Ja, dat moet ik dus even uitzoeken in de voorwaarden.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 13:52 schreef Blik het volgende:
@Errrwin: Bedenk je wel dat je vaak een minimum aflosbedrag hebt, vaak is dit 500 of 1000 euro
Het gaat me niet eens zozeer om de extra opbrengst, maar meer om de beschikking over het geld te houden. Het moet wel heel erg negatief gaan uitpakken wil ik een cent extra gaan aflossen. (Ik los nu 50% af, vanwege NHG eisen, maar ik zou liever 100% aflossingsvrij hebben, sparen kan ik zelf ook wel)quote:Op donderdag 24 oktober 2013 09:20 schreef Metro2005 het volgende:
Dat gaat op tot een bedrag van 21.000 euro, dat kun je inderdaad beter op een deposito zetten (al scheelt het niet heel veel) , daarboven krijg je met de VRH te maken en levert een deposito van 3% mij minder op dan dat het me aan hypotheekrente kost. (1,92% vs 1,8%)
Met die gedachtengang neem je alleen jezelf in de maling. Of jij nou 100K aflost in 15 jaar, of ik spaar hem bij elkaar in 14 jaar. Wat lijkt je beter?quote:Daarnaast heb je elk jaar nog een procentje of 2 wat je spaargeld minder waard wordt door inflatie ofwel je spaart negatief.
Dat is ook weer typisch niet meer en niet minder dan 'een gevoel'. Als ik jaarlijks rente ontvang op termijndeposito's (en dus de volle HRA blijf lurken) wiens maandlasten dalen dan harder? Niet die van jou hoor. Aflossen kan ik altijd nog. Als over 10 jaar de rente bv gestegen is naar 6% op een 10 jaars termijndeposito krijg jij dat geld echter niet meer 1-2-3 uit die stenen. Als het überhaupt al ooit nog lukt.quote:Het is ook een stukje gevoel wat je erbij hebt, de verschillen tussen sparen of aflossen zijn minimaal als je het hebt over wat het oplevert en dan los ik liever (naast uiteraard een buffer) mijn schuld af zodat ik lagere maandlasten heb.
Volgens mij blijft dit gewoon de kern van het verhaal; zolang je maar goed snapt wat je doet...quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Evengoed, als jij je er beter bij voelt om af te lossen dan moet je dat uiteraard doen.
Want het is een ramp om voor de zekerheid nog 10 weken te wachten tot het nieuwe jaar is aangebroken of watquote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:57 schreef ToniMacaroni het volgende:
Ik heb sinds mei een hypotheek van 88.000 bij de Rabobank, waarvan ik 20% mag aflossen. Nou vraag ik me af of dit 20% extra aflossen is of dat de standaard maandelijkse aflossing hierbij ook inbegrepen zit? Zit namelijk al bijna onder de 72.000 en heb geen zin om boeterente te betalen..
Bel ze morgen even; mijn ervaring met hun met dit soort vragen is erg goed.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:57 schreef ToniMacaroni het volgende:
Ik heb sinds mei een hypotheek van 88.000 bij de Rabobank, waarvan ik 20% mag aflossen. Nou vraag ik me af of dit 20% extra aflossen is of dat de standaard maandelijkse aflossing hierbij ook inbegrepen zit? Zit namelijk al bijna onder de 72.000 en heb geen zin om boeterente te betalen..
Ja, wil dit en volgend jaar maximaal aflossen. Maximaal gebruik gemaakt van de starterslening van de gemeente;)quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Want het is een ramp om voor de zekerheid nog 10 weken te wachten tot het nieuwe jaar is aangebroken of wat
Ik ben niet bekend met startersleningen, maar ik ben wel nieuwsgierig wat jou vervroegde aflossen daar voor invloed op heeft.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:19 schreef ToniMacaroni het volgende:
Ja, wil dit en volgend jaar maximaal aflossen. Maximaal gebruik gemaakt van de starterslening van de gemeente;)
Ik vermoed dat de rente van de starterslening lager is, waardoor het lucratief is om eerst de hoogste rente af te lossen.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik ben niet bekend met startersleningen, maar ik ben wel nieuwsgierig wat jou vervroegde aflossen daar voor invloed op heeft.
Dat is altijd (relatief gezien) het lucratiefst. Of je dat nu in 2 of in 5 jaar doet.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:52 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Ik vermoed dat de rente van de starterslening lager is, waardoor het lucratief is om eerst de hoogste rente af te lossen.
Dus netto meer voordeel van de starterslening, tov bijv 50/50 aflossen. Dus dat ziet hij als "voordeel". Vermoed ikquote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is altijd (relatief gezien) het lucratiefst. Of je dat nu in 2 of in 5 jaar doet.
Hij zegt echter min of meer dat hij dan extra voordeel uit zijn starterslening haalt. Zoals jij het schetst blijft het voordeel van zijn starterslening (lage rente) echter exact hetzelfde, maar heeft hij (geheel losstaand van de starterslening) slechts minder nadeel van het andere deel van de lening.
Dat zou wel een knap staaltje creatief denken zijn dan.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:00 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Dus netto meer voordeel van de starterslening, tov bijv 50/50 aflossen. Dus dat ziet hij als "voordeel". Vermoed ik.
MIjn vriendin komt ook regelmatig thuis met heel veel "voordeel" , 3e paar schoenen gratis enzquote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat zou wel een knap staaltje creatief denken zijn dan.
Als dat wederom weer 0% is hoef je je sowieso nergens druk om te maken, maar zoniet, is dan het percentage van die starterslening hoger dan die van je hypotheek?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:28 schreef ToniMacaroni het volgende:
Eerste 3 jaar is starterslening 0% rente.. daarna afhankelijk van inkomen ga je rente betalen. In mijn geval wederom 0%
Je inkomen gaat niet naar beneden als je gaat aflossen hoorquote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:28 schreef ToniMacaroni het volgende:
Eerste 3 jaar is starterslening 0% rente.. daarna afhankelijk van inkomen ga je rente betalen. In mijn geval wederom 0%
OW fuck, ja zo kun je het ook zien, hij denkt dat aflossen een aftrekpost is.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:34 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Je inkomen gaat niet naar beneden als je gaat aflossen hoor. Je koopkracht wel, maar ik mag toch aannemen dat zo'n starterslening uitgaat van je belastbaar inkomen.
Die gaat flinke belastingaanslagen krijgen als hij die 16k aflossing als aftrekpost heeft opgegeven!quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
OW fuck, ja zo kun je het ook zien, hij denkt dat aflossen een aftrekpost is.(Ik ging er min of meer vanuit dat hij er wat zwart geld instopte...
)
AH, dus je lost de starterslening af, en niet je 'echte' hypotheek? Dat verklaart de verwarring.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:50 schreef ToniMacaroni het volgende:
Nee nee ik heb gewoon een laag inkomen waardoor ik het huis met veel cash+hypotheek+starterslening heb gekocht. Zonder starterslening was ik er misschien ook wel gekomen, maar was kantje boord. Nu los ik groot deel van de starterslening op de normale hypotheek af. Rente op starterslening is de 1e 3 jaar 0%, daarna 0,8 % hoger tov mijn hypotheek, maar mocht mijn inkomen niet zijn gestegen tegen die tijd blijft deze 0%.
Dus als ik het goed begrijp heb je door je starterslening minder eigen geld in hoeven leggen, waardoor je dat eigen geld nu in kunt zetten om je hypotheek extra af te lossen? (Had dan gelijk minder hypotheek genomen als je zo graag wilt aflossen zou ik zeggen) Of krijgt iedereen die 16K per jaar kan sparen een starterslening?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 00:03 schreef ToniMacaroni het volgende:
Ik los met t geld van de starterslening me normale hypotheek af, waardoor ik lage maandlasten heb. Mogelijk moet ik na 3 jaar wel rente voor de starterslening betalen, maar dit is maar 0,8% hoger dan me normale hypotheek.
quote:Marktconforme rente
De rente die je na drie jaar gaat betalen is marktconform aan de hypotheekrente. Als je op dit moment een starterslening afsluit, betaal je een rente van 5.4% bij de SVb. De hypotheekrente ligt op dit moment op zo’n 2 tot 3%. Omdat je bij de starterslening de eerste drie jaar niets betaalt, heeft de SVb de rente bewust hoger gehouden dan de huidige hypotheekrente.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |