'Een van hen [de VN-rapporteurs], de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shephard, gaat eerst naar Suriname om met de commissie voor herstelbetalingen te spreken. Financiële genoegdoening voor de slavernij moet in de discussie worden betrokken, zegt zij telefonisch.'quote:Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden.
quote:Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht?
De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.
Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.
Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml
hoppa!
that's right
Dat is ook de invulling die Eberhard van der Laan eraan wil geven. Verstandig besluit m.i.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:00 schreef Poepje-miauw het volgende:
Is het niet kinderachtig dat wij 'volwassenen' zoveel comotie maken over een kinderfeest??? En dan heb ik het over beide partijen, voorstanders, tegenstanders noem maar op.
Waarom niet eens om de tafel, en een volwassen discussie voeren, mensen kom op!!
Nee, eerder groener denk ikquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Zwarte Piet is al geëvolueerd, hij is allang niet meer dezelfde figuur als vroeger.
Evolutie betekent niet per se dat de huidskleur lichter wordt ofzo.
Een partij die je het wel HEEL makkelijk maakt door te gaan zitten sleutelen aan zo'n geliefde traditie als zwarte Piet.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:06 schreef hugecooll het volgende:
Gewoon oplazeren met die racistische meuk. Het is door dit soort shit dat we politieke partijen als de PVV hebben
Nog maar een keer dan: wat vind je van de naam Piet? Daar kunnen ook Nederlanders met die naam aanstoot aan nemen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, eerder groener denk ikDat de figuur Zwarte Piet al aan verandering onderhevig is geweest versterkt alleen maar mijn vermoeden dat hij nog wel even door kan evolueren.
Kan iedereen weer gaan roepen dat PVVers onderbuikgevoelens hebben.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:08 schreef beantherio het volgende:
[..]
Een partij die je het wel HEEL makkelijk maakt door te gaan zitten sleutelen aan zo'n geliefde traditie als zwarte Piet.
Als je mede door dit soort figuren PVV gaat stemmen ben je wellicht nog kortzichtiger dan meneer Gario zelf.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:06 schreef hugecooll het volgende:
Gewoon oplazeren met die racistische meuk. Het is door dit soort shit dat we politieke partijen als de PVV hebben
Waarom zou het door moeten evolueren?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, eerder groener denk ikDat de figuur Zwarte Piet al aan verandering onderhevig is geweest versterkt alleen maar mijn vermoeden dat hij nog wel even door kan evolueren.
Nee hoor, bovendien: als het kwetsend is, is er dan relevant hoeveel mensen gekwetst worden? Mag je een redelijk grote minderheid (surinamers/antillianen) niet kwetsen en een hele kleine minderheid of een enkeling wèl?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:58 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat kan ook allemaal en vervolgens kan je per situatie bekijken of het inderdaad wel of niet kwetsend is, en als ik heel eerlijk ben denk ik dat alleen de figuur Zwarte Piet als kwetsend uit de bus komt. Zo simpel is dat.
Dat figuur van vroeger is al niet in stand gehouden, die is totaal anders dan vroeger. Op zijn kleding en huidskleur na. Dus tenzij je zelf de invulling geeft dat zwart slecht is, is er geen groot probleem.quote:[..]
Het is een relikwie uit een verleden waarin de maatschappelijke verhoudingen en opvattingen anders waren. Niet meer en niet minder. Wij leven nu in andere tijden en de vraag is of een dergelijk relikwie anno 2013 nog in stand gehouden moet worden. Ik denk van niet en ik denk dat de figuur Zwarte Piet ook de komende jaren zal 'evolueren' en een andere invulling zal krijgen.
wrm, daardoor kijk je neer op onze donkere medemens togquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je mede door dit soort figuren PVV gaat stemmen ben je wellicht nog kortzichtiger dan meneer Gario zelf.
wheeeeeehehehehehehehehehehequote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:06 schreef hugecooll het volgende:
Ik vind Hello Kitty kwetsend, mag dat nu ook verboden worden?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee hoor, bovendien: als het kwetsend is, is er dan relevant hoeveel mensen gekwetst worden? Mag je een redelijk grote minderheid (surinamers/antillianen) niet kwetsen en een hele kleine minderheid of een enkeling wèl?
[..]
Dat figuur van vroeger is al niet in stand gehouden, die is totaal anders dan vroeger. Op zijn kleding en huidskleur na. Dus tenzij je zelf de invulling geeft dat zwart slecht is, is er geen groot probleem.
Ja, dat maakt uitquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee hoor, bovendien: als het kwetsend is, is er dan relevant hoeveel mensen gekwetst worden? Mag je een redelijk grote minderheid (surinamers/antillianen) niet kwetsen en een hele kleine minderheid of een enkeling wèl?
Dat kan en het staat je vrij als Nederlander om daar over te klagen. Ik denk alleen niet dat de naam het element is dat op de meeste weerstand stuitquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:09 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nog maar een keer dan: wat vind je van de naam Piet? Daar kunnen ook Nederlanders met die naam aanstoot aan nemen.
Er zijn diverse criteria te bedenken wanneer welke uiting voor wie kwetsend is. De voorbeelden die jij aandraagt vind ik persoonlijk niet heel erg overtuigend en ik denk dat jij ook weinig tot geen mensen gaat vinden die zich daar wel in kunnen vinden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: ik denk dat de figuur Zwarte Piet nog wel een hele andere invulling krijgt. Als het allemaal geen probleem (voor de voorstanders) dat de Piet zwart is, dan hoeft het ook geen probleem te zijn als deze groen is.quote:Dat figuur van vroeger is al niet in stand gehouden, die is totaal anders dan vroeger. Op zijn kleding en huidskleur na. Dus tenzij je zelf de invulling geeft dat zwart slecht is, is er geen groot probleem.
Waarom moet de huidskleur evolueren?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Waarom niet?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik vind Hello Kitty kwetsend, mag dat nu ook verboden worden?
Kinderen gaan dan vragen waarom Piet groen is, en daar is dan geen antwoord op.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:16 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als het allemaal geen probleem (voor de voorstanders) dat de Piet zwart is, dan hoeft het ook geen probleem te zijn als deze groen is.
Tegen een groene Piet heb ik geen bezwaar. Die kunnen we dan "Politiek correcte Piet" noemen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:18 schreef sp3c het volgende:
groene piet ziet er gewoon niet uit en ongeschminkte piet is te herkenbaar
Kom kom, we konden ook verzinnen dat ie zwart is door de schoorsteen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Kinderen gaan dan vragen waarom Piet groen is, en daar is dan geen antwoord op.
Dat maakt uit omdat 'iemand kwetsen' in beginsel geen probleem is. Als je dus 'genoeg' (<- variabel aantal) mensen 'kwetst', kan de kwetsende groep alsnog besluiten om ergens van af te zienquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vertel? Hoeveel mensen moet je op de been krijgen? 5? 10 ?
Als kind zou ik mezelf de tering geschrokken zijn als alle Pieten ineens groen waren.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Kinderen gaan dan vragen waarom Piet groen is, en daar is dan geen antwoord op.
ja groene piet is groen omdat hij in je neus kruipt om cadeautjes achter te latenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:19 schreef gelly het volgende:
[..]
Kom kom, we konden ook verzinnen dat ie zwart is door de schoorsteen.
Nou, zeg het dan maar, als het zo simpel is.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:19 schreef gelly het volgende:
[..]
ZIJN DIE GOBLINS UIT WOW DAN TOCH ECHT????quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:20 schreef beantherio het volgende:
[..]
Als kind zou ik mezelf de tering geschrokken zijn als alle Pieten ineens groen waren.
Ik heb het idee dat elk antwoord toch niet goed genoeg is, dus ik bespaar mijzelf de moeite.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou, zeg het dan maar, als het zo simpel is.
Leg eens uit. Je roept iets algemeens, maar ik lees niet welke criteria.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:16 schreef Ryon het volgende:
Er zijn diverse criteria te bedenken wanneer welke uiting voor wie kwetsend is. De voorbeelden die jij aandraagt vind ik persoonlijk niet heel erg overtuigend en ik denk dat jij ook weinig tot geen mensen gaat vinden die zich daar wel in kunnen vinden.
Tegenvraag: Heb jij meer problemen met de Piet zoals hij nu is nu is en zwart, of heb jij meer problemen met een duidelijke onderdanige Piet, prototype plantage slaaf, die blauw geschminkt is?quote:[..]
Zoals ik al zei: ik denk dat de figuur Zwarte Piet nog wel een hele andere invulling krijgt. Als het allemaal geen probleem (voor de voorstanders) dat de Piet zwart is, dan hoeft het ook geen probleem te zijn als deze groen is.
Ik ben het eens met de rest van je posting maar dat het feest gebaseerd is op de koloniale geschiedenis lijkt me niet juist. Van Zwarte Piet zelf is dat al erg twijfelachtig.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:21 schreef theunderdog het volgende:
Heel dat gedram slaat serieus nergens op. Ja, dit feest is gebaseerd op de koloniale geschiedenis, maar waarom is dat nu nog relevant?
Nou, dus laten we de Pieten toch maar niet groen maken.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:21 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat elk antwoord toch niet goed genoeg is, dus ik bespaar mijzelf de moeite.
Dat was hij toch ook? Hij kwam mee uit Spanje op de stoomboot. Hoe zou hij anders zwart zijn geworden?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:19 schreef gelly het volgende:
[..]
Same here.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:46 schreef Grouch het volgende:
Gekkie, ik ben voorstander van zwarte Piet.Ik ben alleen tegenstander van de manier waarop het debat nu gevoerd wordt.
Dus een kleine groep als bijvoorbeeld de kopten, of dwergen, of mensen langer dan 2,15m of de tutsi's in Amsterdam kun je straffeloos kwetsen?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:20 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dat maakt uit omdat 'iemand kwetsen' in beginsel geen probleem is. Als je dus 'genoeg' (<- variabel aantal) mensen 'kwetst', kan de kwetsende groep alsnog besluiten om ergens van af te zien
93.75%quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:26 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Same here.
Ik heb niks tegen Piet, maar ik mocht dus ook al "opk*nkere na me eige apeland" terwijl ik me alleen maar afvroeg waarom mensen meteen zo krampachtig en/of agressief in de verdediging schieten als je vind dat de discussie anno 2013 niet meer taboe zou moeten zijn. En hup, daar komen de kutsmoesjes al van die schoorsteen en dat eeuwenoude Nederlandse kinderfeesttradities (waar een groot deel van de wereld stomverbaasd tegenaankijkt) per definitie geen racistische elementen *kunnen* bevatten, dus ik ben zelf een racsist!!!!11!1~
(N.B. ik ben 93,75% kaaskop, plus een restje Joods & Zwitsers.)
Sure, als je daarbij niet de wet overtreedtquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:26 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus een kleine groep als bijvoorbeeld de kopten, of dwergen, of mensen langer dan 2,15m of de tutsi's in Amsterdam kun je straffeloos kwetsen?
Want dat zijn zulke kleine groepen, dat maakt niks uit.
Maar waarom zou het verhaal dat hij door de schoorsteen kroop dan niet kunnen?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:25 schreef Ryon het volgende:
Het gaat om kinderen, piet hoeft echt niet zwart te zijn om het verhaal geloofwaardig te houden. In Amerika geloven de kinderen dat er oprecht elfjes bestaan die op de Noordpool wonen.
Dat de helpers van Sinterklaas groen of rood zijn komt omdat zij zo lang in het magische kasteel van de Sint hebben gewoond in Spanje. Doe je er nog een thema editie over bij de Donald Duck en het Sinterklaasjournaal en je bent er al.
De CV ketel is wel wat krap... en vrij roetvrij.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maar waarom zou het verhaal dat hij door de schoorsteen kroop dan niet kunnen?
Ik heb helemaal geen problemen met de figuur Zwarte Piet momenteel. Ik, als blanke, kan hartelijk lachen om een dergelijke dwaze neger in een pagepak. Wat mij betreft houden wij die er dan ook in.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:23 schreef Ulx het volgende:
[..]
Leg eens uit. Je roept iets algemeens, maar ik lees niet welke criteria.[/quote[
Ik ken ze niet uit mijn hoofd. Ze zijn in de rechtspraak ontwikkeld. Karakter, omvang en de vorm van de uiting zijn medebepalend. Intentie hoeft niet bepalend te zijn.
Dat betekent dus dat ''Alle kankerjoden aan het gas" kwetsend kan worden opgevat door de Joodse bevolking (en de uiting is in de vorm van zangkoren in stadium ook strafbaar), ondanks dat degene die het scanderen eigenlijk de supporters van een andere voetbalclub bedoelen.
[quote]
Tegenvraag: Heb jij meer problemen met de Piet zoals hij nu is nu is en zwart, of heb jij meer problemen met een duidelijke onderdanige Piet, prototype plantage slaaf, die blauw geschminkt is?
Uit de hoorzitting bleek dat de figuur "Zwarte Piet " niet bekend is in de jurisprudentie, er zijn geen verwijzingen naar Zwarte Piet in het wetboek van strafrecht te vinden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:27 schreef hugecooll het volgende:
Sure, als je daarbij niet de wet overtreedt
Waarom zou ik daar een probleem mee hebben?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Uit de hoorzitting bleek dat de figuur "Zwarte Piet " niet bekend is in de jurisprudentie, er zijn geen verwijzingen naar Zwarte Piet in het wetboek van strafrecht te vinden.
Lijkt me dus niet dat je met het figuur "Zwarte Piet" de wet aan het overtreden bent. En mocht je van mening zijn dat dat niet klopt, dan moet je klachten gaan indienen en rechtzaken beginnen. Misschien blijkt Sinterklaas dan een leider te zijn van een criminele organisatie en zal deze worden aangepakt en worden opgerold, zodat er nooit meer Sinterklaas en Zwarte Piet zal worden gevierd.
ALs je echt een probleem hebt met de Sinterklaasviering moet je het vooral doen. Dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is.
Amerikaans Kerstfeestquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:33 schreef OngeschiktX het volgende:
Je kan de pieten wel een andere kleur geven, maar daarmee is de link met slavernij nog niet weg. De enige juiste oplossing lijkt me om gewoon te kappen met dit achterhaalde feest. Iedereen kan gewoon cadeaus geven met kerst net als in de rest van de wereld.
We staan echt voorschut met dit feest in de hele wereld. Ik schaam me kapot om Nederlander te moeten zijn en dit uit te moeten leggen. Ik hoop echt dat het complete 'feest', aka het eren van de slavernij verboden wordt door een rechter.
Trek het niet zo in het persoonlijke.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:33 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Waarom zou ik daar een probleem mee hebben?
?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Trek het niet zo in het persoonlijke.
Zwarte Piet heeft helemaal niks met slavernij te maken. Dat is een moderne associatie. Die zit tussen je eigen oren.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:33 schreef OngeschiktX het volgende:
Je kan de pieten wel een andere kleur geven, maar daarmee is de link met slavernij nog niet weg. De enige juiste oplossing lijkt me om gewoon te kappen met dit achterhaalde feest. Iedereen kan gewoon cadeaus geven met kerst net als in de rest van de wereld.
We staan echt voorschut met dit feest in de hele wereld. Ik schaam me kapot om Nederlander te moeten zijn en dit uit te moeten leggen. Ik hoop echt dat het complete 'feest', aka het eren van de slavernij verboden wordt door een rechter.
Het eren van de slavernijquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:33 schreef OngeschiktX het volgende:
Nee, een te lui om te werken issue.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:09 schreef Scorpie het volgende:
Maar begrijp ik het goed dat Suriname geld wil zien voor Zwarte Piet? Is het een copyright issue ofzo?
Daar komt het idee oorspronkelijk toch juist wel vandaan?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:40 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Zwarte Piet heeft helemaal niks met slavernij te maken. Dat is een moderne associatie. Die zit tussen je eigen oren.
Ik kom regelmatig in het buitenland, ik heb er al zo vaak vragen over gehad. De traditie heb ik al zo vaak uit moeten leggen en altijd heel veel afstand moeten nemen. Ik weet zeker dat het onze economie een hoop geld kost.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:42 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het eren van de slavernij![]()
En dan dat idee alsof de hele wereld geinteresseerd is in ons inieminielandje. Dat is niet zo.
Maar goed. Blijf maar flink doorjanken dan wordt het uiteindelijk wel afgeschaft.
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:48 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ik kom regelmatig in het buitenland, ik heb er al zo vaak vragen over gehad. De traditie heb ik al zo vaak uit moeten leggen en altijd heel veel afstand moeten nemen. Ik weet zeker dat het onze economie een hoop geld kost.
Lijkt me een goed plan om door te janken om zo te zorgen dat dit achterhaalde gebeuren zo snel mogelijk verboden wordt.
Nee, als je googelt naar de geschiedenis van Zwarte Piet zie je dat het niks met slavernij te maken heeft. Er was in Nederland ook nooit slavernij. Er zijn hier nooit slaven geweest.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Daar komt het idee oorspronkelijk toch juist wel vandaan?
deze man weetquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:50 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee, als je googelt naar de geschiedenis van Zwarte Piet zie je dat het niks met slavernij te maken heeft. Er was in Nederland ook nooit slavernij. Er zijn hier nooit slaven geweest.
Daar denken ze op Curacao heel anders over, kijk:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:48 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ik kom regelmatig in het buitenland, ik heb er al zo vaak vragen over gehad. De traditie heb ik al zo vaak uit moeten leggen en altijd heel veel afstand moeten nemen. Ik weet zeker dat het onze economie een hoop geld kost.
Lijkt me een goed plan om door te janken om zo te zorgen dat dit achterhaalde gebeuren zo snel mogelijk verboden wordt.
Als buitenlander kan ik me dat best voorstellen. Die maakt inderdaad de associatie met slavernij, maar die associatie is onjuist.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:48 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Daar denken ze op Curacao heel anders over, kijk:
Geen politicus die z'n handen daar aan gaat branden. Politieke zelfmoord noemen ze dat.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:48 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Misschien moet je niet zo'n zuur gezicht trekken heel de dag als je in het buitenland bent, en blijf daar lekker ipv ons feest te vergallen met je gejank.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:48 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Nee. Dat hele slavernijverhaal is iets van de laatste tien jaar.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Daar komt het idee oorspronkelijk toch juist wel vandaan?
Ja echt wel.quote:
Inderdaad. Zwarte Piet was oorspronkelijk een goed betaalde werknemer van de oude sint die toevallig zwart was. Dit omdat de blanken allemaal al een baan hadden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:55 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee. Dat hele slavernijverhaal is iets van de laatste tien jaar.
Herhaal een leugen vaak genoeg en mensen gaan het vanzelf geloven.
Naja het is natuurlijk wel frappant dat er in Nederland (voornamelijk door blanken) en in Suriname (voornamelijk door mensen die geld ruiken) wordt geklaagd, terwijl ze in Curaçaoquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Inderdaad. Zwarte Piet was oorspronkelijk een goed betaalde werknemer van de oude sint die toevallig zwart was. Dit omdat de blanken allemaal al een baan hadden.
Mij vragen ze in het buitenland nooit naar zwartepiet.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:54 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Misschien moet je niet zo'n zuur gezicht trekken heel de dag als je in het buitenland bent, en blijf daar lekker ipv ons feest te vergallen met je gejank.
Het gaat dus eigenlijk helemaal nergens over.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Daar denken ze op Curacao heel anders over, kijk:
Het eerste boekje waar Piet in voorkwam uit 1850 of zo heette "St Nicolaas en zijn knecht" en niet "Sint Nicolaas en zijn slaaf".quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Inderdaad. Zwarte Piet was oorspronkelijk een goed betaalde werknemer van de oude sint die toevallig zwart was. Dit omdat de blanken allemaal al een baan hadden.
Niet heel verwonderlijk. Curaçao is voor 80% katholiek en ook zeer fanatiek. De katholieke feestdagen (en dan met name carnaval) krijgen daar een vrij swingende invulling. Daar wordt heel anders tegen Sint Nikolaas aangekeken als feest dan hier.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:59 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja het is natuurlijk wel frappant dat er in Nederland (voornamelijk door blanken) en in Suriname (voornamelijk door mensen die geld ruiken) wordt geklaagd, terwijl ze in Curaçaolosgaan
Dit dus. Sowieso is er 0,0 kans dat er "van hogerop" iets opgelegd kan of mag worden. Niet door de regering en niet door de VN.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:01 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Het gaat dus eigenlijk helemaal nergens over.
Dat is echt iets wat je zelf aankaart iddquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:00 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Mij vragen ze in het buitenland nooit naar zwartepiet.
Moet je voorstellen, lig je lekker aan het zwembad en komt er ineens iemand op je af die zegt: "Goed bezig zeg, jullie in Nederland met zwartepiet". En ik dan:
Het is over het algemeen ook niet op een vakantie, maar wanneer je voor langere tijd binnen een bedrijf zit en mensen wat beter kent.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:00 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Mij vragen ze in het buitenland nooit naar zwartepiet.
Moet je voorstellen, lig je lekker aan het zwembad en komt er ineens iemand op je af die zegt: "Goed bezig zeg, jullie in Nederland met zwartepiet". En ik dan:
Dus?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Niet heel verwonderlijk. Curaçao is voor 80% katholiek en ook zeer fanatiek. De katholieke feestdagen (en dan met name carnaval) krijgen daar een vrij swingende invulling. Daar wordt heel anders tegen Sint Nikolaas aangekeken als feest dan hier.
Ah ja, want zij spelen zwarte piet, geen negerslaafquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Niet heel verwonderlijk. Curaçao is voor 80% katholiek en ook zeer fanatiek. De katholieke feestdagen (en dan met name carnaval) krijgen daar een vrij swingende invulling. Daar wordt heel anders tegen Sint Nikolaas aangekeken als feest dan hier.
Je meent hetquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:04 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Het is over het algemeen ook niet op een vakantie, maar wanneer je voor langere tijd binnen een bedrijf zit en mensen wat beter kent.
Typische huismoeder reactie. 'Het buitenland' is het vakantieresort.![]()
De wereld is groter dan je jaarlijkse zomervakantie, de basisschool van je kinderen en je huis.
Ook met langere tijd in het buitenland verblijven is het prima uit te leggen. Het is een bizar feest, maar niet vanwege zwarte piet. Daarbij is het ook van belang wie het uitlegt natuurlijkquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:04 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Het is over het algemeen ook niet op een vakantie, maar wanneer je voor langere tijd binnen een bedrijf zit en mensen wat beter kent.
Typische huismoeder reactie. 'Het buitenland' is het vakantieresort.![]()
De wereld is groter dan je jaarlijkse zomervakantie, de basisschool van je kinderen en je huis.
Niet waar, Nederland was een van de laatste landen dat slavernij afschafte, een aantal jaar na het uitkomen van het boekje van Schenkmanquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:02 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het eerste boekje waar Piet in voorkwam uit 1850 of zo heette "St Nicolaas en zijn knecht" en niet "Sint Nicolaas en zijn slaaf".
Gezien het feit dat het boek uitkwam in Nederland zo'n veertig jaar na het afschaffen van de slavernij (in 1815) en door de franse bezetting waarschijnlijk zo'n zeventig tot tachtig jaar nadat er voor het laatst een negerslaaf in Nederland was kun je er rustig aannemen dat "knecht" in dit geval een betaalde baan betekende.
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:05 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus?
Zou je daar dan niet de gevolgtrekking uit kunnen maken dat dit hele 'probleem' niet bestaat? Alleen in de ogen van mensen die overal racisme inzien en waarvan het lijkt alsóf ze dat graag zien.
Zij vieren praktisch een heel ander feestquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:05 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ah ja, want zij spelen zwarte piet, geen negerslaaf
Maar dat is een aanname. Dat weet je niet zeker.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:13 schreef Ryon het volgende:
[..]
[..]
Zij vieren praktisch een heel ander feestEn ik ben er vrij zeker van dat men ook op Curaçao in de Nederlandse variant een dubieus element zouden zien. Ik denk alleen niet dat zij heel erg met de feesten hier bezig zijn.
Ga het ze vragenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:13 schreef Ryon het volgende:
[..]
[..]
Zij vieren praktisch een heel ander feestEn ik ben er vrij zeker van dat men ook op Curaçao in de Nederlandse variant een dubieus element zouden zien. Ik denk alleen niet dat zij heel erg met de feesten hier bezig zijn.
Inclusief stereotype kroeshaar, dikke lippen, gouden oorbel?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:11 schreef Ulx het volgende:
Ik heb jaren in Zwitserland gewoond. Daar heeft Nicolaas Schmutzli als hulpje. Die heeft een zwart gezicht. Waarschijnlijk van de roet, want ze hadden geen overzeese rijksdelen met slaven.
Ja, laten we vooral nog meer eigen cultuur overboord gooien "want zij doen het ook zo"quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:33 schreef OngeschiktX het volgende:
Iedereen kan gewoon cadeaus geven met kerst net als in de rest van de wereld.
In dat filmpje over Sinterklaas op Curaçao schminken ze zichzelf ook zwart, maken ze hun lippen ook overdreven rood en dragen ze zulke ook oorbellen. Dat alleen onze donkere medemens dat zou mogen doen vind ik eigenlijk best wel matig van jequote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:15 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Inclusief stereotype kroeshaar, dikke lippen, gouden oorbel?
1815? later.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:02 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het eerste boekje waar Piet in voorkwam uit 1850 of zo heette "St Nicolaas en zijn knecht" en niet "Sint Nicolaas en zijn slaaf".
Gezien het feit dat het boek uitkwam in Nederland zo'n veertig jaar na het afschaffen van de slavernij (in 1815) en door de franse bezetting waarschijnlijk zo'n zeventig tot tachtig jaar nadat er voor het laatst een negerslaaf in Nederland was kun je er rustig aannemen dat "knecht" in dit geval een betaalde baan betekende.
Waarom is dat eigenlijk een stereotype voor een neger? Want alle negers hebben kroeshaar, dikke rode lippen en een gouden oorbel?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:15 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Nee gewoon een functie in de techniek. Na werk of in pauzes gaat het ook weleens over andere dingen. Het komt lang niet altijd ter sprake, maar wel toen het in de VS toevallig op een nieuwszender was geweest bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:15 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ja, laten we vooral nog meer eigen cultuur overboord gooien "want zij doen het ook zo". Als je regelmatig in het buitenland over Sinterklaas wordt gevraagd, heb ik heel erg mijn twijfels over hoe gemiddeld die groep is. Reis je de wereld over om lezingen te geven over "racisme door de eeuwen heen" of zo? Dat je een beetje publiek hebt wat a) geinteresseerd is en b) volslagen de plank misslaat door Zwarte Piet vanuit eigen culturele context te bekijken?
Maar als Sinterklaas zwart en de pieten blank geweest zouden zijn zou je jezelf er niet van distantiëren?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:17 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Nee gewoon een functie in de techniek. Na werk of in pauzes gaat het ook weleens over andere dingen. Het komt lang niet altijd ter sprake, maar wel toen het in de VS toevallig op een nieuwszender was geweest bijvoorbeeld.
Geen idee of hij kroeshaar heeft. Ik heb geen potloodtest kunnen doen. Volgens mij wel krullen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:15 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Je hebt het tijdens je werk nooit over andere zaken dan het werk? Snap wel dat bepaalde typische Hollandse dingen ter sprake komen als men weet dat je uit Nederland komt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:15 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ja, laten we vooral nog meer eigen cultuur overboord gooien "want zij doen het ook zo". Als je regelmatig in het buitenland over Sinterklaas wordt gevraagd, heb ik heel erg mijn twijfels over hoe gemiddeld die groep is. Reis je de wereld over om lezingen te geven over "racisme door de eeuwen heen" of zo? Dat je een beetje publiek hebt wat a) geinteresseerd is en b) volslagen de plank misslaat door Zwarte Piet vanuit eigen culturele context te bekijken?
Er is daarentegen ook geen valide argumentatie om de pieten in een andere kleur dan zwart te schminken.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:25 schreef Ryon het volgende:
Het gaat om kinderen, piet hoeft echt niet zwart te zijn om het verhaal geloofwaardig te houden. In Amerika geloven de kinderen dat er oprecht elfjes bestaan die op de Noordpool wonen.
Dat de helpers van Sinterklaas groen of rood zijn komt omdat zij zo lang in het magische kasteel van de Sint hebben gewoond in Spanje. Doe je er nog een thema editie over bij de Donald Duck en het Sinterklaasjournaal en je bent er al.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |