Bij de huidige prijsdalingen van ~5%/jaar, loop je achter op de waardedaling.quote:Op maandag 23 december 2013 08:48 schreef zatoichi het volgende:
Als derde wil ik misschien ergens in de toekomst nog doorverhuizen en niet te afhankelijk zijn van het feit dat je je huis met schuld verkoopt. Een soort voortijdige verlies op de verkoop dus al afvangen
Snap de afwegingen, zit zelf ook nog beetje te dubben. Vooralsnog toch maar gekozen om geld in cash, deposito's en low risk investeringen te zetten aangezien de kans erg groot is dat dit hoger rendement oplevert en ik het geld dan niet vast zet in stenen.quote:Op maandag 23 december 2013 08:48 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Beide; of het echt financieel aantrekkelijk is vind ik altijd maar moeilijk te beredeneren, maar voor mij was het argument wel dat sinds de komst van een kleine ik merkte dat we nog maar 'net' rondkwamen. Nu heb ik dit jaar een lager renteaanbod gekregen voor mijn hypotheek, dus dat scheelt al, maar om in de toekomst wat meer zekerheid over het dragen van de lasten te hebben leek het mij verstandiger ervoor te zorgen dat de maandlasten wat omlaag gingen.
Verder heb ik een echt top-hypotheek waarvan 2/3 aflossingsvrij en ook dat wil ik wat meer in balans brengen.
Als derde wil ik misschien ergens in de toekomst nog doorverhuizen en niet te afhankelijk zijn van het feit dat je je huis met schuld verkoopt. Een soort voortijdige verlies op de verkoop dus al afvangen
Houdt schoonvader er wel rekening mee dat eventuele overwaarde weer geïnvesteerd dient te worden wanneer hij een andere woning terug wil kopen?quote:Op dinsdag 22 april 2014 08:50 schreef Bleie het volgende:
Even een schop, want er hoeft geen nieuw topic voor, en volgens mij is dit wel een goed topic voor mijn vraag. We gaan het ook nog aan de bank en onze financieel adviseur vragen, maar ook vast hier.
Wij hebben een hypotheek die bestaat uit een aflossingsvrijdeel en een spaardeel. Nu heeft mijn schoonvader onlangs zijn huis verkocht, en hij wil een deel van het geld dat daarbij is vrijgekomen aan ons schenken voor aflossing van de hypotheek (zo'n 48.000 euro). Dat schijnt van de overheid tegenwoordig vrij makkelijk te kunnen, als ik zo even snel af ga op wat de bank daarover op zijn site heeft staan. Of zijn er toch nog dingen waar we rekening mee moeten houden? En op welk deel van de hypotheek kunnen we dat het best aflossen?
Aflossen op het spaardeel is gebonden aan strenge voorwaarden, als je geen ruzie wilt krijgen met de fiscus. Je jaarlijkse stortingen moeten binnen de bandbreedte blijven, Google maar eens op de woorden bandbreedte en spaarhypotheek.quote:Op dinsdag 22 april 2014 08:50 schreef Bleie het volgende: En op welk deel van de hypotheek kunnen we dat het best aflossen?
Rabobank hanteert de laatste jaren ook gewoon 10%. Daarnaast klopt je eerste deel van de post niet. Jij haalt aflossen en storten in je spaarverzekering/-rekening door elkaar. Aflossen kan altijd, daar heeft de fiscus niets mee te maken. Wel heb je inderdaad te maken met een maximum wat je boetevrij kunt inlossen, maar het kan zijn dat méér inlossen helemaal geen boete oplevert.quote:Op dinsdag 22 april 2014 11:24 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Aflossen op het spaardeel is gebonden aan strenge voorwaarden, als je geen ruzie wilt krijgen met de fiscus. Je jaarlijkse stortingen moeten binnen de bandbreedte blijven, Google maar eens op de woorden bandbreedte en spaarhypotheek.
Het is veel eenvoudiger om op het aflossingsvrije deel af te lossen. Mag waarschijnlijk niet meer dan tien procent van de originele som zijn, Rabobank 20 procent. Dus mogelijk moet je volgend jaar nog wat storten.
Die bandbreedte doet dus helemaal niet terzake bij het aflossen.quote:Op dinsdag 22 april 2014 11:48 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Wat ben ik blij dat we geen spaarhypotheek hebben genomen destijds, van dat ge-emmer met bandbreedtes hebben wij geen last. Inmiddels 8,9% afgelost.
Tenzij je geldverstrekker als gevolg van de extra aflossing automatisch ook het doelkapitaal van de bankspaarrekening verlaagt natuurlijk. Herberekening van de premie bij bijv. renteherziening kan dan een interessant probleem opleveren.quote:Op dinsdag 22 april 2014 11:49 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die bandbreedte doet dus helemaal niet terzake bij het aflossen.
ik ->quote:Op dinsdag 22 april 2014 11:48 schreef Five_Horizons het volgende:
Rabobank hanteert de laatste jaren ook gewoon 10%. Daarnaast klopt je eerste deel van de post niet. Jij haalt aflossen en storten in je spaarverzekering/-rekening door elkaar.
Er wordt dan ook gesproken over aflossen. Niet over inleggen.quote:Op dinsdag 22 april 2014 11:55 schreef Lienekien het volgende:
Bandbreedte doet dus wel ter zake bij het extra inleggen op een spaargedeelte.
Dan moet je ervoor zorgen dat dat niet gebeurt (áls het al een probleem is, de verstrekker zorgt ervoor dat je altijd binnen de bandbreedte blijft). Die rekening kan immers ook gewoon inlossen op het aflossingsvrije deel. Een verstrekker zal roepen dat het niet kan, maar dat is hun probleem het jouwe maken.quote:Op dinsdag 22 april 2014 11:55 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Tenzij je geldverstrekker als gevolg van de extra aflossing automatisch ook het doelkapitaal van de bankspaarrekening verlaagt natuurlijk.
Waarom zou het doelkapitaal worden verlaagd?quote:Op dinsdag 22 april 2014 11:55 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Tenzij je geldverstrekker als gevolg van de extra aflossing automatisch ook het doelkapitaal van de bankspaarrekening verlaagt natuurlijk. Herberekening van de premie bij bijv. renteherziening kan dan een interessant probleem opleveren.
Hij bedoelde dus inleggen, niet aflossen. Dus bandbreedte relevant.quote:Op dinsdag 22 april 2014 11:59 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er wordt dan ook gesproken over aflossen. Niet over inleggen.
[..]
Vraag dat aan ING. Daar standaardregel - het leningdeel moet gelijk zijn aan het doelkapitaal.quote:Op dinsdag 22 april 2014 12:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom zou het doelkapitaal worden verlaagd?
Hij zegt dat 'ie 8,9% heeft afgelost. Dat je daaruit haalt dat er is ingelegd, weet ik ook niet. Het gaat hier immers over daadwerkelijk aflossen, in dit topic.quote:Op dinsdag 22 april 2014 12:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hij bedoelde dus inleggen, niet aflossen. Dus bandbreedte relevant.
Oh, op die manier. Ja, dat is logisch. Je kunt nooit meer sparen dan je schuldig bent.quote:Op dinsdag 22 april 2014 12:05 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Vraag dat aan ING. Daar standaardregel - het leningdeel moet gelijk zijn aan het doelkapitaal.
Ergo: aflossen op leningdeel = verlagen doelkapitaal.
Nee, dat was een andere user.quote:Op dinsdag 22 april 2014 12:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hij zegt dat 'ie 8,9% heeft afgelost. Dat je daaruit haalt dat er is ingelegd, weet ik ook niet. Het gaat hier immers over daadwerkelijk aflossen, in dit topic.
Ik quote die user zelfs in die reactie... "quote:
Het ging om Hallmark.quote:Op dinsdag 22 april 2014 12:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik quote die user zelfs in die reactie... ""
Het is geen eenmalig voordeel. Die lagere schuldenlast zie je ook gewoon maandelijks terug.quote:Op dinsdag 22 april 2014 12:07 schreef Coelho het volgende:
Bandbreedte en ook minimale inleg zijn relevant. Het voordeel van extra storting(en) in je spaarhypotheek is je maximale rentevoordeel + rente op rente. Je geld rendeert tegen de bruto rente, ipv het eenmalige netto voordeel dat je pakt binnen je aflossingsvrije deel. Maar zorg inderdaad voor een goede berekening.
Dan moet je dat zeggen. Ik quote immers Hallmark in die post waar ik zeg dat het niet relevant is, nietquote:
Je reageert op een reactie nav Hallmark. Ik snap dat het best ingewikkeld is, soms.quote:Op dinsdag 22 april 2014 12:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan moet je dat zeggen. Ik quote immers Hallmark in die post niet
Neuh, ik snap het prima. Jij post een niet terzake doende reactie. Er is niemand die beweert dat het niet relevant is bij het inleggen. Waarom je komt toevoegen dat dat wél relevant is, weet ook niemand.quote:Op dinsdag 22 april 2014 12:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je reageert op een reactie nav Hallmark. Ik snap dat het best ingewikkeld is, soms.
Maar als je bv over 10k elk jaar 5% pakt en over de rente ook weer 5% en tegelijkertijd je maandelijkse inleg ziet afnemen omdat je door de extra storting minder inleg nodig hebt om je doelkapitaal te bereiken, dan is je effect toch vele malen groter dan wanneer je over 10k elk jaar 2.5% netto pakt?quote:Op dinsdag 22 april 2014 12:11 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het is geen eenmalig voordeel. Die lagere schuldenlast zie je ook gewoon maandelijks terug.
Wat ben je weer sympathiek, FH.quote:Op dinsdag 22 april 2014 12:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Neuh, ik snap het prima. Jij post een niet terzake doende reactie. Er is niemand die beweert dat het niet relevant is bij het inleggen. Waarom je komt toevoegen dat dat wél relevant is, weet ook niemand.
Heel aardig resuméquote:Op dinsdag 22 april 2014 12:26 schreef Bleie het volgende:
Hele discussie!
Schoonvader hoeft geen nieuw huis te kopen, dus dat probleem speelt niet.
Boete speelt volgens mij ook niet. Op de site van de bank staat: "SNS Bank maakt het mogelijk om eenmalig met een schenking tot ¤ 100.000 boetevrij af te lossen op je hypotheek. Daarnaast mag je in hetzelfde jaar ook gebruikmaken van de reguliere boetevrije aflossing. Los je meer af met je spaargeld, dan kan er dus nog wel een boeterente worden berekend. Meestal mag je 10 tot 20% per jaar extra aflossen zonder dat je een boete hoeft te betalen."
En verder zijn er dus eigenlijk drie opties: aflossen op het aflossingsvrije deel, aflossen op het spaardeel of inleggen op de spaarrekening. En wat daar precies het effect van is, zouden we goed moeten laten doorrekenen. Daar hebben we een adviseur voor.
Dank!
Gegeven die (ruime!) randvoorwaarden waar je ruim binnevalt: waarom los je niet af op de schuld waar je de hoogste rente over betaalt?quote:Op dinsdag 22 april 2014 12:26 schreef Bleie het volgende:
Hele discussie!
Schoonvader hoeft geen nieuw huis te kopen, dus dat probleem speelt niet.
Boete speelt volgens mij ook niet. Op de site van de bank staat: "SNS Bank maakt het mogelijk om eenmalig met een schenking tot ¤ 100.000 boetevrij af te lossen op je hypotheek. Daarnaast mag je in hetzelfde jaar ook gebruikmaken van de reguliere boetevrije aflossing. Los je meer af met je spaargeld, dan kan er dus nog wel een boeterente worden berekend. Meestal mag je 10 tot 20% per jaar extra aflossen zonder dat je een boete hoeft te betalen."
En verder zijn er dus eigenlijk drie opties: aflossen op het aflossingsvrije deel, aflossen op het spaardeel of inleggen op de spaarrekening. En wat daar precies het effect van is, zouden we goed moeten laten doorrekenen. Daar hebben we een adviseur voor.
Omdat je niet meer mag inleggen op een SEW of KEW met het oog op een hogere einduitkering, én waarschijnlijk met ¤40k niet meer binnen de fiscale bandbreedte valt?quote:Op dinsdag 22 april 2014 18:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Gegeven die (ruime!) randvoorwaarden waar je ruim binnevalt: waarom los je niet af op de schuld waar je de hoogste rente over betaalt?
Onzin, je kan ook op 't deel aflossen dat "normaliter" door de KEW uitkering zal worden afgelost, als die hypotheekrente bijv. hoger is dan het op het aflossingsvrije deel. Je komt pas in de fiscale afrekening als de KEW uitkering hoger is dan de totale hypotheekschuld. Welke van beide schulden, maakt dan niet uit.quote:Op dinsdag 22 april 2014 19:24 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dan heb je helemaal geen keuze maamaar kán je alleen maar op het aflossingsvrije deel aflossen,
Dan gebruik je het surplus voor het aflossingsvrije deel. Dat roep ik nou al voor de 3-de keer.quote:Op dinsdag 22 april 2014 19:53 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat lijkt mij erg vreemd. Immers, je lost af op het KEW-leningdeel, en de uitkering is bij einde looptijd te hoog voor dat deel.
Maakt niet uit voor welke eigen woning schuld je die uitkering gebruikt, al is het een woningschuld die bij je schoonmoeder is aangegaan.quote:Op dinsdag 22 april 2014 21:18 schreef Worteltjestaart het volgende:
Volgens mij mag dat niet van de fiscus, zoals ik al voor de derde keer zeg!
Als ze aparte rente% hebben zullen ze ook niet als 1 hypotheek beschouwd worden door de fiscus.
Ik zou de belastingdienst maar eens bellen voordat je die gok gaat wagen.
De fiscus komt om de hoek kijken. Zal de bank worst zijn.quote:Op dinsdag 22 april 2014 21:28 schreef Lienekien het volgende:
De bank steekt daar wel een stokje voor, als je spaarbedrag hoger dreigt uit te komen dan de schuld die ertegenover staat.
Jij denkt dat je mag sparen wat je wilt in een spaarhypotheek? Nee, zo werkt het dus niet.quote:Op dinsdag 22 april 2014 21:31 schreef blomke het volgende:
[..]
De fiscus komt om de hoek kijken. Zal de bank worst zijn.
Haha!quote:Op dinsdag 22 april 2014 21:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij denkt dat je mag sparen wat je wilt in een spaarhypotheek? Nee, zo werkt het dus niet.
Voor één keer heeft blomke gelijk. Een eigenwoningschuld is een eigenwoningschuld. Dus die polis mag inlossen op welke schuld dan ook, zolang het maar een eigenwoningschuld is.quote:Op dinsdag 22 april 2014 21:18 schreef Worteltjestaart het volgende:
Volgens mij mag dat niet van de fiscus, zoals ik al voor de derde keer zeg!
Als ze aparte rente% hebben zullen ze ook niet als 1 hypotheek beschouwd worden door de fiscus.
Ik zou de belastingdienst maar eens bellen voordat je die gok gaat wagen.
OK, dan geef ik Blomke daarvoor de credit.quote:Op woensdag 23 april 2014 08:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Voor één keer heeft blomke gelijk. Een eigenwoningschuld is een eigenwoningschuld. Dus die polis mag inlossen op welke schuld dan ook, zolang het maar een eigenwoningschuld is.
Ik heb een aflossingsvrij aan 5.4% en een opbouwspaar aan 6.3%, waardoor ik ook tegen 6.3% opbouw op de spaarrekening. Ik geloof niet dat de bank er mee akkoord gaat dat ik de opbouwspaar ga aflossen en de spaarrekening fiscaal vordelig gebruik om de aflossingsvrije straks (gedeeltelijk) af te lossen. Tenzij ze natuurlijk het rentepercentage mogen aanpassen, wat betekent dat mijn maandelijkse inleg hoger gaat worden.quote:Op woensdag 23 april 2014 08:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Voor één keer heeft blomke gelijk. Een eigenwoningschuld is een eigenwoningschuld. Dus die polis mag inlossen op welke schuld dan ook, zolang het maar een eigenwoningschuld is.
Mijns inziens doe je er verstandig aan om het zelf ook door te rekenen. Als je hier een fout in maakt, kun je aangeslagen worden voor forse bedragen. En je adviseur geeft dan niet thuis.quote:Op dinsdag 22 april 2014 12:26 schreef Bleie het volgende:
goed moeten laten doorrekenen. Daar hebben we een adviseur voor.
quote:Op dinsdag 22 april 2014 21:26 schreef blomke het volgende:
"neem 'n verzekering die aan m'n refo-familie uitkeert als ik met stijve kuiten lig"
Dat is inderdaad mijn punt. Je wilt aflossen op het hoogste %, maar verwacht wel dat je het hoogste % op je inleg houdt... natuurlijk vrij onrealistisch dat de bank daar mee akkoord gaat.quote:Op woensdag 23 april 2014 14:37 schreef Coelho het volgende:
Ik heb een aflossingsvrij aan 5.4% en een opbouwspaar aan 6.3%, waardoor ik ook tegen 6.3% opbouw op de spaarrekening. Ik geloof niet dat de bank er mee akkoord gaat dat ik de opbouwspaar ga aflossen en de spaarrekening fiscaal vordelig gebruik om de aflossingsvrije straks (gedeeltelijk) af te lossen. Tenzij ze natuurlijk het rentepercentage mogen aanpassen, wat betekent dat mijn maandelijkse inleg hoger gaat worden.
De gemiddelde vestrekker vindt dit maar lastig. Dat is puur een systeemprobleem, geen voorwaarde.quote:Op woensdag 23 april 2014 14:37 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik heb een aflossingsvrij aan 5.4% en een opbouwspaar aan 6.3%, waardoor ik ook tegen 6.3% opbouw op de spaarrekening. Ik geloof niet dat de bank er mee akkoord gaat dat ik de opbouwspaar ga aflossen en de spaarrekening fiscaal vordelig gebruik om de aflossingsvrije straks (gedeeltelijk) af te lossen. Tenzij ze natuurlijk het rentepercentage mogen aanpassen, wat betekent dat mijn maandelijkse inleg hoger gaat worden.
Zie boven: als ze willen kan alles.quote:Op woensdag 23 april 2014 12:10 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
OK, dan geef ik Blomke daarvoor de credit.
Vraag ik me nog steeds af of je wel kunt aflossen op je KEW/SEW-deel. Vindt de bank dat ok??
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |