Mijn ervaring heeft me geleerd dat ook in Nederland grote verschillen tussen de diverse Vrije Scholen zitten. Die waar ik op heb gezeten, Driebergen, schijnt toen één van de slechtst functionerende te zijn geweest.quote:Op woensdag 13 november 2013 11:41 schreef quirigua het volgende:
[..]
geen idee ; verschillen zal wel te maken hebben met nationale omstandigheden of lokale opvattingen, wat er (nationaal) mag of wat er kan, de leraren, ouders ; wat al niet
He! Ik begrijp dat deze Tucker min of meer het werk van Ian Stephenson heeft overgenomen?quote:Op woensdag 13 november 2013 10:13 schreef Perrin het volgende:
Hee dit is duidelijk in Read zijn straatje (mocht ie nog meelezen):
'Jochie is zijn eigen opa'
Klopt als een bus.quote:Op woensdag 13 november 2013 14:30 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
He! Ik begrijp dat deze Tucker min of mee het werk van Ian Stephenson heeft overgenomen?
Daar komt het in de praktijk misschien wel op neer maar het is voor Rudolf Steiner een manier om tot een hogere spiritualiteit ja zelfs helderziendheid te komen die volgens hem in de loop van de tijd bij de mens verloren is gegaan. Hieronder een link naar een boekje van zijn hand waar je via "inkijkexemplaar" de hele tekst kan lezen.quote:Op dinsdag 12 november 2013 19:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Een kosmisch/bio/natuur ritme, noem het wat je wil, maar het komt om en nabij op hetzelfde neer.
Daar zit niets "magisch" in, we zijn verbonden met de natuur, dat ritme leeft in ieder van ons. Naar mijn idee is het goed je daar bewust van te zijn en mee te flowen met dat ritme.
Ik zal het uit proberen te leggen aan de hand van mijn eigen jaarfeesten. Die jaarfeesten hebben allemaal te maken met bepaalde momenten in het jaar die van betekenis zijn, de 4 zonnewende's en 4 feesten die op andere belangrijke punten vallen(bv begin mei, het punt waarbij je er hier vanuit mag gaan dat er geen vorst meer is, dat de natuur in volle bloei staat).
Deze momenten hebben ook weerslag op ons mensen, ze hebben immers hun weerslag op alles in de natuur.
Ook in mijn traditie worden er verhalen verteld, sagen, mythen en dat soort dingen, verhalen met moralen zeg maar. Dat is een meer dan prima manier om kinderen op een zeer speelse en open manier wat te leren.
Nu wordt dit van die steiner-scholen met een christelijk sausje gedaan, maar het principe blijft hetzelfde.
Ik begrijp de tekst eronder dan ook niet zo goed met dat indoctrinerend, dat zit er namelijk niet echt in(niet op nare wijze dan iig). Het is gewoon een manier van leven en een manier van dingen leren, een hele mooie manier van dingen leren zelfs. Pak het gemiddelde kinderboekje wat ouders graag voorlezen, wat op gewone school wordt voorgelezen bij de kleuters en je hebt hetzelfde idee in een ander jasje, een verhaal met een moraaltje om de kinderen wat te leren op een speelse manier, op een open manier, om ze te laten gaan nadenken over zaken.
Ik vind de tekst niet zozeer indoctrinerend als wel beschrijvend over de sfeer. Dat lijkt me wel handig: dan weet je waar je aan toe bent.quote:Op dinsdag 12 november 2013 14:55 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Er wordt in de antroposofie ook het "kosmische ritme" aan gekoppeld, dat bedoel ik.
Quote:
Kinderen voedt men in dezelfde niet-confessionele zin op wanneer men de kinderen hoger vernoemde waarden laat beleven. Dit kan men doen door hen een zinvol gestructureerd levensritme aan te bieden, zowel thuis als op school, het vieren van jaarfeesten (kosmisch ritme) en door het vertellen van verhalen, sprookjes, biografieën en sagen. Dit alles is belangrijk voor de innerlijke kracht van het kind, waaruit geleidelijk aan het volle bewustzijn ontstaat van de individuele verschillen tussen mensen en het wederzijds begrip voor elkaar, waardoor samenleven pas mogelijk wordt. Dit is de christelijke adem die doorheen heel het onderwijs waait en in het bijzonder in het vrij christelijk uur speciale aandacht krijgt. Daarnaast is het mogelijk dat om het even welke godsdienst aan bod komt in een Steinerschool, wanneer de ouders dit wensen en als er een leraar gevonden wordt [1]
Is dit citaat uit een schoolbrochure van een Rudolf Steinerschool geen sprekend voorbeeld van een indoctrinaire tekst? O.i. wordt in deze tekst bewust aan begripsverwarring gedaan om alle eventueel geïnteresseerde kandidaten voor de school de indruk te geven dat de Steinerschool een vrije school is, d.w.z. een school waar iedereen, met welke godsdienstige overtuiging dan ook, op levensbeschouwelijk gebied aan zijn trekken komt. Niets is echter minder waar! De Rudolf Steinerpedagogiek, die volledig bepaald wordt door de antroposofie of de leer van Rudolf Steiner, is een normatieve pedagogie met een sterk evocatief karakter. Vooral de ideeën van Steiner omtrent reïncarnatie, kosmologie, natuur-geestverhouding (bvb. in verband met het ik-lichaam, het fysieke lichaam, het ether lichaam, het astrale lichaam), de ontogenese als recapitulatie van de fylogenese, enz. getuigen van een verouderd en archaïsch mens- en wereldbeeld en nopen ons tot enig voorbehoud bij dit antroposofisch gekleurd project [2]
Bron: http://www.steinerscholen(...)pt/begripsverwarring
Je vroeg naar de toetsbaarheid en daar gaf ik antwoord op.quote:Op dinsdag 12 november 2013 05:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wat mij altijd verteld is is dat de reguliere landbouw te veel van de planten en de grond vraagt (en de balans met insecten e.d. verstoort) waardoor de smaak en de vitamines verloren gaan; de krachten van de planten. Een hogere opbrengst lijkt helemaal niet hun doel te zijn. Net zoiets als de plofkip versus de scharrelkip.
Ok, dus dat aspect is - in potentie - toetsbaar. Ik heb echter niet de indruk dat antroposofen geinteresseerd zijn in het toetsen van hun overtuigingen. Ze nemen het a priori aan of ze gaan op dezelfde manier met die toetsbaarheid om als astrologen dat doen. (Focussen op de 'resultaten' en de rest negeren, conclusies uit het ongerijmde, etc.)quote:Op dinsdag 12 november 2013 01:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Opbrengst. En/of gezondheid van de planten.
Simpel toch. Als bonen gepoot worden op een zaaddag zouden ze meer of gezondere zaden moeten opleveren dan wanneer ze op een worteldag gepoot worden.
Zoniet, dan heeft het onderscheid geen nut.
Steiner heeft genoeg geschreven over toetsbaarheid. Sterker nog, hij wees er juist altijd op om wat hij stelde niet zomaar aan te nemen. Hij is bovendien behoorlijk geschoold in het hele idee van 'a priori'; hij schreef zijn proefschrift over epistemologie.quote:Op woensdag 20 november 2013 12:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok, dus dat aspect is - in potentie - toetsbaar. Ik heb echter niet de indruk dat antroposofen geinteresseerd zijn in het toetsen van hun overtuigingen. Ze nemen het a priori aan of ze gaan op dezelfde manier met die toetsbaarheid om als astrologen dat doen. (Focussen op de 'resultaten' en de rest negeren, conclusies uit het ongerijmde, etc.)
Als een antroposoof zich geroepen voelt om hier degelijk onderzoek naar te doen juich ik dat van harte toe, maar ik zie het niet gebeuren. Toetsbaarheid is an sich niet interessant zolang het niet getoetst wordt.
Maar waar is dan dat onderzoek?quote:Op woensdag 20 november 2013 14:22 schreef Y_Redbook het volgende:
[..]
Steiner heeft genoeg geschreven over toetsbaarheid. Sterker nog, hij wees er juist altijd op om wat hij stelde niet zomaar aan te nemen. Hij is bovendien behoorlijk geschoold in het hele idee van 'a priori'; hij schreef zijn proefschrift over epistemologie.
Zolang er geen onderzoek heeft plaatsgevonden lijkt die vraag me nog niet heel interessant.quote:Op woensdag 20 november 2013 14:22 schreef Y_Redbook het volgende:
Dat brengt ons dus weer terug op wat toetsenbaarheid is (volgens jou).
Dat vraag ik me ook af ja. Benieuwd naar het antwoord.quote:Op woensdag 20 november 2013 17:33 schreef anonymoussie het volgende:
Wat hebben antroposofen eigenlijk met India?
In mijn verbeelding dacht ik altijd aan iets met ariërs in combinatie met wat jij zegt, 'spirituele wijsheid'.quote:Op woensdag 20 november 2013 17:34 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af ja. Benieuwd naar het antwoord.
Zal wel iets met de link naar meditatie en reïncarnatie en goeroes zijn, maar het fijne weet ik er niet van.
Het enige wat ik kan bedenken is de Grieken en Romeinenquote:Op woensdag 20 november 2013 18:10 schreef Molurus het volgende:
Veel van dat zweverige geneuzel lijkt direct afkomstig uit indiase cultuur/religie. Kennelijk spreekt dat antroposofen heel erg aan.
Ik geloof ook niet dat er in dat genre een echt westers equivalent bestaat. (Correct me if i'm wrong.)
Rudolf Steiner geeft aan dat er 3 manieren zijn die naar "occulte" scholing leiden:quote:Op woensdag 20 november 2013 17:33 schreef anonymoussie het volgende:
Wat hebben antroposofen eigenlijk met India?
Hmm ok. Dat is dus wel een bevestiging dat het ze ook intrigeert door de spiritualiteit van India.quote:Op woensdag 20 november 2013 18:29 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Rudolf Steiner geeft aan dat er 3 manieren zijn die naar "occulte" scholing leiden:
1. de oosterse weg
2. de christelijke weg
3. de rozenkruiserweg
Bron: http://www.vrijgeestesleven.be/diabasis/b07oost.htm
Ja, en dan heb je nog het volkje dat Stonehenge bouwde. Maar daarover is eigenlijk bijna niets bekend.quote:Op woensdag 20 november 2013 18:28 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Het enige wat ik kan bedenken is de Grieken en Romeinen
En de heksen, magiërs en tovenaars enzo. Geomantiek en pyromantie enzo
Magie enzo...
Edit: En Germanen, maar in hoeverre zij spiritueel waren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |