Dat is het altijd al geweest, vandalisme/hooliganisme is in de berichtgeving laatste tijd door elkaar gebruikt. Waarschijnlijk vertaalfouten. De maximumstraf is in ieder geval in alle berichten 7 jaar.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 10:20 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat is nu zelfs hooliganisme geworden.
http://www.nu.nl/buitenla(...)eel-aangeklaagd.html
29 oktober 2013 09:31
Nog vier Greenpeace-activisten formeel aangeklaagd
Justitie in Rusland heeft nog eens vier opvarenden van het Greenpeace-ship Arctic Sunrise formeel in staat van beschuldiging gesteld wegens hooliganisme.
Het gaat om drie Britten en een Nieuw-Zeelander. Maandag werden al drie andere opvarenden formeel aangeklaagd. Dat meldde persbureau RIA Novosti in de nacht van maandag op dinsdag.
Volgens een woordvoerder zijn vorige week de drie eerste opvarenden, twee Russen en een Turk, in staat van beschuldiging gesteld.
Hooliganisme is volgens het Russisch een strafbaar feit waarop maximaal zeven jaar gevangenisstraf staat.
Nederlanders
Onder de dertig opvarenden zijn ook twee Nederlanders. Den Haag probeert hun vrijlating te bewerkstelligen. De Arctic Sunrise vaart bovendien onder Nederlandse vlag.
Het schip werd vorige maand na een actie bij een boorplatform bij Nova Zembla geënterd door de Russische autoriteiten. Het schip is daarna overgebracht naar Moermansk.
Aanvankelijk werden de opvarenden aangeklaagd voor piraterij, waarop een straf van maximaal vijftien jaar staat. Die aanklacht liet de Russische justitie vorige week vallen in ruil voor de mildere aantijging van hooliganisme.
Vorige week wees een rechtbank in Moermansk alle aanvragen tot borgtocht en huisarrest af.
volgende keer neemt ie wapens mee, om niet gepakt te wordenquote:Op zondag 27 oktober 2013 11:03 schreef admiraal_anaal het volgende:
deze actie doet ie vast geen 2e keer in Rusland dus dan is de cel toch een goed afschrikmiddel, beter dan ons staatshotel
Er hoef maar één schot te vallen en dan zijn de rapen gaar.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 18:58 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
volgende keer neemt ie wapens mee, om niet gepakt te worden
Ze hebben nooit wapens bij zich, maar de tegenpartij meestal wel...quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:37 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Er hoef maar één schot te vallen en dan zijn de rapen gaar.![]()
De Greenpace demonstranten kunnen amper veilig demonstreren tegen nucleair afval dat verreden wordt per trein, laat staan dat je ze een wapen zou toevertrouwen.![]()
Er hoeft maar een gewonde of dode te vallen, en de Nederlandse diplomatie hoeft ze niet eens meer pogen vrij te krijgen, of ze nu in zo'n geval in Rusland, de VS of een ander land zouden vastzitten.
http://www.nu.nl/buitenla(...)e-actievoerders.htmlquote:Volgens Greenpeace werden de actievoerders van 18 nationaliteiten donderdag eerst gedwongen om op hun knieën op het helikopterplatform te wachten terwijl er wapens op hen gericht waren.
http://mobiel.nu.nl/algem(...)juist-verzwaard.htmlquote:Aanklacht Greenpeace-activisten juist verzwaard
Gepubliceerd: Vrij 01 nov 2013
De aanklacht tegen de dertig opvarenden van het Greenpeace-schip Arctic Sunrise die in Rusland vastzitten, is niet versoepeld, maar juist zwaarder geworden.
Volgens Greenpeace is de beschuldiging van vandalisme bovenop die van piraterij gekomen en is de piraterij-aanklacht niet van tafel.
Op piraterij staat maximaal vijftien jaar, op ‘hooliganisme’ zeven jaar. Die straffen kunnen niet zomaar bij elkaar worden opgeteld, daar is een bepaalde formule voor, vertelt Greenpeace-advocaat Jasper Teulings.
Maar de 28 activisten, fotograaf en videomaker die in september werden aangehouden in de Petsjorazee ten Zuiden van Nova Zembla, kijken volgens hem wel tegen ongeveer twintig jaar gevangenisstraf aan.
Vervangen
Het Russische nationale onderzoekscomité kondigde eerder nog aan dat de piraterijbeschuldigingen zouden worden vervangen door de aanklacht vandalisme.
In plaats daarvan kregen de dertig gevangenen tijdens de voorgeleidingen van afgelopen een aanklacht voorgeschoteld waarop beide beschuldigingen stonden. Daarmee heeft Rusland zich niet aan zijn belofte gehouden, stelt Greenpeace International.
De milieuorganisatie vraagt zich af of de Russen vasthouden aan piraterij om de beklaagden langer vast te kunnen houden. Was Rusland van piraterij afgestapt, dan hadden de autoriteiten de actievoerders immers moeten vrijlaten
Dacht dat jij iets vrijzinniger was dan dit soort fascisme toe te juichenquote:Op maandag 28 oktober 2013 23:58 schreef El_Matador het volgende:
Laten die Russen ze mooi voor 15 jaar opsluiten, mooi signaal aan andere idioten.
Waarom is dit fascisme?quote:Op vrijdag 1 november 2013 15:28 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dacht dat jij iets vrijzinniger was dan dit soort fascisme toe te juichen. Geen verwijt, slechts een observatie.
Die Russen geven zichzelf op die manier extra gewicht om in te zetten tijdens onderhandelingen, slimme zet in ieder geval.quote:Op vrijdag 1 november 2013 15:10 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
http://mobiel.nu.nl/algem(...)juist-verzwaard.html
Ik ga uit van de modernere betekenis van fascisme, waarbij wikipedia stelt:quote:
Ik zie daar wel enorme parallelen in met wat er in Rusland gaande is. Kijk, ik vind het prima dat je niet zo veel met Greenpeace op hebt (zelf ben ik ook geen grote fan, of tegenstander for that matter) maar dat je goedkeurt hoe men in Rusland met dit soort zaken omgaat, of het zelfs toejuicht, dat vind ik een beetje eng.quote:Heden ten dage heeft het de betekenis gekregen van een regeringssysteem dat op dat van Mussolini lijkt, met andere woorden een systeem dat de natie boven het individu stelt, met als uitvloeisel een in zo'n systeem legitiem gebruik van geweld, moderne propagandatechnieken en censuur om politieke tegenstand de kop in te drukken en daarmee het bestaan van het systeem te waarborgen.
En vertel eens hoe die definitie gelijk is aan wat Rusland nu doet. Je mag het eng vinden, maar je moet eerst duidelijk verbanden leggen.quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:03 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik ga uit van de modernere betekenis van fascisme, waarbij wikipedia stelt:
[..]
Ik zie daar wel enorme parallelen in met wat er in Rusland gaande is. Kijk, ik vind het prima dat je niet zo veel met Greenpeace op hebt (zelf ben ik ook geen grote fan, of tegenstander for that matter) maar dat je goedkeurt hoe men in Rusland met dit soort zaken omgaat, of het zelfs toejuicht, dat vind ik een beetje eng.
Ik zeg niet dat het gelijk is, ik zeg dat ik parallellen zie. Dat hoef ik toch niet verder uit te leggen? Censuur, propaganda, een 'sterke man met een sterke overheid', dat soort zaken? Daarnaast, het is besides the point. Mijn (1e) post ging er over dat ik me verbaasde over de uitspraak van een andere gebruiker die ik niet zo ingeschat had.quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:05 schreef bijdehand het volgende:
[..]
En vertel eens hoe die definitie gelijk is aan wat Rusland nu doet. Je mag het eng vinden, maar je moet eerst duidelijk verbanden leggen.
Jij bent degene die het woord fascisme in de woord nam, dat vind ik nogal zwaar en overtrokken. Ik zie geen censuur, ik zie geen propaganda. Een vrijzinnig liberaal Utopia is Rusland zeker niet, maar dat geldt net zo goed voor de rest van de wereld. Dat het besides the point is maakt me niet uit, het ging me alleen even om het woord fascisme dat door het te pas en te onpas te gebruiken net zo erg wordt gedevalueerd als het woord racisme.quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:07 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het gelijk is, ik zeg dat ik parallellen zie. Dat hoef ik toch niet verder uit te leggen? Censuur, propaganda, een 'sterke man met een sterke overheid', dat soort zaken? Daarnaast, het is besides the point. Mijn (1e) post ging er over dat ik me verbaasde over de uitspraak van een andere gebruiker die ik niet zo ingeschat had.
We hoeven het hier niet uitgebreid te hebben over het feit of Rusland al dat niet een fascistische staat is denk ik. Maar je kunt moeilijk roepen dat het huidige Rusland een vrijzinnig liberaal Utopia is.
Ok, dan houdt het op hequote:Op vrijdag 1 november 2013 16:24 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik zie geen censuur, ik zie geen propaganda.
Jammer dat je zo selectief reageert. Het zou fijn zijn als je dat soort zware beschuldigingen zou kunnen onderbouwen, maar je maakt ze slechts en dan ren je weer weg. Zo is een discussie nooit mogelijk en dat is jammer.quote:
Ik wil wel links van Amnesty, Fleurs du Mal en dergelijke posten maar ik betwijfel sterk of jij daar genoegen mee neemt. Dat zal wel te gekleurd zijn gok ik?quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:28 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Jammer dat je zo selectief reageert. Het zou fijn zijn als je dat soort zware beschuldigingen zou kunnen onderbouwen, maar je maakt ze slechts en dan ren je weer weg. Zo is een discussie nooit mogelijk en dat is jammer.
idd, dat ben je als je zoiets flikt tegen de russen en verwacht dat je er zonder sanctie vanaf komtquote:
quote:Op woensdag 6 november 2013 12:47 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]
(bron)
De kans dat ie daadwerkelijk jarenlang zit is behoorlijk aanwezig natuurlijk.
Succes met je niet-serieus-nemen..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |