abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:09:16 #251
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132562917
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:05 schreef Wokkel het volgende:

[..]

De associatie is er alleen bij mensen die zichzelf om de een of andere reden achtergesteld voelen.
Wtf?

Wanneer een blanke tegen een zwarte zegt: "hey je familie is er" wanneer Zwarte Piet er is, of wanneer een blank kind aan een zwarte juffrouw vraag: "juffrouw, bent u Zwarte Piet?" dan is de associatie toch alleen bij onze zwarte medemens die zichzelf om een of andere reden achtergesteld voelt?

Deze logica ontgaat me compleet. Leg uit.

quote:
Dat heeft niets met Piet te maken, Piet is slechts een handvat voor die mensen om die kwelling weer eens tentoon te stellen.
Mijn punt ging om jouw bewering dat er de associatie Zwarte Piet ==> neger hoofdzakelijk wordt gelegd door zwarte mensen, terwijl ik een paar duidelijke voorbeelden geef waarbij een blanke de associatie legt.
Krekker is de bom!
pi_132562933
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

welk echte verhaal?

dude is verzonnen door een schoolmeester ofzo
Ja, maar gewoon een black face in een page pak. Waarom wordt dat de kinderen niet verteld dan ?
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:09:58 #253
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132562962
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:00 schreef Specularium het volgende:
Dit is Quinsy.

Quinsy is duidelijk geen echte neger, kiek die micropenis :D
Haters everywhere but I don't really care.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:11:04 #254
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132563019
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:09 schreef gelly het volgende:

[..]

Ja, maar gewoon een black face in een page pak. Waarom wordt dat de kinderen niet verteld dan ?
omdat dat waarschijnlijk niet waar is

het was 1850!
geen internet, geen tv, geen twitter, gen wikipedia om je kennis aan te dikken ... grote kans dat die schoolmeester nog nooit van Blackface gehoord had
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_132563062
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:09 schreef gelly het volgende:

[..]

Jouw ouders zeiden toch ook dat je een lief kind was?? Soms is een leugentje beter dan de waarheid.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_132563079
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:11 schreef sp3c het volgende:

[..]

het was 1850!
geen internet, geen tv, geen twitter, gen wikipedia om je kennis aan te dikken ... grote kans dat die schoolmeester nog nooit van Blackface gehoord had
Blackface bestond toen nog niet eens. Maar goed, die vervelende feiten moet je niet in de weg van je goedvolkmening laten komen natuurlijk. Vandaar ook dat Bluesdude stelselmatig m'n cijferonderbouwing blijft negeren
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:12:39 #257
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132563082
daarnaast vind ik het apart dat Zwarte piet aan de ene kant met de tijd mee moet veranderen maar dat je naar willekeur veranderingen in dat sprookje wegzet als leugens
pi_132563094
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:09 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wtf?

Wanneer een blanke tegen een zwarte zegt: "hey je familie is er" wanneer Zwarte Piet er is, of wanneer een blank kind aan een zwarte juffrouw vraag: "juffrouw, bent u Zwarte Piet?" dan is de associatie toch alleen bij onze zwarte medemens die zichzelf om een of andere reden achtergesteld voelt?

[..]

Mijn punt ging om jouw bewering dat er de associatie Zwarte Piet ==> neger hoofdzakelijk wordt gelegd door zwarte mensen, terwijl ik een paar duidelijke voorbeelden geef waarbij een blanke de associatie legt.
Als een neger zegt 'hey kaaskop' heb ik dan ook het recht me achtergesteld te voelen?
pi_132563124
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:05 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Nog maar een keertje dan. Als je de percentages Antillianen, Surinamers en Ghanezen in Amsterdam die er niet zo heel heppiedepeppie mee zijn neemt, kom je op 19.6%
O.... die onderzoeken wijzen toch zeker wel op een meerderheid binnen die groepen die niet happy ziin met hoe zij worden nagespeeld.
Maar jij wilt perse de cijfers bagatelliseren

Alle steekproeven worden gedaan met een beperkt aantal mensen.
Als de proeven goed zijn opgezet volgens de eisen, dan is de afwijkingspercentages slechts enkele procenten.
Maar voor de zekerheid is het zeker zeer nuttig om meer steekproeven te doen met meer mensen en meer details scherp stellen.
Als het van de zogenaamde pietfans afhangt , die overdreven fan zijn ineens, maar eigenlijk vinden ze dat zwarte mensen hun mond moeten houden of ophoepelen, komt er helemaal geen vervolgonderzoeken.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:13:34 #260
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132563127
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Als een neger zegt 'hey kaaskop' heb ik dan ook het recht me achtergesteld te voelen?
waarom niet?

en hoevaak overkomt het je?

nooit?
pi_132563136
quote:

[..]

het was 1850!
Uhm, je kent die afbeelding uit 1850 toch en hoe Zwarte Piet er nu uit ziet ? Het lijkt er niet eens op. Zwarte Piet van nu is hoe hij in de jaren 30 is vormgegeven, toen black face populair was.

Maar goed, de ontkenning daarvan geeft al genoeg aan dat het ergens knaagt. Waarom verzin je anders dat ie zwart is door de schoorsteen ?
pi_132563142
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)Zwarte_Pieten__.html

Eerste alinea. Jouw bron zie ik graag tegemoet.
Gelly, had je al een bron gevonden voor je bewering ?
pi_132563145
quote:

[..]

Nee, dat is opbouwende kritiek.
pi_132563163
quote:

[..]

Neen, want zoals we eerder in deze reeks hebben kunnen lezen is de blanke man de zendende partij en de zwarte de ontvangende. Dat Quinsy de ontvangende partij is geloof ik overigens meteen, maar dan heb ik het niet over discriminatie
pi_132563170
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:09 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wtf?

Dat zijn onzinvoorbeelden, of is dat volgens jou dagelijkse kost?

quote:

[..]

Die duidelijke voorbeelden zie ik niet terug, de voorbeelden die ik je geef zijn duidelijk te zien in het youtube filmpje in de Bijlmer.
pi_132563180
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:13 schreef gelly het volgende:

[..]

Maar goed, de ontkenning daarvan geeft al genoeg aan dat het ergens knaagt. Waarom verzin je anders dat ie zwart is door de schoorsteen ?
Omdat inbreken via de voordeur een minder leuk verhaal is.
pi_132563183
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:09 schreef matthijst het volgende:

[..]

Quinsy is duidelijk geen echte neger, kiek die micropenis :D
Vecht je anti-negerstrijd uit met inhoudelijke argumenten. Dit is gelul
pi_132563185
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:12 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Jouw ouders zeiden toch ook dat je een lief kind was?? Soms is een leugentje beter dan de waarheid.
Ah, dus Zwarte Piet is wel gewoon een karikatuur van een neger. Blij dat je het nu ook toegeeft.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:15:04 #269
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132563195
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:13 schreef gelly het volgende:

[..]

Uhm, je kent die afbeelding uit 1850 toch en hoe Zwarte Piet er nu uit ziet ? Het lijkt er niet eens op. Zwarte Piet van nu is hoe hij in de jaren 30 is vormgegeven, toen black face populair was.

omdat het duidelijk een dude is met makeup up en geen neger
pi_132563208
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

waarom niet?

en hoevaak overkomt het je?

nooit?
1 keer per jaar, steevast rond de 15e van mei.
pi_132563220
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

O.... die onderzoeken wijzen toch zeker wel op een meerderheid binnen die groepen die niet happy ziin met hoe zij worden nagespeeld.
Maar jij wilt perse de cijfers bagatelliseren

Wel verdomme! Hoe_in_Godsnaam! Is 19.6% een meerderheid!!??!!
pi_132563223
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Vecht je anti-negerstrijd uit met inhoudelijke argumenten. Dit is gelul
Het was dan ook een grapje.
pi_132563228
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Gelly, had je al een bron gevonden voor je bewering ?
Gelly ? Hallo?
  Moderator vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:16:00 #274
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132563235
quote:
6s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 21:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

1 keer per jaar, steevast rond de 15e van mei.
nah
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 21:16:16 #275
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132563249
quote:

[..]

het was 1850!
Het gaat natuurlijk niet letterlijk om de Amerikaanse blackface. Het gaat om de karikatuur van de zwarte daar was toch redelijke consensus over, zie de stripboeken van vroeger (Kuifje, Sjors & Sjimmie).

Schenkman maakte overigens geen gebruik van de karikatuur van de neger, maar van een normale neger, wat trouwens alleen maar nog een duidelijke indicatie is dat het fantasiewezen Zwarte Piet wel degelijk is gebaseerd op de neger.

In latere boeken/tekeningen en tijdens de uiteindelijke invullen van de Zwarte Piet, toen mensen zich dus als hem gingen kleden, begon men gebruik te maken van de bekende karikatuur van de neger. En bij het spelen sprak hij eerst een brabbeltaaltje en was hij een domme knecht En toen men bekender raakte met negers door de negers uit Suriname, begon hij met Surinaams accent te praten en kwamen er ook wat minder domme Pieten tussen. En tegenwoordig praat hij over het algemeen normaal

Hoef je mensen van toen niet kwalijk te nemen, de meesten hadden bij aanvang nog nooit een neger in het echt gezien. Daarnaast kan het best zijn dat de bedoelingen hartstikke goed waren. Zwarte Piet hoeft ook niet per se als negatief gezien te worden, dat hangt af van ieders eigen interpretatie. Maar het continu maar doen alsof er niet of nauwelijks een associatie is met de neger, dat vind ik toch zo flauw.
Krekker is de bom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')