quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:09 schreef NotGuilty het volgende:
[..]
Ik vind het geen gekke vraag, het lijkt alleen of de mensen die antwoord geven alleen maar binnen de bestaande lijnen denken. Dat is niet zo gek, maar jouw vraag gaat juist wat verder en dat lijkt niet helemaal aan te komen ofzo. Helaas heb ik het antwoord ook niet. Het lijkt een beetje een " het-is-zoals-het-is-geval", wat niet perse helemaal logisch is als je er wat verder over nadenkt.
Wat is volgens jou de vraag van Tchock dan? De bepaling is volstrekt logisch verklaarbaar uit de systematiek van het pandrecht, zeker als je 'wat verder' zegt te denken.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:28 schreef NotGuilty het volgende:
[..]
Ik vind de vraag van Tchock interessant en ik snap je post niet
Dank je wel Joosie. Ik heb even geen arrest paraat.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:41 schreef Joosie200 het volgende:
Sorry Spot, moet je maar sneller zijnEn oh, kamp PEC present
![]()
Speaking of which...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:45 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Dank je wel Joosie. Ik heb even geen arrest paraat.
Dat is de rechtsregel van OGEMquote:een enquęte ex 2:346 nieuw BW kan ook worden verzocht als de vennootschap al failliet is verklaard en er op voorhand geen reden lijkt om uiteindelijk voorzieningen te treffen.
Ik heb geen behoefte om er verder inhoudelijk op in te gaan aangezien ik het antwoord op zijn vraag ook niet heb en lekker voor de buis hang. Ik wilde alleen maar aangeven - dus aan hem laten wetenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:43 schreef Valid het volgende:
[..]
[..]
Wat is volgens jou de vraag van Tchock dan? Wat mij betreft is de bepaling volstrekt logisch verklaarbaar uit de systematiek van het pandrecht, al helemaal als je 'wat verder' zegt te denken.
Ik vraag ook niet of je het antwoord weet, maar wat volgens jou zijn vraag is. Maargoed, fijne avond.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:47 schreef NotGuilty het volgende:
[..]
Ik heb geen behoefte om er verder inhoudelijk op in te gaan aangezien ik het antwoord op zijn vraag ook niet heb en lekker voor de buis hang. Ik wilde alleen maar aangeven - dus aan hem laten weten- dat ik zijn vraag begrijp en het idee heb dat die hier niet helemaal aankomt. Niets meer niets minder.
Mahar is het inhoudelijk met mij eensquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:32 schreef Maharbal het volgende:
Ik snap de discussie over het pandrecht niet goed. Voor zover ik weet is er niet een heel erg diepere achterliggende gedachte achter de bepaling. Een essentieel kenmerk van een vuistpand is dat het in handen is van de pandhouder. Zodra het in handen van de pandgever komt, loop je uit de definitie van vuistpand. Grammaticaal kan het dan al niet meer een vuistpand zijn.
Zoals hiervoor ergens opgemerkt biedt een vuistpand over het algemeen iets 'meer' zekerheid. Zonder een dergelijke bepaling zou je een constructie krijgen van een soort stil vuistpand met het onderpand niet in handen van de pandhouder. Deze bepaling is niet nodig voor een stil pandrecht, dus geldt die bepaling niet voor een stil pandrecht. Een essentieel kenmerk van een stil pandrecht is immers dat het onderpand niet in handen is van de pandhouder.
That being said, goederenrecht is al een tijdje geleden voor mij.
Je hebt twee willekeurige zinnen opgeschreven.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:34 schreef Yreal het volgende:
[..]
Mahar is het inhoudelijk met mij eens
Ik zal het nog maar een keer herhalen dan.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:32 schreef Maharbal het volgende:
Ik snap de discussie over het pandrecht niet goed. Voor zover ik weet is er niet een heel erg diepere achterliggende gedachte achter de bepaling. Een essentieel kenmerk van een vuistpand is dat het in handen is van de pandhouder. Zodra het in handen van de pandgever komt, loop je uit de definitie van vuistpand. Grammaticaal kan het dan al niet meer een vuistpand zijn.
Zoals hiervoor ergens opgemerkt biedt een vuistpand over het algemeen iets 'meer' zekerheid. Zonder een dergelijke bepaling zou je een constructie krijgen van een soort stil vuistpand met het onderpand niet in handen van de pandhouder. Deze bepaling is niet nodig voor een stil pandrecht, dus geldt die bepaling niet voor een stil pandrecht. Een essentieel kenmerk van een stil pandrecht is immers dat het onderpand niet in handen is van de pandhouder.
That being said, goederenrecht is al een tijdje geleden voor mij.
Nee nee, mijn gevoel zei al dat het zo was, en na raadplegen van de asser heb ik hetzelfde verhaal opgeschrevenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:38 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je hebt twee willekeurige zinnen opgeschreven.
Je vraag is dus eigenlijk waarom een vuistpand niet in een stil pandrecht kan transformeren, maar wel andersom. Als dat het geval is, dan heb je je vraag onmeuig kut geformuleerd.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:39 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik zal het nog maar een keer herhalen dan.![]()
Wat mij verbaasde, is dat ondanks dat een vuistpand in de regel meer zekerheid biedt dan een stil pandrecht het veel kwetsbaarder is door de bepaling dat het vervalt als het goed in handen van de pandgever komt. Een stil pandrecht heeft zo'n bepaling niet - ook niet voor het geval dat het goed wel uit handen van de pandgever moet raken zoals bij opvordering door de pandhouder. Een stil pandrecht kan dus uiterlijk een vuistpand worden, maar een vuistpand vervalt als het kenmerken van een stil pandrecht krijgt. Ik vroeg me af waarom.
Dat vervolgens iedereen uit gaat leggen dat een vuistpand vervalt als het goed in handen van de pandgever komt, dat een stil pandrecht geen machtsverschaffing vereist, het verschil tussen een notariële akte en een geregistreerde akte of Yreal die alleen maar roept dat ik geen gelijk heb - allemaal ongetwijfeld heel goed bedoeld, maar compleet voorbij mijn punt.
Jammer dat dat wetsvoorstel voor de personenvennootschappen gesneuveld is. Had het ook een stuk makkelijker kunnen maken..quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:55 schreef Valid het volgende:
Ondernemingsrecht is tof, maar de wetgever is er wel erg weinig in geslaagd om de bepalingen te stroomlijnen zeg.
Daar komt het in essentie wel op neer, ja. En daar komt het in essentie wel op neer, ja.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:42 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je vraag is dus eigenlijk waarom een vuistpand niet in een stil pandrecht kan transformeren, maar wel andersom. Als dat het geval is, dan heb je je vraag onmeuig kut geformuleerd.
nou ik ben blij dat het wetsvoorstel gesneuveld is.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:42 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Jammer dat dat wetsvoorstel voor de personenvennootschappen gesneuveld is. Had het ook een stuk makkelijker kunnen maken..
Nee, bw7a is een pareltje...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:49 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:
[..]
nou ik ben blij dat het wetsvoorstel gesneuveld is.
nee het is wel aan vernieuwing toe, maar er zaten gewoon veel rotte appels in die wetgeving.quote:
Wellicht heeft het te maken met het feit dat je voor vuistpand geen akte nodig hebt, en voor een stil pandrecht wel. In die zin zou het dus logisch zijn dat er van vuistpand naar stil geen 'transformatie' plaats kan vinden. De vereisten voor vestiging zijn immers niet uitgevoerd/voltooid.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Daar komt het in essentie wel op neer, ja. En daar komt het in essentie wel op neer, ja.
Dat is niet waar (vergelijk 3:236 lid 1 en 3:237 lid 1). Enkel vorderingen op naam kunnen wel met stil pandrecht maar niet met vuistpand bezwaard worden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:58 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Bovendien kan een vuistpand natuurlijk alleen bij roerende zaken. Een stil pandrecht is niet gebonden aan deze beperking.
Ik was iets te kort door de bocht. Wat ik in ieder geval wilde aangeven is dat er een verschil in te verpanden objecten bestaat tussen de twee.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:00 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is niet waar (vergelijk 3:236 lid 1 en 3:237 lid 1). Enkel vorderingen op naam kunnen wel met stil pandrecht maar niet met vuistpand bezwaard worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |