abonnement Unibet Coolblue
pi_132783289
Zijn hele voetbalcarrière buiten beschouwing gelaten, maar ALS is kut. Erger dan Aids of tumoren. Je weet dat je dood gaat binnen 4 tot 5 jaar. Met zeer weinig levenskwaliteit.

Het is misschien goed dat "het volk" deze ziekte een keer op tv ziet. Is vrij onbekend als een van de weinig dodelijke ziektes op deze planeet.
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
  vrijdag 1 november 2013 @ 01:16:48 #52
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_132783371
Gigantische voetbalhater hier, maar hiervan krijg ik een brok in mijn keel. Vreselijk.
Tics van je petten.
pi_132784288
Brrr.. wat een interview.. hij had de dood al in de ogen..
standaarddrinker
pi_132784524
Jezus, over kutziektes gesproken zeg.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  Trouwste user 2022 vrijdag 1 november 2013 @ 09:19:53 #55
7889 tong80
Spleenheup
pi_132785994
Gedurende zijn voetballoopbaan leefde Fernando Ricksen een leven vol schandalen. In zijn vandaag verschijnende biografie 'Vechtlust' vertelt de 12-voudig international zonder terughoudendheid over zijn misdragingen en verslavingen. 'Een ander zou het niet overleefd hebben', zegt hij, 'maar ik ben nu eenmaal een vechter: niemand krijgt mij klein.'

Fernando Ricksen (37) zal die vechtersmentaliteit nodig hebben, nu bij hem recentelijk de zeldzame spierziekte ALS is geconstateerd. Ofschoon de vooruitzichten op herstel minimaal zijn, wil de Limburger van geen opgeven weten. 'Ik ga de strijd aan zoals ik dat ook op het voetbalveld deed. Met open vizier en met alles wat ik in me heb. Ik heb een rustig leven nu, ben gelukkig met vrouw en kindje van anderhalf jaar, daar wil ik van blijven genieten.'

Met twaalf interlands op zijn palmares, bij elkaar gespeeld tussen 2000 en 2003, geniet Fernando Ricksen allesbehalve de status van een prominente ex-Oranjeklant. Maar met het leven buiten de krijtlijnen overtreft hij alle records en tart hij elke verbeelding. Deed collega Andy van der Meijde in 'Geen genade' vorig jaar een boekje open over zijn ontsporingen naast het voetbalveld, in vergelijking met Ricksen is de ex-Ajacied maar een brave koorknaap.

Arbeidersgezin
In Vechtlust, opgetekend door freelance journalist Vincent de Vries en uitgegeven door Voetbal International, verhaalt de ex-speler van Fortuna Sittard, AZ, Glasgow Rangers en Zenit St. Petersburg over een leven vol extreme misdragingen. Afkomstig uit een eenvoudig arbeidersgezin uit het Limburgse Heerlen, kon Ricksen de weelde van het grote geld en de vele verlokkingen niet weerstaan.

Ik was al eerder gevraagd voor een boek, maar wilde wachten tot ik gestopt was als betaald voetballer. Dat gebeurde eerder dit jaar. Door blessures kon ik niet verder bij Fortuna Sittard. En dus was het moment daar om mezelf helemaal bloot te geven, alles te vertellen, openheid te verschaffen.
Fernando Ricksen

Hoewel hij als voetballer behoorlijk succesvol was (hij pakte landstitels met Glasgow Rangers en Zenit, won met de Russen de UEFA Cup en Super Cup), verwierf hij meer bekendheid met zijn escapades buiten het veld. Hij knoopte seksuele relaties aan met bekende fotomodellen, hield aan een wilde nacht in zijn Alkmaarse periode een kind over, belandde in de cel, worstelde in afkickklinieken met zichzelf en zijn drankverslaving, joeg er vele miljoenen euro's doorheen.

Cocaïne
In zijn periode bij Zenit Sint-Petersburg, onder trainer Dick Advocaat, schorste de Russische bond hem voor een jaar wegens cocaïnegebruik. 'Maar naar de buitenwereld hingen we het verhaal op dat ik geblesseerd was', zegt Ricksen nu, in een hotel in zijn Belgische woonplaats Maaseik. Het is één van de onthullingen in Vechtlust, een boek dat voor de ex-international voelt als 'therapeutische sessie'.

'En als de afsluiting van een klotenperiode in mijn leven', voegt hij toe. 'Ik was al eerder gevraagd voor een boek, maar wilde wachten tot ik gestopt was als betaald voetballer. Dat gebeurde eerder dit jaar. Door blessures kon ik niet verder bij Fortuna Sittard. En dus was het moment daar om mezelf helemaal bloot te geven, alles te vertellen, openheid te verschaffen. Waarom alles? Tja, anders moet je geen boek uitgeven. Er is in de loop der jaren veel over me geschreven, maar dit is hét verhaal. Schokkend en extreem, ja.'

Ricksen is niet bevreesd voor negatieve reacties van publiek of ex-collega's. 'Ach, negentig procent van de voetballers gaat vreemd en drinkt veel alcohol', stelt hij zonder omhaal, 'maar ik noem geen namen. Ik heb mezelf in de problemen gebracht, veel fouten gemaakt. Daar ben ik niet trots op, maar het is mijn verantwoordelijkheid. Natuurlijk zal er ook kritiek komen op mijn boek, maar ik heb een dikke huid. En ik hoop van harte dat er jonge voetballers zijn die ervan leren, die ik kan behoeden voor de valkuilen.'

Karakter
Zijn bizarre levenswandel leidde, door zijn excessieve alcoholmisbruik, bijna tot zijn ondergang. 'Ik heb in Rusland zo veel gedronken dat het me allemaal niets meer kon schelen. Toch wist ik op te krabbelen. Zoals ik op het veld een vechter was, ben ik dat ook daarbuiten altijd geweest. Ik denk dat veel andere mensen deze levensstijl niet hadden overleefd. Niets en niemand krijgt mij klein, dat is mijn karakter.'

Ricksen bestelt een watertje. Of hij definitief is afgekickt van de alcohol? 'Ik kan er goed mee omgaan', stelt hij. Ik drink best nog eens een pilsje of een wijntje, maar niet meer of minder dan andere mensen. Ik sta stevig in mijn schoenen, ben in rustig vaarwater beland, daarom komt het bericht van mijn ziekte zo hard aan.'

De ex-speler is nog steeds actief in de voetbalwereld. 'Dat blijft mijn leven, mijn passie.' Zo traint hij de B1 van Fortuna Sittard en volgt hij de trainerscursus TC 2.

'Als ik kan herstellen, zou ik graag nog eens op het hoogste niveau willen trainen', zegt hij. 'Ik zal dan vooral een realistische trainer zijn. Als ik Frank de Boer na Celtic - Ajax (2-1) hoor zeggen dat zijn ploeg op grond van het betere voetbal had moeten winnen, dan denk ik: nee, zo werkt dat niet. Celtic won die wedstrijd verdiend. Het gaat in voetbal nu eenmaal niet altijd om schoonheid, maar om effectiviteit en de absolute wil om te winnen. Dat laatste heb ik wel bewezen. Want ondanks mijn turbulente leven heb ik als voetballer toch nog veel bereikt. Ja, vooral op basis van vechtlust.'

:{

Het nieuws over de levensbedreigende spierziekte waardoor Fernando Ricksen is getroffen, heeft een groot aantal van zijn oude ploeggenoten en trainers tot tranen gebracht. De voormalige Rangers-aanvoerder en Schotse international Barry Ferguson zegt: "Ik was er zo van ontdaan, dat ik ter plekke moest gaan liggen. Ik kon de rest van de avond niet meer functioneren.”

Ferguson heeft geweldige herinneringen aan de voetballer Ricksen in Glasgow. "Ik was nooit een ochtendmens. Op de club wilde ik ’s morgens met rust gelaten worden en in m’n eentje even ontbijten. Maar als Fernando met 100 mijl per uur binnenkwam, was de rust definitief voorbij. Die gozer deed alles in zijn leven met 100 mijl per uur. Een hyperactief persoon, maar wel eentje die altijd voor leven in de brouwerij zorgde en een geweldige voetballer was.”

:{

De supporters van Glasgow Rangers willen hun oude aanvoerder Fernando Ricksen een hart onder de riem steken. De speler met wie de Schotten in 2005 landskampioen werden, maakte woensdag bekend aan de spierziekte ALS te lijden.

In het bekerduel vrijdagavond in eigen huis tegen Airdrieonians willen de fans in de tweede minuut applaudisseren voor Ricksen. Ricksen droeg bij Glasgow het rugnummer 2.

Ook Facebook is de steun al zichtbaar. Fans hebben onder de titel 'Pray for Fernando Ricksen' een pagina voor de oud-speler gemaakt.

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 2 november 2013 @ 02:41:00 #56
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_132816172
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 02:47 schreef LazyDave het volgende:
Kan zo'n ''levensstijl'' nou de oorzaak zijn voor ALS, met name de alcohol?
Alcoholgebruik zou zelfs de kans op ALS met 48 % verminderen ... :{
http://alcoholengezondhei(...)alcoholconsumptie/89
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zaterdag 2 november 2013 @ 02:49:54 #57
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_132816227
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 15:00 schreef TC03 het volgende:

[..]

http://bureausport.vara.n(...)3722396bb3383f5db469

Toen praatte hij ook al raar hoor.
Als je dan nu ziet dat op het einde de vraag komt "Hoe is het nu met de alcohol eigenlijk." , de interviewer dacht op dat moment wellicht dat ie knalbezopen was gezien z"n dubbele tong ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  Trouwste user 2022 zaterdag 2 november 2013 @ 13:54:29 #58
7889 tong80
Spleenheup
pi_132821916
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 02:49 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Als je dan nu ziet dat op het einde de vraag komt "Hoe is het nu met de alcohol eigenlijk." , de interviewer dacht op dat moment wellicht dat ie knalbezopen was gezien z"n dubbele tong ...
Laat m'n broer er buiten. :(

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zondag 3 november 2013 @ 18:12:26 #59
7889 tong80
Spleenheup
pi_132860766
Op zijn website heeft Fernando Ricksen alle fans en volgers bedankt voor de massale steunbetuigen uit binnen- en buitenland. De voormalige profvoetballer van onder meer Fortuna, Oranje, AZ en Glasgow Rangers maakte vorige week in DWDD bekend dat hij aan de spierziekte ALS lijdt.

Ook bij Fortuna - Dordrecht werd een spandoek opgehangen voor Fernando Ricksen.

Ricksen werd in de voorbije dagen geëerd door fans van Glasgow Rangers, Fortuna Sittard en AZ.

Ook FIFA-baas Sepp Blatter wenste de voormalige international sterkte in zijn strijd tegen de zeldzame spierziekte, waaraan in Nederland ongeveer 1000 patiënten lijden. Op Facebook leverde een pagina voor Fernando Ricksen in enkele dagen al bijna 80.000 likes op.

'Via deze weg wil ik graag iedereen bedanken voor de vele steunbetuigingen die ik de laatste dagen heb ontvangen nadat vorige week bij mij de spierziekte ALS is geconstateerd', zo meldde Ricksen op zijn site. 'De ontelbare mailtjes, tweets, reacties op Facebook, het onthaal bij de boekpresentatie, de spandoeken, het langdurige geklap op de tribunes bij Fortuna Sittard, AZ en Glasgow Rangers, het is werkelijk fantastisch.'

Ricksen kreeg er 'een brok van in mijn keel'. 'En tranen. Maar niet de tranen als woensdagavond bij De Wereld Draait Door. Dit zijn tranen van ontroering. Dat iedereen zo meeleeft, dat is werkelijk ongekend, daarvan ben ik diep onder de indruk. Zelfs supporters van Celtic steunen mij en steken mij een hart onder de riem. Dat zegt veel. Omdat ik vanwege de enorme hoeveelheid reacties niet iedereen persoonlijk kan bedanken, doe ik het op deze manier. Eén ding wil ik alleen niet. Dat mensen mij zielig vinden. Want dat ben ik niet. Ik blijf vechten. Wat ik al eerder zei: ooit zal er iemand de eerste zijn die deze verschrikkelijke ziekte verslaat én overleeft. Laat ik die persoon dan maar zijn. Ik blijf de fighter die ik altijd ben geweest. Dat kunnen jullie van mij aannemen.'

AZ steunt Fernando Ricksen, bij wie onlangs de spierziekte ALS is geconstateerd. Tijdens de wedstrijd AZ - ADO Den Haag applaudisseerde het publiek op verzoek van de clubleiding voor Ricksen, die vanaf 1996 drie seizoenen voor AZ speelde.




:P

[ Bericht 28% gewijzigd door tong80 op 03-11-2013 18:17:33 ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 maandag 4 november 2013 @ 09:30:51 #60
7889 tong80
Spleenheup
pi_132881416
Nederland leerde Pim Mensen pas na zijn overlijden kennen, als één van de slachtoffers van de dodelijke spierziekte ALS. In een reclamecampagne riep hij op geld te doneren voor onderzoek. De miljoenen die binnenstroomden hebben wereldwijd onderzoek mogelijk gemaakt. Pim had het fantastisch gevonden, zegt zijn vrouw.

Johanna MensenMensen dook in 2012 op als gezicht van een campagne om geld in te zamelen voor wetenschappelijk onderzoek naar de voorheen onbekende dodelijke spierziekte. Hij was toen inmiddels al overleden. Elk jaar sterven in Nederland zo'n 500 mensen aan de ziekte.

Mede dankzij Mensen zijn er nu miljoenen beschikbaar voor baanbrekend onderzoek. Dat had hij fantastisch gevonden, vertelt zijn vrouw in de krant. 'Pim had heel sterk de behoefte om te strijden voor de anderen, die nog zouden moeten meemaken wat hij heeft meegemaakt.'

Op het moment dat Pim zijn reclame opnam, net zoals acht andere patiënten, zag hij er nog uit als een gezonde man. Toen haar man eenmaal was overleden, vond Johanna het intens moeilijk het nog zo gezonde gezicht van haar man te zien, op de posters die wel in elk bushokje leken te hangen. Ze troost zich met de gedachte dat ze zo veel teweeg hebben gebracht. 'Toen ik na zijn dood ging wandelen met de honden, zag ik iets vreemds op zijn poster, die hier in een bushokje in Monnickendam hing. Bleek hij helemaal bekogeld te zijn met sneeuwballen. Huilend heb ik zijn gezicht schoon staan poetsen, ook al weet ik zeker dat hij erom had kunnen lachen.' Pim was nu eenmaal een vrolijke man, die zichzelf niet voor niets gekscherend 'de clown' noemde. 'Zijn laatste woorden waren 'Jo, blijven lachen, blijven lachen'.'' Het lukt haar lang niet altijd. 'Ik wàs een feestbeest.'


:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_132894646
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 02:41 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Alcoholgebruik zou zelfs de kans op ALS met 48 % verminderen ... :{
http://alcoholengezondhei(...)alcoholconsumptie/89
Dat is dus helemaal niet te zeggen. Net was de voorzitter of weet ik veel wat van de ALS stichting op de radio en ze weten echt bijna niks over de oorzaak van deze ziekte. Ze hebben zelfs niet de kleinste aanknopingspunten of iets dergelijks. Extra 'pech' voor Fernando is dat de ziekte zich als eerste heeft geuit bij z'n keel/spraak wat duidt op een extra agressieve variant. Ik weet dat sommige mensen hier op Fok! een spelletje maken met punten scoren voor wie in een bepaald jaar komt te overlijden maar het zal me niet verbazen als dat voor Ricksen heel snel is.
pi_133103107
Ik ken ook iemand met ALS. Vreselijke ziekte.
pi_135392197

Mooie maar ook ontroerende beelden
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_135400418
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:32 schreef TLC het volgende:

Mooie maar ook ontroerende beelden
Kippenvel
  Moderator zondag 12 januari 2014 @ 17:26:53 #65
9859 crew  Karina
Woman
pi_135401303
Ah ontroerend gewoon, hij ziet er zo kwetsbaar uit zoals hij daar staat :{
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_135401337
quote:
99s.gif Op zondag 12 januari 2014 17:26 schreef Karina het volgende:
Ah ontroerend gewoon, hij ziet er zo kwetsbaar uit zoals hij daar staat :{
Schitterend wel hoe het publiek hem toejuicht
  Moderator zondag 12 januari 2014 @ 17:28:16 #67
9859 crew  Karina
Woman
pi_135401363
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 17:27 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Schitterend wel hoe het publiek hem toejuicht
Ja geweldig om te zien en horen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Trouwste user 2022 maandag 31 maart 2014 @ 07:50:05 #68
7889 tong80
Spleenheup
pi_138353132
Fernando Ricksen is als eerste Nederlander opgenomen in de Hall of Fame van Glasgow Rangers. Tijdens een speciale bijeenkomst kreeg de ex-international een plek in de eregalerij van de gevallen Schotse topclub. Ricksen speelde tussen 2000 en 2006 voor 'the Gers' en verwierf zich een grote populariteit door zijn fanatisme.

De Limburger toonde zich ter plekke verguld en geëmotioneerd. 'Het is een geweldige eer', zei hij, 'omdat ik in een rijtje met heel grote voetballers terechtkom. Het doet me zoveel, omdat ik een speciale band heb met Glasgow Rangers en de geweldige supporters.'

De Limburger lijdt aan de ongeneeslijke spier- en zenuwziekte ALS, maar maakte in Glasgow een relatief montere indruk. 'Zolang ik maar veel rust neem, heb ik er soms goede dagen bij. Vandaag is zo'n dag.' Ricksen keert binnenkort terug naar Schotland, als de Engelse versie van zijn biografie Vechtlust (genaamd Fighting Spirit) daar ten doop wordt gehouden.

Glasgow Rangers werd twee jaar geleden failliet verklaard, maar is op de weg terug. De club staat op het punt te promoveren naar de Championship, het op een na hoogste niveau in Schotland.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 maandag 19 mei 2014 @ 11:38:34 #69
7889 tong80
Spleenheup
pi_140124418
Fernando Ricksen moet vandaag in Alkmaar voor de rechter verschijnen. Zijn ex-vrouw Graciela hoopt via een kort geding inzage te krijgen in de financiën van de ex-topvoetballer, die aan de ongeneeslijke spier- en zenuwziekte ALS lijdt.

Ricksen, ex-speler van onder meer AZ, Glasgow Rangers, Zenit St. Petersburg en Oranje, ligt al vijf jaar met zijn ex-echtgenote in de clinch. Volgens zijn advocaat heeft Graciela inmiddels 1,3 miljoen euro ontvangen. De ex-vrouw zou nu onder meer de helft van de opbrengst van de biografie Vechtlust willen toucheren, tot onbegrip van Ricksen. 'Ik ga dood, maar mijn ex wil al mijn geld,' aldus de ex-voetballer.

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator maandag 19 mei 2014 @ 11:41:30 #70
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_140124492
Wat een vies wijf zeg :r Een bimbo net neptieten en nep blond haar zo te zien :')
  maandag 19 mei 2014 @ 11:45:40 #71
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_140124588
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 11:41 schreef Momo... het volgende:
Wat een vies wijf zeg :r Een bimbo net neptieten en nep blond haar zo te zien :')
Tjah je weet gewoon als man zijne dat het om 1 ding gaat als zo'n ding bij je komt. Geld, geld , geld. zuur en vooral nu, maar ja die smerige golddiggers zijn gewoon zo.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  maandag 19 mei 2014 @ 11:53:00 #72
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_140124747
Had 'ie zelf zijn zaakjes maar beter moeten regelen toch. En ach, hij gaat toch dood dus dat geld moet ergens heen zal zij wel denken _O-
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_140124906


Kost een paar duiten maar dan heb je ook wat
standaarddrinker
  maandag 19 mei 2014 @ 12:04:45 #74
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_140125102
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 11:38 schreef tong80 het volgende:
Fernando Ricksen moet vandaag in Alkmaar voor de rechter verschijnen. Zijn ex-vrouw Graciela hoopt via een kort geding inzage te krijgen in de financiën van de ex-topvoetballer, die aan de ongeneeslijke spier- en zenuwziekte ALS lijdt.

Ricksen, ex-speler van onder meer AZ, Glasgow Rangers, Zenit St. Petersburg en Oranje, ligt al vijf jaar met zijn ex-echtgenote in de clinch. Volgens zijn advocaat heeft Graciela inmiddels 1,3 miljoen euro ontvangen. De ex-vrouw zou nu onder meer de helft van de opbrengst van de biografie Vechtlust willen toucheren, tot onbegrip van Ricksen. 'Ik ga dood, maar mijn ex wil al mijn geld,' aldus de ex-voetballer.

:{
Euhm ja, het feit dat je ongeneeslijk ziek bent wil niet zeggen dat je je niet aan de wet hoeft te houden.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_140125529
Jammer dat hij nu de huilie-huilie kaart trekt.

Vrouwen zijn duur zodra je nadenkt met je fallus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')