ACT-F | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:52 |
De Fyra verkeert in zwaar weer, en da's niet best want een sneeuwbui is al levensgevaarlijk. Discussier hier over het Fyra/HSL-debacle.![]() Relevante artikelen 26 cruciale fouten. Dit is er volgens de Belgen allemaal mis met de Fyra (NRC) Tweede Kamer houdt parlementaire enquete naar debacle Fyra (NRC) Fyra-dossier (De Volkskrant) Het Fyra-dossier: van bestelling tot problematische levering (treinreiziger.nl) | |
ACT-F | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:55 |
Persbericht van Arriva: http://www21.zippyshare.com/v/61890745/file.html http://www21.zippyshare.com/v/21524786/file.html | |
Mylene | donderdag 17 oktober 2013 @ 17:17 |
bron Ja, geen verassing natuurlijk. | |
Peter | donderdag 17 oktober 2013 @ 17:26 |
Omdat de Belgische infrabeheerder moeilijk gaat doen? Die houden zoveel mogelijk anderen buiten de deur.. | |
macca728 | donderdag 17 oktober 2013 @ 18:59 |
leuk dat Thalys en Eurostar meer worden ingezet, maar daar heeft de riziger weinig aan, Eurostar rijdt er uberhaupt nog niet en beiden zijn flink duurder dan de Fyra was. En die doen allebei Den Haag ook niet aan, net als Fyra zelf niet deed. Dan is Arriva toch een prima alternatief als de NS dat zelf niet wil bieden. | |
Aether | woensdag 13 november 2013 @ 13:54 |
| |
Aether | woensdag 20 november 2013 @ 16:20 |
| |
Freak188 | woensdag 20 november 2013 @ 16:32 |
Wat een zooitje. Eerst is die hele aanbesteding een lachertje. Vervolgens voldoen de treinen zogenaamd niet. Vervolgens wordt de gloednieuwe rails niet meer benut, want de NS blijft de monopolie-positie houden. NS komt vervolgens wederom met halfbakken ideeën om iets van een hoge snelheidstrein te realiseren. En nu komt de kamer weer met kortzichtige eisen om 200 km/u te rijden. Het zal me niks verbazen als de NS (lees: de staat) vol moet gaan bloeden voor AndsaldoBreda. Iets zegt me dat de NS en NMBS veel te vroeg conclusies hebben getrokken. En waarom blijft de hand boven de NS gehouden worden? Ze falen keer op keer, wanneer mag een andere partij het een keer proberen? | |
Kowloon | woensdag 20 november 2013 @ 16:38 |
Gaat de Kamer nu voor spoorbedrijf spelen? ![]() Het zou goed zijn als Brussel orde op zaken komt stellen en de Nederlandse overheid een boete geeft en dwingt de concessie van NS in te trekken en een nieuwe aanbesteding uit te schrijven. NS moet vervolgens een boete krijgen wegens het niet nakomen het al twee keer niet nakomen van de oorspronkelijke concessie. Verder moet NS volledig geprivatiseerd worden en het hoofdrailnet moet opengesteld worden voor andere partijen. Alleen zo kan er eind gemaakt worden aan de huidige perverse situatie, waar overheid en NS elkaar de hand boven het hoofd houden en waar de treinreiziger de dupe van is. | |
Aether | maandag 2 december 2013 @ 15:38 |
![]() http://www.nshispeed.nl/n(...)eda/intercity-direct Zonder Toeslag tussen Rotterdam en Breda Vanaf 15 december betaalt u geen Toeslag meer voor de Intercity direct tussen Rotterdam en Breda. U kunt op dit traject gewoon met uw NS-vervoerbewijs reizen. Tussen Amsterdam en Schiphol reist u al langer zonder Toeslag. U hoeft dus alleen nog maar een Toeslag te kopen tussen Schiphol en Rotterdam. Nieuw op het perron: de Toeslagzuil Om het reizen met de Intercity direct nóg makkelijker te maken, kunt u vanaf 15 december uw Toeslag kopen bij de Toeslagzuil op het Intercity direct-perron. U hoeft alleen bij vertrek uw OV-chipkaart voor de kaartlezer van de Toeslagzuil te houden. De Toeslagzuil bepaalt automatisch de juiste klasse met het bijbehorende tarief. U koopt bij de Toeslagzuil alleen uw Toeslag voor het traject Schiphol - Rotterdam met de Intercity direct. In- en uitchecken blijft u doen zoals u gewend bent, bij de OV-chipkaartpoortjes of -palen van NS. Het blijft ook na 15 december mogelijk om uw Toeslag bij de NS-kaartautomaten, aan de balie of online aan te schaffen. | |
Ireyon | maandag 2 december 2013 @ 15:40 |
Bij vertraging wijzigt men de naam naar IC Zodirect Wanneer er een omleiding is, wordt het de IC Indirect Mocht er een trein uitvallen dan mag je verder reizen met de IC Redirect | |
Aether | dinsdag 3 december 2013 @ 14:15 |
FP: 'Tegenvaller Fyra toch voor rekening NS' | |
Aether | vrijdag 13 december 2013 @ 14:18 |
| |
Aether | donderdag 19 december 2013 @ 16:07 |
| |
Aether | woensdag 8 januari 2014 @ 10:21 |
Gebrek transparantie nekt Fyra onderzoek België Het Belgische Rekenhof stopt met zijn onderzoek naar de Fyra. Reden is een gebrek aan transparantie bij de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS en de terughoudendheid van zowel de NMBS als de Nederlandse autoriteiten om informatie vrij te geven. Het onderzoeken van het Fyra-debacle wordt het Rekenhof naar eigen zeggen onmogelijk gemaakt. ''De betrokken partijen willen vermijden dat iets publiek wordt gemaakt'', zo schrijft voorzitter Philippe Roland in een brief aan Kamervoorzitter André Flahaut, die de Belgische krant De Morgen publiceerde. Nederlandse rekenkamer Documenten zoals het aankoopcontract, de ondertekening, bankgaranties en de ingebruikstelling mochten niet worden ingezien. ''Dat heeft gevolgen voor alle delen van het onderzoek'', aldus Roland. Hij hekelt ook de houding van de Nederlandse Rekenkamer, die weigert informatie uit te wisselen. Reactie NMBS ''Wij hebben absoluut niets te verbergen'', reageert de NMBS. ''Alle documenten liggen op tafel, maar ze moeten natuurlijk in onze gebouwen blijven. We moeten extra voorzichtig zijn met al die gerechtelijke procedures.'' V250 De Fyra V250-trein had Amsterdam met Brussel moeten gaan verbinden. Afgelopen zomer werd het project door zowel de Nederlandse als de Belgische spoorwegen afgebroken wegens de vele technische gebreken. | |
Aether | vrijdag 17 januari 2014 @ 12:58 |
| |
Aether | dinsdag 28 januari 2014 @ 16:34 |
OV-Magazine: 200 kilometer per uur vanaf 2016 op HSL haalbaar Al in 2016 zou NS met 200 kilometer per uur met intercity's over de hogesnelheidslijn kunnen rijden. Dat stelt het vakblad OV-Magazine in een nieuwsbrief. In de NS plannen gaan er pas vanaf 2021 intercity's rijden die 200 kilometer per uur kunnen. Tot die tijd rijden de intercity's 160 kilometer per uur. Alleen Thalys rijdt tot die tijd harder. Volgens het vakblad kunnen de nieuwe Traxx locomotieven van Bombardier in 18 maanden geschikt gemaakt worden voor 220 kilometer per uur, in plaats van 160. Om ook de rijtuigen geschikt te maken voor 200 kilometer per uur, zou 24 tot 30 maanden nodig zijn. Een Treinreiziger.nl lezer wijst erop dat de door NS eerder van DB geleasde ICL-rijtuigen al geschikt zijn voor snelheden van 200 kilometer per uur. De Deutsche Bahn heeft een groot aantal van deze rijtuigen over. In de periode 2006 - 2010 leasde NS al deze rijtuigen om het materieeltekort op te vangen. NS is echter niet van voornemens om de Traxx locomotieven en de huidige rijtuigen geschikt te maken voor 200 kilometer per uur. "Dat is niet aan de orde. Als we dat zouden doen duurt het langer voordat we frequenties kunnen uitbreiden. Bovendien is het duurder en levert het een beperkte tijdwinst op" reageert NS woordvoerder Eric Trinthamer. Hij wijst erop dat de eerste nieuwe Traxx voor 160 kilometer per uur al eind dit jaar geleverd worden. Als de locomotieven omgebouwd zouden moeten worden, dan zouden de nieuwe treinen dus pas later beschikbaar komen. De Tweede Kamer heeft NS gevraagd om in of voor 2018 met nieuwe snelle treinen te komen, bij voorkeur treinen die harder dan 200 kilometer per uur kunnen. De nieuwe snelle treinen zullen niet alleen op de HSL worden ingezet, maar ook elders op het intercitynet. | |
kurk_droog | dinsdag 28 januari 2014 @ 17:11 |
Wat een gekut zeg. Repareer gewoon die Fyra. En Intercity Direct, wat een kut naam ![]() | |
Aether | donderdag 13 februari 2014 @ 15:02 |
| |
Aether | maandag 17 maart 2014 @ 22:32 |
FP: Fyra's naar Italië, geld naar NS | |
videonatic | dinsdag 8 april 2014 @ 14:55 |
http://www.parool.nl/paro(...)van-Fyra-terug.dhtml Ook de Intercity Direct nu offline ![]() ![]() | |
remcoP | dinsdag 8 april 2014 @ 14:58 |
Is een terugroepactie van de fabrikant. Best bijzonder aangezien dit type trein in heel Europa naar tevredenheid van iedereen rondrijdt | |
HiZ | dinsdag 8 april 2014 @ 17:54 |
Zucht. | |
ACT-F | dinsdag 8 april 2014 @ 18:36 |
Het is dus een waardige opvolger van de Fyra ![]() | |
Mutant01 | woensdag 9 april 2014 @ 19:26 |
Volgens de dienstregeling rijdt dat kreng gewoon nog. | |
Pietverdriet | woensdag 9 april 2014 @ 19:27 |
Volgens de NS ook nog op tijd. | |
Mylene | maandag 14 april 2014 @ 17:59 |
bron | |
videonatic | dinsdag 15 april 2014 @ 00:34 |
Godver dus die intercity direct word nog drukker door toeslagvrije overstappers. Het is nu al zover dat er tussen rotterdam en amsterdam gepropt moet worden op het gangpad. | |
Aether | dinsdag 22 april 2014 @ 18:35 |
Boete dreigt vanwege problemen Hogesnelheidslijn Voor het eerst in de geschiedenis dreigt NS (formeel HSA) beboet te worden vanwege de slechte prestaties op de hogesnelheidslijn. Vorig jaar viel de Intercity Direct - die toen nog Fyra heette - 6x vaker uit dan is toegestaan. Voor het zomerreces zal Mansveld de Tweede Kamer informeren hoe daarmee wordt omgegaan, meldt het ministerie van Infrastructuur aan Treinreiziger.nl. In 2013 reed in totaal bijna zes procent van de snelle treinen via de hogesnelheidslijn niet. In ruim de helft van de situaties kwam dat door een aan NS verwijtbare oorzaak. Dat is zes keer zo vaak als toegestaan. Die conclusie trekt Treinreiziger.nl op basis van de 33e en 34e voortgangsrapportage van de HSL-Zuid. Vooral in het eerste en vierde kwartaal van 2013 vielen veel treinen uit: bijna acht procent. Tijdens de andere twee kwartalen bedroeg de uitval iets minder dan vier procent. Een deel van de uitval valt niet aan NS (formeel HSA) toe te rekenen. Daar is bijvoorbeeld sprake van als een trein uitvalt door problemen aan de infrastructuur. Echter, het grootste deel van de uitval - zo'n 3,3 procent - valt wel toe te rekenen aan NS. Volgens het HSL-contract mag dit slechts maximaal 0,5 procent zijn. Iets wat in de afgelopen vijf jaar nog nooit is gelukt. De vooruitzichten voor het eerste kwartaal 2014 zijn niet gunstig: recent werd de trein korte tijd aan de kant gezet vanwege problemen met de locomotief. De reiziger krijgt bij uitval (= 30 minuten vertraging) nu nog het complete bedrag van zijn treinticket terug. Per 2015 wordt die vergoeding gehalveerd, omdat de lijn bij de rest van het hoofdrailnet wordt gevoegd. Redacteur Hildebrand van Kuyeren vindt dat onbegrijpelijk. "In mooie bewoordingen wordt altijd gezegd dat de reiziger voorop staat. Waarom moet de vergoedingsregeling van de trein die het vaakst uitvalt dan versoberd worden?" vraagt hij zich af. Alhoewel NS nog nooit de beloftes uit de HSL-concessie heeft weten te realiseren, is het bedrijf daarvoor tot nu toe nog nooit beboet. Oud minister Eurlings meldde destijds aan NS dat de afspraken niet gehandhaaft zouden worden. Die brief is vorig jaar ingetrokken, waardoor handhaving mogelijk wordt. Daardoor dreigt er nu voor het eerst in de geschiedenis een boete voor de slechte prestaties op de hogesnelheidslijn. Een woordvoerd van Mandsveld erkent dat de prestaties op de hogesnelheidslijn onder de maat zijn. "HSA voldoet, net als in de vorige verslagperiode, niet aan de norm voor het aan HSA toerekenbare uitvalspercentage van treinen. De staatssecretaris zal de Tweede Kamer voor het zomerreces informeren over de wijze waarop zij hier mee om zal gaan, vanuit het oogpunt dat deze prestaties in de toekomst moeten verbeteren" reageert een woordvoerder van Mansved. | |
Tokus | dinsdag 22 april 2014 @ 20:48 |
hoe heet die staatssecretaris nu? Mansveld, Mandsveld of Mansved? Daar bij treinreiziger.nl weten ze het blijkbaar niet. | |
Aether | woensdag 2 juli 2014 @ 12:49 |
NS: Kamerwens voor eerder en snellere treinen niet mogelijk De Nederlandse Spoorwegen blijft erbij dat het onmogelijk is om voor 2021 snelle treinen te kopen. Ook ziet NS geen kans om treinen te bestellen die harder dan 200 kilometer per uur kunnen. De Tweede Kamer ziet graag eerder en snellere treinen. NS had al eerder aangegeven dat het onmogelijk was eerder dan 2021 snelle treinen te kunnen inzetten. Dat zou samenhangen met aanbestedingsregels en de tijd die nodig is om de eisen voor nieuw intercity materieel op te stellen. Op aandringen van de Tweede Kamer heeft NS nogmaals de mogelijkheden onderzocht, maar komt tot dezelfde conclussie: het is niet mogelijk om snelle treinen voor 2021 in te zetten. Sneller Daarnaast ziet de Tweede Kamer graag treinen die sneller dan 200 kilometer per uur kunnen. Maar ook dat ziet NS niet als haalbaar, omdat treinen sneller dan 200 kilometer per uur niet aan de wensen van het spoorbedrijf voldoen. Die moeten namelijk een lage instap krijgen, met brede deuren, en snel kunnen acceleren. Lage vloer "Motoren en remmen zijn bijvoorbeeld groter voor snellere treinen, waardoor onder de vloer meer ruimte nodig is voor technische apparatuur, wat strijdig is met een vloer die aansluit op perronhoogte. Veder zijn brede deuren benodigd om snel in en uit te kunnen stappen. Bij hogere snelheden dan 200 kilometer per uur zijn sterkere deuren benodigd als gevolg van hogere aerodynamische belasting. De industrie heeft dergelijke sterke brede (dubbele) deuren nog niet ontwikkeld" schrijft NS-topman Timo Huges aan staatssecretaris Mansveld. Acceleratie en deceleratie Hogesnelheidstreinen met een krappere (enkelvoudige) deur, voldoen niet aan de wensen van NS. Dan zouden treinen langere in- en uitstaptijd op stations nodig hebben. "Dit levert over het gehele HSL-traject extra reistijd op. De acceleratie en deceleratie van hogesnelheidstreinen zijn bovendien langzamer dan Intercitytreinen, omdat deze zijn ontworpen voor lange afstanden. In het Nederlandse netwerk liggen de stations relatief dicht bij elkaar. Een snelle acceleratie, waarbij treinen voor en na halteringen in korte tijd op snelheid komen, is een belangrijke factor voor het realiseren van snelle reistijden" schrijft de NS directeur. Geluid Ook wijst de topman erop dat snellere treinen meer geluid produceren. "De industrie geeft aan dat zij niet kan garanderen aan de concessie-eisen met betrekking tot geluid te kunnen voldoen". Treinen die tot 200 kilometer per uur rijden, voldoen wel aan die eisen. Geen bestaande dubbeldekkers via HSL Volgens Dagblad Metro zou NS ook dubbeldekkers gereed willen maken voor de hogesnelheidslijn. Het zou gaan om de eerste generatie VIRM-dubbeldekkers, die een renovatie krijgen bij onderhoudsbedrijf Nedtrain. Een woordvoerder van NS worden de treinen na de renovatie echter niet geschikt voor de hogesnelheidslijn. "Voor de hogesnelheidslijn komt het nieuwe intercitymaterieel" geeft de woordvoerder aan. De ChristenUnie had eerder voorgesteld om VIRM-dubbeldekkers al wel vast geschikt te maken voor de HSL. | |
Blue_Panther_Ninja | donderdag 3 juli 2014 @ 03:58 |
NS faalt gewoon hard. | |
DeeBee | donderdag 3 juli 2014 @ 08:08 |
Topplan, gewoon weer zelf allerlei eisen gaan stellen die onhaalbaar zijn, waardoor je in de aanbesteding weer met een AnsaldoBreda-achtige partij in zee moet straks. ![]() De NS heeft amper ervaring met HSL vervoer, maar ze willen wel het complete concept van die treinen even omgooien waar iedereen al jaren mee reist in Duitsland, Frankrijk, Spanje...tuurlijk! | |
Aether | donderdag 3 juli 2014 @ 12:26 |
Hogesnelheidslijn-Zuid: een rapportage in beeld De Algemene Rekenkamer heeft de afgelopen jaren verscheidene rapporten uitgebracht over de problemen rond de aanleg en exploitatie van de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL-Zuid), de snelle spoorverbinding tussen Amsterdam en Brussel. Op basis van onze onderzoeken hebben wij een rapportage opgesteld waarin wij het project HSL-Zuid letterlijk ‘in beeld’ brengen. Hiermee willen we de parlementaire enquêtecommissie Fyra ondersteunen, die is ingesteld om boven tafel te krijgen waarom er twintig jaar na het besluit om de spoorlijn aan te leggen nog steeds geen goed werkend systeem van passagiersvervoer over de HSL-Zuid is. | |
ACT-F | donderdag 3 juli 2014 @ 14:59 |
Met andere woorden: Een HSL heeft in Nederland praktisch geen nut vanwege de korte afstanden. Hebben ze dat niet 20 jaar geleden kunnen bedenken? Dat had een hoop geld gescheeld ![]() | |
Bram_van_Loon | donderdag 3 juli 2014 @ 17:30 |
Een HSL tussen bijv. Amsterdam en tussen Eindhoven en Münhcen zou leuk zijn, dan moet je echter wel eerst met meerdere landen harde afspraken maken zodat sporen enkel voor die paar treinen worden gebruikt en niet teveel plaatsen in het traject worden opgenomen. Dan bijv. wel in Amsterdam en in in Brussel maar niet in Eindhoven en Rotterdam stoppen. Een dure grap, zou het de concurrentie met het vliegtuig aankunnen zolang we nog voldoende fossiele brandstof hebben? | |
Bram_van_Loon | donderdag 3 juli 2014 @ 17:35 |
Epic LOL, niet gewoon aan de Duitsers vragen hoe het moet terwijl zij de technologische grootmeesters van de wereld zijn. ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 3 juli 2014 @ 17:40 |
Kortom Heel snelle treinen zijn binnen Nederland onzinnig | |
Bram_van_Loon | donderdag 3 juli 2014 @ 17:52 |
Binnen Nederland wel, niet alleen omwille van de afstanden (voor Groningen-Maastricht zou het wel handig zijn) maar ook omwille van het aantal reizigers (dure grap). Voor het internationale treinverkeer zou het wel fijn zijn, het verbinden van de grote steden tussen de buurlanden. | |
ACT-F | donderdag 3 juli 2014 @ 17:58 |
Dat is in Nederland onmogelijk, want anders voelen de dorpen Utrecht en 's Hertogenbosch zich gepasseerd. Op het moment dat werd bepaald dat de dorpen Den Haag, Rotterdam en Breda ook aangedaan moesten worden was de maximumsnelheid van 300km/u al compleet onzinnig geworden. | |
Bram_van_Loon | donderdag 3 juli 2014 @ 17:59 |
Schijt aan hebben en van hogerhand met een ijzeren hand opleggen. ![]() Serieus. Ik kom zelf uit de periferie van Nederland dus ik heb recht van spreken. | |
ACT-F | donderdag 3 juli 2014 @ 18:02 |
Die ijzeren hand hebben we gezien met de huidige HSL ![]() ![]() | |
Bram_van_Loon | donderdag 3 juli 2014 @ 21:04 |
Leg dat maar eens uit aan een buitenlander. Het bestuur van een land met toen der tijd 15 miljoen inwoners wat niet in staat is om te overzien wat de consequenties zijn van een bepaalde keuze of niet in staat is om hiermee te dealen. Je weet dat als er veel treinen rijden met een hoge snelheid dat je meer lawaai hebt. Prima als je dat niet wil maar bedenk even van tevoren of dat je het er wel of niet voor over hebt en niet al dat gemiep waardoor je per Nederlander honderd tot honderden Euro's over de balk hebt gesmeten. ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 3 juli 2014 @ 21:16 |
Is er toch? De ICE rijdt van Amsterdam naar Frankfurt | |
Bram_van_Loon | donderdag 3 juli 2014 @ 21:20 |
Hoe hard gemiddeld? | |
Aether | donderdag 3 juli 2014 @ 22:49 |
Wel max. 160 km/h ![]() ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 3 juli 2014 @ 23:04 |
Vraag de ns | |
Bram_van_Loon | donderdag 3 juli 2014 @ 23:31 |
Daar wordt ik niet bepaald enthousiast van. Kinderspel in vergelijking met wat er mogelijk is. | |
Aether | zondag 17 augustus 2014 @ 14:42 |
Indirect:
| |
Freak188 | zondag 17 augustus 2014 @ 14:47 |
Schandalig trouwens dat je vanuit Nederland niet normaal naar Antwerpen en/of Brussel (airport) kan komen. Je moet via een boemeltje van Rotterdam via Roosendaal die een aantal keer per dag rijdt. Echt een gemiste kans om te concurreren tegen de dure Thalys. | |
Fer | dinsdag 2 september 2014 @ 23:08 |
De treinen gaan nu terug en NS krijgt er 125M voor, maar nergens hoeveel Euro er nu totaal richting AnsaldoBreda zijn gegaan. En wat is er eigenlijk geworden van die mannen die daar lekker op kosten van NS in Italie zogenaamd de boel in de gaten moesten houden, terwijl ze aan het zwembad van hun huurvilla lagen? | |
Tokus | donderdag 4 september 2014 @ 09:47 |
"boemeltje"... gewoon een intercity hoor. Tenzij je zelf voor de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen kiest. | |
Aether | dinsdag 2 december 2014 @ 20:13 |
| |
Fred_B | dinsdag 2 december 2014 @ 20:43 |
Die aanklacht voor het openbare aanbesteden in het algemeen is natuurlijk wat kort door de bocht. Niemand heeft de NS gedwongen om een bod te doen, dat zo hoog was dat het elk normaal bedrijf automatisch in een faillissement zou storten (op zondag bij Nieuwsuur: om alleen de kosten van de concessie terug te verdienen, moest er op elke reiziger 70 euro verdiend worden per kaartje, los van alle andere kosten). De schrijvers van dit werk zijn overigens verbonden aan de vakbond FNV, dus vermoedelijk ook niet helemaal onbevooroordeeld. | |
Aether | dinsdag 24 februari 2015 @ 17:34 |
| |
Kabuto_Raiger | woensdag 25 februari 2015 @ 01:40 |
inb4 新幹線 hier in EU ![]() | |
Aether | zondag 8 maart 2015 @ 12:07 |
| |
Perrin | woensdag 13 mei 2015 @ 16:01 |
En 0 mensen ontslagen. (kickje) | |
DeaDLocK2K | woensdag 13 mei 2015 @ 17:16 |
Het moddergooien kan beginnen! Volgende week beginnen de openbare verhoren. | |
DeaDLocK2K | woensdag 13 mei 2015 @ 17:17 |
Het heeft natuurlijk geen 11 miljard gekosy. | |
#ANONIEM | donderdag 14 mei 2015 @ 00:04 |
Ik zie de persconferentie nu op NPO Politiek en Van Toorenburg herhaalt dit zinnetje TIG keer. Wat ik me dan afvraag: stel dat de reiziger wél had gekregen wat hem was voorgespiegeld - een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Parijs - was 11 miljard dan niet nog steeds verschrikkelijk duur geweest? Het is in mijn optiek een enorme berg geld voor iets waar maar een beperkte groep mensen baat bij heeft. | |
#ANONIEM | donderdag 14 mei 2015 @ 00:19 |
De FYRA heeft 11 miljard gekost? Wat is dat nou weer voor een waardeloze titel? Kennelijk heeft de HSL de belastingbetaler een godsvermogen gekost en daar komt nog wat voor de FYRA bovenop; maar hoeveel? Het is natuurlijk in de eerste plaats absurd dat liefst een miljard naar die tunnel onder wat velden in het "groene hart" is gegaan. Als dat soort fratsen achterwege waren gelaten was deze hele toestand mogelijk niet nodig geweest. [ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2015 00:30:42 ] | |
videonatic | donderdag 14 mei 2015 @ 13:13 |
Die tunnel is sowieso vervelend want ik reis elke dag 2x met de fyra en al die kut tunnels zorgen ervoor dat je geen internet verbinding hebt voor het grootste gedeelte van de reis. Offline kan ik niet productief zijn. | |
Aether | maandag 18 mei 2015 @ 22:08 |
| |
Aether | dinsdag 19 mei 2015 @ 11:08 |
| |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 19 mei 2015 @ 11:19 |
Je moet het wel in het licht zien dat toen het besluit genomen werd vliegen nog superduur was en het traject bovengronds zou komen te liggen. Vanwege een milieu lobby mbt wat weilanden is er voor gekozen half NL te ondertunnelen wat de kosten verdubbeld heeft. | |
Aether | donderdag 28 mei 2015 @ 14:14 |
• Döbken (NS) botst over tariefrestrictie met Fyra enquete • Senior inkoper NS: contract met AnsaldoBreda was prima • Alstom: Onze trein is niet beoordeeld • Siemens: HSL planning was voor ons onhaalbaar • Peijs: ERTMS geen excuus voor late levering Fyra | |
Aether | maandag 1 juni 2015 @ 16:35 |
'Fyra-treinen hadden kunnen rijden' Ondanks de enorme problemen was het mogelijk geweest om de Fyra-treinen van AnsaldoBreda uiteindelijk te laten rijden. Dat zegt Tinus Jonkers, die acht jaar lang kwaliteitsinspecteur was bij de bouw van de treinen, maandag tegenover de enquêtecommissie Fyra. Volgens hem heeft tijdsdruk ervoor gezorgd dat de treinen te snel uit de Italiaanse fabriek naar Nederland werden gestuurd. "Ze hadden meer tijd moeten krijgen", aldus Jonkers. De levering van de treinen was al met jaren vertraagd toen in 2012 de treinen eindelijk in gebruik werden genomen. Teruggestuurd Na een aantal weken bleken er dusdanig veel mankementen aan de treinen dat ze weer uit dienst werden genomen en teruggestuurd naar de fabriek. Volgens Jonkers waren er heel veel problemen, maar waren deze allemaal op te lossen. Onno Roelofs, die projectleider Fyra was van inspectiebedrijf Lloyd's, stelde in zijn verhoor dat het onmogelijk is om elk onderdeel van een trein te testen voordat hij het spoor op gaat. Volgens hem was de periode die AnsaldoBreda had aangegeven om de problemen op te lossen, 17 tot 22 maanden, niet overdreven lang. Dezelfde fouten AnsaldoBreda maakte volgens Jonkers bij de productie steeds dezelfde fouten, werkinstructies werden regelmatig niet gevolgd en problemen werden lange tijd niet opgelost. Ook kwam het voor dat er zonder goedgekeurde tekening werd gebouwd. De fouten die Jonkers en zijn collega’s vaststelden, werden met grote vertraging opgelost, of kwamen weer terug als er weer nieuwe mensen aan de treinen gingen werken. Het ging dan bijvoorbeeld om kabels die niet goed werden gelegd of om slechte lassen. Jonkers hekelde de instelling van AnsaldoBreda. ''Het verantwoordelijkheidsgevoel, de zelfcontrole, was anders dan bij andere leveranciers. Dat zou veel beter gekund hebben." De inspecteur noemde zijn werk in Italië frustrerend. ''Ik had soms wel het gevoel dat we aan het lijntje werden gehouden." Onrealistisch Volgens Roelofs was al direct bij de start van de bouw in 2004 duidelijk dat de productieplanning onrealistisch was. Volgens hem was bij de planning geredeneerd vanaf een moment dat de treinen klaar moesten zijn. Hij stelt dat het de verantwoordelijkheid van de leverancier was om aan te geven dat de planning niet realistisch was. Dit gebeurde pas ongeveer een jaar later. Tijdens het proces kon de NS weinig invloed uitoefenen op de productie, omdat dit contractueel zo was geregeld. Hierdoor lag de juridische verantwoordelijkheid bij AnsaldoBreda, zo legde Roelofs uit. Richard de Leeuw Maandagmiddag verschijnt ook de in opspraak geraakte projectleider die namens NS toezag op het Fyra-project, Richard de Leeuw, voor de enquêtecommissie. Tegen De Leeuw bestaan verdenkingen dat hij zou zijn omgekocht door Bombardier om vertrouwelijke informatie van NS te delen. | |
Aether | dinsdag 9 juni 2015 @ 10:33 |
NS onderzocht TGV als alternatief voor Fyra De NS wilde af van het contract met AnsaldoBreda, maar kon het niet omdat de Belgen het alternatief niet naar Brussel wilden laten rijden. Dat zei Merel van Vroonhoven, directielid van de NS van 2009 tot en met 2014 voor de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Toen het ook niet lukte om de TGV te krijgen, zat NS wel vast aan de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda. "Natuurlijk kijk je de hele tijd hoe het beter kan", aldus Van Vroonhoven. Zij heeft intensief onderhandeld om een trein te laten rijden. In april 2010 is gekeken naar het afscheid nemen van AnsaldoBreda om een oplossing te vinden, bijvoorbeeld door de Traxx-Prio treinen te laten rijden naar België of TGV's te huren. De Belgen wilden daar volgens Van Vroonhoven niet aan meewerken. De financiële situatie van NMBS was slecht, er was een ongeluk geweest waardoor ze voorzichtig waren en het kostte hen meer dan het opleverde. De parlementaire enquêtecommissie van de Fyra wees erop dat NS dochter HSA zelf ook weinig financiële speling had. Vroonhoven erkende dat, maar volgens haar was dat niet de belangrijkste reden van het mislukken van de gesprekken. Verder bleek tijdens het verhoor dat alarmbellen rond de Fyra de directie niet bereikte. Niemand hees de rode vlag, zo stelde Van Vroonhoven. Volgens het voormalig directielid waren in Nederland en België twaalf instanties betrokken bij de Fyra en de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel. Voortdurend was het oordeel van de experts dat het op veel fronten moeizaam ging, maar dat het verantwoord was om door te gaan. Bovendien werden steeds maatregelen genomen om problemen op te lossen en men hield vertrouwen in de Italiaanse bouwer van de Fyra-treinen, AnsaldoBreda. "Maar AnsaldoBreda leverde gewoon niet, dat moeten we niet vergeten. Het is nooit eerder gebeurd dat een leverancier zo niet-leverde.'' Van Vroonhoven erkende dat het achteraf verstandiger geweest was om in december 2012 niet met de Fyra te gaan rijden. De treinen werden op 17 januari 2013 stopgezet nadat een afdekrooster twee dagen ervoor van een trein was gevallen. Van Vroonhoven werd over dat incident niet meteen geïnformeerd. Ze kregen het pas te horen toen exploitant HSA er de conclusie aan verbond dat verder rijden niet veilig was. De enquêtecommissie vroeg Van Vroonhoven onder meer of intern de druk zo groot was geworden dat afblazen van het Fyra-project niet meer mogelijk was en dat experts die rode vlag niet dúrfden te hijsen. Van Vroonhoven gaf toe dat de druk rond de Fyra al jaren heel groot was, maar waarom mensen niet harder aan de noodrem trokken, kon ze niet zeggen. | |
Red_85 | dinsdag 9 juni 2015 @ 11:38 |
Ik zou de verhalen van AB wel eens willen horen. | |
Aether | zaterdag 3 oktober 2015 @ 10:31 |
28 oktober presentatie rapport Fyra commissie De speciale commissie van de Tweede Kamer die onderzoek deed naar het mislukken van de hogesnelheidstrein Fyra, presenteert op 28 oktober haar bevindingen. De parlementaire enquêtecommissie boog zich over de falende hogesnelheidstrein. De trein was veel te laat klaar en moest er na ruim een maand mee ophouden wegens mankementen. Uiteindelijk is de trein teruggestuurd naar de fabrikant AnsaldoBreda. Het project heeft vele miljoenen gekost. Behalve dat de trein gebreken had, bleek ook de business case van de Fyra gebaseerd op onrealitischecijfers. De Fyra had in 2007 moeten gaan rijden, maar uiteindelijk kwam de Fyra pas op 9 december 2012 op het traject Amsterdam - Brussel in dienst. De onderzoekscommissie van het parlement begon in 2013. De hoorzittingen waren eerder dit jaar. | |
#ANONIEM | woensdag 28 oktober 2015 @ 12:55 |
Vandaag is dus de presentatie van het rapport, die is momenteel nog bezig. Ik heb geen tijd gehad me erover in te lezen of naar de presentatie te kijken, maar zoals nu lijkt krijgen de huidige bewindslieden en diens voorgangers er flink van langs. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2015 12:55:36 ] | |
Aether | woensdag 28 oktober 2015 @ 13:47 |
Belangen reiziger geschaad door grove fouten in Fyra-debacle. | |
Red_85 | woensdag 28 oktober 2015 @ 13:51 |
Leuk, maar wie gaan hier voor echt 'hangen'? Niemand. Dus er wordt geen precedent gesteld, dus voor herhaling vatbaar. | |
Eejit | woensdag 28 oktober 2015 @ 14:49 |
Mansveld dus opgestapt. http://www.nu.nl/politiek(...)pt-fyra-rapport.html | |
Infection | woensdag 28 oktober 2015 @ 14:53 |
Mooi. | |
YazooW | woensdag 28 oktober 2015 @ 15:00 |
Mansveld is volgens mij wel zo'n type die thuis een SM zolder heeft. | |
#ANONIEM | woensdag 28 oktober 2015 @ 15:03 |
Incompetent wijf die er alleen zat omdat ze een vrouw was. Good riddance. | |
Peter | woensdag 28 oktober 2015 @ 19:07 |
Krijg je er nu Sharon Dijksma voor terug ![]() | |
Tokus | woensdag 28 oktober 2015 @ 19:17 |
dat gebeurt wel verdomd vaak op V&WS | |
Aether | zaterdag 4 maart 2017 @ 08:23 |
Binnenkort weer te zien in Rome?
| |
Mylene | woensdag 5 juni 2019 @ 16:05 |
bron | |
ACT-F | donderdag 13 juni 2019 @ 23:57 |
Zou het dan na 15 jaar sleutelen eindelijk gelukt zijn? ![]() |