abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132341619

WO Rechtsgeleerdheid
natuurlijk ook voor fiscaal recht & notarieel recht

De mooiste studie verdient het mooiste topic van dit forum. Logisch! Hier verder keuvelen over je scriptie, je tentamens, de JB, de UB en niet te vergeten: SOGgen!

Enne.. afgestudeerd zijn for the win! HAHA ARBEIDERS :+
De afgestudeerde helden van dit topic
• Maharbal (2x: Fiscaal, Notarieel. Tevens advocaat-stagiair)
• Eriksd (Mr. droogkloot & rare-smaak-snuiter)
• Ryon

Ook leuk: de studenten, op aflopende tofheid van de universiteit

Rijksuniversiteit Groningen
• Giku
• Valid
• Etsu :') :') :') :') :')
• Paxcon (voormalig mr. dr. LaPo en huidig prof. mr. emo.gif)
• Ties02 (Novietenhoeder II)
• Joosie200
• Letstalk
• Bruce_Cutler
• Argelos
• Fratles
• Krabs

Universiteit van Amsterdam
• Yreal
• Tchock
• Sideshowbobbie (Novietenhoeder I)
• Snax

Erasmus Universiteit Rotterdam
• NotGuilty
• Phaelanx_NL
• IkeDubaku99
• Keyos
• VonBallusseck
• N0rah
• Rummikub

Radboud Universiteit
• Actaeon (Emeritus Novietenhoeder)
• Boterbartje
• Tostitomaatkaas

Open Universiteit
• SpotlessMind00

Universiteit Leiden
• KOG
• De_Fietser
• Studeur
• Ago-ergo-sum
• Monnet
• Krabs2.0

Universiteit Utrecht
• solo020

Universiteit Maastricht
• GeneraalAdmiraal

Universiteit van Tilburg
• Complexiteit
• hugecooll

Dit is WO rechten: geen cursisten gaarne!

Ook voor 1ejaars geldt: sluit je het topic, dan open je een nieuwe. Zorg dat de TT de titel van een arrest is. Controleer of het arrest dat je in gedachten hebt nog niet is geweest! De OP typt een korte samenvatting van het gebruikte arrest.

Ben je ook rechtenstudent, post je graag mee en staat je naam nog niet in het lijstje? Meld het dan even in dit topic, dan word je toegevoegd. Of niet. Maar dan kun je bezwaar maken. En in beroep. En vast ook nog wel in cassatie bij Danny, al weet die kerel waarschijnlijk niet wat dat betekent.

mag het weten
pi_132341631
Sorry Spot, moet je maar sneller zijn ;) En oh, kamp PEC present w/
mag het weten
pi_132341706
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:09 schreef NotGuilty het volgende:

[..]

Ik vind het geen gekke vraag, het lijkt alleen of de mensen die antwoord geven alleen maar binnen de bestaande lijnen denken. Dat is niet zo gek, maar jouw vraag gaat juist wat verder en dat lijkt niet helemaal aan te komen ofzo. Helaas heb ik het antwoord ook niet. Het lijkt een beetje een " het-is-zoals-het-is-geval", wat niet perse helemaal logisch is als je er wat verder over nadenkt. ^O^
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:28 schreef NotGuilty het volgende:

[..]

Ik vind de vraag van Tchock interessant en ik snap je post niet :)
Wat is volgens jou de vraag van Tchock dan? De bepaling is volstrekt logisch verklaarbaar uit de systematiek van het pandrecht, zeker als je 'wat verder' zegt te denken.
pi_132341775
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:41 schreef Joosie200 het volgende:
Sorry Spot, moet je maar sneller zijn ;) En oh, kamp PEC present w/
Dank je wel Joosie. Ik heb even geen arrest paraat.
pi_132341801
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:45 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Dank je wel Joosie. Ik heb even geen arrest paraat.
Speaking of which...

quote:
een enquęte ex 2:346 nieuw BW kan ook worden verzocht als de vennootschap al failliet is verklaard en er op voorhand geen reden lijkt om uiteindelijk voorzieningen te treffen.
Dat is de rechtsregel van OGEM :)
mag het weten
pi_132341861
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:43 schreef Valid het volgende:

[..]

[..]

Wat is volgens jou de vraag van Tchock dan? Wat mij betreft is de bepaling volstrekt logisch verklaarbaar uit de systematiek van het pandrecht, al helemaal als je 'wat verder' zegt te denken.
Ik heb geen behoefte om er verder inhoudelijk op in te gaan aangezien ik het antwoord op zijn vraag ook niet heb en lekker voor de buis hang. Ik wilde alleen maar aangeven - dus aan hem laten weten :) - dat ik zijn vraag begrijp en het idee heb dat die hier niet helemaal aankomt. Niets meer niets minder. ^O^
pi_132341903
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:47 schreef NotGuilty het volgende:

[..]

Ik heb geen behoefte om er verder inhoudelijk op in te gaan aangezien ik het antwoord op zijn vraag ook niet heb en lekker voor de buis hang. Ik wilde alleen maar aangeven - dus aan hem laten weten :) - dat ik zijn vraag begrijp en het idee heb dat die hier niet helemaal aankomt. Niets meer niets minder. ^O^
Ik vraag ook niet of je het antwoord weet, maar wat volgens jou zijn vraag is. Maargoed, fijne avond. ;)
pi_132342200
Ondernemingsrecht is tof, maar de wetgever is er wel erg weinig in geslaagd om de bepalingen te stroomlijnen zeg. :{
pi_132342843
Buh verpanding van vorderingen op naam en inning is kut ;(
pi_132343637
Ik snap de discussie over het pandrecht niet goed. Voor zover ik weet is er niet een heel erg diepere achterliggende gedachte achter de bepaling. Een essentieel kenmerk van een vuistpand is dat het in handen is van de pandhouder. Zodra het in handen van de pandgever komt, loop je uit de definitie van vuistpand. Grammaticaal kan het dan al niet meer een vuistpand zijn.

Zoals hiervoor ergens opgemerkt biedt een vuistpand over het algemeen iets 'meer' zekerheid. Zonder een dergelijke bepaling zou je een constructie krijgen van een soort stil vuistpand met het onderpand niet in handen van de pandhouder. Deze bepaling is niet nodig voor een stil pandrecht, dus geldt die bepaling niet voor een stil pandrecht. Een essentieel kenmerk van een stil pandrecht is immers dat het onderpand niet in handen is van de pandhouder.

That being said, goederenrecht is al een tijdje geleden voor mij.
pi_132343710
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:32 schreef Maharbal het volgende:
Ik snap de discussie over het pandrecht niet goed. Voor zover ik weet is er niet een heel erg diepere achterliggende gedachte achter de bepaling. Een essentieel kenmerk van een vuistpand is dat het in handen is van de pandhouder. Zodra het in handen van de pandgever komt, loop je uit de definitie van vuistpand. Grammaticaal kan het dan al niet meer een vuistpand zijn.

Zoals hiervoor ergens opgemerkt biedt een vuistpand over het algemeen iets 'meer' zekerheid. Zonder een dergelijke bepaling zou je een constructie krijgen van een soort stil vuistpand met het onderpand niet in handen van de pandhouder. Deze bepaling is niet nodig voor een stil pandrecht, dus geldt die bepaling niet voor een stil pandrecht. Een essentieel kenmerk van een stil pandrecht is immers dat het onderpand niet in handen is van de pandhouder.

Mahar is het inhoudelijk met mij eens
pi_132343856
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:34 schreef Yreal het volgende:

[..]

Mahar is het inhoudelijk met mij eens
Je hebt twee willekeurige zinnen opgeschreven.
pi_132343892
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:32 schreef Maharbal het volgende:

Ik zal het nog maar een keer herhalen dan. :P

Wat mij verbaasde, is dat ondanks dat een vuistpand in de regel meer zekerheid biedt dan een stil pandrecht het veel kwetsbaarder is door de bepaling dat het vervalt als het goed in handen van de pandgever komt. Een stil pandrecht heeft zo'n bepaling niet - ook niet voor het geval dat het goed wel uit handen van de pandgever moet raken zoals bij opvordering door de pandhouder. Een stil pandrecht kan dus uiterlijk een vuistpand worden, maar een vuistpand vervalt als het kenmerken van een stil pandrecht krijgt. Ik vroeg me af waarom. Wat is daar de logica achter?

Dat vervolgens iedereen uit gaat leggen dat een vuistpand vervalt als het goed in handen van de pandgever komt, dat een stil pandrecht geen machtsverschaffing vereist, het verschil tussen een notariële akte en een geregistreerde akte of Yreal die alleen maar roept dat ik geen gelijk heb - allemaal ongetwijfeld heel goed bedoeld, maar compleet voorbij mijn punt.
pi_132343914
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:38 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je hebt twee willekeurige zinnen opgeschreven.
Nee nee, mijn gevoel zei al dat het zo was, en na raadplegen van de asser heb ik hetzelfde verhaal opgeschreven
pi_132344035
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:39 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik zal het nog maar een keer herhalen dan. :P

Wat mij verbaasde, is dat ondanks dat een vuistpand in de regel meer zekerheid biedt dan een stil pandrecht het veel kwetsbaarder is door de bepaling dat het vervalt als het goed in handen van de pandgever komt. Een stil pandrecht heeft zo'n bepaling niet - ook niet voor het geval dat het goed wel uit handen van de pandgever moet raken zoals bij opvordering door de pandhouder. Een stil pandrecht kan dus uiterlijk een vuistpand worden, maar een vuistpand vervalt als het kenmerken van een stil pandrecht krijgt. Ik vroeg me af waarom.

Dat vervolgens iedereen uit gaat leggen dat een vuistpand vervalt als het goed in handen van de pandgever komt, dat een stil pandrecht geen machtsverschaffing vereist, het verschil tussen een notariële akte en een geregistreerde akte of Yreal die alleen maar roept dat ik geen gelijk heb - allemaal ongetwijfeld heel goed bedoeld, maar compleet voorbij mijn punt.
Je vraag is dus eigenlijk waarom een vuistpand niet in een stil pandrecht kan transformeren, maar wel andersom. Als dat het geval is, dan heb je je vraag onmeuig kut geformuleerd.
pi_132344063
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:55 schreef Valid het volgende:
Ondernemingsrecht is tof, maar de wetgever is er wel erg weinig in geslaagd om de bepalingen te stroomlijnen zeg. :{
Jammer dat dat wetsvoorstel voor de personenvennootschappen gesneuveld is. Had het ook een stuk makkelijker kunnen maken..
pi_132344094
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:42 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je vraag is dus eigenlijk waarom een vuistpand niet in een stil pandrecht kan transformeren, maar wel andersom. Als dat het geval is, dan heb je je vraag onmeuig kut geformuleerd.
Daar komt het in essentie wel op neer, ja. En daar komt het in essentie wel op neer, ja.
pi_132344131
En ja ik heb er spijt van als dat de volgende vraag ging worden.
pi_132344328
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:42 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Jammer dat dat wetsvoorstel voor de personenvennootschappen gesneuveld is. Had het ook een stuk makkelijker kunnen maken..
nou ik ben blij dat het wetsvoorstel gesneuveld is.
Generaal?? Pardon??
pi_132344363
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:49 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:

[..]

nou ik ben blij dat het wetsvoorstel gesneuveld is.
Nee, bw7a is een pareltje...
pi_132344642
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:50 schreef Yreal het volgende:

[..]

Nee, bw7a is een pareltje...
nee het is wel aan vernieuwing toe, maar er zaten gewoon veel rotte appels in die wetgeving.
Generaal?? Pardon??
pi_132344685
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:43 schreef Tchock het volgende:

[..]

Daar komt het in essentie wel op neer, ja. En daar komt het in essentie wel op neer, ja.
Wellicht heeft het te maken met het feit dat je voor vuistpand geen akte nodig hebt, en voor een stil pandrecht wel. In die zin zou het dus logisch zijn dat er van vuistpand naar stil geen 'transformatie' plaats kan vinden. De vereisten voor vestiging zijn immers niet uitgevoerd/voltooid.

Bovendien kan een vuistpand natuurlijk alleen bij roerende zaken. Een stil pandrecht is niet gebonden aan deze beperking.
pi_132344769
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:58 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Bovendien kan een vuistpand natuurlijk alleen bij roerende zaken. Een stil pandrecht is niet gebonden aan deze beperking.
Dat is niet waar (vergelijk 3:236 lid 1 en 3:237 lid 1). Enkel vorderingen op naam kunnen wel met stil pandrecht maar niet met vuistpand bezwaard worden.
pi_132344807
Maar ik denk dat je voor het overige wel gelijk hebt, ja. Stil naar vuistpand levert geen vestigingsgebreken op, vice versa wel. Bedankt! :)

Hiermee zat Spot dus trouwens wel in de goede richting _O_
pi_132344975
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 00:00 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat is niet waar (vergelijk 3:236 lid 1 en 3:237 lid 1). Enkel vorderingen op naam kunnen wel met stil pandrecht maar niet met vuistpand bezwaard worden.
Ik was iets te kort door de bocht. Wat ik in ieder geval wilde aangeven is dat er een verschil in te verpanden objecten bestaat tussen de twee.

Serves me right om te lui te zijn om een wetboek te pakken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')