artikelen uit 1911 dan ook?quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:23 schreef Hathor het volgende:
[..]
Kan best wezen, maar het is nu gewoon weer relevant.
Het is een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, en je dacht toch niet dat ze bij die Guardian hun mening inmiddels herzien hadden?quote:
gaan we rond 5 december weer achterkomenquote:Op zondag 27 oktober 2013 16:25 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het is een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, en je dacht toch niet dat ze bij die Guardian hun mening inmiddels herzien hadden?
quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:50 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat is beter dan met die domme kleurenpieten of blanken met een veeg zwarte schmink over hun gezicht.
We vertellen de kinderen wel dat Sinterklaas een feest voor blanken is, en dat daarom de Zwarte Pieten dood moesten.
doet zijn huidskleur er toe? Lees dan eens iets van Toby Sterling, buitenlands journalist in Amsterdam, getrouwd met Hollandse vrouw. Die schrijft goede inhoudelijke artikelen over het Sinterklaasfeest voor Associated Press, maar kan ook niet achter onze Zwarte Piet gewoonte staan.quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:24 schreef marcodej het volgende:
[..]
Auteur van het artikel:
[ afbeelding ]
Ook redacteur bij oa This is Africa.
Je vraagt aan buitenstaanders zonder inhoudelijke kennis van het Sinterklaasfeest om hun mening. Tsja. Kan mij het verrotten wat anderen van Sinterklaas vinden? Maakt me dat een racist? Prima joh, ik veeg me reet af met de mening van Toby en al die andere Zeurpieten en hun racisme kaart.quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:31 schreef poemojn het volgende:
[..]
doet zijn huidskleur er toe? Lees dan eens iets van Toby Sterling, buitenlands journalist in Amsterdam, getrouwd met Hollandse vrouw. Die schrijft goede inhoudelijke artikelen over het Sinterklaasfeest voor Associated Press, maar kan ook niet achter onze Zwarte Piet gewoonte staan.
Sterling is wat genuanceerder dan deze auteur. De vooringenomenheid straalt er vanaf in dat artikel. Dezelfde vooringenomenheid die ik ook bespeurde bij Shepherd.quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:31 schreef poemojn het volgende:
[..]
doet zijn huidskleur er toe? Lees dan eens iets van Toby Sterling, buitenlands journalist in Amsterdam, getrouwd met Hollandse vrouw. Die schrijft goede inhoudelijke artikelen over het Sinterklaasfeest voor Associated Press, maar kan ook niet achter onze Zwarte Piet gewoonte staan.
Correct. De enige mensen die onderscheid maken en dus racistisch bezig zijn zijn degenen die zwarten willen weren op het Sinterklaasfeest . Hoe bedoel je hypocriet, racistisch en discriminerend ?quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:15 schreef MouzurX het volgende:
Ik dacht juist dat in Nederland we helemaal geen ras probleem meer hadden omdat het onderscheid dat mensen maken in kleur juist veel kleiner is dan bijv in de VS. En de mensen die het onderscheid wel vaak nog benadrukken zijn juist de zwarte mensen. Waar bijvoorbeeld hier het woord neger niet direct als negatief wordt opgevat, is het in de VS wel anders.
Het enige verschil wat de meeste mensen maken is het verschil tussen normale mensen en tuig. Tuig waar bontkraagjes onder vallen, maar ook de haagse sjohnnies en de brabantse paupers.
Shepherd is toch die vrouw die riep dat ZP racisme was en dat afgekocht kon worden door Nederland met 30 miljard per jaar ?quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:36 schreef marcodej het volgende:
[..]
Sterling is wat genuanceerder dan deze auteur. De vooringenomenheid straalt er vanaf in dat artikel. Dezelfde vooringenomenheid die ik ook bespeurde bij Shepherd.
klopt, maar op zijn blog is hij al zeker sinds 2007 ermee bezig. Hij is waarschijnlijk alleen meer gewend geraakt aan het gebeuren hier.quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:36 schreef marcodej het volgende:
[..]
Sterling is wat genuanceerder dan deze auteur. De vooringenomenheid straalt er vanaf in dat artikel. Dezelfde vooringenomenheid die ik ook bespeurde bij Shepherd.
Hij gaat al fout in de eerste zin door het over Christmas te hebben.quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:36 schreef marcodej het volgende:
[..]
quote:Fotografe Connie van Leen had opgeroepen zaterdag verkleed naar het park te komen, om samen op de foto te gaan. Er kwamen 32 mensen op af, van wie 17 in pietenkleding (of wat daarvoor moest doorgaan).
...
Na nog geen halfuur dropen de fotografe en de Pieten af.
Hij heeft het wel voor elkaar gekregen dat ik dus van deze zaak te horen kreeg. Wanneer hij zich als een fatsoenlijk mens had gedragen als ook de rest van de kliek die om de vrouw heen stond (moesten zich kapot schamen) Had dit mijn aandacht niet getrokken.quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:32 schreef Wokkel het volgende:
Blijkt dat de man die het Papoea vrouwtje duwde op het malieveld misschien wel iets meer was dan een 'normale' demonstrant. Afgaande op zijn uiterlijk zou ik zeggen Indonesisch, dat verklaart wel gelijk zijn houding tegenover die dame.
[ afbeelding ]
Eigenlijk heel erg raar. Volgens sommigen is wetenschappelijk aangetoond dat ras helemaal niet bestaat en als het dan zou bestaan (wat het dus niet doet), dan maakt het absoluut echt he-le-maal niet uit wat voor een ras iemand is.quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:56 schreef marcodej het volgende:
Ondertussen heeft een actrice zich publiekelijk moeten verontschuldigen nadat zij zich voor Halloween had verkleed als een donker personage uit Orange Is The New Black.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit wordt gezien als 'blackface' en absoluut not done.
Jij denkt dus ook dat de blanken hier zwarte piet met een discriminerende overtuiging tot leven hebben geroepen?quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:37 schreef poemojn het volgende:
[..]
klopt, maar op zijn blog is hij al zeker sinds 2007 ermee bezig. Hij is waarschijnlijk alleen meer gewend geraakt aan het gebeuren hier.
Klopt, ras bestaat biologisch gezien niet, het is een sociale constructie.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eigenlijk heel erg raar. Volgens sommigen is wetenschappelijk aangetoond dat ras helemaal niet bestaat en als het dan zou bestaan (wat het dus niet doet), dan maakt het absoluut echt he-le-maal niet uit wat voor een ras iemand is.
Wat is nu het politiek-correctste? Vinden dat er wel rassen zijn of vinden dat er geen rassen zijn? Of hangt dat van de situatie af?quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:03 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Klopt, ras bestaat biologisch gezien niet, het is een sociale constructie.
Maar dat betekent niet dat je net kan doen alsof het vervolgens niet bestaat in onze maatschappij. Die sociale constructie heeft veel meer invloed op ons leven dan de biologische werkelijkheid. Door te roepen dat er geen ras is verdwijnt racisme en de scheiding tussen groepen in onze maatschappij niet.
En daarom is, in dit land, racisme niet verboden maar discriminatie wel.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:03 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Klopt, ras bestaat biologisch gezien niet, het is een sociale constructie.
Maar dat betekent niet dat je net kan doen alsof het vervolgens niet bestaat in onze maatschappij. Die sociale constructie heeft veel meer invloed op ons leven dan de biologische werkelijkheid. Door te roepen dat er geen ras is verdwijnt racisme en de scheiding tussen groepen in onze maatschappij niet.
Het is niet in tegenspraak met elkaar. Je kan best vinden dat rassen biologisch gezien niet bestaan maar sociaal gezien wel. Dat is niet strijdig met elkaar.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat is nu het politiek-correctste? Vinden dat er wel rassen zijn of vinden dat er geen rassen zijn? Of hangt dat van de situatie af?
Dat het onzin is. Maar dat snap je zelf ook welquote:Op zondag 27 oktober 2013 16:24 schreef donald_dick het volgende:
[..]
en ik aan 5 minuten, wat is je punt?
Dus omdat het een Afrikaan is , is het niet goed?quote:Op zondag 27 oktober 2013 16:24 schreef marcodej het volgende:
[..]
Auteur van het artikel:
[ afbeelding ]
Ook redacteur bij oa This is Africa.
Ok. Zijn de sociale rassen dan dezelfden dan de (niet-bestaande) biologische rassen? Dus als hoofdrassen de blanken, de aziaten en de negers?quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:05 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Het is niet in tegenspraak met elkaar. Je kan best vinden dat rassen biologisch gezien niet bestaan maar sociaal gezien wel. Dat is niet strijdig met elkaar.
Nee? Maar toen ik het stuk las kon ik al raden wat voor huidskleur de schrijver had. En het klopte.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:09 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Dus omdat het een Afrikaan is , is het niet goed?
Ga maar rustig uit van een stukje vooringenomenheid.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:09 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Dus omdat het een Afrikaan is , is het niet goed?
In dat licht is dit wel een aardige column:quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eigenlijk heel erg raar. Volgens sommigen is wetenschappelijk aangetoond dat ras helemaal niet bestaat en als het dan zou bestaan (wat het dus niet doet), dan maakt het absoluut echt he-le-maal niet uit wat voor een ras iemand is.
Maar diezelfde mensen worden dan hysterisch wanneer iemand van het blanke ras (wat trouwens niet bestaat!) zich verkleed als iemand van het zwarte ras (wat net zo min bestaat). Hoe kan er dan een probleem zijn?
Je bewijst zijn gelijk soort van, met deze denkwijze.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ga maar rustig uit van een stukje vooringenomenheid.
Maar als ras op zich niet bestaat en er alleen maar mensen zijn, dan vraag ik me af wat het probleem nu is als de ene mens zich verkleed als de andere mens.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:12 schreef De_Coulance het volgende:
Het niet bestaan van ras heeft niks met politiek-correct denken te maken maar met keiharde wetenschap.
Echter betekent niet dat de sociale constructie ras niet bestaat in de hoofden van mensen. Integendeel zelfs.
De pieten schminken zich omdat ze vrolijkheid uit willen stralen. Nou die was niet zo heel moeilijk, die heb ik in 10 seconden verzonnen, kan je nagaan wat voor leuks we kunnen verzinnen als we er met ze allen even over nadenken.quote:Op zondag 27 oktober 2013 13:34 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Hoe leggen ze eigenlijk de kleurenpieten aan de kinderen uit ? Zijn dat Pieten die in de schoorsteen van een chemische fabriek gedoken zijn ofzo ?
Ik *kan* hier serieus wetenschappelijk antwoord op geven (taxonomie was ooit een stukje van mijn vakgebied), maar ga jij dat dan ook echt lezen, of sla je het over omdat je het er bij voorbaat al niet mee eens bent?quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:04 schreef LXIV het volgende:
Vinden dat er wel rassen zijn of vinden dat er geen rassen zijn? Of hangt dat van de situatie af?
Het zijn semi-retorische vragen natuurlijk.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:31 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Ik *kan* hier serieus wetenschappelijk antwoord op geven (taxonomie was ooit een stukje van mijn vakgebied), maar ga jij dat dan ook echt lezen, of sla je het over omdat je het er bij voorbaat al niet mee eens bent?
quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar als ras op zich niet bestaat en er alleen maar mensen zijn, dan vraag ik me af wat het probleem nu is als de ene mens zich verkleed als de andere mens.
Als ik mij verkleed als mexicaan, inclusief sombrero en snor, en dat op het internet zet, dan is dat prima.
Als een Japanner in Volendam met zijn gezin op de foto gaat in klederdracht en met blonde pruiken op zal ook niemand daar aanstoot aan geven.
Waarom is het dan wél een enorm probleem als die actrice verkleed als een andere actrice naar Haloween gaat? En zeker in het licht dat rassen sowieso niet bestaan.
nee, dat ben je nietquote:Op zondag 27 oktober 2013 17:28 schreef marcodej het volgende:
Ben ik het enige kind dat zich nooit heeft afgevraagd waarom Piet zwart was? Het was nou eenmaal zo.
Nope, ik heb er een aantal jaren gewerkt en ik ben zelfs niet één blanke heteroseksuele klagende man tegengekomen. Wel veel Marokkanen, Turken, Surinamers en de Antillianen stonden bij ons met stip op één terwijl we die hier nauwelijks hebben.quote:Op zondag 27 oktober 2013 13:02 schreef De_Coulance het volgende:
De meesten die klagen bij discriminatiebureaus zijn blanke heteroseksuele mannen, is mij eens door een Leidse Hoogleraar verteld. Ik denk dus dat de samenleving er prima van op de hoogte is dat iedereen gediscrimineerd kan worden.
Kunnen we het weer over deze specifieke zaak hebben?
Ik heb er als kind nooit bij stil gestaan.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:28 schreef marcodej het volgende:
Ben ik het enige kind dat zich nooit heeft afgevraagd waarom Piet zwart was? Het was nou eenmaal zo.
Belicht inderdaad heel goed mijn mening over deze hele discussie.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:11 schreef marcodej het volgende:
[..]
In dat licht is dit wel een aardige column:
https://decorrespondent.n(...)/7422337791-bd308a07
Als kind denk je ook niet in rassen. Dat praat de maatschappij je later aan, waaronder dan voornamelijk de mensen vallen die zogenaamd tegen racisme strijden.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:54 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik heb er als kind nooit bij stil gestaan.
Nee hoor, dat schreef ik eerder ook al.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:28 schreef marcodej het volgende:
Spijker op de kop denk ik.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:11 schreef marcodej het volgende:
[..]
In dat licht is dit wel een aardige column:
https://decorrespondent.n(...)/7422337791-bd308a07
quote:Op zondag 27 oktober 2013 18:02 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Als kind denk je ook niet in rassen. Dat praat de maatschappij je later aan, waaronder dan voornamelijk de mensen vallen die zogenaamd tegen racisme strijden.
nee. Ik denk dat Schenkman Zwarte Piet gecreëerd heeft uit alle ervaringen in zijn eigen omgeving (van zwarte dienstbodes en de waarschijnlijk al bestaande gewoonte de pakjes door een negerman/jongen binnen te laten dragen tot jongeren die zich de avond voor sinterklaas zwart schilderden) om alles wat hij rondom Sinterklaas zag gebeuren om te vormen tot een verhaal van een burgerlijk, beschaafd Sinterklaasfeest. En waarschijnlijk zelfs met het doel om zwarte mensen in een positief daglicht te zetten. Blijkbaar was dat aanstekelijk genoeg voor veel gezinnen om uiteindelijk vrijwel heel Nederland te veroveren (in Grou schijnt nog alleen Sint Piter gevierd te worden, oorspronkelijk een zwart geschminkte met kettingen en snoepjes behangen man die Sint en Piet ineen was). In de loop der tijd lijkt het wel meer een karikatuur geworden te zijn, zoals toen gebruikelijk was in reclame, strips, etc, maar tegenwoordig niet meer. Omdat vrijwel geen enkele Nederlander de link legde tussen negers en Zwarte Piet, maar Zwarte Piet een categorie op zich is geworden, werd het blijkbaar niet nodig gevonden om Zwarte Piet net zo rigoreus aan te passen als met de "nikkertjes" in die strips en reclamecampagnes wél gebeurd is.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:01 schreef paddy het volgende:
[..]
Jij denkt dus ook dat de blanken hier zwarte piet met een discriminerende overtuiging tot leven hebben geroepen?
Waarom mag je met carnaval wel verkleed gaan als indiaan maar met Sinterklaas niet als Zwarte Piet? Zolang het enigszins smaakvol gebeurt is daar weinig mis mee denk ik, maar daar zit het probleem: eenieder verstaat onder goede smaak iets anders en is dus op een ander moment beledigd door een uitbeelding.quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zijn semi-retorische vragen natuurlijk.
Maar wat vind je van deze vraag:
[..]
And when a child is born into this worldquote:
http://www.volkskrant.nl/(...)e-Piet-protest.dhtmlquote:Op zondag 27 oktober 2013 12:45 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Én Novum, én ANP...
Zullen dus ook wel extreem-rechts zijn, of zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |