abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133177895
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 11:05 schreef Ouder1 het volgende:
Het bij effect is dan dus wel dat de groenten meer aangevreten zijn en veel insecten bevatten. Dat is iets waar ik een trauma van overgehouden heb. Ik kan niet eten met kaarslicht want ik moet kunnen pluizen in mijn eten of ik geen slakken, wormpjes, luizen of ander ongedierte tegenkom. Als ik zelf kook is dat iets minder maar als een ander kookt krijg ik het alleen door mijn keel als ik kan pluizen in het eten.
Frambozen eet ik al helemaal niet meer. Mijn ouders hadden een grote eigen tuin waar zij groente in verbouwden en daar stonden ook enkele frambozenstruiken. Eén jaar waren die besmet met een soort kleine witte wormpjes. Die zag je niet aan de buitenkant maar aan de binnenkant van de vrucht. Mijn broer was jarig in de zomer en dan bakte mijn moeder altijd zelf taarten en vlaaien. Ook frambozenvlaai dus. Die zomer zag ik de wormpjes (veel!!!) in de vlaai krioelen met honderden tegelijk. Ik moest de vlaai aan de gasten serveren.. die hadden niets in de gaten en aten het zo op :r Nooit meer frambozen voor mij.
Annie MG Schmidt, kinderliedje :

er zit een worm in onze juttepeer,
dat weten we zo zoetjes aan wel zeker -
het ligt misschien wel aan de kweker,
of anders ligt het zo maar aan het weer -

- - ik denk : een wurm,
ik eet er maar omheen !
pi_133178421
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 11:05 schreef Ouder1 het volgende:
Het bij effect is dan dus wel dat de groenten meer aangevreten zijn en veel insecten bevatten. Dat is iets waar ik een trauma van overgehouden heb. Ik kan niet eten met kaarslicht want ik moet kunnen pluizen in mijn eten of ik geen slakken, wormpjes, luizen of ander ongedierte tegenkom. Als ik zelf kook is dat iets minder maar als een ander kookt krijg ik het alleen door mijn keel als ik kan pluizen in het eten.
Frambozen eet ik al helemaal niet meer. Mijn ouders hadden een grote eigen tuin waar zij groente in verbouwden en daar stonden ook enkele frambozenstruiken. Eén jaar waren die besmet met een soort kleine witte wormpjes. Die zag je niet aan de buitenkant maar aan de binnenkant van de vrucht. Mijn broer was jarig in de zomer en dan bakte mijn moeder altijd zelf taarten en vlaaien. Ook frambozenvlaai dus. Die zomer zag ik de wormpjes (veel!!!) in de vlaai krioelen met honderden tegelijk. Ik moest de vlaai aan de gasten serveren.. die hadden niets in de gaten en aten het zo op :r Nooit meer frambozen voor mij.
Mijn ervaring is toch wel anders hoor, ik krijg een beetje het idee dat jij je wel in een heel erg extreme situatie hebt bevonden daar.

Ik heb nog nooit iets gegeten van de biologisch dynamische sector dat volzat met ongedierte namelijk. Dat werd gewoon netjes schoongemaakt, geen slak, wormpje of wat dan ook te bekennen. En mocht er een besmetting zijn dan wordt dat niet gegeten.
Er is wel iets meer schade, maar ook dat wordt wel degelijk in de perken gehouden, er zijn meer manieren dan chemische bestrijdingsmiddelen namelijk.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_133178440
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 11:34 schreef erodome het volgende:

[..]

Mijn ervaring is toch wel anders hoor, ik krijg een beetje het idee dat jij je wel in een heel erg extreme situatie hebt bevonden daar.

Ik heb nog nooit iets gegeten van de biologisch dynamische sector dat volzat met ongedierte namelijk. Dat werd gewoon netjes schoongemaakt, geen slak, wormpje of wat dan ook te bekennen. En mocht er een besmetting zijn dan wordt dat niet gegeten.
Er is wel iets meer schade, maar ook dat wordt wel degelijk in de perken gehouden, er zijn meer manieren dan chemische bestrijdingsmiddelen namelijk.
Boerenkool.... Need I say more?
pi_133178569
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 11:35 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Boerenkool.... Need I say more?
Geen idee wat je daarmee bedoeld, ken wel boerenkool van die methode, maar daar was niets mis mee.

Ik vind de gekkigheid vooral zitten in het in de ochtend mijmeren over wat de plantjes nodig hebben(heb een biologische boer weleens horen grappen dat die dynamische de ochtend beginnen met een meditatie bij de plantjes om erachter te komen wat ze vandaag moesten doen ipv gewoon aan het werk te gaan). Dat soort dingen dus, er zit een hele wetenschap en duidelijke kennis achter, maar dat wordt in die hoek nog weleens vergeten, of zelfs bewust opzij geschoven. Dat levert soms mindere resultaten op en maakt het vooral erg vaag allemaal waardoor de dingen die wel goed zijn ondergesneeuwt raken en vooral niet serieus genomen worden door anderen.

Nu ben ik niet anti-regulier, maar qua smaak zijn planten die in een goede levende bodem zaten en de tijd hebben gekregen om te groeien wel lekkerder, smaakvoller. Ik zou graag een beste uit 2 werelden willen zien.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_133178922
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 11:40 schreef erodome het volgende:
Geen idee wat je daarmee bedoeld, ken wel boerenkool van die methode, maar daar was niets mis mee.
Sla is heel simpel te wassen en te controleren op ongedierte voor de bereiding. Vooral boerenkool en b.v. bloemkool en broccoli zijn door hun structuur bijna niet schoon te krijgen. De antroposofen lossen dat op door deze groenten een nacht in sterk zout water te laten staan met een gewicht er op om de groente onder water te houden. De insecten gaan dan dood door het zout en gaan drijven. Hiermee haal je dan de meeste beestjes er al uit. Het is echter natuurlijk geen garantie dat er geen beestjes achterblijven die onder de groente zaten en dus niet konden gaan drijven; de kans is groot dat je die er dan bij het wassen ook niet uit krijgt.

Wanneer je eenmaal zo'n pan met zout water na die nacht hebt gezien.. dan vergaat je de lust tot het eten van die boerenkool wel. Waar hij schoon leek toen hij er in ging.. is het oppervlakte geheel bedekt met dode insecten :r

Als jij het niet zelf bereid hebt en geen peuteraar bent.. tja.. dan zal het je niet opgevallen zijn dat je nog heel wat vlees in je vegetarische boerenkoolstamppot had zitten.
pi_133180071
Je haalt het toch uit elkaar en wast het dan, ik heb nog nooit een hele bloemkool bereid. En nogmaals, ik heb nog nooit wat uit die hoek gegeten dat vol zat met ongedierte.

Wel weet ik dat er ongedierte in kan zitten voordat je het wast/eet. Heb zat met mijn handen in de groente en fruit gezeten om dat te weten. Vergeet nooit meer als kind de druiven bij mijn buren, overheerlijk, maar die enge oorwurmen erin(ze hadden me wijsgemaakt dat die in je oren zouden kruipen, leuk, oudere broers en zussen ;) ). Later ook zat ongedierte gezien en denk maar niet dat regulier daar altijd vrij van is.
pi_133181275
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 11:53 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Sla is heel simpel te wassen en te controleren op ongedierte voor de bereiding. Vooral boerenkool en b.v. bloemkool en broccoli zijn door hun structuur bijna niet schoon te krijgen. De antroposofen lossen dat op door deze groenten een nacht in sterk zout water te laten staan met een gewicht er op om de groente onder water te houden. De insecten gaan dan dood door het zout en gaan drijven. Hiermee haal je dan de meeste beestjes er al uit. Het is echter natuurlijk geen garantie dat er geen beestjes achterblijven die onder de groente zaten en dus niet konden gaan drijven; de kans is groot dat je die er dan bij het wassen ook niet uit krijgt.

Wanneer je eenmaal zo'n pan met zout water na die nacht hebt gezien.. dan vergaat je de lust tot het eten van die boerenkool wel. Waar hij schoon leek toen hij er in ging.. is het oppervlakte geheel bedekt met dode insecten :r

Als jij het niet zelf bereid hebt en geen peuteraar bent.. tja.. dan zal het je niet opgevallen zijn dat je nog heel wat vlees in je vegetarische boerenkoolstamppot had zitten.
Ach, ik heb ook wel eens groente uit de tuin gegeten waar waarschijnlijk heel wat beestjes in zaten aangezien het onmogelijk was ze er allemaal uit te krijgen, nog nooit iets aan overgehouden hoor :P
pi_133182092
Gewoon wat je ziet zitten eraf vegen, en voor de rest maar denken aan hoe gezond eiwitten zijn, toch? :P
Ik heb in gewoon (niet-biologisch) eten ook zo vaak beestjes zien zitten hoor. Laatst nog een slakje in de sla.
Dingen die je rauw eet gewoon extra goed wassen en wat je kookt of bakt, nou ja, wat daarin zit gaat vanzelf dood moeten we maar denken. ;)
Om eerlijk te zijn krijg ik liever een paar verdwaalde insecten binnen dan allerlei additieven met E-nummers.
  dinsdag 12 november 2013 @ 13:53:53 #89
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_133182252
Zelf heb ik graag een moestuin (nu even niet ivm druk) en mijn vader heeft een moestuin. Weliswaar niet biologisch-dynamisch, maar wel erg biologisch (inclusief beestjes). Zelf heb ik daar echt geen problemen mee, gewoon de groente goed schoonmaken voor je gaat koken. Een tijdje geleden nog mooie groene rupsen binnenin een bloemkool gevonden :o
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_133183238
Eerlijk gezegd heb ik ook niet zo veel moeite met beestjes in groentes. Gebakken sprinkhanen zijn ook best lekker. Die heb ik een keer geproefd op een vakantiebeurs. Mijn ouders vertelden ons dat toen ze in Nieuw-Guinea woonden ze het regelmatig meemaakten dat de lokale bevolking uit verrot hout dikke grote larven visten en die dan levend opaten. Dat vonden ze echt een lekkernij. Het is maar wat je gewend bent.

Biologische landbouw is niets op tegen. Je kunt er alleen geen hele wereldbevolking mee voeden lijkt me. Biologische veeteelt vind ik veel belangrijker omdat je daarmee het leed onder dieren vermindert.

Maar weer even on-topic: het effect van het "dynamische" in deze landbouw is dus op geen enkele manier aantoonbaar?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_133183646
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 14:23 schreef Kijkertje het volgende:
Eerlijk gezegd heb ik ook niet zo veel moeite met beestjes in groentes. Gebakken sprinkhanen zijn ook best lekker. Die heb ik een keer geproefd op een vakantiebeurs. Mijn ouders vertelden ons dat toen ze in Nieuw-Guinea woonden ze het regelmatig meemaakten dat de lokale bevolking uit verrot hout dikke grote larven visten en die dan levend opaten. Dat vonden ze echt een lekkernij. Het is maar wat je gewend bent.

Biologische landbouw is niets op tegen. Je kunt er alleen geen hele wereldbevolking mee voeden lijkt me. Biologische veeteelt vind ik veel belangrijker omdat je daarmee het leed onder dieren vermindert.
Als minder landbouwgrond gebruikt zou worden voor het verbouwen van veevoer (vleesconsumptie matigen) zou het al een stuk haalbaarder zijn de wereldbevolking duurzamer van voedsel te voorzien.
Het aantal lijdende dieren verminderen lijkt me een effectiever doel dan de hoeveelheid leed per dier terugdringen en verder alles bij het oude laten.
quote:
Maar weer even on-topic: het effect van het "dynamische" in deze landbouw is dus op geen enkele manier aantoonbaar?
Het lijkt me vrij ononderbouwbaar en een beetje uit de lucht gegrepen dat het per dag(!) varieert welk gewas je het best kan zaaien vanwege 'astrale krachten'. Het zou me erg verbazen als de werking van deze zaaikalender ooit wetenschappelijk wordt aangetoond.
pi_133184121
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 15:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat is dan die hele filosofie erachter? Zover ik het kan zien lijkt het een klein beetje op de jaarfeesten die ik als heks vier, alleen zijn deze "verchristelijkt".
Welke "magie" zit erachter volgens jou? Want ik zie alleen de koppeling met het draaien van het wiel van het jaar en de innerlijke mens.

Nu ben ik een "heks" en dus zie ik daar alleen maar iets goeds in, dat leven met het ritme van de (hier heersende) natuur zie ik veel nut in, het zijn prachtige momenten om stil te staan bij de natuur, hoe deze ons beinvloed, om doelen te stellen, om bezig te zijn met voortgang in je leven.
Er wordt in de antroposofie ook het "kosmische ritme" aan gekoppeld, dat bedoel ik.

Quote:
Kinderen voedt men in dezelfde niet-confessionele zin op wanneer men de kinderen hoger vernoemde waarden laat beleven. Dit kan men doen door hen een zinvol gestructureerd levensritme aan te bieden, zowel thuis als op school, het vieren van jaarfeesten (kosmisch ritme) en door het vertellen van verhalen, sprookjes, biografieën en sagen. Dit alles is belangrijk voor de innerlijke kracht van het kind, waaruit geleidelijk aan het volle bewustzijn ontstaat van de individuele verschillen tussen mensen en het wederzijds begrip voor elkaar, waardoor samenleven pas mogelijk wordt. Dit is de christelijke adem die doorheen heel het onderwijs waait en in het bijzonder in het vrij christelijk uur speciale aandacht krijgt. Daarnaast is het mogelijk dat om het even welke godsdienst aan bod komt in een Steinerschool, wanneer de ouders dit wensen en als er een leraar gevonden wordt [1]

Is dit citaat uit een schoolbrochure van een Rudolf Steinerschool geen sprekend voorbeeld van een indoctrinaire tekst? O.i. wordt in deze tekst bewust aan begripsverwarring gedaan om alle eventueel geïnteresseerde kandidaten voor de school de indruk te geven dat de Steinerschool een vrije school is, d.w.z. een school waar iedereen, met welke godsdienstige overtuiging dan ook, op levensbeschouwelijk gebied aan zijn trekken komt. Niets is echter minder waar! De Rudolf Steinerpedagogiek, die volledig bepaald wordt door de antroposofie of de leer van Rudolf Steiner, is een normatieve pedagogie met een sterk evocatief karakter. Vooral de ideeën van Steiner omtrent reïncarnatie, kosmologie, natuur-geestverhouding (bvb. in verband met het ik-lichaam, het fysieke lichaam, het ether lichaam, het astrale lichaam), de ontogenese als recapitulatie van de fylogenese, enz. getuigen van een verouderd en archaïsch mens- en wereldbeeld en nopen ons tot enig voorbehoud bij dit antroposofisch gekleurd project [2]

Bron: http://www.steinerscholen(...)pt/begripsverwarring

[ Bericht 48% gewijzigd door Kijkertje op 12-11-2013 15:16:30 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_133192683
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 13:53 schreef Perrin het volgende:
Zelf heb ik graag een moestuin (nu even niet ivm druk) en mijn vader heeft een moestuin. Weliswaar niet biologisch-dynamisch, maar wel erg biologisch (inclusief beestjes). Zelf heb ik daar echt geen problemen mee, gewoon de groente goed schoonmaken voor je gaat koken. Een tijdje geleden nog mooie groene rupsen binnenin een bloemkool gevonden :o
Mijn vader heeft ook een moestuintje. Met zijn bonen en snoeptomaten. Hij had dit jaar zoveel bonen dat hij veel in de familie heeft uitgedeeld. :D
Een tijdje kwam hij Iedere keer weer met die bonen.
Maar eigenlijk na het wassen en koken blijft er geen ongedierte over.
Hij doet eigenlijk niet aan bloemkool en broccoli ofzo. Wij hebben in onze achtertuin wel een appelboom en perenboom. Ik hap er eigenlijk nooit in, maar snijd de appel en eet het in stukjes :P
pi_133193221
Zijn er naast NL, Duitsland, België en Engeland eigenlijk nog meer landen met Vrije scholen? Duitsland en Engeland noemen het Waldorf scholen toch? Zijn er eigenlijk verschillen tussen de Waldorf en Vrije school? Of verschilt dat weer per land?
pi_133193931
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 14:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Er wordt in de antroposofie ook het "kosmische ritme" aan gekoppeld, dat bedoel ik.

Quote:
Kinderen voedt men in dezelfde niet-confessionele zin op wanneer men de kinderen hoger vernoemde waarden laat beleven. Dit kan men doen door hen een zinvol gestructureerd levensritme aan te bieden, zowel thuis als op school, het vieren van jaarfeesten (kosmisch ritme) en door het vertellen van verhalen, sprookjes, biografieën en sagen. Dit alles is belangrijk voor de innerlijke kracht van het kind, waaruit geleidelijk aan het volle bewustzijn ontstaat van de individuele verschillen tussen mensen en het wederzijds begrip voor elkaar, waardoor samenleven pas mogelijk wordt. Dit is de christelijke adem die doorheen heel het onderwijs waait en in het bijzonder in het vrij christelijk uur speciale aandacht krijgt. Daarnaast is het mogelijk dat om het even welke godsdienst aan bod komt in een Steinerschool, wanneer de ouders dit wensen en als er een leraar gevonden wordt [1]

Is dit citaat uit een schoolbrochure van een Rudolf Steinerschool geen sprekend voorbeeld van een indoctrinaire tekst? O.i. wordt in deze tekst bewust aan begripsverwarring gedaan om alle eventueel geïnteresseerde kandidaten voor de school de indruk te geven dat de Steinerschool een vrije school is, d.w.z. een school waar iedereen, met welke godsdienstige overtuiging dan ook, op levensbeschouwelijk gebied aan zijn trekken komt. Niets is echter minder waar! De Rudolf Steinerpedagogiek, die volledig bepaald wordt door de antroposofie of de leer van Rudolf Steiner, is een normatieve pedagogie met een sterk evocatief karakter. Vooral de ideeën van Steiner omtrent reïncarnatie, kosmologie, natuur-geestverhouding (bvb. in verband met het ik-lichaam, het fysieke lichaam, het ether lichaam, het astrale lichaam), de ontogenese als recapitulatie van de fylogenese, enz. getuigen van een verouderd en archaïsch mens- en wereldbeeld en nopen ons tot enig voorbehoud bij dit antroposofisch gekleurd project [2]

Bron: http://www.steinerscholen(...)pt/begripsverwarring
Een kosmisch/bio/natuur ritme, noem het wat je wil, maar het komt om en nabij op hetzelfde neer.
Daar zit niets "magisch" in, we zijn verbonden met de natuur, dat ritme leeft in ieder van ons. Naar mijn idee is het goed je daar bewust van te zijn en mee te flowen met dat ritme.

Ik zal het uit proberen te leggen aan de hand van mijn eigen jaarfeesten. Die jaarfeesten hebben allemaal te maken met bepaalde momenten in het jaar die van betekenis zijn, de 4 zonnewende's en 4 feesten die op andere belangrijke punten vallen(bv begin mei, het punt waarbij je er hier vanuit mag gaan dat er geen vorst meer is, dat de natuur in volle bloei staat).
Deze momenten hebben ook weerslag op ons mensen, ze hebben immers hun weerslag op alles in de natuur.

Ook in mijn traditie worden er verhalen verteld, sagen, mythen en dat soort dingen, verhalen met moralen zeg maar. Dat is een meer dan prima manier om kinderen op een zeer speelse en open manier wat te leren.

Nu wordt dit van die steiner-scholen met een christelijk sausje gedaan, maar het principe blijft hetzelfde.
Ik begrijp de tekst eronder dan ook niet zo goed met dat indoctrinerend, dat zit er namelijk niet echt in(niet op nare wijze dan iig). Het is gewoon een manier van leven en een manier van dingen leren, een hele mooie manier van dingen leren zelfs. Pak het gemiddelde kinderboekje wat ouders graag voorlezen, wat op gewone school wordt voorgelezen bij de kleuters en je hebt hetzelfde idee in een ander jasje, een verhaal met een moraaltje om de kinderen wat te leren op een speelse manier, op een open manier, om ze te laten gaan nadenken over zaken.
pi_133194107
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2013 19:33 schreef anonymoussie het volgende:
Zijn er naast NL, Duitsland, België en Engeland eigenlijk nog meer landen met Vrije scholen? Duitsland en Engeland noemen het Waldorf scholen toch? Zijn er eigenlijk verschillen tussen de Waldorf en Vrije school? Of verschilt dat weer per land?
wereldwijd :
http://www.freunde-waldor(...)tungen-weltweit.html
http://www.haager-kreis.o(...)orld_List_6-2012.pdf

[ Bericht 8% gewijzigd door quirigua op 12-11-2013 20:32:16 ]
pi_133210014
quote:
Jeetje!
Ik zal het eens rustig bekijken. Kan ik hier ook de verschillen tussen de scholen vinden?
  woensdag 13 november 2013 @ 10:13:48 #98
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_133210113
Hee dit is duidelijk in Read zijn straatje (mocht ie nog meelezen):
'Jochie is zijn eigen opa'
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_133210888
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2013 19:33 schreef anonymoussie het volgende:
Dat zijn bij mijn weten allemaal verschillende namen voor hetzelfde. En ze komen werkelijk overal in de wereld voor, zoals het linkje van quirigua ook al aangeeft.
Ik ben om eerlijk te zijn niet blij met de term "vrije school" in Nederland, ik merk bij mensen die er niet goed bekend mee zijn dat ze het verwarren met "iederwijs" (scholen waarbij de kinderen de hele dag mogen doen wat ze zelf willen) en het om die reden al bij voorbaat niet eens overwegen voor hun kind.
Er zijn een aantal vrije scholen in Nederland die hun naam (misschien om die reden) al gewijzigd hebben naar Waldorfschool of Steinerschool.
pi_133212202
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 10:09 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Jeetje!
Ik zal het eens rustig bekijken. Kan ik hier ook de verschillen tussen de scholen vinden?
geen idee ; verschillen zal wel te maken hebben met nationale omstandigheden of lokale opvattingen, wat er (nationaal) mag of wat er kan, de leraren, ouders ; wat al niet :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')