'Een van hen [de VN-rapporteurs], de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shephard, gaat eerst naar Suriname om met de commissie voor herstelbetalingen te spreken. Financiële genoegdoening voor de slavernij moet in de discussie worden betrokken, zegt zij telefonisch.'quote:Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden.
quote:Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht?
De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.
Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.
Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml
Als je dat deed, dan zou je luisteren naar wat ze nou echt denken ipv. jouw eigen mening op hen te projecteren.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:35 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ik denk liever juist wel aan mijn medemens, is een teken van beschaving.
Hier begin je weer met jezelf moreel te verheffen boven anderen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:35 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ik denk liever juist wel aan mijn medemens, is een teken van beschaving.
Ze weet kennelijk beter hoe de Surinamers er zelf over zouden moeten denken dan de Surinamers zelf. Die kunnen wel voor zichzelf denken, lijkt mij. Hebben ze geen grote tante Joanne voor nodig.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je dat deed, dan zou je luisteren naar wat ze nou echt denken ipv. jouw eigen mening op hen te projecteren.
Uit dat onderzoek van jou blijkt toch duidelijk dat een meerderheid van onze gekleurde medelanders vindt dat zwarte piet discriminerend is. Of ze zichzelf gekwetst voelen is totaal irrelevant. Ik voel me ook niet zelf gekwetst door zwarte piet maar vind het wel discriminerend voor anderen en dus steun ik de beweging van mensen die er iets aan proberen te doen. Dat komt omdat ik juist wel luister naar de mensen die zeggen dat het een probleem is en ze wel serieus neem.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je dat deed, dan zou je luisteren naar wat ze nou echt denken ipv. jouw eigen mening op hen te projecteren.
Aan (om) anderen denken is heel goed, ook of misschien wel zeker als het een minderheid betreft.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:37 schreef Scorpie het volgende:
Jij denkt aan anderen? Ja, aan een minderheid, die je misbruikt om je eigen discriminatie gevoelens een plekje te geven.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:40 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Of ze zichzelf gekwetst voelen is totaal irrelevant.
De eigendunk spat er wel vanaf he. Mijn hemelquote:Op zondag 20 oktober 2013 14:42 schreef Joanne35 het volgende:
Het is ook niet zo moeilijk om je moreel superieur te voelen in een draadje vol xenofobie en racisme hoor
Dat is juist het meest relevant van allemaal. Dat het niet in jouw plaatje past is niet ons probleem, dus stop met ons opzadelen met keiharde leugens .quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:40 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Hahahahaha, mijn god zeg.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:40 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Uit dat onderzoek van jou blijkt toch duidelijk dat een meerderheid van onze gekleurde medelanders vindt dat zwarte piet discriminerend is. Of ze zichzelf gekwetst voelen is totaal irrelevant. Ik voel me ook niet zelf gekwetst door zwarte piet maar vind het wel discriminerend voor anderen en dus steun ik de beweging van mensen die er iets aan proberen te doen. Dat komt omdat ik juist wel luister naar de mensen die zeggen dat het een probleem is en ze wel serieus neem.
Je luistert helemaal niet naar mensen met een andere mening dan de jouwe. Die van jou is maatgevend blijkbaar.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:40 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Uit dat onderzoek van jou blijkt toch duidelijk dat een meerderheid van onze gekleurde medelanders vindt dat zwarte piet discriminerend is. Of ze zichzelf gekwetst voelen is totaal irrelevant. Ik voel me ook niet zelf gekwetst door zwarte piet maar vind het wel discriminerend voor anderen en dus steun ik de beweging van mensen die er iets aan proberen te doen. Dat komt omdat ik juist wel luister naar de mensen die zeggen dat het een probleem is en ze wel serieus neem.
Het feit dat je dat met keiharde leugens en verdraaiingen moet doen zegt genoeg over je eigen minderwaardigheidscomplex. Jij bent de ware racist hier.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:42 schreef Joanne35 het volgende:
Het is ook niet zo moeilijk om je moreel superieur te voelen in een draadje vol xenofobie en racisme hoor
Ja, wie vindt hier nou dat de mening van de "slachtoffers" zelf niet relevant zijn. En wel omdat? Kunnen ze niet voor zichzelf nadenken? Niet ontwikkeld genoeg of zo?quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:42 schreef Joanne35 het volgende:
Nee, dat is het dus niet. Het gaat om de negatieve beeldvorming die racistische stereotypen met zich meebrengen en de gevolgen die dit heeft op de maatschappij. Dat is heel wat anders.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:42 schreef Scorpie het volgende:
Dat is juist het meest relevant van allemaal.
Alleen iemand wiens moreel kompas totaal doorgeslagen is.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:44 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ja, wie vindt hier nou dat de mening van de "slachtoffers" zelf niet relevant zijn.
Joh, dat is puur symptoombestrijding. In haar ogen is elke Nederlander een haatdragende xenofoob. Dat ze daarmee zelf 100% racistisch bezig is en ze dat zelf niet inziet is ironisch.quote:Dus als je dit draadje te racistisch/xenofoob vindt is er wel wat aan te doen om dat te veranderen: moet jij gewoon stoppen met posten, dan zal de verhouding racisme vanzelf dalen.
Leg nou eens uit waar die negatieve beeldvorming in zit.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:45 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Nee, dat is het dus niet. Het gaat om de negatieve beeldvorming die racistische stereotypen met zich meebrengen en de gevolgen die dit heeft op de maatschappij. Dat is heel wat anders.
Dat zeg ik, je snapt dus totaal niet waar je het over hebt en probeert je eigen gevoelens te projecteren op een groep. Ik voel me dus niet aangesproken als je weer eens zo'n halfbakken betoog uit je mouw schudt jegens de Blanke Nederlander. Stop alsjeblieft met posten, je maakt jezelf onsterfelijk belachelijk met je opmerkingen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:45 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Nee, dat is het dus niet. Het gaat om de negatieve beeldvorming die racistische stereotypen met zich meebrengen en de gevolgen die dit heeft op de maatschappij. Dat is heel wat anders.
Welke negatieve beeldvorming? Die is er niet, want er is maar een zeer kleine groep die zich gekwetst voelt. Volgens mij zuig je de helft van je opmerkingen keihard uit je duim hier.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:45 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Wat voor gevolgen dan?quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:45 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ze heeft zelf wel eens gezegd dat ze door elke blanke Nederlander keihard gediscrimineerd wordt, zelfs op straat. Denk dat het daar vandaan komt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:48 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wat voor gevolgen dan?
En nog een vraagje. Ben je tevreden als het Sinterklaasfeest in de vorm waarin het nu gevierd wordt veranderd of zelfs het liefste afgeschaft wordt? Of spring je dan weer op je high horse op zoek naar andere dingen om moreel superieur over te doen? Waar komt dat grote ego vandaan?
Eigenlijk probeer je dus te zeggen dat jij wel weet wat goed is voor Surinamers, en dat het gros van de Surinamers te dom is om zelf te bedenken wat goed voor henzelf is?quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:45 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ik heb in het vorige topic al een suggestie gedaan. (alle poppetje die aangeven of je een mannelijk of vrouwelijke user ben, zijn wit).quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:48 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wat voor gevolgen dan?
En nog een vraagje. Ben je tevreden als het Sinterklaasfeest in de vorm waarin het nu gevierd wordt veranderd of zelfs het liefste afgeschaft wordt? Of spring je dan weer op je high horse op zoek naar andere dingen om moreel superieur over te doen? Waar komt dat grote ego vandaan?
Piet Römer was meer realistisch bewerkt. Meer een bruinachtige kleur. Niet de lippen overdreven aanzetten, maar wel iets.quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:26 schreef Iblardi het volgende:
Door een kleur te gebruiken die enigszins met de rest van het gezicht contrasteert, kun je de grootte van je lippen overdrijven. Zie de bovenste foto. Het huidige gebruik van lippenstift is daar een relict van, denk ik. Bij Piet Römer was die functie al verdwenen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nu je het zegt! Racisme!quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:50 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Ik heb in het vorige topic al een suggestie gedaan. (alle poppetje die aangeven of je een mannelijk of vrouwelijke user ben, zijn wit).
Nee hoor, ze trekken toch hun mond open. Met succes overigens?quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:50 schreef Igen het volgende:
Eigenlijk probeer je dus te zeggen dat jij wel weet wat goed is voor Surinamers, en dat het gros van de Surinamers te dom is om zelf te bedenken wat goed voor henzelf is?
Het stelselmatig wegzetten van Surinamers als domme negers is toch juist wat de aanleiding is geweest voor deze hele discussie? En nu maakt ze zich er zelf schuldig aan...quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Eigenlijk probeer je dus te zeggen dat jij wel weet wat goed is voor Surinamers, en dat het gros van de Surinamers te dom is om zelf te bedenken wat goed voor henzelf is?Ik vind dat eerlijk gezegd nogal een discriminatoire gedachtegang.
Je mag best zelf een mening hebben. Je mag echter niet de gehele bevolking wegzetten als xenofoben zonder dat je je schuldig maakt aan racisme. Je mag dan ook niet de racismekaart spelen als je zelf net zo hard de racist uithangt. Dat noemen we ook wel hypocriet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:53 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Nee hoor, ze trekken toch hun mond open. Met succes overigens?
En ik heb trouwens familie met een kleurtje. Geeft dat me opeens meer recht van spreken? Of moet ik zelf ook zwart zijn voor ik überhaupt een mening mag hebben over racisme?
nou nou..... ben je vreemdelingenhaat aan het projecteren ?quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het feit dat je dat met keiharde leugens en verdraaiingen moet doen zegt genoeg over je eigen minderwaardigheidscomplex. Jij bent de ware racist hier.
Pas dit eens op je eigen toe.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je mag best zelf een mening hebben. Je mag echter niet de gehele bevolking wegzetten als xenofoben zonder dat je je schuldig maakt aan racisme. Je mag dan ook niet de racismekaart spelen als je zelf net zo hard de racist uithangt. Dat noemen we ook wel hypocriet.
Nee hoor, ik leg hierboven al uit waarom ze racistische uitingen heeft op dit forum.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
nou nou..... ben je vreemdelingenhaat aan het projecteren ?
De vraag is alleen of Zwarte Piet in onze huidige maatschappij een racistisch stereotype vertegenwoordigt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:45 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Hoezo? ik ben niet degene die een blanke bevolkingsgroep wegzet als nazivolk of xenofoben. Ik ben niet degenen die Surinamers wegzet als domme negers die niet weten wanneer ze zich gekwetst dienen te voelen. Ik ben niet degene die pretendeert moreel superieur te zijn aan zo ongeveer iedere Fok bezoeker. Dat zijn stuk voor stuk racistische uitlatingen van de bovenste plank.quote:
Dat is het ook! En dus de hele site en al zijn users.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:52 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Nu je het zegt! Racisme!
Ook blond-, rood- en zwartharigen worden gediscrimineerd trouwens!
Omdat het een domme vraag is. Leg jij eerst maar eens uit waarom we cartoons waarin joden met haakneuzen en zakken geld worden afgebeeld 'not done' vinden. Want ik zie het verschil niet tussen die stereotiepen en het stereotiep van de zwarte man met dikke lippen en kroeshaar die het knechtje is van de blanke man.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:56 schreef Fascination het volgende:
En ze gaat wéér niet op de vraag in.
Quicy Gario is alvast geen Surinamer.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:53 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Nee hoor, ze trekken toch hun mond open. Met succes overigens?
Je mag best een mening over racisme hebben. Maar als je (terecht!) vindt dat negers gelijkwaardig zijn aan andere mensen, neem hun mening dan ook net zo serieus als die van andere mensen. En ga dan niet impliceren dat de grote meerderheid van de negers te dom is om door te hebben dat ze indirect last van discriminatie hebben.quote:En ik heb trouwens familie met een kleurtje. Geeft dat me opeens meer recht van spreken? Of moet ik zelf ook zwart zijn voor ik überhaupt een mening mag hebben over racisme?
Nee, die ziet ze niet. Best lastig, die kleppen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:56 schreef Fascination het volgende:
En ze gaat wéér niet op de vraag in.
Waar impliceert ze dat ? In welke posting?quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:58 schreef Igen het volgende:
Je mag best een mening over racisme hebben. Maar als je vindt dat negers gelijkwaardig zijn aan andere mensen, neem hun mening dan ook net zo serieus als die van andere mensen. En ga dan niet impliceren dat de grote meerderheid van de negers te dom is om door te hebben dat ze indirect last van discriminatie hebben.
Niet dat we hier nu per se heel diep op moeten ingaan, maar de verf volgt toch precies de contouren van de lippen? Of niet?quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Piet Römer was meer realistisch bewerkt. Meer een bruinachtige kleur. Niet de lippen overdreven aanzetten, maar wel iets.
Waarom haal je nu opeens de Joden er weer bij? Wil je als volgend stapje de Holocaust gaan vergelijken met Zwarte Piet?quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:57 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Omdat het een domme vraag is. Leg jij eerst maar eens uit waarom we cartoons waarin joden met haakneuzen en zakken geld worden afgebeeld 'not done' vinden. Want ik zie het verschil niet tussen die stereotiepen en het stereotiep van de zwarte man met dikke lippen en kroeshaar die het knechtje is van de blanke man.
Dat, en alle tekenaars die wel eens een karikatuur hebben getekend moeten naar de goelag.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom haal je nu opeens de Joden er weer bij? Wil je als volgend stapje de Holocaust gaan vergelijken met Zwarte Piet?
quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Waar impliceert ze dat ? In welke posting?
quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:40 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Jij bent wel degene die discriminerend kan leuterenquote:Op zondag 20 oktober 2013 14:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoezo? ik ben niet degene die een blanke bevolkingsgroep wegzet als nazivolk of xenofoben. Ik ben niet degenen die Surinamers wegzet als domme negers die niet weten wanneer ze zich gekwetst dienen te voelen. Ik ben niet degene die pretendeert moreel superieur te zijn aan zo ongeveer iedere Fok bezoeker. Dat zijn stuk voor stuk racistische uitlatingen van de bovenste plank.
quote:Je mag dan ook niet de racismekaart spelen als je zelf net zo hard de racist uithangt. Dat noemen we ook wel hypocriet.
Je geniet hiervan he?quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:59 schreef Joanne35 het volgende:
En dan zeggen ze nog dat er geen taboes meer zijn in Nederland, kijk iedereen toch eens over je heen vallen als je hun heilige zwarte piet durft te becritiseren
Want vrijheid van meningsuiting is goed, maaaaar alleen als het over andere culturen gaat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:59 schreef Joanne35 het volgende:
En dan zeggen ze nog dat er geen taboes meer zijn in Nederland, kijk iedereen toch eens over je heen vallen als je hun heilige zwarte piet durft te becritiseren
Je gaat nu serieus de slachtofferrol inkruipen nadat je heel Nederland uit hebt gemaakt voor xenofobe nazi-aanhangers, om en passant alle Surinamers die zich niet gediscrimineerd voelen uit te maken voor dom negervolk? Je moet het maar durven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:59 schreef Joanne35 het volgende:
Waar ben ik precies racistisch bezig ? Graag een letterlijke quote.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:01 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij bent wel degene die discriminerend kan leuteren
en pas dit dan toe op jezelf:....
[..]
Jij komt zeker uit hetzelfde kamp dat zegt dat wij niet over andere culturen mogen oordelen. Dan redeneer je van je eigen cultuur en ben je een cultuurrelativist. Als andere culturen naar ons kijken en iets vanuit hun context vreemd vinden, dan kan dat. Maar het betekent niet dat zij gelijk hebben of wij iets moeten veranderen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:26 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Klopt, maar als de rest van je buren het met je onderburen eens zijn heb je wel een probleem.
Buiten Nederland krijg je zwarte piet nergens uitgelegd. Maar op de een of andere manier blijft het gros van de Nederlanders maar denken dat zwarte piet geen probleem is. Al die andere landen zullen het wel fout hebben? Over oogkleppen ophebben gesproken zeg.
Ze heeft wel gelijk over de die tsunami van agressie. Ik zeg dat al 2 weken in deze topicseriequote:Op zondag 20 oktober 2013 15:01 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je geniet hiervan he?
Krijg ik nog antwoord op mijn vraag wat je volgende heilige doel is?
Misschien kan je nog even aangeven wat de huidige negatieve stereotypering van zwarte piet is?quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:59 schreef Joanne35 het volgende:
Er is geen agressie. De 1e neger moet nog in elkaar gemept worden en de eerste Zwarte Piet moet nog uit zijn kleren getrokken worden. Die agressie zit in je hoofd. De enige agressie die tot nu toe is voorgekomen is die van de tegenstanders die een cameraman mishandeld hebben.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:02 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ze heeft wel gelijk over de die tsunami van agressie. Ik zeg dat al 2 weken in deze topicserie
Waar is zij precies racistisch bezig?quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waar ben ik precies racistisch bezig ? Graag een letterlijke quote.
Dat heb ik je net letterlijk uitgelegd. Gelieve inhoudelijk die zaken in te gaan, ik ga niet alles herhalen voor je, een beetje eigen inzet wordt zeer op prijs gesteld.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Waar is zij precies racistisch bezig?
Ahh je ontkent je eigen stroom van verbale agressie in deze topicreeks.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er is geen agressie. De 1e neger moet nog in elkaar gemept worden en de eerste Zwarte Piet moet nog uit zijn kleren getrokken worden. Die agressie zit in je hoofd. De enige agressie die tot nu toe is voorgekomen is die van de tegenstanders die een cameraman mishandeld hebben.
Ik zie je quotes nog steeds niet verschijnen. Graag onderbouwing voor je beweringen en beschuldigingen, zo moeilijk moet het niet zijn, en anders dien je maar niet te reageren. Laten we deze discussie volwassen houden, ook jij.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ahh je ontkent je eigen stroom van verbale agressie in deze topicreeks.
Doen agressieplegers vaker
Nee hoor, je mag andere culturen best bekritiseren. Mijn morele kompas is gelijkwaardigheid en menselijke waardigheid, als ik vind dat een bepaalde culturele uiting die waarden schendt kunnen ze op mijn kritiek rekenen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:02 schreef Poolbal het volgende:
Jij komt zeker uit hetzelfde kamp dat zegt dat wij niet over andere culturen mogen oordelen.
Er wordt wel buitengewoon fel gereageerd. En ik verdenk sommigen ervan dat hun 'handen af van Zwarte Piet' betoog de enige keer in hun leven is dat ze een neger verdedigen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er is geen agressie. De 1e neger moet nog in elkaar gemept worden en de eerste Zwarte Piet moet nog uit zijn kleren getrokken worden. Die agressie zit in je hoofd. De enige agressie die tot nu toe is voorgekomen is die van de tegenstanders die een cameraman mishandeld hebben.
Er staan nog 15 vragen voor je open. Gelieve die te beantwoorden in plaats van selectief te reageren.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:06 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Nee hoor, je mag andere culturen best bekritiseren. Mijn morele kompas is gelijkwaardigheid en menselijke waardigheid, als ik vind dat een bepaalde culturele uiting die waarden schendt kunnen ze op mijn kritiek rekenen.
Nee hoor... Je beschuldigt alleen .... maar je onderbouwt niks met quotes en linkjes .quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat heb ik je net letterlijk uitgelegd. Gelieve inhoudelijk die zaken in te gaan, ik ga niet alles herhalen voor je, een beetje eigen inzet wordt zeer op prijs gesteld.
Fel reageren staat gelijk aan agressie ja? Sinds wanneer is het woord agressie zo opgewaardeerd?quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:06 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Er wordt wel buitengewoon fel gereageerd. En ik verdenk sommigen ervan dat hun 'handen af van Zwarte Piet' betoog de enige keer in hun leven is dat ze een neger verdedigen.
Sorry dat ik niet op alle posts kan reageren. Ga sowieso eerst wat eten nu dus jullie hebben pech gehadquote:Op zondag 20 oktober 2013 15:07 schreef Scorpie het volgende:
Er staan nog 15 vragen voor je open. Gelieve die te beantwoorden in plaats van selectief te reageren.
Is dat erg dan ?quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:06 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Er wordt wel buitengewoon fel gereageerd. En ik verdenk sommigen ervan dat hun 'handen af van Zwarte Piet' betoog de enige keer in hun leven is dat ze een neger verdedigen.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:06 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Zwaktebod van epische proporties dit.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:07 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Sorry dat ik niet op alle posts kan reageren. Ga sowieso eerst wat eten nu dus jullie hebben pech gehad
Nee hoor. Het is nu niet bepaald zo dat jouw mening leidend voor me is. Ga lekker eten en neem de tijd. Goed kauwen voor je doorslikt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:07 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Sorry dat ik niet op alle posts kan reageren. Ga sowieso eerst wat eten nu dus jullie hebben pech gehad
Net als jouw bijdrages aan dit topicquote:Op zondag 20 oktober 2013 15:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zwaktebod van epische proporties dit.
Hier:quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Waar is zij precies racistisch bezig?
icm.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:40 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Negers zijn blijkbaar niet in staat om zelf te bedenken of Zwarte Piet hen indirect discrimineert. Dat kunnen mensen met een andere huidskleur blijkbaar een stuk beter, volgens haar.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:45 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat? Uit dat onderzoek dat jij quote blijkt bovendien dat de meerderheid van hen juist wel vinden dat zwarte piet mensen discrimineert. *niet henzelf*. Maar *wel anderen*.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:10 schreef Igen het volgende:
Negers zijn blijkbaar niet in staat om zelf te bedenken dat Zwarte Piet hen indirect discrimineert. Dat kunnen mensen met een andere huidskleur blijkbaar een stuk beter, volgens haar.
Dat kunnen ze niet aangeven want zwarte Piet zorgt juist voor een positieve stereotypering.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:02 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Misschien kan je nog even aangeven wat de huidige negatieve stereotypering van zwarte piet is?
Mijn morele kompas rinkelt wel vaker hoor. Maar het lijkt me niet zo relevant om hier b.v. over verplichte tewerkstelling met behoud van uitkering te gaan discussiëren, daar zijn andere plekken voorquote:Op zondag 20 oktober 2013 15:12 schreef n00b13 het volgende:
Maar een man die verkleed als neger snoepjes en cadeaus uitdeelt is dus de reden voor het rinkelen van je morele kompas.
Zo ken ik er nog wel 10.
Het zal mij worst wezen wie wat denkt over anderen. Die anderen kunnen prima voor zichzelf spreken - en doen dat ook in die enquete, maar dat neem je niet serieus.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:11 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat? Uit dat onderzoek dat jij quote blijkt bovendien dat de meerderheid van hen juist wel vinden dat zwarte piet mensen discrimineert. *niet henzelf*. Maar *wel anderen*.
De Surinamers vinden het voor het merendeel geen probleem, dus hoppa: hun mening is *POEFF* irrelevant.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:11 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat? Uit dat onderzoek dat jij quote blijkt bovendien dat de meerderheid van hen juist wel vinden dat zwarte piet mensen discrimineert. *niet henzelf*. Maar *wel anderen*.
Hopsakee, alsof er nog niet genoeg mensen beledigd waren, wordt iedereen nog eens verkapt uitgemaakt voor racist. Chapeau.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:06 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Dit is dat typische ik denk voor een ander gedrag van de moraalridders.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Het zal mij worst wezen wie wat denkt over anderen. Die anderen kunnen prima voor zichzelf spreken.
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdfquote:Op zondag 20 oktober 2013 15:11 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, gelijkwaardigheid weet je wel? Gelijk loon voor gelijk werk, dus gewoon een minimumloon ipv een uitkering aan die mensen geven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:18 schreef n00b13 het volgende:
Mensen die moeten werken voor geld doen je morele kompas ook rinkelen?
Ze wordt door 6, 7 mensen tegelijk aangevallen. En het is heel normaal om niet te reageren op een opponent. Beter dat , dan op de vrouw spelen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dit is dat typische ik denk voor een ander gedrag van de moraalridders.
En elke rechtstreekse vraag ontwijken. Ook zo'n vervelend trekje.
Ik probeer ook zoveel mogelijk te reageren op serieuze vragen. Maar het gros zijn gewoon vragen die al honderd keer langs zijn gekomen in deze discussie of die gewoon nergens op slaan, en daar ga ik echt geen tijd in steken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:20 schreef Bluesdude het volgende:
En het is heel normaal om niet te reageren op een opponent.
Ik zie hier maar 1 persoon steeds aanvallen en mensen voor racist en xenofoob uitmaken. Kwalijk.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ze wordt door 6, 7 mensen tegelijk aangevallen. En het is heel normaal om niet te reageren op een opponent. Beter dat , dan op de vrouw spelen.
Jij moest toch eten?quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:15 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Mijn morele kompas rinkelt wel vaker hoor. Maar het lijkt me niet zo relevant om hier b.v. over verplichte tewerkstelling met behoud van uitkering te gaan discussiëren, daar zijn andere plekken voor
De Surinamers zijn de meest kritische groep. 27% van hen voelt zich gediscrimineerd, maar omgekeerd zegt 36% dat Zwarte Piet moet blijven én gewoon zwart moet blijven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf
Ik geef nog eens die link.
Uit dat onderzoek blijkt zeer zeker dat veel donkere mensen niet echt happy zijn met die zwartepiet-cultus.
Fixed.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ze wordt door 6, 7 mensen tegelijk aangevallen aangesproken op haar racistische uitlatingen.
Eten is discriminerend ten opzichte van mensen die geen eten hebben.quote:
Het hoogste percentage is 27%; hoezo veel? Dat is een minderheid van een minderheid.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik geef nog eens die link.
Uit dat onderzoek blijkt zeer zeker dat veel donkere mensen niet echt happy zijn met die zwartepiet-cultus.
Natuurlijk wordt dat door de meest agressieve pietfans genegeerd, want ze zijn helemaal niet zo fan van echte donkere mensen.
Overigens vind ik dat een sint zijn pieten opdracht moet geven zich gemengd te schminken.
Zwart, bruin, wit.... Of helemaal niet.
Maar Joanne35 denkt wel aan ze hoor.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:24 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Het hoogste percentage is 27%; hoezo veel? Dat is een minderheid van een minderheid.
Gezeik in de marge.
"Ja, maar wij weten wel het beste wat goed is voor die negertjes! En wie er anders over denkt is een racist!"quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:24 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Het hoogste percentage is 27%; hoezo veel? Dat is een minderheid van een minderheid.
Gezeik in de marge.
Ik moest lachenquote:Op zondag 20 oktober 2013 15:24 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Eten is discriminerend ten opzichte van mensen die geen eten hebben.
Het moet worden afgeschaft.
Kromme vergelijking, want zwarte piet is weliswaar oorspronkelijk deels gemodelleerd naar een neger, maar staat heden ten dage niet meer symbool voor een neger. Wij hebben de figuur zwarte piet zo aangepast, dat de racistische elementen daaruit zijn verdwenen. Ja, zwarte piet lijkt qua schmink op een blackface, maar zwarte piet wordt niet neergezet als een domme slaaf, maar als een bekwame hulp voor sinterklaas. Waarom kan men sinterklaas en zwarte piet niet als op zichzelf staande figuren zien en moet het gelinkt worden aan zwarte en blanke mensen?quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:57 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Omdat het een domme vraag is. Leg jij eerst maar eens uit waarom we cartoons waarin joden met haakneuzen en zakken geld worden afgebeeld 'not done' vinden. Want ik zie het verschil niet tussen die stereotiepen en het stereotiep van de zwarte man met dikke lippen en kroeshaar die het knechtje is van de blanke man.
Overigens totaal irrelevant. Joanne35 weet namelijk te melden dat er sommigen zijn die gekwetst zijn, en dat is alles wat telt. Dat de Negermensch in kwestie zich niet aangesproken voelt doet niet terzake; de kruistocht van Don Quichot Joanne35 moet en zal plaatsvinden! Te paard!quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:24 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Gezeik in de marge.
Ik vind je vertaling van sommige naar iedereen wat inaccuraat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:17 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Hopsakee, alsof er nog niet genoeg mensen beledigd waren, wordt iedereen nog eens verkapt uitgemaakt voor racist. Chapeau.
Ik vind het kwalijk dat jij maar 1 persoon ziet die steeds aanvaltquote:Op zondag 20 oktober 2013 15:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik zie hier maar 1 persoon steeds aanvallen en mensen voor racist en xenofoob uitmaken. Kwalijk.
Niet mee eens.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind het kwalijk dat jij maar 1 persoon ziet die steeds aanvalt
Ik zie al 2 weken een heleboel personen in deze topicserie.
En de meest agressieve aanvallers die zijn te noemen, intolerant, bijzonder intolerant, discriminerend of racistisch.
Heb jij dat onderzoek gelezen?quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:16 schreef Ferdo het volgende:
[..]
De Surinamers vinden het voor het merendeel geen probleem, dus hoppa: hun mening is *POEFF* irrelevant.
Misschien komt dat ook wel omdat degenen die Zwarte Piet niet subiet willen afschaffen volgens sommige mensen al heel snel racisten zijn. Dan kun je verwachten dat mensen een wat minder vriendelijke houding aannemen als je daarin maar door blijft drammen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind het kwalijk dat jij maar 1 persoon ziet die steeds aanvalt
Ik zie al 2 weken een heleboel personen in deze topicserie.
En de meest agressieve aanvallers die zijn te noemen, intolerant, bijzonder intolerant, discriminerend of racistisch.
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdfquote:Op zondag 20 oktober 2013 15:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Overigens totaal irrelevant. Joanne35 weet namelijk te melden dat er sommigen zijn die gekwetst zijn, en dat is alles wat telt. Dat de Negermensch in kwestie zich niet aangesproken voelt doet niet terzake; de kruistocht van Don Quichot Joanne35 moet en zal plaatsvinden! Te paard!
Vieze racist ben je ook he, je wil Zwarte Piet in stand houden dus ben je anti-neger! Geef het maar toe! Stiekem ben je ook een xenofoob en een nazi!quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:32 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Misschien komt dat ook wel omdat degenen die Zwarte Piet niet subiet willen afschaffen volgens sommige mensen al heel snel racisten zijn. Dan kun je verwachten dat mensen een wat minder vriendelijke houding aannemen als je daarin maar door blijft drammen.
Waar negeer ik dat?quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dit onderzoek geeft toch aan dat veel zwarte mensen zwartepietenspel discriminerend vind.
Negeer je dat ?
Ik ga maar even een puntmuts zoeken, of zo.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vieze racist ben je ook he, je wil Zwarte Piet in stand houden dus ben je anti-neger! Geef het maar toe! Stiekem ben je ook een xenofoob en een nazi!
Inderdaad, veel donkere mensen denken volgens het onderzoek dat het discriminerend is voor anderen. Terwijl uit het zelfde onderzoek blijkt dat dit niet klopt en verreweg meeste donkere mensen het voor zichzelf niet discriminerend vinden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:23 schreef Igen het volgende:
[..]
En daartussenin zit blijkbaar nog een groep van 37% aan moraalridders die vinden dat Zwarte Piet moet worden aangepast omdat het kwetsend is voor anderen.
Dat is dan de allermeest kritische minderheid. Ik vind niet dat je daaruit kan afleiden dat "veel donkere mensen" een serieus probleem met Zwarte Piet hebben.
Doe mee, stem PVV. Ik ga een vlag van Geert kopen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:36 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ik ga maar even een puntmuts zoeken, of zo.
precies ... je zegt het 'sommige mensen'quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:32 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Misschien komt dat ook wel omdat degenen die Zwarte Piet niet subiet willen afschaffen volgens sommige mensen al heel snel racisten zijn. Dan kun je verwachten dat mensen een wat minder vriendelijke houding aannemen als je daarin maar door blijft drammen.
Hand in eigen boezem een optie?quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
precies ... je zegt het 'sommige mensen'
Dat is nog geen excuus om alle mensen die kritiek hebben verbaal af te zeiken.
Nee, veel donkere mensen denken denken dat het discriminerend is voor andere donkere mensen maar niet voor hun zelf.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dit onderzoek geeft toch aan dat veel zwarte mensen zwartepietenspel discriminerend vind.
Negeer je dat ?
Het onderzoek is hartstikke duidelijk. Veel zwarte mensen zijn niet zo happy met zwartepietengedoe.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:36 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Inderdaad, veel donkere mensen denken volgens het onderzoek dat het discriminerend is voor anderen. Terwijl uit het zelfde onderzoek blijkt dat dit niet klopt en verreweg meeste donkere mensen het voor zichzelf niet discriminerend vinden.
Van mij mag je. No problemquote:Op zondag 20 oktober 2013 15:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Hand in eigen boezem een optie?
Of vis, mag ook
Ik vind de nacht eng! gewoon omdat die zwart is.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:39 schreef n00b13 het volgende:
Ik vind de naam Zwarte Markt ook racistisch en derhalve discriminatie.
Idem voor zwart rijden.
Dit is het onomstotelijke bewijs dat je een racist bent.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:41 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Ik vind de nacht eng! gewoon omdat die zwart is.
Ik ben ook weleens 'niet happy' over bepaalde zaken. Tsja.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het onderzoek is hartstikke duidelijk. Veel zwart mensen zijn niet zo happy met zwartepietengedoe.
Men zou ook eens de agressie moeten onderzoeken van de mensen die discriminatie en verwijten van discriminatie wegschreeuwen.
Het is een etterende wond die nu openbarst.
En dat terwijl Piet zo'n beetje de happiest person on earth isquote:Op zondag 20 oktober 2013 15:41 schreef n00b13 het volgende:
'mensen die niet zo happy zijn'
Dus daar doen we het dan voor
Open een topic in klaagbank.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:42 schreef marcodej het volgende:
[..]
Ik ben ook weleens 'niet happy' over bepaalde zaken. Tsja.
Ik zou niet weten waarom.quote:
Dat realiseer ik mij ook net. Wilde meteen een borrel inschenken, maar ik heb alleen maar witte wijn.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:42 schreef Fascination het volgende:
[..]
Dit is het onomstotelijke bewijs dat je een racist bent.
Jij bent nou dingen aan het hineininterpretieren vanuit je blinde haat tegen mensen die Zwarte Piet niet veranderd willen hebben.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het onderzoek is hartstikke duidelijk. Veel zwarte mensen zijn niet zo happy met zwartepietengedoe.
Men zou ook eens de agressie moeten onderzoeken van de mensen die discriminatie en verwijten van discriminatie wegschreeuwen.
Het is een etterende wond die nu openbarst.
Precies, dan niet. Zouden meer mensen moeten doen.quote:
Hieronder voorbeelden van racistische stereotypering. De boodschap is des te duidelijker omdat deze menselijke karikaturen afgebeeld zijn in herkenbare kleding, in herkenbare situaties uit het alledaagse leven. Wat is die boodschap? Dat de zwarten die je elke dag over straat ziet lopen, gemankeerde mensen zijn, eigenlijk een soort halve apen, die niet passen in een beschaafde samenleving. Ik zie dat heel duidelijk. Ik heb grote moeite om iets soortgelijks in de huidige Zwarte Piet te zien.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:45 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Maar waarom zijn er zoveel mensen die zich (schijnbaar) persoonlijk aangevallen voelen door voorstellen om Zwarte Piet aan te passen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Jij bent nou dingen aan het hineininterpretieren vanuit je blinde haat tegen mensen die Zwarte Piet niet veranderd willen hebben.
Ter aanvulling: ik zou ook aangeven dat Zwarte Piet discriminerend voor anderen is, want dat is het blijkbaar nou eenmaal voor sommige anderen. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat die anderen zich terecht gediscrimineerd voelen, noch dat ik "niet zo happy" met Zwarte Piet ben, noch dat ik wil dat er iets aan veranderd wordt.
Stroman alert!quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:10 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Maar waarom zijn er zoveel mensen die zich (schijnbaar) persoonlijk aangevallen voelen door voorstellen om Zwarte Piet aan te passen.
Er wordt net gedaan of zwarte piet in zijn huidige vorm het laatste verdedigingsbastion van het Nederlands cultureel erfgoed is. Als dit valt zijn we verloren en wordt onze cultuur definitief overgenomen door vreemd kleurige, raar pratende en vies ruikende buitenlanders. Raar vind ik het maar.
Omdat je weggezet wordt als halve racist omdat je een onschuldig kinderfeest viert, door een hardschreeuwende minderheid. Daarom.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:10 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Maar waarom zijn er zoveel mensen die zich (schijnbaar) persoonlijk aangevallen voelen door voorstellen om Zwarte Piet aan te passen.
Er wordt net gedaan of zwarte piet in zijn huidige vorm het laatste verdedigingsbastion van het Nederlands cultureel erfgoed is. Als dit valt zijn we verloren en wordt onze cultuur definitief overgenomen door vreemd kleurige, raar pratende en vies ruikende buitenlanders. Raar vind ik het maar.
Blinde haat ?quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Jij bent nou dingen aan het hineininterpretieren vanuit je blinde haat tegen mensen die Zwarte Piet niet veranderd willen hebben.
Je kunt prima vinden dat iemand ten onrechte zich gediscrimineerd voelt.quote:Ter aanvulling: ik zou ook aangeven dat Zwarte Piet discriminerend voor anderen is, want dat is het blijkbaar nou eenmaal voor sommige anderen. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat die anderen zich terecht gediscrimineerd voelen, noch dat ik "niet zo happy" met Zwarte Piet ben, noch dat ik wil dat er iets aan veranderd wordt.
Ja, van die reacties als dat degenen die klagen maar terug naar hun eigen land moeten ophoepelen zijn behoorlijk triest ja. Bij deze distantieer ik mij daar ook uitdrukkelijk van.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt prima vinden dat iemand ten onrechte zich gediscrimineerd voelt.
Maar als sommigen in deze kwestie hun mening zo agressief naar voren schuiven dan bewijzen ze zelf al dat er een zeker gelijk is in dat gevoel van discriminatie.
Deze hele topicserie wordt voortgedreven door een grote schreeuw van :
" ik discrimineer niet.. etnische discriminatie in Nederland bestaat helemaal niet "
is verdacht hoor
Nee hoor, "JE wordt helemaal niet weggezet als halve racist"quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:13 schreef marcodej het volgende:
[..]
Omdat je weggezet wordt als halve racist omdat je een onschuldig kinderfeest viert, door een hardschreeuwende minderheid. Daarom.
En dat dikgedrukte slaat nergens op.
Met gekleurde Pieten blijft de oorsprong natuurlijk precies exact hetzelfde hè.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:29 schreef Rachilda het volgende:
[..]
Nee hoor, "JE wordt helemaal niet weggezet als halve racist"
Ik heb goed naar de discussie geluisterd; en kern van het argument is dat de oorsprong van het feest een racistische inslag heeft.
Er wordt door die mensen dus niet gesproken over dat mensen racistisch zijn als ze het feest zouden vieren, maar men wijst er alleen maar op dat het een racistische inslag heeft en dat het dus handig zou zijn als de zwarte pieten vervangen zou worden door bijvoorbeeld gekleurde pieten
Jup en na al dat gestigmatiseer ga ik eens wat echte racistische dingen doen. Zo werkt stigmatisering toch? Als je een aantal keer hoort dat je iets bent dan ga je ernaar gedragen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:19 schreef TLC het volgende:
Ik ga lekker Sinterklaas vieren met mijn familie, compleet met Sinterklaas en ZWARTE pieten en al.
Ik kan die 21 klagers niet serieus nemen! Niet door het aandringen op een verbod. Niet door te doen of het hele feest racistisch is en zeker niet meer na die zitting. Maar ik vind het tot onbespreekbaar verklaren van sommige overgebleven karikaturale trekken in het feest ook niet de goede weg.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:13 schreef marcodej het volgende:
[..]
Omdat je weggezet wordt als halve racist omdat je een onschuldig kinderfeest viert, door een hardschreeuwende minderheid. Daarom.
En dat dikgedrukte slaat nergens op.
Je hebt je laten hersenspoelen. Well done.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:35 schreef Rachilda het volgende:
Wat ik er van vind...:
Ik heb altijd sinterklaas gevierd, met zwarte pieten en al...maar nu ik de disussie zo een beetje volg denk ik dat het misschien toch beter is om met gekleurde pieten te gaan werken in plaats van zwarte pieten.
Want eerlijk gezegd vind ik het verkleden naar een zwarte piet toch iets tenenkrommends...
Niet elke zwarte piet doet er aan mee, maar ik heb genoeg zwarte pieten gezien die dan ook nog eens bepaald buitenlands accent gaan opzetten...ik heb dat wel altijd weer raar gevonden...ik krijg toch het gevoel dan altijd dat zwarte/gekleurde mensen daar toch een beetje mee belachelijk gemaakt worden
ja dat klopt hoor, daar was ik me ook van bewust toen ik het schreef, helemaal afschaffen van het sinterklaasfeest lijkt me ook niet nodig, want uiteindelijk is het een kinderfeest waar velen van genieten, en ik denk dat als de kleurenpieten ingevoerd zouden worden dat er alleen nog een focus is op het kinderfeest zelf en dat lijkt me voor iedereen goedquote:Op zondag 20 oktober 2013 16:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Met gekleurde Pieten blijft de oorsprong natuurlijk precies exact hetzelfde hè.
Hoe bedoel je?quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:37 schreef Fascination het volgende:
[..]
Je hebt je laten hersenspoelen. Well done.
Goed, om er serieus antwoord op te geven:quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:34 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Het dikgedrukte gedeelte doet idd af aan de voor de rest wel serieus bedoelde vraag.
Waarom er niet voor kiezen helemaal niet te schminken? Krijg je als het goed is vanzelf verschillende kleuren pieten.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:39 schreef Rachilda het volgende:
[..]
ja dat klopt hoor, daar was ik me ook van bewust toen ik het schreef, helemaal afschaffen van het sinterklaasfeest lijkt me ook niet nodig, want uiteindelijk is het een kinderfeest waar velen van genieten, en ik denk dat als de kleurenpieten ingevoerd zouden worden dat er alleen nog een focus is op het kinderfeest zelf en dat lijkt me voor iedereen goed
jouw opmerking gaat helaas voor jou niet opquote:Op zondag 20 oktober 2013 16:40 schreef Poolbal het volgende:
Dan wordt het een soort regenboog feest. De regenboog is het symbool van homo's. Ik heb niets tegen homo's, maar ik vind dat seksuele voorkeur los moet staan van een kinderfeest. Door regenboog pieten zou ik me daarin gekwetst voelen.
wat mij betreft ook prima, en inderdaad nog beter, schminken hoeft ook niet natuurlijkquote:Op zondag 20 oktober 2013 16:42 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Waarom er niet voor kiezen helemaal niet te schminken? Krijg je als het goed is vanzelf verschillende kleuren pieten.
Qua kleding lijkt deze Hajji toch ook weer een beetje op Schenkmans knecht van 1850... Het blijft een fascinerende traditie.quote:
goed punt hoorquote:Op zondag 20 oktober 2013 16:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Goed, om er serieus antwoord op te geven:
Ik vind dingen zoals Koninginnesdag, Sinterklaas en Oud en Nieuw leuke tradities die je niet zonder een hele goede reden moet afschaffen of aanpassen.
En ja, bij Sinterklaas zie je misschien stukjes terug van de verschrikkelijke dingen die Nederlanders in het verleden hebben uitgespookt. Maar die geschiedenis hebben we nou eenmaal, daaraan verandert niks als je alles wat ernaar verwijst in de doofpot stopt. Het enige wat we kunnen doen, is nu die mensen wel goed behandelen en als volwaardig aan te zien en daar staat de huidige Zwarte Piet niet aan in de weg.
jouw gekleurde piet en verband met homo's is echt heel kinderachtig, erg jammerquote:Op zondag 20 oktober 2013 16:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Krijgen we straks ook gejank van de Chinezen omdat ze zich gediscrimineerd voelen vanwege de ''gele'' piet? Ik word zo moe van dit té politiek correcte gezever. Hoe kan een feest ZONDER racistische lading nou ineens wél racistisch zijn?Het is een KINDERfeest en een gemiddeld kind staat er helemaal niet bij stil.
Als er gekleurde pieten komen start ik trouwens een facebook pagina. Da's discriminerend jegens homosexuelen en dat moeten we niet willen met z'n allen
Wat is er nou weer kinderachtig aan. Het is net zo'n uit zijn verband getrokken argument als ''pieten stellen slaven voor''quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:50 schreef Rachilda het volgende:
[..]
jouw gekleurde piet en verband met homo's is echt heel kinderachtig, erg jammer
ik vind jou wel een beetje dom hoor...omdat bet een kinderfeest is kan er heeeelemaal niks mis mee zijn?quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Krijgen we straks ook gejank van de Chinezen omdat ze zich gediscrimineerd voelen vanwege de ''gele'' piet? Ik word zo moe van dit té politiek correcte gezever. Hoe kan een feest ZONDER racistische lading nou ineens wél racistisch zijn?Het is een KINDERfeest en een gemiddeld kind staat er helemaal niet bij stil.
Als er gekleurde pieten komen start ik trouwens een facebook pagina. Da's discriminerend jegens homosexuelen en dat moeten we niet willen met z'n allen
Dit.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat is er nou weer kinderachtig aan. Het is net zo'n uit zijn verband getrokken argument als ''pieten stellen slaven voor''
Eh..nee?quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:51 schreef Rachilda het volgende:
[..]
ik vind jou wel een beetje dom hoor...omdat bet een kinderfeest is kan er heeeelemaal niks mis mee zijn?
Natuurlijk, het is een kinderfeest. Het is geen manifestatie om de zwarte medemens belachelijk te makenquote:Op zondag 20 oktober 2013 16:51 schreef Rachilda het volgende:
[..]
ik vind jou wel een beetje dom hoor...omdat bet een kinderfeest is kan er heeeelemaal niks mis mee zijn?
Zwarte Piet is misschien een neger, misschien een moor, misschien een blanke die zwart is vanwege de schoorsteen. Daar is helemaal geen duidelijkheid over.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:49 schreef Rachilda het volgende:
[..]
goed punt hoor
aan de andere kant begin ik wel steeds meer te vinden dat als je je gaat verkleden als zwarte piet en dat verband houdt met een zwarte bevolkingsgroep, dat je de mensen dan als een andere groep laat zien en is niet handig denk ik. Dan krijg je toch weer een hullie-zullie gedoe
Klopt. Dan zou je in de sint ook een stalkerige pedofiel kunnen zien. Echt, waar gaat het overquote:Op zondag 20 oktober 2013 16:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Eh..nee?
Als je er foute gedachten bij krijgt ligt dat helemaal aan jou.
ja jarenlang gewoon Sinterklaas gevierd, en dit jaar vast ook,...maar ik zou het niet erg vinden als er gewoon of gekleurde pieten komen of gewone hulppieten, gewone mensen, geen geschmink, wat mij betreft prima, ons Sinterklaasfeest zou dan gewoon even gezellig door gaanquote:Op zondag 20 oktober 2013 16:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dit.
Maar Rachilda is al om. Jarenlang gewoon Sinterklaas gevierd en nu ineens is het fout om dat met zwartepiet erbij te vieren.
En met zwartgeschminkte pieten toch ook? Wat maakt het toch uit?quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:55 schreef Rachilda het volgende:
[..]
ja jarenlang gewoon Sinterklaas gevierd, en dit jaar vast ook,...maar ik zou het niet erg vinden als er gewoon of gekleurde pieten komen of gewone hulppieten, gewone mensen, geen geschmink, wat mij betreft prima, ons Sinterklaasfeest zou dan gewoon even gezellig door gaan
Leg eens uit wat jij verstaat onder gekleurde pieten, of een gewone piet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:55 schreef Rachilda het volgende:
[..]
ja jarenlang gewoon Sinterklaas gevierd, en dit jaar vast ook,...maar ik zou het niet erg vinden als er gewoon of gekleurde pieten komen of gewone hulppieten, gewone mensen, geen geschmink, wat mij betreft prima, ons Sinterklaasfeest zou dan gewoon even gezellig door gaan
dat vraag ik me dus af...quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Natuurlijk, het is een kinderfeest. Het is geen manifestatie om de zwarte medemens belachelijk te maken![]()
Ik vind het nog veel erger dat er mensen zijn die dat blijkbaar denken. Of dat zo voelen, want laten we eerlijk zijn, dat slaat als een lul op een drumstel.
Ik begrijp dat je het vreemd vindt. Op internet wordt bijna elke discussie als een loopgravenoorlog uitgevochten.Maar ik juich het wel toe als mensen van mening willen/kunnen veranderen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dit.
Maar Rachilda is al om. Jarenlang gewoon Sinterklaas gevierd en nu ineens is het fout om dat met zwartepiet erbij te vieren.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Echt. Nog. Nooit.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:58 schreef Rachilda het volgende:
[..]
dat vraag ik me dus af...
moet je maar eens opletten...heb ik namelijk afgelopen 3 jaren gedaan en vandaar dat ik tot deze conclusie kom, het is me vaker opgevallen dat rond 5 december als Sinterklaas en zwarte pieten in een winkelcentrum staan, gewone zwarte mensen die aan het winkelen zijn worden nageroepen van "hey zwarte piet" heb ik nu al meerdere jaren gezien, moet je dit jaar ook maar eens opletten...dus dat vind ik toch wel onder de vlag van "belachelijk maken" vallen
Ach er wordt ook weleens kaaskop geroepen. Mensen die dingen op straat roepen moet je sowieso niet serieus nemen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:58 schreef Rachilda het volgende:
[..]
dat vraag ik me dus af...
moet je maar eens opletten...heb ik namelijk afgelopen 3 jaren gedaan en vandaar dat ik tot deze conclusie kom, het is me vaker opgevallen dat rond 5 december als Sinterklaas en zwarte pieten in een winkelcentrum staan, gewone zwarte mensen die aan het winkelen zijn worden nageroepen van "hey zwarte piet" heb ik nu al meerdere jaren gezien, moet je dit jaar ook maar eens opletten...dus dat vind ik toch wel onder de vlag van "belachelijk maken" vallen
gekleurde piet bedoel ik mee, groen geschminkt, rood geschminkt, paars geschminkt enz.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Leg eens uit wat jij verstaat onder gekleurde pieten, of een gewone piet.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:45 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Qua kleding lijkt deze Hajji toch ook weer een beetje op Schenkmans knecht van 1850... Het blijft een fascinerende traditie.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:59 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je het vreemd vindt. Op internet wordt bijna elke discussie als een loopgravenoorlog uitgevochten.Maar ik juich het wel toe als mensen van mening willen/kunnen veranderen.
ik weet niet of die mensen racistisch bezig zijn...dat heb je mij niet horen zeggen, kinderachtig vind ik het wel als zwarte mensen op zo een dag worden nageropenquote:Op zondag 20 oktober 2013 16:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Echt. Nog. Nooit.
Bovendien zijn de mensen die dat roepen racistisch bezig.![]()
Zal een saaie optocht worden. Iedereen in zijn gewone kloffie. Kleurloze Sinterklaasintocht. En dat terwijl kinderen juist zo betoverd zijn door de Sint en zijn entourage.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:00 schreef Rachilda het volgende:
[..]
gekleurde piet bedoel ik mee, groen geschminkt, rood geschminkt, paars geschminkt enz.
een gewone piet, zou iedereen kunnen zijn die zich als piet inzet die dag, maar zonder zwarte of groene, rode of paarse schmink
Het houdt niet per sé verband met een zwarte bevolkingsgroep en laat deze mensen niet als een andere groep zien. Zwarte Piet is een donker figuur, de herkomst ervan is niet geheel duidelijk.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:49 schreef Rachilda het volgende:
[..]
goed punt hoor
aan de andere kant begin ik wel steeds meer te vinden dat als je je gaat verkleden als zwarte piet en dat verband houdt met een zwarte bevolkingsgroep, dat je de mensen dan als een andere groep laat zien en is niet handig denk ik. Dan krijg je toch weer een hullie-zullie gedoe
Ok...nou als dat zo zou zijn...dan kan er toch simpel een ander entourage worden verzonnen voor de "zwarte pieten" en dan zijn de kinderen ook helemaal betoverd???quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:01 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Zal een saaie optocht worden. Iedereen in zijn gewone kloffie. Kleurloze Sinterklaasintocht. En dat terwijl kinderen juist zo betoverd zijn door de Sint en zijn entourage.
Misschien is juist dát het grootste probleem.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:43 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En dat terwijl Piet zo'n beetje de happiest person on earth is
ik ben benieuwd wat je bedoelt Ferdo..?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:04 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Misschien is juist dát het grootste probleem.
Wat is er nu leuker dan een verkleedfeest. Denk aan carnaval. Dit is in zekere zin het carnaval voor kinderen. En dat willen nu een aantal zure moraalridders van ze afpakken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:04 schreef Rachilda het volgende:
[..]
Ok...nou als dat zo zou zijn...dan kan er toch simpel een ander entourage worden verzonnen voor de "zwarte pieten" en dan zijn de kinderen ook helemaal betoverd???
Of kunnen kinderen alleen en enkel betoverd zijn als de pieten zwart geschminkt zijn en met zo een afro op hun hoofd??
quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:00 schreef Rachilda het volgende:
[..]
gekleurde piet bedoel ik mee, groen geschminkt, rood geschminkt, paars geschminkt enz.
een gewone piet, zou iedereen kunnen zijn die zich als piet inzet die dag, maar zonder zwarte of groene, rode of paarse schmink
oei...tja...dat bedoel ik dus, tenenkrommendquote:Op zondag 20 oktober 2013 17:07 schreef Igen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Daarmee los je dus maar ongeveer een derde op, van wat er volgens sommigen allemaal mis zou zijn met Zwarte Piet.
Maar de redenering is net zo geldig. Eeuwenlang zijn homos gezien als minderwaardig. En nu moeten ze opeens het hulpje worden? En verder maakt het niet uit, want het gaat om de perceptie van de gekwetsten. Als ik zeg dat ik het pijnlijk vindt dat een symbool van seksuele voorkeur aan een kinderfeest wordt verbonden dan is dat zo.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:50 schreef Rachilda het volgende:
[..]
jouw gekleurde piet en verband met homo's is echt heel kinderachtig, erg jammer
Kom op zeg. Als de klagers lakschoentjes weten om te buigen tot iets racistisch neem je dat toch niet meer serieus. Dan maakt het ook niet uit wat je wel ontwerpt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:11 schreef Rachilda het volgende:
[..]
oei...tja...dat bedoel ik dus, tenenkrommend
ik denk dat er een of andere ontwerper best wel een leuk verkleed pakje kan bedenken voor de pieten van het sinterklaas feest vanaf 2013
Ik heb al verschillende mogelijkheden voorbij zien komen:quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:11 schreef Rachilda het volgende:
[..]
oei...tja...dat bedoel ik dus, tenenkrommend
ik denk dat er een of andere ontwerper best wel een leuk verkleed pakje kan bedenken voor de pieten van het sinterklaas feest vanaf 2013
Ik ben niet gelukkig, dus jij mag dat ook niet zijn, dat idee.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:05 schreef Rachilda het volgende:
[..]
ik ben benieuwd wat je bedoelt Ferdo..?
ja daar ben ik het mee eens, als homo's opeens het hulpje van Sinterklaas zouden zijn, dan zou ik dat net zo tenenkrommend vinden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:14 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Maar de redenering is net zo geldig. Eeuwenlang zijn homos gezien als minderwaardig. En nu moeten ze opeens het hulpje worden? En verder maakt het niet uit, want het gaat om de perceptie van de gekwetsten. Als ik zeg dat ik het pijnlijk vindt dat een symbool van seksuele voorkeur aan een kinderfeest wordt verbonden dan is dat zo.
Hoe vergezocht wil je het hebben, inderdaad.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:17 schreef Poolbal het volgende:
Jute zak werd gebruikt door de VOC dus is het een slavernij item...
Treinen werden gebruikt om joden naar kampen te brengen, dus zijn treinen een holocaust item...
Pakjesboot = slavenschipquote:Op zondag 20 oktober 2013 17:17 schreef Poolbal het volgende:
Treinen werden gebruikt om joden naar kampen te brengen, dus zijn treinen een holocaust item...
LOLquote:Op zondag 20 oktober 2013 17:19 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Hoe vergezocht wil je het hebben, inderdaad.
Die slavendrijvers haalden trouwens ook adem. Wat iedereen hier tot racisten maakt.
Tsja ik vind het echt onzin. Omdat Piet tegenwoordig er volkomen los van staat, maar een aantal mensen proberen het die hoek in te drukken. Ik ga ook niet tegen de Hindus zeggen dat ze met die nazipraktijken moeten stoppen. Zij gebruiken immers swastika's. En toch is het beledigend voor mij want ook in mijn familie zijn mensen in de oorlog vermoord.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:17 schreef Rachilda het volgende:
[..]
ja daar ben ik het mee eens, als homo's opeens het hulpje van Sinterklaas zouden zijn, dan zou ik dat net zo tenenkrommend vinden.
Daarom denk ik dat het het beste is om gewoon niet met wat voor schmink te werken, want dan kan je verwijzen naar "1 bepaalde groep" en dat kan kwetsend zijn
joh wat maakt het uit...jij kan wel gelijk hebben, maar als het andere mensen kwetst is het (voor mij in ieder geval) toch genoeg om er bij stil te staan en er over na te denken en eventueel naar een alternatief te zoeken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:19 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Hoe vergezocht wil je het hebben, inderdaad.
Die slavendrijvers haalden trouwens ook adem. Wat iedereen hier tot racisten maakt.
joehoee...iemand ff 5 argumenten???quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:20 schreef Rachilda het volgende:
Maar even andersom gedacht he...ik snap niet zo goed waarom mensen speciaal zo hardnekkig willen vasthouden aan de zwarte pieten. Er zijn genoeg andere opties denkbaar om andere pieten in te zetten en dat het feest toch nog heel leuk blijft, iedereen blij, maar serieus mijn vraag, iedereen die zo tegen het omzetten is van de zwarte piet in een andere piet, noem nou eens 5 argumenten waarom er geen gewone andere pieten ingezet kunnen worden...5 argumenten aub...?
1 ?
2?
...
5?
Ik ben benieuwd..
Ik vind dat zoiets op het niveau van de organisatie van een sinterklaasfeest besloten moet worden. Laat iedere school en gemeente zelf maar beslissen wat ze doen met zwarte piet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:23 schreef Rachilda het volgende:
[..]
joh wat maakt het uit...jij kan wel gelijk hebben, maar als het andere mensen kwetst is het (voor mij in ieder geval) toch genoeg om er bij stil te staan en er over na te denken en eventueel naar een alternatief te zoeken.
Ten eerste, zie de post hierboven. De huidskleur is maar een van de facetten die het in de ogen van sommigen ''racistisch'' maakt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:20 schreef Rachilda het volgende:
Maar even andersom gedacht he...ik snap niet zo goed waarom mensen speciaal zo hardnekkig willen vasthouden aan de zwarte pieten. Er zijn genoeg andere opties denkbaar om andere pieten in te zetten en dat het feest toch nog heel leuk blijft, iedereen blij, maar serieus mijn vraag, iedereen die zo tegen het omzetten is van de zwarte piet in een andere piet, noem nou eens 5 argumenten waarom er geen gewone andere pieten ingezet kunnen worden...5 argumenten aub...?
1 ?
2?
...
5?
Ik ben benieuwd..
nou dat vind ik klinkklare onzin, want vroeger had je alleen zilveren kerstballen en zilveren slingers, dat was de traditiequote:Op zondag 20 oktober 2013 17:23 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Tsja ik vind het echt onzin. Omdat Piet tegenwoordig er volkomen los van staat, maar een aantal mensen proberen het die hoek in te drukken. Ik ga ook niet tegen de Hindus zeggen dat ze met die nazipraktijken moeten stoppen. Zij gebruiken immers swastika's. En toch is het beledigend voor mij want ook in mijn familie zijn mensen in de oorlog vermoord.
En waarom moet zwarte piet zwart zijn? Omdat dat nou eenmaal zo is. Het is traditie, het is een icoon, een mythisch wezen. Als je die in de essentie gaat veranderen is de essentie ervan kwijt. Je kan de kerstman niet zomaar een blauw pak geven. Zijn pak is rood. Ja, maar als mensen zich daar aan storen kan je m toch blauw maken? Nee, daarmee verdwijnt een deel van de traditie.
En je schept een precedent. Als we dit gaan toestaan dan heb ik geen enkele reden meer om Wilders ongelijk te geven wanneer hij aanpassingen aan de Islam gaat eisen. Of wanneer een vage randgroeperingen op basis van zaken die eeuwen geleden gebeurd zijn dingen gaan eisen.
Omdat het gewoon bij Nederland hoort.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:20 schreef Rachilda het volgende:
1 ?
2?
...
5?
Ik ben benieuwd..
Zwarte piet moet zwart zijn omdat :quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:20 schreef Rachilda het volgende:
1 ?
2?
...
5?
Ik ben benieuwd..
je tweede vind ik op zich wel een goed punt, de rest van je argumenten hebben mij niet overtuigd toch weer anders te denken, maar goedm in ieder geval bedankt voor je reactiequote:Op zondag 20 oktober 2013 17:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ten eerste, zie de post hierboven. De huidskleur is maar een van de facetten die het in de ogen van sommigen ''racistisch'' maakt.
Ten tweede is het natuurlijk niet leuk als je ''piet'' denkt te zien maar eigenlijk is het de buurjongen in een tof pakje
Ten derde omdat een zwarte piet gewoonweg geen racistisch beeld uitdraagt, piet is denk ik een van de gelukkigste mensen op aarde. Een acrobatische lolbroek die kadotjes rondbrengt.
Ten vierde omdat je je dan aanpast aan een zeer kleine, echt kleine minderheid die zo nodig hun stempel op een fucking kinderfeest willen drukken. Het meerendeel vind het niet racistisch en vind het prima zo.
Ten vijfde, hoe ga je dat de kinderen uitleggen? Ja, zwarte pieten vonden we teveel op negers lijken dus nu geven we ze een andere kleur!
En dat argument over Amerika ''blackface'' is ook gelul in de ruimte want daar zijn ze al helemaal snel op hun teentjes getrapt.
Maar het feit dat sommige triestelingen Zwarte Piet als scheldwoord gebruiken maakt de Zwarte Piet-figuur natuurlijk niet inherent racistisch. Jaren geleden was er een populaire tv-serie, Life goes on, waarin de hoofdrol werd vertolkt door een jongeman met het Down-syndroom. In de serie werd hij "Corky" genoemd. Sindsdien is corky de zoveelste pejoratieve aanduiding geworden voor geestelijk gehandicapten, terwijl de serie zelf op geen enkele manier bijdroeg aan de negatieve stereotypering van deze groep.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:23 schreef Rachilda het volgende:
[..]
joh wat maakt het uit...jij kan wel gelijk hebben, maar als het andere mensen kwetst is het (voor mij in ieder geval) toch genoeg om er bij stil te staan en er over na te denken en eventueel naar een alternatief te zoeken.
Boven je poste ik het al:quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:20 schreef Rachilda het volgende:
1 ?
2?
...
5?
Ik ben benieuwd..
Als we het Zilveren Kerstboom hadden genoemd, dan was het niet veranderd.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:27 schreef Rachilda het volgende:
[..]
nou dat vind ik klinkklare onzin, want vroeger had je alleen zilveren kerstballen en zilveren slingers, dat was de traditie
Inmiddels heb je allerlei kerstballen en allerlei slingers en prullaria om in de boom te hangen, nu dat is veranderd, is de essentie van het feest weg?? volgens mij niet
bedankt voor je reactie, maar je antwoorden zijn geen reactie op mijn vraag, zou je mijn vraag nog eens goed willen lezen? Ik ben benieuwd waarom sommige mensen (zoals jij dus) zo hardnekkig vasthoudt aan de zwarte pieten, en geen andere pieten ingezet zouden mogen worden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:30 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Zwarte piet moet zwart zijn omdat :
1zwarte piet is nou eenmaal zwart is
2 omdat zwarte piet altijd zwart is
3 omdat zwart zijn bij zwarte piet hóórt
4 omdat zwarte piet er niet uit ziet als zwarte piet tenzij hij zwart is
5 omdat zwarte piet geen zwarte piet is als hij niet zwart is.
Er is niks mis met zwarte piet er is iets mis met azijnzeikers die gewoon graag overal iets racistisch in willen zien. Als ze dit feest verkracht hebben zoeken ze gewoon weer iets anders om over te mekkeren.
Een andere piet is er domweg niet dus het is of zwarte piet of niks. En sint vieren zonder piet gaat niet. Trek je eigen conclusie maar.
Wat een ontzettend kromme redenatie.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:27 schreef Rachilda het volgende:
[..]
nou dat vind ik klinkklare onzin, want vroeger had je alleen zilveren kerstballen en zilveren slingers, dat was de traditie
Inmiddels heb je allerlei kerstballen en allerlei slingers en prullaria om in de boom te hangen, nu dat is veranderd, is de essentie van het feest weg?? volgens mij niet
Het allerbelangrijkste vind ik nog wel dat er een overgrote meerderheid is die het niet racistisch vind en het ook niet kan boeien. Iets is pas racistisch of discriminerend als mensen er aanstoot aan nemen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:35 schreef Rachilda het volgende:
[..]
bedankt voor je reactie, maar je antwoorden zijn geen reactie op mijn vraag, zou je mijn vraag nog eens goed willen lezen? Ik ben benieuwd waarom sommige mensen (zoals jij dus) zo hardnekkig vasthoudt aan de zwarte pieten, en geen andere pieten ingezet zouden mogen worden.
Jouw reactie komt een beetje bozig over, met woorden als azijnzeikers en mekkeren.
Het geeft geen antwoord op mijn vraag, maar laat alleen zien dat je een beetje bozig bent...
Enne ik kan niets doen aan de hele discussie he...ik kan me best voorstellen dat je baalt van de hele discussie in de media. Dat heb ik ook, maar hoe dan ook, ben wel benieuwd of er eigenlijk wel echt goede argumenten zijn waarom het niet veranderd zou kunnen worden...
Je zou eens terug kunnen lezen?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:35 schreef Rachilda het volgende:
[..]
bedankt voor je reactie, maar je antwoorden zijn geen reactie op mijn vraag, zou je mijn vraag nog eens goed willen lezen? Ik ben benieuwd waarom sommige mensen (zoals jij dus) zo hardnekkig vasthoudt aan de zwarte pieten, en geen andere pieten ingezet zouden mogen worden.
Jouw reactie komt een beetje bozig over, met woorden als azijnzeikers en mekkeren.
Het geeft geen antwoord op mijn vraag, maar laat alleen zien dat je een beetje bozig bent...
Enne ik kan niets doen aan de hele discussie he...ik kan me best voorstellen dat je baalt van de hele discussie in de media. Dat heb ik ook, maar hoe dan ook, ben wel benieuwd of er eigenlijk wel echt goede argumenten zijn waarom het niet veranderd zou kunnen worden...
is het ook, maar ik reageerde al op iemand die zelf zo een vergelijking had gemaakt, dus je moet wel dat stuk er voor ook volgenquote:Op zondag 20 oktober 2013 17:36 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Wat een ontzettend kromme redenatie.
Dat hele plaatje is nogal vergezocht. Alleen van de rode lippen kun je iets zeggen, omdat dat vroeger ook gebruikt wordt in spotprenten over donkere mensen (ik durf nu geen neger meer te zeggen, stel je voor), maar de rest is nogal vergezocht of soms gewoon onwaar. Hoezo zijn zwarte krulletjes niet normaal? Blanke bedienden liepen ook in pagepakjes. Zwarte schmink wordt gebruikt om een zwarte figuur uit te beelden, niet per se een negerslaaf etc etc.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:17 schreef Poolbal het volgende:
Draai je het nu niet om? Jij wilt blijkbaar dingen veranderen dus kom maar met 5 argumenten waarom. Ik vind de huidige situatie prima.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:20 schreef Rachilda het volgende:
1 ?
2?
...
5?
Ik ben benieuwd..
daar ben ik het mee eens hoorquote:Op zondag 20 oktober 2013 17:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het allerbelangrijkste vind ik nog wel dat er een overgrote meerderheid is die het niet racistisch vind en het ook niet kan boeien. Iets is pas racistisch of discriminerend als mensen er aanstoot aan nemen.
En ja, er zijn altijd mensen die ergens aanstoot aan nemen.
Er is maar 1 argument. Zwarte Piet is nou eenmaal zwart, anders is het geen zwarte piet meer.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:20 schreef Rachilda het volgende:
1 ?
2?
...
5?
Ik ben benieuwd..
ik wil iets veranderen? huh...hoe kom je daar bij?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:40 schreef beantherio het volgende:
[..]
Draai je het nu niet om? Jij wilt blijkbaar dingen veranderen dus kom maar met 5 argumenten waarom. Ik vind de huidige situatie prima.
Natuurlijk ben ik boos, ik ben het kleinzielige racisme gedoe spuugzat. Voor mij is het enige goede argument dat het ziekelijke/vergezochte racisme gezeur over moet zijn voor het nog verder uit de hand loopt.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:35 schreef Rachilda het volgende:
[..]
Maar jij oppert dat 't wel oke zou zijn om 't aan te passen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:43 schreef Rachilda het volgende:
[..]
ik wil iets veranderen? huh...hoe kom je daar bij?
ik wil gewoon wat weten en ben gewoon benieuwd naar andermans reactie, ik wil helemaal niks veranderen, zo veel boeit het onderwerp me ook weer niet.
Ik heb er wel mijn mening over...maar dat is volgens mij heel wat anders, dan iets willen veranderen...
wat ga je er tegen doen dan?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:45 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Natuurlijk ben ik boos, ik ben het kleinzielige racisme gedoe spuugzat. Voor mij is het enige goede argument dat het ziekelijke/vergezochte racisme gezeur over moet zijn voor het nog verder uit de hand loopt.
Die zeurpieten negerenquote:Op zondag 20 oktober 2013 17:49 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
wat ga je er tegen doen dan?
Dat doe je dan ook voornamelijk hier.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:48 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Voor veel mensen gaat dit natuurlijk al lang nier meer over Zwarte Piet. Het zijn "de buitenlanders" die aan "ONZE tradities" zitten. Jammer dat het juist deze groep van zure schreeuwerds is die de boventoon voert bij de mensen die Zwarte Piet willen behouden. Je zou er bijna anti Zwarte Piet er van worden.
Met als verschil dat Sjimmie in de strip een gewone jongen is. Zwarte Piet is een clown, een acrobaat, in de huidige setting. De vergelijking loopt gewoon volledig mank met die strip.quote:Want ik zie ook niet waarom Zwarte Piet niet meer zwart mag zijn. Kijk maar naar Sjors en Sjimmie. Sjimmie was in het begin een racistische karikatuur, maar Jan Kruis heeft er voor gezorgd dat Sjimmie gewoon een normale jongen werd. Sjimmies gedrag is veranderd, terwijl Sjimmie wel gewoon zwart is gebleven. Zwarte Piet is hetzelfde verhaal.
Dan gaat ongetwijfeld het recht van de grootste schreeuwer gelden. Of scholen doen 't preventief maar met meerdere kleuren om klagers voor te zijn. Soms mag je als land best je tradities beschermen.quote:Laat iedere organisatie achter een Sinterklaasviering gewoon zelf beslissen wat ze doen. Als de meerderheid van bv. een school aanstoot neemt aan hoe Sinterklaas gevierd wordt, en dan heb je je er daar maar aan aan te passen en dan moet er binnen die school maar wat veranderd worden aan Zwarte Piet. En omgekeerd: Als de meerderheid van een school je klachten over Zwarte Piet niet begrijpt, dan heb je dat maar te accepteren dat er een Zwarte Piet rondloopt op school.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:41 schreef marcodej het volgende:
[..]
Er is maar 1 argument. Zwarte Piet is nou eenmaal zwart, anders is het geen zwarte piet meer.
Een regenboogpiet is toch wel de treurigste knieval die we kunnen maken. Je zou iets kunnen doen aan de rode lippen, maar dat is het dan ook wel.
dat van de rode lippen van je vind ik een goed punt, en wellicht is dequote:Op zondag 20 oktober 2013 17:45 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Maar jij oppert dat 't wel oke zou zijn om 't aan te passen.
1. Hoe ver wil je 't aanpassen om de racisme-roepers tevreden te stellen?
2. Wat gebeurt er als er een volgende groep komt die iets anders racistisch noemt?
3. Is het een probleem als mensen zichzelf zwart blijven verven? Krijgen die mensen een bekeuring?
Denk daar maar eens over na, het zijn dingen die op de lange termijn essentieel zijn.
--> 3. Prima. Dus blijft iedereen zich gewoon schminken als Zwarte Piet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:52 schreef Rachilda het volgende:
dat van de rode lippen van je vind ik een goed punt, en wellicht is de
Jeeetje joh...ik kan toch wel een andere mening hebben..?? Nogmaals, de laatste jaren (vanwege de discussie hierover) ben ik er wat meer over gaan opletten en krijg ik een tenenkrommend gevoel mbt die zwarte pieten
Mbt je vragen
1. van mij hoeft het niet aangepast te worden, gebeurt dat wel, dan vind ik dat prima. Hoe ver? volgens mij is het een kwestie van aanpassen vd pieten of niet, ik vind dat niet "ver"gaan.
2. ik vind dat je mensen altijd serieus moet nemen, totdat het tegendeel blijkt, dus als er iets wordt geroepen waar iets in zit, dan onderzoekt men dat wat mij betreft
3. nee, natuurlijk niet
quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:48 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Voor veel mensen gaat dit natuurlijk al lang nier meer over Zwarte Piet. Het zijn "de buitenlanders" die aan "ONZE tradities" zitten. Jammer dat het juist deze groep van zure schreeuwerds is die de boventoon voert bij de mensen die Zwarte Piet willen behouden. Je zou er bijna anti Zwarte Piet er van worden.
Want ik zie ook niet waarom Zwarte Piet niet meer zwart mag zijn. Kijk maar naar Sjors en Sjimmie. Sjimmie was in het begin een racistische karikatuur, maar Jan Kruis heeft er voor gezorgd dat Sjimmie gewoon een normale jongen werd. Sjimmies gedrag is veranderd, terwijl Sjimmie wel gewoon zwart is gebleven. Zwarte Piet is hetzelfde verhaal.
Laat iedere organisatie achter een Sinterklaasviering gewoon zelf beslissen wat ze doen. Als de meerderheid van bv. een school aanstoot neemt aan hoe Sinterklaas gevierd wordt, en dan heb je je er daar maar aan aan te passen en dan moet er binnen die school maar wat veranderd worden aan Zwarte Piet. En omgekeerd: Als de meerderheid van een school je klachten over Zwarte Piet niet begrijpt, dan heb je dat maar te accepteren dat er een Zwarte Piet rondloopt op school.
Als je weleens Zwarte Piet gespeeld hebt weet je dat je een goed felle afstekende kleur voor de lippen moet kiezenquote:Op zondag 20 oktober 2013 17:41 schreef marcodej het volgende:
[..]
Er is maar 1 argument. Zwarte Piet is nou eenmaal zwart, anders is het geen zwarte piet meer.
Een regenboogpiet is toch wel de treurigste knieval die we kunnen maken. Je zou iets kunnen doen aan de rode lippen, maar dat is het dan ook wel.
Oh, waar?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:51 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dat doe je dan ook voornamelijk hier.
Met mijn voorbeeld leg ik juist uit dat ik het eens ben met jou.quote:Met als verschil dat Sjimmie in de strip een gewone jongen is. Zwarte Piet is een clown, een acrobaat, in de huidige setting. De vergelijking loopt gewoon volledig mank met die strip.
Dus ook al vindt 80% van een school dat Zwarte Piet aangepast moet worden, dan moet afgedwongen worden dat Piet zwart moet blijven? Moet de overheid er voor zorgen dat er een Zwarte-Pieten-controleur komt die kijkt of iedereen wel netjes geschminkt is?quote:Dan gaat ongetwijfeld het recht van de grootste schreeuwer gelden. Of scholen doen 't preventief maar met meerdere kleuren om klagers voor te zijn. Soms mag je als land best je tradities beschermen.
jeetje...dan zie je het echt helemaal verkeerd. Ik schrik er van...je hebt het over "ons feest" wie is "ons"???quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:45 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Natuurlijk ben ik boos, ik ben het kleinzielige racisme gedoe spuugzat. Voor mij is het enige goede argument dat het ziekelijke/vergezochte racisme gezeur over moet zijn voor het nog verder uit de hand loopt.
Het is ons feest en wie het niet leuk vind die viert het toch ? Die pret bederven voor de kleintjes en hun ouders vind ik ronduit walgelijk.
Dit waren mijn 5 puntenquote:Op zondag 20 oktober 2013 17:34 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Boven je poste ik het al:
1) het is een icoon, daar verander je niet zomaar iets aan en het icoon wordt soms door kenmerken gemaakt wat het is. De kerstman in een blauw pak 'klopt niet', de hadj om een rond blok lopen klopt niet, steve jobs zonder coltrui klopt niet. Ja, je zou het allemaal zo kunnen veranderen. Blauwe kerstman, hadj om een rondje lopen en nou ja Jobs is niet meer. Maar al die veranderingen doen afbreuk aan het icoon en ze zullen op felle weerstand stuiten.
2) het zwart maakt mensen onherkenbaar, in heel Nederland spelen ooms, buurmannen, kennissen zwarte piet
3) zwart is een symbolische kleur dat in allerlei heidense/ oud Europeaanse tradities is terug te vinden
4) alle liedjes, afbeeldingen enz moeten aangepast worden
5) door het te veranderen erken je dat Sinterklaas met een zwarte piet een feest is met racistische inslag, en dat is het gewoon niet.
Ah, oke. Prima dan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:58 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Met mijn voorbeeld leg ik juist uit dat ik het eens ben met jou.
Het kan zijn dat Zwarte Piet misschien vroeger een karikatuur was, maar net als Sjimmie is veranderd is Zwarte Piet in de loop der jaren veranderd. Dus ik zie niet zo in waarom Zwarte Piet niet zwart mag blijven.
Nee, maar de kans dat 80% zoiets vindt, lijkt me vrij gering. En nogmaals, het omgekeerde geldt uiteraard ook. Als de 20% zichzelf gewoon zwart wil verven, wat let hen?quote:Dus ook al vindt 80% van een school dat Zwarte Piet aangepast moet worden, dan moet afgedwongen worden dat Piet zwart moet blijven? Moet de overheid er voor zorgen dat er een Zwarte-Pieten-controleur komt die kijkt of iedereen wel netjes geschminkt is?
volgens mij kan dat onderling gewoon tussen mensen afgestemd worden...of kan dat tegenwoordig niet meer, gewoon iets onderling afstemmen zonder dat er een controleur komtquote:Op zondag 20 oktober 2013 17:58 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Oh, waar?
[..]
Met mijn voorbeeld leg ik juist uit dat ik het eens ben met jou.
Het kan zijn dat Zwarte Piet misschien vroeger een karikatuur was, maar net als Sjimmie is veranderd is Zwarte Piet in de loop der jaren veranderd. Dus ik zie niet zo in waarom Zwarte Piet niet zwart mag blijven.
[..]
Dus ook al vindt 80% van een school dat Zwarte Piet aangepast moet worden, dan moet afgedwongen worden dat Piet zwart moet blijven? Moet de overheid er voor zorgen dat er een Zwarte-Pieten-controleur komt die kijkt of iedereen wel netjes geschminkt is?
Als in...brief van de school: "Kinderen met zwarte schmink worden naar huis gestuurd."quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:01 schreef Rachilda het volgende:
[..]
volgens mij kan dat onderling gewoon tussen mensen afgestemd worden...of kan dat tegenwoordig niet meer, gewoon iets onderling afstemmen zonder dat er een controleur komt
Tja, als je ruzie wil over een kinderfeest op school, dan moet je je stug zwart blijven verven inderdaad.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:00 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Ah, oke. Prima dan.
[..]
Nee, maar de kans dat 80% zoiets vindt, lijkt me vrij gering. En nogmaals, het omgekeerde geldt uiteraard ook. Als de 20% zichzelf gewoon zwart wil verven, wat let hen?
Dat lijkt me ook maar die jankerds blijven maar zeiken over Zwarte Piet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:04 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Tja, als je ruzie wil over een kinderfeest op school, dan moet je je stug zwart blijven verven inderdaad.
Lijkt me dat een normaal sociaal gezond mens dan wel over z'n eigen schaduw heen stapt als het over zoiets futiels als een personage bij een kinderfeest gaat.
hier valt op zich ook nog wel wat voor te zeggenquote:Op zondag 20 oktober 2013 17:58 schreef Rachilda het volgende:
[..]
jeetje...dan zie je het echt helemaal verkeerd. Ik schrik er van...je hebt het over "ons feest" wie is "ons"???
Over dat je het zoals jij het noemt "kleinzielige racisme gedoe"spuugzat bent...denk ik dat je het helemaal verkeerd ziet, volgens mij zeggen de mensen die er over klagen 2 dingen : 1. ze zeggen dat het feest van origine een racistische inslag heeft en 2, dat ze het vervelend vinden omdat ze zelf gekleurd zijn of zich er in kunnen vinden en zich er niet prettig bij voelen. Als die mensen zich zo voelen hoef JIJ toch niet boos te worden? het lijkt wel alsof je je aangevallen voelt. volgens mij zeggen die mensen wat over hunzelf en niet over jou....
ik heb het over de acteurs die piet spelen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:04 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Als in...brief van de school: "Kinderen met zwarte schmink worden naar huis gestuurd."
Ik zeg toch in één van mn posts dat omgekeerd hetzelfde geldt? Als je de organisatie van een Sinterklaasfeest niet kunt overtuigen dat Zwarte Piet racistisch is, dan heb je dat maar te accepteren.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:04 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook maar die jankerds blijven maar zeiken over Zwarte Piet.
Ik heb weleens Zwarte Piet gespeeld (wat een hel overigensquote:Op zondag 20 oktober 2013 17:58 schreef yvonne het volgende:
[..]
Als je weleens Zwarte Piet gespeeld hebt weet je dat je een goed felle afstekende kleur voor de lippen moet kiezenWat lipgloss gaat niet werken
En het is al tijden niet meer zo dat de Zwarte Pieten "brrr wat is het koud"-lippen hebben.
Dat sloeg blijkbaar niet aan, niet doen dus.quote:Dat groen geel blauw en rood s ook al een oud idee uit de 70/80-er jaren.
Zo is dat. Je kan prima roetvegen gebruiken, maar dan is het hele effect weg.quote:En waarom gaat iedereen voorbij aan wat mede de bedoeling is?
Het is nou niet de bedoeling dat Jantje gaat wijzen: heééééé dat is de buurman, of Ome Henk of Tante Sjaan.
Het 'onherkenbaar' zijn van Sint én Piet is juist een van de belangrijke zaken in dit spel.
Dat is an sich geen probleem, want er zijn ook genoeg mijters binnen de Katholieke Kerk zonder kruis. Die van de Paus bijvoorbeeld.quote:Trouwens, Sint zul je in veel gemeentes ook al zonder kruis op z'n mijter zien. En daar hoor ik niemand over.
Daarom: Laat die jankerds zich lekker geel/blauw/paars verven. Slaat 't aan dan slaat 't aan. Zo niet, jammer dan. Verder moet iedereen 't zelf weten.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:06 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Ik zeg toch in één van mn posts dat omgekeerd hetzelfde geldt? Als je de organisatie van een Sinterklaasfeest niet kunt overtuigen dat Zwarte Piet racistisch is, dan heb je dat maar te accepteren.
Wat ik niet begrijp is waarom héél Nederland hier hetzelfde over zou moeten denken.
jeetje da's leuk geprobeerd hoor..... maar met die laatste opmerking val je toch echt door de mand.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:58 schreef Rachilda het volgende:
[..]
jeetje...dan zie je het echt helemaal verkeerd. Ik schrik er van...je hebt het over "ons feest" wie is "ons"???
Over dat je het zoals jij het noemt "kleinzielige racisme gedoe"spuugzat bent...denk ik dat je het helemaal verkeerd ziet, volgens mij zeggen de mensen die er over klagen 2 dingen : 1. ze zeggen dat het feest van origine een racistische inslag heeft en 2, dat ze het vervelend vinden omdat ze zelf gekleurd zijn of zich er in kunnen vinden en zich er niet prettig bij voelen. Als die mensen zich zo voelen hoef JIJ toch niet boos te worden? het lijkt wel alsof je je aangevallen voelt. volgens mij zeggen die mensen wat over hunzelf en niet over jou....
?? wat bedoel je precies?quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:40 schreef deedeetee het volgende:
[..]
jeetje da's leuk geprobeerd hoor..... maar met die laatste opmerking val je toch echt door de mand.
Beetje al te clichématig.
Jawel hoor. Ik schreef al dat dat de volgende 'aanpassing' wel zal worden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:58 schreef yvonne het volgende:
[..]
Als je weleens Zwarte Piet gespeeld hebt weet je dat je een goed felle afstekende kleur voor de lippen moet kiezenWat lipgloss gaat niet werken
En het is al tijden niet meer zo dat de Zwarte Pieten "brrr wat is het koud"-lippen hebben.
Dat groen geel blauw en rood s ook al een oud idee uit de 70/80-er jaren.
En waarom gaat iedereen voorbij aan wat mede de bedoeling is?
Het is nou niet de bedoeling dat Jantje gaat wijzen: heééééé dat is de buurman, of Ome Henk of Tante Sjaan.
Het 'onherkenbaar' zijn van Sint én Piet is juist een van de belangrijke zaken in dit spel.
Trouwens, Sint zul je in veel gemeentes ook al zonder kruis op z'n mijter zien. En daar hoor ik niemand over.
maar je zit wel vast in het vakje met je eigen huidskleur, de grenzen tussen zwart, getint, blank, man, vrouw worden dan extra scherp getrokken (het moet wel een afspiegeling van de samenleving blijven). Dat zou ik jammer vinden, los van het feit dat je dan herkenbaar blijft. Het anonieme van Piet is juist een voordeel.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:42 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Waarom er niet voor kiezen helemaal niet te schminken? Krijg je als het goed is vanzelf verschillende kleuren pieten.
dat ook, denk ik idd. Toen ik opgroeide was een zwarte buurman erg ongebruikelijk.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:54 schreef Igen het volgende:
Ik denk ook dat juist in een multiculturele samenleving iedereen (ook de kinderen) weet dat bijv. een Somaliër er heel anders uitziet dan een Surinamer, en dus ook helemaal niet op het idee zou komen om Zwarte Piet met 'de zwarten' als een homogene groep te identificeren.
Zwarte Piet kan niet zozeer 'afgeschaft' worden, het kan wel langzaam verdwijnen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:46 schreef Letsstaytogether het volgende:
Maar ff serieuze vraag: kan de zwarte piet afgeschaft worden?
het is het feest van de mensen die het vieren. Heel simpel eigenlijk.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:58 schreef Rachilda het volgende:
[..]
Dat sint altijd een kruis op de mijter moet hebben is een stereotypering.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jawel hoor. Ik schreef al dat dat de volgende 'aanpassing' wel zal worden.
Een open kruis hoor je niemand over maar een kruis op de mijter, foei!
Nou, dan is het dus geen probleem. Mag de Sint het zelf uitmaken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat sint altijd een kruis op de mijter moet hebben is een stereotypering.
Echte bisschoppen hadden wel eens een kruis op de mijter, maar in meerderheid ook niet.
kan een modje jou niet eens waarschuwen voor racisme ?quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:23 schreef matthijst het volgende:
Wow, topic 13, en dat allemaal door een paar janknegers die ook een keer in de belangstelling willen staan.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
kan een modje jou niet eens waarschuwen voor racisme ?
Zet je negers nu weg als een muziek makend, sportend en rondneukend stereotiep?quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:39 schreef matthijst het volgende:
Het zijn toch jankende negers?
Heb je Quinsy niet gezien bij P&W?
Of die negers bij Pownews?
Jij vindt iedereen die het niet met je eens is een pvv-stemmende racist.
iPod met hiphop en R&B, betaal om NBA te kijken en m'n pa is zwart. Ik heb niks tegen negers, ik heb wat tegen janknegers.
2 voor zover ik kan zien en heel erg anders is de reactie er niet van gewordenquote:
ik kan prima zelf lezen maar bedankt ofzoquote:Op zondag 20 oktober 2013 19:47 schreef matthijst het volgende:
Oorspronkelijk stond er: het zijn toch jankende negers?
Maar aangezien Bluesdude er nogal van houdt om om bans te bietsen dacht ik dat ik het nog even toe zou lichten. Bluesdude liep al eerder te janken, maar toen stond m'n antwoord hem niet aan en riep ie dat ik zat te liegen.
Ik niet. Ik geef alleen aan dat Bluesdude niet zo moet janken over racisme als iemand een neger die jankt een jankneger noemt. Zou wel een behoorlijk masochistische racist zijn anders.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:46 schreef stalybridge het volgende:
[..]
[..]
Zet je negers nu weg als een muziek makend, sportend en rondneukend stereotiep?
Ah, wist niet dat je edits terug kon zien, dus dacht licht het ff toe.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik kan prima zelf lezen maar bedankt ofzo
Ja okee, twee dan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
2 voor zover ik kan zien en heel erg anders is de reactie er niet van geworden
Niet zo serieus joh.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:48 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ik niet. Ik geef alleen aan dat Bluesdude niet zo moet janken over racisme als iemand een neger die jankt een jankneger noemt. Zou wel een behoorlijk masochistische racist zijn anders.
Iedereen moet een kruis, hoofddoek of andere religieuze uiting tentoon kunnen spreiden.. Alleen de sint mag het niet. Discriminatie!quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jawel hoor. Ik schreef al dat dat de volgende 'aanpassing' wel zal worden.
Een open kruis hoor je niemand over maar een kruis op de mijter, foei!
Krijgen we weer zo'n blamage met preventief oppakken van mensen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:53 schreef matthijst het volgende:
Ben nog het meest benieuwd naar wat er gaat veranderen; landelijke intocht met een wat minder zwarte piet, of meer witte pieten erbij? En misschien dat gemeentes hun pieten aanpassen, al lijkt het vooral een Amsterdams issue te zijn.
Ga in ieder geval voor het eerst in jaren de intocht op tv maar weer eens kijken, want er zullen ongetwijfeld relschoppers bij rondlopen dit keer.
Ach, de heer Gario deed dat al in 2011.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:58 schreef sp3c het volgende:
denk niet dat er relschoppers op het sinterklaasfeest af gaan komen
shit is zo al triest genoeg
als je dan als je je zin niet krijgt voor god weet hoeveel vrolijke kindertjes stennis te gaan trappen dan moet je wel heel erg simpel zijn
Maar wel redelijk netjes. De stennis kwam vooral door het politie ingrijpen!quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:00 schreef marcodej het volgende:
[..]
Ach, de heer Gario deed dat al in 2011.
Die regenboogpieten van een tijdje terug waren van het Sinterklaasjournaal.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:53 schreef matthijst het volgende:
Ben nog het meest benieuwd naar wat er gaat veranderen; landelijke intocht met een wat minder zwarte piet, of meer witte pieten erbij? En misschien dat gemeentes hun pieten aanpassen, al lijkt het vooral een Amsterdams issue te zijn.
Ik zie Prem er wel voor aan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:58 schreef sp3c het volgende:
denk niet dat er relschoppers op het sinterklaasfeest af gaan komen
shit is zo al triest genoeg
als je dan als je je zin niet krijgt voor god weet hoeveel vrolijke kindertjes stennis te gaan trappen dan moet je wel heel erg simpel zijn
Ja, Prem 'Obama is fantastisch want die is zwart' Radhadkishun is wel voor een racistisch relletje te porren.quote:
Klopt, al had hij natuurlijk wel een reactie kunnen verwachten, of erop gehoopt. Gok ik zo. Hij schreeuwde in ieder geval goed alles bij elkaar toen hij werd aangepaktquote:Op zondag 20 oktober 2013 20:02 schreef stalybridge het volgende:
Maar wel redelijk netjes. De stennis kwam vooral door het politie ingrijpen!
Ik ook. En wellicht laat Quinsy ook wel van zich horen als hij zijn zin niet krijgt. Kan hun de kinderen schelen. Zij zijn moreel juist! En dat is belangrijker dan een kinderfeest verpesten.quote:
Not sure if........quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:02 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Toen je zat te liegen dat je vader 100% indo was ? Bedoel je dat?quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:47 schreef matthijst het volgende:
Oorspronkelijk stond er: het zijn toch jankende negers?
Maar aangezien Bluesdude er nogal van houdt om om bans te bietsen dacht ik dat ik het nog even toe zou lichten. Bluesdude liep al eerder te janken, maar toen stond m'n antwoord hem niet aan en riep ie dat ik zat te liegen.
Stel kamervragen johh.. Schrijf de PVV aan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Iedereen moet een kruis, hoofddoek of andere religieuze uiting tentoon kunnen spreiden.. Alleen de sint mag het niet. Discriminatie!
Haha, dude. Je laat eventjes je ware kleuren zien.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:16 schreef Bluesdude het volgende:
Toen je zat te liegen dat je vader 100% indo was ? Bedoel je dat?
Discriminerende types verzinnen wel vaker een familierelatie met mensen uit de groep waar ze op kankeren.
Inderdaad, alleen al door in dwdd te schreeuwen: ''Sinterklaas is nep!'' geeft al aan dat hij totaal respectloos is.quote:
Je blijft, zoals de Russen nu ook ondervonden hebben, in Nederland gewoon van kinderen af.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:02 schreef stalybridge het volgende:
[..]
totaal ?quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:23 schreef SecretStoryWous het volgende:
[..]
Inderdaad, alleen al door in dwdd te schreeuwen: ''Sinterklaas is nep!'' geeft al aan dat hij totaal respectloos is.
Jij vindt iedereen die het niet met je eens is een pvv-stemmende racist.quote:
Net als die donkere man bij p&w die het niet erg vond dat z'n zoontje iedereen in de klas ging vertellen dat sinterklaas niet bestaat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:23 schreef SecretStoryWous het volgende:
[..]
Inderdaad, alleen al door in dwdd te schreeuwen: ''Sinterklaas is nep!'' geeft al aan dat hij totaal respectloos is.
Ook zo sneu inderdaadquote:Op zondag 20 oktober 2013 20:26 schreef Fascination het volgende:
[..]
Net als die donkere man bij p&w die het niet erg vond dat z'n zoontje iedereen in de klas ging vertellen dat sinterklaas niet bestaat.!
Iedereen die vroeger Sinterklaas vierde heeft nu inderdaad zware trauma's.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
totaal ?
Hij zegt gewoon de waarheid .
En dat gedoe om kleine kinderen voor te liegen over de sint is helemaal niet leuk.
Pedagogisch is het ook niet verantwoord, lijkt mij.
Nee hoor.. Ik vind jou een racist. Dat is dus niet iedereenquote:Op zondag 20 oktober 2013 20:26 schreef matthijst het volgende:
[..]
Jij vindt iedereen die het niet met je eens is een pvv-stemmende racist.
Ah, ook goed. De racist met een zwarte pa.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee hoor.. Ik vind jou een racist. Dat is dus niet iedereen
En ik heb ook niks gezegd of je pvv-stemmer bent.
Tijdens een intocht gaan roepen dat Zwarte Piet racisme is, is simpelweg een provocatie. Vergelijkbaar met de actie van Prem in DWDD. Het politieoptreden was ook wat overdreven ja.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:02 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Je hoorde nog net niet: "staat ie aan, staat ie aan?" Voordat hij begon met speenvarken spelen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:29 schreef marcodej het volgende:
[..]
Tijdens een intocht gaan roepen dat Zwarte Piet racisme is, is simpelweg een provocatie. Vergelijkbaar met de actie van Prem in DWDD. Het politieoptreden was ook wat overdreven ja.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |