abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133213494
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 11:41 schreef quirigua het volgende:

[..]

geen idee ; verschillen zal wel te maken hebben met nationale omstandigheden of lokale opvattingen, wat er (nationaal) mag of wat er kan, de leraren, ouders ; wat al niet :Y
Mijn ervaring heeft me geleerd dat ook in Nederland grote verschillen tussen de diverse Vrije Scholen zitten. Die waar ik op heb gezeten, Driebergen, schijnt toen één van de slechtst functionerende te zijn geweest.
pi_133217390
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 10:13 schreef Perrin het volgende:
Hee dit is duidelijk in Read zijn straatje (mocht ie nog meelezen):
'Jochie is zijn eigen opa'
He! Ik begrijp dat deze Tucker min of meer het werk van Ian Stephenson heeft overgenomen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 13-11-2013 14:44:39 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_133217482
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 14:30 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

He! Ik begrijp dat deze Tucker min of mee het werk van Ian Stephenson heeft overgenomen?
Klopt als een bus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jim_B._Tucker

"Tucker, a board-certified child psychiatrist, worked for several years on this research with Ian Stevenson before taking over upon Stevenson’s retirement in 2002."

Wat is het toch een kleine wereld. :+
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 13 november 2013 @ 14:59:50 #104
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_133218422
Als Stevenson nou zelf eens een beetje opschoot met reïncarneren kan hij zijn eigen onderzoek gewoon zelf weer voortzetten
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_133222474
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 19:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Een kosmisch/bio/natuur ritme, noem het wat je wil, maar het komt om en nabij op hetzelfde neer.
Daar zit niets "magisch" in, we zijn verbonden met de natuur, dat ritme leeft in ieder van ons. Naar mijn idee is het goed je daar bewust van te zijn en mee te flowen met dat ritme.

Ik zal het uit proberen te leggen aan de hand van mijn eigen jaarfeesten. Die jaarfeesten hebben allemaal te maken met bepaalde momenten in het jaar die van betekenis zijn, de 4 zonnewende's en 4 feesten die op andere belangrijke punten vallen(bv begin mei, het punt waarbij je er hier vanuit mag gaan dat er geen vorst meer is, dat de natuur in volle bloei staat).
Deze momenten hebben ook weerslag op ons mensen, ze hebben immers hun weerslag op alles in de natuur.

Ook in mijn traditie worden er verhalen verteld, sagen, mythen en dat soort dingen, verhalen met moralen zeg maar. Dat is een meer dan prima manier om kinderen op een zeer speelse en open manier wat te leren.

Nu wordt dit van die steiner-scholen met een christelijk sausje gedaan, maar het principe blijft hetzelfde.
Ik begrijp de tekst eronder dan ook niet zo goed met dat indoctrinerend, dat zit er namelijk niet echt in(niet op nare wijze dan iig). Het is gewoon een manier van leven en een manier van dingen leren, een hele mooie manier van dingen leren zelfs. Pak het gemiddelde kinderboekje wat ouders graag voorlezen, wat op gewone school wordt voorgelezen bij de kleuters en je hebt hetzelfde idee in een ander jasje, een verhaal met een moraaltje om de kinderen wat te leren op een speelse manier, op een open manier, om ze te laten gaan nadenken over zaken.
Daar komt het in de praktijk misschien wel op neer maar het is voor Rudolf Steiner een manier om tot een hogere spiritualiteit ja zelfs helderziendheid te komen die volgens hem in de loop van de tijd bij de mens verloren is gegaan. Hieronder een link naar een boekje van zijn hand waar je via "inkijkexemplaar" de hele tekst kan lezen.

http://www.steinervertali(...)8/jaarfeesten#viewer
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_133240908
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 14:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Er wordt in de antroposofie ook het "kosmische ritme" aan gekoppeld, dat bedoel ik.

Quote:
Kinderen voedt men in dezelfde niet-confessionele zin op wanneer men de kinderen hoger vernoemde waarden laat beleven. Dit kan men doen door hen een zinvol gestructureerd levensritme aan te bieden, zowel thuis als op school, het vieren van jaarfeesten (kosmisch ritme) en door het vertellen van verhalen, sprookjes, biografieën en sagen. Dit alles is belangrijk voor de innerlijke kracht van het kind, waaruit geleidelijk aan het volle bewustzijn ontstaat van de individuele verschillen tussen mensen en het wederzijds begrip voor elkaar, waardoor samenleven pas mogelijk wordt. Dit is de christelijke adem die doorheen heel het onderwijs waait en in het bijzonder in het vrij christelijk uur speciale aandacht krijgt. Daarnaast is het mogelijk dat om het even welke godsdienst aan bod komt in een Steinerschool, wanneer de ouders dit wensen en als er een leraar gevonden wordt [1]

Is dit citaat uit een schoolbrochure van een Rudolf Steinerschool geen sprekend voorbeeld van een indoctrinaire tekst? O.i. wordt in deze tekst bewust aan begripsverwarring gedaan om alle eventueel geïnteresseerde kandidaten voor de school de indruk te geven dat de Steinerschool een vrije school is, d.w.z. een school waar iedereen, met welke godsdienstige overtuiging dan ook, op levensbeschouwelijk gebied aan zijn trekken komt. Niets is echter minder waar! De Rudolf Steinerpedagogiek, die volledig bepaald wordt door de antroposofie of de leer van Rudolf Steiner, is een normatieve pedagogie met een sterk evocatief karakter. Vooral de ideeën van Steiner omtrent reïncarnatie, kosmologie, natuur-geestverhouding (bvb. in verband met het ik-lichaam, het fysieke lichaam, het ether lichaam, het astrale lichaam), de ontogenese als recapitulatie van de fylogenese, enz. getuigen van een verouderd en archaïsch mens- en wereldbeeld en nopen ons tot enig voorbehoud bij dit antroposofisch gekleurd project [2]

Bron: http://www.steinerscholen(...)pt/begripsverwarring
Ik vind de tekst niet zozeer indoctrinerend als wel beschrijvend over de sfeer. Dat lijkt me wel handig: dan weet je waar je aan toe bent.
Wat me wel verbaast:
1) Kinderen voedt men in dezelfde niet-confessionele zin op wanneer .... etc
2) Dit is de christelijke adem die doorheen heel het onderwijs waait en in het bijzonder .... etc
Niet-confessioneel maar wel een christelijke adem???
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_133240990
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 05:36 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat mij altijd verteld is is dat de reguliere landbouw te veel van de planten en de grond vraagt (en de balans met insecten e.d. verstoort) waardoor de smaak en de vitamines verloren gaan; de krachten van de planten. Een hogere opbrengst lijkt helemaal niet hun doel te zijn. Net zoiets als de plofkip versus de scharrelkip.
Je vroeg naar de toetsbaarheid en daar gaf ik antwoord op.
De zaaikalender is heel simpel te toetsen door bijvoorbeeld zaadplanten op een worteldag te zaaien en dan te kijken of ze minder of slechtere opbrengst leveren.
Preparaten zijn lastiger te toetsen, maar ook daar moet wel een leuke opzet voor te bedenken zijn.

Dat 'sofen niet uit zijn op hogere opbrengst, denk ik ook wel. De 'sofen die ik ken zijn meer op zoek naar een betere kwaliteit dan naar een grotere kwantiteit. Inderdaad: eerder lekkere scharrelkip die zich amuseert dan een plofkip die crepeert.
Dat is iets waar ik me wel in kan vinden, trouwens.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_133442041
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 01:44 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Opbrengst. En/of gezondheid van de planten.
Simpel toch. Als bonen gepoot worden op een zaaddag zouden ze meer of gezondere zaden moeten opleveren dan wanneer ze op een worteldag gepoot worden.
Zoniet, dan heeft het onderscheid geen nut.
Ok, dus dat aspect is - in potentie - toetsbaar. Ik heb echter niet de indruk dat antroposofen geinteresseerd zijn in het toetsen van hun overtuigingen. Ze nemen het a priori aan of ze gaan op dezelfde manier met die toetsbaarheid om als astrologen dat doen. (Focussen op de 'resultaten' en de rest negeren, conclusies uit het ongerijmde, etc.)

Als een antroposoof zich geroepen voelt om hier degelijk onderzoek naar te doen juich ik dat van harte toe, maar ik zie het niet gebeuren. Toetsbaarheid is an sich niet interessant zolang het niet getoetst wordt.
pi_133446051
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ok, dus dat aspect is - in potentie - toetsbaar. Ik heb echter niet de indruk dat antroposofen geinteresseerd zijn in het toetsen van hun overtuigingen. Ze nemen het a priori aan of ze gaan op dezelfde manier met die toetsbaarheid om als astrologen dat doen. (Focussen op de 'resultaten' en de rest negeren, conclusies uit het ongerijmde, etc.)

Als een antroposoof zich geroepen voelt om hier degelijk onderzoek naar te doen juich ik dat van harte toe, maar ik zie het niet gebeuren. Toetsbaarheid is an sich niet interessant zolang het niet getoetst wordt.
Steiner heeft genoeg geschreven over toetsbaarheid. Sterker nog, hij wees er juist altijd op om wat hij stelde niet zomaar aan te nemen. Hij is bovendien behoorlijk geschoold in het hele idee van 'a priori'; hij schreef zijn proefschrift over epistemologie.

Dat brengt ons dus weer terug op wat toetsenbaarheid is (volgens jou).
Music fan
pi_133446903
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 14:22 schreef Y_Redbook het volgende:

[..]

Steiner heeft genoeg geschreven over toetsbaarheid. Sterker nog, hij wees er juist altijd op om wat hij stelde niet zomaar aan te nemen. Hij is bovendien behoorlijk geschoold in het hele idee van 'a priori'; hij schreef zijn proefschrift over epistemologie.
Maar waar is dan dat onderzoek?

quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 14:22 schreef Y_Redbook het volgende:

Dat brengt ons dus weer terug op wat toetsenbaarheid is (volgens jou).
Zolang er geen onderzoek heeft plaatsgevonden lijkt die vraag me nog niet heel interessant.

Maar toetsbaarheid lijkt me in dit geval heel duidelijk. Het zaaien volgens de zaaikalender zou dan minimaal een statistisch significant meetbaar effect met zich mee moeten brengen.

Welke criteria er dan bekeken zouden moeten worden laat ik graag over aan degene die het onderzoek doet. Het bepalen van statistische significantie, daar zijn gewoon standaard rekenregels voor.

En als dat onderzoek dan eenmaal heeft plaatsgevonden dient dat onafhankelijk te worden bekeken door wetenschappers in hetzelfde vakgebied. Als men er geen gaten in kan schieten en er inderdaad een statistisch significant verband is tussen zaaikalenders en wat dan ook... dan kunnen we met zijn allen eens gaan nadenken over hypotheses die dat mogelijk verklaren.

Dat laatste is echter nog laaaaaang niet aan de orde. En ik betwijfel of dat ooit zo ver komt.

PS: blijft geheel van toepassing:

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 20-11-2013 14:59:13 ]
pi_133453724
Wat hebben antroposofen eigenlijk met India?
pi_133453762
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 17:33 schreef anonymoussie het volgende:
Dat vraag ik me ook af ja. Benieuwd naar het antwoord.
Zal wel iets met de link naar meditatie en reïncarnatie en goeroes zijn, maar het fijne weet ik er niet van.
pi_133454539
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 17:34 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ook af ja. Benieuwd naar het antwoord.
Zal wel iets met de link naar meditatie en reïncarnatie en goeroes zijn, maar het fijne weet ik er niet van.
In mijn verbeelding dacht ik altijd aan iets met ariërs in combinatie met wat jij zegt, 'spirituele wijsheid'.
Het lijkt net alsof je 'de oude wereld' ingaat daar in India. Met al die oude natuurgoden en rituelen. Bloemenketting enzo tussen al die rotzooi. :D
pi_133455036
Veel van dat zweverige geneuzel lijkt direct afkomstig uit indiase cultuur/religie. Kennelijk spreekt dat antroposofen heel erg aan. :)

Ik geloof ook niet dat er in dat genre een echt westers equivalent bestaat. (Correct me if i'm wrong.)
pi_133455557
Foutje, bedankt.

[ Bericht 97% gewijzigd door anonymoussie op 20-11-2013 18:30:05 ]
pi_133455670
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 18:10 schreef Molurus het volgende:
Veel van dat zweverige geneuzel lijkt direct afkomstig uit indiase cultuur/religie. Kennelijk spreekt dat antroposofen heel erg aan. :)

Ik geloof ook niet dat er in dat genre een echt westers equivalent bestaat. (Correct me if i'm wrong.)
Het enige wat ik kan bedenken is de Grieken en Romeinen :P
En de heksen, magiërs en tovenaars enzo. Geomantiek en pyromantie enzo :D

Magie enzo...

Edit: En Germanen, maar in hoeverre zij spiritueel waren?

[ Bericht 2% gewijzigd door anonymoussie op 20-11-2013 18:34:04 ]
pi_133455687
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 17:33 schreef anonymoussie het volgende:
Rudolf Steiner geeft aan dat er 3 manieren zijn die naar "occulte" scholing leiden:

1. de oosterse weg
2. de christelijke weg
3. de rozenkruiserweg

Bron: http://www.vrijgeestesleven.be/diabasis/b07oost.htm
pi_133455900
Rozenkruisers... 17e eeuws geheim genootschap.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rozenkruisers

Juist ja. :{
pi_133455991
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 18:29 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Rudolf Steiner geeft aan dat er 3 manieren zijn die naar "occulte" scholing leiden:

1. de oosterse weg
2. de christelijke weg
3. de rozenkruiserweg

Bron: http://www.vrijgeestesleven.be/diabasis/b07oost.htm
Hmm ok. Dat is dus wel een bevestiging dat het ze ook intrigeert door de spiritualiteit van India.
Maar toch vraag ik me af of het ook iets met de ariërs te maken kan hebben... :P
pi_133455996
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2013 18:28 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Het enige wat ik kan bedenken is de Grieken en Romeinen :P
En de heksen, magiërs en tovenaars enzo. Geomantiek en pyromantie enzo :D

Magie enzo...

Edit: En Germanen, maar in hoeverre zij spiritueel waren?
Ja, en dan heb je nog het volkje dat Stonehenge bouwde. Maar daarover is eigenlijk bijna niets bekend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')