Merkwaardige reactie, wordt ook op de PVV toegepast:quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:24 schreef t-8one het volgende:
Ik zou me bijna bij het kamp van zwarte pieten tegenstanders aansluiten met zulke medenstanders.
Het zijn geen Zwarte Pieten:quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:21 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Ik kan hem niet vinden, maar vind het primaToch juist goed als blanke EN gekleurde mensen Piet spelen, roetvegen erop enzo?
http://www.joop.nl/kijkno(...)e_piet_nog_spierwit/quote:Op de filmbeelden wordt Sinterklaas begeleid door een heleboel agenten en mannen in traditionele kledij die doet denken aan de uitdossing van Zwarte Piet. Of het zijn assistenten zijn is onduidelijk, ook of ze helpen bij de pakjesverdeling.
Wie goed oplet ziet wel een Zwarte Piet voorbij komen, naast het paard van Sinterklaas. Dat kan kloppen. Want in die tijd kende het Sinterklaasverhaal maar één Zwarte Piet. Later is deze 'traditie' aangepast en nu beschikt Sinterklaas over tientallen, zo niet honderden, Zwarte Pieten.
Maar je doet het wel. Je bepaalt voor anderen dat ze zwarte Piet met donkere mensen identificeren.quote:
En drie jaar later, met zwarte Surinaamse pieten.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:12 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Nouja dan hebben we ook dit uit 1935Met blanke Pieten.
Zie eerdere opmerking. Volgens mij zijn dat helemaal geen Pieten maar blanken in traditionelequote:Op maandag 28 oktober 2013 17:27 schreef Sloggi het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_piet#Modernisering
Het middelste filmpje. De context ken ik verder niet, volgens mij is er ook maar één witte Piet te zien.
Nee, eerder voor, voor een keer.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan liepen ze daar in Drenthe kennelijk achter....
Nergens, maar wel volgens Fok! ("Anouk: Nederlanders zijn racisten") en vanaf dat moment ging het een flink aantal tandjes harder.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:44 schreef Leandra het volgende:
Waar heeft ze het volk voor racist uitgemaakt?
Die lopen er ook bij, maar er loopt ook iemand vlakbij Klaas met pietenkledij.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:35 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Zie eerdere opmerking. Volgens mij zijn dat helemaal geen Pieten maar blanken in traditionele
16e eeuwse (??) kleding, misschien dat ze met hellebaarden lopen maar dat kan ik niet goed zien.
Ja, want als mijn vader in 1960 een bepaalde mening had, of bepaalde dingen heeft gedaan, dan moet ik het daar nu in 2013 nog volledig mee eens zijn.....quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:34 schreef Gia het volgende:
[..]
En drie jaar later, met zwarte Surinaamse pieten.
http://m.gahetna.nl/colle(...)ingsnaam/Sinterklaas
Dus, toen wilden ze zwarte Piet spelen en nu klacht dezelfde groep dat het racistisch is.
Ah okay, dan heb ik misschien verkeerde infoquote:Op maandag 28 oktober 2013 17:29 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Het zijn geen Zwarte Pieten:
[..]
http://www.joop.nl/kijkno(...)e_piet_nog_spierwit/
Ik betwijfel of het precies dezelfde mensen warenquote:Op maandag 28 oktober 2013 17:34 schreef Gia het volgende:
[..]
En drie jaar later, met zwarte Surinaamse pieten.
http://m.gahetna.nl/colle(...)ingsnaam/Sinterklaas
Dus, toen wilden ze zwarte Piet spelen en nu klacht dezelfde groep dat het racistisch is.
En dat klopt dan ook.... maar aan die beeldvorming doet Geert zelf ook heel hard mee.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:28 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Merkwaardige reactie, wordt ook op de PVV toegepast:
Een tokkie zegt rare dingen en zegt lid te zijn van de PVV, dus de PVV is voor tokkies
Nee de redenering klopt niet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:39 schreef Leandra het volgende:
En dat klopt dan ook.... maar aan die beeldvorming doet Geert zelf ook heel hard mee.
Nee, dat volk bewijst alleen dat ze verschrikkelijk dom zijn, want een discussie is niet aan ze besteed, ze kunnen alleen maar (racistisch) schelden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:41 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nee de redenering klopt niet.
Ook de racistische uitspraken van pro Piet aanhangers bewijzen niets
De blackface kwam alleen in de VS voor?quote:Op maandag 28 oktober 2013 15:16 schreef hoink581 het volgende:
Nogmaals: zwarte piet met een blackface linken is onzin. Zwarte Piet is een Nederlands verschijnsel, terwijl de blackface een fenomeen uit Amerika is. Nederland heeft dit niet gekend en de betekenis/lading achter een zwart geschminkt gezicht is dus geheel anders.
Serieus, kap met die onzinnige vergelijking.
Nuh, zie Wikipedia-linkje over blackface.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:50 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
De blackface kwam alleen in de VS voor?
Ah, zo dit dat dus. Dank voor de toelichting.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zat bij een stel Engelsen in een busje voor een dagtocht naar Myra, wij waren de enige Nederlanders en de tour ging in het Engels (was ook geen probleem, want twee van ons hadden in de VS gewoond, dus ik weet niet eens of de gids wist dat we Nederlanders waren).
Onderweg er naartoe werd over de bisschop van Myra verteld, en ook over mirre-verkopers, en dat die mirre-verkopers "Mores" genoemd werden, en toen had ik een "aha-erlebnis"
De koppeling met de Moorse zwarte Piet is mijn eigen.
Ik had deze link eerder ook geplaatst. Wilde alleen ff zijn antwoord zien.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:53 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Nuh, zie Wikipedia-linkje over blackface.
Net even dat bericht en de reacties eronder gelezen. Doet verdomd weinig onder voor die Facebookpagina. En dat wil nieuwssite van 2013 worden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:37 schreef DarkSkywise het volgende:
Nergens, maar wel volgens Fok! ("Anouk: Nederlanders zijn racisten") en vanaf dat moment ging het een flink aantal tandjes harder.
En het bericht is gisteren ook nog even omhooggeschopt op de FP.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:55 schreef Copycat het volgende:
[..]
Net even dat bericht en de reacties eronder gelezen. Doet verdomd weinig onder voor die Facebookpagina. En dat wil nieuwssite van 2013 worden.
Toch wel typisch dat er in 1935, in Amsterdam, blanke Pieten waren en twee jaar later Surinaamse Pieten.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:38 schreef Leandra het volgende:
Ja, want als mijn vader in 1960 een bepaalde mening had, of bepaalde dingen heeft gedaan, dan moet ik het daar nu in 2013 nog volledig mee eens zijn.....
"Ze vonden dit of dat op de Veluwe, en dus moeten ze het nu ook nog vinden".
Momentopname natuurlijk, maar op deze foto ziet het er allemaal een beetje ongemakkelijk uit.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:39 schreef MariaEtcetera het volgende:
Ben trouwens wel benieuwd naar de context van die foto, werden ze ervoor betaald? Vonden ze het gewoon leuk? Maar goed, dat terzijde
quote:
Afb. 9.1 Voor de intocht van Sinterklaas in Amsterdam in 1934 bleek een aantal Surinaamse schepelingen bereid een Zwarte-Pietenpak aan te trekken. Hoe ze daartoe zijn overgehaald en wat hun bewoog zich daarvoor te lenen, zal wel altijd onbekend blijven. Aan hun beduusde gezichten valt af te lezen dat ze zich de consequentie daarvan waarschijnlijk onvoldoende hadden gerealiseerd.
http://www.dbnl.org/tekst(...)02cult01_01_0011.php
quote:Op maandag 28 oktober 2013 18:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Toch wel typisch dat er in 1935, in Amsterdam, blanke Pieten waren en twee jaar later Surinaamse Pieten.
Wie heeft de karikatuur dan gecreëerd? Naar mijn mening de Surinamers eind jaren 30.
En natuurlijk mag je een andere mening hebben dan je voorvaders, maar speel niet de blanken de Zwarte Piet toe.
Moet die uitdrukking niet uit de Dikke van Dalen?
Nou ja, daarvoor waren ze uitsluitend wit. Sindsdien zijn ze allemaal gitzwart of donkerbruin.quote:
Het wordt veelal teruggeleid naar o.a. Jan Schenkmans "Sint Nikolaas en zijn knecht" uit 1850... Dus dat was voor die paar Surinaamse Pieten.quote:Op maandag 28 oktober 2013 18:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Toch wel typisch dat er in 1935, in Amsterdam, blanke Pieten waren en twee jaar later Surinaamse Pieten.
Wie heeft de karikatuur dan gecreëerd? Naar mijn mening de Surinamers eind jaren 30.
En natuurlijk mag je een andere mening hebben dan je voorvaders, maar speel niet de blanken de Zwarte Piet toe.
Moet die uitdrukking niet uit de Dikke van Dalen?
Grazie!quote:Op maandag 28 oktober 2013 18:01 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Momentopname natuurlijk, maar op deze foto ziet het er allemaal een beetje ongemakkelijk uit.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |