abonnement Unibet Coolblue
  zondag 24 november 2013 @ 21:12:25 #151
414902 Kluis
Veilig en wel!
pi_133588244
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 18:18 schreef Kirov het volgende:
Nee, de leverdatum is leidend.
.... voor de factuurdatum...
pi_133589508
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 21:12 schreef Kluis het volgende:

[..]

.... voor de factuurdatum...
Nee belastingtechnisch gezien.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_133595580
Voor de BTW is de factuurdatum leidend. Voor de IB/VPB is de datum van de dienst / levering leidend. Nou maakt dat laatste weinig uit tijdens het jaar, eigenlijk alleen aan het eind van het jaar.

Het klinkt ook niet krom, de deal is gemaakt, de diensten zijn gedaan / het product is geleverd. Je bent het geld dus van je klant verschuldigd dus je hebt het al verdiend. Je moet het alleen nog krijgen. Dat heet een debiteur :P

Bijv: Je verstuurt een factuur op 01-01-14 met werkzaamheden december 2013. De BTW komt in de aangifte van januari, de omzet corrigeer je naar 2013.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 27 november 2013 @ 13:06:15 #154
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_133672876
edit.

[ Bericht 98% gewijzigd door Burdie op 27-11-2013 13:30:42 ]
KuikenGuppy
  woensdag 27 november 2013 @ 14:40:35 #155
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_133675455
Ik werk vanuit huis en voldoe niet aan de BD regels voor een kantoor. Nu kreeg ik zojuist een verkoper van energie aan de lijn. Deze had mijn NAW gegevens uit het KvK bestand en wist me te vertellen dat ze mij energie tegen zakelijk tarief aan konden bieden, zo'n 20% onder de consumentenprijs. Volgens deze verkoper maakte het niet uit dat ik vanuit een woonhuis werk.

Nu ben ik behoorlijk bezig met energie, ik probeer elk jaar over te stappen om maximaal voordeel te halen enz., maar het verbaasde me behoorlijk dat deze persoon me zo'n groot voordeel leek aan te bieden. Hij zou me komende dagen informatie gaan toesturen.

Er wordt wel eens gezegd dat iets te mooi lijkt om waar te zijn, dat het ook vaak te mooi is. Vraag aan jullie luidt dan ook: Kennen jullie dergelijke constructies, klopt het wat er gezegd wordt en kun je er inderdaad gebruik van maken wanneer je vanuit huis werkt?
  woensdag 27 november 2013 @ 18:17:42 #156
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_133682215
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 14:40 schreef Coelho het volgende:
Ik werk vanuit huis en voldoe niet aan de BD regels voor een kantoor. Nu kreeg ik zojuist een verkoper van energie aan de lijn. Deze had mijn NAW gegevens uit het KvK bestand en wist me te vertellen dat ze mij energie tegen zakelijk tarief aan konden bieden, zo'n 20% onder de consumentenprijs. Volgens deze verkoper maakte het niet uit dat ik vanuit een woonhuis werk.

Nu ben ik behoorlijk bezig met energie, ik probeer elk jaar over te stappen om maximaal voordeel te halen enz., maar het verbaasde me behoorlijk dat deze persoon me zo'n groot voordeel leek aan te bieden. Hij zou me komende dagen informatie gaan toesturen.

Er wordt wel eens gezegd dat iets te mooi lijkt om waar te zijn, dat het ook vaak te mooi is. Vraag aan jullie luidt dan ook: Kennen jullie dergelijke constructies, klopt het wat er gezegd wordt en kun je er inderdaad gebruik van maken wanneer je vanuit huis werkt?
Dergelijke telefoontjes krijg ik regelmatig en toen ik het aanbod eens naast elkaar heb gelegd, zat er nagenoeg geen verschil tussen een 'normale' aansluiting en een zakelijke aansluiting.
Maar ja, als je de BTW niet vermeld scheelt het al snel 20%. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_133834897
Vraagje... Welke bank doet nog aan persoonlijk advies voor bedrijfsfinancieringen.

ING bijvoorbeeld heb je een gesprek met een adviseur en daarna moet je maar een plan opsturen naar een afdeling op de grote hoop. Mensen die je dus niet gesproken hebt en dus geen gevoel verder hebben bij je bedrijf en je persoon.

Ik doe liever zaken met een bank waar mijn accountmanager ook zelf de beslissing mag maken.
Dit account is niet meer in gebruik.
pi_133840004
ik wilde eigenlijk bij ING mijn bankzaken regelen, maar hoorde dat je er bij ABN Amro geīntegreerde boekhoudsoftware er gratis bij krijgt, is dat een aanrader? dan heb ik 2 vliegen in 1 klap.
  maandag 2 december 2013 @ 17:44:06 #159
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_133848006
quote:
5s.gif Op maandag 2 december 2013 13:25 schreef Alexxxxx het volgende:
ik wilde eigenlijk bij ING mijn bankzaken regelen, maar hoorde dat je er bij ABN Amro geīntegreerde boekhoudsoftware er gratis bij krijgt, is dat een aanrader? dan heb ik 2 vliegen in 1 klap.
Vaak zijn het beperkte programma's waarbij je je inkomsten en uitgaven kunt rubriceren.
Of ABN een echt boekhoudpakket aanbiedt, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar ik betwijfel het.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_133937526
Ik heb sinds augustus een contractje bij 1 van mijn klanten (zeg 1 dag per week). Dat willen ze uitbreiden naar 2 dagen in de week, maar om het belastingtechnisch wat voordeliger te maken kwamen ze met de vraag of ik een factuur van xxxx euro kan uitschrijven met de datum in juli, wat ze vanaf januari elke maand voor een deel uitbetalen om zo mijn extra dag in de week te vergoeden.

Noot: ik heb sindsdien natuurlijk al andere facturen uitgeschreven voor andere klanten, dus deze factuur heeft een rare datum t.o.v. het factuurnummer.

Wat zijn de haken en ogen van dit idee? Het enige wat ik kan bedenken is dat ik misschien nu wat meer belasting en een fiks bedrag aan BTW al moet afdragen voordat ik het binnenkrijg. Aan de andere kant zorgt het voor een hogere omzet op papier en dat is voor mij gunstig bij het zoeken naar een nieuwe woning.
pi_133972281
Iemand? Zometeen afspraak, kan ik het meteen bespreekbaar maken :)

Zojuist even berekend welk bedrag (na zelfstandigenaftrek, algemene heffingskorting etc) ik dit jaar ongeveer af moet dragen en hoeveel het wordt met die factuur erbij. In absolute euro's ruim 2x zoveel :')
pi_133973586
Hmm? Dus ze willen dat je een factuur op juli 2013 stuurt, voor werkzaamheden januari 2014 en verder?
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 6 december 2013 @ 11:22:39 #163
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_133974111
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 09:40 schreef vincm het volgende:
Iemand? Zometeen afspraak, kan ik het meteen bespreekbaar maken :)

Zojuist even berekend welk bedrag (na zelfstandigenaftrek, algemene heffingskorting etc) ik dit jaar ongeveer af moet dragen en hoeveel het wordt met die factuur erbij. In absolute euro's ruim 2x zoveel :')
Dat moet je dan allemaal zelf voorschieten, want ze betalen je pas (deels) in januari.

Volgens mij moet je bij diensten ook de factuur schrijven in het tijdvak waarop de diensten geleverd zijn, maar weet dat niet helemaal zeker.
KuikenGuppy
  vrijdag 6 december 2013 @ 11:39:57 #164
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_133974476
Lijkt me een aparte constructie. Kun je niet met een VAR werken en daar dingen over afspreken? Dat werkt belastingtechnisch toch ook goed?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  vrijdag 6 december 2013 @ 14:46:07 #165
374339 mirjammajrim
Waar geen wil is, ben ik weg
pi_133979612
Ik begin vanaf 1 januari met een franchise uitzendonderneming!
pi_133985023
@Yoshi, Burdie en boem-dikkie: het gaat om werkzaamheden vanaf november tot +- halverwege 2014. Ik heb een VAR verklaring, maar omdat ik ook al een klein arbeidscontractje bij ze heb kan ik dat niet gebruiken.

Vanmiddag kwam het idee om een factuur te sturen onder een andere handelsnaam die ik heb geregistreerd maar verder nog niet heb gebruikt, en daardoor ook met een andere factuurnummering, die toevallig ook van toepassing is voor de werkzaamheden. Zodat ik niet in de knoei kom met de factuurdatum (anders heb ik facturen uit november en december en daarna opeens een opvolgende factuur met de datum in juli).

Als ik op de factuur zet dat ze de diensten voor een halfjaar vooruit moeten betalen (in maandelijkse delen) mag dat toch, Yoshi? Of kan ik dan beter neerzetten dat het om werkzaamheden uit het afgelopen halfjaar gaat en ze nu een eindrekening? ;)
pi_133986896
Tja het klinkt wel een beetje als goochelen. Een handelsnaam die je "verder nog niet hebt gebruikt". Factuur sturen aan een bedrijf waar je ook in loondienst bent. Met terugwerkende kracht factureren waardoor je een correctie op je BTW moet doen?

Op zich mag je gewoon een factuur versturen voor werkzaamheden een jaar later. Voor de IB moet je het weer corrigeren naar juiste tijdvak.
Facts don't care about your feelings
pi_133992316
In het geval van een factuur uit m'n andere handelsnaam gaat de datum gewoon op vandaag, want dan maakt dat niet zoveel meer uit, en dan hoef ik ook geen correctie meer te doen. Corrigeren voor de IB zal mijn accountant vast rekening mee houden als dat handig uitkomt. Desalniettemin ga ik er nog maar even over nadenken of ik het niet gewoon als uitbreiding op mijn normale contract 'eis', het is voor mij namelijk onduidelijk waarom +- 0.2 FTE naar +- 0.4 FTE belastingtechnisch voor hun nadelig is...
pi_134002798
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 14:46 schreef mirjammajrim het volgende:
Ik begin vanaf 1 januari met een franchise uitzendonderneming!
Welke?
  vrijdag 6 december 2013 @ 23:55:10 #170
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_134004879
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 14:46 schreef mirjammajrim het volgende:
Ik begin vanaf 1 januari met een franchise uitzendonderneming!
Ik vanaf 1 maart!
#FreeHat
  zaterdag 7 december 2013 @ 10:21:23 #171
374339 mirjammajrim
Waar geen wil is, ben ik weg
pi_134011257
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:07 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Welke?
Carričre uitzendbureau via Staffing Associates
  zaterdag 7 december 2013 @ 10:21:45 #172
374339 mirjammajrim
Waar geen wil is, ben ik weg
pi_134011264
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:55 schreef DuvelDuvel het volgende:

[..]

Ik vanaf 1 maart!
En welke jij? Welke regio?
  maandag 9 december 2013 @ 11:50:48 #173
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_134076488
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 10:21 schreef mirjammajrim het volgende:

[..]

En welke jij? Welke regio?
Domino's Pizza, regio Den Bosch.

Ben nu bezig met het ondernemingsplan, zal dus regelmatig om hulp vragen hier ;)
#FreeHat
pi_134077607
Lachen een eigen domino's. Helaas vind ik het niet te vreten (NYP = 10x beter).
Facts don't care about your feelings
  maandag 9 december 2013 @ 13:45:24 #175
374339 mirjammajrim
Waar geen wil is, ben ik weg
pi_134079231
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 11:50 schreef DuvelDuvel het volgende:

[..]

Domino's Pizza, regio Den Bosch.

Ben nu bezig met het ondernemingsplan, zal dus regelmatig om hulp vragen hier ;)
Ohhh ik dacht ook in de uitzendbranche.
Maarre tof! Ik houd wel van Domino's. Creamy Bacon met cheesycrust mmmhh..

Succes met je ondernemingsplan! Ik heb mijne af gelukkig. Pff drama van een karwei!
  maandag 9 december 2013 @ 14:25:14 #176
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_134080230
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 12:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Lachen een eigen domino's. Helaas vind ik het niet te vreten (NYP = 10x beter).
Als je in de regio Den Bosch woont ga ik je overtuigen.
#FreeHat
  maandag 9 december 2013 @ 14:26:47 #177
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_134080277
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 13:45 schreef mirjammajrim het volgende:

[..]

Ohhh ik dacht ook in de uitzendbranche.
Maarre tof! Ik houd wel van Domino's. Creamy Bacon met cheesycrust mmmhh..

Succes met je ondernemingsplan! Ik heb mijne af gelukkig. Pff drama van een karwei!
Ik heb maar contact gezocht met een lokaal assurantiekantoor. Ze begeleiden gratis starters.
Dan zal het wel een stuk makkelijker worden neem ik aan.
#FreeHat
  maandag 9 december 2013 @ 14:48:15 #178
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_134080919
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 14:26 schreef DuvelDuvel het volgende:

[..]

Ik heb maar contact gezocht met een lokaal assurantiekantoor. Ze begeleiden gratis starters.
Dan zal het wel een stuk makkelijker worden neem ik aan.
Een assurantiekantoor vragen een ondernemersplan op te stellen? Jij vraagt een slager ook om je brood te bakken?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 9 december 2013 @ 14:55:18 #179
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_134081113
Het is eigenlijk meer dan een assurantiekantoor, maar dat staat nog in de naam op dit moment vandaar dat ik het zo noem.

Ze doen ook personeelsadministratie, belastingaangifte en ook begeleiding bij het opstarten van een bedrijf.
#FreeHat
pi_134081897
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Hmm? Dus ze willen dat je een factuur op juli 2013 stuurt, voor werkzaamheden januari 2014 en verder?
Bij ons lossen we dat wel op door een "strippenkaart" te veropen, in internetwereld niet ongebruikelijk als er bijvoorbeeld budget over blijft voor lopende jaar :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_134107217
Morgenavond ons hotel vol met "Echte ondernemers" ACN oO<, jongetjes van 18-20 met te grote pakken en nette schoenen van de Bristol.

Altijd wel lief hoe serieus ze zichzelf wel nemen maar niet weten dat prijzen van zaalruimten onderhandelbaar zijn. :)

Niet dat ik nu zo'n bigshot ben met mijn part-time zzp plezier:p maar dit is altijd wel het toppunt.
pi_134223822
Misschien is dit al eens voorbij gekomen, maar ik vraag het toch (houdt het topic wat levendig)

Ik ben op zoek naar een programma wat het volgende kan:
Productdatabase bijhouden met adviesprijs, inkoop en verkoopprijs. Het liefst mijn inkoop bepalen aan de hand van kortingspercentages en productgroepen. Ik krijg bijv. xx% korting op grootverpakkingen Kroon, en yy% op kleinverpakkingen etc.
Facturen aanmaken voor klanten uit mijn webshop en dit koppelen aan een eigen template.

Ik hou nu ongeveer 1000 producten in 4 verschillende Excel bestanden bij en dat wordt een beetje onoverzichtelijk, tevens ben ik niet helemaal content met de factuuropmaak en het auto generaten van factuurnummers in OpenCart.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 04:50 schreef Kandijfijn het volgende:
Morgenavond ons hotel vol met "Echte ondernemers" ACN oO<, jongetjes van 18-20 met te grote pakken en nette schoenen van de Bristol.

Altijd wel lief hoe serieus ze zichzelf wel nemen maar niet weten dat prijzen van zaalruimten onderhandelbaar zijn. :)

Niet dat ik nu zo'n bigshot ben met mijn part-time zzp plezier:p maar dit is altijd wel het toppunt.
Hoe was het? Nog wat meegekregen van de inhoud? :)
pi_134251328
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 14:04 schreef Teeno het volgende:
Misschien is dit al eens voorbij gekomen, maar ik vraag het toch (houdt het topic wat levendig)

Ik ben op zoek naar een programma wat het volgende kan:
Productdatabase bijhouden met adviesprijs, inkoop en verkoopprijs. Het liefst mijn inkoop bepalen aan de hand van kortingspercentages en productgroepen. Ik krijg bijv. xx% korting op grootverpakkingen Kroon, en yy% op kleinverpakkingen etc.
Facturen aanmaken voor klanten uit mijn webshop en dit koppelen aan een eigen template.

Ik hou nu ongeveer 1000 producten in 4 verschillende Excel bestanden bij en dat wordt een beetje onoverzichtelijk, tevens ben ik niet helemaal content met de factuuropmaak en het auto generaten van factuurnummers in OpenCart.
Je kunt het natuurlijk ook gewoon op maat laten maken door een webontwikkelaar / internetbureau. Al die 'gratis' open-source meuk is leuk zo lang je alleen maar geen al te specifieke wensen hebt. Beter laat je het echt een keer goed aanpakken en laat je een systeem in elkaar zetten dat al het bovenstaande doet, het automatisch inlezen van je Excel bestandjes incluis. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Al kunnen die kosten ook nog meevallen; het aanbod webontwikkelaars is immers enorm.
pi_134299461
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 00:34 schreef Impossibruuu het volgende:

[..]

Je kunt het natuurlijk ook gewoon op maat laten maken door een webontwikkelaar / internetbureau. Al die 'gratis' open-source meuk is leuk zo lang je alleen maar geen al te specifieke wensen hebt. Beter laat je het echt een keer goed aanpakken en laat je een systeem in elkaar zetten dat al het bovenstaande doet, het automatisch inlezen van je Excel bestandjes incluis. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Al kunnen die kosten ook nog meevallen; het aanbod webontwikkelaars is immers enorm.
Op maat maken kan ik zelf (JAVA-ontwikkelaar, niet commercieel), het hoeft ook niet voor niets. Ik denk alleen voordat ik het wiel nogmaals ga uitvinden is er misschien een soortgelijk iets op de markt.
Ik denk toch dat een inkoop bepalen aan kortingspercentage op productgroepen iets is wat je weinig ziet. Morgen maar eens een mooi ontwerp maken voor een custom programmaatje :)
pi_134299794
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 04:50 schreef Kandijfijn het volgende:
Morgenavond ons hotel vol met "Echte ondernemers" ACN oO<, jongetjes van 18-20 met te grote pakken en nette schoenen van de Bristol.

Altijd wel lief hoe serieus ze zichzelf wel nemen maar niet weten dat prijzen van zaalruimten onderhandelbaar zijn. :)

Niet dat ik nu zo'n bigshot ben met mijn part-time zzp plezier:p maar dit is altijd wel het toppunt.
Ooit eens een aanbieding gekregen daar te komen werken.. maar ja, het is gewoon een pyrmamide spel als je geld wilt verdienen...

Nee dank je.... :N
Dit account is niet meer in gebruik.
pi_134306537
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 04:50 schreef Kandijfijn het volgende:
Morgenavond ons hotel vol met "Echte ondernemers" ACN oO<, jongetjes van 18-20 met te grote pakken en nette schoenen van de Bristol.

Altijd wel lief hoe serieus ze zichzelf wel nemen maar niet weten dat prijzen van zaalruimten onderhandelbaar zijn. :)

Niet dat ik nu zo'n bigshot ben met mijn part-time zzp plezier:p maar dit is altijd wel het toppunt.
Lol, ja echt, wel eens zo'n bijeenkomst gezien. Jonge kereltjes die zich allemaal heel serieus voordoen als belangrijke mannen. Ken er wel 1 die er redelijk mee verdient, maar het grootste gedeelte heeft van ondernemen geen kaas gegeten en vindt het gewoon stoer om mee te doen en in pak te lopen :)
Succesvol zijn in internet marketing kan echt IEDEREEN met de juiste mindset: http://www.mindsetforsuccess.net/getting_rich_mindset/
pi_134310325
ik kom op zakelijke afspraken met bemodderde werkschoenen en jeans :@ (en lang haar en een baard :P )
pi_134315519
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 21:08 schreef DB76 het volgende:

[..]

Lol, ja echt, wel eens zo'n bijeenkomst gezien. Jonge kereltjes die zich allemaal heel serieus voordoen als belangrijke mannen. Ken er wel 1 die er redelijk mee verdient, maar het grootste gedeelte heeft van ondernemen geen kaas gegeten en vindt het gewoon stoer om mee te doen en in pak te lopen :)
Brr, die heb je op van die netwerkbijeenkomsten en open coffees ook. Van die salespuppies van begin 20 of van die hippe ondernemertjes die al naast hun schoenen lopen voordat ze een noemenswaardig project in hun portfolio hebben, en echt zķ krampachtig hard proberen om overal met hun geoefende 'pitch' tussen te zitten. :D
pi_134331922
Part time ondernemer meldt zich. Ik ga dit topic eens volgen. Ik heb naast mijn kantoorbaan een massagepraktijk aan huis. Gemiddeld 12 uur per week mee zoet.
pi_134332892
Met happy end?
Facts don't care about your feelings
  maandag 16 december 2013 @ 18:21:13 #191
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_134336498
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 16:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Met happy end?
Dat merkt ze vanzelf als ze haar aangifte heeft gedaan. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_134356628
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 16:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Met happy end?
Die grap hoor ik nou nooooooit. Mag ik dan met eenzelfde cliche antwoorden? Als ik steeds als een (man) deze vraag of opmerking maakt een euro zou krijgen, was ik allang aan het rentenieren.

ZO en nu on topic: ik heb in het eerste kwartaal van 2013 BTW teruggekregen, de andere kwartalen betaald. Kan ik tijdens de BTW aangifte van het laatste kwartaal aangeven dat ik van de KOR gebruik wil maken of is dat een hele domme vraag....?
pi_134356694
Haha.... ja dat kan, voor zover je aan de eisen van de KOR voldoet: http://www.belastingdiens(...)ondernemersregeling/

Dus je telt de afdracht van alle kwartalen bij elkaar op en geeft dat aan als KOR.
Facts don't care about your feelings
pi_134357300
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 10:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Haha.... ja dat kan, voor zover je aan de eisen van de KOR voldoet: http://www.belastingdiens(...)ondernemersregeling/

Dus je telt de afdracht van alle kwartalen bij elkaar op en geeft dat aan als KOR.
Ok, helder, dank je wel!
pi_134358519
Toch nog een vraag er achteraan :) Ik heb de ruimte aan huis en geen eigen opgang etc. Ik kan de kosten van de ruimte dus niet aftrekken. Echter wel (een deel van) de energiekosten. De berekening heb ik reeds gevonden maar van welke apparaten mag ik het aftrekken?

- Electrische kachel die alleen in de ruimte gebuikt wordt. (niet vaak, netjes in administratie bijgehouden wanneer en hoe lang deze aan stond)
- Electrische deken (wordt alleen voor de praktijk gebruikt, netjes in administratie bijgehouden wanneer en hoe lang deze aan stond)
- HR ketel, die is lastig, de ene keer werkt ie alleen voor de ruimte, de andere keer ook voor de woonkamer.
- Wasmachine (wordt uiteraard ook voor andere wassen gebruikt, ik heb bijgehouden wanneer en hoe lang deze puur voor de praktijk aan stond)
- Computer laat ik achterwege, ik heb geen idee hoe vaak ik deze voor de praktijk gebruik.

Het gaat dus alleen om het energieverbruik niet de aankoopwaardes. Hoe de kosten te berekenen heb ik hier gevonden: http://www.nuon.nl/mkb/be(...)56502964860725886301
pi_134359394
Hemeltje lief dat heb ik echt zelden gezien. Ik vraag me ook af of je energiekosten mag opvoeren voor apparatuur dat niet op zakelijk geboekt staat. Een elektrisch deken klinkt dus niet gek, maar de HR ketel is gewoon van jou prive.

Qua BTW lijkt het me wel mogelijk. Verhoudingsgewijs het deel dat je zakelijk gebruikt in aftrek brengen (dus het deel btw op je energierekening). Oppervlakte werkruimte / totaal oppervlakte huis * totale energiekosten.

Dat je überhaupt bij houdt hoe lang apparaten aan staan vind ik al heel wat haha, is dat alle moeite wel waard??
Facts don't care about your feelings
pi_134360232
Ik werk ook vanuit huis. Ik heb zoiets van; lekker boeiuh. Kruimels.

Mijn printer en pc ooit privé gekocht. Enige wat ik aan kosten opvoer zijn inkt en papier.
En zelfs dat zijn eigenlijk kruimels.
Dit account is niet meer in gebruik.
pi_134361378
Nou mij energiekosten zijn met 25% toegenomen sinds ik de praktijk ben begonnen dus het is de moeite :)

Die electrische deken vreet energie. Bijhouden is niet zo lastig, eind van de week voer ik al mijn afspraken in. Dan zet ik erachter electrische deken aan ja/nee, verwarming aan ja/nee en electrische kachel aan ja/nee en zo ja hoe lang. De administratie moet ik toch doen en even ja of nee invullen kost me natuurlijk amper tijd. Zo krijg ik onder aan de streep een mooi totaal aan uren van elke apparaat. Elk apparaat verbruikt een standaard aantal kwh dat keer het energietarief wat ik betaal en klaar. Het is meer tijd om het hier in te tikken ;)

Wasmachine is niet zo lastig, voor elke 6 massages draai ik 2 wasprogramma's dus dat is peace of cake. Mijn gevoel zegt dat ik het dan net zoals de electrische deken op kan voeren. (uren x kwh x energietarief) Maar echt een duidelijk antwoord kan ik zo snel niet vinden.
pi_134361829
Ik kan er op de Belastingdienst site zo 1,2,3 niets over vinden maar lees, vooral de laatste alinea's, van dit stukje eens:

http://www.alfa.nl/Nieuws(...)e-van-de-zzp-er.aspx
Facts don't care about your feelings
pi_134364318
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 13:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik kan er op de Belastingdienst site zo 1,2,3 niets over vinden maar lees, vooral de laatste alinea's, van dit stukje eens:

http://www.alfa.nl/Nieuws(...)e-van-de-zzp-er.aspx
Ik denk dat ik de HR ketel inderdaad kan vergeten. Die verwarmt natuurlijk niet alleen de praktijk als deze aan is. Niet meer dan logisch dus. De rest voer ik wel op. :)
pi_134366198
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 12:18 schreef Spezza19 het volgende:
Ik werk ook vanuit huis. Ik heb zoiets van; lekker boeiuh. Kruimels.

Mijn printer en pc ooit privé gekocht. Enige wat ik aan kosten opvoer zijn inkt en papier.
En zelfs dat zijn eigenlijk kruimels.
Ja, ik heb een aparte werkkamer waar nu weleens de verwarming aan staat, en de pc de hele dag. Heb er eigenlijk niet eens over nagedacht om dat op te geven of te berekenen, veel kan het niet zijn lijkt me.
Tap tap tap
  dinsdag 17 december 2013 @ 15:17:34 #202
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_134366806
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 15:02 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ja, ik heb een aparte werkkamer waar nu weleens de verwarming aan staat, en de pc de hele dag. Heb er eigenlijk niet eens over nagedacht om dat op te geven of te berekenen, veel kan het niet zijn lijkt me.
Idem, maar het lijkt me gevoelsmatig toch anders als je het echt gaat hebben over een praktijkruimte, waar je dus je klanten ontvangt (zoals in dit geval, bij een massagesalon).
KuikenGuppy
pi_134367138
Dat wel ja :)
Tap tap tap
  dinsdag 17 december 2013 @ 15:35:30 #204
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_134367526
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 11:23 schreef exode het volgende:
Het gaat dus alleen om het energieverbruik niet de aankoopwaardes. Hoe de kosten te berekenen heb ik hier gevonden: http://www.nuon.nl/mkb/be(...)56502964860725886301
Deze berekening staat bij de belastingdienst ter discussie,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_134369408
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 15:35 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Deze berekening staat bij de belastingdienst ter discussie,...
Echt? Het lijkt me een faire berekening, toch? Ik zou niets anders kunnen bedenken. Komt er dan een alternatieve berekening?

Ik voer iig energiekosten op, het zijn voor mij bedrijfskosten. Ik zou die kosten niet maken als ik geen massagepraktijk had. Als voorbeeld: wij draaiden 3 wassen per week, nu zit op 6 a 7 wassen per week.
pi_134369638
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 15:02 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ja, ik heb een aparte werkkamer waar nu weleens de verwarming aan staat, en de pc de hele dag. Heb er eigenlijk niet eens over nagedacht om dat op te geven of te berekenen, veel kan het niet zijn lijkt me.
Je schrikt je wild wat het gebruik van die electrische deken en verwarming mij kosten. Ik ben ook andere manieren van extra verwarmen aan het bedenken. Het 'moet' in mijn praktijk 23 graden zijn, het is een zolderruimte met 2 enorme (extra geisoleerde dat wel) dakramen. Als jij het wat frisser hebt in je werkruimte doe je een trui aan...dat gaat bij mij wat lastig.

Die computer etc staan ook vaker aan nu, dat ga ik echt allemaal niet berekenen. Net zoals de facturen die ik print enzovoorts. Die laat ik dus net als jou achterwege. Dat zijn peanuts.

Ik maak ook nog geen enorme omzet en dus winst nu, ben pas een jaar bezig. Dus alle kosten die ik kan aftrekken zijn mooi meegenomen nu.
  dinsdag 17 december 2013 @ 17:36:23 #207
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_134372104
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 16:19 schreef exode het volgende:

[..]

Echt? Het lijkt me een faire berekening, toch? Ik zou niets anders kunnen bedenken. Komt er dan een alternatieve berekening?

Ik voer iig energiekosten op, het zijn voor mij bedrijfskosten. Ik zou die kosten niet maken als ik geen massagepraktijk had. Als voorbeeld: wij draaiden 3 wassen per week, nu zit op 6 a 7 wassen per week.
Het lijkt inderdaad fair. Daar is iedereen het denk ik wel over eens. Het punt is dat het volgens de letter van de wet niet aftrekbaar is. Deze discussie ligt namelijk in het verlengde van het aftrekbaar zijn van een 'werkruimte' in een eigen woning.

Dus ja, het lijkt fair om een deel van de extra kosten als bedrijfskosten op te voeren. En ja, het gebeurt veel vaker. En ja, de belastingdienst kan niet alles controleren. Dus ja, je kunt het proberen en verwerken in je aangifte maar nee, het is geen garantie dat een inspecteur bij een controle niet corrigeert.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_134382221
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 17:36 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het lijkt inderdaad fair. Daar is iedereen het denk ik wel over eens. Het punt is dat het volgens de letter van de wet niet aftrekbaar is. Deze discussie ligt namelijk in het verlengde van het aftrekbaar zijn van een 'werkruimte' in een eigen woning.

Dus ja, het lijkt fair om een deel van de extra kosten als bedrijfskosten op te voeren. En ja, het gebeurt veel vaker. En ja, de belastingdienst kan niet alles controleren. Dus ja, je kunt het proberen en verwerken in je aangifte maar nee, het is geen garantie dat een inspecteur bij een controle niet corrigeert.
Helder, dank je wel!!

Wellicht stomme vraag maar geldt dat ook voor apparatuur die tot het bedrijfseigendom behoren en waarvan de energiekosten alleen worden berekend naar werkelijk verbruik?
  woensdag 18 december 2013 @ 01:17:31 #209
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_134392300
Is het echt de moeite om zo veel energie in tientjeswerk te steken? Ik zou juist denken dat je je winst op andere vlakken sneller kunt pakken. Kijk eens naar je tarieven, biedt extratjes aan (nee, ik heb het niet over happy end ;) ), health shake na afloop, oliën en geuren voor thuis enz.

Mocht je desondanks toch op de kruimeltoer gaan, denk dan ook eens aan je vaste telefoon en internet. Voer ze voor bijv. 60% of zo zakelijk op en het is aan de BD inspecteur om aan te tonen dat het niet zo is. Als je ze er voor 100% op zet dan is het ongeloofwaardig, maar als JIJ al hebt nagedacht over de verdeling dan is het aan hem om het tegendeel te bewijzen.
pi_134394630
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 01:17 schreef Coelho het volgende:
Is het echt de moeite om zo veel energie in tientjeswerk te steken? Ik zou juist denken dat je je winst op andere vlakken sneller kunt pakken. Kijk eens naar je tarieven, biedt extratjes aan (nee, ik heb het niet over happy end ;) ), health shake na afloop, oliën en geuren voor thuis enz.

Mocht je desondanks toch op de kruimeltoer gaan, denk dan ook eens aan je vaste telefoon en internet. Voer ze voor bijv. 60% of zo zakelijk op en het is aan de BD inspecteur om aan te tonen dat het niet zo is. Als je ze er voor 100% op zet dan is het ongeloofwaardig, maar als JIJ al hebt nagedacht over de verdeling dan is het aan hem om het tegendeel te bewijzen.
Thx, dat doe ik uiteraard allemaal :) Mijn tarieven gaan per 01-01 omhoog en ik biedt een VIP massage aan vanaf 01-01. Het gaat mij ook niet om de 'tientjes'. Het gaat per maand over ¤ 50 a ¤ 60. Voor een kleine zelfstandige is dat best veel.

En nogmaals het kost me amper tijd, mijn administratie is 1 keer goed opgezet en nu is het steeds een kwestie snel wat ja's en nee's aanklikken. Ik ben aan administratie op weekbasis een minuutje of 10 bezig.
pi_134394789
Niks mis met af en toe eens even kritisch naar 'de kleintjes' kijken. :) Ik ben er toch een kleine 100 euro per maand op vooruit gegaan toen ik eerder dit jaar mijn telefoonabonnement, verzekeringen, licenties, enz. onder de loep heb genomen. Is toch veel geld dunkt me. :)
  woensdag 18 december 2013 @ 14:14:14 #212
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_134403338
Hallo,

Binnenkort wil ik een paar investeringen maken voor m'n multimediabedrijf, maar omdat deze maar af en toe worden gebruikt wil ik ze in de tussentijd gaan verhuren. Voordeel is dat er vrijwel geen bedrijven in m'n omgeving zijn die dit verhuren.

Nu vraag ik me af hoe het zit met de inkomsten. Stel de huur van een slider is 10 euro per dag, borg is 30 euro. Hoe moet ik dit dan factureren (de 30 euro borg)?

En kan ik de facturen inkomsten gewoon naar m'n boekhouders sturen naast de inkomsten van m'n fotostudio (21% btw)?

Thx!
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  woensdag 18 december 2013 @ 14:36:52 #213
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_134404113
Gewoon als borg boeken? Ik snap het probleem niet, eigenlijk :).
En ja, alles van hetzelfde bedrijf naar de boekhouder.
KuikenGuppy
  woensdag 18 december 2013 @ 14:43:23 #214
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_134404298
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 14:36 schreef Burdie het volgende:
Gewoon als borg boeken? Ik snap het probleem niet, eigenlijk :).
Nee maar stel borg is 30 euro, en ik maak een factuur voor de huur (10 euro excl.) en borg (30 euro excl.) samen, hoe moet ik het dan doen als ik de borg weer terugbetaal. Moet daar toch gewoon 21% belasting op?

Of hoef ik de borg helemaal niet te vermelden?

Sorry heb hier tot nu toe echt geen ervaring in :P

quote:
En ja, alles van hetzelfde bedrijf naar de boekhouder.
Dus wil ik verhuren hoef ik eigenlijk niks verder "aan te passen" bij de KvK?
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  woensdag 18 december 2013 @ 14:44:53 #215
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_134404343
Nee, op een borg zit 0% BTW, tenzij het deel wordt van een achterstallige betaling. Maar je boekhouder kan je dat ook vertellen :). Je bent nog niet zo lang bezig denk ik?
KuikenGuppy
pi_134404377
Iemand hier die ervaring heeft met het oprichten van een bedrijf in Engeland?

Ik wil daar namelijk een vestiging inschrijven ivm de vele handel met Engeland en de uitbreiding van mijn diensten begin volgend jaar, waarvan veel werkzaamheden in Engeland gevestigd zullen zijn.
Hiermee kom ik boven de 70.000 GBP grens, waardoor ik sowieso verplicht ben mij in Engeland in te schrijven en belasting te gaan betalen.
Maar wil dat alvast vooraf geregeld hebben. Sowieso ook qua boekhouding.
Dit account is niet meer in gebruik.
  woensdag 18 december 2013 @ 14:46:58 #217
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_134404408
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 14:44 schreef Burdie het volgende:
Nee, op een borg zit 0% BTW, tenzij het deel wordt van een achterstallige betaling. Maar je boekhouder kan je dat ook vertellen :). Je bent nog niet zo lang bezig denk ik?
Thx, dat is duidelijk! Op de factuur dan gewoon bv. 10 euro, en voor de borg een formuliertje samenstellen ofzo?

Nope, pas half jaartje ofzo. Ik kreeg teveel opdrachtjes om het nog zwart te doen. Inkomsten zijn niet gigantisch, maar ik verdien met wat ik leuk vind en dat is wel gaaf.

Het lijkt me gewoon zonde zulke mooie spullen 90% van de tijd gewoon in de studio te hebben staan, terwijl je de aanschafprijs er ook langzaam uit zou kunnen halen met het verhuren. En het feit dat er tot nu toe nog geen enkel verhuurbedrijf op dit gebied is in de regio (daarom koop ik ook de spullen) maakt het idee om het te verhuren alleen maar aantrekkelijker. :P

Het voorbeeld van de slider was maar klein, maar ik heb bv. ook een camera crane aangeschaft wat al een stuk leuker wordt! :D
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_134404489
Hou je wel rekening met de oneerlijke medemens met dat soort apperatuur, lage borg tov productwaarde spoort soms aan tot veel klandizie van de firma list&bedrog helaas.
I am a Koala who Stretches :P
  woensdag 18 december 2013 @ 14:53:20 #219
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_134404638
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 14:49 schreef StretchingKoala het volgende:
Hou je wel rekening met de oneerlijke medemens met dat soort apperatuur, lage borg tov productwaarde spoort soms aan tot veel klandizie van de firma list&bedrog helaas.
Wat bedoel je hier precies mee? :)

Welk percentage van de dagwaarde/aanschafprijs aan borg zou jij aanraden? Sowieso verhuur ik waarschijnlijk alleen redelijk stevige dingen als sliders, cranes, rigs (met alles erop en eraan als followfocus, mattebox etc).

Lampen liever niet (wegens slijtage), net als de camera's en objectieven: dat lijkt me een te groot risico op schade.

Thanks!
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  woensdag 18 december 2013 @ 14:54:00 #220
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_134404661
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 14:49 schreef StretchingKoala het volgende:
Hou je wel rekening met de oneerlijke medemens met dat soort apperatuur, lage borg tov productwaarde spoort soms aan tot veel klandizie van de firma list&bedrog helaas.
Dat heet bedrijfsrisico :+.
KuikenGuppy
  woensdag 18 december 2013 @ 14:55:23 #221
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_134404718
quote:
99s.gif Op woensdag 18 december 2013 14:46 schreef Susteren het volgende:
Thx, dat is duidelijk! Op de factuur dan gewoon bv. 10 euro, en voor de borg een formuliertje samenstellen ofzo?
Pin me er niet op vast, maar volgens mij moet het zo:

Huur slider: ¤10
Borg: ¤30

Totaalbedrag ex BTW: ¤40
BTW 21% over ¤10 = ¤2,10

Totaalbedrag inclusief BTW: ¤42,10
KuikenGuppy
pi_134404744
Houd er rekening mee dat je geen recht meer hebt op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek bij verhuur van inventaris!

http://www.belastingdiens(...)p_investeringsaftrek
Facts don't care about your feelings
pi_134404771
quote:
99s.gif Op woensdag 18 december 2013 14:53 schreef Susteren het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier precies mee? :)

Welk percentage van de dagwaarde/aanschafprijs aan borg zou jij aanraden? Sowieso verhuur ik waarschijnlijk alleen redelijk stevige dingen als sliders, cranes, rigs (met alles erop en eraan als followfocus, mattebox etc).

Lampen liever niet (wegens slijtage), net als de camera's en objectieven: dat lijkt me een te groot risico op schade.

Thanks!
ow, heb geen ervaring met de verhuur van dergelijke spullen, dus kan daarin geen goed advies geven. Zullen vast wel ergens richtlijnen op Internet rond zwerven
I am a Koala who Stretches :P
  woensdag 18 december 2013 @ 15:05:35 #224
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_134405053
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 14:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Houd er rekening mee dat je geen recht meer hebt op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek bij verhuur van inventaris!

http://www.belastingdiens(...)p_investeringsaftrek
Hmm dat is wel een goede! Nouja ik zal het in ieder geval eens met de boekhouders bespreken. Heel erg bedankt iedereen!

Ik ben in ieder geval wijzer geworden over de borg :P
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_134405256
Dan zou ik die borg ook meteen met je boekhouder bespreken, hij is vast niet dom ;)
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')