Jij kent duidelijk de Assad familie niet. Of hebben ze altijd democratie gekend en een ieder die een andere mening had een platform gegeven om zijn mening te uiten. Vraag eens aan de Koerden wat er in Qamishlo is gebeurd in 2004.quote:Op zondag 20 oktober 2013 21:50 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Want ze verdedigen zich tegen buitenlandse terroristen, handhaven orde en proberen de territoriale integriteit van Syrië tegen de buitenlandse proxy-huurlingen en proxy-interventie (wahabitische, westerse, Turkse en Brits-Frans-Amerikaanse) te verdedigen en te herstellen?
Is dat jouw definitie van "terrorisme".....?![]()
![]()
Eens. Maar je hoeft niet eenzijdig een kant te kiezen, je kan gewoon beiden verwerpen en misdaden blijven verwerpen. Er is een groot verschil voor mij, de regering en Assad's regime kan je direct verantwoordelijk houden. De rebellen zijn veel te verdeeld, daar zit veel uitschot en crimineel rotzooi tussen. Ja. Maar ze dragen vooralsnog niet de verantwoordelijkheid zoals de eensgezinde Assad dynasty dat al tientallen jaren draagt. De dag dat welke groep van de rebellen de macht hebben overgenomen dragen ze dezelfde eensgezinde verantwoordelijkheid als het huidige regime en haar regering.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik vrees dat dit lood om oud ijzer is. De rebellen (althans een deel daarvan) plegen hun gruwelijke wandaden ook al jaren en jaren. En gaan er zeker mee door als ze aan de macht komen.
Als dit waar is, is dit toch ook walgelijk. Dan bewijs je dat je niet beter bent.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:23 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Gelukkig maar, hoewel Irak nu ook een bende is. Maar toch, in Tunesie kan men eindelijk na 60 jaar ook ademen. Na 23 jaar ook zo'n "moderne seculiere" mongool die de hele maatschappij door zijn eigen familie en zijn vrouw liet regeren. Wie zei dat het "niet zo'n mooi land is als ze je verkopen op tv" werd opgepakt en flink gepakt. De huidige prime-minister is 15 jaar in een isoleercel gezet en zijn vrouw voor zijn ogen verkracht, ook door zo'n voorbeeldige "seculiere en moderne leider die hard tegen Islamisten optreedt"
Eens, en ik verwerp alle misdaden zeker. Van beide kanten. Toch lijkt Assad mij vooralsnog het betere alternatief.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:27 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Eens. Maar je hoeft niet eenzijdig een kant te kiezen, je kan gewoon beiden verwerpen en misdaden blijven verwerpen. Er is een groot verschil voor mij, de regering en Assad's regime kan je direct verantwoordelijk houden. De rebellen zijn veel te verdeeld, daar zit veel uitschot en crimineel rotzooi tussen. Ja. Maar ze dragen vooralsnog niet de verantwoordelijkheid zoals de eensgezinde Assad dynasty dat al tientallen jaren draagt. De dag dat welke groep van de rebellen de macht hebben overgenomen dragen ze dezelfde eensgezinde verantwoordelijkheid als het huidige regime en haar regering.
Ja, SNC. Dat komt omdat ze geen achterban meer hebben volgens mij.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:30 schreef Peunage het volgende:
Eerst had je de SNC of hoe die lui ook heten. Maar inmiddels horen we hier niks meer over?
Tja Qatar trekt zich steeds meer terug en KSA heeft geen zin in hen. Dusja... Syrische volk heeft hen nooit erkend, laat staan gekend.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:30 schreef Peunage het volgende:
Eerst had je de SNC of hoe die lui ook heten. Maar inmiddels horen we hier niks meer over?
Ik had het daar niet over Syrie voor de duidelijkheid maar Tunesie. Maar dezelfde principes gelden voor Syrische dictatuur en al die landen: alles en iedereen mag uit de weg geruimd worden die enige kritiek heeft op de regerende partij. In Syrie Assad, Libie was het Khadafi en Egypte Mubarak. Men zou eens rapporten moeten lezen van de gestoordste martelingen om de kleinste dingen, Koerdische activisten die Koerdische liedjes zingen bijv en taal onderwijzen. Of in Libie van Khadafi berbers die in hun taal muziek maakten die 7 jaar krijgen en flink wat martelingen ondergaan. Met natuurlijk dezelfde beschuldiging altijd: "deel van imperialistische/buitenlandse samenzwering om Libie/Syrie te verdelen". etc. Alles per definitie schuld van buitenland, elke zucht.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:29 schreef Djibril het volgende:
[..]
Als dit waar is, is dit toch ook walgelijk. Dan bewijs je dat je niet beter bent.
Rebellen hebben precies dezelfde mentaliteit. En die zie ik ook geen christenen of andere minderheden beschermen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:33 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik had het daar niet over Syrie voor de duidelijkheid maar Tunesie. Maar dezelfde principes gelden voor Syrische dictatuur en al die landen: alles en iedereen mag uit de weg geruimd worden die enige kritiek heeft op de regerende partij. In Syrie Assad, Libie was het Khadafi en Egypte Mubarak. Men zou eens rapporten moeten lezen van de gestoordste martelingen om de kleinste dingen, Koerdische activisten die Koerdische liedjes zingen bijv en taal onderwijzen. Of in Libie van Khadafi berbers die in hun taal muziek maakten die 7 jaar krijgen en flink wat martelingen ondergaan. Met natuurlijk dezelfde beschuldiging altijd: "deel van imperialistische/buitenlandse samenzwering om Libie/Syrie te verdelen". etc. Alles per definitie schuld van buitenland, elke zucht.
Ik weet waar je het over hebt en sluit me daarbij aan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:33 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik had het daar niet over Syrie voor de duidelijkheid maar Tunesie. Maar dezelfde principes gelden voor Syrische dictatuur en al die landen: alles en iedereen mag uit de weg geruimd worden die enige kritiek heeft op de regerende partij. In Syrie Assad, Libie was het Khadafi en Egypte Mubarak. Men zou eens rapporten moeten lezen van de gestoordste martelingen om de kleinste dingen, Koerdische activisten die Koerdische liedjes zingen bijv en taal onderwijzen. Of in Libie van Khadafi berbers die in hun taal muziek maakten die 7 jaar krijgen en flink wat martelingen ondergaan. Met natuurlijk dezelfde beschuldiging altijd: "deel van imperialistische/buitenlandse samenzwering om Libie/Syrie te verdelen". etc. Alles per definitie schuld van buitenland, elke zucht.
quote:Egypt police, protesters clash at Cairo university
Egyptians run from tear gas after clashes erupted between Al-Azhar students and police forces during a protest in the Nasr City district of Cairo, Sunday, Oct. 20, 2013. The protests were the second in two days at Al-Azhar University, Sunni Islam’s most prominent center of learning. Many supporters of ousted Egyptian President Mohammed Morsi’s Muslim Brotherhood group are students at Al-Azhar, a stronghold of the group and steps from former site of an Islamists’ sprawling protest camp which came under heavy crackdown by security forces on Aug. 14, leaving hundreds dead and sparking days of unrest and violence across the country. (AP Photo/Heba el-Kholy, El Shorouk Newspaper) EGYPT OUT
CAIRO (AP) — Egyptian anti-riot police fired tear gas Sunday at hundreds of supporters of the country's ousted Islamist president, besieging them inside a prestigious Muslim institution after stone-hurling protesters cut off a main road.
CAIRO (AP) — Egyptian anti-riot police fired tear gas Sunday at hundreds of supporters of the country's ousted Islamist president, besieging them inside a prestigious Muslim institution after stone-hurling protesters cut off a main road.
Sunday's clashes marked the second day of unrest at Al-Azhar University, Sunni Islam's most prominent center of learning. Many supporters of ousted President Mohammed Morsi's Muslim Brotherhood are students at Al-Azhar, a stronghold of the group. The campus is also near where Islamists had a sprawling protest camp that security forces raided in August, leaving hundreds dead and sparking days of unrest.
The students' protest started with a march inside campus, where protesters hurled stones at the administrator's offices, smashing windows and breaking doors, said Ibrahim el-Houdhoud, deputy head of the university. He told satellite news channel Al-Jazeera Mubashir Misr that he warned protesters against leaving campus and clashing with security forces.
The protesters however ignored the advice, marching out of the main gates to hold "prayers for the dead" — honoring students killed in earlier clashes between security forces and protesters in July.
The protests come amid heated debate over a new law that would place tougher restrictions on demonstrators, which includes imposing heavy fines and possible jail time on violators.
Morsi was overthrown by the military July 3 after millions took to the streets to demand he step down. Since then, Cairo has seen non-stop demonstrations by his supporters demanding his return. A military-backed crackdown has left hundreds dead and seen thousands arrested.
Ousting Morsi escalated militant attacks in Egypt, especially in the volatile Sinai peninsula. Egypt's interior minister escaped an assassination attempt when a car bomb targeted his convoy near his residence in Cairo last month.
There also have been attacks against Coptic Christian churches. On Sunday night, masked gunmen on motorcycles opened fire on a group of people at a Coptic church holding a wedding in Cairo, killing a man, a woman and an 8-year-old girl, according to a statement from the Interior Ministry. The ministry did not offer a motive for the shooting, which happened in Cairo's Waraa neighborhood.
Egypt's official news agency MENA also reported that two members of Central Security Forces were injured Sunday when their bus came under attack near border town of Rafah in northern Sinai. Militants attacked the bus with automatic weapons and fled the scene. The soldiers were heading to their camp in Rafah.
View the discussion thread.
Bron: bigstory.ap.org
Er gebeuren helaas gruwelijkere dingen dan dat.. *RILT*quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:35 schreef Djibril het volgende:
[..]
Ik weet waar je het over hebt en sluit me daarbij aan.
Maar om iemands vrouw te verkrachten voor zijn ogen vind ik te ver gaan. Daar doelde ik meer op.
Er is geen beste alternatief denk ik. Assad is daarnaast niet in staat zijn oude macht te herstellen. Ja, hij kan kleine overwinningen begaan. Maar Syrie onder zijn heerschappij weer zoals voorheen? Uitgesloten. 100%.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
Eens, en ik verwerp alle misdaden zeker. Van beide kanten. Toch lijkt Assad mij vooralsnog het betere alternatief.
Welke rebellen dan?quote:Maar de rebellen kun je ook direct verantwoordelijk houden hoor.
Het helpt he, mensen breken is het doel immers. Kijk als ze jou wat aandoen kan je als je overtuigd ben van je idealen dat best op de koop toenemen, maar als ze je vrouw voor je ogen halen wordt het toch wat anders. En aardig wat zullen dan toch instemmen met een of ander "offer". Je naasten maken je zwak en dat weten dit soort regime's heel goed.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:35 schreef Djibril het volgende:
Ik weet waar je het over hebt en sluit me daarbij aan.
Maar om iemands vrouw te verkrachten voor zijn ogen vind ik te ver gaan. Daar doelde ik meer op.
1. Iemand zal er toch moeten "winnen" he? En dat het een ingewikkeld conflict is met allerlei haken en ogen aan de beëindiging ervan lijkt me evident.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:37 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er is geen beste alternatief denk ik. Assad is daarnaast niet in staat zijn oude macht te herstellen. Ja, hij kan kleine overwinningen begaan. Maar Syrie onder zijn heerschappij weer zoals voorheen? Uitgesloten. 100%.
[..]
Welke rebellen dan?
Het probleem is nou net dat "de rebellen" totaal niet bestaan, als iets duidelijk is is dat het wel inmiddels. "De rebellen" zijn totaal geen uniforme groep. Het Assad regime is dat vanaf jaar en dag wel. Vandaar dat ik doelde op verantwoording en dat je het regime veel duidelijker tegen het licht kan houden.
Ik geloof niet dat alle rebellen dezelfde mentaliteit hebben wat dit betreft. Dat ze er zijn en het veel zijn zeker, maar er zijn ook in Syrie en onder rebellen patriots die echt een zo vrij mogelijk van dictatuur Syrie voor ogen hebben waar alle Syriers - zoals voor de rebellie - hun plaats kunnen krijgen. Zoals kunstmatig ook onder Assad was. De vraag is echter of deze mensen ook de macht kunnen afdwingen, en daar wringt de schoen. Zeker hoe langer het conflict voortduurt en extremisten verder in de kaart worden gespeeld.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
Rebellen hebben precies dezelfde mentaliteit. En die zie ik ook geen christenen of andere minderheden beschermen.
Ja, en dat zie ik dus als behoorlijk problematisch. Jij ook denk ikquote:Op zondag 20 oktober 2013 23:42 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat alle rebellen dezelfde mentaliteit hebben wat dit betreft. Dat ze er zijn en het veel zijn zeker, maar er zijn ook in Syrie en onder rebellen patriots die echt een zo vrij mogelijk van dictatuur Syrie voor ogen hebben waar alle Syriers - zoals voor de rebellie - hun plaats kunnen krijgen. Zoals kunstmatig ook onder Assad was. De vraag is echter of deze mensen ook de macht kunnen afdwingen, en daar wringt de schoen. Zeker hoe langer het conflict voortduurt en extremisten verder in de kaart worden gespeeld.
Nou ja, wat is winnen? De huidige status-quo kan denk ik nog heel lang worden vastgehouden. Obama gaat straks aftreden en dan is denk ik dit conflict nog net zo ongeveer bezig. Dan wordt belangrijk wat zijn opvolger gaat doen, en of dat een democraat of republikein gaat worden. Obama is duidelijk van dat hij huiverig is voor militair ingrijpen of actief steunen van bepaalde rebellen met sterke wapens. Maar bepaalde republikeinen is juist van bekend dat ze een hardere lijn voorstaan tegenover Assad en daar ook voor lobbyen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
1. Iemand zal er toch moeten "winnen" he? En dat het een ingewikkeld conflict is met allerlei haken en ogen aan de beëindiging ervan lijkt me evident.
Als je spreekt over individuen eens. Maar als je spreekt over collectief is naar mijn mening de allereerste waar je je ogen op moet richten het regime. Het regime is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in Syrie sinds jaar en dag en daarmee al ver voor de uitbraak van de huidige crisis de grootschalige mensenrechtenschendingen en het nalaten van echte hervormingen in meer dan 10 jaar Assad junior.quote:2. Ik bedoel de individuen die de daden begaan, als ze nog leven (en je ze te pakken krijgt). Ik mag veronderstellen dat je inmiddels weet dat ik weet dat het tientallen (zo niet meer) groepen zijn en dat ze elkaar onderling ook bestrijden.
1. Ik zeg niet dat niet nog lang kan duren. Uiteraard kan dat (let op: ik ben Veldkamp nietquote:Op zondag 20 oktober 2013 23:46 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Nou ja, wat is winnen? De huidige status-quo kan denk ik nog heel lang worden vastgehouden. Obama gaat straks aftreden en dan is denk ik dit conflict nog net zo ongeveer bezig. Dan wordt belangrijk wat zijn opvolger gaat doen, en of dat een democraat of republikein gaat worden. Obama is duidelijk van dat hij huiverig is voor militair ingrijpen of actief steunen van bepaalde rebellen met sterke wapens. Maar bepaalde republikeinen is juist van bekend dat ze een hardere lijn voorstaan tegenover Assad en daar ook voor lobbyen.
[..]
Als je spreekt over individuen eens. Maar als je spreekt over collectief is naar mijn mening de allereerste waar je je ogen op moet richten het regime. Het regime is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in Syrie sinds jaar en dag en daarmee al ver voor de uitbraak van de huidige crisis de grootschalige mensenrechtenschendingen en het nalaten van echte hervormingen in meer dan 10 jaar Assad junior.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:51 schreef Peunage het volgende:
Volgens mij zeggen jullie grotendeels hetzelfde, maar praten een beetje langs elkaar heen![]()
In dat geval denk ik dat het beste een soort overeenkomst zou zijn tussen Syrische regime en (deel van) oppositie. Dus uiteindelijk beide partijen water bij de wijn en daarmee wordt het regime gedwongen toch in te geven naar bepaalde echte betekeniswaardige hervormingen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
1. Ik zeg niet dat niet nog lang kan duren. Uiteraard kan dat (let op: ik ben Veldkamp niet), maar ik heb het dus over "uiteindelijk" en wat ik persoonlijk denk dat het beste is voor de Syrische bevolking. En ik denk dat onze meningen daarover helemaal niet zo veel verschillen. Onze meningen verschillen naar mijn mening vooralsnog vooral over wie dat het beste kan bereiken voor de Syrische bevolking
2. Prima. Ik kijk echter in dit conflict minder naar het verleden en meer naar de toekomst: hoe komt er een einde aan het conflict en wat is het beste voor de Syrische bevolking.
Arabische winter op komst?quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
Totally off topic, maar in Egypte gaat het ook niet best:
[..]
Kan ik prima mee leven; zou wat mij betreft een prima oplossing zijn. Mits dus (maar ik denk wel dat je dat bedoelt) de minderheden beschermd worden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:58 schreef Aloulou het volgende:
[..]
In dat geval denk ik dat het beste een soort overeenkomst zou zijn tussen Syrische regime en (deel van) oppositie. Dus uiteindelijk beide partijen water bij de wijn en daarmee wordt het regime gedwongen toch in te geven naar bepaalde echte betekeniswaardige hervormingen.
Natuurlijk gewoon Rusland & Amerika als vertegenwoordiger van beide kanten die het initiatief daarvoor in handen nemen. Maar hoewel ik denk dat zeker Amerika hier wel voor open staat - Qatar/KSA echter zeker niet - is dat onrealistisch. En zeker in deze fase waarin ook Assad nog voor de volle winst gaat. Maar ook de Golflanden willen alleen het maximale: Assad regime vertrekt volledig en daarmee komt Syrie weer onder "soennitische dominantie" (oftewel in vaarwater van de Golflanden zelf).
Hama$$$$$$quote:Squeeze play: Hamas, in forced bow to Iran, apologizes for backing Syrian rebels
Hamas, under pressure to find a new headquarters, has sought to reconcile with Syria.
Hamas sources said the Executive Council was reaching out to Iran and Syria after nearly two years of suspended relations. The sources said the council was ready to respond to the main demand of Damascus and Teheran — that Hamas sever ties to the Sunni revolt against President Bashar Assad. “Most of the council appears to agree with this position,” a source said.
On Oct. 14, Hamas issued a reversal of its longtime support for the Sunni revolt in Syria. Executive Council deputy chief Mussa Abu Marzouk, in an unprecedented statement, said Hamas was wrong to oppose the Assad regime when the Sunni revolt erupted in 2011. In an interview on Syria’s Al Mayadeen television, Abu Marzouk, based in Egypt, attributed the Hamas support for the rebels to Executive Council chairman Khaled Masha’al. Abu Marzouk suggested that Masha’al, expelled from Damascus in late 2011, showed poor judgement and that Hamas did not establish formal ties to rebel militias.
The sources said the Abu Marzouk interview could mark a watershed in Hamas’ efforts to reconcile with Iran and Syria. They said the interview on Al Mayadeen, linked to the Assad regime, was broadcast after months of quiet Hamas negotiations with Teheran. “This was the main demand of Iran and Syria — a veritable Hamas apology for supporting the rebels,” the source said. “The apology will probably release Iranian aid for Hamas.”
The sources said Teheran began increasing aid to Hamas over the last two months. Until July, the sources said, Iran sent most funds for the Palestinians to its proxy, Islamic Jihad, with the largest long-range rocket arsenal in the Gaza Strip. For his part, Masha’al appeared to have moved away from the Syrian rebels. In a conference in October in Beirut, Masha’al, preparing for his first visit to Teheran since 2011, said he opposed bloody revolts against Arab dictatorships. Syrian rebels said Masha’al was signaling an end to Hamas support for the war against Assad.
Palestinians have played a major role in the Sunni revolt, particularly in refugee camps in central Syria. On Oct. 15, Hamas Prime Minister Ismail Haniyeh called on Palestinians in Syria to relocate to the Gaza Strip. Haniyeh referred to the death of Palestinians who fled Syria for Libya.
“We tell the Palestinian refugees in Syria: Don’t endanger your lives and those of your children,” Haniyeh said. “We are your brothers and your family. Despite the blockade, there’s room for you in the Gaza Strip. If you are seeking shelter, the Gaza Strip will provide you with sanctuary.” Bron
Absoluut.quote:Op maandag 21 oktober 2013 00:57 schreef Montagui het volgende:
Dank voor deze constructieve zondagavond discussie, en het uiteindelijk door enkele posters (weliswaar niet per sé vanuit hetzelfde gezichtspunt) mede onderschrijven van wat ik ook als 'beste' (naar omstandigheden beoordeelde) oplossing voor dit moment acht.
Die aanpak, die ook onderschreven wordt door de internationale gemeenschap, heeft nog vele haken en ogen, waarbij niet in het minst de te accepteren oppositie partij is.
Die zijn er vast alquote:Op maandag 21 oktober 2013 01:20 schreef expans het volgende:
Wat is er eigenlijk gebeurd met dat groepje 'terroristen' getraind en bijgestaan door Amerikaanse/Israelische/Franse commando's dat onderweg was naar Damascus, om het op z'n Veldkamps te zeggen?
Hoor je ook niks meer over.
Hun eigen land? Syriers getraind door buitenlanders he.quote:Op maandag 21 oktober 2013 01:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die zijn er vast al
En ik vind het ook terroristen. Waar bemoeien ze zich mee?
Owh, doel je daar op? Excuus dan..quote:Op maandag 21 oktober 2013 01:28 schreef expans het volgende:
[..]
Hun eigen land? Syriers getraind door buitenlanders he.
Waarom gooi je alle rebellen op 1 hoop?quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Eens, en ik verwerp alle misdaden zeker. Van beide kanten. Toch lijkt Assad mij vooralsnog het betere alternatief.
Maar de rebellen kun je ook direct verantwoordelijk houden hoor.
quote:Noodkreet van belegerde Syrische stad: 'Red ons van de dood'
Inwoners van een Syrische stad die al een jaar wordt belegerd door de troepen van president Bashar al-Assad, hebben een open brief naar de wereld gestuurd waarin ze smeken om hun leven. 'Red ons van de dood', klinkt de wanhoopskreet in de brief, waarin ze de wanhopige omstandigheden en hun lijden omschrijven.
Honderden mensen zijn om het leven gekomen in Mouadamiya en duizenden zijn gewond geraakt in de stad aan de zuidwestkant van Damascus. Mouadamiya is in handen van de rebellen. 'Sinds bijna een jaar wordt Mouadamiya belegerd zonder toegang tot voedsel, elektriciteit, medicatie, communicatie of brandstof', luidt de brief, die is verspreid door de Syrische Nationale Raad van de oppositie.
Chemische wapens
'We zijn geraakt door raketten, granaten, napalm, witte fosfor en chemische wapens', schrijven de inwoners, die geen naam geven.
Volgens de Syrische Nationale Raad dreigen 12.000 inwoners van de stad te bezwijken aan de honger. Het overgrote deel van de stad is vernietigd, er zijn nog maar amper artsen en de inwoners zijn inmiddels gedwongen om 'bladeren van de bomen' te eten.
De Syrische regering zegt dat de inwoners van Mouadamiya worden 'gegijzeld' door de opstandelingen. Ze ontkent chemische wapens te hebben gebruikt.
VN
De speciaal gezant voor de mensenrechten bij de Verenigde Naties, Valerie Amos, zei vorige week dat nog altijd duizenden mensen in Mouadamiya opgesloten zitten. Volgens haar hebben de hulpteams van de VN geen toegang gekregen tot de stad.
Bron: Volkskrant
quote:Assad: deelname aan verkiezingen geen punt
„Persoonlijk zie ik geen obstakels om genomineerd te worden voor deelname aan de volgende presidentsverkiezingen”, aldus de president.
De burgeroorlog in Syrië woedt al 2 jaar, maar Assad lijkt niet aan opstappen te denken. Hij verschijnt nauwelijks nog in het openbaar, maar geeft vanuit zijn zwaar bewaakte hoofdkwartieren nog wel interviews. Pas nog grapte hij tegenover journalisten van de Libanese krant al-Akhbar dat hij eigenlijk op de Nobelprijs voor de Vrede had gerekend.
Bron: Telegraaf
quote:Arnhemmers in Duitsland gepakt voor Syriëreis
Twee mannen uit Arnhem zijn in augustus in Duitsland opgepakt omdat zij van plan zouden zijn geweest naar Syrië af te reizen om daar te gaan strijden. Dat heeft een woordvoerster van het Openbaar Ministerie (OM) gezegd naar aanleiding van berichtgeving van Nieuwsuur. Het gaat om twee meerderjarige mannen die op verzoek van Nederland zijn opgepakt. Zij moeten nog aan Nederland worden overgeleverd.
Volgens actualiteitenprogramma Nieuwsuur zijn de mannen in Kleef aangehouden, met hun auto vol gevechtskleding, contant geld, iPhones en simkaarten. Beide mannen zouden een oudere broer hebben die al eerder naar Syrië is gegaan. Een van hen zou zijn minderjarige halfbroertje hebben willen meenemen, maar daar zou de politie een stokje voor hebben gestoken. De jongen is volgens Nieuwsuur door de politie aan de kinderbescherming overgedragen.
Bron: Volkskrant
Misschien kun je het (via) hier vinden: http://www.independent.co.uk/biography/robert-fiskquote:
quote:Mujahideen finally defeated gangs of secular rebels from Northern Storm in Aleppo
Publication time: 20 October 2013, 01:58
The Islamic State of Iraq and Sham (ISIS) issued a new statement on the situation in the town of Azaz (see the map) in the province of Aleppo, where a fierce fighting took place between Mujahideen and secular rebels linked to the "national coalition". UmmaNews presents the translation of the ISIS statement posted on their website:
- Praise be to Allah, the Lord of the worlds. Peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family and all his companions. And then:
Verily, Allah favoured the Mujahideen of the Islamic State and made it easy for them to eliminate the last stronghold of criminals from the so-called "Northern Storm" in Azaz and the surrounding area.
By the grace of Allah, they were driven out, and we have cleaned every place, every checkpoint, every camp, where they were stationed all the times.
Not even the alliances helped them, which they concluded with apostates from the PKK (communist Kurdistan Workers Party), the Alawite regime and Western intelligence agencies, which have encouraged them for war against the Mujahideen.
There is an important fact, which we would like to report here: indeed, the Islamic State did not attack these wrongdoers until they started spreading harm and oppression, to abuse their power against Muslims and their honour, to implement agreements with the US and its allies, namely - to attack the Mujahideen, spy on them and eliminate their leaders.
That is all what is known to the Islamic State, for sure. After they went to war against the ISIS, people saw with their own eyes their true nature, as they captured two Mujahideen in Azaz and delivered them to a dirty spy.
Their alliance with apostates from the PKK and the Assad regime in war against the Islamic State is apparent to all.
They did not even hesitate to blow up the market in Azaz, they shelled its areas with rockets and mortars, after the situation got out of their control.
Allah turned their intrigues against them, and they reaped what they sowed ... Allah helped the Mujahideen in these blessed days of Dhul-Hijjah, after they were left without help by those who encouraged them to earlier acts against the Mujahideen.
Allah divided their ranks, broke their ranges, and it ended with Allah's pleasure with the Muslims. Praise be to Allah.
"Have you not considered those who practice hypocrisy, saying to their brothers who have disbelieved among the People of the Scripture, "If you are expelled, we will surely leave with you, and we will not obey, in regard to you, anyone - ever; and if you are fought, we will surely aid you." But Allah testifies that they are liars. If they are expelled, they will not leave with them, and if they are fought, they will not aid them. And [even] if they should aid them, they will surely turn their backs; then [thereafter] they will not be aided".
(The Holy Koran, Chapter 59. "The Exile", verses 11-12)
And here we want to inform the rest of the warring groups, such as "Liwa al-Tawhid" and others, that the Islamic State clearly demonstrated its policies in these events. It lies in the fact that the Islamic State does not start a war against all comers until they begin to act out against the ISIS, The Islamic State seeks to resolve any conflict, whatever it may be, and opens a way for a direct dialogue, leaving aside dirty media, which does not cease to fan the flames of discord and take every opportunity to distort the image of Mujahideen, so that people would leave them.
And we want to instruct those who listen - be they scholars, or students, or journalists: Fear Allah in your attitude to Mujahideen and to your Muslim community: be the ones who stop fitna and strife, who spread the word of peace and understanding- exactly what Allah wants you to convey to others.
How many times we utter a word without thinking about consequences, how many times we say the words without that they could cause bloodshed among the Muslims?
"O you who have believed, if there comes to you a disobedient one with information, investigate, lest you harm a people out of ignorance and become, over what you have done, regretful".
(The Holy Koran, Chapter 49. "The Chambers", verse 6)
And to Allah belongs [all] honour, and to His Messenger, and to the believers, but the hypocrites do not know.
Allahu Akbar!
Ministry of Information, ISIS
Department of Monitoring
Kavkaz Center
Nou de enige gematigden zijn denk ik alleen de Koerdische rebellen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 08:37 schreef firefly3 het volgende:
Tussen die honderden rebellen fracties zitten er ook vele gematigden tussen die het beste voor het volk hebben ten opzichte van massamoordenaar assad.
Dat doen Assad-aanhangers altijd.quote:Op maandag 21 oktober 2013 08:25 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Waarom gooi je alle rebellen op 1 hoop?
De huidgie premier heet Hamad Jaba van de Ennahda partij.quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:23 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Gelukkig maar, hoewel Irak nu ook een bende is. Maar toch, in Tunesie kan men eindelijk na 60 jaar ook ademen. Na 23 jaar ook zo'n "moderne seculiere" mongool die de hele maatschappij door zijn eigen familie en zijn vrouw liet regeren. Wie zei dat het "niet zo'n mooi land is als ze je verkopen op tv" werd opgepakt en flink gepakt. De huidige prime-minister is 15 jaar in een isoleercel gezet en zijn vrouw voor zijn ogen verkracht, ook door zo'n voorbeeldige "seculiere en moderne leider die hard tegen Islamisten optreedt"
quote:Op maandag 21 oktober 2013 08:25 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Waarom gooi je alle rebellen op 1 hoop?
quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:56 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Dat doen Assad-aanhangers altijd.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
1. Iemand zal er toch moeten "winnen" he? En dat het een ingewikkeld conflict is met allerlei haken en ogen aan de beëindiging ervan lijkt me evident.
2. Ik bedoel de individuen die de daden begaan, als ze nog leven (en je ze te pakken krijgt). Ik mag veronderstellen dat je inmiddels weet dat ik weet dat het tientallen (zo niet meer) groepen zijn en dat ze elkaar onderling ook bestrijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |