Ik begrijp het. Eerste vraag dan: heb jij les gehad op de Vrije School over occulte zaken? Zo ja wat hield dat dan in?quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:11 schreef Ouder1 het volgende:
Nu ja, vragen staat vrij. Maar verwacht van mij niet dat ik in een discussie ga in de rol van antroposoof.
Verschrikkelijk!! Echt belachelijk. En dan dat gezeik. Lopen: Eérst je tenen op de grond, dan je voet afwikkelen en dán pas je hak! Met je voet optillen :Eérst je hak omhoog dan je voet afwikkelen en dan pas je tenen! En dan zweverig achter een juf met tiencentimeter lange zwarte beenharen in een panty aan moeten 'zweven'.. figuurtjes lopen. En met van die stomme koperen pijpen moeten waaien en draaien.quote:
Werden er verhalen verteld over de 'geesteswereld" bijvoorbeeld? Werd er uitgelegd dat we allemaal reincarneren? Ik begrijp uit de filmpjes dat er altijd aan het begin van de lessen een versje werd opgezegd als een soort mantra? Dat soort dingen.quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:21 schreef Ouder1 het volgende:
Poeh. Geen idee wat je daarmee bedoelt. Kan je concreter zijn?
Ja, dat van die spreuken klopt wel.. ik zal hem even voor je opzoeken.quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:27 schreef Kijkertje het volgende:
Ik begrijp uit de filmpjes dat er altijd aan het begin van de lessen een versje werd opgezegd als een soort mantra? Dat soort dingen.
Werd er ook over zielen en geesten gepraat?quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:30 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ja, dat van die spreuken klopt wel.. ik zal hem even voor je opzoeken.
Spreuk klas 4 t/m 12
Ik zie rond in de wereld,
waarin de zon haar licht zendt,
waarin de sterren fonkelen,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven,
waarin de mens bezield
de geest een woning geeft.
Ik schouw diep in de ziel
die binnen in mij leeft.
De Godesgeest, hij weeft,
in zon- en zielelicht,
in wereldruimten buiten,
in zielediepten binnen.
Tot U, o Godesgeest,
wil ik mij vragend wenden,
dat in mij kracht en zegen,
voor leren en voor arbeid,
tot wasdom moge komen.
Rudolf Steiner
Ja..quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:27 schreef Kijkertje het volgende:
Werden er verhalen verteld over de 'geesteswereld" bijvoorbeeld?
Kan ik mij niet herinneren.quote:Werd er uitgelegd dat we allemaal reincarneren?
Niet rechtstreeks.quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:33 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Werd er ook over zielen en geesten gepraat?
Wat werd er dan bijv. gezegd?quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:37 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Niet rechtstreeks.
Wat ik echt heel erg vond was de beschrijving van je ziel dat je rapport moest voorstellen aan het einde van je schooljaar. Ook weer verpakt in zweverige gedichten. Best kwetsend soms. En dan werd dat in de klas voorgelezen en moesten we raden bij wie dat gedicht hoorde.![]()
Werden er wel eens kritische vragen over gesteld en hoe gingen de leerkrachten daar mee om?quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ja..maar niet zo expliciet. Meer in de verhalen die verteld werden, de sagen en zo.
[..]
Kan ik mij niet herinneren.
Wel veel vage onzin met bijvoorbeeld biologie.
Wortels; botten en gewrichten
Stengels: ingewanden
Blad: longen
Vruchten: weet ik niet meer eigenlijk
Noten: hersenen
En dat je geen onregelmatig gevormd voedsel moest eten omdat dat kanker kan veroorzaken. Geen aardappels dus maar rijst en granen.
quote:
Of bedoel je die rapporten? De beschrijving van de ziel van de leerling in dichtvorm. Dat is elk jaar anders en voor iedere leerling anders. Kan me er niet één letterlijk herinneren.quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:35 schreef Ouder1 het volgende:
Ja.. maar niet zo expliciet. Meer in de verhalen die verteld werden, de sagen en zo.
Je gaf aan dat er persoonlijke dingen werden gezegd over mensen hun ziel. Daar doelde ik op. Kan je daar voorbeelden van geven?quote:
Nee. Dat is elk jaar anders en voor elke leerling anders dus ik kan me er niet één letterlijk herinneren.quote:Op vrijdag 1 november 2013 19:40 schreef UltraR het volgende:
[..]
Je gaf aan dat er persoonlijke dingen werden gezegd over mensen hun ziel. Daar doelde ik op. Kan je daar voorbeelden van geven?
quote:Op vrijdag 1 november 2013 19:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Vooral bij die negerjongen in onze klas.
Nee. Kritische vragen mochten niet. Dan werd je gezegd dat je onvoldoende ontwikkeld was en de volle omvang van alles pas later zou begrijpen. Ook van ouders werden geen kritische vragen geduld. Dat schijnt nu wel beter te zijn heb ik gehoord.quote:Op vrijdag 1 november 2013 17:44 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Werden er wel eens kritische vragen over gesteld en hoe gingen de leerkrachten daar mee om?
Rudolf Steiner vond negers een achtergesteld ras, minderwaardig ook. Daar merkten wij normaal niet veel van maar wel met die rapporten. Dat begreep ik ook later pas toen ik meer over Rudolf Steiner te weten kwam.quote:
Met zijn rassengedachtenspinsels ben ik helaas bekend ja.quote:Op vrijdag 1 november 2013 19:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Rudolf Steiner vond negers een achtergesteld ras, minderwaardig ook. Daar merkten wij normaal niet veel van maar wel met die rapporten.
Vreemd, dat van die aardappels wist ik niet. Vraag me af of ze daar ook "wetenschappelijke" bewijzen voor hebben. Ik hoorde wel van het telen van gewassen onder piramide-vormige kassen om de een of andere reden. En dus de invloed van sterren en planeten op alles wat groeit en bloeit. Hadden jullie ook tuinieren in het lespakket? Hoe zit het met vlees? Op een gegeven moment wilde ze geen varkensvlees meer. Ik vraag me af of dat ook te maken had dan met de leer van Steiner.quote:Op vrijdag 1 november 2013 16:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ja..maar niet zo expliciet. Meer in de verhalen die verteld werden, de sagen en zo.
[..]
Kan ik mij niet herinneren.
Wel veel vage onzin met bijvoorbeeld biologie.
Wortels; botten en gewrichten
Stengels: ingewanden
Blad: longen
Vruchten: weet ik niet meer eigenlijk
Noten: hersenen
En dat je geen onregelmatig gevormd voedsel moest eten omdat dat kanker kan veroorzaken. Geen aardappels dus maar rijst en granen.
Ik krijg de indruk dat het er in de antroposofische wereld ook vooral om gaat dat iedereen erg lief en begrijpend tegenover elkaar moet zijn. In de Vrije School-statuten staat dat er ruimte is voor andersdenkenden als daar behoefte aan is. Wat was jouw indruk daarvan? En hoe zit het met leerlingen met dyslexie? Kwamen die daar idd in verhouding vaak voor of is het toeval dat er hier op FOK een aantal mensen zijn die dat onmiddellijk herkenden?quote:Op vrijdag 1 november 2013 19:46 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee. Kritische vragen mochten niet. Dan werd je gezegd dat je onvoldoende ontwikkeld was en de volle omvang van alles pas later zou begrijpen. Ook van ouders werden geen kritische vragen geduld. Dat schijnt nu wel beter te zijn heb ik gehoord.
Nee.quote:Op vrijdag 1 november 2013 13:07 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Voordeel van die Higgs-Boson is dat die volgens berekeningen wel MOEST bestaan, theoretisch was het dus al bewezen alleen voor je een theorie tot waarheid kan bestempelen moet die in de praktijk bewezen worden en dat laatste duurde zo lang.
Maar dat de Higgs-Boson op den duur gevonden zou worden stond bij voorbaat al vast.
quote:Op vrijdag 1 november 2013 13:28 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
In mijn gesprek met die persoon waar ik het in de OP over had werd reincarnatie wel als 1 van de punten uit de antroposofie aangehaald waarvan zij zei dat er in de wetenschap tal van bewijzen waren hiervoor.
En dan ga je een topic op FOK!forum openen in plaats van boeken lezen?quote:Op vrijdag 1 november 2013 13:57 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat soort vragen volgen daar dan inderdaad weer op. En hoe werkt dan überhaupt dat mechanisme van de overdracht van een "ziel" van het ene lichaam in het andere. Misschien een hele domme vraag maar waar blijven die "zielen" in de tussentijd? En als je ervaringen hebt opgedaan in het ene leven worden die blijkbaar wel meegenomen naar het volgende leven alleen herinner je je daar niets van?
Van die kassen staat mij ook vaag iets bij, Maar ik kan me niet meer herinneren hoe en wat. De invloed van sterren en planeten op gewassen zit dacht ik vooral in dat dynamische (eet wijze) en minder sterk in de antroposofie. Dan heb je kalenders wanneer je bepaalde dingen mag doen in de tuin; zaaien, oogsten, snoeien; afhankelijk van de stand van de sterren en planeten.quote:Op vrijdag 1 november 2013 21:46 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Vreemd, dat van die aardappels wist ik niet. Vraag me af of ze daar ook "wetenschappelijke" bewijzen voor hebben. Ik hoorde wel van het telen van gewassen onder piramide-vormige kassen om de een of andere reden. En dus de invloed van sterren en planeten op alles wat groeit en bloeit. Hadden jullie ook tuinieren in het lespakket? Hoe zit het met vlees? Op een gegeven moment wilde ze geen varkensvlees meer. Ik vraag me af of dat ook te maken had dan met de leer van Steiner.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |