Eens, maar het zou ook kunnen impliceren dat gedachten deel zijn van het al, het universum, welk eveneens gelimiteerd zijn door tijd en ruimte.quote:Op zondag 15 december 2013 16:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Die quote heeft betrekking op de illusie dat je jezelf als geschieden ervaart, terwijl alles met elkaar samenhangt en juist daardoor als fenomeen bestaat / kan bestaan.
Hume is volgens mij de eerste geweest die zei dat tijd en ruimte constructies zijn van de geest omdat er geen stimuli zijn voor tijd en ruimte. Ons concept van tijd en ruimte is a priori.quote:Op vrijdag 6 december 2013 21:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Volgens Kant zijn tijd en ruimte mentale constructen. Einstein heeft dat weerlegt.
Einstein heeft dat niet weerlegd. In feite heeft hij juist het realisme een flinke douw gegeven. Het idee dat tijd en ruimte absolute grootheden zijn, een soort onveranderlijk toneel waarop fysische processen zich afspelen, blijkt niet te kloppen. De werkelijkheid is veel vreemder. Volgens de relativiteitstheorie zijn ruimte en tijd zelf flexibel en afhankelijk van met welke snelheid een waarnemer zich er doorheen beweegt. Hoe hoger je snelheid hoe langzamer de tijd gaat. Als je de maximum snelheid in het universum nadert komt de tijd bijna stil te staan. Voor licht, dat zich altijd met die maximum snelheid voortbeweegt, verstrijkt er geen tijd. Alles in het universum gebeurt dan tegelijk. Alles is er gewoon. Alleen als je veel langzamer gaat, zoals wij, worden gebeurtenissen als het ware uitgerekt. Zoals Einstein zei: 'de tijd is de reden dat niet alles tegelijk gebeurt.'quote:Op vrijdag 6 december 2013 21:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Volgens Kant zijn tijd en ruimte mentale constructen. Einstein heeft dat weerlegt.
Omdat we allemaal dezelfde dingen ervaren (in ieder geval ongeveer) delen we in feite inderdaad een en hetzelfde bewustzijn met alle bewuste wezens.quote:Op zondag 15 december 2013 15:57 schreef Gray het volgende:
"A human being is part of the whole called by us universe , a part limited in time and space. We experience ourselves, our thoughts and feelings as something separate from the rest. A kind of optical delusion of consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free ourselves from the prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty...We shall require a substantially new manner of thinking if mankind is to survive." - Albert Einstein
Dat begrijp ik.quote:Op maandag 16 december 2013 21:19 schreef JerryWesterby het volgende:
Einstein heeft dat niet weerlegd.
knip
Evolutie leidt tot een functionele afstemming op de omgeving. Ook de werking van de hersenen is afgestemd op de structuur van de wereld. De passieve dingen, die nooit iets anders doen dan zichzelf zijn, zijn onze leermeesters geweest. Door hun eenvoudige identiteit en discrete aantallen, leerden zij ons tellen en rekenen. In al hun ruimtelijke verschijningsvormen leerden zij ons meetkunde. In hun feitelijkheid leerden zij ons het onderscheidt tussen waar en onwaar. In hun cyclische veranderingen leerden zij ons de objectieve loop van de tijd. De passieve dingen geven inhoud aan onze intuïtie voor continuïteit, identiteit, ruimte en tijd, logica en objectiviteit, die het kader vormen voor ons begrip van de buitenwereld. Het is niet verbazend dat de logische verbeeldingen, die we kennen uit de wiskunde, bruikbare sjablonen zijn voor het ontrafelen van de structuur van de wereld, zoals de natuurkunde aantoont.quote:Een andere vraag is hoe het kan dat wij al dit soort kennis kunnen verwerven met een brein dat door evolutie is gevormd om bessen en nootjes te vinden en aan roofdieren te ontkomen. Wat is de connectie tussen onze denkwereld en de constructie van de ruimtetijd. Met realisme is dat een groot raadsel. Als de tijdruimte in ons bewustzijn zit begint het wat begrijpelijker te worden.
Wat een heerlijk volledig antwoord.quote:Op maandag 16 december 2013 22:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat begrijp ik.
Volgens de Lorentz transformatie kan een waarnemer zijn metingen vertalen naar het gezichtspunt van een andere waarnemer. Dat waarnemingen van verschillende waarnemers in elkaar vertaald kunnen worden betekent dat het verschillende perspectieven zijn, en dat geeft de waarnemingen in de relativiteitstheorie hun objectieve karakter.
Kant leefde een eeuw eerder en ging er nog van uit dat de Euclidische meetkunde en Newtoniaanse mechanica correct waren. Hij meende echter dat hun juistheid geen patronen in de buitenwereld beschrijft maar slechts eigenschappen van ons eigen kenvermogen. Het feit dat de de relativiteitstheorie de Euclidische meetkunde doorbreekt, is een weerlegging van Kant. Want volgens Kant zitten wij gevangen in ons eigen kenvermogen en als de Euclidische meetkunde daar deel vanuit maakt, kan onze ervaring van de buitenwereld er nooit van afwijken. Aangezien dat wel kan (de relativiteitstheorie is toetsbaar) is Kant daarmee weerlegt.
[..]
Evolutie leidt tot een functionele afstemming op de omgeving. Ook de werking van de hersenen is afgestemd op de structuur van de wereld. De passieve dingen, die nooit iets anders doen dan zichzelf zijn, zijn onze leermeesters geweest. Door hun eenvoudige identiteit en discrete aantallen, leerden zij ons tellen en rekenen. In al hun ruimtelijke verschijningsvormen leerden zij ons meetkunde. In hun feitelijkheid leerden zij ons het onderscheidt tussen waar en onwaar. In hun cyclische veranderingen leerden zij ons de objectieve loop van de tijd. De passieve dingen geven inhoud aan onze intuïtie voor continuïteit, identiteit, ruimte en tijd, logica en objectiviteit, die het kader vormen voor ons begrip van de buitenwereld. Het is niet verbazend dat de logische verbeeldingen, die we kennen uit de wiskunde, bruikbare sjablonen zijn voor het ontrafelen van de structuur van de wereld, zoals de natuurkunde aantoont.
De eerste vraag hier is "wat is blauw?"quote:Op zondag 10 november 2013 21:50 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Kan jij je dan een fysische wet voorstellen, ook eentje die we nog niet ontdekt hebben, die er voor zorgt dat iets immaterieels als de kleur blauw ontstaat? Blauw is helemaal nergens in de wereld. Niet in de lucht, niet in je ogen, niet in je hersencellen. Wat is blauw? Waar bestaat blauw uit? Blauw zit alleen in onze geest, nergens anders. Er is een onoverbrugbare kloof tussen de fysica en blauw.
Dit is een vraag in het genre "hoe kun je weten dat de wereld niet, als je even niet kijkt, volledig wordt bestuurd en geconstrueerd door smurfen?"quote:Op maandag 11 november 2013 19:54 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Hoe kun je nu weten dat elk meetinstrument volstaat, of het een verlengstuk van bewustzijn is, direct of indirect, of niet?
Dat kun je per definitie niet weten, want zonder bewustzijn van meetresultaten, direct of indirect, valt er natuurlijk niets te weten over het volstaan van zo’n apparaat, dat daarbij onafhankelijk van bewustzijn zou zijn.
Een meetproces is juist per definitie een koppeling tussen een mogelijk op zichzelf staande fysische werkelijkheid en ons bewustzijn.
Volgens de QM bestaat er echter geen onafhankelijke, op zichzelf staande werkelijkheid, die opgebouwd is uit fysische deeltjes.
Slechts door de waarneming, waardoor deze fysische werkelijkheid diepgaand wordt beïnvloed, en uit zijn abstracte, hoogdimensionale karakter gehaald, ontstaat er iets wat we onze werkelijkheid noemen, dus door interactie met iets wat uitdrukkelijk niet - fysisch is.
Want zou de waarneming een fysisch karakter hebben dan zou deze beschreven kunnen worden in termen van interacties van elementaire deeltjes, die gehoorzamen aan de bewegingsvergelijkingen, die alleen beschreven kunnen worden als vibrerende golven in hoogdimensionale ruimtes, die voor ons bewustzijn geen enkele betekenis hebben.
En eerlijk gezegd zie ik niets aan dit proces dat verdere verklaring behoeft. Je kunt natuurlijk, zoals sommige filosofen, je afvragen of wat er voor mij uitziet als blauw er wellicht voor jou uitziet als rood. (Dat zou betekenen dat jij geleerd hebt om de naam "blauw" te geven aan iets dat jij ervaart als rood.) Noemen we zoiets niet kleurenblindheid? Waarvoor is vastgesteld dat de oorzaak van genetische aard is? Op het y-chromosoom?quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:50 schreef Molurus het volgende:
En dat is natuurlijk onmogelijk vast te stellen.
Zoals ik het zie lost hij daarmee een probleem op dat hij geheel zelf opwerpt. Want er is tenslotte pas sprake van een mind-body probleem als je veronderstelt dat dat verschillende dingen zijn!!quote:Op zondag 17 november 2013 18:51 schreef JerryWesterby het volgende:
Onder andere Roger Penrose heeft geschreven over mogelijke kwantumprocessen in het brein, en ook Stuart Kauffman bijvoorbeeld, die gespecialiseerd is in biologie en complexiteitstheorie. Hij ziet het leven (en ook individuele organismen) als een complex systeem dat zich handhaaft op de grens van orde en chaos, waar zich de meeste alternatieven bevinden voor mogelijke configuraties van het totale systeem, en dus de meeste ruimte voor creativiteit. Dit is de enige plek waar je, door de principiele onvoorspelbaarheid, eventueel deels aan de natuurwetten ontsnapt. Biologische cellen, maar ook plant- en diersoorten zijn attractoren van het systeem. Hij oppert dat dit soort emergente zelforganisatie een belangrijker rol speelt in de evolutie dan Darwinistische natuurlijk selectie. Dat laatste opereert immers random, en moet daarom wel traag zijn, terwijl evolutie soms razend snel is.
Hij past deze theorie ook toe op het mind/body probleem. Hij oppert dat een brein als complex neuraal netwerk zich handhaaft op de grens van kwantumcoherentie en decoherentie. Op deze manier zou de geest er in kunnen slagen invloed te hebben op de materie. Het ontstaan van de 'klassieke' werkelijkheid vanuit de kwantumwerkelijkheid is immers niet causaal en deterministisch.
Kauffman geeft toe dat zijn theorie heel speculatief is, maar dat hij wel een verklaring zou bieden voor de interactie tussen geest en materie, het doelbewust handelen van levende wezens met een vrije wil, waar het huidige wetenschappelijk paradigma geen raad mee weet.
Maar ook dit soort theorieen geeft geen verklaring voor het bewustzijn zelf, in de zin van de bewuste ervaring die levende wezens hebben.
In wetenschappelijke termen is er geen probleem! Het probleem vloeit voort uit klassieke noties van vrije wil, die niet wetenschappelijk van aard zijn.quote:maar dat hij wel een verklaring zou bieden voor de interactie tussen geest en materie, het doelbewust handelen van levende wezens met een vrije wil, waar het huidige wetenschappelijk paradigma geen raad mee weet.
Als je daar vanuit niet-wetenschappelijke kringen mee wordt dood gegooid kan ik me dergelijke frustratie ook wel voorstellen.quote:Op zondag 24 november 2013 16:30 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik vind het wel meevallen. Hij heeft duidelijk een vijandige zaal met mensen die verontwaardigd zijn. Meestal een teken dat het niet zomaar academici zijn maar dat er sprake is van ideologie. Als je in atheistisch gezelschap een term als spiritualiteit laat vallen krijg je reacties als: 'Hè, wat, hè? Hij zei 'spiritualiteit!.
Als je in de wetenschappelijke wereld iets controversieels zegt, van wat voor aard dan ook, dan krijg je inderdaad een leger skeptics en debunkers achter je aan. En dat is maar goed ook. Dat is namelijk de enige manier waarop we feiten kunnen onderscheiden van onzin.quote:Op zondag 24 november 2013 18:07 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Of je uitgelachen wordt hangt af van in welke zaal je zit. Even los gezien van de specifieke theorie van Hameroff en Penrose, er zijn genoeg wetenschappers van naam die niet in jouw zaal zitten. Er zijn er wel minder die aan de weg timmeren, want als je op dit terrein iets controversieels zegt krijg je als wetenschapper zo een legertje zelfbenoemde 'skeptics' en 'debunkers' op internet achter je aan die je reputatie gaan besmeuren.
Hoe is 'vrije wil' een emperisch feit? Het lijkt mij een vaag filosofisch begrip. Alleen als je vrije wil uitlegt zoals Daniel Dennett dat doet zou je het een concreet verschijnsel kunnen noemen, maar dan is het een verschijnsel dat volledig compatibel is met determinisme en krijg je klassieke filosofen op je dak. "Ja, maar dat is geen vrije wil!"quote:Op zondag 24 november 2013 22:54 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Toch is er een empirisch feit: de vrije wil zelf.
Het zijn in eerste instantie onze ervaringen die vragen om een verklaring, en niet zozeer dat beeld van vrije wil. Het is een grote valkuil om te veronderstellen dat wat wij ervaren allemaal echt waar is.quote:Op zondag 24 november 2013 22:54 schreef JerryWesterby het volgende:
Het vervelende daarvan is dat die ontkenning totaal in strijd is met hoe wij ons bestaan ervaren, dus dat vind ik ook niet plausibel.
Waarop de rechter zegt: "mijn uitspraak in deze zaak is net zo goed het resultaat van mijn DNA plus omgevingsfactoren."quote:Op zondag 24 november 2013 22:54 schreef JerryWesterby het volgende:
Bovendien heeft het ingrijpende filosofische, ethische en zelfs juridische konskewenties: 'Edelachtbare, ik heb geen vrije wil, ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn misdaden. Wat ik gedaan heb is simpelweg het resultaat van mijn DNA plus omgevingsfactoren. Ik ben een willoze speelbal van natuurkrachten.'
Ik stel dan ook niet voor om niets te doen. Maar laten we ons wel beperken tot toetsbare hypotheses, en er niet in het wilde weg op los fantaseren. Dat laatste is bepaald niet constructief.quote:Op zondag 24 november 2013 22:54 schreef JerryWesterby het volgende:
Maar dat gebeurt toch vollop? Er is een onverklaard verschijnsel: het bewustzijn, en er zijn allerlei interessante theorieen in omloop, met betere en slechtere argumenten. Liever dat dan niks doen en denken: het zal op een gegeven moment wel verklaard gaan worden. Tsja dat gaat niet vanzelf. Als je niks doet dan gebeurt er niks.
Alleen als je veronderstelt, zoals jij doet, dat bewustzijn geen materie is word je als gevolg daarvan gedwongen het bestaan daarvan te ontkennen. Zo weet ik er nog wel een paar.quote:Op zondag 24 november 2013 22:54 schreef JerryWesterby het volgende:
Dennett is tenminste wel konsekwent in zijn materialisme. Dat stelt dat er alleen materie bestaat. Het bewustzijn is geen materie. Je kan dan eigenlijk maar twee dingen doen. Je paradigma bijstellen of ontkennen dat je bewust bent. Hij kiest voor het laatste, om zijn paradigma te kunnen behouden. Hij doet een soort filosofische van Speijk: 'dan liever de lucht in'.
De meeste materialisten durven geen van beide te doen, en nemen een of andere onlogische en onhoudbare tussenpositie in.
"If it is real, the kind of magic that can actually be done, it is not real magic." - Daniel Dennett.quote:Op zondag 24 november 2013 22:54 schreef JerryWesterby het volgende:
In het bovenstaande heb je het niet over het bewustzijn zoals ik dat bedoel. Jij hebt het over allerlei processen in het brein, met allerlei cognitieve functies. Al die deelprocessen samen leiden dan tot een intelligent gedrag, afgestemd op de omgeving. Maar wij hebben het hier over fenomenaal bewustzijn. De bewuste ervaring, ook wel qualia genoemd. Het gaat dus niet om: hoe reageert een mens op een blauwe lucht (geen paraplu meenemen, naar het strand in plaats van werken, mondhoeken omhoog in plaats van omlaag etc.) maar om de bewuste ervaring 'blauw'. Als er nog meer deelprocessen aan het brein worden toegevoegd, kan dat er toe leiden dat die mens nog complexer gedrag gaat vertonen (laptop mee naar het strand en quantumwiskunde doen) maar het leidt nog steeds niet tot de ervaring 'blauw'.
Wat is nu het fundamentele verschil tussen auto-emergentie en bewustzijns-emergentie?quote:Op zondag 24 november 2013 22:54 schreef JerryWesterby het volgende:
Je analogie van een auto gaat natuurlijk niet op: alle onderdelen van de auto samen, plus chemische processen, zijn de auto. Meer is er niet. De auto is volledig reduceerbaar tot zijn onderdelen. Breinen zijn complexe systemen. Hier is sprake van emergentie. Er ontstaan dingen die niet reduceerbaar zijn tot interacties tussen hersencellen of molekulen, zoals bijvoorbeeld de strandcultuur van Scheveningen, of patriottisme, of filosofisch behaviorisme. Wat ik echter helemaal niet zie ontstaan is de bewuste ervaring, het gevoel 'blauw', wat heel anders voelt dan rood.
En het is niet zo dat blauw en rood als nieuwe hypotheses moeten worden toegevoegd om iets anders te verklaren. Blauw en rood zijn zelf empirische feiten die verklaard moeten worden.
Wat is volgens jou 'de ervaring blauw', anders dan het waarnemen van een bepaalde golflengte licht en dat gegeven opslaan als informatie en gebruiken in beslisprocessen? Zolang je dat niet weet ben je een ongedefinieerd probleem aan het oplossen.quote:Op zondag 24 november 2013 22:54 schreef JerryWesterby het volgende:
Een betere analogie is een mierenvolk. Hierin vinden ook allerlei processen plaats die algoritmes uitvoeren, die leiden tot emergent, intelligent gedrag van het mierenvolk als geheel. Maar hoe veel mieren en processen je ook toevoegt, en hoe intelligent het gedrag daarmee ook wordt, ik zie niet hoe dat er toe zou moeten leiden dat het mierenvolk de ervaring 'blauw' krijgt. Toch zou het dat kunnen hebben. We hebben geen enkele manier om dat vast te stellen, omdat we geen flauw idee hebben wat bewustzijn is.
Jij kunt je slechts niet vinden in hoe Dennett het begrip 'bewustzijn' uitlegt. Dat is iets anders dan beweren dat het niet bestaat. Vasthouden aan een definitie van bewustzijn die inherent niet wetenschappelijk is, dat is pas pseudo-wetenschap.quote:Op zondag 24 november 2013 22:54 schreef JerryWesterby het volgende:
Behaviorisme, empirisme, inductie, logisch positivisme en zo zijn volgens mij achterhaalde stromingen. Hierbij is men niet geinteresseerd in verklaringen maar alleen in correlaties. Maar onze kennis groeit niet door eindeloze waarnemingen van empirische correlaties maar door goede verklaringen te bedenken in de vorm van hypothesen die vervolgens empirisch getest worden.
De kip die denkt dat de boer van hem houdt, omdat die hem jarenlang iedere dag te eten geeft, totdat hij plotseling geslacht wordt, had wel de correlatie goed in de gaten, maar had een totaal verkeerde verklaring daarvoor bedacht. In de psychologie leidde dit tot het behaviorisme, waarbij het brein als een zwarte doos werd beschouwd en men alleen keek naar de correlatie tussen de prikkels en het uiterlijk gedrag. Sinds de neurologie is men ook het brein zelf gaan onderzoeken, maar denkt men nog steeds alleen in correlaties. Als dit deel van het brein geprikkeld wordt beweegt de kikker zijn poot, als dat deel uitvalt kan hij niet springen etc.
Een Dennett past dit soort denken toe op het bewustzijn. Hij doet net of het niet bestaat. Of er alleen maar prikkels, en dan cognitieve processen in het brein, en dan uiterlijk gedrag is. Dat we wel degelijk bewustzijn ervaren moet hij dan afdoen als een soort illusie. Dit is eigenlijk pseudo-wetenschap.
Wie gelijk heeft heeft van kritiek niets te vrezen. Ik heb dan ook geen reden om critici de mond te snoeren.quote:Op vrijdag 6 december 2013 14:23 schreef JerryWesterby het volgende:
Op dit moment is Chalmers' website onbereikbaar (het werk van Molurus?)(grapje) maar volgens mij is dit de url:
http://consc.net/papers/matrix.html
Oh ja? Wat zijn dan de verschillen tussen de fysieke registratie en verwerking van golflengtes en blauw als quale?quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:59 schreef Gray het volgende:
Wat mij betreft blijft de stelling van JW staan dat "er een onoverbrugbare kloof tussen de fysica en blauw is".
Blauw als quale kan ook relateren aan andere zintuiglijke indrukken dan slechts de verwerking van golflengtes, zoals bekend in synethesie. Maar dat is slechts een aanmerking en geen voorbeeld van een verschil. Het belangrijkste verschil is dat een quale een ervaring is van een persoon en de fysieke registratie en verwerking van golflengtes een van de zintuigen en de hersenen zijn.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Oh ja? Wat zijn dan de verschillen tussen de fysieke registratie en verwerking van golflengtes en blauw als quale?
Het is naar mijn weten onbekend of het ene emergent is uit het andere. Dat is juist die kloof die (nog) niet overbrugbaar lijkt te zijn. Waarom denk jij dat het emergent is?quote:Is het een niet gewoon emergent vanuit het ander? En zo nee, wat bedoel je daar dan mee?
Zoals gezegd: het menselijk bewustzijn kan sowieso gezien worden als een samenstelling van deelprocessen met een onderlinge causale relatie. Dit lijkt me evident waar, ongeacht of het bewustzijn en qualia zoals de kleur blauw een fysieke basis hebben. En daarmee zijn beide in zekere zin emergent, of dat nu fysieke emergentie is of iets anders.quote:Op dinsdag 17 december 2013 16:53 schreef Gray het volgende:
Het is naar mijn weten onbekend of het ene emergent is uit het andere. Dat is juist die kloof die (nog) niet overbrugbaar lijkt te zijn. Waarom denk jij dat het emergent is?
Onderlinge causale relatie... Je bedoelt het universum? De realiteit?quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd: het menselijk bewustzijn kan sowieso gezien worden als een samenstelling van deelprocessen met een onderlinge causale relatie. Dit lijkt me evident waar, ongeacht of het bewustzijn en qualia zoals de kleur blauw een fysieke basis hebben. En daarmee zijn beide in zekere zin emergent, of dat nu fysieke emergentie is of iets anders.
Wil je eerst even verduidelijken wat je onder "fysiek" verstaat?quote:Dat gezegd hebbende zie ik geen reden om daarvoor een nieuw 'niet-fysiek' medium te introduceren, wat alleen maar nieuwe problemen zoals het lichaam-geestprobleem oproept.
Je ontkent de gedachtenwereld niet, maar je draait er wel omheen. Wat is het concreet gezien volgens jou?quote:En nee, ik denk niet dat ik daarmee het bestaan van de gedachtenwereld ontken. Die gedachtenwereld heeft dan slechts een andere verklaring.
De bekende theepot is ook niet fysiek, maar ook niet echt. Hoe is iets echt, maar niet fysiek? Het omgekeerde is een stelling waar ik veel liever jouw standpunt over wil lezen. Met name omdat je dan niet om de kern van de zaak kan draaien, namelijk de gedachtewereld verklaren uit fysieke deelprocessen, zoals je dat zelf noemt.quote:Het is niet alsof een gedachtenwereld alleen maar een echte gedachtenwereld is als die niet-fysiek is. Waarom zou dat zo moeten zijn?
Yup.quote:Als wij het met elkaar over 'de gedachtenwereld' hebben weten we precies wat we daarmee bedoelen, ongeacht of die wereld emergent is binnen de materiele wereld.
Dat laat ik nu juist met opzet in het midden, om daarmee te demonstreren dat de menselijke psyche, waar die zich ook bevindt, minimaal een aantal van dat soort eigenschappen moet hebben.quote:Op donderdag 19 december 2013 15:47 schreef Gray het volgende:
[..]
Onderlinge causale relatie... Je bedoelt het universum? De realiteit?
[..]
Wil je eerst even verduidelijken wat je onder "fysiek" verstaat?
Ik heb een sterk vermoeden dat wat wij de gedachtenwereld noemen een emergent verschijnsel is dat ontstaat door de struktuur en het functioneren van onze hersenen.quote:Op donderdag 19 december 2013 15:47 schreef Gray het volgende:
Je ontkent de gedachtenwereld niet, maar je draait er wel omheen. Wat is het concreet gezien volgens jou?
Je moet hier een onderscheid maken tussen het idee 'de bekende theepot' en een eventuele 'echte fysieke theepot'. Die laatste zou overigens prima kunnen bestaan, maar de eerste bestaat *zeker*. Niet als een fysieke theepot, maar wel degelijk als een struktuur binnen de menselijke psyche die een vertegenwoordiging is van die theepot, op een manier die je kunt vergelijken met een de foto van de kat in jouw avatar: die avatar bestaat echt, ongeacht of de kat die daarin wordt afgebeeld bestaat.quote:Op donderdag 19 december 2013 15:47 schreef Gray het volgende:
De bekende theepot is ook niet fysiek, maar ook niet echt. Hoe is iets echt, maar niet fysiek?
Ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik begrijp hoe de hersenen werken. Ik stel slechts dat de menselijke psyche, waardoor die ook wordt verklaard, een aantal minimale eigenschappen en functies zal moeten hebben. Waaronder het bestaan van min of meer autonome deelprocessen, het bestaan van niet-bewuste processen, en een onderlinge relatie of samenwerking tussen die processen.quote:Op donderdag 19 december 2013 15:47 schreef Gray het volgende:
Het omgekeerde is een stelling waar ik veel liever jouw standpunt over wil lezen. Met name omdat je dan niet om de kern van de zaak kan draaien, namelijk de gedachtewereld verklaren uit fysieke deelprocessen, zoals je dat zelf noemt.
Dat is een bekende filosofische vraag natuurlijk. Hoe kunnen kinderen begrippen leren die uitsluitend duiden op innerlijke geestelijke processen? Woorden zoals 'pijn', 'plezier', 'angst', etc.quote:
Dat is volgens mij niet helemaal waarquote:Op maandag 16 december 2013 21:19 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Als je de maximum snelheid in het universum nadert komt de tijd bijna stil te staan. Voor licht, dat zich altijd met die maximum snelheid voortbeweegt, verstrijkt er geen tijd. Alles in het universum gebeurt dan tegelijk. Alles is er gewoon. Alleen als je veel langzamer gaat, zoals wij, worden gebeurtenissen als het ware uitgerekt.
Hier past maar 1 reactie:quote:Op donderdag 19 december 2013 16:39 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Het blijft voor hen een ver van mijn bed show, en ze gaan rustig door met te doen alsof er een materiële werkelijkheid, los van bewustzijn, bestaat, die zelfs als klap op de vuurpijl bewustzijn zou kunnen verklaren.
Een lachertje.
Maar een ding moet worden toegegeven: ze hebben wel argumenten. Namelijk de smurfen, die altijd bereid zijn een helpende hand toe te steken.
Mensen die het bewustzijn als een emergent verschijnsel beschouwen (niet jij) veronderstellen datquote:Op donderdag 19 december 2013 16:39 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Het blijft voor hen een ver van mijn bed show, en ze gaan rustig door met te doen alsof er een materiële werkelijkheid, los van bewustzijn, bestaat, die zelfs als klap op de vuurpijl bewustzijn zou kunnen verklaren.
Ik heb deze discussie niet gevolgd en val er zomaar midden in. Misschien is deze post spuit 11.quote:Op donderdag 19 december 2013 18:55 schreef Molurus het volgende:
Emergentie vanuit de fysieke hersenen als verklaring voor bewustzijn gaat wel iets verder dan 'verklaren dmv uitsluiting'. Er zijn nogal veel directe aanwijsbare verbanden tussen de toestand van de hersenen en ons bewustzijn.
We hebben het hele plaatje nog lang niet, maar in elk geval geeft die route directe aanleiding tot concreet empirisch onderzoek. Een mogelijkheid om niet alleen ideeen te vormen maar die ook direct te toetsen.
Maar dat is eigenlijk nog niet eens wat ik ermee bedoel. Wat ik bedoel is dat de psyche, of die nou in de hersenen huist of niet, duidelijk en demonstreerbaar is samengesteld uit onderdelen, fysiek of niet. En alleen als je die onderdelen op de juiste manier bij elkaar brengt spreken we van een psyche zoals wij die kennen.
Dat lijkt me de essentie van emergentie. En die constatering staat, het kan niet genoeg benadrukt worden, geheel los van de vraag of het dualistische wereldbeeld wel of niet klopt.
Grappig genoeg was het de 'anti-goeroe-goeroe' U.G. Krishnamurti die eenzelfde soort perspectief deelde als jij:quote:
quote:Uppaluri Gopala Krishnamurti (9 July 1918 – 22 March 2007), known as U. G. Krishnamurti, was an Indian thinker who questioned enlightenment. Although necessary for day to day functioning of the individual, in terms of the Ultimate Reality or Truth, he rejected the very basis of "thought" and in doing so negated all systems of thought and knowledge in reference to It. −
Tell them that there is nothing to understand.
Although many considered him an "enlightened" person, Krishnamurti often referred to his state of being as the "natural state." He claimed that the demand for enlightenment was the only thing standing in the way of enlightenment itself, if enlightenment existed at all.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |