abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132662988
quote:
13s.gif Op maandag 28 oktober 2013 11:46 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Hoe wordt hier racistisch gedaan tegen kinderen?
Hoe wordt met Zwarte Piet racistisch gedaan tegen negers?

Zij VOELEN zich gekwetst en zij VINDEN Zwarte Piet een racistische uiting. Maar Zwarte Piet IS GEEN racistische uiting.

Je haalt dader (oorzaak) en slachtoffer door elkaar.
pi_132663004
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:07 schreef Gia het volgende:

[..]

Nou ja, daarvoor waren ze uitsluitend wit. Sindsdien zijn ze allemaal gitzwart of donkerbruin.
En dus is het de schuld van die vier Surinamers dat Piet sindsdien zwart is (wat helemaal niet waar is).
pi_132663013
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:08 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zij VOELEN zich gekwetst en zij VINDEN Zwarte Piet een racistische uiting. Maar Zwarte Piet IS GEEN racistische uiting.

Je presenteert je mening als feit. Doe maar niet.
  maandag 28 oktober 2013 @ 18:12:09 #204
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_132663126
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:08 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Lijkt me weer een geval van 'Ik vind Zwarte Piet leuk --> ik ben niet racistisch --> DUS Zwarte Piet is niet racistisch"?

Ik hoor graag onderbouwing hoor :Y Maar dit is een mening.
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_132663168
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 17:37 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

Nergens, maar wel volgens Fok! ("Anouk: Nederlanders zijn racisten") en vanaf dat moment ging het een flink aantal tandjes harder. :{
Waar moet het Nederlandse volk zich precies voor schamen ? Dat is namelijk wat Anouk letterlijk zegt: We, Dutch People should be ashamed etc.
pi_132663198
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:12 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Lijkt me weer een geval van 'Ik vind Zwarte Piet leuk --> ik ben niet racistisch --> DUS Zwarte Piet is niet racistisch"?

Ik hoor graag onderbouwing hoor :Y Maar dit is een mening.
Lees de afgelopen 25 delen even door wil je? Deze discussie is al zo vaak gevoerd.
pi_132663227
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:09 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Je presenteert je mening als feit. Doe maar niet.
Net zoals het feit dat ZP racistisch is bedoel je ? Dat is ook een mening van wat mensen in dit land, maakt het natuurlijk nog geen feit. Weet je zelf stiekem ook wel ;)
  maandag 28 oktober 2013 @ 18:16:54 #208
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_132663305
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Lees de afgelopen 25 delen even door wil je? Deze discussie is al zo vaak gevoerd.
Snap ik, maar dan zijn dergelijke posts ook al vaker geplaatst :P

Er is zo weinig op te zeggen, bedoel ik maar.
pi_132663317
quote:
10s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Net zoals het feit dat ZP racistisch is bedoel je ? Dat is ook een mening van wat mensen in dit land, maakt het natuurlijk nog geen feit. Weet je zelf stiekem ook wel ;)
Klopt, dat is ook een mening, en opnieuw leg je me woorden in de mond. Doe maar niet.
pi_132663342
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:16 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Snap ik, maar dan zijn dergelijke posts ook al vaker geplaatst :P

Er is zo weinig op te zeggen, bedoel ik maar.
Klopt. Discussie is wel gevoerd volgens mij.
pi_132663404
quote:
13s.gif Op maandag 28 oktober 2013 12:17 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Zwarte Piet is de knecht, ja. Kinderen zullen nergens uit zichzelf een rangorde in zien.En daarnaast: sinds wanneer is de mening van een kind leidend? Kinderen willen ook iedere avond friet, krijgen ze ook niet.
Ken jij de betekenis van het Nederlandse woord 'Knecht'?
Knecht betekent; hulpje van de baas; de bakkersknecht, de slagersknecht, de boerenknecht (nog heel gangbaar en in 99% van de gevallen blank) enz. Tegenwoordig noemen we ze meestal 'werknemer' en die baas de 'werkgever'.

Volg ik dan jouw redenatie dan is het racisme wanneer een neger voor een blanke werkgever werkt. Dan snap ik nu ook waarom er zo veel werkeloos zijn.
  maandag 28 oktober 2013 @ 18:30:53 #212
241662 Jian
Well, well, well
pi_132663826
Echt, dat steeds aanhalen van allerhande bedreigende en andere idioten om je gelijk te halen aangaande het racistisch karakter van Zwarte Piet, hoe beperkt kun je zijn!?

En Anouk kan wat mij betreft lekker zingen, maar is verder wel een domme aandachtshoer, dat blijkt uit haar uitspraken!
pi_132664512
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 17:50 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

De blackface kwam alleen in de VS voor?
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 17:53 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Nuh, zie Wikipedia-linkje over blackface.
Laten we het anders stellen, de blackface is niet bekend als traditie in Nederland.
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:03:37 #214
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_132665200
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_132665448
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:47 schreef hoink581 het volgende:

[..]

[..]

Laten we het anders stellen, de blackface is niet bekend als traditie in Nederland.
Ook niet in de VS als traditie. Punt is dat het niet alleen in VS voorkwam.
pi_132665577
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:08 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Ook niet in de VS als traditie. Punt is dat het niet alleen in VS voorkwam.
Dat punt mag je maken, maar in hoeverre draagt dit bij aan de discussie?
pi_132665652
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:30 schreef Jian het volgende:
Echt, dat steeds aanhalen van allerhande bedreigende en andere idioten om je gelijk te halen aangaande het racistisch karakter van Zwarte Piet, hoe beperkt kun je zijn!?
"Zíj zijn slecht dús jouw mening is fout". Lekkere manier van discussiëren ook.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:12:06 #218
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_132665656
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:47 schreef hoink581 het volgende:

[..]

[..]

Daar kon ik idd zo gauw niks over vinden :Y

Kunt dan echter nog wel stellen dat het niet de intentie is die bepaalt of iets racistisch is of niet. Ik geloof heus dat het niet de intentie is van het merendeel van de Nederlanders om even lekker racistisch te gaan doen :P Dat de figuur van Piet dan wel een racistische ideologie weerspiegelt kan alsnog. Dat we het 'niet zo bedoelen' met z'n allen maakt dan niet heel veel uit voor de discussie denk ik.
pi_132665764
Volgens mij kan je het als volgt samenvatten:

Nederlanders vieren Sinterklaas met Zwarte Pieten
Buitenlanders inclusief negers worden gastvrij ontvangen in Nederland
We staan een Multiculturele samenleving voor en dus behoud van de eigen cultuur van nieuwkomers
Een handje vol islamieten vinden het kruis van Bisschop Sinterklaas beledigend en dus verdwijnt dat kruis
Een handje vol negers vindt Zwarte Piet kwetsend en willen dus Zwarte Piet verbieden
Een onderzoekster van herstelbetalingen voor slavernij grijpt de gelegenheid aan en dreigt Sinterklaas uit naam van de VN (waar ze niets over te zeggen heeft) te verbieden als de geld-eis niet wordt ingewilligd
Nederlanders met hart voor hun eigen cultuur (de Nederlandse cultuur dus) vinden het welletjes en komen in protest
De anti-pieten worden grof in de mond
De pro-pieten worden grof in de mond
De pro-pieten worden daar op aangevallen, de grove uitlatingen van de anti-pieten vergeten.

Kleine zijstap:
We hebben een buitenlandse prinses die zich 'koningin' noemt en opvolgster van Koningin Beatrix, en die beweert dat 'de Nederlander (en Nederlandse cultuur) niet bestaat'. Zij is het populairste lid van het koningshuis.
pi_132665774
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:10 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dat punt mag je maken, maar in hoeverre draagt dit bij aan de discussie?
Dat het niet uitgesloten is dat NL niet bekend was met de blackface. Verder dat een blanke die zich opmaakt als zwarte een blackface genoemd wordt. Net zoals een zwarte die zich opmaakt als blanke een whiteface genoemd wordt.
pi_132665797
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:12 schreef MariaEtcetera het volgende:
Dat de figuur van Piet dan wel een racistische ideologie weerspiegelt kan alsnog. Dat we het 'niet zo bedoelen' met z'n allen maakt dan niet heel veel uit voor de discussie denk ik.
Dat maakt juist heel veel uit. Ik ga hier waarschijnlijk een Godwinnetje plegen, maar de swastika is bijvoorbeeld altijd het teken van voorspoed en geluk geweest. Pas toen de nazi's hier mee gingen lopen kreeg dit symbool een heel andere betekenis. Kun jij dan ook concluderen dat de swastika dus altijd al een slecht symbool is geweest?
pi_132666114
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:14 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Dat het niet uitgesloten is dat NL niet bekend was met de blackface. Verder dat een blanke die zich opmaakt als zwarte een blackface genoemd wordt. Net zoals een zwarte die zich opmaakt als blanke een whiteface genoemd wordt.
Maar de blackface heeft alsnog niet dezelfde lading als dat in de VS wel heeft. Ik blijf het raar vinden dat je tegen willens en wetens zoiets bij deze discussie wil slepen, omdat het een verschijnsel is dat buiten de context van Nederland ligt.

Dat zwarte piet door zijn uiterlijk wordt vergeleken met karikaturen van pages & knechten kan ik mij goed voorstellen. Grote kans dat inderdaad de herkomst van zijn uiterlijk daar ligt. Maar volgens mij is dat zwarte piet het zijn van een neger karikatuur ontgroeid is en nu meer een mythisch figuur geworden is.

Ik heb het idee dat deze hele discussie is verworden tot een wedstrijdje: "wie is een beter mens?"
pi_132666207
De ergste zijn de echte Nederlanders die voor Surinamers, Negers, nakomelingen van slaven etc. menen te spreken en de racisten kaart spelen.
Het zijn verraders van eigen volk en cultuur. Waarom doen zij dat?

Natuurlijk heb ik wel begrip voor Surinamers, Negers, nakomelingen van slaven, etc. die hetzelfde roepen, zij hopen er beter van te worden of zoeken bevestiging in hun slachtoffer rol.

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 28-10-2013 20:23:39 ]
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:32:20 #224
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_132666475
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:15 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dat maakt juist heel veel uit. Ik ga hier waarschijnlijk een Godwinnetje plegen, maar de swastika is bijvoorbeeld altijd het teken van voorspoed en geluk geweest. Pas toen de nazi's hier mee gingen lopen kreeg dit symbool een heel andere betekenis. Kun jij dan ook concluderen dat de swastika dus altijd al een slecht symbool is geweest?
Uhh volgens mij klopt die conclusie (swastika altijd slecht) niet helemaal met wat ik zei :+ De intentie verandert het symbool an sich niet, het verandert wel hoe we ernaar kijken.

Zo kunnen we stellen dat Piet van oorsprong racistisch was (bijvoorbeeld!) en dat de intentie van de huidige Nederlanders dit dan minder zo zou maken of juist niet.

Voor je vergelijking zou de swastika dan van oorsprong niet haatdragend zijn, maar de intentie zou dit later wel een slecht symbool hebben gemaakt of juist niet.

Dan klopt je vergelijking geloof ik beter :+ Als je het zo stelt dan ja, de intentie maakt inderdaad wel uit (ik was wellicht wat kort door de bocht!), maar dat maakt in beide gevallen niet dat de oorspronkelijke betekenis niks meer zou betekenen.
pi_132666481
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:25 schreef Oud_student het volgende:
Het zijn verraders van eigen volk en cultuur. Waarom doen zij dat?
Twee mogelijke verklaringen:

1) Van oudsher is de Nederlandse cultuur een handelscultuur waarin aanpassen en niet tegen het hoofd stoten een overlevingsstrategie was; noodzakelijk om optimaal handel te kunnen drijven
2) Een gevoel van superioriteit, gevoed door propaganda dat pro-pieten tokkies, dom e.d. zijn, dat racisme een inferieure kwaliteit is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')