quote:Lance Armstrong: 'Ik wil 100 procent eerlijk zijn'
Lance Armstrong is bereid '100 procent transparant en eerlijk' te zijn bij alle onderzoeken die nog gaan volgen naar doping in het wielrennen. De gevallen Amerikaanse renner zegt dit in een interview met de BBC, dat maandag wordt uitgezonden. 'Ik wil er alles aan doen om dit hoofdstuk af te sluiten en verder te kunnen', aldus Armstrong.
Hij wil echter wel de garantie hebben dat hij op een eerlijke manier wordt behandeld. 'Sommige renners hebben een vrijbrief gekregen en anderen de doodstraf. Als iedereen de doodstraf krijgt, dan verdien ik die ook. Als iedereen een vrijbrief krijgt, dan moet dat ook gelden voor mij. Als iedereen 6 maanden krijgt, dan krijg ik die ook.'
Armstrong bekende begin dit jaar in een interview met Oprah Winfrey dat hij jarenlang verboden middelen heeft gebruikt. Hij kostte hem zijn zeven eindzeges in de Tour.
Heerlijk hoe al die dopinggebruikers in de slachtofferrol kruipen, nog steeds elke uitspraak doen uit eigen belang, geen enkele verandering hebben ondergaan maar dan toch de hele tijd prediken wel te zijn veranderdquote:
Dat zou schitterend zijn, "haha nee was een grapje ik was clean nou doei"quote:Op maandag 11 november 2013 11:36 schreef Waaghals het volgende:
Armstrong gaat bekennen toch geen doping te hebben gebruikt?
Vind het wel een goed punt van Armstrong (ook al is het geen nieuw punt) dat de straffen gewoon gelijkgetrokken moeten worden. Ook de controles wat mij betreft en in alle sporten. Neem dat gedoe in Jamaica, dat is een klap in het gezicht van de landen die hun best doen werk te maken van de aanpak van doping.quote:
Ja, laat ze beginnen met het terugeisen van winstbonussen, salarissen van alle (gelijke behandeling he!) dopeurs en dat in de strijd tegen doping stoppen. Kijken of meneer Armstrong het daar mee eens isquote:Op maandag 11 november 2013 11:42 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Vind het wel een goed punt van Armstrong (ook al is het geen nieuw punt) dat de straffen gewoon gelijkgetrokken moeten worden. Ook de controles wat mij betreft en in alle sporten. Neem dat gedoe in Jamaica, dat is een klap in het gezicht van de landen die hun best doen werk te maken van de aanpak van doping.
Dat is natuurlijk een volstrekt kul-argument. Armstrong is voor een waslijst aan beschuldigingen veroordeeld (gebruik, vervoer van drugs, anderen aanzetten tot gebruik, pogingen om onderzoek te stoppen (intimideren getuigen etc.). Het is natuurlijk idioot om te doen alsof Armstrong, wiens overtredingen veel verder gaan dan alleen het gebruik van EPO, eenzelfde straf zou moeten krijgen als iemand die ooit gebruikt heeft en later meegewerkt heeft aan het onderzoek van het USADA (want daar zal hij wel boos op zijn). Niemand kan toch beweren dat Tom Danielson eenzelfde straf verdient als Armstrong.quote:Op maandag 11 november 2013 11:42 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Vind het wel een goed punt van Armstrong (ook al is het geen nieuw punt) dat de straffen gewoon gelijkgetrokken moeten worden. Ook de controles wat mij betreft en in alle sporten. Neem dat gedoe in Jamaica, dat is een klap in het gezicht van de landen die hun best doen werk te maken van de aanpak van doping.
Dat hangt natuurlijk wel van je condities af. Je kan trachten meer gelijk te straffen per mate van vergrijp, in bijvoorbeeld verschillende categorieën. Maar goed, daar moet een enigszins waterdichte methode voor ontwikkeld worden, wat geld kost, wat er niet is, en er ook niet komt.quote:Op maandag 11 november 2013 11:53 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Straffen moeten juist niet gelijk getrokken worden, er mag best naar de omstandigheden gekeken worden. Nu krijg je bizarre situaties zoals een Chinees als Fuyu Li die voor twee jaar geschorst wordt omdat hij op een paar picogram clenbuterol betrapt wordt in een land waar dat in al het vlees zit.
Armstrong zal vast wel hypocriet bezig zijn. Maar ik vind hem juist een belangrijke persoon om een oproep tot gelijke behandeling te doen. Ten eerste omdat hij een erg bekende sporter/dopinggebruiker is en ten tweede omdat wielrennen een sport is waar van alle sporten het meeste werk is van het aanpakken van dopinggebruik.quote:Op maandag 11 november 2013 11:49 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Ja, laat ze beginnen met het terugeisen van winstbonussen, salarissen van alle (gelijke behandeling he!) dopeurs en dat in de strijd tegen doping stoppen. Kijken of meneer Armstrong het daar mee eens is.
Kom op hé, het is echt het slechtste punt dat hij kan maken. Hij is er verreweg het meest mee beloond van alle renners, en begint dan over fairness en gelijkheid?
De nuance die ik wil leggen is dat het uiteraard een "goed" (voordehandliggend) punt is, maar zeker geen goed punt van Armstrong.
Voor zaken als intimidatie, omkoping etc. is er gewoon het normale strafrecht, dat heeft helemaal niks met doping te maken dus dat is juist iets wat je niet mee moet nemen in een straf voor doping.quote:Op maandag 11 november 2013 11:53 schreef Ereinion het volgende:
Dat is natuurlijk een volstrekt kul-argument. Armstrong is voor een waslijst aan beschuldigingen veroordeeld (gebruik, vervoer van drugs, anderen aanzetten tot gebruik, pogingen om onderzoek te stoppen (intimideren getuigen etc.). Het is natuurlijk idioot om te doen alsof Armstrong, wiens overtredingen veel verder gaan dan alleen het gebruik van EPO, eenzelfde straf zou moeten krijgen als iemand die ooit gebruikt heeft en later meegewerkt heeft aan het onderzoek van het USADA (want daar zal hij wel boos op zijn).
Dat kan dan toch gewoon in de verdediging aangevoerd worden? Dan is er voldoende ruimte om naar specifieke omstandigheden te krijgen. Waar het om gaat is dat gelijke gevallen in beginsel gelijk gestraft moeten worden. Nu is dat helemaal niet het geval.quote:Straffen moeten juist niet gelijk getrokken worden, er mag best naar de omstandigheden gekeken worden. Nu krijg je bizarre situaties zoals een Chinees als Fuyu Li die voor twee jaar geschorst wordt omdat hij op een paar picogram clenbuterol betrapt wordt in een land waar dat in al het vlees zit.
Dat snap ik ook niet eigenlijk, waarom zijn de sportbonden verantwoordelijk voor dopingcontroles? Dat is vragen om problemen. En verder, kan WADA echt onafhankelijk opereren? Of worden ze bijvoorbeeld gefinancierd uit afdracht door de sportbonden?quote:Dat sommige landen misbruik maken van de mogelijkheid tot verschil in duur van straffen (Jamaica) is jammer, maar in die gevallen hebben de sportbond (IAAF) en WADA de mogelijkheid om in beroep te gaan bij het CAS.
Dat zijn twee redenen waarom Armstrong juist een belangrijk persoon is om geen oproep tot gelijke behandeling te doenquote:Op maandag 11 november 2013 12:03 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Armstrong zal vast wel hypocriet bezig zijn. Maar ik vind hem juist een belangrijke persoon om een oproep tot gelijke behandeling te doen. Ten eerste omdat hij een erg bekende sporter/dopinggebruiker is en ten tweede omdat wielrennen een sport is waar van alle sporten het meeste werk is van het aanpakken van dopinggebruik.
Gelukkig zijn de sportbonden het niet met je eens. Ik ben blij dat iemand die getuigen in een zaak tegen hem probeert te intimideren een zwaardere straf krijgt, of bijvoorbeeld het omkopen van een lab ook als verzwarende omstandigheid geldt. Dit heeft niet in directe zin met doping te maken, maar wel met het onderzoek naar dopinggebruik, en is daarom ook relevant. Daarnaast zijn niet alle straffen voor het gebruik van doping, ook bijvoorbeeld het toedienen van doping of het handelen in doping kan ertoe leiden dat iemand een straf krijgt in de sport. In het normale strafrecht geldt een zwaardere bewijslast dan in de dopingrechtspraak, en is dus in dit geval niet een nuttige vervanging.quote:Op maandag 11 november 2013 12:03 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Voor zaken als intimidatie, omkoping etc. is er gewoon het normale strafrecht, dat heeft helemaal niks met doping te maken dus dat is juist iets wat je niet mee moet nemen in een straf voor doping.
[..]
Uhh, heb je ooit gehoord van de WADA code? Die bestaat al meer dan 10 jaar, en zorgt ervoor dat voor gelijke vergrijpen dezelfde straf volgt, en dat de straffen gelijk zijn voor alle sporten die aangesloten zijn bij het WADA. Gelijke gevallen worden in beginsel inderdaad gewoon gelijk gestraft. Soms kunnen er verlichtende omstandigheden zijn (bv. no fault or negligence, of meewerken met de autoriteiten), soms kan een sporter tegelijkertijd voor meerdere overtredingen veroordeeld worden (zoals Armstrong) en daardoor zwaarder gestraft worden.quote:Dat kan dan toch gewoon in de verdediging aangevoerd worden? Dan is er voldoende ruimte om naar specifieke omstandigheden te krijgen. Waar het om gaat is dat gelijke gevallen in beginsel gelijk gestraft moeten worden. Nu is dat helemaal niet het geval.
WADA wordt gefinancierd door het IOC en overheden. Of dat onafhankelijk is mag je zelf uitmaken, maar ik heb nog nooit een feit of gerucht gehoord over het WADA dat ze sommige sporten of sporters ongelijk zouden behandelen.quote:Dat snap ik ook niet eigenlijk, waarom zijn de sportbonden verantwoordelijk voor dopingcontroles? Dat is vragen om problemen. En verder, kan WADA echt onafhankelijk opereren? Of worden ze bijvoorbeeld gefinancierd uit afdracht door de sportbonden?
zeker geen topper, want daarvan wordt het in de doofpot gestoptquote:Op maandag 11 november 2013 20:32 schreef rubbereend het volgende:
Tennisster Llagostera Vives twee jaar geschorst
Spaanse tennisster
Nou ja, Crystal Meth. Lijkt me toch niet heel handig.quote:Op maandag 11 november 2013 20:32 schreef rubbereend het volgende:
Spaanse tennisster
Straks dus.quote:Op zaterdag 9 november 2013 20:26 schreef Momo... het volgende:
De kip maandag live bij Humberto Tan.
Je zou bijna gaan denken dat hij het zelf ook gelooft en dat er wel meer mis is met hem.quote:Op maandag 11 november 2013 21:19 schreef I.R.Baboon het volgende:
Hoewel ik een groot Horner-sympathisant ben kan ik dit interview toch niet helemaal serieus nemen: http://www.cyclingnews.com/news/chris-horner-im-not-rider-15.
De doofpot gaat even open voor dit zondegeitje en dan weer snel dicht.quote:Op maandag 11 november 2013 20:32 schreef rubbereend het volgende:
Spaanse tennisster
Rasmussenquote:Op maandag 11 november 2013 23:06 schreef de_boswachter het volgende:
Rasmussen
Vieze huichelachtige grafbek. 100x erger dan Armstrong. Met z'n stickerloze fietsen. Homo.
is dit nog ergens terug te kijken?quote:Op maandag 11 november 2013 22:58 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Nederlands, deens, engels, apart gesprek op rtl.
http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)af-a062-574a6e88e5d7quote:Op dinsdag 12 november 2013 00:16 schreef THEFXR het volgende:
[..]
is dit nog ergens terug te kijken?
tnxquote:Op dinsdag 12 november 2013 00:17 schreef Pino112 het volgende:
[..]
http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)af-a062-574a6e88e5d7
quote:Op maandag 11 november 2013 21:19 schreef I.R.Baboon het volgende:
Hoewel ik een groot Horner-sympathisant ben kan ik dit interview toch niet helemaal serieus nemen: http://www.cyclingnews.com/news/chris-horner-im-not-rider-15.
Oftewel, hij vraagt zelf al om hem niet serieus te nemenquote:And look, any rider that you ask, 'Did you do any drugs in your career?’ Any rider that didn’t is going to tell you 'no', and any rider that did is going to tell you 'no'. You’re going to get that same answer
Wat probeert ie te zeggen dan?quote:Riders are getting caught. So I dont know if its an ethical question that I ever came up against more than, if you get caught youre going to lose your job. And riders are getting caught. A lot arent, but some are. So youre going to lose your job.
Waarom wordt die man steeds overal uitgenodigd?quote:Op maandag 11 november 2013 23:06 schreef de_boswachter het volgende:
Rasmussen
Vieze huichelachtige grafbek. 100x erger dan Armstrong. Met z'n stickerloze fietsen. Homo.
Sensatie!!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op dinsdag 12 november 2013 11:34 schreef danos het volgende:
[..]
Waarom wordt die man steeds overal uitgenodigd?
En 'verkoudheidjes'?quote:Op zondag 10 november 2013 00:17 schreef Dr.Maart het volgende:
Nu het schaatsen weer begonnen is, is het wachten op vreemde come-backs, onverklaarbare blessures en 'snelle pakken'...
Of allebei.quote:Op woensdag 13 november 2013 10:38 schreef Wombcat het volgende:
Klassieke denkfout. De straf moet niet omhoog, maar de pakkans.
Nee, 2 jaar schorsing voor een overtreding vind ik wel voldoende.quote:
Dat laatste lijkt mij een van de belangrijkste punten, geen dopingzondaar zou financieel beter mogen worden van zijn dopinggebruik.quote:Op woensdag 13 november 2013 10:51 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, 2 jaar schorsing voor een overtreding vind ik wel voldoende.
Wel alle winstpremies, sponsorgelden etc. terugbetalen, want anders hebben ze nog voordeel gehad aan hun overtreding.
Idd. En Armstrong, Hamilton, Ullrich, Basso etc. zijn er uiteindelijk allemaal beter van geworden.quote:Op woensdag 13 november 2013 13:40 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt mij een van de belangrijkste punten, geen dopingzondaar zou financieel beter mogen worden van zijn dopinggebruik.
belachelijk, voor een misdrijf krijg je minder.quote:Op woensdag 13 november 2013 10:33 schreef franklop het volgende:
IOC-baas wil dopingzondaars vier jaar schorsen
Dopingzondaars gaan niet de gevangenis is. Ze mogen alleen niet meer competitief sporten. Dus misdrijven worden wel degelijk zwaarder bestraft.quote:Op woensdag 13 november 2013 15:46 schreef THEFXR het volgende:
[..]
belachelijk, voor een misdrijf krijg je minder.
Doping is maar een overtreding van de sportregels, vroeger kreeg je 10 min aan je broek in de TDF, maar we zijn nu al zover dat ze 4 jaar moeten krijgen, nee, daar ben ik echt tegen. Het zal de omerta alleen maar versterken.quote:Op woensdag 13 november 2013 15:54 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dopingzondaars gaan niet de gevangenis is. Ze mogen alleen niet meer competitief sporten. Dus misdrijven worden wel degelijk zwaarder bestraft.
Niet nu, dat was al begin jaren 90 zo maar het IOC was het er toen niet mee eens. Meerdere grote sportbonden hadden toen al 4 jaar schorsing ingevoerd. Michelle Smith weet er alles van, kreeg 4 jaar schorsing en kon gezellig met haar man Erik de Bruin afbouwen omdat hij ook een 4 jaar schorsing aan de broek had gekregen van de IAAF. Een carrierekiller is het dus wel, de vraag is of het erg is.quote:Op woensdag 13 november 2013 16:03 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Doping is maar een overtreding van de sportregels, vroeger kreeg je 10 min aan je broek in de TDF, maar we zijn nu al zover dat ze 4 jaar moeten krijgen, nee, daar ben ik echt tegen. Het zal de omerta alleen maar versterken.
Idd. Net als bij tennis interesseert het de meeste fans en journalisten geen ene moer.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:18 schreef Stansfield het volgende:
Kan ja, maar in het voetbal wordt het toch nooit zo'n rel als in het wielrennen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |