Natuurlijk niet, maar je kan toch gewoon toegeven dat zwarte piet een stereotype is van een neger. Dat maakt het racistisch.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:26 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het is anders. Door te roepen "Zwarte Piet IS Racisme", veeg je iedereen die Sinterklaas ooit vierde met Zwarte Pieten op een hoop. Het zijn allemaal racisten.
Vanaf hoeveel klagers vind jij dat je een stokoude traditie moet wijzigen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat kan, bij anderen komen kennelijk associaties met slavernij naar boven.
en dat is normaal? want er zijn zat mensen die bij het zien van een neger associaties krijgen met luiheid, agressief en onaangepast gedrag. Dat is dus ook ok? Of werkt dit ook maar weer één kant op?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik zeg letterlijk dat ik zie dat je een grap maakt. Ik vind de keus voor de grap alleen opvallend gezien jouw eerdere statement.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:25 schreef Danny het volgende:
[..]
neem je het werkelijk serieus? Bij vrije meningsuiting hoort het recht om anderen te shockeren of kwetsen, evenals het recht grappen te maken.
Beschaamt het je niet dat je van Nederlanders verwacht dat ze hun cultuur in hun eigen land aan moeten passen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:26 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Klopt, ik ben blij dat dankzij een minimale ingreep het leuke Sinterklaas-feest nog eeuwen mee kan gan. Zonder de nare bijsmaak en zonder het constant aanwakkeren van xenofobie. We moeten samen verder in dit land immers.
Laat wel zien wie echt van Nederland houdt.
Voel jij je gekwetst door dergelijke uitspraken? Het doet mij denken aan de miljoen keer gebezigde 'islam = facisme' uitspraak. Na een paar keer gehoord te hebben doet het mij geen reet meer. Misschien moet men ook hiervoor maar een eelthuidje kweken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:26 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het is anders. Door te roepen "Zwarte Piet IS Racisme", veeg je iedereen die Sinterklaas ooit vierde met Zwarte Pieten op een hoop. Het zijn allemaal racisten.
dus je hecht betekenis en waarde aan een grap in plaats van het te zien als grap. mijn punt precies.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:30 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik zeg letterlijk dat ik zie dat je een grap maakt. Ik vind de keus voor de grap alleen opvallend gezien jouw eerdere statement.
Ik zie geen reden om de traditie te wijzigen. Ik zie wel reden om een bepaalde groep wat beter te informeren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:30 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Vanaf hoeveel klagers vind jij dat je een stokoude traditie moet wijzigen?
Dat heb ik trouwens niet bij Zwarte Piet. Onderhand wel bij negers. Als ik nu naar de Bijlmer ga, ga ik toch denken aan katoen, suikerriet en af en toe lekker los gaan met de zweep.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wie wil je beter informeren en met welk doel?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik zie geen reden om de traditie te wijzigen. Ik zie wel reden om een bepaalde groep wat beter te informeren.
Als ik kijk hoe sommigen hier op FOK! reageren is dit voor sommigen inderdaad normaal ja.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:30 schreef Danny het volgende:
[..]
en dat is normaal? want er zijn zat mensen die bij het zien van een neger associaties krijgen met luiheid, agressief en onaangepast gedrag. Dat is dus ook ok? Of werkt dit ook maar weer één kant op?
Nee. Een stereotype neger draagt een half afgezakte spijkerbroek, een basketbalhemd, een petje en heeft een joint in zijn mond. Dat is een stereotype neger.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:30 schreef Tem het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, maar je kan toch gewoon toegeven dat zwarte piet een stereotype is van een neger. Dat maakt het racistisch.
Wat is normaal? Interpretatie is normaal - en interpretatie is afhankelijk van een veelvoud van factoren. Sommige mensen vinden het inderdaad oké om negers te associeren met luiheid, agressiviteit en onaangepast gedrag. Een voorbeeld: de talloze users op de FP. Is dat normaal? Naar mijn maatstaven niet, maar naar de maatstaven van Fok! kennelijk wel.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:30 schreef Danny het volgende:
en dat is normaal? want er zijn zat mensen die bij het zien van een neger associaties krijgen met luiheid, agressief en onaangepast gedrag. Dat is dus ook ok? Of werkt dit ook maar weer één kant op?
Ik vind het opvallend. That's it. Grappen hebben vaak, maar niet altijd een achterliggende bedoeling. Soms meent de maker v/d grap (deels) in minder sterke mate wat hij zegt, soms niet. Ik weet verder niet wat jouw achterliggende gedachte was, vandaar dat ik ook een redelijk neutraal woord als 'opvallend' gebruik.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:31 schreef Danny het volgende:
[..]
dus je hecht betekenis en waarde aan een grap in plaats van het te zien als grap. mijn punt precies.
Je vergeet de gouden tand.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee. Een stereotype neger draagt een half afgezakte spijkerbroek, een basketbalhemd, een petje en heeft een joint in zijn mond. Dat is een stereotype neger.
Het verschil tussen ons is wellicht dat ik mijzelf als Nederlander zie. Ik ben hier geboren en ook opgegroeid met Sinterklaas. Dus als Nederlander zet ik vraagtekens bij een klein puntje van een groot feest. En ben niet de enige.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:31 schreef kossikvassik het volgende:
[..]
Beschaamt het je niet dat je van Nederlanders verwacht dat ze hun cultuur in hun eigen land aan moeten passen?
Ben zelf ook geen nederlander maar zou nooit de arrogantie hebben om te gaan eisen dat mensen hier van alles moeten veranderen voor mij. Dan ga ik toch lekker niet in Nederland wonen?
voor jou kennelijk wel, want je vindt het wel ok als mensen zwarte piet als racisme zien en daarmee impliciet iedereen die zwarte piet speelt ziet als racist.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat is normaal? Interpretatie is normaal - en interpretatie is afhankelijk van een veelvoud van factoren. Sommige mensen vinden het inderdaad oké om negers te associeren met luiheid, agressiviteit en onaangepast gedrag. Een voorbeeld: de talloze users op de FP. Is dat normaal? Naar mijn maatstaven niet, maar naar de maatstaven van Fok! kennelijk wel.
Dus nee, het werkt niet één kant op.
Mooi om te zien dat zoveel Nederlanders een zwart persoon steunen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:34 schreef Danny het volgende:
https://www.facebook.com/pietitie
1,4 miljoen
Gaat het niet om de handtekeningenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:34 schreef Danny het volgende:
https://www.facebook.com/pietitie
1,4 miljoen
De groep die op dit moment geen begrip kan opbrengen voor deze traditie. Het doel is uiteraard om er begrip voor te kweken. Sommige mensen zullen altijd fel aan hun standpunt blijven houden. Dat kan, ook dat dien je te respecteren, maar dat hoeft niet in te houden dat het feest niet door zou moeten gaan of meteen aangepast dient te worden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:32 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Wie wil je beter informeren en met welk doel?
Top toch? Dat was daarvoor ook al zo hoor. Er zijn maar weinig allochtonen, nieuwe nederlanders etc die hier daadwerkelijk hinder ondervinden van racisme. Maar wat er niet is moet dan maar krampachtig verzonnen worden blijkbaar.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:35 schreef Blaadjes het volgende:
[..]
Mooi om te zien dat zoveel Nederlanders een zwart persoon steunen.
Iedereen kan een echte Nederlander worden en iedereen mag kritiek op onze cultuur hebben. Die is niet speciaal ofzo, het is er maar één van de vele.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:35 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Het verschil tussen ons is wellicht dat ik mijzelf als Nederlander zie. Ik ben hier geboren en ook opgegroeid met Sinterklaas. Dus als Nederland zet ik vraagtekens bij een klein puntje van een groot feest. En ben niet de enige.
Ben jij later hier gekomen of denk je dat je zonder bepaalde uiterlijke kenmerken nooit echt een NL'er kan worden?
De ironiequote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:35 schreef Blaadjes het volgende:
[..]
Mooi om te zien dat zoveel Nederlanders een zwart persoon steunen.
Schijnbaar is deze mening niet zo algemeen als wordt geacht.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:37 schreef remlof het volgende:
[..]
Iedereen kan een echte Nederlander worden en iedereen mag kritiek op onze cultuur hebben. Die is niet speciaal ofzo, het is er maar één van de vele.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |