abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132796406
Nu ja, vragen staat vrij. Maar verwacht van mij niet dat ik in een discussie ga in de rol van antroposoof.
pi_132796530
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:11 schreef Ouder1 het volgende:
Nu ja, vragen staat vrij. Maar verwacht van mij niet dat ik in een discussie ga in de rol van antroposoof.
Ik begrijp het. Eerste vraag dan: heb jij les gehad op de Vrije School over occulte zaken? Zo ja wat hield dat dan in?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_132796686
Poeh. Geen idee wat je daarmee bedoelt. Kan je concreter zijn?
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:21:53 #104
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_132796701
Hoe ervoer je de euritmie-klassen?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_132796814
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:21 schreef Perrin het volgende:
Hoe ervoer je de euritmie-klassen?
Verschrikkelijk!! Echt belachelijk. En dan dat gezeik. Lopen: Eérst je tenen op de grond, dan je voet afwikkelen en dán pas je hak! Met je voet optillen :Eérst je hak omhoog dan je voet afwikkelen en dan pas je tenen! En dan zweverig achter een juf met tiencentimeter lange zwarte beenharen in een panty aan moeten 'zweven'.. figuurtjes lopen. En met van die stomme koperen pijpen moeten waaien en draaien. :r
Alle kinderen op mijn school hadden er een broertje dood aan.
pi_132796862
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:21 schreef Ouder1 het volgende:
Poeh. Geen idee wat je daarmee bedoelt. Kan je concreter zijn?
Werden er verhalen verteld over de 'geesteswereld" bijvoorbeeld? Werd er uitgelegd dat we allemaal reincarneren? Ik begrijp uit de filmpjes dat er altijd aan het begin van de lessen een versje werd opgezegd als een soort mantra? Dat soort dingen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_132796924
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:27 schreef Kijkertje het volgende:
Ik begrijp uit de filmpjes dat er altijd aan het begin van de lessen een versje werd opgezegd als een soort mantra? Dat soort dingen.
Ja, dat van die spreuken klopt wel.. ik zal hem even voor je opzoeken.

Spreuk klas 4 t/m 12

Ik zie rond in de wereld,
waarin de zon haar licht zendt,
waarin de sterren fonkelen,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven,
waarin de mens bezield
de geest een woning geeft.
Ik schouw diep in de ziel
die binnen in mij leeft.
De Godesgeest, hij weeft,
in zon- en zielelicht,
in wereldruimten buiten,
in zielediepten binnen.
Tot U, o Godesgeest,
wil ik mij vragend wenden,
dat in mij kracht en zegen,
voor leren en voor arbeid,
tot wasdom moge komen.

Rudolf Steiner
pi_132796997
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:30 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ja, dat van die spreuken klopt wel.. ik zal hem even voor je opzoeken.

Spreuk klas 4 t/m 12

Ik zie rond in de wereld,
waarin de zon haar licht zendt,
waarin de sterren fonkelen,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven,
waarin de mens bezield
de geest een woning geeft.
Ik schouw diep in de ziel
die binnen in mij leeft.
De Godesgeest, hij weeft,
in zon- en zielelicht,
in wereldruimten buiten,
in zielediepten binnen.
Tot U, o Godesgeest,
wil ik mij vragend wenden,
dat in mij kracht en zegen,
voor leren en voor arbeid,
tot wasdom moge komen.

Rudolf Steiner
Werd er ook over zielen en geesten gepraat?
pi_132797049
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:27 schreef Kijkertje het volgende:
Werden er verhalen verteld over de 'geesteswereld" bijvoorbeeld?
Ja.. :{ maar niet zo expliciet. Meer in de verhalen die verteld werden, de sagen en zo.
quote:
Werd er uitgelegd dat we allemaal reincarneren?
Kan ik mij niet herinneren.

Wel veel vage onzin met bijvoorbeeld biologie.
Wortels; botten en gewrichten
Stengels: ingewanden
Blad: longen
Vruchten: weet ik niet meer eigenlijk
Noten: hersenen

En dat je geen onregelmatig gevormd voedsel moest eten omdat dat kanker kan veroorzaken. Geen aardappels dus maar rijst en granen.
pi_132797083
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:33 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Werd er ook over zielen en geesten gepraat?
Niet rechtstreeks.

Wat ik echt heel erg vond was de beschrijving van je ziel dat je rapport moest voorstellen aan het einde van je schooljaar. Ook weer verpakt in zweverige gedichten. Best kwetsend soms. En dan werd dat in de klas voorgelezen en moesten we raden bij wie dat gedicht hoorde. :'(
pi_132798878
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:37 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Niet rechtstreeks.

Wat ik echt heel erg vond was de beschrijving van je ziel dat je rapport moest voorstellen aan het einde van je schooljaar. Ook weer verpakt in zweverige gedichten. Best kwetsend soms. En dan werd dat in de klas voorgelezen en moesten we raden bij wie dat gedicht hoorde. :'(
Wat werd er dan bijv. gezegd?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_132798942
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:35 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ja.. :{ maar niet zo expliciet. Meer in de verhalen die verteld werden, de sagen en zo.

[..]

En dat je geen onregelmatig gevormd voedsel moest eten omdat dat kanker kan veroorzaken. Geen aardappels dus maar rijst en granen.
Werden er wel eens kritische vragen over gesteld en hoe gingen de leerkrachten daar mee om?
pi_132802423
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 17:42 schreef UltraR het volgende:

[..]

Wat werd er dan bijv. gezegd?
quote:
Ja.. maar niet zo expliciet. Meer in de verhalen die verteld werden, de sagen en zo.
Of bedoel je die rapporten? De beschrijving van de ziel van de leerling in dichtvorm. Dat is elk jaar anders en voor iedere leerling anders. Kan me er niet één letterlijk herinneren.
pi_132802487
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

[..]

Je gaf aan dat er persoonlijke dingen werden gezegd over mensen hun ziel. Daar doelde ik op. Kan je daar voorbeelden van geven?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_132802617
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:40 schreef UltraR het volgende:

[..]

Je gaf aan dat er persoonlijke dingen werden gezegd over mensen hun ziel. Daar doelde ik op. Kan je daar voorbeelden van geven?
Nee. Dat is elk jaar anders en voor elke leerling anders dus ik kan me er niet één letterlijk herinneren.

Je krijgt dan een gedicht. Iets voor een spelende hond die trouw is aan één persoon maar anderen kan dood bijten.. Dat soort dingen. Of een bloem die naar het licht groeit. What ever.
Wat ik vooral fout vind is dat de persoonlijke mening van een leerkracht over een leerling wordt gedeeld met de hele klas. En regelmatig stonden daar best hatelijke dingen in. Vooral bij die negerjongen in onze klas.
  vrijdag 1 november 2013 @ 19:46:05 #116
38496 Perrin
pi_132802680
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Vooral bij die negerjongen in onze klas.
}:|
pi_132802683
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 17:44 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Werden er wel eens kritische vragen over gesteld en hoe gingen de leerkrachten daar mee om?
Nee. Kritische vragen mochten niet. Dan werd je gezegd dat je onvoldoende ontwikkeld was en de volle omvang van alles pas later zou begrijpen. Ook van ouders werden geen kritische vragen geduld. Dat schijnt nu wel beter te zijn heb ik gehoord.
pi_132802720
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:46 schreef Perrin het volgende:

[..]

}:|
Rudolf Steiner vond negers een achtergesteld ras, minderwaardig ook. Daar merkten wij normaal niet veel van maar wel met die rapporten. Dat begreep ik ook later pas toen ik meer over Rudolf Steiner te weten kwam.
  vrijdag 1 november 2013 @ 19:48:24 #119
38496 Perrin
pi_132802760
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:47 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Rudolf Steiner vond negers een achtergesteld ras, minderwaardig ook. Daar merkten wij normaal niet veel van maar wel met die rapporten.
Met zijn rassengedachtenspinsels ben ik helaas bekend ja.
pi_132807092
quote:

[..]

[..]

Vreemd, dat van die aardappels wist ik niet. Vraag me af of ze daar ook "wetenschappelijke" bewijzen voor hebben. Ik hoorde wel van het telen van gewassen onder piramide-vormige kassen om de een of andere reden. En dus de invloed van sterren en planeten op alles wat groeit en bloeit. Hadden jullie ook tuinieren in het lespakket? Hoe zit het met vlees? Op een gegeven moment wilde ze geen varkensvlees meer. Ik vraag me af of dat ook te maken had dan met de leer van Steiner.
pi_132807452
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:46 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee. Kritische vragen mochten niet. Dan werd je gezegd dat je onvoldoende ontwikkeld was en de volle omvang van alles pas later zou begrijpen. Ook van ouders werden geen kritische vragen geduld. Dat schijnt nu wel beter te zijn heb ik gehoord.
Ik krijg de indruk dat het er in de antroposofische wereld ook vooral om gaat dat iedereen erg lief en begrijpend tegenover elkaar moet zijn. In de Vrije School-statuten staat dat er ruimte is voor andersdenkenden als daar behoefte aan is. Wat was jouw indruk daarvan? En hoe zit het met leerlingen met dyslexie? Kwamen die daar idd in verhouding vaak voor of is het toeval dat er hier op FOK een aantal mensen zijn die dat onmiddellijk herkenden?
pi_132811712
Quote:

Steiner zelf kon ook fraai orakelen overigens. Zo stelde hij dat de aardappel als voedingsgewas zo sterk op de hersenen inwerkt dat deze zelfstandig van de overige organen gaan opereren en maakte in één adem de gevolgtrekking dat het overmatig nuttigen van aardappels in Europa tot een materialistische levenshouding had geleid. Hij deed dergelijke uitspraken in een bekende serie lezingen over de landbouw in 1924 die nog altijd de basis vormen van de biodynamische landbouw.

Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)e-antroposofie.dhtml

Ik vraag me af hoe deze bewering is veranderd in kankerverwekkende stoffen :?
pi_132815849
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:07 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Voordeel van die Higgs-Boson is dat die volgens berekeningen wel MOEST bestaan, theoretisch was het dus al bewezen alleen voor je een theorie tot waarheid kan bestempelen moet die in de praktijk bewezen worden en dat laatste duurde zo lang.
Maar dat de Higgs-Boson op den duur gevonden zou worden stond bij voorbaat al vast.
Nee.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132816059
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:28 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

In mijn gesprek met die persoon waar ik het in de OP over had werd reincarnatie wel als 1 van de punten uit de antroposofie aangehaald waarvan zij zei dat er in de wetenschap tal van bewijzen waren hiervoor.
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:57 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat soort vragen volgen daar dan inderdaad weer op. En hoe werkt dan überhaupt dat mechanisme van de overdracht van een "ziel" van het ene lichaam in het andere. Misschien een hele domme vraag maar waar blijven die "zielen" in de tussentijd? En als je ervaringen hebt opgedaan in het ene leven worden die blijkbaar wel meegenomen naar het volgende leven alleen herinner je je daar niets van?
En dan ga je een topic op FOK!forum openen in plaats van boeken lezen?
Zodat je antwoorden en opmerkingen krijgt van allerlei flapdrollen waar je dus niks aan hebt. Inclusief mezelf! Of althans: je weet niet of je er wat aan hebt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132816810
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 21:46 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Vreemd, dat van die aardappels wist ik niet. Vraag me af of ze daar ook "wetenschappelijke" bewijzen voor hebben. Ik hoorde wel van het telen van gewassen onder piramide-vormige kassen om de een of andere reden. En dus de invloed van sterren en planeten op alles wat groeit en bloeit. Hadden jullie ook tuinieren in het lespakket? Hoe zit het met vlees? Op een gegeven moment wilde ze geen varkensvlees meer. Ik vraag me af of dat ook te maken had dan met de leer van Steiner.
Van die kassen staat mij ook vaag iets bij, Maar ik kan me niet meer herinneren hoe en wat. De invloed van sterren en planeten op gewassen zit dacht ik vooral in dat dynamische (eet wijze) en minder sterk in de antroposofie. Dan heb je kalenders wanneer je bepaalde dingen mag doen in de tuin; zaaien, oogsten, snoeien; afhankelijk van de stand van de sterren en planeten.

Ja, land en tuinbouw, veehouderij kregen we ook. In het dorp waar ik op school zat was ook een sterk macro biologisch dynamische boerderij. Daar moesten we elke week heen voor 'praktijk'lessen. In mijn ogen gewoon kinderarbeid. Uren in de brandende zon staan schoffelen en zo. Composthopen omscheppen waar de dode kippen inlagen te rotten. Ik kan me suikerbieten herinneren die we moesten schoonschrobben. Appels rapen. Dat soort dingen. Op die boerderij kregen we geen les.. we moesten gewoon werken.
Vlees. Antroposofen eten vlees, macro biologisch dynamisch niet. Het varken zou dicht bij ons staan en in structuur erg op ons vlees lijken waardoor we veel ziekten delen en dus ook gemakkelijk ziek kunnen worden van zieke varkens. Maar ik weet niet meer uit welke drie van deze 'leren' dat komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')