bronquote:De NS en de NMBS hebben voorgesteld om meer intercity's te gaan laten rijden tussen Amsterdam en Brussel. Ook zullen de Thalys en de Eurostar vaker worden ingezet. Deze vervoerders stelden tijdens het gesprek vraagtekens te hebben bij de uitvoerbaarheid van de plannen van Arriva.
quote:Fyra gaat Intercity Direct heten
De Fyra-lijn tussen Amsterdam en Breda gaat met ingang van de dienstregeling van 2014 door het leven als Intercity Direct.
Op 15 december verdwijnt de naam Fyra daarmee van het Nederlandse spoor. Dat heeft NS Hispeed dinsdag bevestigd, na berichtgeving van Treinreiziger.nl.
Op het traject tussen Rotterdam en Breda zal de toeslag verdwijnen die nu moet worden betaald. Die hoeft nu ook niet te worden betaald tussen Amsterdam en Schiphol. Reizigers tussen Schiphol en Rotterdam moeten wel een toeslag betalen. Die bedraagt 2,30 euro per enkele reis tweede klas en 3 euro voor de eerste klas.
Op de Fyra-lijn over het HSL-spoor wordt gebruikt gemaakt van snelle Traxx-locomotieven en een reeks Intercity-rijtuigen. De treinen die nu worden gebruikt op deze lijn zullen wel wat uiterlijke wijzigingen ondergaan.
"Door de toevoeging Direct wordt duidelijk dat de trein over de snellere HSL-route rijdt en daarmee een kortere reistijd heeft dan andere Intercity-verbindingen over bijvoorbeeld Haarlem", laat NS Hispeed woordvoerder Erik Kroeze weten. "Er liggen geen plannen om meer lijnen deze naam te geven."
Volgens Kroeze komt de naam Fyra niet meer terug. "Die naam was bedoeld voor HSL-treinen naar Brussel en Breda, maar dat worden onder andere Eurostar treinen."
quote:Kamer wil eerder snellere treinen voor HSL
De Nederlandse Spoorwegen moeten gaan onderzoeken of het mogelijk is intercity's aan te schaffen die harder kunnen rijden dan 200 kilometer per uur. Bovendien moeten die treinen al vanaf 2018 worden ingezet. Dat besloot de Tweede Kamer dinsdag.
De NS-plannen ging uit van nieuwe snelle intercity's vanaf 2021. Maar een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat NS eerder de nieuwe treinen koopt. NS ging in haar plannen uit van treinen met een maximum snelheid van 200 kilometer per uur. Maar de meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat niet snel genoeg.
Volgens VVD-Kamerlid Betty de Boer gaan intercity's tot wel 30 jaar mee en is het daarom van groot belang om toekomstbestendig materieel in te kopen. Ze wil dat treinen in de toekomst daar waar mogelijk, harder dan 200 kilometer per uur kunnen gaan rijden. Dat kan bijvoorbeeld op het HSL-spoor. Maar snelle treinen zijn ook van belang voor bijvoorbeeld de Hanzelijn, waar nu al 200 kilometer per uur mag worden gereden. In de praktijk rijden de treinen op de Hanzelijn echter niet harder dan 140 kilometer per uur.
Eerder schreef Mansveld aan de Tweede Kamer dat de nieuwe bestelling zou bestaan uit 300 treinstellen. Waarschijnlijk gaat het niet om 300 treinstellen, maar om minder treinstellen met totaal 300 rijtuigen. Toen schreef Mansveld ook dat de nieuwe treinen niet sneller geleverd konden worden. "Het traject om te komen tot een commerciële introductie behelst naast de daadwerkelijke productie ook een aantal andere fases die de doorlooptijd in grote mate bepalen. Dit zijn onder andere: het specificeren van eisen, aanbesteden conform Europese richtlijnen, ontwerpen, toegelaten worden, testen en commercieel inregelen van de trein," aldus Mansveld in de eerdere brief.
Richting België hoeft NS van de Tweede Kamer geen snellere treinen te kopen. Daarop had de ChristenUnie aangedrongen, maar die motie werd vorige week verworpen. De treinen naar België krijgen 160 kilometer per uur als maxiumsnelheid.
Gaat de Kamer nu voor spoorbedrijf spelen?quote:
quote:Plan voor Fyra-enquete veel te duur
De parlementaire commissie die de Fyra-enquête voorbereidt moet haar huiswerk opnieuw doen. Het onderzoek zou veel te duur worden. Dat meldt RTL Nieuws. De enquête zou 2,5 miljoen gaan kosten, iets wat het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer veel te duur vindt. Het onderzoeksplan is daarom naar de prullenbal verwezen en met overnieuw.
De parlementaire enquête naar het Fyra-debacle moet begin volgend jaar van start gaan en moet duidelijk maken wat er allemaal is mis gegaan rond de aanschaf van de hogesnelheidstrein V250 van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Het debacle heeft de schatkist al honderden miljoenen euro's gekost. En nu de treinen uit de dienst zijn genomen duurt het nog jaren tot er een goed alternatief is.
quote:Eind 2014 openbare verhoren Fyra-commissie
De parlementaire enquêtecommissie naar het debacle rond de hogesnelheidstrein Fyra gaat waarschijnlijk volgend jaar december openbare verhoren houden met de hoofdrolspelers. Dat blijkt uit het onderzoeksvoorstel van de tijdelijke commissie, waar de Kamer naar verwachting donderdag mee instemt.
De Kamer besloot eerder al tot het houden van een parlementaire enquête naar de Fyra, maar de afgelopen week waren er nog vragen van verschillende fracties over het eerste onderzoeksvoorstel van de voorbereidende commissie. Er zou onenigheid zijn over het budget waar de commissie om had gevraagd. De kosten van de enquête worden nu begroot op 2,16 miljoen euro.
De tijdelijke commissie staat onder voorzitterschap van CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg. Zij zal - als de Kamer er donderdag mee instemt - ook de enquêtecommissie gaan leiden. In de commissie zitten verder Ard van der Steur (VVD), Mei Li Vos (PvdA), Vera Bergkamp (D66), Machiel de Graaf (PVV) en Henk van Gerven (SP).
De parlementaire enquête is nodig omdat de Fyra V250 in december vorig jaar na enkele dagen uitviel wegens grootschalige technische mankementen. Daarop bliezen de NS en de Belgische vervoerder NMBS het hogesnelheidsproject af. De enquête moet opheldering geven over het aanbestedingstraject, dat eindigde met de gunning aan het Italiaanse AnsaldoBreda. Ook kijkt de commissie naar het verstrekken van vergunningen voor de treinstellen.
quote:Onderzoek België naar aanbesteding Fyra stopt
Het Belgisch Openbaar Ministerie (OM) stopt met het onderzoek naar mogelijke onregelmatigheden bij de aanbestedingsprocedure voor de Fyra-treinen. Dat maakte minister Annemie Turtelboom van Justitie deze week bekend.
De voormalige topman van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, Marc Descheemaecker, had een onderzoeksrapport van advieskantoor Ernst & Young doorgestuurd naar justitie. Het OM gaat niets doen met het rapport, aldus Turtelboom.
De minister stelde verder dat de Belgische justitie niet is betrokken bij procedures tussen de NMBS en de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. In Nederland en Italië lopen wel zaken.
quote:Ministerie bleek zeer kritisch over NS-evaluatie Fyra
Soms lijkt het ministerie van Infrastructuur vooral de belangen van NS te vertegenwordigen. Maar achter de schermen blijkt het ministerie soms toch heel wat kritischer tegen het grote spoorbedrijf. Dat blijkt uit stukken die zijn vrijgegeven na een WOB verzoek van de NOS.
Eind april stuurde NS een concept evaluatie over het Fyra drama naar het ministerie. Dat concept voldoet duidelijk niet aan de wensen van staatssecretaris Mansveld. "Ons valt op dat vooral vanuit NS gekeken is naar de rol en handelingen van andere partijen en niet naar de NS organisatie zelf" schrijft het ministerie van Mansveld in reactie destijds op dit concept.
Ook op tal van andere punten heeft het ministerie in een lange brief van tien kantjes kritiek. Bijvoorbeeld over het gebrek aan inzicht in de financiële en juridische relaties tussen NS en AnsaldoBreda. Ook vond het ministerie dat in de concept evalualite onvoldoende werd toegelicht waarom NS koos van AnsaldoBreda en niet voor bestaande treinconcepten van gerenomeerde treinbouwers met kortere produceertijden. Verder is onduidelijk of NS een risicoanalyse heeft uitgevoerd en maatregelen heeft genomen om risico's te vermijden, zo schrijft het ministerie op 29 mei 2013 in de lange brief.
Pikant is dat deze brief is verstuurd op de dag dat besloten is om met de Fyra V250 te stoppen. Een dag eerder, op 28 mei, heeft staatssecretaris Mansveld nog overleg met de Belgen. Op dat moment liggen er nog twee opties open: doorgaan met de Fyra, of stoppen en een alternatief ontwikkelen.
Vlak voor het moment dat NS na de NMBS de stekker uit de Fyra trekt, blijkt het spoorbedrijf nog op herstel van de Fyra te mikken. "NS verwacht momenteel dat de eerste vier V250's commercieel kunnen worden ingezet in het eerste kwartaal van 2015" meldt een notulen van een overleg van 23 mei. En verder "NS kiest voor een beheerst ingroeimodel. Redenen hiervoor zijn dat vanaf het moment de V250's weer gaan rijden, zoals bij elke treinintroductie, zich problemen zullen voordoen die niet naar voren komen tijdens de testritten".
Na 23 mei verandert NS echter rigoureus van opinie. NMBS communiceert op 31 mei de stekker uit de Fyra te trekken. NS wil dan nog niet reageren. Een paar dagen later blijkt ook NS opeens met de V250 te willen stoppen. Nieuw onderzoek zou de reden zijn. Die uitkomsten zijn echter nooit openbaar gemaakt. In de beeldvorming ontstaat echter het beeld dat NS stopt omdat NMBS de stekker eruit heeft getrokken. NS heeft dat altijd ontkent.
Is een terugroepactie van de fabrikant. Best bijzonder aangezien dit type trein in heel Europa naar tevredenheid van iedereen rondrijdtquote:Op dinsdag 8 april 2014 14:55 schreef videonatic het volgende:
http://www.parool.nl/paro(...)van-Fyra-terug.dhtml
Ook de Intercity Direct nu offline![]()
Betaal ik dan een abbo voor.
Het is dus een waardige opvolger van de Fyraquote:Op dinsdag 8 april 2014 14:55 schreef videonatic het volgende:
http://www.parool.nl/paro(...)van-Fyra-terug.dhtml
Ook de Intercity Direct nu offline![]()
Betaal ik dan een abbo voor.
Volgens de NS ook nog op tijd.quote:Op woensdag 9 april 2014 19:26 schreef Mutant01 het volgende:
Volgens de dienstregeling rijdt dat kreng gewoon nog.
bronquote:Reis met Beneluxtrein duurt langer
Mensen die met de Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel rijden, zijn voorlopig meer reistijd kwijt. De Nederlandse Spoorwegen en het Belgische spoorbedrijf NMBS zien pas in 2017 mogelijkheden om de rijtijd te verkorten.
Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maandag aan de Tweede Kamer gemeld. De Beneluxtrein zal er volgend jaar en waarschijnlijk ook in 2016 gemiddeld 201 minuten over doen. Dat is 25 minuten langer dan de rijtijd van de vroegere Beneluxtrein, die in december 2012 werd afgeschaft en vervangen door de hogesnelheidstrein Fyra. Nadat die flitstrein al vrij snel door problemen uit de dienstregeling was gehaald, werd de Beneluxtrein (intercity Amsterdam - Brussel) weer ingevoerd.
De langere rijtijd heeft volgens Mansveld onder meer te maken met de nieuwe dienstregeling in België. Aan die veranderingen is jaren gewerkt, waarbij geen rekening is gehouden met een terugkeer van de Beneluxtrein.
De NS verwacht dat er vanaf 2017 een reistijd van 194 minuten mogelijk is, omdat de Beneluxtrein dan deels over de hogesnelheidslijn zal rijden. Ook wordt de dienstregeling in Nederland in dat jaar opnieuw bekeken.
Mansveld had de Kamer beloofd met informatie te komen over mogelijkheden om de rijtijd van de Beneluxtrein nog verder in te korten. Ze vindt het 'vervelend' dat de NS en de NMBS er niet in zijn geslaagd om dat op korte termijn voor elkaar te krijgen.
Sneller alternatief
De NS komt in de loop van 2015 wel met een sneller alternatief voor internationale reizigers van of naar Amsterdam en Schiphol. Die kunnen dan toeslagvrij reizen met de Intercity Direct, de opvolger van de Fyra, tussen Amsterdam en Breda en in Rotterdam overstappen. De reistijd tussen Amsterdam en Brussel komt dan uit op 185 minuten, aldus Mansveld.
Met andere woorden: Een HSL heeft in Nederland praktisch geen nut vanwege de korte afstanden. Hebben ze dat niet 20 jaar geleden kunnen bedenken? Dat had een hoop geld gescheeldquote:Op woensdag 2 juli 2014 12:49 schreef Aether het volgende:
Acceleratie en deceleratie
Hogesnelheidstreinen met een krappere (enkelvoudige) deur, voldoen niet aan de wensen van NS. Dan zouden treinen langere in- en uitstaptijd op stations nodig hebben. "Dit levert over het gehele HSL-traject extra reistijd op. De acceleratie en deceleratie van hogesnelheidstreinen zijn bovendien langzamer dan Intercitytreinen, omdat deze zijn ontworpen voor lange afstanden. In het Nederlandse netwerk liggen de stations relatief dicht bij elkaar. Een snelle acceleratie, waarbij treinen voor en na halteringen in korte tijd op snelheid komen, is een belangrijke factor voor het realiseren van snelle reistijden" schrijft de NS directeur.
Een HSL tussen bijv. Amsterdam en tussen Eindhoven en Münhcen zou leuk zijn, dan moet je echter wel eerst met meerdere landen harde afspraken maken zodat sporen enkel voor die paar treinen worden gebruikt en niet teveel plaatsen in het traject worden opgenomen. Dan bijv. wel in Amsterdam en in in Brussel maar niet in Eindhoven en Rotterdam stoppen. Een dure grap, zou het de concurrentie met het vliegtuig aankunnen zolang we nog voldoende fossiele brandstof hebben?quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Met andere woorden: Een HSL heeft in Nederland praktisch geen nut vanwege de korte afstanden. Hebben ze dat niet 20 jaar geleden kunnen bedenken? Dat had een hoop geld gescheeld
Epic LOL, niet gewoon aan de Duitsers vragen hoe het moet terwijl zij de technologische grootmeesters van de wereld zijn.quote:Op donderdag 3 juli 2014 08:08 schreef DeeBee het volgende:
Topplan, gewoon weer zelf allerlei eisen gaan stellen die onhaalbaar zijn, waardoor je in de aanbesteding weer met een AnsaldoBreda-achtige partij in zee moet straks.
De NS heeft amper ervaring met HSL vervoer, maar ze willen wel het complete concept van die treinen even omgooien waar iedereen al jaren mee reist in Duitsland, Frankrijk, Spanje...tuurlijk!
Binnen Nederland wel, niet alleen omwille van de afstanden (voor Groningen-Maastricht zou het wel handig zijn) maar ook omwille van het aantal reizigers (dure grap). Voor het internationale treinverkeer zou het wel fijn zijn, het verbinden van de grote steden tussen de buurlanden.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Kortom
Heel snelle treinen zijn binnen Nederland onzinnig
Dat is in Nederland onmogelijk, want anders voelen de dorpen Utrecht en 's Hertogenbosch zich gepasseerd. Op het moment dat werd bepaald dat de dorpen Den Haag, Rotterdam en Breda ook aangedaan moesten worden was de maximumsnelheid van 300km/u al compleet onzinnig geworden.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een HSL tussen bijv. Amsterdam en tussen Eindhoven en Münhcen zou leuk zijn, dan moet je echter wel eerst met meerdere landen harde afspraken maken zodat sporen enkel voor die paar treinen worden gebruikt en niet teveel plaatsen in het traject worden opgenomen. Dan bijv. wel in Amsterdam en in in Brussel maar niet in Eindhoven en Rotterdam stoppen. Een dure grap, zou het de concurrentie met het vliegtuig aankunnen zolang we nog voldoende fossiele brandstof hebben?
Schijt aan hebben en van hogerhand met een ijzeren hand opleggen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 17:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is in Nederland onmogelijk, want anders voelen de dorpen Utrecht en 's Hertogenbosch zich gepasseerd.
Die ijzeren hand hebben we gezien met de huidige HSLquote:Op donderdag 3 juli 2014 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Schijt aan hebben en van hogerhand met een ijzeren hand opleggen.
Serieus.
Leg dat maar eens uit aan een buitenlander. Het bestuur van een land met toen der tijd 15 miljoen inwoners wat niet in staat is om te overzien wat de consequenties zijn van een bepaalde keuze of niet in staat is om hiermee te dealen. Je weet dat als er veel treinen rijden met een hoge snelheid dat je meer lawaai hebt. Prima als je dat niet wil maar bedenk even van tevoren of dat je het er wel of niet voor over hebt en niet al dat gemiep waardoor je per Nederlander honderd tot honderden Euro's over de balk hebt gesmeten.quote:Op donderdag 3 juli 2014 18:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Die ijzeren hand hebben we gezien met de huidige HSLOm maar te zwijgen over de Betuweroute waarvan men vond dat ze het niet mochten zien, horen en ruiken. De overheid boog en verslond miljarden aan een spoor waar nog amper meer treinen rijden dan de boemellijn hier
Is er toch? De ICE rijdt van Amsterdam naar Frankfurtquote:Op donderdag 3 juli 2014 17:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Binnen Nederland wel, niet alleen omwille van de afstanden (voor Groningen-Maastricht zou het wel handig zijn) maar ook omwille van het aantal reizigers (dure grap). Voor het internationale treinverkeer zou het wel fijn zijn, het verbinden van de grote steden tussen de buurlanden.
Hoe hard gemiddeld?quote:Op donderdag 3 juli 2014 21:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is er toch? De ICE rijdt van Amsterdam naar Frankfurt
Wel max. 160 km/hquote:
Daar wordt ik niet bepaald enthousiast van. Kinderspel in vergelijking met wat er mogelijk is.quote:
quote:NS wil belang van DB overnemen in Thalys
De Nederlandse Spoorwegen hebben interesse in het nemen van een belang in de hogesnelheidstrein Thalys. Dat liet een woordvoerder van NS zaterdag weten.
Thalys is eigendom van de Franse spoorwegen SNCF (62%), het Belgische NMBS (28%) en het Duitse DB. Maar DB heeft begin dit jaar aangegeven van zijn belang van 10 procent af te willen. Mocht dit belang vrijkomen, dan wil NS graag ook financiële verantwoordelijkheid nemen, aldus de zegsman. Nu heeft NS alleen een participatie in de ticketverkoop en bezit de Nederlandse spoorvervoerder twee Thalys-treinstellen. Een echt belang in de onderneming zou NS meer invloed geven op de koers van Thalys.
Thalys baat momenteel de hogesnelheidslijn uit tussen Parijs - Amsterdam / Keulen als coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. Vanaf 2015 is het de bedoeling dat Thalys een volwaardig zelfstandig spoorbedrijf wordt. Daarmee willen de aandeelhouders inspelen op de geliberaliseerde Europese spoorwegmarkt.
Op de markt tussen Frankrijk en België worden SNCF en NMBS bij het commerciële beheer de enige aandeelhouders. In het aandeelhouderschap van de beheersmaatschappij Thalys International heeft DB nu nog 10 procent van de aandelen. Daarin zou NS nu dus interesse hebben.
Eurostar heeft eerder een transformatie ondergaan naar een volwaardig zelfstandig spoorbedrijf. Op lange termijn hoopt Thalys door een volwaardig spoorbedrijf te worden de vruchten te plukken van de verzelfstandiging. Daardoor moet Thalys straks sneller kunnen gaan inspelen op ontwikkelingen in de markt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |