Dat het kennelijk tijd is dat Zwarte Piet verdwijnt, als je de reacties leest.....quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je schreef zelf:
[..]
Wat voor gelijk doel je op?
Wel racistisch? Maar net zei je nog dat je niet snapte waar Anouk op doelde?quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat het kennelijk tijd is dat Zwarte Piet verdwijnt, als je de reacties leest.....
Want die zijn wel racistisch.
De bisschop van Myra werd vergezeld door mirre-verkopers, deze werden "mores" genoemd, ik vermoed dat er bij de verplaatsing van Turkije naar Spanje iets misgegaan is in de vertaling, want "Mores" of "Moors" of "Moren" is natuurlijk vrij simpel door elkaar te halen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:55 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Wat mij betreft bewijst het dat de associatie met zulke historische figuren heel begrijpelijk is. Sommigen interpreteren het weer anders.
Over de precieze herkomst van Zwarte Piet gaan intussen zoveel verhalen rond dat daar geen eenduidige conclusie uit te trekken valt.
Maar ja, je vroeg om waar het idee van een donkere persoon met oorbellen, rode lippen en pakje vandaan kwam - vandaar linkte ik die stukken. Doe ermee wat je wilt
De toevallig-donkergekleurde-Zwitserse gardisten vergelijking vind ik daarentegen weer wat vergezocht, maar goed
Nee dat zei ik niet, jij stelt dat ze heel NL voor racist uitmaakt... ik stel dat ze dat niet gedaan heeft, maar dat er een stel racisten als door een adder gebeten reageert.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wel racistisch? Maar net zei je nog dat je niet snapte waar Anouk op doelde?
Dat er kritiek op haar verhaal is maakt het natuurlijk geen gelijk.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is gewoon echt dom dat mensen zo reageren.... geen eenvoudiger manier om haar gelijk te bewijzen.
Maar anouk is zelf ook een randdebiel.quote:En ik ben het niet met haar eens, maar als er maar twee kanten aan het verhaal zijn en deze randdebielen staan aan de kant van het behoud van zwarte piet dan ben ik het nog liever met Anouk eens.
Wie denk je dan dat ze bedoelde met 'Nederland, ga je schamen?' (WE DUTCH PEOPLE)quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee dat zei ik niet, jij stelt dat ze heel NL voor racist uitmaakt... ik stel dat ze dat niet gedaan heeft, maar dat er een stel racisten als door een adder gebeten reageert.
Het zijn de 'zwarten' die de aandacht vestigen op het verschil.quote:Op maandag 28 oktober 2013 15:29 schreef MariaEtcetera het volgende:
De wereld is nog lang niet kleurenblind ten slotte, dus om te pretenderen dat wel te zijn is om niet stil te staan bij het bestaande verschil.
Dat kan goed iddquote:Op maandag 28 oktober 2013 16:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
De bisschop van Myra werd vergezeld door mirre-verkopers, deze werden "mores" genoemd, ik vermoed dat er bij de verplaatsing van Turkije naar Spanje iets misgegaan is in de vertaling, want "Mores" of "Moors" of "Moren" is natuurlijk vrij simpel door elkaar te halen.
http://wageningen750.nl/f(...)edereen-te-bekijken/quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:01 schreef Leandra het volgende:
als dit het volk is wat zwarte Piet zegt te verdedigen dan zou het inderdaad wel eens tijd kunnen zijn om hem gewoon weer naturel met wat vegen roet te laten zijn.
Zo was Zwarte Piet trouwens ook in de tijd dat mijn moeder klein was (jaren 40).
Waar heb je dat vandaan, als ik vragen mag?quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
De bisschop van Myra werd vergezeld door mirre-verkopers, deze werden "mores" genoemd, ik vermoed dat er bij de verplaatsing van Turkije naar Spanje iets misgegaan is in de vertaling, want "Mores" of "Moors" of "Moren" is natuurlijk vrij simpel door elkaar te halen.
M.i. vestigen ze de aandacht erop omdat het nog een actueel thema is - mensen met een kleur worden ook nog vaak anders behandeld. Om te doen alsof dat niet zo is zou je jarenlange geschiedenis van wrijving en erger ontkennen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Het zijn de 'zwarten' die de aandacht vestigen op het verschil.
'Zwarten' wíllen dus als anders gezien worden.
Nouja dan hebben we ook dit uit 1935quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:08 schreef Gia het volgende:
[..]
http://wageningen750.nl/f(...)edereen-te-bekijken/
Niet op de foto bij dit artikel.
1945
Dan liepen ze daar in Drenthe kennelijk achter....quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:08 schreef Gia het volgende:
[..]
http://wageningen750.nl/f(...)edereen-te-bekijken/
Niet op de foto bij dit artikel.
1945
"Nederland ga je schamen" is toch echt iets anders dan "Nederlanders zijn allemaal racisten".quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wie denk je dan dat ze bedoelde met 'Nederland, ga je schamen?' (WE DUTCH PEOPLE)
Je hebt net al geconcludeerd dat er racisten zijn, je hebt net al geconcludeerd dat die racisten reageren op de stelling van Anouk en je hebt al geconcludeerd dat Anouk misschien wel gelijk heeft. Nu nog even concluderen dat ze met Nederland toch echt elke inwoner in Nederland bedoelt en we zijn het eens.
Rond 1:38-1:42 loopt toch echt een zwarte piet hoorquote:Op maandag 28 oktober 2013 17:12 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Nouja dan hebben we ook dit uit 1935Met blanke Pieten.
Nee, maar die mensen die daar gereageerd hebben passen wel precies in dat profiel met kleurrijke uitspraken als nicker lover en negerhoer.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:36 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Miljoenen mensen als racist bestempelen is wel van enig niveau??
Toch was jij degene die een vergelijking maakte van die verzonnen karakter met een echte afro in pofbroek.quote:Op maandag 28 oktober 2013 14:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Het ging er toch om dat zwarten worden versleten als hulpje van de Sint, gekleed in een apepakje.
Als jouw probleem is dat hij niet zwart geschminkt mag worden, maar wel zwart mag zijn, dan doen we gewoon blanke pieten, chinese pieten, rasta pieten en bruine pieten.
Ik zie niets in het idee regenboogpieten. Dat maakt Zwarte Piet pas echt tot een karikatuur.
Overigens, welke zwarten worden nagespeeld? Welke zwarten hadden grote oorbellen in, lippenstift op, een harmonica-kraag, pofbroek en dito wambuis?
Het is gewoon een verzonnen karakter, wat nik te maken heeft met slavernij, negers of wat dan ook.
Waarom mag hij niet zwart zijn?
Heb je ook een probleem met Sjors en Jimmie?
Ook in de jaren '50 liepen blanke en zwarte Pieten door elkaar.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:16 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Rond 1:38-1:42 loopt toch echt een zwarte piet hoor
Bron?quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ook in de jaren '50 liepen blanke en zwarte Pieten door elkaar.
Ik zat bij een stel Engelsen in een busje voor een dagtocht naar Myra, wij waren de enige Nederlanders en de tour ging in het Engels (was ook geen probleem, want twee van ons hadden in de VS gewoond, dus ik weet niet eens of de gids wist dat we Nederlanders waren).quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:08 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waar heb je dat vandaan, als ik vragen mag?
Ik kan hem niet vinden, maar vind het primaquote:Op maandag 28 oktober 2013 17:16 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Rond 1:38-1:42 loopt toch echt een zwarte piet hoor
Het is niet haar taak om enkele individuelen onderling toe te spreken, maar het land als geheel. Lijkt me dan ook dat het laatste opgaat voor haar uitspraken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:01 schreef Leandra het volgende:
...
Nee dat zei ik niet, jij stelt dat ze heel NL voor racist uitmaakt... ik stel dat ze dat niet gedaan heeft...
Leukquote:Op maandag 28 oktober 2013 17:12 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_piet#Moderniseringquote:
Merkwaardige reactie, wordt ook op de PVV toegepast:quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:24 schreef t-8one het volgende:
Ik zou me bijna bij het kamp van zwarte pieten tegenstanders aansluiten met zulke medenstanders.
Het zijn geen Zwarte Pieten:quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:21 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Ik kan hem niet vinden, maar vind het primaToch juist goed als blanke EN gekleurde mensen Piet spelen, roetvegen erop enzo?
http://www.joop.nl/kijkno(...)e_piet_nog_spierwit/quote:Op de filmbeelden wordt Sinterklaas begeleid door een heleboel agenten en mannen in traditionele kledij die doet denken aan de uitdossing van Zwarte Piet. Of het zijn assistenten zijn is onduidelijk, ook of ze helpen bij de pakjesverdeling.
Wie goed oplet ziet wel een Zwarte Piet voorbij komen, naast het paard van Sinterklaas. Dat kan kloppen. Want in die tijd kende het Sinterklaasverhaal maar één Zwarte Piet. Later is deze 'traditie' aangepast en nu beschikt Sinterklaas over tientallen, zo niet honderden, Zwarte Pieten.
Maar je doet het wel. Je bepaalt voor anderen dat ze zwarte Piet met donkere mensen identificeren.quote:
En drie jaar later, met zwarte Surinaamse pieten.quote:Op maandag 28 oktober 2013 17:12 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Zie eerdere opmerking. Volgens mij zijn dat helemaal geen Pieten maar blanken in traditionelequote:Op maandag 28 oktober 2013 17:27 schreef Sloggi het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_piet#Modernisering
Het middelste filmpje. De context ken ik verder niet, volgens mij is er ook maar één witte Piet te zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |