Wie heeft je dit in'hemelsnaam aangedaan??quote:Op woensdag 23 april 2014 16:36 schreef JDx het volgende:
Ben ook even aan het rekenen geslagen, mijn huis gekocht in 2006 voor 117.000, de hypotheek is 127.200 er staan nu huizen in de buurt voor 75.000 te koop en de WOZ-waarde is 72.500.
Ik heb een beleggingsdeel, die zou aan het einde van mijn looptijd (2036) 60.000 euro waard moeten zijn, dat is bijgesteld naar 48.500 en 25.000 is gegarandeerd. De rest is aflossingsvrij.
Ik ga van het ergste uit dus in 2036 zou die belegging 25.000 waard zijn. Mijn huis zou tegen die tijd in het ergste geval 60.000 euro waard zijn.
Hoezo aangedaan? In 2006 was het: "je moet kopen, investering voor de toekomst, over 5 jaar verkoop je het weer en ga je naar een groter huis".quote:Op woensdag 23 april 2014 17:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Wie heeft je dit in'hemelsnaam aangedaan??
Het betrof een verzekering die uitkeerde bij zowel in leven zijn (einde looptijd) als bij overlijden ( = stijve kuiten). Dan zou de uitkering aan de begunstigde of aan zijn wettelijke erfgenamen toekomen.quote:Op woensdag 23 april 2014 14:46 schreef Hallmark het volgende:
Alhoewel ik moet lachen om de schrijfstijl, snap ik 'm niet helemaal. Als jij het loodje legt, neem ik aan dat de inleg allereerst aan de bank toekomt, niet aan je familie?
Weet je wat ik al in 2002 zei: "ik stop 2,5 ton overwaarde in het nieuw aan te kopen huis. Lekker lage maandlasten en dalen de huizenprijzen, houd ik de keet boven water". En dat werkt(e) ook prima.quote:Op woensdag 23 april 2014 17:47 schreef JDx het volgende:
Hoezo aangedaan? In 2006 was het: "je moet kopen, investering voor de toekomst, over 5 jaar verkoop je het weer en ga je naar een groter huis".
Dat dacht iedereen in 2006 ook. Ook was 24 ik had geen idee, alles laten regelen door de vader van een klasgenoot, die doet hypotheken. Maar iedereen was in ieder geval zo jaloers, zo jong al een huis kopen, dat is echt een investeringquote:Op woensdag 23 april 2014 18:47 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Ik zou bijna die hele rij huizen opkopen en verhuren, kan alleen nog maar omhoog!
quote:Op woensdag 23 april 2014 17:46 schreef blomke het volgende:
Wie heeft je dit in'hemelsnaam aangedaan??
quote:Op woensdag 23 april 2014 20:39 schreef JDx het volgende:
Ook was 24 ik had geen idee, alles laten regelen door de vader van een klasgenoot, die doet hypotheken.
Hoe ziet het andere deel er uit? Aflossingsvrij, spaar? Hebben ze gelijke rentes?quote:Op woensdag 23 april 2014 16:36 schreef JDx het volgende:
de hypotheek is 127.200 er staan nu huizen in de buurt voor 75.000 te koop en de WOZ-waarde is 72.500.
Ik heb een beleggingsdeel, die
Heette 'ie Blomke toevallig?quote:Op woensdag 23 april 2014 20:39 schreef JDx het volgende:
[..]
Dat dacht iedereen in 2006 ook. Ook was 24 ik had geen idee, alles laten regelen door de vader van een klasgenoot, die doet hypotheken. Maar iedereen was in ieder geval zo jaloers, zo jong al een huis kopen, dat is echt een investering
Sorry voor de kick, maar ik ben benieuwd of aflossen ook nog neveneffecten heeft.quote:Op dinsdag 22 april 2014 23:55 schreef Coelho het volgende:
In het kader van hypotheekvrij: Stel, ik heb een woning waar ik ooit 300k voor betaald heb, vervolgens los ik de helft af en heb dus nog 150k hypotheekschuld. Dan ga ik de woning verkopen en ik verkoop de woning voor 250k. Heb ik dan volgens de belastingregeltjes 100k overwaarde die verplicht moet investeren wanneer ik een nieuwe woning aankoop of is er geen sprake van omdat er naar het verschil tussen aankoop- en verkoopsom gekeken wordt?
Staat er toch, aflossingsvrij. De hypotheek was ook maar 350 euro per maand (na hypotheekrenteaftrek).quote:Op woensdag 23 april 2014 21:29 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Hoe ziet het andere deel er uit? Aflossingsvrij, spaar? Hebben ze gelijke rentes?
Waarom zou je dat huis nog zo lang aan willen houden?quote:Op donderdag 24 april 2014 09:33 schreef JDx het volgende:
[..]
Staat er toch, aflossingsvrij. De hypotheek was ook maar 350 euro per maand (na hypotheekrenteaftrek).
Nog een reden om te kopen, als ik huurde betaalde ik minimaal 500 per maand.
Omdat ik 60.000 euro verlies heb bij verkoop. Ik hou ongeveer 300 euro over per maand van mijn loon nu, dus dan zou ik er 17 jaar over doen om dat af te lossen en al die tijd niet op vakantie kunnen, geen leuke dingen kunnen doen en aan het einde van de rit alsnog met niks overblijven.quote:Op donderdag 24 april 2014 09:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom zou je dat huis nog zo lang aan willen houden?
Op zich vind ik je idee wel aardig, ik zou ook niet gauw verlies willen pakken. Je andere redenering, "ik heb liever iets achter de hand", is nogal emotioneel. Iets achter de hand hebben, dat kan ook een dikke spaarrekening zijn.quote:Op donderdag 24 april 2014 09:45 schreef JDx het volgende:
En als ik ga aflossen worden de maandlasten steeds lager en hou ik steeds meer geld over aan de verhuur.
In ieder geval zodat ik niet met restschuld blijf zitten. Maar er zijn weinig spaarrekeningen waar je meer dan 5% rente krijgt hoor, ik betaal 5,25% en aflossen levert dus meer op dan sparen.quote:Op donderdag 24 april 2014 10:40 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Op zich vind ik je idee wel aardig, ik zou ook niet gauw verlies willen pakken. Je andere redenering, "ik heb liever iets achter de hand", is nogal emotioneel. Iets achter de hand hebben, dat kan ook een dikke spaarrekening zijn.
Ik zou toch eens een berekeningetje maken zonder dat uitgangspunt. Want dan kun je open en eerlijk zien wat je rendement is, in een percentage dat je kan vergelijken met de spaarrente.
Dat je steeds meer geld over houdt aan de verhuur, dat is niet zo'n goede redenering denk ik. Het draait om rendement, dus met andere woorden: er zit geld "vast" in het huis. Wat zou dat geld je opbrengen als je het op een spaarrekening zet?
Overigens, ik vind je idee om lekker een huis af te lossen, een uitstekend idee in z'n algemeen.
Als je na de aflossing in een lagere tariefklasse valt kan je dat vragen ja. ING had tot 1 mei echter maar 3 tariefklassen die vrij ver uit elkaar lagen; dus tenzij je al redelijk in de buurt van een grens zat moest je best veel aflossen voor dat effect had.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 04:57 schreef Toefjes het volgende:
Goedemorgen, dit is een hele interessante topic reeksIk ga volgend jaar aanvangen met extra aflossingen. Ik ben wat informatie aan het opzoeken, ik heb zelf een annuiteiten hypotheek bij ING.
Bij het lezen van de voorwaardes, zie ik dat wanneer je extra aflost, de schuld-marktwaardeverhouding zal veranderen.
[ afbeelding ]
Dus, als ik het goed begrijp, kun je na het aflossen van 10% van de hoofdsom, direct een verzoek indienen tot het verlagen van de hypotheekrente. Doen jullie dit ook? (ik dacht: even dit inbrengen, misschien dat dit jullie nog wat extra besparingen kan opleveren)
Dat is minder, per 1 mei, en ik moet juist op 2 mei mij hier in gaan verdiepen. bedankt voor de info in elk geval, ik heb nog 4 jaar, en dan gaat er een nieuwe rentevaste periode aankomen. Dan maar zorgen dat er een aantal extra aflossingen gedaan zijn tegen die tijdquote:Op vrijdag 2 mei 2014 07:19 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Als je na de aflossing in een lagere tariefklasse valt kan je dat vragen ja. ING had tot 1 mei echter maar 3 tariefklassen die vrij ver uit elkaar lagen; dus tenzij je al redelijk in de buurt van een grens zat moest je best veel aflossen voor dat effect had.
Sinds 1 mei hebben ze er echter 11 (!) dus dat kan nu een stuk sneller. Alleen kan je pas gebruik maken van die 11 klassen als je eerst je huidige rentecontract openbreekt
Je kan overigens ook om aanpassing vragen als de waarde van je woning flink gestegen is, aan te tonen via taxatie of WOZ waarde.
Dient die onverwacht hoge aanslag OZB toch nog ergens voor...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |