abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134597924
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 08:48 schreef zatoichi het volgende:
Als derde wil ik misschien ergens in de toekomst nog doorverhuizen en niet te afhankelijk zijn van het feit dat je je huis met schuld verkoopt. Een soort voortijdige verlies op de verkoop dus al afvangen :)
Bij de huidige prijsdalingen van ~5%/jaar, loop je achter op de waardedaling.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_134598252
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 08:48 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Beide; of het echt financieel aantrekkelijk is vind ik altijd maar moeilijk te beredeneren, maar voor mij was het argument wel dat sinds de komst van een kleine ik merkte dat we nog maar 'net' rondkwamen. Nu heb ik dit jaar een lager renteaanbod gekregen voor mijn hypotheek, dus dat scheelt al, maar om in de toekomst wat meer zekerheid over het dragen van de lasten te hebben leek het mij verstandiger ervoor te zorgen dat de maandlasten wat omlaag gingen.

Verder heb ik een echt top-hypotheek waarvan 2/3 aflossingsvrij en ook dat wil ik wat meer in balans brengen.

Als derde wil ik misschien ergens in de toekomst nog doorverhuizen en niet te afhankelijk zijn van het feit dat je je huis met schuld verkoopt. Een soort voortijdige verlies op de verkoop dus al afvangen :)
Snap de afwegingen, zit zelf ook nog beetje te dubben. Vooralsnog toch maar gekozen om geld in cash, deposito's en low risk investeringen te zetten aangezien de kans erg groot is dat dit hoger rendement oplevert en ik het geld dan niet vast zet in stenen.
Maar blijft een lastig vraagstuk vind ik en wellicht dat ik volgend jaar toch ook nog wel wat extra aflos..
pi_139137361
Even een schop, want er hoeft geen nieuw topic voor, en volgens mij is dit wel een goed topic voor mijn vraag. We gaan het ook nog aan de bank en onze financieel adviseur vragen, maar ook vast hier.

Wij hebben een hypotheek die bestaat uit een aflossingsvrijdeel en een spaardeel. Nu heeft mijn schoonvader onlangs zijn huis verkocht, en hij wil een deel van het geld dat daarbij is vrijgekomen aan ons schenken voor aflossing van de hypotheek (zo'n 48.000 euro :o ). Dat schijnt van de overheid tegenwoordig vrij makkelijk te kunnen, als ik zo even snel af ga op wat de bank daarover op zijn site heeft staan. Of zijn er toch nog dingen waar we rekening mee moeten houden? En op welk deel van de hypotheek kunnen we dat het best aflossen?
  dinsdag 22 april 2014 @ 09:18:27 #154
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_139137793
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 08:50 schreef Bleie het volgende:
Even een schop, want er hoeft geen nieuw topic voor, en volgens mij is dit wel een goed topic voor mijn vraag. We gaan het ook nog aan de bank en onze financieel adviseur vragen, maar ook vast hier.

Wij hebben een hypotheek die bestaat uit een aflossingsvrijdeel en een spaardeel. Nu heeft mijn schoonvader onlangs zijn huis verkocht, en hij wil een deel van het geld dat daarbij is vrijgekomen aan ons schenken voor aflossing van de hypotheek (zo'n 48.000 euro :o ). Dat schijnt van de overheid tegenwoordig vrij makkelijk te kunnen, als ik zo even snel af ga op wat de bank daarover op zijn site heeft staan. Of zijn er toch nog dingen waar we rekening mee moeten houden? En op welk deel van de hypotheek kunnen we dat het best aflossen?
Houdt schoonvader er wel rekening mee dat eventuele overwaarde weer geïnvesteerd dient te worden wanneer hij een andere woning terug wil kopen?

Het eenvoudigst zou een storting zijn in het aflossingsvrije deel, omdat je dan later minder openstaande schuld hebt. Wat je vervolgens minder betaalt aan rente (bij 48k en 5% is dat 2400 bruto ofwel 12-1400 netto (afhankelijk van de belastingschaal waar je in valt) zou je kunnen investeren als jaarlijkse stortingen in je spaarhypotheek. Denk hierbij wel aan de wettelijke voorwaarden die aan dit product hangen.

Uiteraard kun je ook redeneren dat je spaardeel uiteindelijk wel tot een eind komt en alles teruginvesteren in het aflossingsvrije deel zodat je daar maximaal voordeel pakt.
  dinsdag 22 april 2014 @ 11:24:10 #155
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_139140506
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 08:50 schreef Bleie het volgende: En op welk deel van de hypotheek kunnen we dat het best aflossen?
Aflossen op het spaardeel is gebonden aan strenge voorwaarden, als je geen ruzie wilt krijgen met de fiscus. Je jaarlijkse stortingen moeten binnen de bandbreedte blijven, Google maar eens op de woorden bandbreedte en spaarhypotheek.

Het is veel eenvoudiger om op het aflossingsvrije deel af te lossen. Mag waarschijnlijk niet meer dan tien procent van de originele som zijn, Rabobank 20 procent. Dus mogelijk moet je volgend jaar nog wat storten.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  dinsdag 22 april 2014 @ 11:48:18 #156
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_139141184
Wat ben ik blij dat we geen spaarhypotheek hebben genomen destijds, van dat ge-emmer met bandbreedtes hebben wij geen last. Inmiddels 8,9% afgelost.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_139141202
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2014 11:24 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Aflossen op het spaardeel is gebonden aan strenge voorwaarden, als je geen ruzie wilt krijgen met de fiscus. Je jaarlijkse stortingen moeten binnen de bandbreedte blijven, Google maar eens op de woorden bandbreedte en spaarhypotheek.

Het is veel eenvoudiger om op het aflossingsvrije deel af te lossen. Mag waarschijnlijk niet meer dan tien procent van de originele som zijn, Rabobank 20 procent. Dus mogelijk moet je volgend jaar nog wat storten.
Rabobank hanteert de laatste jaren ook gewoon 10%. Daarnaast klopt je eerste deel van de post niet. Jij haalt aflossen en storten in je spaarverzekering/-rekening door elkaar. Aflossen kan altijd, daar heeft de fiscus niets mee te maken. Wel heb je inderdaad te maken met een maximum wat je boetevrij kunt inlossen, maar het kan zijn dat méér inlossen helemaal geen boete oplevert.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_139141216
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 11:48 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Wat ben ik blij dat we geen spaarhypotheek hebben genomen destijds, van dat ge-emmer met bandbreedtes hebben wij geen last. Inmiddels 8,9% afgelost.
Die bandbreedte doet dus helemaal niet terzake bij het aflossen.
  dinsdag 22 april 2014 @ 11:55:17 #159
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139141401
Bandbreedte doet dus wel ter zake bij het extra inleggen op een spaargedeelte.
The love you take is equal to the love you make.
pi_139141417
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2014 11:49 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die bandbreedte doet dus helemaal niet terzake bij het aflossen.
Tenzij je geldverstrekker als gevolg van de extra aflossing automatisch ook het doelkapitaal van de bankspaarrekening verlaagt natuurlijk. Herberekening van de premie bij bijv. renteherziening kan dan een interessant probleem opleveren.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  dinsdag 22 april 2014 @ 11:57:36 #161
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_139141483
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2014 11:48 schreef Five_Horizons het volgende:
Rabobank hanteert de laatste jaren ook gewoon 10%. Daarnaast klopt je eerste deel van de post niet. Jij haalt aflossen en storten in je spaarverzekering/-rekening door elkaar.
ik -> o|O

Ik bedoel dus inderdaad storten in het spaardeel.

Anyway, ik vond aflossen van het aflossingsvrije deel zodanig eenvoudig, dat ik daarvoor dus gegaan ben. Gewoon een bedrag storten naar een bepaalde rekening, en de volgende maand schrijft men een lager bedrag aan rente van je rekening.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_139141554
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 11:55 schreef Lienekien het volgende:
Bandbreedte doet dus wel ter zake bij het extra inleggen op een spaargedeelte.
Er wordt dan ook gesproken over aflossen. Niet over inleggen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 11:55 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Tenzij je geldverstrekker als gevolg van de extra aflossing automatisch ook het doelkapitaal van de bankspaarrekening verlaagt natuurlijk.
Dan moet je ervoor zorgen dat dat niet gebeurt (áls het al een probleem is, de verstrekker zorgt ervoor dat je altijd binnen de bandbreedte blijft). Die rekening kan immers ook gewoon inlossen op het aflossingsvrije deel. Een verstrekker zal roepen dat het niet kan, maar dat is hun probleem het jouwe maken. :)

Verder zal het bij een spaarhypotheek altijd de vraag zijn of het daar überhaupt gaat om een KEW.
  dinsdag 22 april 2014 @ 12:04:56 #163
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139141679
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 11:55 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Tenzij je geldverstrekker als gevolg van de extra aflossing automatisch ook het doelkapitaal van de bankspaarrekening verlaagt natuurlijk. Herberekening van de premie bij bijv. renteherziening kan dan een interessant probleem opleveren.
Waarom zou het doelkapitaal worden verlaagd?
  dinsdag 22 april 2014 @ 12:05:28 #164
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139141690
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2014 11:59 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er wordt dan ook gesproken over aflossen. Niet over inleggen.

[..]

Hij bedoelde dus inleggen, niet aflossen. Dus bandbreedte relevant.
pi_139141697
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 12:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom zou het doelkapitaal worden verlaagd?
Vraag dat aan ING. Daar standaardregel - het leningdeel moet gelijk zijn aan het doelkapitaal.
Ergo: aflossen op leningdeel = verlagen doelkapitaal.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_139141730
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 12:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hij bedoelde dus inleggen, niet aflossen. Dus bandbreedte relevant.
Hij zegt dat 'ie 8,9% heeft afgelost. Dat je daaruit haalt dat er is ingelegd, weet ik ook niet. Het gaat hier immers over daadwerkelijk aflossen, in dit topic.
  dinsdag 22 april 2014 @ 12:07:09 #167
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139141739
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 12:05 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Vraag dat aan ING. Daar standaardregel - het leningdeel moet gelijk zijn aan het doelkapitaal.
Ergo: aflossen op leningdeel = verlagen doelkapitaal.
Oh, op die manier. Ja, dat is logisch. Je kunt nooit meer sparen dan je schuldig bent.
  dinsdag 22 april 2014 @ 12:07:41 #168
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_139141752
Bandbreedte en ook minimale inleg zijn relevant. Het voordeel van extra storting(en) in je spaarhypotheek is je maximale rentevoordeel + rente op rente. Je geld rendeert tegen de bruto rente, ipv het eenmalige netto voordeel dat je pakt binnen je aflossingsvrije deel. Maar zorg inderdaad voor een goede berekening.

Is het overigens niet zo dat veel banken de maximale 10/20% aflossing per jaar loslaten als het gaat om de eenmalige storting nav verruiming wetgeving?
  dinsdag 22 april 2014 @ 12:07:43 #169
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139141754
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2014 12:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hij zegt dat 'ie 8,9% heeft afgelost. Dat je daaruit haalt dat er is ingelegd, weet ik ook niet. Het gaat hier immers over daadwerkelijk aflossen, in dit topic.
Nee, dat was een andere user.
pi_139141813
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 12:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee, dat was een andere user.
Ik quote die user zelfs in die reactie... " :') "
  dinsdag 22 april 2014 @ 12:11:26 #171
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139141855
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 april 2014 12:09 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik quote die user zelfs in die reactie... " :') "
Het ging om Hallmark.
pi_139141858
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 12:07 schreef Coelho het volgende:
Bandbreedte en ook minimale inleg zijn relevant. Het voordeel van extra storting(en) in je spaarhypotheek is je maximale rentevoordeel + rente op rente. Je geld rendeert tegen de bruto rente, ipv het eenmalige netto voordeel dat je pakt binnen je aflossingsvrije deel. Maar zorg inderdaad voor een goede berekening.

Het is geen eenmalig voordeel. Die lagere schuldenlast zie je ook gewoon maandelijks terug.
pi_139141877
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 12:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het ging om Hallmark.
Dan moet je dat zeggen. Ik quote immers Hallmark in die post waar ik zeg dat het niet relevant is, niet :')
  dinsdag 22 april 2014 @ 12:13:29 #174
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139141900
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 april 2014 12:12 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dan moet je dat zeggen. Ik quote immers Hallmark in die post niet :')
Je reageert op een reactie nav Hallmark. Ik snap dat het best ingewikkeld is, soms.
pi_139141965
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 12:13 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je reageert op een reactie nav Hallmark. Ik snap dat het best ingewikkeld is, soms.
Neuh, ik snap het prima. Jij post een niet terzake doende reactie. Er is niemand die beweert dat het niet relevant is bij het inleggen. Waarom je komt toevoegen dat dat wél relevant is, weet ook niemand.
  dinsdag 22 april 2014 @ 12:15:36 #176
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_139141981
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2014 12:11 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het is geen eenmalig voordeel. Die lagere schuldenlast zie je ook gewoon maandelijks terug.
Maar als je bv over 10k elk jaar 5% pakt en over de rente ook weer 5% en tegelijkertijd je maandelijkse inleg ziet afnemen omdat je door de extra storting minder inleg nodig hebt om je doelkapitaal te bereiken, dan is je effect toch vele malen groter dan wanneer je over 10k elk jaar 2.5% netto pakt?
  dinsdag 22 april 2014 @ 12:16:46 #177
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139142009
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 april 2014 12:15 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Neuh, ik snap het prima. Jij post een niet terzake doende reactie. Er is niemand die beweert dat het niet relevant is bij het inleggen. Waarom je komt toevoegen dat dat wél relevant is, weet ook niemand.
Wat ben je weer sympathiek, FH.
pi_139142034
Dank je :) :*
pi_139142310
Hele discussie!

Schoonvader hoeft geen nieuw huis te kopen, dus dat probleem speelt niet.

Boete speelt volgens mij ook niet. Op de site van de bank staat: "SNS Bank maakt het mogelijk om eenmalig met een schenking tot ¤ 100.000 boetevrij af te lossen op je hypotheek. Daarnaast mag je in hetzelfde jaar ook gebruikmaken van de reguliere boetevrije aflossing. Los je meer af met je spaargeld, dan kan er dus nog wel een boeterente worden berekend. Meestal mag je 10 tot 20% per jaar extra aflossen zonder dat je een boete hoeft te betalen."

En verder zijn er dus eigenlijk drie opties: aflossen op het aflossingsvrije deel, aflossen op het spaardeel of inleggen op de spaarrekening. En wat daar precies het effect van is, zouden we goed moeten laten doorrekenen. Daar hebben we een adviseur voor.

Dank!
  dinsdag 22 april 2014 @ 12:28:58 #180
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139142386
Ik zou een combi doen. In ieder geval inleggen wat kan op het spaargedeelte, rekening houdend met de bandbreedte.
  dinsdag 22 april 2014 @ 12:29:21 #181
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_139142398
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 12:26 schreef Bleie het volgende:
Hele discussie!

Boete speelt volgens mij ook niet. Op de site van de bank staat: "SNS Bank maakt het mogelijk om eenmalig met een schenking tot ¤ 100.000 boetevrij af te lossen op je hypotheek. Daarnaast mag je in hetzelfde jaar ook gebruikmaken van de reguliere boetevrije aflossing. Los je meer af met je spaargeld, dan kan er dus nog wel een boeterente worden berekend. Meestal mag je 10 tot 20% per jaar extra aflossen zonder dat je een boete hoeft te betalen."

En verder zijn er dus eigenlijk drie opties: aflossen op het aflossingsvrije deel, aflossen op het spaardeel of inleggen op de spaarrekening. En wat daar precies het effect van is, zouden we goed moeten laten doorrekenen. Daar hebben we een adviseur voor.

Dank!
Heel aardig resumé :)
  dinsdag 22 april 2014 @ 13:21:41 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_139144015
Hou er wel rekening mee dat het inleggen op het spaardeel mogelijk niet valt onder de regels voor de tijdelijk verhoogde vrijstelling van schenkbelasting.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_139152733
quote:
Hele discussie!

Gegeven die (ruime!) randvoorwaarden waar je ruim binnevalt: waarom los je niet af op de schuld waar je de hoogste rente over betaalt?

De uitekering van de KEW, kan je t.z.t. gebruiken om "de rest" af te lossen.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 22-04-2014 20:40:07 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 22 april 2014 @ 19:24:24 #184
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_139154791
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 18:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Gegeven die (ruime!) randvoorwaarden waar je ruim binnevalt: waarom los je niet af op de schuld waar je de hoogste rente over betaalt?
Omdat je niet meer mag inleggen op een SEW of KEW met het oog op een hogere einduitkering, én waarschijnlijk met ¤40k niet meer binnen de fiscale bandbreedte valt?

Dan heb je helemaal geen keuze maamaar kán je alleen maar op het aflossingsvrije deel aflossen, behoudens een klein stukje op je SEW/KEW om je vaste maandbmaandbedrag iets te drukken. Ik begrijp tenminste dat TS geen lineair of annuitair leningdeel heeft.

Ga nou geen dingen adviseren die nergens op slaan...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_139155549
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2014 19:24 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dan heb je helemaal geen keuze maamaar kán je alleen maar op het aflossingsvrije deel aflossen,
Onzin, je kan ook op 't deel aflossen dat "normaliter" door de KEW uitkering zal worden afgelost, als die hypotheekrente bijv. hoger is dan het op het aflossingsvrije deel. Je komt pas in de fiscale afrekening als de KEW uitkering hoger is dan de totale hypotheekschuld. Welke van beide schulden, maakt dan niet uit.
  dinsdag 22 april 2014 @ 19:53:11 #186
238326 Worteltjestaart
pi_139155999
Dat lijkt mij erg vreemd. Immers, je lost af op het KEW-leningdeel, en de uitkering is bij einde looptijd te hoog voor dat deel.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_139157706
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2014 19:53 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat lijkt mij erg vreemd. Immers, je lost af op het KEW-leningdeel, en de uitkering is bij einde looptijd te hoog voor dat deel.
Dan gebruik je het surplus voor het aflossingsvrije deel. Dat roep ik nou al voor de 3-de keer.
  dinsdag 22 april 2014 @ 21:18:36 #188
238326 Worteltjestaart
pi_139160113
Volgens mij mag dat niet van de fiscus, zoals ik al voor de derde keer zeg!
Als ze aparte rente% hebben zullen ze ook niet als 1 hypotheek beschouwd worden door de fiscus.

Ik zou de belastingdienst maar eens bellen voordat je die gok gaat wagen.
pi_139160496
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:18 schreef Worteltjestaart het volgende:
Als ze aparte rente% hebben zullen ze ook niet als 1 hypotheek beschouwd worden door de fiscus.

Maakt niet uit voor welke eigen woning schuld je die uitkering gebruikt, al is het een woningschuld die bij je schoonmoeder is aangegaan.

Verder heb ik geen (bank) spaarhypotheek. Ik ben daar gek, het advies ("neem 'n verzekering die aan m'n refo-familie uitkeert als ik met stijve kuiten lig") van een hypotheekadviseur op te volgen.
  dinsdag 22 april 2014 @ 21:28:55 #190
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139160651
De bank steekt daar wel een stokje voor, als je spaarbedrag hoger dreigt uit te komen dan de schuld die ertegenover staat.
pi_139160798
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:28 schreef Lienekien het volgende:
De bank steekt daar wel een stokje voor, als je spaarbedrag hoger dreigt uit te komen dan de schuld die ertegenover staat.
De fiscus komt om de hoek kijken. Zal de bank worst zijn.
  dinsdag 22 april 2014 @ 21:38:11 #192
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139161158
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:31 schreef blomke het volgende:

[..]

De fiscus komt om de hoek kijken. Zal de bank worst zijn.
Jij denkt dat je mag sparen wat je wilt in een spaarhypotheek? Nee, zo werkt het dus niet.
  Moderator dinsdag 22 april 2014 @ 23:23:10 #193
236264 crew  capricia
pi_139167124
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:38 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Jij denkt dat je mag sparen wat je wilt in een spaarhypotheek? Nee, zo werkt het dus niet.
Haha!
Zou ik wel willen. *O*
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 22 april 2014 @ 23:55:50 #194
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_139168444
In het kader van hypotheekvrij: Stel, ik heb een woning waar ik ooit 300k voor betaald heb, vervolgens los ik de helft af en heb dus nog 150k hypotheekschuld. Dan ga ik de woning verkopen en ik verkoop de woning voor 250k. Heb ik dan volgens de belastingregeltjes 100k overwaarde die verplicht moet investeren wanneer ik een nieuwe woning aankoop of is er geen sprake van omdat er naar het verschil tussen aankoop- en verkoopsom gekeken wordt?
pi_139171888
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:18 schreef Worteltjestaart het volgende:

Voor één keer heeft blomke gelijk. Een eigenwoningschuld is een eigenwoningschuld. Dus die polis mag inlossen op welke schuld dan ook, zolang het maar een eigenwoningschuld is.
  woensdag 23 april 2014 @ 12:10:01 #196
238326 Worteltjestaart
pi_139176580
quote:
14s.gif Op woensdag 23 april 2014 08:37 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Voor één keer heeft blomke gelijk. Een eigenwoningschuld is een eigenwoningschuld. Dus die polis mag inlossen op welke schuld dan ook, zolang het maar een eigenwoningschuld is.
OK, dan geef ik Blomke daarvoor de credit.

Vraag ik me nog steeds af of je wel kunt aflossen op je KEW/SEW-deel. Vindt de bank dat ok??
  woensdag 23 april 2014 @ 14:37:12 #197
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_139180588
quote:
14s.gif Op woensdag 23 april 2014 08:37 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik heb een aflossingsvrij aan 5.4% en een opbouwspaar aan 6.3%, waardoor ik ook tegen 6.3% opbouw op de spaarrekening. Ik geloof niet dat de bank er mee akkoord gaat dat ik de opbouwspaar ga aflossen en de spaarrekening fiscaal vordelig gebruik om de aflossingsvrije straks (gedeeltelijk) af te lossen. Tenzij ze natuurlijk het rentepercentage mogen aanpassen, wat betekent dat mijn maandelijkse inleg hoger gaat worden.
  woensdag 23 april 2014 @ 14:46:52 #198
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_139180899
quote:
goed moeten laten doorrekenen. Daar hebben we een adviseur voor.
Mijns inziens doe je er verstandig aan om het zelf ook door te rekenen. Als je hier een fout in maakt, kun je aangeslagen worden voor forse bedragen. En je adviseur geeft dan niet thuis.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:26 schreef blomke het volgende:
"neem 'n verzekering die aan m'n refo-familie uitkeert als ik met stijve kuiten lig"
_O-
Alhoewel ik moet lachen om de schrijfstijl, snap ik 'm niet helemaal. Als jij het loodje legt, neem ik aan dat de inleg allereerst aan de bank toekomt, niet aan je familie?

[ Bericht 35% gewijzigd door Hallmark op 23-04-2014 15:02:11 ]
  woensdag 23 april 2014 @ 15:39:04 #199
238326 Worteltjestaart
pi_139182648
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 14:37 schreef Coelho het volgende:
Ik heb een aflossingsvrij aan 5.4% en een opbouwspaar aan 6.3%, waardoor ik ook tegen 6.3% opbouw op de spaarrekening. Ik geloof niet dat de bank er mee akkoord gaat dat ik de opbouwspaar ga aflossen en de spaarrekening fiscaal vordelig gebruik om de aflossingsvrije straks (gedeeltelijk) af te lossen. Tenzij ze natuurlijk het rentepercentage mogen aanpassen, wat betekent dat mijn maandelijkse inleg hoger gaat worden.
Dat is inderdaad mijn punt. Je wilt aflossen op het hoogste %, maar verwacht wel dat je het hoogste % op je inleg houdt... natuurlijk vrij onrealistisch dat de bank daar mee akkoord gaat.
pi_139183749
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 14:37 schreef Coelho het volgende:

[..]

De gemiddelde vestrekker vindt dit maar lastig. Dat is puur een systeemprobleem, geen voorwaarde.

quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 12:10 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

OK, dan geef ik Blomke daarvoor de credit.

Vraag ik me nog steeds af of je wel kunt aflossen op je KEW/SEW-deel. Vindt de bank dat ok??
Zie boven: als ze willen kan alles.

Vergelijk het maar met een levenhypotheek die bij een totaal andere verzekeraar loopt dan de geldverstekker: daarvan kunnen ze ook niet eisen dat daarvan de looptijd of verzekerd bedrag verlaagd wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')