abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 oktober 2013 @ 18:02:05 #176
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132519742
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 17:54 schreef Ulx het volgende:

[..]

Jawel. Daar staat hij wel voor. Omdat het een niet bestaand figuur is, en zo'n 98% van de mensen in Nederland hem een positieve rol toebedeeld heeft, is het gewoon een positief figuur.
Dat een aantal mensen het daarmee oneens zijn is jammer.
Toebedeeld HEEFT ja. Maar het is in het verleden wel ontstaan op basis van een negatief beeld over een groep.

Wanneer jij mensen onbewust als minderwaardig ziet en je baseert een fantasiewezen in ieder geval qua uiterlijk en aanvankelijk qua gedrag op deze mensen, dan is wel degelijk sprake van een negatieve associatie aangezien de manier waarop het fantasiewezen wordt neergezet, de verwezenlijking is van dit negatieve beeld.
Krekker is de bom!
pi_132519812
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:00 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

behalve de helft de de wereld en een minderheid in nederland die zich gediscrimineerd voelt.
ik heb de beste oplossing voor dit probleem. al jarenlang wordt propaganda gezegd dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen. Dus je kan zijn uiterlijk makkelijk veranderen naar een blanke die zwart is door de schoorsteen. Hoef je niet meer een oude karikatuur van negerslaven/knechten te gebruiken. Die propaganda wordt nog door teveel mensen gebruikt dus kan je net zogoed van de propaganda gebruik maken om het feest consistent te maken.

iedere persoon die niet cognitief dissonant is ziet dat er een probleem is met het feest dat de propaganda en de realiteit met elkaar botsen en niet consequent is.
Dit gaan we veranderen aan Zwarte Piet ;

0,0000000

:)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_132519813
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:02 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Toebedeeld HEEFT ja. Maar het is in het verleden wel ontstaan op basis van een negatief beeld over een groep.
Mocht dat al zo zijn dan is dat nu dus niet meer aan de orde.

quote:
Wanneer jij mensen onbewust als minderwaardig ziet en je baseert een fantasiewezen in ieder geval qua uiterlijk en aanvankelijk qua gedrag op deze mensen, dan is wel degelijk sprake van een negatieve associatie aangezien de manier waarop het fantasiewezen wordt neergezet, de verwezenlijking is van dit negatieve beeld.
Piet is een volwaardig burger (van Spanje). Jij bent één van de weinigen die er een negatief verhaal aan probeert te hangen, de kindjes zullen niet blij met jou zijn.
  donderdag 24 oktober 2013 @ 18:04:06 #179
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132519816
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 17:57 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ik bagatelliseer niks. Het is gewoon onderzocht of de verhalen over de slavernij de ronde deden wel klopten. En veel bleek gewoon niet te kloppen.
Ik richtte mij op Serieus_Persoon, die naar mijn idee mensen op een bepaalde manier probeert weg te zetten met opmerkingen als "Hoho, dat willen we niet horen! We willen alleen horen dat slaven werden afgeranseld, misbruikt, verkracht en als schietschijf werden gebruikt".
Krekker is de bom!
  donderdag 24 oktober 2013 @ 18:05:31 #180
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132519863
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:03 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Mocht dat al zo zijn dan is dat nu dus niet meer aan de orde.

Mijn post was een reactie op Ulx, die beweerde dat er geen sprake was van een negatieve associatie.

Zie onderstaande posts:
NWS / VN onderzoekt Zwarte Piet #16 Waar we dit topic niet laten verpieteren
en
NWS / VN onderzoekt Zwarte Piet #16 Waar we dit topic niet laten verpieteren

quote:
Piet is een volwaardig burger (van Spanje). Jij bent één van de weinigen die er een negatief verhaal aan probeert te hangen, de kindjes zullen niet blij met jou zijn.
Ook een beetje sneu van je dat je de kindertjes erbij betrekt, terwijl ik op een forum waar geen kinderen uit de betreffende leeftijdscategorie meelezen, in ga op hoe de Zwarte Piet ontstaan is.
Krekker is de bom!
pi_132519952
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:03 schreef TLC het volgende:

[..]

Dit gaan we veranderen aan Zwarte Piet ;

0,0000000

:)
het gaat veranderen, of je nu wilt of niet :D dat is het mooie aan tradities.
pi_132520004
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 17:57 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik ben niet eens anti-Zwarte Pieter. Je moet mensen geen woorden in de mond leggen. Los daarvan had jouw reactie niet eens betrekking op de Zwarte Piet maar op de slavernij. En in het kader v/d slavernij is een dergelijke vergelijking helemaal niet zo ver gezocht.

Maar nee, snel weer even mijn vergelijking subtiel proberen te linken aan de Zwarte Piet ipv de slavernij... schijnheil :r

Smerige discussietechnieken jij. Bagatelliseren en proberen andere belachelijk te maken met smerige insinuaties. Gatver :r
:'(
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  donderdag 24 oktober 2013 @ 18:09:21 #183
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132520008
De vrijheid van meningsuiting/expressie beschermt nu eenmaal het recht van mensen om zich zwart te schminken, gouden oorbellen te dragen en met een pruik op te lopen. Ik denk niet dat je er iets aan kunt veranderen, jezelf minder opfokken zou een start kunnen zijn. Maar dat zie ik die Holocaust-rapper helaas nog niet doen.
Die Lebenslust bringt dich um.
  donderdag 24 oktober 2013 @ 18:10:09 #184
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132520035
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:09 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

:'(
Vind je het zelf niet een beetje zielig om mensen te vals te beschuldigen dan?
Krekker is de bom!
pi_132520049
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:07 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

Kijk dit gedram, dat is kenmerkend :O
  donderdag 24 oktober 2013 @ 18:12:16 #186
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132520124
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:09 schreef Morendo het volgende:
De vrijheid van meningsuiting/expressie beschermt nu eenmaal het recht van mensen om zich zwart te schminken, gouden oorbellen te dragen en met een pruik op te lopen. Ik denk niet dat je er iets aan kunt veranderen, jezelf minder opfokken zou een start kunnen zijn. Maar dat zie ik die Holocaust-rapper helaas nog niet doen.
Zelfde geldt voor gekleurde Pieten of mensen die zich als Smurfen verkleden en zich blauw schilderen. Gekleurde Pieten is niet mijn idee, maar het moet wel mogelijk zijn.
reset
  donderdag 24 oktober 2013 @ 18:12:21 #187
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132520126
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:10 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Kijk dit gedram, dat is kenmerkend :O
Hoezo? Hij zegt toch niet dat het nu gaat veranderen of dat dit onder druk van de anti-lobby zal gebeuren?. Tot nu toe is de Zwarte Piet over de jaren heen alleen nog maar veranderd. Toch niet zo heel gek om te denken dat hij in de toekomst zal blijven veranderen?

Kerstviering is ook niet altijd het zelfde gebleven.
Krekker is de bom!
  donderdag 24 oktober 2013 @ 18:16:06 #188
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132520246
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:12 schreef Individual het volgende:

[..]

Zelfde geldt voor gekleurde Pieten of mensen die zich als Smurfen verkleden en zich blauw schilderen. Gekleurde Pieten is niet mijn idee, maar het moet wel mogelijk zijn.
Dat lijkt me evident. En het gebeurt ook al. Al het gedram zorgt enkel voor een backlash, erg intelligent is het anti-kamp dus niet.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_132520258
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:10 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Vind je het zelf niet een beetje zielig om mensen te vals te beschuldigen dan?
Dit is geen cricket meid.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_132520292
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:12 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Hoezo? Hij zegt toch niet dat het nu gaat veranderen of dat dit onder druk van de anti-lobby zal gebeuren?. Tot nu toe is de Zwarte Piet over de jaren heen alleen nog maar veranderd. Toch niet zo heel gek om te denken dat hij in de toekomst zal blijven veranderen?

Je snapt best welke insinuaties hij gebruikte.
pi_132520294
quote:

[..]

Hoezo is hij dan eigenlijk veranderd? Ik zie geen verschil met de Piet van nu of met die van 40 jaar geleden, toen ik 7 was.
pi_132520296
quote:

[..]

Volgens mij draait de Kerst om de geboorte van Jezus.

Dat mensen deze feestelijke gebeurtenis aangrijpen om elkaar kado's te geven is alleen maar leuk, maar het is van oorsprong een religieus feest en dat zal nooit veranderen.
pi_132520305
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:00 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

behalve de helft de de wereld en een minderheid in nederland die zich gediscrimineerd voelt.
ik heb de beste oplossing voor dit probleem. al jarenlang wordt propaganda gezegd dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen. Dus je kan zijn uiterlijk makkelijk veranderen naar een blanke die zwart is door de schoorsteen. Hoef je niet meer een oude karikatuur van negerslaven/knechten te gebruiken. Die propaganda wordt nog door teveel mensen gebruikt dus kan je net zogoed van de propaganda gebruik maken om het feest consistent te maken.

iedere persoon die niet cognitief dissonant is ziet dat er een probleem is met het feest dat de propaganda en de realiteit met elkaar botsen en niet consequent is.
Want alle zwarten op het toneel inruilen voor blanken getuigd van gelijkheid..
pi_132520407
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:07 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

Maar waarom kinderen in aanraking te laten komen met alle-kleuren-piet, terwijl kleur helemaal geen probleem is hier?

Door die kleurenbullshit zo op te dringen jaag je het hele land in het harnas.
  donderdag 24 oktober 2013 @ 18:22:54 #195
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132520427
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:17 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Hoezo is hij dan eigenlijk veranderd? Ik zie geen verschil met de Piet van nu of met die van 40 jaar geleden, toen ik 7 was.
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 17:50 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Het uiterlijk v/d Zwarte Piet is gebaseerd op de karikatuur van de neger. Zo zag je daarbij dat de eerste Zwarte Pieten een brabbeltaaltje spraken en dom waren ('toevallig' zag men negers toen als dom). Toen men negers ging associëren met Surinamers gingen de Zwarte Pieten 'toevallig' met een Surinaams accent praten. En langzaam kwamen er ook enkele slimme Pieten.

Tegenwoordig is dit domme, en het accent verdwenen. Maar de zaken die ik net noemde tonen wel aan dat de Zwarte Piet wel degelijk werd gelinkt aan het beeld dat men toen v/d neger had.
Ook de oorbellen zie je volgens mij steeds veel minder vaak. Vroeger was hij echt (de domme) knecht van de Sint, tegenwoordig is hij veel meer gelijkwaardig. Vroeger was hij echt de boeman met de roe en de zak, tegenwoordig heb je allerlei soorten Pieten en is hij over het algemeen bekeken vaak ook meer een gezellige grappenmaker en kindervriend.
Krekker is de bom!
  donderdag 24 oktober 2013 @ 18:24:24 #196
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132520470
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je snapt best welke insinuaties hij gebruikte.
Ik snap best welke insinuatie hij gebruikt kan hebben, maar dan had Lavenderr wat moeten zeggen over de insinuatie. Maar goed, je hebt een punt.
Krekker is de bom!
pi_132520509
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:22 schreef boyv het volgende:

[..]

Maar waarom kinderen in aanraking te laten komen met alle-kleuren-piet, terwijl kleur helemaal geen probleem is hier?

Door die kleurenbullshit zo op te dringen jaag je het hele land in het harnas.
kleuren is BS. dat is nog inconsistenter met de propaganda. of je moet ze kleuren geven en daarna roet schminken op de kleuren. zodat je een soort alien schoorsteenvegers krijgt. feit is dat zwarte piet langzamerhand er echt uit gaat zien als een schoorsteenveger, tenzij de propaganda verandert en ze een betere reden kunnen verzinnen waarom zwarte piet extreem zwart is met rode lippen en gouden oorbellen en afro haar.

als je me niet gelooft moet je googlen naar ID intelligent design, dat was een manier van christenen om evolutie consistent te maken met de Bijbel.
  donderdag 24 oktober 2013 @ 18:26:03 #198
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132520524
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:18 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat mensen deze feestelijke gebeurtenis aangrijpen om elkaar kado's te geven is alleen maar leuk, maar het is van oorsprong een religieus feest en dat zal nooit veranderen.
Klopt. Maar een hoop dingen erom heen zijn wel veranderd in de loop van de jaren, mede door Amerikaanse invloeden.

En wat betreft Zwarte Piet-discussie gaat het ook niet om de Sint, maar om 1 v/d zaken eromheen: de Zwarte Piet.
Krekker is de bom!
pi_132520529
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:18 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

En Sinterklaas is van oorsprong een feest om de saamhorigheid te stimuleren. Waarom mogen zwarten dan niet mee doen?
pi_132520566
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 18:25 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

kleuren is BS. dat is nog inconsistenter met de propaganda. of je moet ze kleuren geven en daarna roet schminken op de kleuren. zodat je een soort alien schoorsteenvegers krijgt. feit is dat zwarte piet langzamerhand er echt uit gaat zien als een schoorsteenveger, tenzij de propaganda verandert en ze een betere reden kunnen verzinnen waarom zwarte piet extreem zwart is met rode lippen en gouden oorbellen en afro haar.
Wat boeit het hoe z'n gezicht en haardracht eruit zien?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')