abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 oktober 2013 @ 13:52:30 #2
62913 Blik
The one and Only!
pi_132511683
@Errrwin: Bedenk je wel dat je vaak een minimum aflosbedrag hebt, vaak is dit 500 of 1000 euro
pi_132514908
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 13:52 schreef Blik het volgende:
@Errrwin: Bedenk je wel dat je vaak een minimum aflosbedrag hebt, vaak is dit 500 of 1000 euro
Ja, dat moet ik dus even uitzoeken in de voorwaarden. :)
pi_132528584
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 09:20 schreef Metro2005 het volgende:
Dat gaat op tot een bedrag van 21.000 euro, dat kun je inderdaad beter op een deposito zetten (al scheelt het niet heel veel) , daarboven krijg je met de VRH te maken en levert een deposito van 3% mij minder op dan dat het me aan hypotheekrente kost. (1,92% vs 1,8%)
Het gaat me niet eens zozeer om de extra opbrengst, maar meer om de beschikking over het geld te houden. Het moet wel heel erg negatief gaan uitpakken wil ik een cent extra gaan aflossen. (Ik los nu 50% af, vanwege NHG eisen, maar ik zou liever 100% aflossingsvrij hebben, sparen kan ik zelf ook wel)

quote:
Daarnaast heb je elk jaar nog een procentje of 2 wat je spaargeld minder waard wordt door inflatie ofwel je spaart negatief.
Met die gedachtengang neem je alleen jezelf in de maling. Of jij nou 100K aflost in 15 jaar, of ik spaar hem bij elkaar in 14 jaar. Wat lijkt je beter?

quote:
Het is ook een stukje gevoel wat je erbij hebt, de verschillen tussen sparen of aflossen zijn minimaal als je het hebt over wat het oplevert en dan los ik liever (naast uiteraard een buffer) mijn schuld af zodat ik lagere maandlasten heb.
Dat is ook weer typisch niet meer en niet minder dan 'een gevoel'. Als ik jaarlijks rente ontvang op termijndeposito's (en dus de volle HRA blijf lurken) wiens maandlasten dalen dan harder? Niet die van jou hoor. Aflossen kan ik altijd nog. Als over 10 jaar de rente bv gestegen is naar 6% op een 10 jaars termijndeposito krijg jij dat geld echter niet meer 1-2-3 uit die stenen. Als het überhaupt al ooit nog lukt.

Evengoed, als jij je er beter bij voelt om af te lossen dan moet je dat uiteraard doen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_132529580
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 21:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Evengoed, als jij je er beter bij voelt om af te lossen dan moet je dat uiteraard doen.
Volgens mij blijft dit gewoon de kern van het verhaal; zolang je maar goed snapt wat je doet...

Ik ben nog maar een paar honderd van de eerste 5.000,- euro aflossing nabij; oftewel ik ga de eerste 2,5% van mijn huis nu echt terugkopen van de bank! ;)
pi_132529968
Ik heb sinds mei een hypotheek van 88.000 bij de Rabobank, waarvan ik 20% mag aflossen. Nou vraag ik me af of dit 20% extra aflossen is of dat de standaard maandelijkse aflossing hierbij ook inbegrepen zit? Zit namelijk al bijna onder de 72.000 en heb geen zin om boeterente te betalen..
pi_132530412
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 21:57 schreef ToniMacaroni het volgende:
Ik heb sinds mei een hypotheek van 88.000 bij de Rabobank, waarvan ik 20% mag aflossen. Nou vraag ik me af of dit 20% extra aflossen is of dat de standaard maandelijkse aflossing hierbij ook inbegrepen zit? Zit namelijk al bijna onder de 72.000 en heb geen zin om boeterente te betalen..
Want het is een ramp om voor de zekerheid nog 10 weken te wachten tot het nieuwe jaar is aangebroken of wat :?
pi_132530479
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 21:57 schreef ToniMacaroni het volgende:
Bel ze morgen even; mijn ervaring met hun met dit soort vragen is erg goed.

Maar je gaat lekker hard met 16.000 euro in vijf maanden :D
pi_132531038
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 22:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Want het is een ramp om voor de zekerheid nog 10 weken te wachten tot het nieuwe jaar is aangebroken of wat :?
Ja, wil dit en volgend jaar maximaal aflossen. Maximaal gebruik gemaakt van de starterslening van de gemeente;)
pi_132532437
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 22:19 schreef ToniMacaroni het volgende:
Ja, wil dit en volgend jaar maximaal aflossen. Maximaal gebruik gemaakt van de starterslening van de gemeente;)
Ik ben niet bekend met startersleningen, maar ik ben wel nieuwsgierig wat jou vervroegde aflossen daar voor invloed op heeft. :?
pi_132532640
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 22:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik ben niet bekend met startersleningen, maar ik ben wel nieuwsgierig wat jou vervroegde aflossen daar voor invloed op heeft. :?
Ik vermoed dat de rente van de starterslening lager is, waardoor het lucratief is om eerst de hoogste rente af te lossen.

Ik ben vandaag gebeld door de bank dat mijn "creatieve oplossing" (zijn woorden) helaas niet mogelijk is. Jammer maar het was te verwachten. Wel wilde ze nog een gesprek inplannen om mij te adviseren over de toekomst mbt verzekeringen, maar daar heb ik hem maar vriendelijk voor bedankt.. (OVR enzo).
pi_132532960
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 22:52 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Ik vermoed dat de rente van de starterslening lager is, waardoor het lucratief is om eerst de hoogste rente af te lossen.
Dat is altijd (relatief gezien) het lucratiefst. Of je dat nu in 2 of in 5 jaar doet.

Hij zegt echter min of meer dat hij dan extra voordeel uit zijn starterslening haalt. Zoals jij het schetst blijft het voordeel van zijn starterslening (lage rente) echter exact hetzelfde, maar heeft hij (geheel losstaand van de starterslening) slechts minder nadeel van het andere deel van de lening.
pi_132533004
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 22:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is altijd (relatief gezien) het lucratiefst. Of je dat nu in 2 of in 5 jaar doet.

Hij zegt echter min of meer dat hij dan extra voordeel uit zijn starterslening haalt. Zoals jij het schetst blijft het voordeel van zijn starterslening (lage rente) echter exact hetzelfde, maar heeft hij (geheel losstaand van de starterslening) slechts minder nadeel van het andere deel van de lening.
Dus netto meer voordeel van de starterslening, tov bijv 50/50 aflossen. Dus dat ziet hij als "voordeel". Vermoed ik :D. Ik ken de starterslening verder ook niet, maar kan me niet voorstellen dat het iets op kan leveren :P want het blijft een lening.
pi_132533088
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 23:00 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Dus netto meer voordeel van de starterslening, tov bijv 50/50 aflossen. Dus dat ziet hij als "voordeel". Vermoed ik :D.
Dat zou wel een knap staaltje creatief denken zijn dan. :D
pi_132533180
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 23:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat zou wel een knap staaltje creatief denken zijn dan. :D
MIjn vriendin komt ook regelmatig thuis met heel veel "voordeel" , 3e paar schoenen gratis enz :+ (dat doen ze ook alleen bij damesartikelen, is dat je ooit opgevallen? :P)
pi_132534320
Eerste 3 jaar is starterslening 0% rente.. daarna afhankelijk van inkomen ga je rente betalen. In mijn geval wederom 0%
pi_132534431
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 23:28 schreef ToniMacaroni het volgende:
Eerste 3 jaar is starterslening 0% rente.. daarna afhankelijk van inkomen ga je rente betalen. In mijn geval wederom 0%
Als dat wederom weer 0% is hoef je je sowieso nergens druk om te maken, maar zoniet, is dan het percentage van die starterslening hoger dan die van je hypotheek?
pi_132534601
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 23:28 schreef ToniMacaroni het volgende:
Je inkomen gaat niet naar beneden als je gaat aflossen hoor ;). Je koopkracht wel, maar ik mag toch aannemen dat zo'n starterslening uitgaat van je belastbaar inkomen. Of ligt de grens zo hoog dat je ondanks dat nog 0% rente hebt? Wel apart dat je nog 16k kunt aflossen, maar het inkomen in te laag voor een rente op de starterslening?

Ik snap die constructie niet helemaal. Of jij zit er naast :P
pi_132534699
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 23:34 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Je inkomen gaat niet naar beneden als je gaat aflossen hoor ;). Je koopkracht wel, maar ik mag toch aannemen dat zo'n starterslening uitgaat van je belastbaar inkomen.
OW fuck, ja zo kun je het ook zien, hij denkt dat aflossen een aftrekpost is. :D (Ik ging er min of meer vanuit dat hij er wat zwart geld instopte... c_/ )
pi_132534771
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 23:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

OW fuck, ja zo kun je het ook zien, hij denkt dat aflossen een aftrekpost is. :D (Ik ging er min of meer vanuit dat hij er wat zwart geld instopte... c_/ )
Die gaat flinke belastingaanslagen krijgen als hij die 16k aflossing als aftrekpost heeft opgegeven! :o Kan hij weer een persoonlijke lening nemen tegen 10% :D en die ook nog eens niet aftrekbaar is :P
pi_132535238
Nee nee ik heb gewoon een laag inkomen waardoor ik het huis met veel cash+hypotheek+starterslening heb gekocht. Zonder starterslening was ik er misschien ook wel gekomen, maar was kantje boord. Nu los ik groot deel van de starterslening op de normale hypotheek af. Rente op starterslening is de 1e 3 jaar 0%, daarna 0,8 % hoger tov mijn hypotheek, maar mocht mijn inkomen niet zijn gestegen tegen die tijd blijft deze 0%. En tja mocht ik wel rente moeten betalen tegen tijd, who cares dan krijg ik vevroegd mijn deel van de erfenis van me ouders;)
pi_132535393
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 23:50 schreef ToniMacaroni het volgende:
Nee nee ik heb gewoon een laag inkomen waardoor ik het huis met veel cash+hypotheek+starterslening heb gekocht. Zonder starterslening was ik er misschien ook wel gekomen, maar was kantje boord. Nu los ik groot deel van de starterslening op de normale hypotheek af. Rente op starterslening is de 1e 3 jaar 0%, daarna 0,8 % hoger tov mijn hypotheek, maar mocht mijn inkomen niet zijn gestegen tegen die tijd blijft deze 0%.
AH, dus je lost de starterslening af, en niet je 'echte' hypotheek? Dat verklaart de verwarring.
pi_132535711
Ik los met t geld van de starterslening me normale hypotheek af, waardoor ik lage maandlasten heb. Mogelijk moet ik na 3 jaar wel rente voor de starterslening betalen, maar dit is maar 0,8% hoger dan me normale hypotheek. Plus dat ik nog een buffer heb en in dat geval een schenking van me ouders krijg
pi_132536152
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 00:03 schreef ToniMacaroni het volgende:
Ik los met t geld van de starterslening me normale hypotheek af, waardoor ik lage maandlasten heb. Mogelijk moet ik na 3 jaar wel rente voor de starterslening betalen, maar dit is maar 0,8% hoger dan me normale hypotheek.
Dus als ik het goed begrijp heb je door je starterslening minder eigen geld in hoeven leggen, waardoor je dat eigen geld nu in kunt zetten om je hypotheek extra af te lossen? (Had dan gelijk minder hypotheek genomen als je zo graag wilt aflossen zou ik zeggen) Of krijgt iedereen die 16K per jaar kan sparen een starterslening?
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 07:05:55 #25
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_132539369
Begrijp ik het nou goed dat je bij een starterslening 3 jaar geen rente betaalt, en daarna 27 jaar een renteopslag van 0,8% op je normale rente? Of is de "marktconforme" rente toevallig 0,8% hoger dan de rente op je normale hypotheekdeel?

Na wat googlen:
quote:
Marktconforme rente
De rente die je na drie jaar gaat betalen is marktconform aan de hypotheekrente. Als je op dit moment een starterslening afsluit, betaal je een rente van 5.4% bij de SVb. De hypotheekrente ligt op dit moment op zo’n 2 tot 3%. Omdat je bij de starterslening de eerste drie jaar niets betaalt, heeft de SVb de rente bewust hoger gehouden dan de huidige hypotheekrente.
:')

Staat die startersleningrente voor 30 jaar vast?
If you can't beat them, join them.
pi_132539624
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 07:05 schreef 44pje het volgende:
Begrijp ik het nou goed dat je bij een starterslening 3 jaar geen rente betaalt, en daarna 27 jaar een renteopslag van 0,8% op je normale rente? Of is de "marktconforme" rente toevallig 0,8% hoger dan de rente op je normale hypotheekdeel?

Na wat googlen:

[..]

:')

Ja.

Kortom; starterslening is wmb enkel interessant als je binnen 3-5 jaar dat bedrag kan aflossen.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:54:32 #27
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_132540151
quote:

[..]

Het gaat me niet eens zozeer om de extra opbrengst, maar meer om de beschikking over het geld te houden. Het moet wel heel erg negatief gaan uitpakken wil ik een cent extra gaan aflossen. (Ik los nu 50% af, vanwege NHG eisen, maar ik zou liever 100% aflossingsvrij hebben, sparen kan ik zelf ook wel)

[..]

Met die gedachtengang neem je alleen jezelf in de maling. Of jij nou 100K aflost in 15 jaar, of ik spaar hem bij elkaar in 14 jaar. Wat lijkt je beter?

[..]

Dat is ook weer typisch niet meer en niet minder dan 'een gevoel'. Als ik jaarlijks rente ontvang op termijndeposito's (en dus de volle HRA blijf lurken) wiens maandlasten dalen dan harder? Niet die van jou hoor. Aflossen kan ik altijd nog. Als over 10 jaar de rente bv gestegen is naar 6% op een 10 jaars termijndeposito krijg jij dat geld echter niet meer 1-2-3 uit die stenen. Als het überhaupt al ooit nog lukt.

Het is om het even momenteel door de lage rente op spaarrekeningen en door de HRA. Alleen mocht de HRA bij wijze van spreke morgen worden afgeschaft of je raakt je baan kwijt (en dus je HRA) dan ben je blij dat je hebt afgelost. Op een termijndeposito kan je er op dat moment niet bij, je maandlasten waren nog altijd hoog en schieten nu nog hoger de lucht in. En als je bv een ton op je bankrekening hebt staan en je wilt dat gebruiken om af te lossen dan gaat dat niet omdat je bij 9 vd 10 hypotheken niet meer dan 10% per jaar mag aflossen. Dat is een beetje waar ik mee zit , mocht die 10% regeling er niet zijn geweest dan had ik denk ik ook eerder voor sparen gekozen.

Enige optie zou zijn om na je rentevast periode een boel af te lossen in 1 klap.

En dan blijft het natuurlijk zo dat als je geld op een deposito staat je er net zo goed niet bij kan. Maargoed wat je al zegt: je moet doen waar je je goed bij voelt.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:19:12 #28
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_132541868
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 07:05 schreef 44pje het volgende:

Nee voor 15 jaar. De rente is momenteel 5,3%.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_132542413
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 23:50 schreef ToniMacaroni het volgende:
maar mocht mijn inkomen niet zijn gestegen tegen die tijd blijft deze 0%. [...]who cares dan krijg ik vevroegd mijn deel van de erfenis van me ouders ;)
Tja waarom zou je ook (extra) gaan werken als de overheid en je ouders toch meebetalen aan jouw huis ? :). Jij komt er wel! ^O^
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:43:26 #30
62913 Blik
The one and Only!
pi_132545467
quote:

[..]

[..]

[..]

Wat je alleen vergeet is de vrh op al je spaarsaldo boven 21k (of 42k in het geval van samen wonen). Je rendement daalt dan, helemaal als je de inflatie meerekent.

Tevens zou ik het heel knap vinden als je echt dermate consequent kan zijn en nooit eens extra uit de band springt met een dermate groot bedrag op je spaarrekening, waarmee ik wil zeggen dat je toekomstige spaargeld puur hypothetisch is en alleen gebaseerd op dat je nooit eens iets extra's uitgeeft daarvan. Ik weet gewoon 100% zeker dat als ik 50k op de bank heb staan er ieder jaar 5k verdwijnt naar een fantastische vakantie (want dat is gewoon een passie van me en daar haal ik veel meer plezier uit dan van aflossen). Dan heb ik het liever vast staan in stenen en haal ik daar mijn lagere lasten uit.

(los van het feit dat je altijd een gezonde buffer aan moet houden)
pi_132554731
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:43 schreef Blik het volgende:
Wat je alleen vergeet is de vrh op al je spaarsaldo boven 21k (of 42k in het geval van samen wonen). Je rendement daalt dan, helemaal als je de inflatie meerekent.
Nee, die vergat ik helemaal niet, lees maar terug.

42K is (voor samenwonenden) vrijgesteld, daarboven betaal je 1,2%. Dus als je 84K hebt staan betaal je effectief 0,6% daarover. Mijn netto rente na aftrek HRA is 2,5%, dus als ik een rendement haal van 3,1% speel ik al quitte tot en met een spaartegoed van 84K.

En de inflatie meerekenen is flauwekul, je begrijpt zelf ook wel dat als ik een bepaald bedrag aflos en dus minder kwijt ben aan netto rente, ik als ik met datzelfde bedrag een hogere opbrengst haal dan het verschil in netto rente, ik beter af ben, Toch?

quote:
Tevens zou ik het heel knap vinden als je echt dermate consequent kan zijn en nooit eens extra uit de band springt met een dermate groot bedrag op je spaarrekening, waarmee ik wil zeggen dat je toekomstige spaargeld puur hypothetisch is en alleen gebaseerd op dat je nooit eens iets extra's uitgeeft daarvan.
Ik kan het je nog sterker vertellen. Als het nodig is KAN ik er niet alleen bij, dan zal ik dat nog doen ook. (Liever het spaargeld gebruiken om aan de verplichtingen te voldoen, dan dat je huis per executieverkoop verkocht wordt en je en geen spaargeld en geen huis meer hebt.)

quote:
Ik weet gewoon 100% zeker dat als ik 50k op de bank heb staan er ieder jaar 5k verdwijnt naar een fantastische vakantie (want dat is gewoon een passie van me en daar haal ik veel meer plezier uit dan van aflossen). Dan heb ik het liever vast staan in stenen en haal ik daar mijn lagere lasten uit.
Overigens... Als je zelf niet zo consequent bent, los je dan wel extra af? Of denk je net op het laatste moment: fuck it, ik klik wel even op vakantieveilingen.nl?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 25-10-2013 17:53:14 ]
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 13:34:47 #32
62913 Blik
The one and Only!
pi_132580316
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 17:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Overigens... Als je zelf niet zo consequent bent, los je dan wel extra af? Of denk je net op het laatste moment: fuck it, ik klik wel even op vakantieveilingen.nl?
Ik los zeker af, 40% van de hypotheek is een bankspaarhypotheek. Van die andere 60% is 15% afgelost. En aflossen blijft hoog op de prioriteitenlijst staan de komende jaren. Al is het maar om bij de beëindiging van de rentevaste periode een stuk sterker te staan en keuzes te kunnen maken tussen aanbieders. Spaarbuffer is voldoende, dus daar hoeft niks meer bij.
pi_132642851
Ow, ghehehe, voor de aflosfanatici onder ons...

Ik lees net dat als je ooit aanspraak wilt maken op bijstand, het eigen vermogen in het eigen huis in 2014 niet meer mag bedragen dan 42.000 euro (was in 2013 48.900 euro)

Als je overwaarde hoger is dan dat bedrag krijg je dus geen cent bijstand meer. (Je kunt wel je volledige bijstandsuitkering 'lenen'.)
  maandag 28 oktober 2013 @ 00:29:18 #34
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_132643020
^^ Dat is bekend hoor. Overigens gaat het bij die lening min-of-meer om een 'omgekeerde hypotheek'-constructie, oftewel een 'opeet-hypotheek'.

En toch vind ik dat je beter van je spaargeld kan leven dan dat je ooit een beroep zou moeten doen op de bijstand. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_132643147
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:29 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ Dat is bekend hoor. Overigens gaat het bij die lening min-of-meer om een 'omgekeerde hypotheek'-constructie, oftewel een 'opeet-hypotheek'.
Dat dat bekend is weet ik ook. Dat de grens fors omlaag gaat in plaats van geïndexeerd meestijgt wist ik echter niet...
  maandag 28 oktober 2013 @ 00:36:48 #36
323439 HetKlusKonijn
pi_132643173
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat dat bekend is weet ik ook. Dat de grens fors omlaag gaat in plaats van geïndexeerd meestijgt wist ik echter niet...
Bezuinigingen. Tsja...
(het is mijn vak om dit soort grappenmakerij regelneverij in de gaten te houden, en eerlijk gezegd, "no surpise"... )
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_132643276
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:36 schreef HetKlusKonijn het volgende:
en eerlijk gezegd, "no surpise"... )
Ik voel die bui persoonlijk ook al ff hangen (en nog heel veel meer onweer...) maar qua termijn waarop het geïmplementeerd zou worden had ik het zo snel nog niet verwacht. (eerder een jaar of 5 verderop)
  maandag 28 oktober 2013 @ 00:44:38 #38
323439 HetKlusKonijn
pi_132643321
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik voel die bui persoonlijk ook al ff hangen (en nog heel veel meer onweer...) maar qua termijn waarop het geïmplementeerd zou worden had ik het zo snel nog niet verwacht. (eerder een jaar of 5 verderop)
Tsja, de huidige regering schraapt waar het schrapen kan, of beter gezegd, denkt te kunnen... :')

Wacht maar tot ze de erfenisbelastingen in de smiezen gaan krijgen, als de rijkere oudere generatie echt om gaat vallen. Mijn tip: be prepared! }:|
  maandag 28 oktober 2013 @ 08:24:23 #39
62913 Blik
The one and Only!
pi_132644931
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ow, ghehehe, voor de aflosfanatici onder ons...

Ik lees net dat als je ooit aanspraak wilt maken op bijstand, het eigen vermogen in het eigen huis in 2014 niet meer mag bedragen dan 42.000 euro (was in 2013 48.900 euro)

Als je overwaarde hoger is dan dat bedrag krijg je dus geen cent bijstand meer. (Je kunt wel je volledige bijstandsuitkering 'lenen'.)
Als je 42k kunt aflossen op je huis heb je heel waarschijnlijk geen bijstand nodig.

Wat ik veel zorgelijker vind zijn de stemmen om mensen die hun huis hebben afbetaald dan ook maar volledig hun eigen zorg te laten betalen
  maandag 28 oktober 2013 @ 08:51:19 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_132645233
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 08:24 schreef Blik het volgende:

[..]

Als je 42k kunt aflossen op je huis heb je heel waarschijnlijk geen bijstand nodig.

Wat ik veel zorgelijker vind zijn de stemmen om mensen die hun huis hebben afbetaald dan ook maar volledig hun eigen zorg te laten betalen
Meen je dat nou? Als je in pak 'm beet 10 jaar die 42.000 hebt afgelost, kun je niet werkloos raken?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 28 oktober 2013 @ 09:19:40 #41
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_132645700
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 08:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Meen je dat nou? Als je in pak 'm beet 10 jaar die 42.000 hebt afgelost, kun je niet werkloos raken?
Inderdaad, echt een idiote regeling. En eigen zorg betalen als je je huis hebt afgelost? Wtf. Wat zijn dat voor debiele regels? Zo nodig je toch mensen uit om vooral niet verstandig om te gaan met geld, vooral zielig te zijn en vooral niet verstandig met je geld om te gaan maar alles te verbrassen?
Zijn ze soms bang dat mensen die verstandig met geld omgaan veel geld in bezit krijgen ofzo? Gatverdamme. Nou ik los wel niks af en pleur mijn geld wel in een oude sok. Spaarrente is toch 3x niks momenteel.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 28 oktober 2013 @ 09:24:24 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_132645765
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:19 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Inderdaad, echt een idiote regeling. En eigen zorg betalen als je je huis hebt afgelost? Wtf. Wat zijn dat voor debiele regels? Zo nodig je toch mensen uit om vooral niet verstandig om te gaan met geld, vooral zielig te zijn en vooral niet verstandig met je geld om te gaan maar alles te verbrassen?
Zijn ze soms bang dat mensen die verstandig met geld omgaan veel geld in bezit krijgen ofzo? Gatverdamme. Nou ik los wel niks af en pleur mijn geld wel in een oude sok. Spaarrente is toch 3x niks momenteel.
Ik geloof niet dat ik ergens zeg dat ik het een idiote regeling vindt.
  maandag 28 oktober 2013 @ 09:25:13 #43
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_132645778
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 09:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat ik ergens zeg dat ik het een idiote regeling vindt.
Nee dat zei ik als opmerking op jouw opmerking :P
  maandag 28 oktober 2013 @ 10:30:19 #44
62913 Blik
The one and Only!
pi_132647275
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 08:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Bijstand is iets anders als WW, daar heb je eerst recht op. Daarna pas evt bijstand
  maandag 28 oktober 2013 @ 11:20:43 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_132648405
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 10:30 schreef Blik het volgende:

[..]

Bijstand is iets anders als WW, daar heb je eerst recht op. Daarna pas evt bijstand
Ja, werkloos raken, tijdje WW en dan mogelijk bijstand. Kan toch?
  maandag 28 oktober 2013 @ 16:00:04 #46
62913 Blik
The one and Only!
pi_132658380
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 11:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, werkloos raken, tijdje WW en dan mogelijk bijstand. Kan toch?
Ja, zou zeker kunnen. Echter denk ik niet dat het bij heel veel mensen voorkomt (maar je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk).

Ik heb vandaag maar eens wat anders afgelost. Namelijk de studieschuld. Had nog 6.400 euro studieschuld, en afgelopen weekend hebben we de tweede auto verkocht voor 6.500. Slaan meteen 2 vliegen in één klap. Lagere lasten vanwege de verkoop van de auto (geen benzine, verzekering, onderhoud, afschrijving en wegenbelasting meer), en geen maandelijkse inleg meer in de studieschuld. Scheelt al snel 250 a 300 euro per maand qua lasten.
pi_132658781
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 16:00 schreef Blik het volgende:
Ja, zou zeker kunnen. Echter denk ik niet dat het bij heel veel mensen voorkomt (maar je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk).
Jij denkt dat er maar heel weinig mensen vanuit de WW de bijstand in stromen???

Die WW krijg je niet meer zo lang vandaag de dag hoor. En als je binnen die tijd geen nieuwe baan hebt dan zit je al in de bijstand.

En dat kan binnen een half jaar gepiept zijn.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 28 oktober 2013 @ 16:16:44 #48
62913 Blik
The one and Only!
pi_132658999
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2013 16:10 schreef Geralt het volgende:

[..]

Jij denkt dat er maar heel weinig mensen vanuit de WW de bijstand in stromen???

+ ook nog 42k afgelost hebben

nee, ik denk niet dat dat veel voorkomt. En dan is het ook nog zo dat als je meer dan 11.500 euro spaargeld hebt met z'n 2-tjes (5800 in je eentje) je ook al geen bijstand krijgt
  maandag 28 oktober 2013 @ 16:18:34 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_132659078
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 16:16 schreef Blik het volgende:

[..]

+ ook nog 42k afgelost hebben

nee, ik denk niet dat dat veel voorkomt. Is het ook niet zo dat je geen bijstand krijgt als je een bepaalde hoeveelheid spaargeld hebt?
Ik denk dat het vaker voorkomt dan jij nu denkt. Je zal maar eind 40 zijn en slecht aan de bak komen, bijv. Dan heb je zat tijd gehad voor 42.000 aflossing op je hypotheek in de betere tijden.

En dat spaargeld raakt ook een keer op.
pi_132662405
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 00:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

maar om voor de bijstand in aanmerking te komen mag je ook maar maximaal 5975 euro spaargeld hebben. Dus ook sparen heeft dan nog minder nut. Dan moet je al je vermogen altijd in cash omzetten en in een oude sok bewaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')