Ja.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 07:05 schreef 44pje het volgende:
Begrijp ik het nou goed dat je bij een starterslening 3 jaar geen rente betaalt, en daarna 27 jaar een renteopslag van 0,8% op je normale rente? Of is de "marktconforme" rente toevallig 0,8% hoger dan de rente op je normale hypotheekdeel?
Na wat googlen:
[..]![]()
Staat die startersleningrente voor 30 jaar vast?
Het is om het even momenteel door de lage rente op spaarrekeningen en door de HRA. Alleen mocht de HRA bij wijze van spreke morgen worden afgeschaft of je raakt je baan kwijt (en dus je HRA) dan ben je blij dat je hebt afgelost. Op een termijndeposito kan je er op dat moment niet bij, je maandlasten waren nog altijd hoog en schieten nu nog hoger de lucht in. En als je bv een ton op je bankrekening hebt staan en je wilt dat gebruiken om af te lossen dan gaat dat niet omdat je bij 9 vd 10 hypotheken niet meer dan 10% per jaar mag aflossen. Dat is een beetje waar ik mee zit , mocht die 10% regeling er niet zijn geweest dan had ik denk ik ook eerder voor sparen gekozen.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het gaat me niet eens zozeer om de extra opbrengst, maar meer om de beschikking over het geld te houden. Het moet wel heel erg negatief gaan uitpakken wil ik een cent extra gaan aflossen. (Ik los nu 50% af, vanwege NHG eisen, maar ik zou liever 100% aflossingsvrij hebben, sparen kan ik zelf ook wel)
[..]
Met die gedachtengang neem je alleen jezelf in de maling. Of jij nou 100K aflost in 15 jaar, of ik spaar hem bij elkaar in 14 jaar. Wat lijkt je beter?
[..]
Dat is ook weer typisch niet meer en niet minder dan 'een gevoel'. Als ik jaarlijks rente ontvang op termijndeposito's (en dus de volle HRA blijf lurken) wiens maandlasten dalen dan harder? Niet die van jou hoor. Aflossen kan ik altijd nog. Als over 10 jaar de rente bv gestegen is naar 6% op een 10 jaars termijndeposito krijg jij dat geld echter niet meer 1-2-3 uit die stenen. Als het überhaupt al ooit nog lukt.
Evengoed, als jij je er beter bij voelt om af te lossen dan moet je dat uiteraard doen.
Nee voor 15 jaar. De rente is momenteel 5,3%.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 07:05 schreef 44pje het volgende:
Staat die startersleningrente voor 30 jaar vast?
Tja waarom zou je ook (extra) gaan werken als de overheid en je ouders toch meebetalen aan jouw huis ?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:50 schreef ToniMacaroni het volgende:
maar mocht mijn inkomen niet zijn gestegen tegen die tijd blijft deze 0%. [...]who cares dan krijg ik vevroegd mijn deel van de erfenis van me ouders
Wat je alleen vergeet is de vrh op al je spaarsaldo boven 21k (of 42k in het geval van samen wonen). Je rendement daalt dan, helemaal als je de inflatie meerekent.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het gaat me niet eens zozeer om de extra opbrengst, maar meer om de beschikking over het geld te houden. Het moet wel heel erg negatief gaan uitpakken wil ik een cent extra gaan aflossen. (Ik los nu 50% af, vanwege NHG eisen, maar ik zou liever 100% aflossingsvrij hebben, sparen kan ik zelf ook wel)
[..]
Met die gedachtengang neem je alleen jezelf in de maling. Of jij nou 100K aflost in 15 jaar, of ik spaar hem bij elkaar in 14 jaar. Wat lijkt je beter?
[..]
Dat is ook weer typisch niet meer en niet minder dan 'een gevoel'. Als ik jaarlijks rente ontvang op termijndeposito's (en dus de volle HRA blijf lurken) wiens maandlasten dalen dan harder? Niet die van jou hoor. Aflossen kan ik altijd nog. Als over 10 jaar de rente bv gestegen is naar 6% op een 10 jaars termijndeposito krijg jij dat geld echter niet meer 1-2-3 uit die stenen. Als het überhaupt al ooit nog lukt.
Evengoed, als jij je er beter bij voelt om af te lossen dan moet je dat uiteraard doen.
Nee, die vergat ik helemaal niet, lees maar terug.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 12:43 schreef Blik het volgende:
Wat je alleen vergeet is de vrh op al je spaarsaldo boven 21k (of 42k in het geval van samen wonen). Je rendement daalt dan, helemaal als je de inflatie meerekent.
Ik kan het je nog sterker vertellen. Als het nodig is KAN ik er niet alleen bij, dan zal ik dat nog doen ook. (Liever het spaargeld gebruiken om aan de verplichtingen te voldoen, dan dat je huis per executieverkoop verkocht wordt en je en geen spaargeld en geen huis meer hebt.)quote:Tevens zou ik het heel knap vinden als je echt dermate consequent kan zijn en nooit eens extra uit de band springt met een dermate groot bedrag op je spaarrekening, waarmee ik wil zeggen dat je toekomstige spaargeld puur hypothetisch is en alleen gebaseerd op dat je nooit eens iets extra's uitgeeft daarvan.
Overigens... Als je zelf niet zo consequent bent, los je dan wel extra af? Of denk je net op het laatste moment: fuck it, ik klik wel even op vakantieveilingen.nl?quote:Ik weet gewoon 100% zeker dat als ik 50k op de bank heb staan er ieder jaar 5k verdwijnt naar een fantastische vakantie (want dat is gewoon een passie van me en daar haal ik veel meer plezier uit dan van aflossen). Dan heb ik het liever vast staan in stenen en haal ik daar mijn lagere lasten uit.
Ik los zeker af, 40% van de hypotheek is een bankspaarhypotheek. Van die andere 60% is 15% afgelost. En aflossen blijft hoog op de prioriteitenlijst staan de komende jaren. Al is het maar om bij de beëindiging van de rentevaste periode een stuk sterker te staan en keuzes te kunnen maken tussen aanbieders. Spaarbuffer is voldoende, dus daar hoeft niks meer bij.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 17:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Overigens... Als je zelf niet zo consequent bent, los je dan wel extra af? Of denk je net op het laatste moment: fuck it, ik klik wel even op vakantieveilingen.nl?
Dat dat bekend is weet ik ook. Dat de grens fors omlaag gaat in plaats van geïndexeerd meestijgt wist ik echter niet...quote:Op maandag 28 oktober 2013 00:29 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ Dat is bekend hoor. Overigens gaat het bij die lening min-of-meer om een 'omgekeerde hypotheek'-constructie, oftewel een 'opeet-hypotheek'.
Bezuinigingen. Tsja...quote:Op maandag 28 oktober 2013 00:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat dat bekend is weet ik ook. Dat de grens fors omlaag gaat in plaats van geïndexeerd meestijgt wist ik echter niet...
Ik voel die bui persoonlijk ook al ff hangen (en nog heel veel meer onweer...) maar qua termijn waarop het geïmplementeerd zou worden had ik het zo snel nog niet verwacht. (eerder een jaar of 5 verderop)quote:Op maandag 28 oktober 2013 00:36 schreef HetKlusKonijn het volgende:
en eerlijk gezegd, "no surpise"... )
Tsja, de huidige regering schraapt waar het schrapen kan, of beter gezegd, denkt te kunnen...quote:Op maandag 28 oktober 2013 00:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik voel die bui persoonlijk ook al ff hangen (en nog heel veel meer onweer...) maar qua termijn waarop het geïmplementeerd zou worden had ik het zo snel nog niet verwacht. (eerder een jaar of 5 verderop)
Als je 42k kunt aflossen op je huis heb je heel waarschijnlijk geen bijstand nodig.quote:Op maandag 28 oktober 2013 00:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ow, ghehehe, voor de aflosfanatici onder ons...
Ik lees net dat als je ooit aanspraak wilt maken op bijstand, het eigen vermogen in het eigen huis in 2014 niet meer mag bedragen dan 42.000 euro (was in 2013 48.900 euro)
Als je overwaarde hoger is dan dat bedrag krijg je dus geen cent bijstand meer. (Je kunt wel je volledige bijstandsuitkering 'lenen'.)
Meen je dat nou? Als je in pak 'm beet 10 jaar die 42.000 hebt afgelost, kun je niet werkloos raken?quote:Op maandag 28 oktober 2013 08:24 schreef Blik het volgende:
[..]
Als je 42k kunt aflossen op je huis heb je heel waarschijnlijk geen bijstand nodig.
Wat ik veel zorgelijker vind zijn de stemmen om mensen die hun huis hebben afbetaald dan ook maar volledig hun eigen zorg te laten betalen
Inderdaad, echt een idiote regeling. En eigen zorg betalen als je je huis hebt afgelost? Wtf. Wat zijn dat voor debiele regels? Zo nodig je toch mensen uit om vooral niet verstandig om te gaan met geld, vooral zielig te zijn en vooral niet verstandig met je geld om te gaan maar alles te verbrassen?quote:Op maandag 28 oktober 2013 08:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Meen je dat nou? Als je in pak 'm beet 10 jaar die 42.000 hebt afgelost, kun je niet werkloos raken?
Ik geloof niet dat ik ergens zeg dat ik het een idiote regeling vindt.quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:19 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Inderdaad, echt een idiote regeling. En eigen zorg betalen als je je huis hebt afgelost? Wtf. Wat zijn dat voor debiele regels? Zo nodig je toch mensen uit om vooral niet verstandig om te gaan met geld, vooral zielig te zijn en vooral niet verstandig met je geld om te gaan maar alles te verbrassen?
Zijn ze soms bang dat mensen die verstandig met geld omgaan veel geld in bezit krijgen ofzo? Gatverdamme. Nou ik los wel niks af en pleur mijn geld wel in een oude sok. Spaarrente is toch 3x niks momenteel.
Nee dat zei ik als opmerking op jouw opmerkingquote:Op maandag 28 oktober 2013 09:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ik ergens zeg dat ik het een idiote regeling vindt.
Bijstand is iets anders als WW, daar heb je eerst recht op. Daarna pas evt bijstandquote:Op maandag 28 oktober 2013 08:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Meen je dat nou? Als je in pak 'm beet 10 jaar die 42.000 hebt afgelost, kun je niet werkloos raken?
Ja, werkloos raken, tijdje WW en dan mogelijk bijstand. Kan toch?quote:Op maandag 28 oktober 2013 10:30 schreef Blik het volgende:
[..]
Bijstand is iets anders als WW, daar heb je eerst recht op. Daarna pas evt bijstand
Ja, zou zeker kunnen. Echter denk ik niet dat het bij heel veel mensen voorkomt (maar je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk).quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, werkloos raken, tijdje WW en dan mogelijk bijstand. Kan toch?
Jij denkt dat er maar heel weinig mensen vanuit de WW de bijstand in stromen???quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:00 schreef Blik het volgende:
Ja, zou zeker kunnen. Echter denk ik niet dat het bij heel veel mensen voorkomt (maar je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk).
+ ook nog 42k afgelost hebbenquote:Op maandag 28 oktober 2013 16:10 schreef Geralt het volgende:
[..]
Jij denkt dat er maar heel weinig mensen vanuit de WW de bijstand in stromen???
Ik denk dat het vaker voorkomt dan jij nu denkt. Je zal maar eind 40 zijn en slecht aan de bak komen, bijv. Dan heb je zat tijd gehad voor 42.000 aflossing op je hypotheek in de betere tijden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 16:16 schreef Blik het volgende:
[..]
+ ook nog 42k afgelost hebben
nee, ik denk niet dat dat veel voorkomt. Is het ook niet zo dat je geen bijstand krijgt als je een bepaalde hoeveelheid spaargeld hebt?
maar om voor de bijstand in aanmerking te komen mag je ook maar maximaal 5975 euro spaargeld hebben. Dus ook sparen heeft dan nog minder nut. Dan moet je al je vermogen altijd in cash omzetten en in een oude sok bewaren.quote:Op maandag 28 oktober 2013 00:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat dat bekend is weet ik ook. Dat de grens fors omlaag gaat in plaats van geïndexeerd meestijgt wist ik echter niet...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |