abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132717056
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 10:20 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dat is nu zelfs hooliganisme geworden.

http://www.nu.nl/buitenla(...)eel-aangeklaagd.html

29 oktober 2013 09:31
Nog vier Greenpeace-activisten formeel aangeklaagd

Justitie in Rusland heeft nog eens vier opvarenden van het Greenpeace-ship Arctic Sunrise formeel in staat van beschuldiging gesteld wegens hooliganisme.

Het gaat om drie Britten en een Nieuw-Zeelander. Maandag werden al drie andere opvarenden formeel aangeklaagd. Dat meldde persbureau RIA Novosti in de nacht van maandag op dinsdag.
Volgens een woordvoerder zijn vorige week de drie eerste opvarenden, twee Russen en een Turk, in staat van beschuldiging gesteld.

Hooliganisme is volgens het Russisch een strafbaar feit waarop maximaal zeven jaar gevangenisstraf staat.

Nederlanders
Onder de dertig opvarenden zijn ook twee Nederlanders. Den Haag probeert hun vrijlating te bewerkstelligen. De Arctic Sunrise vaart bovendien onder Nederlandse vlag.
Het schip werd vorige maand na een actie bij een boorplatform bij Nova Zembla geënterd door de Russische autoriteiten. Het schip is daarna overgebracht naar Moermansk.

Aanvankelijk werden de opvarenden aangeklaagd voor piraterij, waarop een straf van maximaal vijftien jaar staat. Die aanklacht liet de Russische justitie vorige week vallen in ruil voor de mildere aantijging van hooliganisme.

Vorige week wees een rechtbank in Moermansk alle aanvragen tot borgtocht en huisarrest af.
Dat is het altijd al geweest, vandalisme/hooliganisme is in de berichtgeving laatste tijd door elkaar gebruikt. Waarschijnlijk vertaalfouten. De maximumstraf is in ieder geval in alle berichten 7 jaar.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_132717078
Overzicht zaak Greenpeace-schip in Rusland

​In de Russische stad Moermansk zitten dertig bemanningsleden van het Greenpeace-schip Arctic Sunrise vast op verdenking van piraterij. NU.nl geeft een overzicht van de gebeurtenissen.

24 augustus: De ijsbreker Arctic Sunrise van Greenpeace negeert een toegangsverbod van Rusland voor de Karische Zee, ten noorden van Siberië. De actievoerders van Greenpeace willen daar protesteren tegen olieboringen van de Russische staatsoliemaatschappij Rosneft.
De Arctic Sunrise vaart onder Nederlandse vlag.

25 augustus: Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken neemt contact op met de Russische autoriteiten. Het ministerie dringt bij zowel Greenpeace als de Russische autoriteiten aan op "terughoudendheid en een goede onderlinge communicatie".

26 augustus: Greenpeace laat rubberboten te water om met spandoeken te demonstreren bij een onderzoeksschip van Rosneft. Daarop wordt de Arctic Sunrise geënterd en onderzocht door de Russische kustwacht.
Later die dag besluiten de actievoerders zich terug te trekken uit de Noordelijke Zeeroute. Volgens Greenpeace zou de kustwacht hebben gedreigd anders het vuur te openen.

27 augustus: Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft Russische diplomaten ontboden om opheldering te vragen over de inspectie van het schip. De Russen hadden daarvoor aan Nederland toestemming moeten vragen.

18 september: Het schip heeft inmiddels koers gezet naar de Pechora Zee en is aangekomen bij het boorplatform Prirazlomnaja, ten zuiden van Nova Zembla. Het Russische bedrijf Gazprom zou daar met Shell naar olie gaan boren. Twee actievoerders, een Fin en een Zwitser, ketenen zich vast, maar worden opgepakt door de kustwacht.
Onder de dertigkoppige bemanning blijken ook twee Nederlanders te zijn; campagneleider Faiza Oulahsen en machinist Mannes Ubels.

De Russische veiligheidsdienst FSB lost waarschuwingsschoten. Nederland vraagt de Russen opnieuw om opheldering. Volgens de Nederlandse ambassadeur Ron van Dartel heeft de milieuorganisatie het recht heeft om vreedzaam te demonstreren.

19 september: Rusland pakt onder bedreiging de bemanning van de Arctic Sunrise op. De opvarenden hebben in totaal achttien verschillende nationaliteiten.
20 september: Greenpeace eist in een brief aan de Russische ambassadeur in Den Haag, Roman Anatolievich Kolodkin, om vrijlating van de bemanning en het schip.
De organisatie stelt dat het schip zich in internationale wateren bevond. Premier Mark Rutte is het er mee eens dat de Russen daarom eerst aan Nederland toestemming hadden moeten vragen voor entering van het schip.

21 september: De Arctic Sunrise wordt verscheept naar de Russische havenstad Moermansk.

24 september: Het schip ligt inmiddels voor anker in Mishukovo in de buurt van Moermansk. De bemanning wordt van boord gehaald en overgebracht naar het bureau van de onderzoekscommissie. Eerder kregen ze op het schip nog bezoek van een groep diplomaten uit verschillende landen.
Rusland zou ondertussen een juridisch onderzoek zijn begonnen naar mogelijke piraterij van de actievoerders.

25 september: Het kabinet vraagt Rusland de Arctic Sunrise "onmiddellijk" vrij te geven en zijn bemanning vrij te laten. De regering baseert dat verzoek op het zeerecht en "beziet tevens mogelijk juridische vervolgstappen" zoals een gang naar het Internationaal Zeerechttribunaal.
De Russische president Vladimir Poetin zegt dat de activisten geen piraten zijn, maar dat ze wel internationale wetten hebben overtreden.

26-29 september: De rechtbank van Moermansk verlengt het voorarrest van de activisten met twee maanden.
Greenpeace gaat in hoger beroep tegen de verlenging van het voorarrest, zodat ze een verzoek tot vrijlating op borgtocht kunnen indienen. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken probeert de kwestie vooralsnog via diplomatieke weg op te lossen.

2-3 oktober: Alle opvarenden worden aangeklaagd voor piraterij. Daarop staat in Rusland een celstraf van maximaal vijftien jaar. De activisten zeggen onschuldig te zijn, maar weigeren voor de rechtbank een inhoudelijke verklaring af te leggen .

4 oktober: Nederland begint een arbitragezaak tegen Rusland om het schip en de bemanning vrij te krijgen. Binnen twee weken moet er voldoende vooruitgang geboekt zijn, anders stapt het kabinet naar het Zeerechttribunaal.
De arbitrageprocedure houdt in dat beide landen een arbiter zoeken (bijvoorbeeld een jurist of rechter). Die twee arbiters kiezen vervolgens een derde arbiter, waarna ze zich buigen over de zaak. De uitspraak is bindend.

10-11 oktober: De Russische regering zou bereid zijn mee te werken aan een arbitrageprocedure, laat de officiële woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken weten. In Den Haag is daar echter niks over gehoord.
Poetin laat via zijn woordvoerder weten dat hij zich niet zal bemoeien met de juridische procedure tegen de bemanning.

16- 18 oktober: Het verzoek van de activisten om op borgtocht vrij te komen wordt in verschillende zittingen voor de rechtbank van Moermansk afgewezen. Ook de twee Nederlanders blijven in voorarrest. Het schip wordt ondertussen naar de haven van Moermansk gesleept.
​Elf Nobelprijswinnaars vragen Poetin in een brief de piraterijaanklacht te laten vallen. Ook de Duitse bondskanselier Angela Merkel vraagt Poetin om een snelle oplossing, hoewel er geen Duitse arrestanten zijn.

21 oktober: Nederland stapt naar het Internationaal Zeerechttribunaal in Hamburg om in een spoedprocedure de onmiddellijke vrijlating van alle dertig activisten te eisen, omdat Rusland niet heeft gereageerd op de arbitrageprocedure.
Minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken blijft ondertussen via andere diplomatieke wegen druk zetten op Rusland en ook de arbitrageprocedure loopt door.

22 oktober: Volgens Russische media erkent Rusland het gezag van het tribunaal niet in conflicten die het gezag van de nationale soevereiniteit betreffen. Dat voorbehoud maakte de regering bij de ratificatie van het Zeerechtverdrag van de Verenigde Naties.
Nederland vindt dat het Zeerechttribunaal duidelijk moet maken of de Russen zich aan een uitspraak moeten houden.

23 oktober: Rusland maakt via persbureau Interfax bekend inderdaad niet mee te werken aan de arbitragezaak voor het Zeerechttribunaal, omdat het dergelijke zaken niet "accepteert". Rusland laat wel weten open te staan voor een andere "afwikkeling van de situatie".
Die avond wordt bekend dat de aanklacht wegens piraterij tegen de bemanning vervalt. De arrestanten worden nu beschuldigd van hooliganisme, waar maximaal zeven jaar gevangenisstraf op staat. Er kunnen voor sommige activisten wel nog aanklachten bijkomen.

25 oktober: De zaak bij het Zeerechttribunaal begint op woensdag 6 november, laat president Shunji Yanai weten aan een Duitse radiozender. Volgens hem moet de procedure toch beginnen, ook al wil Rusland niet meewerken.

28 oktober: De eerste vier opvarenden zijn door justitie in Rusland formeel in staat van beschuldiging gesteld wegens hooliganisme. Het gaat om vier Russen.
  woensdag 30 oktober 2013 @ 18:58:47 #103
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_132732980
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 11:03 schreef admiraal_anaal het volgende:
_O_ deze actie doet ie vast geen 2e keer in Rusland dus dan is de cel toch een goed afschrikmiddel, beter dan ons staatshotel
volgende keer neemt ie wapens mee, om niet gepakt te worden
  woensdag 30 oktober 2013 @ 19:54:41 #104
276646 -Kadesh-
The Protectors of the Garden
pi_132735262
Yeah right. :')
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_132740999
quote:
7s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 18:58 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

volgende keer neemt ie wapens mee, om niet gepakt te worden
Er hoef maar één schot te vallen en dan zijn de rapen gaar. :')
De Greenpace demonstranten kunnen amper veilig demonstreren tegen nucleair afval dat verreden wordt per trein, laat staan dat je ze een wapen zou toevertrouwen. :')

Er hoeft maar een gewonde of dode te vallen, en de Nederlandse diplomatie hoeft ze niet eens meer pogen vrij te krijgen, of ze nu in zo'n geval in Rusland, de VS of een ander land zouden vastzitten.
pi_132763946
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 21:37 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Er hoef maar één schot te vallen en dan zijn de rapen gaar. :')
De Greenpace demonstranten kunnen amper veilig demonstreren tegen nucleair afval dat verreden wordt per trein, laat staan dat je ze een wapen zou toevertrouwen. :')

Er hoeft maar een gewonde of dode te vallen, en de Nederlandse diplomatie hoeft ze niet eens meer pogen vrij te krijgen, of ze nu in zo'n geval in Rusland, de VS of een ander land zouden vastzitten.
Ze hebben nooit wapens bij zich, maar de tegenpartij meestal wel...

quote:
Volgens Greenpeace werden de actievoerders van 18 nationaliteiten donderdag eerst gedwongen om op hun knieën op het helikopterplatform te wachten terwijl er wapens op hen gericht waren.
http://www.nu.nl/buitenla(...)e-actievoerders.html
pi_132794744
quote:
Aanklacht Greenpeace-activisten juist verzwaard
Gepubliceerd: Vrij 01 nov 2013
De aanklacht tegen de dertig opvarenden van het Greenpeace-schip Arctic Sunrise die in Rusland vastzitten, is niet versoepeld, maar juist zwaarder geworden.

Volgens Greenpeace is de beschuldiging van vandalisme bovenop die van piraterij gekomen en is de piraterij-aanklacht niet van tafel.

Op piraterij staat maximaal vijftien jaar, op ‘hooliganisme’ zeven jaar. Die straffen kunnen niet zomaar bij elkaar worden opgeteld, daar is een bepaalde formule voor, vertelt Greenpeace-advocaat Jasper Teulings.

Maar de 28 activisten, fotograaf en videomaker die in september werden aangehouden in de Petsjorazee ten Zuiden van Nova Zembla, kijken volgens hem wel tegen ongeveer twintig jaar gevangenisstraf aan.

Vervangen
Het Russische nationale onderzoekscomité kondigde eerder nog aan dat de piraterijbeschuldigingen zouden worden vervangen door de aanklacht vandalisme.

In plaats daarvan kregen de dertig gevangenen tijdens de voorgeleidingen van afgelopen een aanklacht voorgeschoteld waarop beide beschuldigingen stonden. Daarmee heeft Rusland zich niet aan zijn belofte gehouden, stelt Greenpeace International.

De milieuorganisatie vraagt zich af of de Russen vasthouden aan piraterij om de beklaagden langer vast te kunnen houden. Was Rusland van piraterij afgestapt, dan hadden de autoriteiten de actievoerders immers moeten vrijlaten
http://mobiel.nu.nl/algem(...)juist-verzwaard.html

[ Bericht 0% gewijzigd door Me_Wesley op 01-11-2013 15:15:56 ]
'And I called your name,
pi_132794837
20 jaar *O*
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_132794873
Ja, succes alvast, WimLex
'And I called your name,
pi_132795119
Es kijken wat de koning nog kan betekenen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:28:34 #111
37295 Luigi
mario pls
pi_132795250
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 23:58 schreef El_Matador het volgende:

Laten die Russen ze mooi voor 15 jaar opsluiten, mooi signaal aan andere idioten.
Dacht dat jij iets vrijzinniger was dan dit soort fascisme toe te juichen :). Geen verwijt, slechts een observatie.
pi_132795392
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:28 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dacht dat jij iets vrijzinniger was dan dit soort fascisme toe te juichen :). Geen verwijt, slechts een observatie.
Waarom is dit fascisme?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_132795755
quote:
Die Russen geven zichzelf op die manier extra gewicht om in te zetten tijdens onderhandelingen, slimme zet in ieder geval.
Ik gok dat ze uiteindelijk een voorwaardelijke straf krijgen met als waarschuwing dat ze nooit meer op Russische gebied (land & zee) mogen komen, want anders gaan ze alsnog 10 jaar de bak in.
Als Rusland het echt gemeen creatief wil spelen laten ze die uitspraak voor heel Greenpeace gelden:"Komen jullie met een andere bemanning terug dan draait die bemanning de bak in."
Wetten en regels verbuigen kunnen ze daar in Rusland maar al te goed en ze zijn definitief van Greenpeace verlost.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:03:41 #114
37295 Luigi
mario pls
pi_132796215
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:33 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Waarom is dit fascisme?
Ik ga uit van de modernere betekenis van fascisme, waarbij wikipedia stelt:

quote:
Heden ten dage heeft het de betekenis gekregen van een regeringssysteem dat op dat van Mussolini lijkt, met andere woorden een systeem dat de natie boven het individu stelt, met als uitvloeisel een in zo'n systeem legitiem gebruik van geweld, moderne propagandatechnieken en censuur om politieke tegenstand de kop in te drukken en daarmee het bestaan van het systeem te waarborgen.
Ik zie daar wel enorme parallelen in met wat er in Rusland gaande is. Kijk, ik vind het prima dat je niet zo veel met Greenpeace op hebt (zelf ben ik ook geen grote fan, of tegenstander for that matter) maar dat je goedkeurt hoe men in Rusland met dit soort zaken omgaat, of het zelfs toejuicht, dat vind ik een beetje eng.
pi_132796239
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:03 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ik ga uit van de modernere betekenis van fascisme, waarbij wikipedia stelt:

[..]

Ik zie daar wel enorme parallelen in met wat er in Rusland gaande is. Kijk, ik vind het prima dat je niet zo veel met Greenpeace op hebt (zelf ben ik ook geen grote fan, of tegenstander for that matter) maar dat je goedkeurt hoe men in Rusland met dit soort zaken omgaat, of het zelfs toejuicht, dat vind ik een beetje eng.
En vertel eens hoe die definitie gelijk is aan wat Rusland nu doet. Je mag het eng vinden, maar je moet eerst duidelijk verbanden leggen.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:07:59 #116
37295 Luigi
mario pls
pi_132796312
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:05 schreef bijdehand het volgende:

[..]

En vertel eens hoe die definitie gelijk is aan wat Rusland nu doet. Je mag het eng vinden, maar je moet eerst duidelijk verbanden leggen.
Ik zeg niet dat het gelijk is, ik zeg dat ik parallellen zie. Dat hoef ik toch niet verder uit te leggen? Censuur, propaganda, een 'sterke man met een sterke overheid', dat soort zaken? Daarnaast, het is besides the point. Mijn (1e) post ging er over dat ik me verbaasde over de uitspraak van een andere gebruiker die ik niet zo ingeschat had.

We hoeven het hier niet uitgebreid te hebben over het feit of Rusland al dat niet een fascistische staat is denk ik. Maar je kunt moeilijk roepen dat het huidige Rusland een vrijzinnig liberaal Utopia is.
pi_132796763
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:07 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het gelijk is, ik zeg dat ik parallellen zie. Dat hoef ik toch niet verder uit te leggen? Censuur, propaganda, een 'sterke man met een sterke overheid', dat soort zaken? Daarnaast, het is besides the point. Mijn (1e) post ging er over dat ik me verbaasde over de uitspraak van een andere gebruiker die ik niet zo ingeschat had.

We hoeven het hier niet uitgebreid te hebben over het feit of Rusland al dat niet een fascistische staat is denk ik. Maar je kunt moeilijk roepen dat het huidige Rusland een vrijzinnig liberaal Utopia is.
Jij bent degene die het woord fascisme in de woord nam, dat vind ik nogal zwaar en overtrokken. Ik zie geen censuur, ik zie geen propaganda. Een vrijzinnig liberaal Utopia is Rusland zeker niet, maar dat geldt net zo goed voor de rest van de wereld. Dat het besides the point is maakt me niet uit, het ging me alleen even om het woord fascisme dat door het te pas en te onpas te gebruiken net zo erg wordt gedevalueerd als het woord racisme.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:26:24 #118
37295 Luigi
mario pls
pi_132796827
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:24 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Ik zie geen censuur, ik zie geen propaganda.
Ok, dan houdt het op he :).
pi_132796877
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:26 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ok, dan houdt het op he :).
Jammer dat je zo selectief reageert. Het zou fijn zijn als je dat soort zware beschuldigingen zou kunnen onderbouwen, maar je maakt ze slechts en dan ren je weer weg. Zo is een discussie nooit mogelijk en dat is jammer.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:35:43 #120
37295 Luigi
mario pls
pi_132797047
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:28 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Jammer dat je zo selectief reageert. Het zou fijn zijn als je dat soort zware beschuldigingen zou kunnen onderbouwen, maar je maakt ze slechts en dan ren je weer weg. Zo is een discussie nooit mogelijk en dat is jammer.
Ik wil wel links van Amnesty, Fleurs du Mal en dergelijke posten maar ik betwijfel sterk of jij daar genoegen mee neemt. Dat zal wel te gekleurd zijn gok ik? ;).

Nouja, één dan. Als voorbeeld van censuur richting de pers: http://www.nieman.harvard(...)eedom-in-Russia.aspx
  Moderator vrijdag 1 november 2013 @ 16:50:08 #121
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_132797428
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:13 schreef Leipo666 het volgende:
20 jaar *O*
Kneus!!! *O*
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_132806030
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:50 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Kneus!!! *O*
idd, dat ben je als je zoiets flikt tegen de russen en verwacht dat je er zonder sanctie vanaf komt *O*
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_132807943
Een van de beter soaps van dit jaar, dat ze nog lang in Rusland mogen verblijven op water en brood.. Iets met : If you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Stelletje huilies..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  woensdag 6 november 2013 @ 12:47:03 #124
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_132957749

(bron)

De kans dat ie daadwerkelijk jarenlang zit is behoorlijk aanwezig natuurlijk.

Succes met je niet-serieus-nemen.. :X

[ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 06-11-2013 12:52:45 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_132958897
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 12:47 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]

(bron)

De kans dat ie daadwerkelijk jarenlang zit is behoorlijk aanwezig natuurlijk.

Succes met je niet-serieus-nemen.. :X
:'(

http://www.nu.nl/buitenla(...)unaal-van-start.html

Zaak Greenpeace voor Zeerechttribunaal van start
6 november 2013 11:19

In Hamburg is om 10.00 uur de zaak begonnen die Nederland bij het Internationaal Zeerechttribunaal heeft aangespannen tegen Rusland voor de vrijlating van het Greenpeace-schip Arctic Sunrise en haar bemanning.

In de ochtend zal Nederland bij monde van Liesbeth Lijnzaad (Buitenlandse Zaken), René Lefeber (UvA) en advocaat Thomas Henquet haar zegje doen.
Lijnzaad riep het tribunaal op om de Russen te dwingen het Greenpeace-schip Arctic Sunrise en de bemanning vrij te laten en toe te staan Rusland te verlaten, bevoorraad en wel.

Ook moeten de juridische procedures die lopen tegen de bemanning worden opgeschort en zou Moskou geen nieuwe procedures moeten beginnen. ''De Russen moeten zorgen dat de kwestie niet verder verergert'', aldus Lijnzaad.

De Arctic Sunrise werd half september overmeesterd door de Russische kustwacht na een protestactie bij een boorplatform in de poolzee. De dertig opvarenden, onder wie twee Nederlanders, werden opgepakt. Ze zitten in een Russische cel en kunnen lange celstraffen krijgen.

Recht
Volgens haar had Rusland volgens internationale regels het recht niet om zonder overleg met Nederland het schip, dat onder Nederlandse vlag vaart, te enteren en naar de haven van Moermanks te slepen.
Ook het vasthouden van het schip en de bemanning zonder goede gronden is niet kies, stelde Lijnzaad.

Ongebruikelijk
Lijnzaad noemt het erg ongebruikelijk dat een land niet komt opdagen in een internationale zaak. ''Daar moet het tribunaal rekening mee houden.''
''Het is gebruikelijk dat als een land de jurisdictie van een tribunaal niet erkent, het dat ter plaatse bestrijdt'', aldus Lijnzaad. Het is de eerste keer dat een land niet komt opdagen bij het Zeerechttribunaal.
Het is de vraag of Rusland zich er iets van aan zal trekken als het tribunaal Nederland gelijk geeft.
Moskou was wel aanwezig in twee zaken die Japan aanspande in 2007, en toen Rusland in 2002 zelf een zaak begon tegen Australië.

Demonstratie
Greenpeace demonstreerde woensdag in Moskou opnieuw voor de vrijlating van de dertig opvarenden. De organisatie wil "in het hol van de leeuw" aandacht vragen voor de zaak bij het Zeerechttribunaal.
In rubberbootjes en met gele vlaggen varen de activisten over de Russische rivier Moskva, vlakbij het Kremlin. Dat meldt de organisatie op Twitter.
De actie is ''rustig en zonder incidenten of arrestaties'' verlopen, zei een woordvoerder van Greenpeace.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')