RIPquote:Lou Reed, a massively influential songwriter and guitarist who helped shape nearly fifty years of rock music, died today. The cause of his death has not yet been released, but Reed underwent a liver transplant in May.
Look back at Lou Reed's remarkable career in photos
With the Velvet Underground in the late Sixties, Reed fused street-level urgency with elements of European avant-garde music, marrying beauty and noise, while bringing a whole new lyrical honesty to rock & roll poetry. As a restlessly inventive solo artist, from the Seventies into the 2010s, he was chameleonic, thorny and unpredictable, challenging his fans at every turn. Glam, punk and alternative rock are all unthinkable without his revelatory example. "One chord is fine," he once said, alluding to his bare-bones guitar style. "Two chords are pushing it. Three chords and you're into jazz."
Read more: http://www.rollingstone.c(...)131027#ixzz2iwdXpiBe
Hier "Transformer "quote:Op zondag 27 oktober 2013 19:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Heb "Magic & Loss" nu in de CD-speler. RIP Lou
'Berlin'quote:Op zondag 27 oktober 2013 19:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Heb "Magic & Loss" nu in de CD-speler. RIP Lou
Met korte bijdrage van The Boss vanaf 09:00.quote:
En ook geen minne naam voor de noise scene...quote:Op zondag 27 oktober 2013 21:38 schreef belsen het volgende:
Hoewel zijn beste tijd alweer een paar decennia achter ons lagen, toch een groot gemis. Voor mij toch vooral de man achter de Velvet Underground en het prachtige Transformer, albums die in mijn top 100 albums allertijden staan...
Ja, zie jij het maar te halen.quote:
Ik heb dit album nooit begrepen.quote:
Dit vind ik al beter klinken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 07:48 schreef Ulx het volgende:
White Light/White Heat is dan ook beter. Die plaat komt echt regelrecht uit de diepste plek van de hel. Wat een nachtmerrie.
Wat een inktzwart nummer. Niet verrassend dus dat Joy Division hier live een cover van speelde.quote:Op maandag 28 oktober 2013 07:48 schreef Ulx het volgende:
White Light/White Heat is dan ook beter. Die plaat komt echt regelrecht uit de diepste plek van de hel. Wat een nachtmerrie.
Kende heroin alleen van de velvet underground,quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:02 schreef Gert het volgende:
[..]
Wat een inktzwart nummer. Niet verrassend dus dat Joy Division hier live een cover van speelde.
Maar Lou Reed was veel meer dan die paar jaar met The Velvet Underground. Een paar klassieke albums, een handvol uitstekende platen en twee handenvol oninteressant spul. Plus een turbulent leven en een grote invloed op andere artiesten. Een mooie score dus.
Het fantastische live album Rock And Roll Animal (Lou Reed op zijn hoogtepunt als schmierende junk, vergezeld door de geweldige gitarist Steve Hunter) verdient het ook om nog genoemd te worden.
Ondanks de waardeloze productie een van de beste en meest invloedrijke albums ooit.quote:
Ach, Ernie had een banaan in z'n oor.quote:Op maandag 28 oktober 2013 08:58 schreef Gewas het volgende:
Ik heb het album met die banaan al jaren op het oog
Lekker ja.quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:55 schreef contactpersoon het volgende:
![]()
Een van z'n beste nummers na VU
KEIHARD zetten!
Gelijk heeft/had hijquote:
Aangezet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:04 schreef Gert het volgende:
Dadelijk de docu "Classic Albums: Transformer" op NL3.
quote:Jenni Muldaur, die met Lou Reed toerde tijdens de 'Berlin'-tournee, deelt op Facebook mee dat ze vrijdag Reed nog zag. 'Ik bracht vrijdag tot drie uur 's nachts door met Lou en Hal (producent Hal Wilner, nvdr.). We luisterden naar muziek en lagen op de grond, gewoon samen zijn. Er kwam een lied voorbij en hij huilde en zei 'vergeef me dat ik zo vatbaar ben voor schoonheid'. Hij stierf in volslagen vrede. Opgelucht dat hij niet meer moest lijden'.
quote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:35 schreef bartrid het volgende:
ermmmm ok:
Van http://www.etsy.com/listi(...)s&utm_campaign=Share
[ afbeelding ]
quote:Lou Reed is dood. Dat klinkt als ontzettend achterhaald nieuws. Lou Reed had namelijk al in de jaren 70 dood moeten zijn. Daar is zoveel drugs in verdwenen dat ze daar het land Colombia van op hebben kunnen richten. Maar nu is Lou Reed dan echt kasjewijle. Hij heeft er 71 jaar uit kunnen slepen voordat complicaties na een levertransplantatie hem de das om deden. Ik vind zo’n mislukte levertransplantatie een beetje een sneu einde voor een man die altijd van de daken zong dat de dood iets voor mietjes was. Je hele leven alles gebruiken wat god verboden heeft en dan op je 71e nog gaan voor een nieuwe lever om er nog wat overbodige jaren aan vast te kunnen plakken. Hij had van het Hotel Chelsea moeten springen, dat had hem de Herman Brood van New York gemaakt. Ik kan uren fantaseren over de nieuwe lever van Lou Reed. Was het een lever van een idolate fan die daar speciaal voor verongelukt is? Was het een lever ergens gekocht op Marktplaats? Of was het een lever van een zwaar orthodoxe mormoon uit Utah die eenmaal in het lichaam van Lou Reed geplaatst er vast van overtuigd was dat hij in de hel was beland. Laat er geen misverstand over bestaan. Lou Reed was zonder meer een revolutionair. Er is geen fatsoenlijke muzikant die niet door hem beinvloed is. Zelfs op de nieuwste plaat van Frans Bauer is dat goed te horen. Die doet namelijk precies het tegenovergestelde. Toch blijf ik het een uitermate lullige tekst in een rouwadvertentie vinden: Na een mislukte levertransplantatie is van ons heen gegaan, Lewis Allen ‘Lou’ Reed. En dan na afloop koffie en broodjes in de publieksruimte van het crematorium. Of nog erger. Diksap en kiwi’s. Het donkerste gedeelte van het oevre van Lou Reed is doordrenkt met een hartverscheurend pleidooi voor de romantiek van de zelfkant. U wilt niet weten beste lezers hoeveel getormenteerde geesten zichzelf in de vernieling hebben geholpen na het horen van een liedje van Lou Reed. En daarvoor alleen maar hulde. Hij heeft zeker drie van de allermooiste liedjes ooit om bij te sterven geschreven. Het is die wanhopige poging tot een levertransplantatie die me dwars zit. Van Frans Bauer zou ik dat kunnen hebben. En bij Frans Bauer zou de operatie ook glansrijk slagen. Die zou zelfs een nummer 1 hit halen met het nummer Leve mijn Lever. Maar Lou Reed? Een nieuwe lever? Hij had een nieuwe gitaar moeten kopen.
Bill Hicksquote:Op vrijdag 1 november 2013 13:54 schreef Gehenna het volgende:
Toffe collumn weer, ik moest vooral aan Bill Hicks denken:
Wat een held was dat toch ook
Ik vind het mooi.quote:Op maandag 18 november 2013 12:00 schreef golfer het volgende:
Laurie Anderson's afscheid van haar Lou:
http://m.rollingstone.com(...)e-exclusive-20131106
Nee!quote:
Hoezo? Hij is toch nog steeds d00d?quote:
Ja, maar hij is nu al zolang dood dat het toch wel een keer klaar is toch?quote:Op maandag 16 december 2013 19:09 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Hoezo? Hij is toch nog steeds d00d?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |