'Een van hen [de VN-rapporteurs], de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shephard, gaat eerst naar Suriname om met de commissie voor herstelbetalingen te spreken. Financiële genoegdoening voor de slavernij moet in de discussie worden betrokken, zegt zij telefonisch.'quote:Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden.
quote:Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht?
De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.
Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.
Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml
Het zou best mooi zijn als Rutte nu een krachtige veroordeling uitsprak en een vervangend onderzoeker zou eisen. Daarmee wachten tot na de uitkomst van het "onderzoek" is immers te laat.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:14 schreef BasEnAad het volgende:
Incompetente kuthoer.
Zo, dat is er uit.
quote:Black Pete and the United Nations
For Dutch children the main event of the holiday season is not when Santa Claus travels south from the North Pole on his red-nosed reindeer to distribute presents prepared by his magical elves. Instead, Dutch children eagerly await the day St. Nicholas travels north from Spain on his steamboat accompanied by his white horse and six to eight black helpers all conveniently named black Pete (zwarte Piet). Here is an explanation in rap form.
In terms of historical accuracy, the Dutch story wins in a landslide (Stephen Colbert cites it as a perfect example of Christmas originalism about 1:40 in). It is, of course, also blatantly racist. Some people try to argue that Piet is black because he crawls through chimneys. This is nonsense. But it has proven exceptionally difficult to break the tradition. There have been some experiments with rainbow Petes but the Dutch still prefer St. Nicholass helpers to be black.
A rapporteur acting on behalf of the United Nations High Commissioner on Human Rights (U.S. Professor Verene Shepherd) has now urged the Dutch government to abandon this practice and even the St. Nicholas celebrations altogether (a story in English is here). This has raised some sharp responses. Extreme right politician Geert Wilders has called upon his followers to abandon the United Nations instead (in Dutch). A Dutch parliamentary delegation wants clarification from the United Nations (in Dutch). Even the prime-minister felt the need to comment that black Pete is black, suggesting that things should stay the way they are. In short, it is not just Americans who get touchy when the United Nations (or really a U.N. rapporteur) criticizes a domestic practice.
In the meantime, the Dutch actor who has been playing the head black Pete for the past 14 years on Dutch television has a more measured and pragmatic response: There is no reason for Pete to be black other than tradition. Nothing about the stories, practices, or songs surrounding the St Nicholas festivities relies on Pete being black. Traditions can change, and so can this one.
Stoer hoor.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:14 schreef BasEnAad het volgende:
Incompetente kuthoer.
Zo, dat is er uit.
Iets genuanceerder: de eerste vraag van de VN om meer informatie over Swarte Piet te verstrekken is in januari naar Den Haag gestuurd. Daar heeft Den Haag vervolgens een paar maanden geleden (ambtelijke molens malen langzaam) op gereageerd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:12 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Aha dat wist ik nog niet. Vreemd dan dat ze zo slecht op de hoogte is.
Zal ik jou n geheimpje verklappen?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 21:56 schreef sp3c het volgende:
[.Dat is toch discriminatie?.]
ja dat is de lol
dat is ook totaal het punt niet, probleem zit hem niet in het feit dat Piet zwart is maar in het feit dat alleen zwarten Piet zijn
Verandering gaat moeizaam. In de jaren '70 gooide men in Nederland nog stenen naar de gay-pride.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:22 schreef LXIV het volgende:
In ieder geval wordt ons kleine landje weer verenigd in onze haat jegens dat wijf van de VN. Ook weer goed.
Alleen de term 'witten', daar kots ik al van. Alle zwarten hebben zelf het recht om te bepalen hoe ze genoemd worden, Afrikaan, zwarte of neger. Prima, doe ik wel aan mee. Maar ik als blanke wil gewoon blank genoemd worden en niet witte. Ik ben helemaal niet wit namelijk. Papier is wit. Ik ben roze/beigeachtig. Dat heet blank.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:23 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
Zal ik jou n geheimpje verklappen?
Sinterklaas heeft wel degelijk witte en bruine Pieten, maar die zijn zwart geschminkt.
Best wel ja.quote:
Daar denken negers uit Zuid-Amerika, die nog nooit één voet in Nederland gezet hebben en nog nooit een Sinterklaasviering meegemaakt hebben, héél anders over.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:25 schreef Greye het volgende:
Hoe de fuck is het discriminatie? Pieten ondervinden toch juist alleen voordeel van hun rol als uitdeler van snoepgoed en cadeautjes?
Als kind keek ik oprecht op tegen Pieten. Het heeft voor mij nooit iets met ras te maken gehad, maar met een feestviering.
Schrijf een brief aan de VN.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Alleen de term 'witten', daar kots ik al van.
Ok. Dat kan ik ook.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar denken negers uit Zuid-Amerika, die nog nooit één voet in Nederland gezet hebben en nog nooit een Sinterklaasviering meegemaakt hebben, héél anders over.
Ze leggen nog steeds niet uit waarom het racistisch zou zijn, buiten dat hij zwart is (maar dat lijk mij geen reden).quote:
Waarom is het overigens nonsens dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen ?quote:
Het is 'blatantly racist', dus dat hoef je niet uit te leggen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:28 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ze leggen nog steeds niet uit waarom het racistisch zou zijn, buiten dat hij zwart is (maar dat lijk mij geen reden).
Mist idd alleen nog een veer en wat lippenstift...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:28 schreef Resistor het volgende:
We kunnen haar in ieder geval de zwarte piet toespelen
Weer Jan Mulder?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:30 schreef matthijst het volgende:
Zo bij Humberto. De discussie, met "sinterklaas" erbij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |