Heb ook nog een spiraaltje gehaald na de bevalling (gaat er nog in binnenkort) en dat werd ook razendsnel terugbetaald. Hoort bij die module.
 qua verzekering rond de bevalling. Heb ook nog een spiraaltje gehaald na de bevalling (gaat er nog in binnenkort) en dat werd ook razendsnel terugbetaald. Hoort bij die module.

Ja ik had wel een paar duizend verwacht hoor, maar dit... Op zich ook wel logisch, al die lonen van de twintig verschillende mensen die aan je bed staan per dag, zooi medicijnen dat je binnen krijgt, apparaten waar je de hele tijd aan ligt. Vlos moet 24/7 paraat staan. Maarja, richting de 15.000 had ik nou ook weer niet verwacht.quote:Op zaterdag 19 november 2016 20:40 schreef Nazil het volgende:
[..]
oh ja verloskundige en eerste twee echo's heb ik niet meegerekend. Puur opname en bevalling en de echo's daar omheen. Bevalling was hier ook rond de 2000, die dag opname ook zoiets en kraamzorg ook.
Duur geintje voor de zorgverzekering wel, zo'n zwangerschap.
Eigenlijk voor de hele samenleving bedenk ik mij, zwangerschapsverlof moet ook door iemand betaald worden
Maar fbtoqua verzekering rond de bevalling. Heb ook nog een spiraaltje gehaald na de bevalling (gaat er nog in binnenkort) en dat werd ook razendsnel terugbetaald. Hoort bij die module.

Ik ben zelf meegereden (in het andere ziekenhuis ook nog verbleven ivm keizersnede). Maar had ook met J met de auto mee mogen gaan. Dus mij hebben ze niet meegerekend denk ik.quote:Op zaterdag 19 november 2016 20:20 schreef WupWup het volgende:
Klopt, kinderen hebben geen eigen risico

Dat is geen poliklinische bevalling, maar een klinische.quote:Op zaterdag 19 november 2016 21:42 schreef mandietjuh het volgende:
Mijn poliklinische bevalling wordt wel vergoed vanuit de basisverzekering. (Heb zelf cz). Maar heb tijdens de zwangerschap beginnende zwangerschapsvergiftiging opgelopen en hoge bloeddruk die niet wilde dalen. Maar werd ingeleid..de inleiding heb ik traumatisch ervaren.

Ruim 2 jaar later, maar alsnog bedankt voor deze post; het kostte even narekenen bij diverse sites, maar ben uiteindelijk uitgekomen bij Delta Lloyd met bovenstaande collectiviteitscode. Fijn!quote:Op vrijdag 19 december 2014 23:53 schreef poemojn het volgende:
[..]
ik zat destijds bij Delta Lloyd via united insurance, 33402. Mss nog steeds goedkoper?

Is dat goedkoper dan de korting via independer?quote:Op donderdag 22 december 2016 12:43 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Ruim 2 jaar later, maar alsnog bedankt voor deze post; het kostte even narekenen bij diverse sites, maar ben uiteindelijk uitgekomen bij Delta Lloyd met bovenstaande collectiviteitscode. Fijn!

Ik ben speciaal voor jou even naar independer gegaan: ja, 1 euro goedkoperquote:Op donderdag 22 december 2016 14:00 schreef Stroopwafelmeisje het volgende:
[..]
Is dat goedkoper dan de korting via independer?

Toch 12 euro's per jaar. Katching!quote:Op donderdag 22 december 2016 14:03 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Ik ben speciaal voor jou even naar independer gegaan: ja, 1 euro goedkoper

quote:Op donderdag 22 december 2016 12:43 schreef Lemijn het volgende:
Ruim 2 jaar later, maar alsnog bedankt voor deze post; het kostte even narekenen bij diverse sites, maar ben uiteindelijk uitgekomen bij Delta Lloyd met bovenstaande collectiviteitscode. Fijn!

Anderzijds kun je ook naar UMC overstappen met dat als laatste poging want je moet toch ook ergens een grens neerleggen. Eigenlijk weet ik niet meer zo goed wat te doen
 Anderzijds kun je ook naar UMC overstappen met dat als laatste poging want je moet toch ook ergens een grens neerleggen. Eigenlijk weet ik niet meer zo goed wat te doen 

Al je andere vragen kan ik niet beantwoorden, maar ik had ook een aanvullende verzekering afgesloten voor eventuele onvoorziene kosten in mijn zwangerschap. Het enige waar die nuttig voor bleek, waren de extra geïndiceerde uren tijdens mijn kraamperiode. Voor de rest werd/is alles vergoed, achteraf gezien vond ik het dus niet waard.quote:Op maandag 25 november 2019 21:32 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik heb ook wel een vraag! Ik kan wel e.e.a. vinden op internet, maar ik zou het toch wel graag willen checken.
Ik heb nu een basisverzekering (naturapolis) bij ZEKUR. Ik ben er heel tevreden over: ieder jaar neem ik een hoog eigen risico, omdat ik heel gezond ben en eigenlijk nooit gebruik maak van zorg.
Komend jaar hoop ik zwanger te worden/zijn en ik zou wel graag willen weten of het handig is om over te stappen. Volgens Independer wordt een groot gedeelte van de kosten tijdens je zwangerschap gedekt, maar kan iemand dat voor mij bevestigen en eventueel verder uitlichten/toelichten? Is het nuttig om over te stappen naar een aanvullende verzekering? Ik lees dat sommige verzekeraars ook een meegroeiverzekering hebben; is dat eventueel een optie?

Je bevalling (thuis of in het ziekenhuis met indicatie, en pijnstilling willen is voldoende indicatie) wordt volledig vergoed uit het basispakket. Daarvoor maakt het niet uit dus. Het kan wel nuttig zijn voor kraamzorg - in principe betaal je daar eigen bijdrage per uur voor, maar veel aanvullende verzekeringen vergoeden die eigen bijdrage. En zelf was ik toen ik last kreeg van mijn bekken blij met een vergoeding voor fysiotherapie.quote:Op maandag 25 november 2019 21:32 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik heb ook wel een vraag! Ik kan wel e.e.a. vinden op internet, maar ik zou het toch wel graag willen checken.
Ik heb nu een basisverzekering (naturapolis) bij ZEKUR. Ik ben er heel tevreden over: ieder jaar neem ik een hoog eigen risico, omdat ik heel gezond ben en eigenlijk nooit gebruik maak van zorg.
Komend jaar hoop ik zwanger te worden/zijn en ik zou wel graag willen weten of het handig is om over te stappen. Volgens Independer wordt een groot gedeelte van de kosten tijdens je zwangerschap gedekt, maar kan iemand dat voor mij bevestigen en eventueel verder uitlichten/toelichten? Is het nuttig om over te stappen naar een aanvullende verzekering? Ik lees dat sommige verzekeraars ook een meegroeiverzekering hebben; is dat eventueel een optie?

QFT!quote:Op maandag 25 november 2019 21:43 schreef Rijstebuiltje het volgende:
[..]
Al je andere vragen kan ik niet beantwoorden, maar ik had ook een aanvullende verzekering afgesloten voor eventuele onvoorziene kosten in mijn zwangerschap. Het enige waar die nuttig voor bleek, waren de extra geïndiceerde uren tijdens mijn kraamperiode. Voor de rest werd/is alles vergoed, achteraf gezien vond ik het dus niet waard.

Hier vorige keer het eigen risico omlaag gezet en daar is iets van 5 euro vanaf gegaan (bloedprikken). Die laat ik dus vol open staan. Ik ga voor een kleine aanvullende verzekering die kraampakket / bijdrage kraamzorg / evt bevalling zonder indicatie in ziekenhuis / lactatiekundige vergoed. Met alleen die eerste 2 (die sowieso nodig zijn) heb ik de extra kosten er uit. (Zilverenkruis 2 sterren). Vorige keer had ik cz aanvullend basis (idd voor prenatale screening, nu is de nipt sowieso zelf betalen en zelf de kraamzorg betaald destijds).quote:Op maandag 25 november 2019 21:51 schreef Lemijn het volgende:
Ik zou in ieder geval dat eigen risico naar minimaal zetten. Verder verschilt het per verzekeraar wat er in een aanvullend pakket zit en of het loont om dat te nemen. Ik heb het destijds wel gedaan, omdat ik had uitgerekend dat ik het er precies uit zou halen (toen nog combinatietest + eigen bijdrage kraamzorg + 1x lactatiekundige). Maar ik geloof dat ik het een volgende keer lekker op z'n beloop zou laten met de basisverzekering. Het uitzoekwerk weegt niet op tegen die paar tientjes.

Toen de ambulance kwam, gebruikte hij toen optische geluidssignalen? (Sirene)? Ook daarvoor moet je betalen...quote:Op maandag 25 november 2019 22:14 schreef Hupje het volgende:
Het enige waar ik geen rekening mee had gehouden was dat een onverhoopt ambulance ritje na de bevalling (a 700+ euro) ook van je basisverzekering en dus eigen risico af gaat.
 Daar kwam ik achter toen ik de kosten eens bekeek voor mijn man na zijn opname in een revalidatiecentrum.
 Daar kwam ik achter toen ik de kosten eens bekeek voor mijn man na zijn opname in een revalidatiecentrum.

Minimum 24, standaard 45 bij fles en 49 bij borstvoeding. Als het nodig is, is het maximum 80 uur.quote:Op maandag 25 november 2019 22:00 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Dank voor de vele snelle reacties! Ik lees dat de eigen bijdrage voor kraamzorg iets minder dan 5 euro per uur is, dat vind ik wel heel erg meevallen. Hoeveel uur krijg je normaal gesproken als alles rondom je bevalling goed gaat?
Ik ga deze week eens even met manlief kijken wat verstandig is. In ieder geval goed om alles even te berekenen en onder elkaar te zetten. Alvast bedankt voor jullie advies en ervaringen.

Serieus? Dus voor spoed moet je extra betalen?! (Ik had 'gepaste spoed', zonder sirene)quote:Op maandag 25 november 2019 22:35 schreef Rijstebuiltje het volgende:
[..]
Toen de ambulance kwam, gebruikte hij toen optische geluidssignalen? (Sirene)? Ook daarvoor moet je betalen...Daar kwam ik achter toen ik de kosten eens bekeek voor mijn man na zijn opname in een revalidatiecentrum.

Dat betaal je zelf niet he, dat betaalt de verzekering. Vind het wel logisch klinken eigenlijk.quote:Op dinsdag 26 november 2019 06:09 schreef Hupje het volgende:
[..]
Serieus? Dus voor spoed moet je extra betalen?! (Ik had 'gepaste spoed', zonder sirene)

Ynske

Ynske

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.
Dale Carnegie

Als ze 75% vergoeden betaal je nog ¤1,12 per uur dus? Dan zou je voor maximaal 90 euro nog een pakket hoger gaan zitten, waarbij die 90 euro erg extreem is omdat je dan 80 uur kraamzorg zou krijgen waar ze niet zomaar voor tekenen.quote:Op woensdag 25 december 2019 09:37 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Mijn vriendin heeft nu een enorm uitgebreide via Nationale Nederlanden (aanvullend pakket iets van 75 euro per maand). Deze kon je gedurende het jaar aanpassen, dus die staat pas aan vanaf september.
Voor 2020, mocht onze dochter pas in januari geboren worden, ben ik nu bij CZ uitgekomen. Zij hebben een relatief goedkoop aanvullende verzekering die gunstig is voor zwangere vrouwen. Zie ook https://www.cz.nl/-/media(...)ief-met-gezinnen.pdf pagina 8. Kost voor mij maar 8 Euro per maand en dat haal ik er makkelijk uit met het volgende:
• Vergoeding eigen bijdrage poliklinische bevalling zonder medische indicatie
• Vergoeding eigen bijdrage kraamzorg
Kraamzorg wordt voor 75% vergoed. Om die reden twijfel ik nog om een pakketje zwaarder te nemen.
Jullie verder nog aanraders?

Klopt wat je zegt. Maar het duurdere pakket heeft ook nog wat voordelen met brilvergoeding e.d.quote:Op woensdag 25 december 2019 10:05 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Als ze 75% vergoeden betaal je nog ¤1,12 per uur dus? Dan zou je voor maximaal 90 euro nog een pakket hoger gaan zitten, waarbij die 90 euro erg extreem is omdat je dan 80 uur kraamzorg zou krijgen waar ze niet zomaar voor tekenen.
Wij zijn wel aan die uren gekomen maar daar telden meerdere dagen ziekenhuisopname mee.
80 uur kraamzorg thuis wil ik niet eens aan denken, verschrikkelijk.

Ik heb de afgelopen vier jaar bij hen gezeten omdat ik werkzaam was bij een umc en altijd erg tevreden geweest. Geen ervaring met die specifieke vergoeding, maar met dingen als fysio en andere ziekenhuiszorg nooit problemen met ze gehad en zijn altijd snel met uitbetalen declaraties. Het is dat ik nu niet meer bij een umc werk, anders was ik waarschijnlijk wel gebleven.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:10 schreef MaJo het volgende:
Ik ben overgestapt naar UMC wegens het vergoeden van een vierde icsi poging. Heel uitgebreid pakket ook met veel fysio en ook bijvoorbeeld vaccinaties voor het buitenland. Ben benieuwd!
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |