Heeft vaak niet zo zeer te maken met of het mag, maar dat het moetquote:Op zondag 27 oktober 2013 13:09 schreef Kevindinhinho het volgende:
Dit ook maar eens even gaan volgen. Ben van plan me in te gaan schrijven bij de vrienden van de KVK, maar ik weet nog niet of ik dat wel moet gaan doen. Maar even meelezen om te kijken of jullie nog tips hebben
Als student is het nog wel een mooie bijbaan, en kun je nog wel hier en daar wat zonder kvk doen. Daarom ben ik ook nog twijfelachtigquote:Op zondag 27 oktober 2013 13:58 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Heeft vaak niet zo zeer te maken met of het mag, maar dat het moet
Eens.quote:Op zondag 27 oktober 2013 15:59 schreef Kluis het volgende:
[..]
Nice
Al zou voor mijn gevoel de A iets dunner, of de M iets dikker moeten
Het zelfde geldt voor mij. Ik denk er al een tijdje over om me in te schrijven bij de KvK en dan een webshop/internetbedrijf in ... te beginnen (diverse ideeën).quote:Op zondag 27 oktober 2013 13:09 schreef Kevindinhinho het volgende:
Dit ook maar eens even gaan volgen. Ben van plan me in te gaan schrijven bij de vrienden van de KVK, maar ik weet nog niet of ik dat wel moet gaan doen. Maar even meelezen om te kijken of jullie nog tips hebben
Dan moet je wel echt veel winst gaan maken denk ik. Je mag (uit m'n hoofd) iets van 13.000,- bijverdienen. Wil je dat met een internetbedrijf doen, dan moet je volgens mij een omzet van 30 à 40 duizend euro draaien wil je boven die grens uitkomen. Of natuurlijk immense marges hebbenquote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:52 schreef Awsom het volgende:
[..]
Het zelfde geldt voor mij. Ik denk er al een tijdje over om me in te schrijven bij de KvK en dan een webshop/internetbedrijf in ... te beginnen (diverse ideeën).
Echter ben ik student, en het lijkt er tot nu toe op alsof de overheid studentondernemers niet echt wil stimuleren. O.a. urencriterium wat onmogelijk te halen is, en als je teveel winst maakt raak ik mijn OV en stufi kwijt.. Soms heb ik wel ideeën hoe ik die winst met creatief boekhouden kan verminderen, maar ik heb het idee dat dat niet altijd legaal is.
13k winst met 40k omzet is wel erg makkelijk.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 08:00 schreef Kevindinhinho het volgende:
[..]
Dan moet je wel echt veel winst gaan maken denk ik. Je mag (uit m'n hoofd) iets van 13.000,- bijverdienen. Wil je dat met een internetbedrijf doen, dan moet je volgens mij een omzet van 30 à 40 duizend euro draaien wil je boven die grens uitkomen. Of natuurlijk immense marges hebben
Als je moet betalen ben je wel wat laat, 't geld moet vandaag op de rekening van de belastingdienst zijn bijgeschrevenquote:
Gewoon doen! Ik heb me ingeschreven al vóór ik ging studeren dus kon iets minder werken tijdens het studeren, en ik heb wel eens wat extra geld uit moeten geven aan het einde van het jaar om niet teveel winst te maken, maar dat ging niet om duizenden euro's. Destijds was 12.9xx euro winst uit onderneming de grens, dat is sinds enkele jaren gewijzigd naar belastbaar inkomen, waardoor de voordelen als zelfstandigenaftrek en startersaftrek meetellen voor het inkomen van je stufi/OV.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:52 schreef Awsom het volgende:
[..]
Het zelfde geldt voor mij. Ik denk er al een tijdje over om me in te schrijven bij de KvK en dan een webshop/internetbedrijf in ... te beginnen (diverse ideeën).
Echter ben ik student, en het lijkt er tot nu toe op alsof de overheid studentondernemers niet echt wil stimuleren. O.a. urencriterium wat onmogelijk te halen is, en als je teveel winst maakt raak ik mijn OV en stufi kwijt.. Soms heb ik wel ideeën hoe ik die winst met creatief boekhouden kan verminderen, maar ik heb het idee dat dat niet altijd legaal is.
Idioten, het is aangiftemaand. Ik moet nog 4 aangiftes doen van klanten die op de laatste dag met hun administratie komen aanzetten, word je moe van.quote:
Nu nog? Maar overmaken naar de BD duurt toch ook altijd nog een dag of twee?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:17 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Idioten, het is aangiftemaand. Ik moet nog 4 aangiftes doen van klanten die op de laatste dag met hun administratie komen aanzetten, word je moe van.
Ik heb het vorige kwartaal anders 50 euro boete gehad omdat het 2 dagen te laat bij hun binnen was.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Tegenwoordig is het allemaal max. 1 dag hoor en zo strikt zijn ze nou ook weer niet. Als je een paar dagen te laat bent kom je er meestal wel mee weg.
Klopt, omdat ik steeds op de uiterste dag betaaldequote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:03 schreef YoshiBignose het volgende:
De regels zijn in principe zo dat als je te laat bent met aangifte doen / betalen je nog 7 dagen krijgt. Tenzij je de periode daarvoor ook al te laat was (dit geldt voor zowel loonheffingen als btw). Waarschijnlijk was je het kwartaal ervoor dus ook al te laat
http://www.belastingdiens(...)te_laat_of_te_weinig
Succes! Wat ga je doen voor iets?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:56 schreef Alexxxxx het volgende:
Mijn ondernemingsplan is goedgekeurd, per 1 januari ga ik los.
Freelance bedrijfswagenjournalist / social marketeer. De markt is meteen lekker in beweging trouwens, met dank aan Sanoma...quote:Op donderdag 31 oktober 2013 13:03 schreef Burdie het volgende:
[..]
Succes! Wat ga je doen voor iets?
Even op je "print deze bevestiging uit voor je eigen administratie" printje kijkenquote:Op donderdag 31 oktober 2013 13:09 schreef Dark_Angelus het volgende:
Hmm ik heb het al wel online ingevuld maar nog overgemaakt alleen kan ik nu niet meer terug vinden hoeveel ik ook alweer moest betalen. Iemand een tip?
Ohja, diequote:Op donderdag 31 oktober 2013 13:10 schreef Burdie het volgende:
[..]
Even op je "print deze bevestiging uit voor je eigen administratie" printje kijken.
Ik verdien echter al zo'n ¤10k per jaar. Dus mochten de zaken opeens wat beter gaan dan zit ik nog wel een keer aan die ¤13k...quote:Op donderdag 31 oktober 2013 08:00 schreef Kevindinhinho het volgende:
[..]
Dan moet je wel echt veel winst gaan maken denk ik. Je mag (uit m'n hoofd) iets van 13.000,- bijverdienen. Wil je dat met een internetbedrijf doen, dan moet je volgens mij een omzet van 30 à 40 duizend euro draaien wil je boven die grens uitkomen. Of natuurlijk immense marges hebben
Inderdaad altijd opslaan/printen, want later terugkijken kan niet meerquote:Op donderdag 31 oktober 2013 13:18 schreef Dark_Angelus het volgende:
Mevrouw de belastingdienst telefoon heeft me gered.
Ja normaal maak ik het ook gelijk over, maar omdat ik vorig kwartaal geld toegestopt kreeg was het me even ontschotenquote:Op donderdag 31 oktober 2013 13:25 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Inderdaad altijd opslaan/printen, want later terugkijken kan niet meer
Wat is dat voor een vraagquote:Op zaterdag 2 november 2013 16:11 schreef Neraice het volgende:
Hoe hebben jullie je onderneming genoemd bij de KvK?
Wacht, ik zie nu dat ik m'n vraag een beetje raar heb verwoord.quote:Op zaterdag 2 november 2013 21:28 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat is dat voor een vraagIk denk niet dat iedereen hier er op zit te wachten zijn onderneming en daarmee ook zijn naam en adresgegevens, want dat is gewoon openbaar bij de kvk, vrij te geven.
Dat dusquote:Op zondag 3 november 2013 00:59 schreef Burdie het volgende:
In mijn studententijd ooit bedacht en vele jaren later als bedrijfsnaam geregistreerd. De overige handelsnamen zijn ontstaan na een aantal dagen/weken brainstormen:
Gewoon alles opschrijven wat je te binnen schiet, de minst leuke wegstrepen, daarna checken van welke het domeinnaam nog vrij isen dan blijven er twee of drie over. En uiteindelijk springt er daarvan één boven de rest uit, of je begint weer opnieuw met alle namen opschrijven en checken.
Ja, maar dan moet je bij de KVK wel een "handelend onder de naam" ding toevoegen dacht ik.quote:Op zondag 3 november 2013 15:12 schreef Neraice het volgende:
Ik ben bezig met een WordPress theme shop en heb hiervoor al een naam + domeinnaam. Hiernaast doe ik af en toe werk voor klanten. Dan kan ik als bedrijfsnaam toch gewoon alsnog de naam van mijn theme shop doen toch?
Mwah, als het allemaal binnen het straatje webdevelopment valt kan dat prima toch?quote:Op zondag 3 november 2013 15:12 schreef Neraice het volgende:
Ik ben bezig met een WordPress theme shop en heb hiervoor al een naam + domeinnaam. Hiernaast doe ik af en toe werk voor klanten. Dan kan ik als bedrijfsnaam toch gewoon alsnog de naam van mijn theme shop doen toch?
Jazeker, webdesign en development en af en toe iOS design.quote:Op zondag 3 november 2013 15:33 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Mwah, als het allemaal binnen het straatje webdevelopment valt kan dat prima toch?
Heb wel een redelijk idee denk ik.quote:Op zondag 3 november 2013 19:18 schreef boem-dikkie het volgende:
Ze vroegen bij mij mijn geschatte jaaromzet, dus daar kun je wellicht over nadenken. Maakt overigens niks uit verder hoor maar ik had eigenlijk geen idee.
ik wil bewust geen beroep/richting in mijn naam verwerkenquote:Op zondag 3 november 2013 19:23 schreef Neraice het volgende:
[..]
Heb wel een redelijk idee denk ik.
Ik ga denk ik gewoon voor: {Mijn naam} Design.
Als je inderdaad starter bent en aan het urencriterium voldoet.quote:Op zondag 3 november 2013 19:33 schreef Neraice het volgende:
Klopt het trouwens dat 9403 euro van je winst belastingvrij is? (zelfstandigenaftrek + startersaftrek)
Heb ik ook over nagedacht, maar design is in principe breed genoeg om nagenoeg alles digitaal te kunnen doen denk ik.quote:Op zondag 3 november 2013 20:22 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
ik wil bewust geen beroep/richting in mijn naam verwerkenomdat ik me niet op 1 ding vast wil binden. Als ik als mn bedrijf een garage verhuur zou dat stom zijn om dan 'bedrijfswagenjournalist' of 'truckracefotograaf' of zo in de naam te hebben
Moet je dat dan ook aan kunnen tonen (als in moet je alle uren bijhouden)?quote:Op zondag 3 november 2013 21:06 schreef Coelho het volgende:
[..]
Als je inderdaad starter bent en aan het urencriterium voldoet.
Als ze een controle doen inderdaad wel. Die kans is vrij klein maar wel verstandig, als ze je wel controleren en je kunt het niet aantoonbaar maken dan vinden ze dat niet tof denk ik. Hoe kom je namelijk bij 1200 euro als je dat niet bijhoudt?quote:Op zondag 3 november 2013 21:11 schreef Neraice het volgende:
[..]
Heb ik ook over nagedacht, maar design is in principe breed genoeg om nagenoeg alles digitaal te kunnen doen denk ik.
[..]
Moet je dat dan ook aan kunnen tonen (als in moet je alle uren bijhouden)?
Aha. Maar als ik wekelijks bijvoorbeeld 24 uur in een Excel bestand invul waarin ik heb gewerkt valt dat toch ook niet te controleren?quote:Op zondag 3 november 2013 22:31 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Als ze een controle doen inderdaad wel. Die kans is vrij klein maar wel verstandig, als ze je wel controleren en je kunt het niet aantoonbaar maken dan vinden ze dat niet tof denk ik. Hoe kom je namelijk bij 1200 euro als je dat niet bijhoudt?
Uiteindelijk blijft er 86% van die ¤ 9.403 over waarover je geen belasting hoeft te betalen als je voldoet aan de kwalificatie starter.quote:Op zondag 3 november 2013 19:33 schreef Neraice het volgende:
Klopt het trouwens dat 9403 euro van je winst belastingvrij is? (zelfstandigenaftrek + startersaftrek)
Heeft de BD überhaupt personeel om kleinschalige ZZP-ertjes op hun uren te controleren?quote:Op maandag 4 november 2013 10:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Jij weet helemaal niet wat de kansberekening is van de controle. Bovendien zal de Belastingdienst niet snel uren gaan controleren van mensen die bijv. een winkel hebben zonder personeel of alleen een onderneming en juist veel sneller mensen die een bedrijfje "erbij" hebben, ook in loondienst zijn of nog student, want dan is de kans veel aannemelijker dat je de uren niet haalt.
Bovendien zijn ze ook niet erg snel. Ik ken iemand die kreeg na 3 jaar een controle op het urencriterium van de afgelopen 3 jaar. Had ook niets bijgehouden en kon in eerste instantie dus 3 jaar terug gaan betalen, toen veel uren proberen te achterhalen dmv agenda, email etc. en echt dagen mee bezig geweest. Het bedrijf was in de tussentijd al failliet dus gelukkig was de Belastingdienst vrij coulant hier, maar kom op, zoveel werk is het ook weer niet. Je moet sowieso uren bijhouden voor het factureren aan je klanten.
Ok, duidelijk. Het is alleen zo dat ik het grootste gedeelte van mijn inkomsten binnenkrijg met de verkoop van digitale producten (WordPress-themes) dus daar is moeilijk een uurtarief aan vast te plakken. Aan de andere kant is het dan denk ik wel weer makkelijker hard te maken dat ik zoveel uren bezig ben geweest met de ontwikkeling van nieuwe themes en support verlenen (wat ook daadwerkelijk zo is trouwens).quote:Op zondag 3 november 2013 23:20 schreef YoshiBignose het volgende:
Als jij wekelijks 24 uur invult en uiteindelijk ¤5000 factureert in een jaar dat gaan ze narekenen wat waren directe uren en wat indirecte uren. Dan moet jij kunnen aantonen wat jij, met een tarief van ¤50, de andere 48 weken hebt uitgevoerd
Administratie, marketing, acquisitie, inkopen etc. zijn natuurlijk allemaal uren die niet te factureren zijn, maar ze gaan je niet geloven als je daar 48 weken per jaar mee bezig bent bijvoorbeeld
Zo moeilijk is het niet, gewoon een excel sheet bijhouden met wat je iedere dag doet. Hoeft niet op de minuut, maar wel zo gedetailleerd mogelijk. Kun je ook meteen je zakelijke kilometers in bijhouden die je met een privé auto hebt gereden.
Indirecte uren waar je geen geld mee verdiend tellen daar ook aan mee ja. Het gaat gewoon om uren die je in je onderneming steekt, als dat het doorontwikkelen van een eigen product is telt dat volgens mij ook.quote:Op maandag 4 november 2013 13:02 schreef Impossibruuu het volgende:
Het gaat uiteindelijk toch ook niet alleen om declarabele uren? Als ik voor een website 10 uurtjes factureer á ¤ 50,- exclusief BTW, dan ben ik daar altijd veel langer mee bezig. Een goed voorbeeld is de doorontwikkeling van het CMS. Dat zijn behoorlijk wat uren die daar in gaan steken, maar die factureer je uiteindelijk niet direct door aan klanten. Of afspraken en ritjes naar klanten, e-mailtjes beantwoorden, enzovoorts.
Ik ben in de bijna 3 jaartjes die ik nu onderneem nog nooit gecontroleerd in enige vorm. Ik hou wel netjes een urenregistratie en agenda bij.
Klopt. Vergeet ook niet: administratie, inkoop, aftersales, acquisistie, etcquote:Op maandag 4 november 2013 14:40 schreef boem-dikkie het volgende:
Indirecte uren waar je geen geld mee verdient tellen daar ook aan mee ja. Het gaat gewoon om uren die je in je onderneming steekt, als dat het doorontwikkelen van een eigen product is telt dat volgens mij ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |